فهرست مطالب

تاریخ اسلام - پیاپی 87 (پاییز 1400)

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 87 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/15
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مهدی قهرمانی*، محمدحسین دانش کیا صفحات 7-39

    قرآن و منابع تاریخی، هریک به شیوه خود، به جریان نفاق، عملکرد و روش های مقابله با آنان پرداخته اند. بررسی مقایسه ای گزارش های تاریخی مذکور در آنها، می تواند زوایای پنهانی را روشن نماید. این پژوهش، به دنبال کشف شباهت ها، تفاوت ها و تعارض های گزارش های تاریخی قرآن و منابع منتخب تاریخی از جنبه محتوایی و روشی، در مقطع زمانی بعثت تا غزوه بدر و محدوده مکانی مکه و مدینه می باشد. ازاین رو، به تناسب از روش توصیفی تحلیلی در بررسی گزارش های تاریخی و روش تفسیری در بررسی آیات قرآنی و با رویکرد مقایسه ای بهره می گیرد. نتیجه اینکه با وجود شباهت هایی بین گزارش های قرآن و منابع منتخب تاریخی، قرآن ضمن توجه بیشتر به رفتارشناسی منافقان و ارایه شیوه های چندگانه برای مقابله با آنان، از نظر محتوایی به موضوعاتی مانند: نقش خدا در رویداد های تاریخی،سنت های تاریخی مانند ابتلا و استدراج پرداخته و از نظر روشی هم به جای پرداختن به معرفی افراد و اشخاص، به دنبال معرفی جریان فکری نفاق و مشخصه های عام آن بوده که همین روش، آیات قرآنی را فرا عصری می سازد.

    کلیدواژگان: نفاق در قرآن، نفاق در منابع تاریخی، رفتارشناسی منافقان، شیوه های مقابله با نفاق، ویژگی های روشی و محتوایی
  • صدرالله اسماعیل زاده، نعمت الله صفری فروشانی صفحات 41-66

    سقیفه، مهم ترین رویداد تاریخ اسلام بعد از رحلت پیامبر(ص)، در منابع تاریخی از جایگاه خاصی برخوردار است و ابعاد مختلف آن، تحقیقات علمی فراوانی را به خود اختصاص داده است. در بررسی این جریان، نگاه دقیق تر به گزارش های مورخان اولیه، اهمیتی ویژه دارد. بلاذری (279ق) در انساب الاشراف کوشیده است آثار محدثان و اخباریان قدیم را به صورت گسترده گرد آورد و به ضبط و ثبت اخبار سقیفه بپردازد. این نوشتار، با روش تحلیل محتوا به کالبدشکافی گزارش های بلاذری درباره سقیفه دست زده و بر آن است با شکستن قالب های کلیشه ای گزارش های تاریخی، به مغز و جوهر کلام یا همان معارفی که اندیشه مورخ را شکل داده و در نوشته های او بازتاب یافته است، دست یابد. یافته های این پژوهش، حاکی از آن است که بلاذری جریان سقیفه را با شرح بیشتری نسبت به مورخان هم روزگارش چون ابن هشام (213یا218ق)، محمد بن سعد (230ق) و یعقوبی (284ق) نگاشته و با نگاه کلی تری به این حادثه پرداخته است. وی با این که بر مذهب اهل سنت بود، روایات مخالف جانشینی ابوبکر را نیز بیان کرده و گزارشی از برخی منازعات سقیفه را نیز آورده است. چنین برمی آید که وابستگی بلاذری به خلفای عباسی، در این رویکرد او به موضوع سقیفه، نقشی مهم داشته است.

    کلیدواژگان: بلاذری (279ق)، کتاب انساب الاشراف، سقیفه، جانشینی پیامبر(ص)، خلافت عباسی
  • حسین مرادی نسب * صفحات 67-99

    یکی از راه های شناخت قطعیت و یا چگونگی صدور روایات، تشکیل خانواده حدیثی پیرامون آن و سنجش روایت در پرتو آن است. این روش که بیشتر در علم حدیث از آن بهره برده می شود، می تواند در نفی و اثبات وجود یک گزارش تاریخی، برای مورخان و سیره نگاران هم کاربرد داشته باشد. به نظر می رسد، پذیرش اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) در منابع اسلامی، ریشه در همین امر، یعنی تشکیل خانواده حدیثی داشته است. نوشتار پیش رو، با آسیب شناسی این شیوه و با استناد به متون کهن و روش وصفی و تحلیلی، در پی پاسخ به چرایی پذیرش اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) از سوی برخی اندیشمندان اسلامی، به ویژه امامیه است. یافته های این پژوهش، نشان می دهد که تشکیل خانواده حدیثی، ناتوان از تشخیص گزارش های جعلی هدفمند است و این آسیب، در اخبار مطلاق بودن امام حسن(ع) به چشم می خورد؛ به این معنا که جاعلان، با اخبار متنوع و متعدد پیرامون طلاق های امام حسن(ع)، این گزارش غیرقابل اعتماد را صحیح و موجه جلوه داده اند.

    کلیدواژگان: امام حسن(ع)، خانواده حدیث، پیوند تاریخ و حدیث، روش نقد گزاره های تاریخی، جعل حدیث
  • سیف حاتم عبدعلی النعمانی، مریم عزیزیان*، محبوبه فرخنده زاده صفحات 101-130

    این پژوهش، با هدف بررسی موقعیت سیاسی مسجد کوفه در فاصله زمانی 17 132ق، می کوشد به این پرسش پاسخ دهد که فعالیت سیاسی مخالفان و همراهان خلافت در مسجد کوفه در این بازه زمانی، چگونه بود و چه تاثیراتی بر موقعیت سیاسی مسجد بر جای گذاشت؟ مقاله با روش وصفی و تحلیل آماری، به این نتیجه دست یافته است که مسجد کوفه در طول دوره مورد بررسی، به صورت پیوسته جایگاه سیاسی خود را حفظ کرده است؛ با این تفاوت که در عصر خلافت حضرت علی(ع) و امام حسن(ع)، در مقایسه با دوره امویان، حضور همراهان حاکمیت در مسجد بیشتر از مخالفان بود و در عصر اموی، میان تعداد حضور موافقان و غیرهمراهان در مسجد، به سبب استفاده از شیوه های زور و تزویر، یک تعادل نسبی برقرار شد؛ اما مجموعه رویدادهایی ناخواسته، به رشد نیروهای فعال مخالف، به ویژه شیعیان و سرانجام تسلط آنان بر مسجد و اعلام پایان عصر اموی انجامید.

    کلیدواژگان: مسجد کوفه، امام علی ع، امام حسن(ع)، امویان، شیعیان
  • فاطمه سادات میررضی*، رسول جعفریان صفحات 131-160

    از ابتدای قرن سوم و با آغاز غیبت امام دوازدهم، عالمان مذهب شیعه اثنی عشری، نیاز به ایجاد و نگارش آثار حدیثی، فقهی، کلامی و جز آن را احساس کردند. شکل گیری چنین آثاری، با اهداف گوناگونی همچون: گردآوری احادیث امامان شیعه، پاسخ گویی به دانشمندان دیگر فرقه ها و مذاهب و آگاه سازی جامعه شیعه شکل گرفت. تمرکز مقاله حاضر، بر معرفی بخشی از این آثار است که در راستای هویت بخشی به جامعه شیعه نگاشته شده اند. برای این منظور، با واکاوی پنج متن نگاشته شده در سده های سوم و چهارم هجری، یعنی: المومن، التمحیص، صفات الشیعه، فضایل الشیعه و مصادقه الاخوان و تحلیل الگوی نگارش این آثار و چگونگی انتخاب احادیث در آنها، به این نتیجه دست یافته است که هدف نگارش این متون، نه یک گردآوری ساده، بلکه ایجاد یک هویت دینی منسجم برای شیعیان امامیه بعد از غیبت امام دوازدهم و ایجاد تمایز میان آنها به مثابه یک گروه مستقل و متفاوت با دیگر فرقه های مذهبی است. این هویت فرقه ای، سه جنبه مهم: هویت اخلاقی، هویت اجتماعی و هویت فقهی احکامی داشت

    کلیدواژگان: هویت شیعی، متون حدیثی، تشیع متقدم، ابن حماد اهوازی، اسکافی، شیخ صدوق
  • حسینعلی بیات*، جمیله یوسفی صفحات 161-193

    تاریخ بیهقی، یک اثر تاریخی سیاسی است که سلسله مراتب قدرت حاکم بر آن، در شکل دهی منزلت شخصیت های آن، تعیین کننده است. ابوالفضل بیهقی (470ق) که خود از کنشگران وابسته به یکی از گروه های فعال سیاسی در دوره غزنوی (344583ق) است، در ناگزیر روزگار و به علت جبر و استبداد حکومت، در بیان روایت خویش، از رمز واژگان زبانی خاصی بهره گرفته است تا گرایش سیاسی و مطالب خود را از دید قدرتمندان پنهان کند. این پژوهش، برای شناخت عناصر منزلت و وجوه آن در تاریخ بیهقی، به واکاوی دیدگاه های متفاوت در این زمینه پرداخته است تا بتواند نشانه های زبانی منزلت ساز را با بهره گیری از تحلیل گفتمان بررسد. یافته پژوهش، نشان دهنده آن است که بیهقی با نشان دادن منزلت بازیگران عرصه سیاست با استفاده هدفمند از ظرفیت زبانی خویش، در پی برجسته کردن گروه خودی در برابر رقیب بوده و با برتری بخشیدن به منزلت امیر ماضی (سلطان محمود) (391420ق) در برابر سلطان مسعود (421432ق)، در پی به چالش کشیدن قدرت حاکم بوده است

    کلیدواژگان: ابوالفضل بیهقی، سلطان محمود غزنوی، سلطان مسعود غزنوی، گفتمان منزلت، زبان و تاریخ
  • احمد فلاح زاده *، محمد سپهری صفحات 195-218

    معتز عباسی (ح 252255ق)، در شرایطی به خلافت رسید که درگیری های دربار، اوضاع را آشفته کرده بود. به پیروی از نگاه کلی عباسیان، امامیه نیز در سامرا و به پیشوایی امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع)، از نظر دربار جریانی مخالف به شمار می رفت. معتز، ضمن بازگرداندن حکومت به خاندان متوکل، به سنت های پدرش در فرمانروایی بازگشت؛ اما روزگار او، زمانه شورش های مخالفان و از جمله امامیه بود. این پژوهش، در پاسخ به این پرسش که «معتز چه رویکرد سیاسی مذهبی در برابر امامیه اتخاذ کرد؟»، بر اساس توصیف و تحلیل داده های تاریخی، به این نتیجه رسیده است که او تحت تاثیر مادر، برادر و استادانش، خلافت را اداره می کرد و از نظر سیاسی، امامیه را حزبی مخالف می دانست و از نظر مذهبی نیز تحت تاثیر جریان اهل حدیث، امامیه را فرقه ای منحرف می شمرد؛ به ویژه انتشار خبر نزدیک شدن تولد مهدی(ع) از سوی پیشگویان دربار، به عنوان پایان بخش خلافت عباسی، به واکنش های دربار سرعت بخشید.

    کلیدواژگان: امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع)، خلافت عباسیان، معتز عباسی، اهل حدیث
  • محمدمحسن حسن پور *، مهدی ذوالفقاری صفحات 219-248

    نهضت دینی صفویه که توانست با تاسیس حکومت و رسمیت  بخشیدن به تشیع به عنوان مذهب رسمی، خدمات بی نظیری به اسلام شیعی در ایران بنماید، زمینه ساز استقرار و قدرت یافتن و کسب موقعیت اجتماعی تدریجی فقهای شیعه در ایران شد. با توجه به پیشینه تصوف صفویه، این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش است که از منظر کارکرد مشروعیت دینی، فقهای شیعه چه جایگاهی در تعامل با دولت داشتند و قدرت و میزان نفوذ آنها در عرصه اجتماعی، به ویژه برای ترویج و اجرای احکام اسلامی چه میزان بوده است؟ یافته های پژوهش، حکایت از آن دارد که مشروعیت دینی دولت صفویه، تنها برآمده از فقهای شیعه نبود و صفویان، اقتدار دینی خود را از منابع گوناگون، از جمله حمایت جریان تصوف و برخی عناوین قدرت آفرین مانند سیادت و نیابت امام(ع) به دست آورده بودند. برخی شاهان صفوی، جایگاه ویژه ای برای فقهای شیعه قایل بودند و در دستگاه دیوانی نیز مناصب رسمی متعددی به آنها تعلق داشت؛ اما در عمل، قدرت واقعی و نفوذ اجتماعی شاه، قابل مقایسه با هیچ صاحب منصب دیگری نبود و تمایلات شخصی شاه، بر مقدرات کشور حاکم بود. تنها در اواخر دوره صفویه بود که قوام یافتن نهاد دینی قدرتمند و شکل گیری منصب ملاباشی، بر اقتدار فقها افزود.

    کلیدواژگان: عهد صفوی، فقهای شیعه، مشروعیت صفویه، صوفیان، منصب ملاباشی
  • حسن جوادی نیا * صفحات 249-271

    تاکنون پژوهش های دامنه داری درباره کنگره تقریب نادرشاه در نجف به عنوان آخرین کوشش او برای همگرایی بین علمای جهان اسلام صورت گرفته است؛ اما هنوز زوایای ناگفته بسیاری نزد تاریخ پژوهان در این باره وجود دارد. پژوهش پیش رو، به جایگاه شیخ عبدالله السویدی (م 1174ق) در کنگره نجف و چرایی به نتیجه نرسیدن این کنگره پرداخته است. این نوشتار، با بهره گیری از روش وصفی تحلیلی به این نتیجه رسیده است که السویدی نماینده احمدپاشا حاکم بغداد، دارای نگرش سنی که برای به رسمیت شناختن مذهب جعفری در سال 1156هجری قمری در همایش نجف شرکت کرده بود، نمایندگی دولت عثمانی را نداشت و همین امر، عامل اصلی به نتیجه نرسیدن این کنگره به شمار می رود

    کلیدواژگان: نادرشاه افشار، عبدالله السویدی، خلافت عثمانی، کنگره نجف، همگرایی مذهبی
  • خدیجه حسین زاده*، منیژه صدری، سیمین فصیحی، منیژه کاظمی راشد صفحات 273-305

    شیوع بیماری های واگیر، ضعف امکانات بهداشتی و افزایش مرگ ومیر در ایران، به ویژه در منطقه خلیج فارس، یکی از دغدغه های مهم کشور در اواخر دوره قاجار و عصر پهلوی به شمار می رفت. در همین دوره، رقابت های سیاسی و اقتصادی کشورهای اروپایی در این منطقه، به چالش هایی نو در حوزه سیاست و بهداشت منجر گردید که تبعات آن، در شهر بوشهر نمود یافت. انگلستان که نقش فعال تری در منطقه خلیج فارس داشت، به اقداماتی برای بهبود و توسعه بهداشت و مبارزه با بیماری ها، مانند تاسیس ایستگاه های قرنطینه در نواحی مرزی، از جمله خلیج فارس دست زد. نقطه کانونی این نوشتار، بررسی چالش سیاست و بهداشت در قرنطینه خلیج فارس و پیامدهای آن در شهر بوشهر از اواخر دوره قاجار تا پایان دوره رضا شاه می باشد که با رویکرد وصفی تحلیلی و با اتکا بر گزارش های بهداشتی و اسناد اداری، روزنامه ها و دیگر منابع تدوین شده است. یافته های پژوهش، نشان دهنده رقابت پزشکان اروپایی، به ویژه انگلیسی ها در ایران در مبارزه با بیماری هاست  که به بهبود بهداشت عمومی در بوشهر انجامید؛ اما از زاویه ای دیگر، چالش در حوزه سیاست و بهداشت، امر بهداشتی را به امری سیاسی تبدیل نمود و در نتیجه، مداخله اروپاییان با مقاومت مردم روبه رو شد تا اینکه با استقلال تشکیلات قرنطینه جنوب، این چالش به پایان رسید.

    کلیدواژگان: خلیج فارس، بوشهر، بهداشت عمومی، قرنطینه، تاریخ معاصر ایران
|
  • Mahdi Qahramani Pages 7-39

    The issue of hypocrisy and the ways of dealing with it have been considered in the Holy Quran as well as the historical sources and the comparative study of aforementioned historical reports can elucidate their concealed dimensions. This research is to discover the similarities, differences, as well as the disagreements between the historical reports in Holy Quran and the selected historical sources in terms of their content and method from the Prophethood of Mohammad (PBUH) to Badr Battle in Mecca and Medina. In this regard, it takes advantage of descriptive - analytical method to achieve its aim. In spite of the similarities between the reports in Holy Quran and the selected historical sources, focus on the behavior of hypocrites and multilayered methods in dealing with them is mostly observed in the Holy Quran. In terms of content, it has considered the issues such as the role of God in the historical events as well as the historical traditions such as affliction and consigning to punishment and in terms of method, it has considered the issues such as the introduction of intellectual trend of hypocrisy as well as its general properties and this very method makes the Qur’anic verses be deemed as beyond time

    Keywords: hypocrisy in Holy Quran, hypocrisy in historical sources, behavioral study of hypocrites, ways of dealing with hypocrisy, content, method specifications
  • Sadrollah Esmaeilzadeh, Nematollah Safari Forooshani Pages 41-66

    Saqifah is considered as the most significant incidents of history of Islam after the departure of Prophet Mohammad (PBUH) and it is of particular position in the historical sources; moreover, too many scientific researches were done pertaining to its diverse dimensions. To investigate this trend, more accuracy and reflection toward the early historians’ reports is required. Balazori’s (279 A.H) in Ansaab ol - Ashraf, has endeavored to extensively gather the works of earlier scholars of hadith and narrators and to record the incident of Saqifah. The present research has studied Balazori’s reports on Saqifah via the content analysis and it is to break the cliché formats in the historical reports to achieve the main facts or the knowledge developed the thought of historian and reflected in his writings. The findings of this research indicate that Balazori’s has written the incident of Saqifah with more clarification compared with his contemporary historians such as Ibn e- Hashem (213 or 218), Mohammad ibn e- Sa’d (230), and Yaqubi (284) and he has investigated this event with more general approach. Although he was Sunnite, he included the narrations related to the disagreement with the succession of Abu Bakr as well as a report of some disputes on Saqifah. It is concluded that the dependency of Balazori’s on Abbasid caliphate has been so effective on his approach towards the issue of Saqifah

    Keywords: Balazori’s, Ansaab ol - Ashraf, Saqifah, succession of the Holy Prophet (PBUH), Abbasid caliphate
  • Hossien Moradi Nasab * Pages 67-99

    One of ways of identifying the absoluteness or the way of issuing narrations is the development of hadith family and the validation of narrations through which. The science of hadith mostly takes advantage of this method and it can be appropriate for the denial and approval of the existence of a historical report by the historians and biographers as well. It seems that the report of repeated divorces performed by Imam Hassan (PBUH) in the Islamic sources is originated from the development of hadith family. Through the pathology of this method by referring to the ancient texts and taking advantage of the descriptive-analytical method of research, the present writing is to answer the why of accepting the report of repeated divorces performed by that holiness by some of the Islamic scholars particularly the Twelvers. The findings of this research illuminate that hadith family is not capable of identifying the intentionally fake reports and this disadvantage is observed in the reports of repeated divorces performed by Imam Hassan (PBUH); so that the fabricators have declared this unreliable report factual and justifiable through the various and numerous reports regarding this issue.

    Keywords: Imam Hassan (PBUH), hadith family, unity between history, hadith, the way of criticizing the historical propositions, fabrication of hadith
  • Seif Hatam Abd Ali Al- Na’Mani, Maryam Aziziyan *, Mahboobeh Farkhondehzadeh Pages 101-130

    This research with the aim of investigating the political position of mosque of Kufa from 17-132 A.H, tries to answer the question on how the political activity of fore and against of caliphate was in mosque of Kufa in this span of time and what was its effect on the political state of the mosque. Taking advantage of the descriptive- analytical method, the research concludes that mosque of Kufa constantly preserved its political position during this phase. The mere difference was that in time of Imam Ali and Imam Hassan (PBUT) compared with Omayyad era, the presence of associates of sovereignty was more than that of the opponents. Moreover, a relative balance was made between the followers and adversaries relying on the conducts of falsification in Omayyad era. Nevertheless, the unwanted events led to the development of the opponent powers particularly the Shiites, their domination on the mosque and the end of Omayyad era

    Keywords: Mosque of Kufa, Imam Ali (PBUH), Imam Hassan (PBUH), Omayyads, Shiites
  • Fatemeh Sadat Mirrazi *, Rasool Jafarian Pages 131-160

    From the beginning of the third century and the initiation of occultation of the twelfth Imam, the scholars of Twelver Shiites felt the need for the development of the works on hadith, jurisprudence and theology. The development of these works with diverse purposes such as collecting hadith from Shiite Imams, answering the scientists belonging to the other sects and religions as well as trying toward the awareness of Shiite community. The main purpose of the present article is to introduce some of these works which have been written in line with granting identity to the Shiite community. In this regard, five works in the third and fourth centuries (A.H) namely Al- Mo’men, Al Tamhis, Sefat al- Shi’a, Fazael al- Shi’a, and Masadiq al- Akhavan have been investigated in terms of their pattern of writing as well as the way of selecting hadith in them. Finally, it has been concluded that the purpose of writing these works was not a simple gathering but developing a coherent religious identity for the Twelver Shiites after the occultation of the twelfth Imam and making distinction between them as a group being independent and different from the other religious sects. This sectarian identity was of three significant aspects including moral, social and jurisprudential identity

    Keywords: Shiite Identity, Hadith Texts, Early Shi’ism, Ibn Hamad al- Ahwazi, Skafi, Sheikh Saduq
  • Hosseinali Bayat *, Jamile Yousefi Pages 161-193

    Bayhaqi’s History (Tarikh e- Bayhaqi) is considered as a historical-political work and the hierarchy of the authority dominated on it is determinative in the development of the dignity of its characters. Abolfazl Bayhaqi (470 A.H), one of the actors dependent on one of the active political groups in Ghaznavi era (344- 583 After Hijrah) has taken advantage of the particular linguistic codes in the statement of his narration to conceal his political tendency due to the autocracy of government. To identify the elements of dignity and its aspects in Bayhaqi’s History, this research has investigated the diverse viewpoints in this regard in order to reflect on the linguistic signs developing dignity through the discourse analysis. The findings of research clarify that Bayhaqi showing the dignity of the actors in the political domain via the purposeful utilization of his linguistic capacity was to make the insider group outstanding against the rival group and to challenge the dominant authority by presenting Sultan Mahmood (391- 420 A.H) superior to Sultan Masood (421- 432 After Hijrah) in terms of dignity.

    Keywords: Abolfazl Bayhaqi, Sultan Mahmood Ghaznavi, Sultan Masood Ghaznavi, discourse of dignity, language, history
  • Ahmad Fallahzadeh, Mohammad Sepehri Pages 195-218

    Mo’tazz Abbasi rose to power when the disputes in the court had made the conditions chaotic. Following the general view of Abbasids, the shiahs in Samarra led by Imam Hadi and Imam Hassan (PBUT) were also considered an opponent trend in view of the court. Restoring the government to Motevakel dynasty, Mo’tazz referred to his father’s traditions concerning the sovereignty affairs. However, he was in time of the riots of the opponent including the Twelvers. Looking for the answer to the question on what political religious approaches taken by Mo’tazz in dealing with the Twelvers and relying on the descriptive- analytical method of research, this research has concluded that Mo’tazz managed his caliphate under the influence of his mother, brother as well as his instructors. He politically considered the Twelvers as an opponent party and under the influence of the scholars of hadith, he religiously considered them as a strayed sect. Particularly, the issue of the news on Imam Mahdi’s birth by the prophesiers of the court as the terminating of Abbasid caliphate accelerated the court’s reactions

    Keywords: Imam Hadi (PBUH), Imam Hassan Askari (PBUH), Abbasid caliphate, Mo’tazz Abbasi, Scholars of Hadith
  • Mohammad Mohsen Hassan Poor, Mahdi Zolfaghari Pages 219-248

    Safavid religious movement could provide distinctive services to the Shiite Islam by the establishment of government and the formal recognition of Shi’ism. It also provided the ground for the confirmation and achievement of gradual social position by the Shiite jurisprudents in Iran. Considering the background of Sufism of the Safavid, this article is to answer the question on what position did the Shiite jurisprudents have in cooperation with the government in terms of the function of religious legitimacy and how much was their authority in the social domain particularly the propagation and administration of Islamic decrees. The findings of research clarify that the religious legitimacy of Safavid government was not merely due to the Shiite jurisprudents, but the Safavid could achieve their religious authority through the diverse sources such as supporting the trend of Sufism as well as some titles providing authority such as lordship and subrogation of Imam. Some of the Safavid kings considered a significant position for the Shiite jurisprudents and in the court system, they were holders of numerous official positions. However, the real authority and the social penetration of the king was not comparable with the other position holders and the personal desires of the king was dominating on the destinies of the country. It was merely the end of Safavid era that reinforcement of powerful religious institution as well as the development of Mollabashi position improved the authority of the jurisprudents.

    Keywords: Safavid era, Shiite jurisprudents, Safavid legitimacy, Sufis, Mollabashi position
  • Hassan Javadiniya Pages 249-271

    Many extensive researches have been done related to the convergence congress developed by Nader Shah Afshar in Najaf as his last endeavor aimed for the convergence among the scholars of the world of Islam. However, there are too many implicit aspects before the historians. The present research has investigated the position of Sheikh Abdullah Al- Suwaidi (1174 A.H) in Najaf congress and the why of congress failure. Taking advantage of the descriptive-analytical method, this writing has concluded that Al- Suwaidi, the representative of Ahmad Pasha, the governor of Bagdad, who had attended the Congress of Najaf in order to formally recognize Jafari religion in 1156 (A.H) was not the representative of Othmani government and this very issue was considered as the main element of congress failure

    Keywords: Nader Shah Afshar, Abdullah Al- Suwaidi, Othmani caliphate, Najaf congress, religious convergence
  • Khadijeh Hoseyinzadeh, Manizheh Sadri, Simin Fasihi, Manijeh Kazemi Rashed Pages 273-305

    The prevalence of contagious illnesses, the insufficiency of sanitary facilities as well as the increase of mortality in Iran particularly in Khalij e- Fars region were regarded as the main concerns of the country in the end of Qajar and Pahlavi era. In this very period, the political and economic competitions between the European countries in this region led to the development of new challenges in the domain of politics and sanitation and its consequences were represented in Bushehr city. England with more active role in Khalij e- Fars, took step towards the establishment of quarantine stations in borderline areas including Khalij e- Fars in order to improve the sanitation and fight with the illnesses. The focal point of this writing is the investigation of the challenge between the politics and sanitation in the quarantine of Khalij e- Fars and its consequences in Bushehr from the end of Qajar to the fall of Reza shah by taking advantage of the descriptive- analytical approach, the reports of sanitation, the official documents, the newspapers, in addition to the other sources. The findings of research indicate the competition between European physicians particularly the England ones in Iran related to fighting with diseases led to the improvement of public sanitation in Bushehr. However, the challenge in the domains of politics and sanitation changed the sanitary issue into the political one and consequently, the interference of the European faced with the resistance of people and this challenge was developed by the independency of the quarantine organization of the South

    Keywords: Khalij e- Fars, Bushehr, public sanitation, quarantine, contemporary history of Iran