فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی آذربایجان شرقی
پیاپی 20 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • تعیین کننده های سازمانی توانمندسازی کارکنان انتظامی استان آذربایجان شرقی
    محمد عباس زاده، علی بوداقی، شمسی محمدنژاد صفحات 1-34

    امروزه، تکنیک توانمندسازی نیروی انسانی نقش مهمی در تحقق اهداف سازمانی دارد. در این پژوهش، عوامل سازمانی مرتبط با توانمندسازی پلیس بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه کارکنان انتظامی استان آذربایجان شرقی در سال 1393 میباشد. نمونه آماری مشتمل بر 378 نفر از کارکنان انتظامی استان آذربایجان شرقی میباشد که از طریق فرمول کوکران به دست آمده است. روش نمونه گیری تحقیق به صورت طبقهای تصادفی بوده و اطلاعات به دست آمده با تکنیک پیمایش، به صورت مقطعی و از طریق ابزار پرسشنامه گردآوری شده است که روایی و اعتبار آن مورد تایید قرار گرفت. یافته های توصیفی تحقیق نشان داد که میانگین توانمندی کارکنان انتظامی استان آذربایجان شرقی متوسط به بالا (05/77) میباشد. همچنین نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن است که بین متغیرهای مستقل (پاداش مبتنی بر عملکرد، تعهد سازمانی و رهبری اخلاقی و ابعاد آن) با توانمندسازی رابطه معنادار وجود دارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی، از بین متغیرهای مورد بررسی، به ترتیب اثرات متغیرهای پاداش مبتنی بر عملکرد، وضوح نقش، تعهد مستمر و تعهد هنجاری بر متغیر وابسته (توانمندسازی کارکنان انتظامی) معنادار بوده و متغیرهای یاد شده توانستهاند، در مجموع، 37/0 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند.

    کلیدواژگان: تعهد مستمر، تعهد هنجاری، توانمندسازی، وضوح نقش
  • بررسی میزان گرایش کارکنان نیروی انتظامی به سبک همکاری و مصالحه درحل تعارضات و زمینه اجتماعی مرتبط با آن (مطالعه موردی: کارکنان کلانتری های نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی)
    مرضیه ساعی، عاطفه محمدی صفحات 35-58

    امروزه به دلیل پیچیدگی ارتباطات در محیط های کاری، بروز تعارضات و اختلافات اجتناب ناپذیر است و چنانچه این اختلافات به طور صحیح و علمی مدیریت و حل و فصل نشوند، می توانند زمینه ساز مشکلات و مسایل بسیار جدی شوند. این پژوهش با هدف بررسی میزان گرایش کارکنان نیروی انتظامی به سبک همکاری و مصالحه در حل تعارضات و زمینه اجتماعی مرتبط با آن، به انجام رسیده است. روش پژوهش پیمایش و جامعه آماری آن تمامی کارکنان نیروی انتظامی شاغل در کلانتری های شهر تبریز می باشد که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 239 نفر انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد میزان گرایش کارکنان به سبک همکاری و مصالحه در حل تعارضات در حد متوسط به بالا می باشد. نتایج بررسی همبستگی پیرسون بین متغیرهای سن و سنوات خدمت با میزان گرایش کارکنان به سبک همکاری و مصالحه نیز نشان می دهد، بین متغیرهای مذکور با متغیر وابسته همبستگی معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج آزمون تفاوت میانگین میزان گرایش کارکنان به سبک همکاری و مصالحه در حل تعارضات از نظر متغیرهای نوع کلانتری محل خدمت، تحصیلات و درجه نیز نشان می دهد، میزان گرایش کارکنان به سبک همکاری و مصالحه از نظر متغیرهای سطح تحصیلات و نوع کلانتری محل خدمت متفاوت است که در سطح اطمینان 95 درصد معنادار می باشد.

    کلیدواژگان: سازمان، نیروی انتظامی، تعارض، همکاری، مصالحه
  • مطالعه جامعه شناختی میزان رضایت مندی کارکنان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی از خدمات معیشتی - رفاهی و ارتباط آن با احساس محرومیت نسبی
    نیر محمدپور صفحات 59-74

    رضایت مندی نیروی انسانی در سازمان ها عامل مهمی در موفقیت و بقا هر سازمان محسوب میشود. این میزان موفقیت میتواند متاثر از احساس خوب نسبت به سازمان خودی در مقایسه با سایر سازمان ها باشد. به این معنا که اگر نیروی انسانی یک سازمان احساس خوبی نسبت به محیط کار و شرایط حاکم بر آن داشته باشند، انگیزه کافی برای کار و تلاش و وفاداری آن ها به سازمان فراهم میآید. در غیر این صورت نوعی احساس محرومیت در آن ها ایجاد شده و به نوعی بهره وری سازمان تحت الشعاع قرار میگیرد. از این رو، کشف عوامل موثر بر رضایت مندی آن ها، با توجه به افزایش شدت رقابت در میان سازمان ها، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی میزان رضایت مندی کارکنان فرماندهی نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی از خدمات رفاهی- معیشتی ناجا و تاثیر محرومیت نسبی بر آن میباشد. به منظور تبیین موضوع از نظریه های محرومیت نسبی گیدنز، تدرابرت گر و مقایسه اجتماعی لیون فستینگر استفاده شده است. روش تحقیق حاضر پیمایشی بوده و از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان فرماندهی انتظامی استان آذربایجان شرقی است که از میان آنان 300 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. یافته های به دست آمده از سنجش میزان رضایت کارکنان از خدمات معیشتی رفاهی ناجا در این تحقیق نشان میدهد که همبستگی بین متغیر احساس محرومیت نسبی و رضایت کارکنان از خدمات ناجا معنادار میباشد.

    کلیدواژگان: رضایت کارکنان، خدمات معیشتی- رفاهی، احساس محرومیت نسبی
  • کریم عبدالمحمدی، عزت الله احمدی، آیت الله فتحی، الهه عافی صفحات 75-91

    شناسایی تفاوت های شخصیتی در افراد معتاد در مقایسه با گروه های عادی میتواند هم در پیشگیری و هم در درمان اعتیاد موثر باشد. با توجه به اهمیت بررسی عوامل شخصیتی موثر در اعتیاد، این پژوهش با هدف مقایسه مولفه های شخصیت با توجه به مدل پنج عاملی نیو در افراد معتاد و عادی میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علی- مقایسهای میباشد. به همین منظور 100 نفر از افراد معتاد تحت پوشش اداره بهزیستی آذربایجان شرقی به شیوه در دسترس و 100 نفر از افراد عادی با استفاده از همتاسازی انتخاب شدند و به پرسشنامه شخصیتی تجدید نظر شده نیو پاسخ دادند. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که تفاوت معناداری بین افراد معتاد و افراد عادی در مولفه های برونگرایی، توافق پذیری و وظیفه شناسی وجود دارد که با توجه به میانگین ها میتوان دریافت که افراد عادی نسبت به افراد معتاد از برونگرایی، توافق پذیری و وظیفه شناسی بیشتری برخوردارند و همچنین تفاوت معناداری بین دو گروه در مولفه های روان رنجوری و گشودگی وجود ندارد. افراد معتاد به لحاظ برونگرایی، توافق پذیری و وظیفه شناسی در سطح پایینی نسبت به افراد سالم قرار دارند و این نکته میتواند در برنامه ریزی های پیشگیری و درمان مورد توجه مشاوران و درمانگران باشد.

    کلیدواژگان: برونگرایی، توافق پذیری، وظیفه شناسی، روان رنجوری و گشودگی، اعتیاد
  • یدالله دیوسالار، حسین اصغرپور، محمدعلی رنجبر صفحات 93-116

    وقوع جرم در جامعه پدیده ای منفی بوده که ناشی از وجود یک سلسله کاستی ها در جامعه است و هزینه های اقتصادی، اجتماعی و انسانی زیادی را به جامعه تحمیل می کند. از این رو اندیشمندان، محققان و صاحبنظران جامعه بر آنند تا برای حل این معضل چاره جویی کنند. لذا در این تحقیق سعی شده است تا با استفاده از رگرسیون فازی به بررسی اثرات متغیرهای کلان اقتصادی بر سرقت در استان آذربایجان شرقی طی سال های 1380-1392 پرداخته شود. نتایج تحقیق موید آن است که شهرنشینی، ضریب جینی و نرخ بیکاری تاثیر مثبتی بر وقوع سرقت در استان آذربایجان دارد و صنعتی شدن اثر منفی و معناداری بر روی سرقت دارد. نکته قابل توجه در بررسی نتایج این است که متغیر شهرنشینی در هر دو مدل بیشترین ضریب را داشته و متغیرهای بیکاری و ضریب جینی در رتبه های بعدی قرار دارند.

    کلیدواژگان: جرم، رگرسیون فازی، ضریب جینی، شهرنشینی و صنعتی شدن
  • حسین میرزائی صفحات 117-143

    متغیرهای اقتصادی ازجمله عوامل موثر بر ارتکاب به انواع جرم ها می باشند که از جمله آن ها می توان به نرخ بیکاری و نرخ تورم اشاره کرد. برای بررسی نحوه تاثیرگذاری این دو متغیر اقتصادی می توان آن ها را با هم جمع کرد و از شاخص فلاکت استفاده نمود. بدین منظور در این مقاله به بررسی رابطه بین شاخص فلاکت و سرقت از اماکن، سرقت از وسایل نقلیه و سرقت کل در استان آذربایجان شرقی در طی دوره 1382 تا 1392 پرداخته شد. نتایج بیانگر این هستند که بین شاخص فلاکت و سرقت کل و سرقت از اماکن و وسایل نقلیه رابطه مستقیم وجود دارد. ضمنا با بررسی رابطه همبستگی بین شاخص فلاکت دوره های قبل با اقدام به سرقت در دوره حاضر، مشخص گردید که سرقت بیشتر تحت تاثیر شاخص فلاکت دوره فعلی و یک دوره قبل است و شاخص فلاکت دوره های گذشته تاثیر زیادی بر سرقت نشان نمی دهند. در عین حال تاثیر تغییرات شاخص فلاکت بر تعداد سرقت وسایل نقلیه بیشتر از سرقت از اماکن می باشد.

    کلیدواژگان: سرقت، بیکاری، تورم، شاخص فلاکت
|
  • Organizational Determinants of Police Staff Empowerment of East Azerbaijan Province
    Mohammad Abbaszadeh, Ali Budaqi, Shamsi Mohammadnajad Pages 1-34

    Empowering staff today plays an important role in achieving organizational goals. This research examines organizational factors related to empowerment. Survey data were collected from 378 participants of East Azerbaijan province police staff in 1983. The data analysis suggests that the degree of the staff empowerment in average is 77/5. Further, a Pearson analysis shows there is a meaningful relation between independent variables (performance-based rewards, organizational commitment, ethical leadership and its dimensions) and empowerment. A regression analysis also shows that the effect of performance-based reward, the clarity of the role, and constant commitment on the staff empowerment is meaningful. The variables mentioned above, by and large, informs 0/37 percent of the changes of the dependent variables.

    Keywords: constant commitment, empowerment, clarity of the role
  • Study of The Orientation of Law Enforcement Staff in Cooperation and Compromise of Resolving Conflicts and The Social Context Associated in It (Case Study: East Azerbaijan police stations' employees
    Marzieh Saei, Atefeh mohammadi Pages 35-58

    Today, because of the complexity of communication in the workplace conflict is inevitable and if these differences aren’t resolved not in true way may become very serious underlying problems. This study investigated the tendency of police stations' employees to cooperate in conflict resolution and social context associated with it. The research method of this paper is survey. The statistical society of the research is all of the East Azerbaijan police stations' employees that by using multi-stage cluster sampling, 239 people were selected.Researches show that the orientation of employees to collaborate and compromise in conflict resolution is the moderate to high. The results of Pearson correlation between age and the record of service with the adherence to the style of cooperation and compromise with the dependent variable is not a significant relation. Finally the results of the average difference test between tendency and sheriff's place of employment, education and degrees show that the relation in 95% confidence level is significant.

    Keywords: organizations, law enforcement, conflict, cooperation, compromise
  • A Sociological Study of East Azerbaijan Province Police Staff's Satisfaction with Welfare Services and its Relation with the Feeling of Relative Deprivation
    Nayyer Mohammadpur Pages 59-74

    Staff's satisfaction is an important factor for success and sustainability of every organization. The extent of success can be influenced by having a good feeling for one's own organization in comparison with other organizations. This means that if the staffs have a good feeling towards the working environment and its condition, they will have enough motivation for work, trying and loyalty to their organization; otherwise, a feeling of deprivation is formed in the staff which influences the efficiency of the organization. Given the increasing competition among organizations, it is paramount to identify factors influencing the staff's satisfaction. This research examines the degree of satisfaction of the East Azerbaijan province police staff with welfare services and the effect of the relative deprivation on it. Using theories of the relative deprivation by Giddens and Ted Robert and Festinger's Social Comparison, survey data was collected from 300 staff and analyzed. The result suggests that there is a meaningful correlation between relative deprivation and the staff's satisfaction with welfare services.

    Keywords: staff's satisfaction, welfare services, relative deprivation
  • Karim Abdolmohammadi, Ezzatollah Ahmadi, Ayatollah Fathi, Elaheh Aafi Pages 75-91

    Identifying differences on personality in addicts compared with the normal group can be effective in the addiction prevention and treatment. For this reason and considering the importance of personality factors in addiction, the aim of this study is comparison of personality traits considering NEO five-factor model in normal people and addicts. The Method of this study is descriptive and Causal-comparative. Therefore 100 addicts at the East Azerbaijan Behzisti organization were selected in available sampling and 100 normal individual using matching (in age, academic grade and social & economic status) methods were selected and then responded the revised NEO personality inventory. Data obtained analyzed by using SPSS software and multivariate analysis of variance tests. The results showed that a significant difference between the Addicts and normal people at personality components of extraversion, agreeableness, and conscientiousness and also There is no significant difference between the two components of neuroticism and openness. Addicted People show low extraversion, agreeableness, and conscientiousness compared to normal subjects and that could be considered in planning prevention and treatment counselors and therapists.

    Keywords: extraversion, agreeableness, conscientiousness, neuroticism, openness, addiction
  • Yadollah Divsalar, Hossein Asgharpur, Mohammadali Ranjbar Pages 93-116

    Crime in society has been negative phenomenon that is resulting from a series of shortcomings in society and also imposes economic, social and human costs to society. Therefore, the intellectuals and scholars and experts in the community intended to make a solution to solve this problem. In this study it has been tried by using fuzzy regression to investigate the effects of macroeconomic variables on robbery in East Azerbaijan province in the period of 2001-2013. The results reveal that Urbanization, the Gini coefficient and the unemployment rate have a positive impact on the occurrence of robbery in Azerbaijan and industrialization has a significant and negative effect on the robbery. Notable point in reviewing the results of fuzzy regression model is that urbanization variable in model has the greatest impact and unemployment variables and the Gini coefficient are in the next rank.

    Keywords: crime, fuzzy regression, Gini, Urbanization, Industrialization
  • Hossein Mirzaei Pages 117-143

    Crime can be affected by economic variables such as unemployment and inflation rates. In this study we use misery index, sum of unemployment and inflation rates, to examine the relationship between the misery index and theft in East Azerbaijan province in Iran. To do so, we use annual data from 2003 to 2013. The results show that there is a positive relationship between the misery index and theft, burglary, and auto theft in this province. In addition, the lagged correlation between the misery index and theft is not strong and the misery index of past periods does not have strong correlation with the theft in the current period. Moreover, the misery index has a stronger relationship with auto theft compared to the other types of theft.

    Keywords: theft, unemployment, inflation, misery index