فهرست مطالب

نشریه امنیت انتظامی دریایی
پیاپی 19 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/11/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی و تاثیر شاخصه های الگوریتم حقوق شهروندی در رفتار پلیس (مورد پژوهش: استان بوشهر)
    کاوه زال نژاد صفحات 1-37

    در آستانه قرن بیست و یکم آنچه که شهرهای کشور ما را نسبت به شهرهای دیگر کشورها متمایز کرده است، افت شدید حقوق شهروندی به لحاظ نحوه اجرای صحیح مدیریت شهری بوده است. پر واضح است شهرهای ما نه تنها ستودنی، نه تنها خلاق، نه تنها ایده آل نیستند، بلکه چنان زشتی و زمختی را برای شهروندان به بار آوردند که جبران آن بینش سراسر واقع بینانه شهرسازانه را می طلبد. به راستی تا کی بایستی، دویل بازی هنر واقع گرایانه بی شمار شیفتگان شهر، در تاریخ شکل گیری شهرهای ایران با دیپلماسی نافرجام متولیان شهری، مرگ حقوق شهروندی را به بار آورد. شهروندی (Citizenship) همان طور که روشن است از مشتقات شهر (City) است. شهروندی را قالب پیش رفته «شهرنشینی» می دانند. به باور برخی از کارشناسان، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و به مسیولیت های خویش در قبال شهر و اجتماع عمل نمایند به «شهروند» ارتقاء یافته اند. شهروندی تا پیش از این در حوزه اجتماعی شهری بررسی می شد اما پس از آن شهروندی مفاهیم خود را به ایالت و کشور گسترش داده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تاثیرات مولفه های اجتماعی و فرهنگی حقوق شهروندی در رفتار پلیس است. جامعه آماری این تحقیق 181 از شهروندان شهر بوشهر می باشند، که برای نمونه گیری از جامعه مورد مطالعه، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به کمک جدول مورگان استفاده شد. همچنین تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 20 صورت گرفته است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد، که وضعیت فعلی حقوق شهروندی در استان بوشهر در حالت فعلی مطلوب نبوده است.

    کلیدواژگان: حقوق شهروندی، آموزش، مشارکت، شهر بوشهر، پلیس، امنیت
  • تبیین مشخصه های اعتقادی پلیس جامعه محور با تاکید بر آراء تربیتی علامه طباطبایی
    نعیما مقاتلی صفحات 38-67
    هدف

    هدف از این تحقیق«تبیین مشخصه های اعتقادی پلیس جامعه محور با تاکید بر آراء تربیتی علامه طباطبایی»است، سوالات تحقیق با در نظر گرفتن آراء تربیتی علامه طباطبایی به دو صورت مطرح می گردد.

    روش تحقیق

     این پژوهش به جهت هدف و ماهیت آن از نوع «کاربردی» و روش انجام آن نیز بصورت «زمینه ای»است. بدین نحو پس از طی مراحل مقدماتی و استخراج مشخصه های اعتقادی پلیس جامعه محور با مرور ادبیات پژوهش از آثار علامه طباطبایی، سوالات تحقیق تدوین گردید، سپس اطلاعات مورد نیاز جهت پاسخگویی به سوالات تحقیق از طریق پرسشنامه محقق ساخته از یک نمونه 120 نفری که 110 نفر آن ها پاسخ گفته را از روسای دفاتر تحقیقات کاربردی (55 نفر) و فرماندهان ارشد معاونت تربیت و آموزش نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (55 نفر) در سراسر کشور در سال 1393 به روش سرشماری انتخاب شده بودند، جمع آوری و با استفاده از روش های آمار توصیفی مانند جداول یک بعدی و توافقی توزیع فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و روش های آمار استنباطی مانند آزمون t گروه های همبسته و آزمون فریدمن توصیف و مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها و نتیجه گیری

     یافته ها نشان می دهد؛ پنج مشخصه اعتقادی پلیس جامعه محور از منظر علامه طباطبایی عبارت اند از :1- التزام به ولایت فقیه.2- پرستش خدا و ایمان به توحید.3- تقویت ایمان به نبوت.4- تقویت روحیه امر به معروف و نهی از منکر.5- تقویت ایمان به عدل. در ادامه جهت ارزیابی مشخصه ها با توجه به آزمون فریدمن، میانگین نمره دیدگاه متخصصان و فرماندهان ارشد انتظامی درباره مشخصه اعتقادی پلیس جامعه محور یعنی تقویت روحیه امر به معروف و نهی از منکر در دو حوزه صف و ستاد بر اساس نتایج آزمون t همبسته در سطح آلفای 05/0اختلاف معناداری وجود دارد. بر این اساس پیشنهاد می گردد؛ پلیس جامعه محور در حوزه اعتقادی با مد نظر قرار دادن پنج مشخصه احصاء شده در سطح جامعه، می تواند رسالت ها و ماموریت های سازمانی را در جهت تعالی رفتار کارکنان و ترویج فرهنگ جامعه محوری با رویکردی دینی به بهترین نحو اجرا و عملی نماید.

    کلیدواژگان: جامعه محور، علامه طباطبایی، مشخصه های اعتقادی، آراء تربیتی
  • رابطه اعتیاد به اینترنت با روابط خانوادگی و ارتباطات اجتماعی (مطالعه موردی استان بوشهر)
    عزت دیره صفحات 68-80
    زمینه و هدف

    آسیب پذیری نوجوان در مقابل فشارهای سریع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و تکنولوژیک ممکن است به شکل گیری و تکامل احساس هویت او صدمه بزند و باعث ایجاد احساس ناامنی، نبود اطمینان، اضطراب و بی ثباتی در فرد شود. تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت، روابط خانوادگی و ارتباطات اجتماعی صورت گرفته است.

    روش تحقیق

    به این منظور 340 دانش آموز دبیرستانی، شامل 159دانش آموز پسر و181دانش آموز دختر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق شامل دو پرسشنامه محقق ساخته برای سنجش روابط خانوادگی و ارتباطات اجتماعی و پرسشنامه کاپلان جهت اندازه گیری اعتیاد به اینترنت بود.

    یافته ها و نتایج تحقیق

    نتایج این تحقیق نشان داد که بین اعتیاد به اینترنت، روابط خانوادگی و ارتباطات اجتماعی رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج آزمون t برای گروه های مستقل نشان داد میان دانش آموزان دختر و پسر و پایه های اول، دوم و سوم دبیرستانی از لحاظ اعتیاد به اینترنت تفاوت معنی داری وجود ندارد و همچنین اعتیاد به اینترنت با روابط خانوادگی فقط رابطه منفی معنی داری دارد. این یافته حاکی از آن است که نوجوانان دارای اعتیاد اینترنت در محیط خانواده روابط چندان مطلوبی ندارند ولی خارج از محیط خانواده در ارتباط با دیگران مشکل خاصی ندارند.

    کلیدواژگان: اعتیاد به اینترنت، روابط خانوادگی، ارتباطات اجتماعی
  • بررسی و تحلیل عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی موثر بر سرقت موتورسیکلت در شهرستان بوشهر
    اسماعیل عبدالهی، محمد چمکوری، فرزاد ادیبان صفحات 81-109
    زمینه و هدف

    سرقت از با سابقه ترین جرایم بشری است که در جامعه های مختلف به شیوه های گوناگون دیده می شود به همین لحاظ، شیوه های مقابله و روش های برخورد با آن ها نیز متفاوت است. هدف از این تحقیق « بررسی و تحلیل عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موثر بر سرقت موتورسیکلت در شهرستان بوشهر»است.

    روش تحقیق

     انجام پژوهش به صورت توصیفی-پیمایشی است. و با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین تعداد 100 نفر از سارقین موتورسیکلت که در شهرستان بوشهر در طول سال 1392 و شش ماهه اول 1393 اقدام به سرقت نموده اند. تعداد 50 نفر سارق انتخاب، و پس از تکمیل پرسشنامه، مورد مطالعه تحلیل قرار گرفتند.

    یافته های تحقیق

    نشان داد؛ جرم به عنوان یک پدیده نامناسب، علاوه بر علل فردی، زاییده علل و عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است نتایج تحقیق حاکی از آن است سرقت در شهرستان بوشهر به عنوان ممر درامد و معاش برای سارقین محسوب می شود همچنین اکثر سارقین فاقد شغل و والدین بوده و از سطح سواد پایینی برخوردار بوده اند همچنین خانواده های سارقین از اقدامات آن ها آگاهی داشته ولیکن مشوق آنان نبوده اند ضمن اینکه اکثر سارقین از گروه ها و محیط های اجتماعی و فرهنگی طردشده و حتی نسبت به انجام امورات دینی بی تفاوت بوده اند و هم نشینی و معاشرت با دوستان ناباب داشته و از روابط گرم عاطفی بین اعضای خانواده محروم بوده اند همچنین نتایج نشان داد که بین میزان وقوع سرقت موتورسیکلت در افراد مورد مطالعه با متغیرهایی چون سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، وضعیت تاهل، تحصیلات و وضعیت اقتصادی آنان تفاوت معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: سرقت موتورسیکلت، علل اقتصادی، علل اجتماعی و فرهنگی
  • تاثیر فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان (مطالعه موردی ستاد فرماندهی انتظامی استان بوشهر)
    نعیما مقاتلی، حمیدرضا کرمی صفحات 110-127

    با توجه به ابعاد چابکی در علم مدیریت و همچنین نقش بسزایی که فناوری اطلاعات در توسعه آن دارد ،این پژوهش با هدف بررسی و سنجش میزان رابطه فناوری اطلاعات با مولفه های چابکی سازمان صورت پذیرفت. در این پژوهش از روش میدانی پیمایشی استفاده و برای تایید روایی و پایایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ استفاده گردید، جامعه پژوهش کارکنان و مدیران ستاد فرماندهی انتظامی استان بوشهر و حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران 110 نفر برآورد شده و داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نمایانگر این بود که از 9 شاخص فناوری اطلاعات بررسی شده در این پژوهش شاخص مدیریت و سیاست های سازمانی با ضریب همبستگی516/0 بیشتر سهم واریانس چابکی سازمان را توجیه می کند. و میزان تاثیر فناوری اطلاعات بر چابکی بر حسب مدل رگرسیون خطی663/0 بوده است.

    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، چابکی، سرعت، انعطاف پذیری، پاسخگویی، شایستگی
  • استفاده از روش ترکیبی SWOT/AHP در ارائه ی راهبردهای مبارزه با قاچاق در نیروی انتظامی استان بوشهر
    سید یعقوب حسینی، الهه موحد نژاد، حمیده افشار جهانشاهی صفحات 128-148

    یکی از عوامل تهدید کننده نظم و امنیت هر کشوری " پدیده قاچاق " است.استان بوشهر به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن 625 کیلومتر مرز آبی و 12 دروازه رسمی با این پدیده روبروست. نیروی انتظامی به استناد قانون برای استقرار نظم و امنیت به عنوان ضابط قوه قضاییه می باید با قاچاق مبارزه کند. در این مقاله تلاش پژوهشگر بر آن است تا به بررسی وضعیت قاچاق در استان بوشهر پرداخته و برای مبارزه با این معضل عظیم راهکارهایی ارایه نماید. در این راستا به تحلیل نقاط ضعف، قوت و تهدیدها و فرصت های فراروی نیروی انتظامی استان بوشهر در امر مبارزه با قاچاق به کمک ماتریسSWOT و با به کارگیری ابزار مصاحبه تکیه شده است.از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) جهت کمی کردن پارامترهای کیفی SWOT استفاده شده است. هدف از این کار اولویت بندی نقاط قوت ضعف فرصت ها و تهدیدهای موجود می باشد تا وزن اهمیت هر عامل مشخص شده و تصمیماتی بهتر گرفته شود.

    کلیدواژگان: قاچاق، SWOT، AHP، راهبرد، استان بوشهر
|
  • Evaluation of the effect of algorithm parameters civil rights in police behavior (Case Study: Bushehr)
    Kaveh Zal Nejad Pages 1-37

    On the eve of the twenty-first century what the cities of our country compared to other cities has distinct, severe loss of citizenship rights in terms of the proper implementation of urban management. Obviously, our cities not only admirable, not only creative, not only are not ideal, but so ugly and gross compensation for citizens who have brought around a realistic vision to develop urban needs. Indeed, so one should be realistic duel into countless art lovers of the city, on the development of Iran's cities with urban authorities failed diplomacy, civil rights cause death. (zal nejad, 1393) Citizenship same is clear from the derivatives City is. Advancement form of citizenship "urbanization" know. According to some experts, citizens and respect each other's rights when their responsibility Hay to the city and community to act as "citizen"upgrade. Prior to this study My urban citizenship in the social sphere, but then your concepts of citizenship and country is state. The main objective of this study was to investigate the impact of social and cultural citizenship is in police behavior. The population of 181 people are Bushehr, for sampling of the population, stratified random sampling method was used to help Morgan table. The obtained data were analyzed using SPSS 20 statistical software was performed. The results indicate that the current situation of civil rights in the province in the current state is not good.

    Keywords: rights, Education, Participation, Bushehr, Police, Security
  • Determinating of character of community policing with an emphasis on Educational ideas Tabatabai
    Naeima Moghateli Pages 38-67
    Background and Purpose

    The purpose of this research, "explained the belief index of community policing with an emphasis on educational ideas Tabatabai 'is, taking into account the educational ideas Tabatabai survey questions were raised in two ways, first ideological characteristics of community policing What are the views of Allameh Tabatabai? And second, that the quantity and quality characteristics recognized by scientists from the perspective of law enforcement and community policing officers how?

    Methods

    In this study the purpose and nature of the type of "use" and do it as well as "underlying" is.of them responded to the heads of the offices of applied research (n = 55) and trained police deputy commander of the Islamic Republic (55) across the country in 1393, according to the census were collected using descriptive statistics such as one-dimensional tables and adaptive frequency, percentage, mean and standard deviation and inferential statistics such as Friedman describes the t-test were analyzed and correlated.

    Findings and Conclusions

    The results show that the five characteristic faith community policing in terms of Allameh Tabatabai 1- Commitment to Velayat Faqih 2- Worship God and faith in monotheism 3- strengthen faith in the prophecy 4- Boosting the morale of enjoining good and forbidding wrong 5- strengthen faith in justice. Alpha 0.05 there is a significant difference.line workers compared with staff and explain the assessment is more appropriate the implementation and practical way.

    Keywords: Community Policing, Tabatabai, characterized by religious, educational ideas
  • The Effect of Internet Addiction on Social Communication and Family Relationships(case study: bousheher)
    Ezat Deyreh Pages 68-80

    This research has been carried out with the intention of analyzing the effect of Internet addiction on social communication and family relationships among high school students. The work is a correlational study. The statistical sample was composed of 159 boys and 181 girls. Three questionnaires with 0.71, 0.73 and 0.76 Alpha coefficients were used. The results of Pearson's correlation coefficient test indicate a significant relation between social communication and family relationships, also there is a negative significant correlation between family relationship and Internet addiction. But, there is no significant relation between social communications and Internet addiction. The result of T-test showed that Internet addiction affects family relationship. T-test for independent groups indicated that there is no significant difference between male and female students regarding Internet addiction. Analysis of variance showed that there is no significant difference between students in different grades.

    Keywords: Internet Addiction, social communication, family relationship
  • Analysis of social, Economical and cultural influence of motorcycle theft in Bushehr
    Esmail Abdollahi, Mohammad Chamkoori, Farzad Adiban Pages 81-109

    The man with a history of robbery offenses, which can be seen in many different ways. So, coping strategies and methods for dealing with them has been changed in accordance with changes theft. In other words, because in our times and the various means of theft and the desire to change, the more difficult it is to deal with it. (setodeh et al., 1376). This study, entitled "Review and analysis of economic, social and cultural impact on motorcycle theft in the city of Bushehr" is. The study is essentially" a detailed examination of the issue of applied research is to identify factors of motorcycle’s theft Boushehr city's framework. This study is descriptive-survey. And by simple random sampling of 100 robbers motorcycle in the city of Bushehr in 1392 and the first half of 1393 attempted robbery has. 50 security selection, and then complete the questionnaire studied and analyzed respectively. The findings suggest that crime is a bad phenomenon, in addition to individual factors, biological factors, social and cultural show results in terms of items stolen in the city of Bushehr, but source for funeconomic situation, there are significant differences.

    Keywords: motorcycle theft, causes economic, social, cultural reasons
  • The Effect of information technology on organizational agility (Case Study: Boushehr province police headquarters)
    Naeima Moghateli, Hamidreza Karami Pages 110-127

    According to the dimensions of agility in management science and information technology also plays an important role in its development, this study aims to review and assess the relationship between technology components were the agility of the organization. Descriptive statistics, Pearson correlation and multiple regression were used. Results indicated that the 9 indicators examined in this study of information technology management and organizational policies with a correlation coefficient index 0.516 This explains most of the variance in organizational agility. And the impact of information technology on agility in terms of linear regression model 0.663 have been.

    Keywords: Information Technology, Agility, Speed, Flexibility, Responsiveness, Competence
  • The using a combination SWOT / AHP in Anti-Trafficking strategies in law enforcement Bushehr
    Yaghoob Hosseini, Elahe Movahed Nejad, Hamideh Afshar Jahanshahi Pages 128-148

    One of the factors that threaten the order and security of the country "trafficking phenomenon". Bushehr due to certain geographic locations and a 625 km border and 12 official gate facing this phenomenon. According to law enforcement and security as restraining the judiciary must fight trafficking. In this work, researchers aimed to investigate the trafficking situation in the province and provide strategies to combat this enormous problem. In this context, an analysis of the weaknesses, strengths, threats and opportunities facing the province in the fight against trafficking law enforcement to help SWOT matrix and using interviews. rely on analytical hierarchy process (AHP) for quantifying qualitative parameters using SWOT is. The aim of this work is available strengths weaknesses opportunities and threats to weight the importance of each factor is determined and better decisions.

    Keywords: contraband, SWOT, AHP, Strategy, Bushehr