فهرست مطالب

نشریه امنیت انتظامی دریایی
پیاپی 22 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1394/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حیدر عباس زاده، حسین وفادار، سلیمان ملک زاده، نعیما مقاتلی * صفحات 1-15
    زمینه و هدف

    احساس امنیت یکی از اصلی ترین عوامل پایداری جامعه به شمار رفته و بدون آن، جامعه شهری، عرصه حضور و تعاملات اجتماعی شهروندان نخواهد بود. همان گونه که در مسیله بهداشت و درمان اجتماعات انسانی موضوع پیشگیری از بیماری ها مقدم بر درمان آن ها می باشد و این مطلب به عنوان یک اصل ریشه ای پذیرفته شده است، در خصوص جرایم شهری نیز بدین گونه است یعنی جلوگیری و پیشگیری کردن از وقوع جرایم مقدم بر تمامی اقداماتی است.به همین منظور تحقیق حاضر با هدف شناسایی و ارایه راهکارهای پیشگیری از سرقت مسلحانه(مورد مطالعه استان بوشهر) صورت گرفته است.

    روش تحقیق

    در این تحقیق اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. برای سنجش پایایی پرسشنامه از روش الفای کرونباخ استفاده شد که پایایی پرسشنامه 94/0 به دست آمده است. در این تحقیق عامل راهکار اجتماعی، مرتبط با پیشگیری از سرقت مسلحانه آن ها وفق نظر کارشناسان و جامعه شناسان امر مورد بررسی قرار گرفت. روابط بین متغیرها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و همچنین میزان تاثیرگذاری متغیرها بر یکدیگر با استفاده از تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت و در پایان نیز اولویت بندی متغیر مستقل یاد شده بر حسب شدت تاثیرگذاری آن ها بر پیشگیری از شکل گیری سرقت های مسلحانه با استفاده از آزمون رتبه بندی فریدمن انجام شد. در این پژوهش به منظور بررسی و اجرای آزمون های آماری مذکور از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس استفاده گردیده است.

    یافته های تحقیق

    یافته های تحقیق نشان داد: که بین راهکارهای اجتماعی و پیشگیری از سرقت مسلحانه رابطه ای با ضریب 527/0 در سطح اطمینان 99 درصد وجود دارد. با توجه به یافته های به دست آمده می توان بیان نمود از نظر جامعه آماری شرکت کننده در پژوهش راهکارهای اجتماعی دارای اهمیت ویژه ای می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود مدیران ناجا با توجه به نظر خبرگان انتظامی و دانشگاهی در این زمینه به راهکارهای اجتماعی به طور ویژه توجه و در برنامه ریزی های سازمانی لحاظ نمایند

    کلیدواژگان: سرقت مسلحانه، راهکارهای اجتماعی، راهکارهای پیشگیرانه، بوشهر
  • نعیما مقاتلی*، علی پولادی ریشهری، محمد رضایی صفحات 16-31
    زمینه و هدف

    یکی از نخستین حقوق بشر، حفظ آرامش و آسودگی، ثبات و امنیت، در همه ی جوانب زندگی است. عدالت اجتماعی و امنیت، برای بشر در طول تاریخ، به اندازه ای دارای اهمیت بوده است که همواره برای دستیابی بدان جان و مال خویش را قربانی کرده و خون ها داده است.گذشته از آن حفظ امنیت و ثبات و برقراری عدالت اجتماعی با توسعه سیاسی میسر است. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اخبار انتظامی در رسانه ها ، باورهای فراشناختی و احساس امنیت روان شناختی مردان 35 تا 60 ساله شهر بوشهر پرداخته است.

    روش پژوهش

    این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مردان 35 تا 60 ساله شهر بوشهر که شامل 37000 هزار نفر می باشند تشکیل می دهند. حجم نمونه این پژوهش 370 نفر می باشد که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده به دست آمده است. ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های فراشناخت ولز (1997)، آزمون امنیت روانی مزلو (1952) و پرسشنامه محقق ساخته تحلیل محتوای اخبار انتظامی می باشد.

    نتایج

    نتایج تحقیق نشان داد که بین اخبار انتظامی در رسانه ها، باورهای فراشناختی و احساس امنیت روان شناختی رابطه معنی داری وجود دارد. در همین راستا پیشنهاد می گردد به منظور تاثیرگذاری بیشتر اخبار انتظامی بر احساس امنیت شهروندان و افزایش احساس امنیت روانی این اخبار از طرف ارشدترین مقام انتظامی در اختیار رسانه ها قرار گیرد.

    کلیدواژگان: اخبار انتظامی، باورهای فراشناختی، احساس امنیت، مردان شهر بوشهر
  • حسین مرادی*، اسماعیل عبدالهی، مریم صفایی صفحات 32-54

    سازمان پلیس یکی از مهم ترین نهادهای حکومتی است که وظایف و ماموریت های گسترده ای نظیر استقرار نظم، امنیت، تامین آسایش عمومی و فردی و پیشگیری از وقوع جرایم و... را بر عهده دارد. با اندکی تامل در وظایف و ماموریت های فوق، به وضوح می توان دریافت که ایجاد نظم و امنیت جوهره اصلی ماموریت های پلیس را تشکیل می دهد، لذا مشارکت عمومی با پلیس ضامن امنیت اجتماعی پایدار است و شناخت پلیس از شاخص های موثر بر افزایش این عامل و مشارکت های مردمی و راهکارهای حفظ و ارتقاء این مشارکت در جهت نیل به تامین امنیت مطلوب از اهمیت بالایی برخوردار است. این تحقیق از حیث هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و پیمایشی است. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای با استفاده از فیش برداری منابع و آزمون نظرسنجی بر مبنای طیف لیکرت استفاده شده است.طی سال های اخیر، با گرایش پلیس به رویکرد جامعه محوری چشم انداز امیدوارکننده ای در روابط پلیس-مردم رقم خورده است. نیروی انتظامی در رویکرد جدید خود با تحولاتی سازمانی، تجدیدنظر در ساختار ناجا و ایجاد رده های جدید، تهیه برنامه های سالانه، پنج ساله و سند چشم انداز در افق سال 1404 هجری شمسی و انجام بازرسی و نظارت های دقیق بر عملکرد کارکنان و سازمان، ضمن کوشش برای انجام هر چه مطلوب تر، سریع تر و بهنگام خدمات پلیسی، در صدد است تا بخشی از وظایف خود را از طریق مردم انجام دهد. نتایج تحقیق نشان می دهد شاخص-هایی مانند اطلاع رسانی نیروی انتظامی از عملکرد پلیس بوشهر، سرعت و صحت عمل ماموران پلیس در ماموریت، وظیفه شناسی، جدیت و تلاش ماموران، برنامه ریزی برای حضور و مشارکت مردم در عرصه های امنیتی، قانونمندی و قانون گرایی، رفتار صحیح کارکنان، اقتدار پلیس، میزان شناخت جامعه از جایگاه و منزلت پلیس، وجود اخلاق اسلامی درون پلیس، میزان اعتماد مردم به پلیس، میزان حمایت پلیس از مردم، بر افزایش مشارکت مردم در راستای کاهش جرایم و برقراری امنیت مطلوب موثر است. همچنین نتایج نشان می دهد پلیس بوشهر در تحول از رویکرد تهدید محوری به جامعه محوری برای کاهش جرایم به میزان قابل توجه ای موفق بوده است.

    کلیدواژگان: مشارکت، مردم، پلیس، کاهش جرائم، شهر بوشهر
  • فرزاد ادیبان * صفحات 55-90

    مزاحمت های خیابانی با افزایش ضریب احساس ناامنی اجتماعی، موجب ترس از حضور در جامعه و در نتیجه محدود شدن آزادی های فردی و کاهش مشارکت زنان در عرصه اجتماعی می شود. هدف از این تحقیق، بررسی و تحلیل عوامل موثر بر مزاحمت های خیابانی بانوان بوشهری و ارایه راهکارهای پیشگیری وضعی است. تحقیق حاضر از نظر ماهیت و هدف کاربردی است و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه یابی (پیمایشی) است. جامعه آماری تحقیق حاضر را تعداد400نفر از بزه دیدگان و بزه کاران مزاحمت خیابانی در طول هشت ماهه سال1394 تشکیل می دهند که در مجموع 50 نفر از گروه بزه دیدگان و 50 نفر از گروه بزه کاران به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری احتمالی طبقه بندی شده انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق روش کتابخانه ای و میدانی است و ابزارهای گردآوری آن را مصاحبه و پرسش نامه محقق ساخته تشکیل می دهد. یافته های تحقیق حاکی از این است که مزاحمت های خیابانی، متاثر از علل و عوامل مختلفی چون؛ 1- عوامل محیطی (مهاجرت و گسترش شهرنشینی و حاشیه نشینی؛ تحولات جمعیتی؛ طراحی نامناسب محیطی و فضاهای بدون دفاع) 2-عوامل فرهنگی (گسترش ارتباطات و رسانه های جمعی؛ رواج و گسترش فرهنگ برهنگی؛ عدم اعتقاد به هنجارهای اجتماعی)، 3-افزایش سطوح شبکه های اجتماعی موبایلی و ترویج الگوهای غربی در شبکه های ماهواره ای 4- ناکارآمدی سیاست جنایی (فقدان قوانین و مقررات موثر؛ بی تاثیر بودن مجازات های موجود؛ عدم بکارگیری از روش های پیشگیری وضعی) 5- نقش شرایط زمانی و مکانی و وقوع مزاحمت های فیزیکی در صفوف خدماتی، در وسایل نقلیه عمومی، در بازارهای هفتگی و وقوع مزاحمت ها در مکان های خلوت و در شب 6-عوامل فردی (ناشناخته بودن فرد در میان افراد بیگانه؛ موقعیت اجتماعی مزاحمین خیابانی؛ کتمان و عدم اعلام جرم؛ نوع پوشش و آرایش و همچنین نحوه رفتار زنان؛ بالا رفتن سن ازدواج و مصرف مشروبات الکلی) در بروز مزاحمت های خیابانی تاثیر به سزایی داشته و مورد تایید هر دو گروه مورد مطالعه می باشد.

    کلیدواژگان: مزاحمتهای خیابانی، پیشگیری وضعی، بانوان، احساس ناامنی
  • مصطفی زارعی*، حمیدرضا انصاری، عبدالمحمد افروغ، مهدی قاسمی صفحات 91-108

    امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی، رسانه های مدرن و... است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرآیند تاثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته اند .شبکه های اجتماعی علاوه بر شکل دهی جدید به عرصه و فضای تعاملات رودرروی اجتماعی و کنش های میان فردی، نقش مهمی هم در نحوه انجام تعاملات شغلی و خانواده ایفا می کنند . در بحث از آسیب شناسی شبکه های اجتماعی، نکته ی حایز اهمیت، ریسک بسیار بالای این گونه شبکه ها از لحاظ آسیب های اجتماعی و فرهنگی می باشد. شبکه های مختلف اجتماعی با صدها میلیون کاربر در سال های اخیر توجه مهاجمان سایبری را نیز بیش از هر هدف دیگری به خود جلب کرده اند و شهروندان ایرانی و به تبع آن مردم بوشهر و پرسنل و خانواده های پلیس در استان بوشهر نیز به این خیل مشتاقات شبکه های اجتماعی سنتی (فیس بوک، توییتر) و شبکه های اجتماعی اندرویدی (واتس آپ، تلگرام، اینتساگرام و...) پیوسته اند.کاربران ساعت های بسیاری را برای چت کردن با دوستانشان و چک کردن صفحه شخصی در شبکه های اجتماعی صرف می کنند. هدف این نوشتار بررسی رابطه میان شبکه ای اجتماعی و تاثیر این تکنولوژی بر پرسنل نیروی انتظامی استان بوشهر و خانواده های ایشان است.نتایج توصیفی تحلیلی ای تحقیق نشان داد که شبکه های اجتماعی تاثیرات مستقیمی بر روابط انسانی و اجتماعی در محیط کار و هم خانواده پرسنل سازمان پلیس در ایران و به تبع آن در استان بوشهر ایفا می کنند.

    کلیدواژگان: فضای سایبری، شبکه های اجتماعی، روابط انسانی، محیط خانواده، محیط کار، پرسنل انتظامی استان بوشهر
  • لارانس چو ترجمه: حسین اکباتانی، محمدحسن زیرایی صفحات 109-125

    تعداد کاربران اینترنت در سرتاسر دنیا به بیشترین میزان خود در طول تاریخ رسیده است. اکثر اهالی آمریکای شمالی از کاربران اینترنت هستند و بیش از دو سوم آن ها از شبکه های اجتماعی نظیر فیسبوک، توییتر و غیره استفاده می کنند. شبکه های اجتماعی و موبایل ها افراد را قادر می سازند که در هر لحظه از مرزهای جغرافیایی گذشته و به صورت ناشناس و یا عمومی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. مطالعات اندکی بر روی آزار و اذیت سایبری انجام شده است چرا که این تکنولوژی ها نسبتا جدید هستند. هدف از این مطالعه توصیفی، بررسی تجارب و رفتار زنان آمریکایی در مواجهه با آزار و اذیت سایبری از طریق انجام یک نظرسنجی الکترونیکی به صورت ناشناس است. در مجموع، 293 زن با میانگین سنی 24.6 که در شبکه های اجتماعی محبوب فعالیت داشتند، در این پژوهش شرکت نمودند. اکثر شرکت کنندگان (58.5 درصد) اظهار داشتند که دانشجوی کالج یا دانشگاه هستند. چیزی حدود 20 درصد از زنان مکررا پیام های مستهجن و یا درخواست های مستهجن (بدون در نظر گرفتن اسپم ها) دریافت نموده بودند. بیش از 10 درصد زنان (33 نفر) پیام های پورنوگرافیک از سوی شخصی که نمی شناختند، دریافت نموده بودند. بیش از یک سوم کسانی که به نوعی مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته بودند، اظهار داشتند که از دریافت چنین پیام هایی مضطرب گشته اند. در یک پنجم از این افراد تغییر در الگوهای خواب و خوراک و نیز احساس درماندگی دیده شد. در این پژوهش همچنین روش های پیشنهادی به منظور آموزش سلامت و امنیت شخصی افراد در فضای مجازی فراهم آمده اند.

    کلیدواژگان: فعالیت در شبکه های اجتماعی، آزار و اذیت سایبری، استالکینگ سایبری، آزار جنسی
|
  • Heydar Abbas zadeh, Hossein Vafadar, Soleyman Malek zadeh, Naeima moghateli* Pages 1-15
    Background

    sense of security is one of the main factors for the sustainability of the community, and without it, civil society would not present a condition for presence and social interactions. As the issue of human health and disease prevention community treatment prior to treatment, and it has been accepted as a fundamental principle, that is also the prevention of urban crime and prevent crime precedes all measures. This study aimed to identify and provide solutions to the prevention of armed robbery (the case of the province) have been.

    Methods

    In this study, the information required by the questionnaire was made. Cronbach's alpha was used to measure the reliability of the reliability 0/94 obtained. There were three social strategies related to the prevention of armed robbery adapt experts and sociologists examined the Relations between variables using Pearson correlation test as well as the impact of variables on each other using regression analysis examined Prioritization and at the end of the independent variable depending on the severity of their impact on the prevention of the formation of armed robbery-ranking Friedman test was conducted. In this study, to investigate and conduct statistical tests using SPSS statistical software has been mentioned.

    Results

    The results showed that the relationship between the strategies of social and preventive maintenance of armed robbery by a factor of 99 percent confidence level there are 0/527 . According to the results obtained can be expressed in terms of population participating in social strategies of particular importance is the According to security experts have recommended that police managers and academics In this context special attention to social policies and planning in terms of their organization.

    Keywords: armed robbery, social strategies, preventive strategies, Bushehr
  • Naeima Moghateli *, Ali Pooladi Rishehri, Mohammad Rezaei Pages 16-31

    One of the most primary human rights is bringing about tranquility, comfort, stability and security in all the aspects of life. Social justice and security for mankind throughout history, the measure was important always to achieve sacrificed their lives and property . In addition to maintaining security and stability and social justice, political development is possible. This study examines the relationship between the news media law, metacognitive beliefs and sense of psychological security men 35 to 60 years old in Bushehr is The research is descriptive and correlational. The study sample consisted of all men 35 to 60 years old in Bushehr which are up 37,000 thousand. The sample 370 is obtained through random sampling. . Data collected in this questionnaire meta-Wales (1997), psychological security testing Maslow (1952) and is made questionnaire content analysis of police news. The results showed that the police news in the media, there is a significant psychological metacognitive beliefs and sense of security. In this regard, it is recommended that in order to affect more news on the sense of security of the citizens and increase the sense of mental security police, the news is the most senior law enforcement officials to the media.

    Keywords: police news, metacognitive beliefs, sense of security, men Bushehr
  • Hossein Moradi *, Esmail Abdollahi, Maryam Safaei Pages 32-54

    Police organization is one of the most crucial governmental institutions which carries out many extensive duties and missions, such as the establishment of order, security, producing public and personal security, and the prevention of crime and so forth. With a little reflection on the tasks and missions of the above, we can clearly see that the established order and security police missions constitutes the main essence of degree, Public participation and sustainable social security guarantor police and police understanding of the factors influencing the increase in indices and Public participation and strategies to maintain and enhance this partnership in order to achieve optimal security is of utmost importance. The aim of this research in terms of calibration method is applied. In this study, collecting information, taking notes library using the sources and survey analysis is based on a Likert In recent years, with a focus on community-centered vision of encouraging police to approach the police-people ties marked. Police in your new approach to organizational changes, review the structure of the police and the creation of new lines, preparing annual programs, The five-year perspective document on the horizon year 1404 Hijri and performing detailed inspections and monitoring the performance of employees and organizations, Also attempt to do everything better, faster and timeliness police, is trying to do some of your tasks through people. The results show that indices like to inform the police of Bushehr police performance, speed and accuracy of the practice of police officers on mission, Conscientiousness, diligence and efforts of officers, planning for the presence and participation of the people in the areas of security, rule of law and the rule of law, good manners staff, police authority, the recognition of the status of the police, the Islamic ethics within the police, The people's trust in the police, the police protection of the people. The results also show that police in the evolution of the approach Bushehr Threat-based to community-centered to reduce crime is to have succeeded significantly.

    Keywords: Partnership, people, Police, Crime Reduction, Bushehr
  • Farzad Adiban* Pages 55-90

    Street harassment, increasing social insecurity and fear in society reduce individual freedom and the participation of women for social jobs. The aim of this study was to investigate and analyze the determinants of street harassment of women in Bushehr and is situational prevention solutions. Study the nature and purpose and the method applied descriptive survey is. The population of this study were 400 victims and offenders street harassment during eight months of 1394 form a total of 50 out of the victims and 50 of gang For example, using probability sampling selection was stratified. The data in this study is library and collection tools and actions made it to the interview and questionnaire. The findings suggest that street harassment is affected by causes such as: 1. environmental factors (migration and urbanization and suburbanization, population changes, poor design and space environment without protection) 2-cultural factors (Open communication and media collective; spread the culture of nudity; a lack of belief in social norms), 3-increasing levels of mobile social networks and satellite networks to promote Western models (4) the ineffectiveness of the criminal policy (lack of effective laws and regulations, ineffective penalties available; lack of suitable situational prevention methods) 5. The time and place of the occurrence of physical harassment in the ranks of the service, in public transport, in the weekly markets of harassment in crowded places and in the evening 6-factors (unknown person among strangers, intruders street social status; concealment and lack of indictments, the type of clothing and grooming, as well as the treatment of women; the marriage and alcohol) in the incidence of street harassment have major effects and is approved by both groups.

    Keywords: harassment, Situational Prevention, Women, insecurity
  • Mostafa Zarei *, Hamidreza Ansari, Abdolmohammad Afrough, Mehdi Ghasemi Pages 91-108

    Nowadays, Iranian families encounter with satellite channels, virtual networks, modern media and so on in their cultural context, that each of them in turn targets a part of the process of influencing the families. In addition to forming new social networks into space and facing social interactions and interpersonal interactions, career and family interactions play an important role in how they In discussing the pathology of social networks, important, high risk of such networks in terms of social and cultural damage is Various social networks with hundreds of millions of users in recent years, cyber attackers also have attracted more than any other target And citizens and consequently the people and the families of police personnel in the province of Bushehr and also to the droves of eager traditional social networks (Facebook, Twitter) and social networking Android (WhatsApp, Telegram, Instagram, etc.) joined. Many watch users to chat with friends and Czech personal page on social networks themselves. The purpose of this article is to examine the relationship between social networks and the impact of this technology on law enforcement personnel and their families is the province. Descriptive analytical results of this study showed that social networks direct impact on human relationships Social and family both in the workplace and police personnel in Bushehr in Iran and thus play.

    Keywords: Cyberspace, Social Networks, relationships, Family Environment, work environment, law enforcement personnel in Bushehr province