فهرست مطالب

پژوهش در هنر و علوم انسانی - پیاپی 38 (دی 1400)

نشریه پژوهش در هنر و علوم انسانی
پیاپی 38 (دی 1400)

  • جلد دوم
  • تاریخ انتشار: 1400/11/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا بهراد*، فاطمه برمکی صفحه 1

    ملیله کاری ظریف ترین رشته ی فلزکاری و یکی از برجسته ترین صنایع دستی ایران است. این هنر همواره جزو جداناشدنی هنرهای صناعی کشور ایران بوده و معرف فرهنگ، هویت ملی و ارزشهای جمعی ایرانی- اسلامی میباشد. پرسش اصلی این تحقیق ویژگیهای ملیله اردبیل و زنجان، از جمله تکنیک و روش ساخت این هنر و تفاوت ملیله کاری این دو استان میباشد. این پژوهش به صورت میدانی (پرسشنامه ای، مصاحبه ای و مشاهده ای) و کتابخانه ای گردآوری شده است و به شیوه ی توصیفی- تحلیلی در جستوجوی شناخت و ویژگیهای تکنیکی ملیله اردبیل و زنجان و بررسی وضعیت کنونی این هنر میباشد. با بررسیهای انجام شده، در نهایت این نتیجه حاصل شد که طرحهای استفاده شده در زیورآلات اردبیل، طرحی کاملا نو و حاصل ابتکار استادان این شهر بوده است؛ و همچنین در ساخت ملیله این استان، نوآوری و تفاوتهایی نسبت به شهر زنجان وجود دارد که میتوان به ساخت ملیله روی صفحه فلزی بدون موم و ساخت ظروف ملیله با ابزاری به نام دسته آپارات اشاره کرد. عمده ویژگی ملیله کاری اردبیل هنر تلفیق سنگ و ملیله، تلفیق چوب و ملیله و تلفیق ورق و ملیله میباشد. این هنر به علل مختلف در حال حاضر وضعیت متفاوت و نگران کنندهای پیدا کرده است، به صورتی که اکنون در اردبیل، افراد انگشت شماری در زمینه هنر ملیله کاری فعالیت میکنند.

    کلیدواژگان: صنایع دستی، فلزکاری، ملیلهکاری، ملیله اردبیل، ملیله زنجان
  • هانی نجم*، فریبا دارابی منش صفحه 19

    دودلینگ آرت یک نوعی از بیان هنری می باشد که به خط خط هایی که هدفی ندارند اطالق می شود. دودل ها نقاشی های ساده ای هستند که می توانند معنای واقعی داشته باشند یا ممکن است فقط اشکال انتزاعی باشند. در این مقاله سعی کردیم تا تاثیر این خط خط های ساده را در افزایش خلاقیت، یادگیری و تمرکز بررسی کنیم. پژوهش مذکور با مثال هایی از دودلینگ های افراد مشهور نظیر مارک تواین به اهمیت این بیان هنری ساده در زندگی می پردازد و تاثیرات مهم آن را بر افزایش سلامت روانشناختی را بیان می کند. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و با استفاده از فنون مطالعات اسنادی کتابخانه ای انجام پذیرفته است.

    کلیدواژگان: دودلینگ، یادگیری، خلاقیت، تمرکز، هنردرمانی
  • سمانه صفایی جلیسه* صفحه 27

    دستیابی به چیستی هنر، نیازمند بررسی نظریه های شکل گرفته، پیرامون تاریخ هنر است. تقلید، محاکات یا میمسیس، یکی از مهمترین اصطلاحات بنیادی و کلیدی در فلسفه هنر میباشد. با بررسی تطبیقی مبانی فکری متفکران یونانی، افالطون و ارسطو و فلاسفه ایرانی-اسلامی، فارابی و ابن سینا. در پی آن هستیم، نقش فلاسفه و میزان تاثیر این نظریه بر ماهیت هنر را دریابیم. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و منابع، کتابخانه ای و اسنادی است. نتیجه گیری میشود تقلید صرف از محسوسات، عاری از هنر میباشد و تقلید به گونه ای که همراه با تشبیه، تمثیل، استعاره و تخیل فعال و نوعی فرایند خلق جدید باشد موجب، خوشایندی و لذت در انسان میشود و هنری به دست میدهد ماندگار و متعالی که در بررسی تطبیقی آراء متفکران غربی و ایرانی اسلامی به اثبات رسید.

    کلیدواژگان: فلاسفه غرب، فلاسفه ایرانی اسلامی، تقلید، میمسیس
  • سید محمد برومند دانش* صفحه 41

    بررسی مولفه های اقتباس در نمایشنامه و معرفی اثری امروزی که توانسته مخاطب را با ادبیات کهن آشنا کند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه از یکسو خوانش و درک سخت آثاری چون شاهنامه این نگرانی را ایجاد میکند که نسل جدید از چنین آثاری فاصله بگیرد. از سوی دیگر در زمینه اقتباس برای ادبیات نمایشی، منابعی اندکی وجود دارد. به همین منظور پژوهش حاضر با معرفی یک نمایشنامه نویس فعال در حوزه اقتباس به بررسی چگونگی اقتباس وی از داستان رستم و سهراب میپردازد. هدف اصلی این پژوهش مقایسه نمایشنامه «سهراب و آغاز گرگ» به نویسندگی و کارگردانی احسان روحی با داستان رستم و سهراب شاهنامه است، لذا فرض بر این است که در اقتباس انجام شده مضمون نمایشنامه بر خالف کلیت آن تغییر زیادی کرده است پس این سوال مطرح میشود که مولفه های اقتباس در نمایشنامه کدام اند؟ و چه شباهتها و تفاوتهایی در این اقتباس روی داده است؟ در این تحلیل که با روش کاربردی و توصیفی (تحلیل محتوا) استفاده شده است. نتیجه ای که در پایان حاصل شد، نشان میدهد که نمایشنامه ی احسان روحی در شخصیتهای شاهنامه تغییری ایجاد نکرده است اما آنها را در مضمونی جدید به انسانهایی امروزی تبدیل کرده است.

    کلیدواژگان: فردوسی، شاهنامه، احسان روحی، تئاتر، ادبیات
  • داریوش حیاتی* صفحه 49

    این پژوهش در ابتدا تعریفی از نظریه بیومکانیک ارایه میدهد و بعد از آن به تشریح این نظریه میپردازد. سپس با توجه به اینکه تئاتر کودکان معلول به دلیل نوع مخاطب خاص آن از جهات بسیاری میتواند مورد بررسی قرار گیرد اشاره میکند. بر این اساس تاثیر نظریه بیومکانیک مه یرهولد را بر حرکات و بدن بازیگران معلول موردبررسی قرار میدهد و سپس به بررسی تئاتر درمانی به عنوان گونه ای خالق از هنر درمانی میپردازد. اصلی ترین موضوع این مقاله بررسی تاثیر نسبی بیومکانیک بر تئاتر کودکان معلول را بیان مینماید که با رویکرد تئاتر درمانی شکل گرفته و نتیجه-گیری شده که در تئاتر درمانی کودکان معلول نقش موثری را ایفا میکند و استفاده از این روش برای درمان این نوع مخاطب خاص مناسب تشخیص داده میشود. نظریه بیومکانیک مه یرهولد سیستمی که توانست در سالهای پس از انقالب برای پرورش بازیگران تئاتر روسیه موثر واقع گردد که معیارهایی فرای آموزش بازیگران، بلکه دستیابی مه یرهولد به تئاتری جدید به گونه ای که بازیگران را به انجام کار کمتر و دستیابی به نتیجه بیشتر تشویق کند.

    کلیدواژگان: بیومکانیک، مه یرهولد، کودکان معلول، تئاتر کودکان، تئاتر درمانی
  • امیر مهرابی* صفحه 55

    افزایش اثربخشی و کارآیی در سازمان میتواند به واسطه کارکنان صورت گیرد. این امر با حمایت رهبر سازمان به بهترین نحو انجام میشود. سبک رهبری خدمتگزار به دنبال خدمت به دیگران است و تاکید زیادی بر رشد افراد درون سازمان دارد. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری خدمتگزار بر پیامدهای رفتاری کارکنان در شهرداری یزد بپردازیم. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه مدیران شهرداری یزد تشکیل دادند که تعدادشان 134 نفر بود که همگی آنان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد که آلفای کرونباخ آن 0/833 به دست آمد. فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نر مافزار لیزرل آزمون شدند. نتایج نشان داد که؛ قابلیت توانمندسازی افراد بر پیامدهای رفتاری کارکنان تاثیرگذار است. اصالت بر پیامدهای رفتاری کارکنان تاثیرگذار است. تواضع بر پیامدهای رفتاری کارکنان تاثیرگذار است. دیدگاه بر پیامدهای رفتاری کارکنان تاثیرگذار است. ارزش قایل شدن برای افراد بر پیامدهای رفتاری کارکنان تاثیرگذار است.

    کلیدواژگان: رهبری، رهبری خدمتگزار، پیامدهای رفتاری، کارکنان، شهرداری یزد