فهرست مطالب

مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1399)

نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1400/11/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی نصیری* صفحات 5-28
    این پژوهش به دنبال تبیین مفهوم و شاخص های توسعه و پیشرفت از منظر اسلامی است. ابتدا معنای لغوی پیشرفت و توسعه مورد مداقه قرار می گیرد. سپس معنای اصطلاحی آن کنکاش می شود. در بخش دوم مقاله مفهوم توسعه و پیشرفت با نگرش اسلامی بیان می شود. پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است که هدف توسعه و پیشرفت از منظر اسلام چیست؟ به عبارت دیگر اسلام چه معیارها و شاخص هایی را برای توسعه و پیشرفت بیان می دارد؟ در یافته های پژوهش با مراجعه به منابع دینی نشان می دهد که 120 کد در قالب شبکه مضامین بدست آمد. طبق این نگاره، الگوی شاخص های توسعه و پیشرفت در اسلام مضمون فراگیری است که در برگیرنده پنج مضمون سازمان دهنده و عمده (پیشرفت معنوی، ارتقای کیفیت زندگی، توسعه پایدار، ارزش های فرهنگی و رشد درون زا) است. این پژوهش با مراجعه به اسناد و منابع، از تکنیک کیفی تحلیل مضمون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده نموده است.
    کلیدواژگان: مفهوم شناسی، توسعه و پیشرفت، بینش اسلامی، شاخص ها و معیارها، الگو
  • حسن قره باغی*، داود فاضل فلاورجانی صفحات 29-48
    رویکرد پوزیتیویستی در علوم طبیعی جدید اعتقاد دارد، روش علوم طبیعی منحصر به تجربه است. این رویکرد در طول قرون اخیر با پذیرش عام مواجه بوده به گونه ای که پیشرفت علوم طبیعی مدیون این رویکرد قلمداد شد. چنین نگاهی در نیمه ی دوم قرن بیستم به چالش کشیده شد و برخی فلاسفه ی علم و نیز دانشمندان علوم اجتماعی تلاش کردند با مطرح کردن نقش پیش فرض ها، تاثیر ساختارها و عوامل غیر تجربی را در علوم طبیعی نوین نشان دهند؛ چنانکه امروزه، تصویر سنتی علم به عنوان امری صرفا تجربی، اعتبار خود را از دست داده است. مقاله ی حاضر با استفاده از کوشش های برخی فیلسوفان و جامعه شناسان معرفت و نیز شواهد موجود در فضای تحقیقات علمی، تلاش می کند برخی عوامل جامعه شناسی علوم طبیعی جدید را در قالب عوامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی استخراج و بررسی نماید؛ عواملی که عدم وجود برخی از آنها در فضای علمی قرون اخیر می توانست مسیر متفاوتی را در جهت گیری علوم طبیعی ایجاد کند.
    کلیدواژگان: پوزیتیویسم، پیش فرض، جامعه شناختی، علوم طبیعی، علوم تجربی
  • حفیظه مهدیان* صفحات 49-81

    صفحات و کانال های شبکه های اجتماعی همچون دیگر رسانه ها توانمندی بالایی در برساخت معنا دارند. با وقوع مسایل مهم در جامعه، هر یک از جریان های رسانه ای در شبکه های اجتماعی سعی در برساخت معنای موردنظر دارد و در نهایت، معنایی که بتواند بیشترین توجه را به خود جلب کند، به عنوان روایت غالب، پیروز میدان خواهد بود. «قتل رومینا اشرفی» یکی از مسایل مهم جنسیتی در بهار99 است که سعی شد روایت خاصی از آن برساخت شود. در این مقاله با تبیین الگوی آرایش رسانه ای و نیز استفاده از روش تحلیل مضمون، روایت غالب در مساله قتل رومینا خوانش می شود. بنابر این واکاوی، دکترین جریان غالب، «سیاسی کردن فضای جنسیتی در نظام ایران» است و بر اساس این دکترین، راهبردهای هشت گانه ی تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران و نفرت پراکنی، تبعیض جنسیتی و بی عدالتی در قوانین ایران، تخریب اسلام و فقه شیعی، تطهیر پهلوی، فرهنگ پدرسالار و زن ستیز ایران، ترویج تفکر فمینیستی منطبق بر مساله، فضاسازی خبری و فضاسازی هیجانی در سه لایه شناختی، اقناعی و روانی در مساله قتل رومینا به کار برده شده است.

    کلیدواژگان: آرایش رسانه ای، شبکه های اجتماعی، عملیات شناختی، عملیات اقناعی، عملیات روانی، رومینا اشرفی
  • یاور عیوضی*، محمدتقی دشتی، محمدباقر صدقی، مهدی ایمانی مقدم صفحات 83-102

    فرهنگ تضاد به معنای میل به تضادآفرینی و عدول از آداب تضاد، همواره مانعی برای تحقق توافق اجتماعی، و عاملی برای پیدایی انواع واگرایی هاست. مولف مقاله سعی دارد با استخراج عوامل موثر بر پیدایی و تشدید این موضوع، مدلی برای آسیب شناسی فرهنگ تضاد ارایه دهد. بدین منظور با استفاده از روش تحلیل مضمون و بهره گیری از ظرفیت های اسناد پژوهشی و مصاحبه با نخبگان دانشگاهی، به این دغدغه پاسخ داده می شود. جامعه پذیری نامتساهل، فقدان ظرفیت های لازم برای کسب سرمایه اجتماعی، ته نشست مرتبط با جامعه استبدادزده، قطاعی شدن جامعه، ساختار حقوقی و قانونی نامتساهل، تجربه ناامنی و ناپایداری، ضعف نیروهای مدنی، قبیله گرایی و اقتضایات فرهنگی مرتبط با آن در ساحت های مختلف اجتماعی، ازجمله مضامین پایه ای هستند که فضای تبیینی مسئله را شکل می دهند. منطبق با شبکه مضمونی، تمامی مضامین پایه (25 مورد) حول سه مضمون سازمان دهنده صورت بندی شده اند؛ و درمجموع، ساختار تضادآفرین بر مبنای سه گانه حمایتگرهای فرهنگی تضاد، حمایت گرهای اجتماعی تضاد، و حمایتگرهای سیاسی تضاد ترسیم گردید. همسو با چنین مدلی، راهبردهای پژوهشی معطوف به لزوم دستکاری و تغییر مثبت در ابعاد سه گانه، ارایه شد.

    کلیدواژگان: فرهنگ تضاد، تحلیل مضمون، ساختار تضادآفرین، واگرایی
  • مهدی مزینانی*، سید محمود مرتضوی هشترودی، حمیدرضا محمدی صفحات 103-124

    هدف مقاله حاضر، بررسی نقش دولت در برابر فرهنگ در جامعه اسلامی از دیدگاه امام خمینی است. امام به عنوان شخصیتی که شانیت فلسفی، فقهی، سیاسی و عرفانی دارد منظومه ی اندیشگانی به هم پیوسته و گسترده ای دارند که بررسی آن را سهل ممتنع می کند: سهل از این جهت که اجزاء اندیشه ی ایشان به هم پیوسته و نسبت به هم، تبیین گر و هم افزا بوده و هر بخش، موید بخش دیگر است؛ ممتنع از این جهت که دریافت دیدگاه ایشان نیازمند مجال موسع و تاملاتی گسترده از این مقال می باشد.برای رسیدن به هدف یادشده، دیدگاه های امام در دو کتاب «ولایت فقیه» و «صحیفه» که هر دو شانیت بیان و تبیین موضوعات سیاسی و مدیریت جامعه را دارند و اولی عمدتا ناظر بر اندیشه ی حکومتی و دومی برخوردار از اندیشه های فرهنگی ایشان است با روش تحلیل داده بنیاد مورد مطالعه و کاوش قرار گرفته و در مجموع 6 اصل برای دولت اسلامی و 306 کد برای فرهنگ در جامعه ی اسلامی استخراج شد. کدها در 19 مقوله و 5 مفهوم دسته بندی شدند که معرف نقش دولت در برابر فرهنگ در جامعه ی اسلامی با عنوان «هدایت جامعه محور تعالی گرا» بودند.

    کلیدواژگان: دولت، فرهنگ، هدایت فرهنگی، تعالی فرهنگی، امام خمینی
  • قاسم ابراهیمی پور* صفحات 125-149
    حدیث، به عنوان یکی از منابع مهم دین اسلام، تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و در قرون اولیه، با موانع و مخالفت های سیاسی فراوانی مثل منع نقل و کتابت، حدیث سوزی، جعل، رقیب سازی و تهدید و ترور امامان و اصحاب ایشان، روبرو بوده است. در این مقاله با رویکرد جامعه شناختی و مدل روش شناسی به دنبال تبیین این مسئله هستیم که در چنین بستر نامناسبی چطور حدیث و علوم مربوط به آن تکامل یافتند. دست یابی به این تبیین، می تواند در سیاست گزاری های علمی در دوره معاصر، موثر باشد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که ظرفیت های معرفتی حدیث و سیاست گزاری های علمی ایمه از جمله ترغیب به روایت و روایت گری، کتابت حدیث، برگزاری جلسات آموزشی، پرسش و پاسخ و مناظره، و سیاست های اصلاحی مثل عرضه حدیث، استناد و اجازه نقل حدیث به عنوان عوامل معرفتی در کنار ویژگی ها و انگیزه های راویان شیعه به عنوان عوامل فردی، در مدینه، مکه، کوفه، بغداد، قم، ری و خراسان، موجب غلبه بر عومل غیر معرفتی و تکامل علم حدیث شد.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی معرفت، جامعه شناسی حدیث، سیاست گذاری علمی، تاریخ حدیث
|
  • Mahdi Nasiri * Pages 5-28
    This article search to explore the concept of development and progress from an Islamic perspective. First, the word meaning of progress and development is examined. Then its idiomatic meaning is explored. In the second part, the concept of development and progress is expressed with an Islamic attitude. The present study seeks to answer the question of what is the purpose of development and progress from the perspective of Islam? In other words, what criteria and indicators does Islam state for development and progress? By referring to religious sources, 120 codes were obtained in the form of a network of themes. According to this picture, the pattern of indicators of development and progress in Islam is a comprehensive theme that includes 5 organizing themes (spiritual progress, improving the quality of life, sustainable development, cultural values and endogenous growth). The method of this research is to refer to documents and sources and use the Thematic analysis technique to analyze the data.
    Keywords: Concept, Development, Progress, Islamic viewpoint, Indicators, Criteria, Pattern
  • Hasan Qarehbaghi *, Fazel Falavarjani Pages 29-48
    The positivist approach in the new natural sciences believes that the natural sciences method is unique. This approach has been widely accepted in recent centuries, with the advancement of the natural sciences due to this approach being considered. Such a view was challenged in the second half of the twentieth century, and some philosophers of science, as well as social scientists, sought to demonstrate the role of structures and non-experimental factors in modern natural sciences by presenting the role of presuppositions; As it is today, the traditional image of science has lost its validity as a purely empirical matter. Using the efforts of some philosophers and sociologists of knowledge, as well as the evidence in the field of scientific research, the present article tries to extract and study some sociological factors of the new natural sciences in the form of social, political and cultural factors; Factors that the absence of some of them in the scientific space of recent centuries could have created a different direction in the direction of the natural sciences.
    Keywords: Positivism, default, Sociology, natural sciences, experimental sciences
  • Hafize Mahdian * Pages 49-81

    Social media pages and channels, like other media, have a high ability to create meaning. With the occurrence of important issues in society, each of the media streams in social networks tries to construct the desired meaning, and finally, the meaning that can attract the most attention, as the dominant narrative, will prevail. "The murder of Romina Ashrafi" is one of the most important gender issues in the spring of 1999, which was tried to be narrated in a special way. In this article, by explaining the pattern of media arrangement and also using the method of content analysis, the dominant narrative in the case of Romina's murder is read. According to this analysis, the prevailing doctrine is "politicization of the gender atmosphere in the Iranian system" and according to this doctrine, the eight strategies of destroying the Islamic Republic of Iran and spreading hatred, gender discrimination and injustice in Iranian law, destroying Islam and Shiite jurisprudence, purifying Pahlavi , The patriarchal and feminist culture of Iran, the promotion of feminist thinking according to the issue, news atmosphere and emotional atmosphere in three cognitive, persuasive and psychological layers have been used in the issue of Romina's murder.

    Keywords: media arrangement, social networks, cognitive operations, persuasive operations, psychological operations, Romina Ashrafi
  • Yavar Eyvazi *, Mohammad Taghi Dashti, Mohammad Bagher ثیلاه, Mahdi Imani Moghadam Pages 83-102

    the culture of conflict means the desire to accept and backtrack on the rules of conflict , always as an obstacle to the realization of social consensus and the emergence of different kinds of conflicts . the present article attempts to present a model for pathology of conflict culture by extracting factors affecting the emergence and aggravation of this issue . for this purpose , it is attempted to answer the question by using thematic analysis and using the capacities of research documents and interviews with the university elites . socialization , lack of necessary capacities for social capital , settling society , sector industrialization , legal structure and legal structure , experience of insecurity and instability , weakness of civil forces , tribalism and its related cultural requirements in different social aspects are among the basic themes that shape the problem . in accordance with the thematic network , all the basic concepts ( themes of the case ) were formulated around three organizing codes ; and i was drawn from the triple structure of conflict , conflict , social conflict and political conflict . in line with such a model , research strategies focused on the necessity of manipulation and positive change in the three dimensions .

    Keywords: conflict culture, Thematic analysis, unstructured structure, divergence
  • Mahdi Mazinani *, Seyed Mahmoud Mortazavi, Hamid Reza Mohammadi Pages 103-124

    The purpose of this article is to examine the role of government against culture in Islamic society from the viewpoint of Imam Khomeini. As a person with philosophical, jurisprudential, political, and mystical dignity, the Imam has a broad and interconnected system of thought that makes it easy to study: the components of his thought are intertwined, interdependent, interdependent, and interdependent. Confirms the other part; it is unlikely that their view will require extensive reflection and reflection on this article.In order to achieve this goal, the Imam's views in the two books of "Velayat-e Faqih" and "Sahifa" have both the ability to express and explain political issues and community management, and the former mainly focuses on governmental thought and the latter on his methodological thinking. The data analysis was studied and extracted 6 principles for Islamic State and 306 codes for culture in Islamic society. The codes were categorized into 19 categories and 5 concepts that illustrated the role of the state against culture in Islamic society under the guise of "transcendent community-oriented leadership."

    Keywords: State, culture, Cultural Guidance, Cultural Excellence, Imam Khomeini
  • Qasim Ebrahimipur * Pages 125-149
    Hadith, as one of the important sources of Islam, has gone through a tumultuous history and in the early centuries, with many political obstacles and oppositions such as prohibition of writing and writing, hadith burning, forgery, rivalry and intimidation and assassination of Imams and their companions. , Has been facing. In this paper, with a sociological approach and a methodological model, we seek to explain how hadith and related sciences evolved in such an inappropriate context. Achieving this explanation can be effective in contemporary scientific policy-making. The research findings indicate that the epistemological capacities of hadith and the scientific policies of the Imams, such as encouraging narration and narration, writing hadith, holding educational meetings, questioning and answering and debating, and corrective policies such as offering hadith, citation and permission to narrate hadith Epistemology, along with the characteristics and motivations of Shiite narrators as individual factors, in Medina, Mecca, Kufa, Baghdad, Qom, Rey, and Khorasan, overcame non-epistemological reason and the evolution of the science of hadith.
    Keywords: Sociology of Knowledge, Sociology of Hadith, Scientific Policy Making, history of hadith