فهرست مطالب

نشریه امنیت انتظامی دریایی
پیاپی 18 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بررسی میزان تاثیر حاشیه نشینی بر بزه کاری در شهرستان بوشهر
    اسماعیل عبدالهی، ارسلان کوشا، بهرام فرهمند صابر، ایمان نعمتی صفحات 1-18

    موضوع حاشیه نشینی یکی از معضلات شهری است که از حیث بستر قرار گرفتن برای ارتکاب جرایم مورد توجه کارشناسان حقوقی و قضایی و جرم شناسان بوده است . اینکه جرایم در مناطق حاشیه ای بسیار بیش تر از سایر مناطق اتفاق می افتد، مورد پذیرش همه است و آمارهای اخذ شده از پرونده های مطروحه در دادگستری نیز حکایت از این واقعیت دارد. هدف این تحقیق نشان دادن تاثیر حاشیه نشینی بر میزان بزه کاری در شهرستان بوشهر می باشد. بنابراین مبارزه و ساماندهی با این هنجارشکنی میسر نمی شود مگر با همکاری کلیه دستگاه های مسیول. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و اطلاعات به صورت کتابخانه ای جمع آوری می شود. شیوه نمونه گیری سهمیه ای است. که توزیع پرسش نامه به صورت تصادفی در بین افراد حاشیه نشین شهرستان بوشهر و مسیولین و نهادهای ذی ربط صورت گرفته است. حجم نمونه برای گروه گواه380 نفر و برای گروه تجربی 270 نفر می باشد. و در نهایت داده ها با استفاده از روش های آماری و ضرایب همبستگی در نرم افزار Spss تحلیل شده اند. پس از جمع آوری اطلاعات و داده ها از دو گروه مورد مطالعه با تجزیه و تحلیل و توصیف آن ملاحظه شد که مهم ترین مناطق حاشیه نشین بر اساس اولویت جرایم به شرح ذیل هست: تنگک2، هلیله، تنگک3، بندرگاه، تنگک1و نیروگاه . و همچنین، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که بیش ترین جرایم در مناطق حاشیه نشین شهرستان بوشهر، به ترتیب: سرقت و اخفای اموال مسروقه، اعتیاد و خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی، ضرب و جرح ، جرایم جنسی، تصرف عدوانی،فروش مال غیر هست.

    کلیدواژگان: حاشیه نشینی، بزه کاری، جرم، شهرستان بوشهر
  • بررسی جایگاه رسانه در پیشگیری از سرقت موتورسیکلت در شهرستان بوشهر
    اسماعیل عبدالهی، فرزاد ادیبان صفحات 19-42

    سرقت از باسابقه ترین جرایم بشری است که در جامعه های مختلف به شیوه های گوناگون دیده می شود. به همین لحاظ، شیوه های مقابله و روش های برخورد با آن ها متناسب با دگرگونی های سرقت متحول شده است. به تعبیر دیگر، چون در عصر ما موارد وسایل گوناگون سرقت و گرایش به آن تغییریافته، مقابله با آن نیز دشوار تر شده است هدف از ارایه این مقاله بررسی جایگاه رسانه در پیشگیری از سرقت موتورسیکلت در شهرستان بوشهر هست. روش تحقیق حاضر به صورت توصیفی- پیمایشی است. و با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین تعداد 100 نفر از سارقین موتورسیکلت که در شهرستان بوشهر در طول سال1392 و شش ماهه اول1393اقدام به سرقت نموده اند.، تعداد 50 نفر سارق انتخاب، و پس از تکمیل پرسش نامه محقق ساخته مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که رسانه به لحاظ گستردگی، تنوع و پیچیدگی هر روزه بخش عظیمی از اوقات مخاطبان را به خود اختصاص می دهند که با توجه به گستردگی و تنوع می توان ادعا کرد که تمامی سلیقه ها را نیز در دامنه نفوذ خود قرارداده است برابر بررسی های انجامی از گویه های پرسش نامه رسانه های جمعی نقش زیادی در آموزش سرقت و روش های آن ایفاء می کنند همچنین اطلاع رسانی در جهت مبارزه با سرقت موتورسیکلت برای عموم مردم سرقت را سخت می کند این در حالی است که سریال های پلیسی شگردهای کشف جرم (سرقت موتورسیکلت) را افشاء و روش های سرقت را آموزش می دهد

    کلیدواژگان: سرقت موتورسیکلت، پیشگیری، رسانه، بوشهر
  • بررسی تخصصی جرائم سایبری در راستای تکریم حقوق شهروندی مردم بوشهر از منظر علوم حقوق و رایانه
    عبدالمحمد افروغ، عباس برزگرزاده، مصطفی زارعی صفحات 43-70

    فناوری های نوین تاثیرات شگرفی در زندگی جوامع امروزی گذاشت که جنبه های مثبت و منفی بسیاری دارد . ازجمله آن ها، فناوری های رسانه ای است . رایانه و اینترنت نقشی اساسی در میان جوامع بشری و به تبع آن در کشور ما و به ویژه در استان بوشهر برای خود باز کرده است تا آنجا که بدون آن امکان برنامه ریزی، توسعه و بهره‏وری در زمینه‏هایی چون: فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی و سیاسی در جهان آینده امکان‏پذیر نخواهد بود. با وجود این، نباید از پیامدهای ناگوار و مخرب آن به ویژه در زمینه‏های اجتماعی و فرهنگی غافل ماند؛ به دیگر سخن، فناوری باهمه خوبی‏ها و فوایدش، از کاستی‏ها و آسیب‏هایی نیز برخوردار است که همگان خاصه دولت‏مردان، سیاست‏گذاران، قانون گذاران و اولیا و مربیان والدین باید بدان واقف باشند. البته سخن گفتن از آسیب‏های فناوری هایی از این دست، به معنای نفی این پدیده ها و نگاه منفی بدان نیست؛ بلکه واقعیت این است که رایانه و اینترنت دارای کارکردهای مثبت و منفی می باشد.لذا با توجه به روی آوردن بزه کاران به این فضا و لزوم تسلط ضابطین و همچنین قضات محترم دادگستری به منظور ارتقا امنیت سایبری، در این نوشته در صدد بررسی جرایم رایانه ای از منظر علوم فنی (علم رایانه) و حقوق با محوریت مواد قانونی جرایم رایانه ای در راستای احترام به حقوق شهروندی و احساس امنیت سایبری در استان بوشهر هستیم . در حال حاضر جرایم اینترنتی با اشکال مختلفی صورت می پذیرد که در این مقوله به استناد قانون جرایم رایانه ای ایران و کنوانسیون بین المللی جرایم رایانه ای معروف به «کنوانسیون جرایم سایبری بوداپست سال2001»، در چهار محوراصلی شامل: 1- جرایم علیه داده ها و سامانه های رایانه ای، 2- جرایم مرتبط با محتوا، 3-جرایم ارایه دهندگان خدمات اینترنتی، 4- قاچاق مکالمات تلفنی ،به تبیین مفهوم و ماهیت جرایم اینترنتی و بررسی انواع مختلف جرایم اینترنتی و همچنین صلاحیت کیفری در حوزه جرایم سایبری پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: رسانه ی مجازی، حقوق شهروندی، صلاحیت کیفری، جرائم مرتبط با رایانه، کنوانسیون بین الملل جرائم سایبری
  • بررسی تاثیر حبس بر زندانی و خانواده ها در شهر بوشهر
    صغرا حقیقی، علی حسن زاده، محمد چمکوری صفحات 71-84

    با زندانی شدن یک فرد نه تنها آثار سوء حادث می شود بلکه افراد و گروه های مختلفی از این امر متاثر می شوند. اولین فردی که زندان بر او اثر منفی داشته، خود زندانی است و در مراحل بعدی خانواده و جامعه از این امر متاثر می گردند. فرد زندانی به هر علتی که حبس شود و چه جرم سبک داشته باشد یا سنگین ، بی گناه باشد یا گناهکار عمد باشد یا غیر عمد ، در مکانی قرار می گیرد که آثار سوء آن نه فقط به خود او ، بلکه ، شامل خانواده او هم می شود، هدف انجام تحقیق حاضر بررسی تاثیر حبس بر زندانی و خانواده او در شهر بوشهر می باشد. روش تحقیق پیمایشی و مهم ترین ابزار گردآوری داده ها یا تکنیک غالب در پژوهش، پرسشنامه می باشد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 25 سوال، استفاده شده است، نمونه آماری مشتمل بر دو گروه تجربی با حجم نمونه73 و گواه با حجم نمونه 300 می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی و از طریق نرم افزار19 spss انجام پذیرفت. در نتیجه پس از جمع آوری اطلاعات و داده ها از دو گروه مورد مطالعه با تجزیه و تحلیل آن ها در سه سطح توصیفی، استنباطی و مقایسه ای ملاحظه شد که بین، سن، جنس، وضعیت سکونت، وضعیت اقتصادی، وضعیت اشتغال، ضعف ایمان، نابرابری اجتماعی، مشکلات فرهنگی و ضعف نهادهای درگیر و مرتبط با موضوع حبس رابطه معناداری دارد. همچنین نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مهم ترین تاثیرات حبس بر زندانی و خانواده او ازجمله؛ طلاق، اعتیاد فرزندان، فقر اقتصادی، بیماری های روح و روانی، بیماری های مقاربتی، خودکشی می باشد.

    کلیدواژگان: حبس، زندانی، خانواده، کیفر، شهر بوشهر
  • مشارکت مردم و امنیت اجتماعی در اندیشه امام خامنه ای (مد ظله العالی)
    ناصر پورعبدالهی صفحات 85-102

    با در نظر داشتن این نکته که مشارکت یکی از مباحث مهمی است که جوامع پیشرفته آن را به خوبی درک کرده و از آن در جهت مدیریت بهتر بهره می برند،آنچه حایز اهمیت است حضور مردم به عنوان معنا دهنده مشارکت است که می بایست در برنامه ریزی ها به آن توجه داشت ،در صورتی که فعالیتی از سوی مردم مورد پسند نباشد درصد موفقیت آن نیز کاهش می یابد .عوامل مختلفی در جلب مشارکت مردم تاثیر دارند که از جمله آن اعتماد است و اینکه نهادها و در راس آن حکومت ها به چه شکلی توانسته اند اعتماد عمومی را جلب کنند ،قابل بررسی بوده و لازم است که بر روی آن تعمقی بیشتر صورت پذیرد ،از طریق اعتماد است که مشارکت به یک سرمایه عظیم اجتماعی تبدیل شده و پشتوانه فعالیت های دیگر می شود ،علی الخصوص امنیت که در جهت برقراری آن نیاز به حضور مردم است،لذا اگر به اندیشه های مقام معظم رهبری نگاه کنیم بهتر می توانیم به اهمیت موضوع دست یابیم که سعی شده به اندازه وسع و توان به آن اشاره گردد.

    کلیدواژگان: مشارکت، اعتماد، انسجام اجتماعی، امنیت، امنیت اجتماعی
  • بررسی تاثیر رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی بر سلامت اجتماعی مردم شهر بوشهر
    عبدالمحمد افروغ، عباس برزگرزاده، مصطفی زارعی صفحات 103-124

    نگارنده ی این تحقیق قصد دارد تا نقش شبکه های اجتماعی اینترنتی را بر زندگی اجتماعی و مقوله امنیت با رویکرد تحقیقی در استان بوشهر مورد مطالعه قرار دهد. یافته ها حکایت از این دارد که چند سالی است شبکه های اجتماعی (فیسبوک، واتس آپ، وایبر، لاین، تانگو،شبکه های موبایلی و...) در دهکده جهانی به گونه ای دیگر درخشیدهاند و افراد بسیاری را از اقصی نقاط جهان، ترغیب به عضویت کرده اند. شبکه های اجتماعی نقش پررنگی در دنیای امروز دارند و نمی توان آن ها را نادیده گرفت .این سایت ها بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی افراد و در سطح کشورها و حتی بین الملل و به تبع آن بر زندگی اجتماعی و شاخص های مقوله امنیت استان بوشهر نیز تاثیرگذار خواهد بود و در آینده نقش به مراتب بیشتر و مهم تری را در زندگی بازی خواهند کرد. فلذا باید اذعان داشت، در دنیای امروز، شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در روابط مردم سرتاسر جهان ایفا می کنند. به طوری که به جزیی جدایی ناپذیر از زندگی بیشتر مردم تبدیل شده اند . این در حالی است که اساس پیدایش این شبکه ها تسهیل و کوتاه نمودن مسیر ارتباطی میان افراد جامعه تلقی می گردد . در ایران نیز این پدیده نه چندان نوظهور روز به روز بر خیل مشتاقان خود می افزاید. طبقات مختلف در جامعه از زن و مرد ، جوان و پیر، باسواد و بی سواد ، از آن حرف می زنند . عده ای بسیار مخالف آن ها بوده ، وجودشان را باعث مضرات اجتماعی و فساد اخلاقی برای طبقات جامعه دانسته و مایل به بستن ، تعطیل و فیلتر کردن آن ها هستند و در مقابل ، عده ای دیگر آن ها را مظاهری از تمدن جدید شمرده ، وجود آن ها را برای پیوستگی های اجتماعی مفید ، بلکه لازم می دانند . فراگیر شدن استفاده از این پدیده ، پیامدهای مثبت و منفی بسیاری را بر زندگی مردم در اقصی نقاط کره زمین و مردم استان بوشهر القاء نموده و در مواردی نیز تبعات گریزناپذیری را بر ما تحمیل داشته است . در این تحقیق کوشیده ایم تا تاثیرات مثبت و منفی استفاده از این شبکه ها را از منظر امنیت اجتماعی در حوزه استان بوشهر بررسی نموده و نتایج حاصله را به بوته نقد بنهیم .

    کلیدواژگان: رسانه های مجازی، شبکه های اجتماعی، آسیب شناسی، سلامت اجتماعی استان بوشهر
|
  • Evaluation of the impact of marginalization on crime in the city of Bushehr
    Esmail Abdollahi, Arsalan koosha, Bahram Farahmand saber, Iman Nemati Pages 1-18

    The issue of marginalization of urban problems is that in terms of media exposure and prosecution for crimes considered by legal experts and criminologists had been. The aim of this study show the impact of marginalization on crime in the city of Bushehr. So the struggle and organization to break this norm is not possible without the cooperation of all agencies responsible. Descriptive survey methodology and data to be collected for the library. Sampling is stratified. The questionnaire was distributed randomly among the suburban city of Bushehr and has been concerned authorities and institutions. The sample size for the control group and experimental group of 270 380 people. And finally data using statistical and correlation coefficients were analyzed in Spss software. After collecting data from the two groups Batjzyh analyze and describe it was observed that the most important areas marginalized by priority crimes are as follows: Tngk 2, Hlylh, Tngk 3, Harbour, Tngk 1 and power plants. And also, the results indicate that most crimes in the city of Bushehr marginalized areas, as follows: theft and concealing stolen property, drugs and alcohol addiction and sales, assaults, sexual offenses, duress Buy yours is not.

    Keywords: Marginalization, Delinquency, Crime, City of Bushehr
  • Check the status of the media in preventing motorcycle theft in the city of Bushehr
    Esmail Abdollahi, Farzad Adiban Pages 19-42

    The man with a history of robbery offenses, which can be seen in many different ways. So, coping strategies and methods for dealing with them has been changed in accordance with changes theft. In other words, because in our times and the various means of theft and the desire to change, the more difficult it is to deal with (setodeh et al., 1376). The purpose of this paper is to examine the status of the media in preventing motorcycle theft is in the city of Bushehr. The study is essentially "a detailed examination of the issue of applied research is to identify the role of media in preventing motorcycle Azsrqt city of Bushehr's framework. This study is descriptive-survey Svrt. And by simple random sampling of 100 robbers motorcycle in the city of Bushehr in 1392 and the first half of 1393 attempted robbery has., 50 security selection, and then complete a questionnaire about the study and analysis respectively. Police discovered devices crime (theft of a motorcycle) to expose and teach theft methods

    Keywords: motorcycle theft, prevention, Media
  • Professional study cyber crims Promote respect citizen’s rights of Bushehr’s people from the perspective of law and computer
    Abdolmohamad afrogh, Abbas Barzegar zadeh, Mostafa Zarei Pages 43-70

    New technologies big impact, Shared In the life of modern societies, has many positive and negative aspects. Among them, Media technologies Computers and the Internet has opened a fundamental role in human societies for their. As far as possible without planning, development and productivity in areas such as: the cultural, social, economic and political science in the future will not be possible. Nevertheless, Should its devastating consequences, and especially in the social and cultural neglect; In other words, With all good technology and benefits, the shortcomings and the damage is That everyone, especially governments, policy makers, legislators, parents and teachers and parents should be aware. Of course, speaking of the damage from these technologies, does not mean the negation of the phenomenon and the negative view; But the truth is that computers and the Internet has positive and negative functions Therefore, with regard to bringing criminals to dominate the space and the need police and respected judges Justice This article seeks to investigate cybercrime from technical (computer science) rights with a focus on computer crime laws (Approved in June 1388, consists of 56 articles and 25 amendments) In line with the rights of citizens and we feel cyber security in the province. Now many forms of cybercrime with in this category, according to Iranian law, computer crimes and computer crimes International Convention known as the "Convention on Cybercrime Budapest 2001" In four conference include:1- Crimes against data and computer systems2- Crimes related content3- Crime Internet service providers4- Trafficking calls , To explain the concept and nature of cybercrime and study of different types of cyber crime and cyber crime as well as criminal jurisdiction in the area to be explored.

    Keywords: Virtual media, Civil rights, Criminal jurisdiction, Computer-related crimes, International Convention on cybercrime
  • The effect of incarceration on prisoners and families in Bushehr
    Soghra Haghighi, Ali Hasan zadeh, Mohammad Chamkoori Pages 71-84

    The imprisonment of a person occurs not only damages but also many individuals and groups that are affected. The first person to prison he had a negative effect, the imprisoned and later in the family and society are affected by this. Person detained for any reason in prison and what the offense is light or heavy, innocent or guilty of intentional or unintentional, is in place that impact not only himself, but also his family is the aim of this study was to evaluate the effect of confinement in a prison in the city of Bushehr is his family. Survey research methods and data collection tools and techniques most dominant questionnaire is. To collect the data, a self-made questionnaire including 25 questions, is used the sample consisted of two groups: a control group of 73 with a sample size of 300 is the volume control. Two levels of descriptive and inferential analysis and was carried by 19 spss software. As a result, data collection and data analysis of the two study groups Batjzyh in three levels of descriptive, inferential and comparative Was observed between age, gender, residence status, economic status, employment status, lack of faith, social inequality, cultural problems and weaknesses of the institutions involved and associated with incarceration is a significant relationship. The results suggest that the effects of incarceration on prisoners and his family, including, divorce, child abuse, economic poverty, mental illness, sexually transmitted diseases, suicide

    Keywords: Jail, Prison, family, punishment, Bushehr
  • Public participation and social security in the thoughts of Imam Khamenei
    Naser Pour abdollahi Pages 85-102

    Given the fact that the partnership is one of the important issues that advanced societies to understand and benefit from it in order to better manage. What is important is that the people as a means of participation in planning must be noted has been studied is necessarily carried on further reflection, through the trust that participation has become a major social investment and the support of other activities, in particular, presence of the people security in establish needs, Verifiable, and be sure that on reflection it is conducted, through the trust that social partnership has become a huge asset and will support other activities. Especially the security that it needs in order to establish the presence of people, so if we look at the ideas of the great leader can best achieve that attempts to measure the importance of affordable and can be referred to.

    Keywords: Partnership, Trust, social cohesion Security, social security
  • The effect of Virtual Media and social networks on the health of in Bushehrs Citizenry
    Abdolmohamad Afrogh, Abbas Barzegar zadeh, Mostafa Zarei Pages 103-124

    The author of this study plans the role of online social networks Social life and security shall study with research approaches in the province. The findings suggests that A few years social networks (Facebook, WhatsApp, Viber, line, tango, mobile network, etc.) Otherwise have excelled in the global village And many people from around the world, Are encouraged to join. Social networks have a strong role in today's world can not be ignored. The sites on different aspects of individual and social life and nationally and even internationally And Will contribute consequently social life and security measures Bushehr. And in the future more and more important role in life will play. Therefore, it should be noted, in today's world, social media plays a very important role in the relations between people worldwide. So that is an integral part of most people's lives have become. However, the emergence of these networks by simplifying and shortening the communication path among the community. In Iran, this phenomenon is not new to camping enthusiasts each day adds. Various classes in society, men and women, young and old, educated and illiterate, have spoken. Some are opposed to them, and their existence makes social and moral evils known to classes and wish to close, shut down and filtering them. In contrast, others considered them symbols of modern civilization, they are beneficial for social integration, and they need to know. The spread of this phenomenon, Positive and negative consequences on the lives of many people around the globe And the induction of the Bushehrs People And in some cases inescapable consequences have been imposed on us. In this study, we sought the positive and negative impacts of these networks of these networks in terms of security in the province ajtmahy review and to analyze the results.

    Keywords: Virtual media, Social Networking, Pathology, Social health Bushehrs Citizenry