فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی مازندران
سال دهم شماره 4 (پیاپی 39، زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/29
  • تعداد عناوین: 6
|
  • هادی رازقی مله، عزت الله نصرتی پایانی، سیده صباح متولیان صفحات 1-24

    احساس امنیت با بسیاری از عناصر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ارتباط می یابد. احساس امنیت فرایندهای روانی و اجتماعی است که افراد در جامعه بر اساس نیازها، علایق، خواسته ها و توانمندی های شخصیتی و روانی خود در ایجاد و از بین بردن آن نقش اساسی دارند. هدف اصلی پژوهش حاضر پاسخگویی به این سیوال اساسی است که آیا سرمایه اجتماعی محله ای و ابعاد آن تاثیری بر احساس امنیت (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی) دارد؟ اگر تاثیری دارد، این تاثیر مثبت است یا منفی؟ برای پاسخگویی به این سیوال ها، با استفاده از ابزار پرسشنامه، داده ها و اطلاعات جمع آوری شده اند. جامعه آماری تحقیق، شامل افراد 18 سال و بالاتر شهرستان های استان مازندران می باشد و حجم نمونه نیز 1100 نفر را شامل می شود. یافته های توصیفی تحقیق حاضر نشان می دهد که میانگین سرمایه اجتماعی کل پاسخگویان 4.74 و میانگین کل احساس امنیت پاسخگویان 6.91 از 10 است. یافته های استنباطی تحقیق حاضر نشان دهده تاثیر مثبت تمامی ابعاد سرمایه اجتماعی محله ای بر ابعاد احساس امنیت و همچنین احساس امنیت می باشد. یافته های تحلیل رگرسیونی در مورد تبیین احساس امنیت کل پاسخگویان نشان داده است که متغیر اعتماد اجتماعی (388/0) و متغیر شبکه روابط (161/0) به ترتیب، بیشترین و کمترین تاثیر را بر متغیر وابسته مذکور دارند. همچنین لازم به ذکر است که تاثیر تمام متغیر ها بر متغیر وابسته احساس امنیت مثبت است. به این معنی که با افزایش میزان سرمایه اجتماعی محله ای (اعتماد اجتماعی، مشارکت، شبکه روابط)، میزان احساس امنیت و ابعاد آن (امینت اقتصادی، امنیت اجتماعی، امنیت سیاسی، امنیت فرهنگی) افزایش می یابد و بالعکس.

    کلیدواژگان: سرمایه اجتماعی محله ای، اعتماد، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی، امنیت سیاسی، امنیت فرهنگی
  • محمد صالحی صفحات 25-46

    پیشرفت و توسعه هر کشوری در همه ابعاد فردی،  سازمانی وا جتماعی مستلزم داشتن الگویی متناسب با مبانی فلسفی و نظام اعتقادی خاص همان کشور است. ابلاغ بیانیه گام دوم توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نقطه عطفی برای تمامی نهادها جهت ترسیم نقشه راه پیشرفت و توسعه می باشد. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛ به عنوان یک نهاد امنیتی و انتظامی در نوک پیکان ترسیم نقشه راه پیشرفت قرار می گیرد. هیچ کشوری بدون عدالت و امنیت و نظم نمی تواند مسیر پیشرفت را سپری نماید. در بیانیه گام دوم هم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بارها به بحث عدالت و امنیت اشاره فرمودند. تمامی این مولفه ها با هدایت و راهبری ناجا قابل تحقق است.در همین راستا، در این مقاله با روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای، ضمن اشاره به جایگاه الگوی پیشرفت به نقش و جایگاه جامعه اسلامی در بیانیه گام دوم ا نقلاب اسلامی و نقش ناجا در تحقق آن و ایجاد نظم و امنیت پرداخته می شود. در نهایت در این مقاله به ارایه یک مدل مفهومی از نقش ناجا در ترسیم تمدن اسلامی پرداخته شده که می تواند ابزاری برای محک زدن این سازمان قرار بگیرد.

    کلیدواژگان: جامعه اسلامی، نظم و امنیت، بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ناجا
  • فاطمه نوربخش امیری صفحات 47-66

    هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه تاب آوری و  هوش معنوی با بهزیستی روان شناختی مادران دارای کودک کم توان ذهنی  شهر بابل بود. تحقیق حاضر از  نوع توصیفی است که به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این  پژوهش، شامل 100 نفر از مادران دارای کودک کم توان ذهنی شهر بابل بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای  دو مدرسه خاطره رامش و شهید رجایی  به عنوان نمونه آماری پژوهش  انتخاب شدند و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 80 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسش نامه بهزیستی روان شناختی ریف، پرسش نامه تاب آوری کانر و دیویدسون و پرسش نامه هوش معنوی کینگ جمع آوری شد که پایایی هر یک از ابزارهای اندازه گیری با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از  روش همبستگی پیرسون  و  مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که  بین تاب آوری و هوش معنوی و بهزیستی روان شناختی رابطه مثبت و  معنی داری وجود دارد و مولفه های تاب آوری و هوش معنوی  قابلیت تببین و پیش بینی بهزیستی روان شناختی مادران را دارند .

    کلیدواژگان: تاب آوری، هوش معنوی، بهزیستی روان شناختی، شهربابل
  • محمدحسن مرشدی تنکابنی، معصومه حدیدی صفحات 67-80
    زمینه وهدف

    فرسودگی یک خطر شغلی است که همچنان توجه زیادی را به خود جلب می-کند، زیرا مشکلات و هزینه های قابل توجهی برای کارمندان و سازمان ها دارد هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین ابهام نقش و فرسودگی شغلی کارکنان نیروی انتظامی تنکابن است.

    روش

    پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی می باشد و داده های مورد نیاز به روش پیمایشی گردآوری شده است و ابزار گردآوری داده ها و اطلاعات پرسشنامه می باشد که جهت تعیین روایی پرسشنامه ها، از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و برای سنجش پایایی، از روش آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند که به ترتیب 872/0 و 943/0 بدست آمد و برای تحلیل داده های بدست آمده نیز از نرم افزار آماری SPSS-22 بکار گرفته شد.

    یافته ها

     نتایج نشان داد که بین ابهام نقش و فرسودگی شغلی کارکنان (843/0=r) در سطح 99 درصد رابطه معناداری وجود دارد.

    نتیجه

    به منظور کاهش فرسودگی شغلی، مدیران باید به ابهام نقش که از پیامدهای استرس شغلی می باشد توجه ویژه ای نمایند. در صورتی که ابهام به شکل صحیح کنترل شود، می تواند موجبات بهبود عملکرد، تحول و بهره وری را در سازمان فراهم نماید.

    کلیدواژگان: ابهام نقش، فرسودگی شغلی، نیروی انتظامی
  • محمد جعفری، مرتضی روحانی صفحات 81-100
    زمینه

    هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت دانش و خلاقیت با نوآوری سازمانی نیروهای یگان های  ویژه  بوده است.

    روش

    این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده،  جامعه آماری این پژوهش از کارکنان یگان ویژه استان مازندران با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 184 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه مدیریت دانش کنراد و نیومن (1999)، خلاقیت سازمانی رندسیب (1979)، محقق ساخته نوآوری سازمانی (1999) بود و  ضریب پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب (87/0، 84/0، 89/0) محاسبه شد که نشان دهنده پایایی مناسب این ابزارها بود، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون خطی) استفاده شده است.

    یافته ها و نتایج

    بین مدیریت دانش و خلاقیت با نوآوری سازمانی نیروهای یگان ویژه و بین مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمانی نیروهای یگان ویژه و همچنین بین مولفه های خلاقیت با نوآوری سازمانی یگان های ویژه رابطه وجود داشته است، علاوه بر این، سهم هر یک از مولفه های مدیریت دانش در پیش بینی نوآوری سازمانی نیروها متفاوت بوده و مولفه خلق دانش با میزان بتا 37/0 ، مولفه به کارگیری دانش با میزان بتا 27/0 به ترتیب بیشترین و کمترین سهم در پیش بینی نوآوری سازمانی نیروها داشتند.

    کلیدواژگان: یگان ویژه ناجا، مدیریت دانش، خلاقیت، نوآوری سازمانی
  • علی رحیمی، ولی الله قربانی صفحات 101-113

    با توجه به اهمیت موضوع، در این تحقیق به شناسایی و تحلیل ارکان اجتماعی مدیریت شهری در پیشگیری از جرایم و کاهش آسیب های اجتماعی در استان مازندران پرداخته گردیده است. نوع تحقیق حاضر کاربردی می باشد روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت پیمایشی و توصیفی و تحلیلی است. پژوهش حاضر در سطح خرد و واحد تحلیل نیز فرد پاسخگو می باشد. قلمرو زمانی تحقیق مربوط به شناسایی و تحلیل ارکان اجتماعی مدیریت شهری در پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی در سال 1397 می باشد و قلمرو مکانی آن مربوط به مناطق 1 و 3 شهر ساری می باشد. در این مطالعه سعی شده ضمن شناخت وضعیت مولفه ها و ویژگی های ارکان اجتماعی مدیریت شهری به رابطه این عوامل با پیشگیری از وقوع جرایم (مواد مخدر و سرقت)، نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. از آنجاییکه این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا کمی می باشد لذا تلاش شده است جهت دستیابی به نتایج دقیق تر از طریق پرسشنامه، دیدگاه ساکنان مناطق مورد نظر مورد بررسی قرار گیرد. اطلاعات حاصل از پرسشنامه از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به فرضیات تحقیق از میان ارکان مولفه های اجتماعی مدیریت شهری منطقه1، روابط اجتماعی و تعلق مکانی در وضعیت مطلوب و مولفه های، انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مشارکت در وضعیت نامطلوب قرار دارند، همچنین در منطقه 3 نیز (مولفه های روابط اجتماعی، انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و تعلق مکانی در وضعیت مطلوب و مولفه آگاهی اجتماعی در وضعیت نامطلوب قرار دارد).

    کلیدواژگان: پیشگیری، جرم، آسیب های اجتماعی، ارکان اجتماعی، مدیریت شهری
|
  • Pages 1-24

    The sense of security is associated with many economic, social, political and cultural elements of society. The feeling of security is a psychological and social process that people in society play a key role in creating and eliminating it based on their personal and psychological needs, interests, desires and abilities. The main purpose of this study is to answer the fundamental question of whether neighborhood social capital and its dimensions affect the sense of security (economic, social, political and cultural)? If so, is it positive or negative? To answer these questions, data and information were collected using a questionnaire. The statistical population of the study includes people 18 years and older in the cities of Mazandaran province and the sample size includes 1100 people. The descriptive findings of the present study show that the average total social capital of the respondents is 4.74 and the average of the total feeling of security of the respondents is 6.91 out of 10. The inferential findings of the present study show the positive effect of all dimensions of neighborhood social capital on the dimensions of feeling of security and also feeling of security. Findings of regression analysis to explain the sense of security of all respondents showed that the variable of social trust (0.388) and the variable of relationship network (0.161) have the most and the least effect on the dependent variable, respectively. It should also be noted that the effect of all variables on the dependent variable is a positive sense of security. This means that as the amount of neighborhood social capital (social trust, participation, network of relationships) increases, so does the sense of security and its dimensions (economic security, social security, political security, cultural security) and vice versa

    Keywords: Neighborhood social capital, Trust, Economic Security, social security, Political Security, Cultural Security
  • Pages 25-46

    The progress and development of any country in all dimensions, individual, organizational and social, requires a model appropriate to the philosophical foundations and the specific belief system of the same country. The announcement of the second step by the Supreme Leader is a turning point for all institutions to draw a roadmap for progress and development. Police Force of the Islamic Republic of Iran; As a security and law enforcement agency, it is at the top of the arrow to draw the roadmap for progress. No country can move forward without justice, security and order. In the second step statement, the Supreme Leader repeatedly referred to the issue of justice and security. All these components can be achieved with the guidance and guidance of the Naja. In this regard, in this article, with the method of documentary and library study, while pointing to the position of the model of progress to the role and position of Islamic society in the second step It deals with its realization and the establishment of order and security. Finally, in this article, a conceptual model of the role of the Naja in depicting Islamic civilization is presented, which can be a tool to test this organization.

    Keywords: Islamic society, Order, Security, Statement of the Second Step of the Islamic Revolution, Naja
  • Pages 47-66

    The main purpose of this study was to investigate the relationship between resilience and spiritual intelligence with the psychological well-being of mothers with mentally retarded children in Babol. The present study is a descriptive correlation study. The statistical population of this study included 100 mothers with mentally retarded children in Babol city who were selected as a statistical sample using two multi-stage clustersamplingmethods. And according to the table of Karajsi and Morgan, 80 people were selected as the statistical sample of the study. Data were collected using Reef Psychological Welfare Questionnaire, Connor and Davidson ResilienceQuestionnaireandKing'sSpiritual. The reliability of each measurement tool was confirmed using Cranbach's alpha method. Pearson correlation method and structural equation model were used to analyze the data. The results showed that thereisapositive relationship between resilience and spiritual intelligence and psychological well-being and the meaning of existential resilience and the components of spiritual intelligence and intelligence can explain and predict the psychological well-being of mothers

    Keywords: Spiritual Intelligence, Psychological Well-being, the city of Babel
  • Pages 67-80
    Background and Aim

     Burnout is a job risk that continues to attract a lot of attention because it has significant problems and costs for employees and organizations. The purpose of this study was to investigate the relationship between role ambiguity and burnout of law enforcement personnel. Tonekabon.

    Method

    The present study is a correlational study and the required data has been collected by survey method and the data collection tool and information is a questionnaire that to determine the validity of the questionnaires, face and content validity was used. For reliability measurement, they were confirmed by Cronbach's alpha method, which was obtained 0.872 and 0.943, respectively, and SPSS-22 statistical software was used to analyze the obtained data.

    Results

    The results showed that there is a significant relationship between role ambiguity and job burnout (r = 0.843) at 99% level.

    Conclusion

    In order to reduce burnout, managers should pay special attention to role ambiguity, which is a consequence of job stress. If ambiguity is properly controlled, it can improve performance, transformation and productivity in the organization

    Keywords: Role ambiguity, burnout, Police officers
  • Pages 81-100
    Background

    The purpose of this study was to investigate the relationship between knowledge management and creativity with organizational innovation of special forces.

    Method

    This is a descriptive and correlational study. The statistical population of this study includes 352 employees of the special unit of Mazandaran province who were selected as a sample using Krejcie and Morgan table using 184 stratified random sampling method. Data collection tools were Conrad and Newman (1999) Knowledge Management Questionnaire, Randsib Organizational Creativity (1979), Organizational Innovation Researcher (1999) and their reliability coefficient through Cronbach's alpha (0.87, 0.84, respectively). Descriptive statistics and inferential statistics (Pearson correlation coefficient test, linear regression test) were used to analyze the data.

    Findings and Results

    There was a relationship between knowledge management and creativity with organizational innovation of Special Forces and between components of knowledge management with organizational innovation of Special Forces and also between components of creativity with organizational innovation of Special Forces. In addition, the share Each of the components of knowledge management in predicting the organizational innovation of the forces was different and the component of knowledge creation with a beta of 0.37, the component of applying knowledge with a beta of 0.27 had the highest and lowest share in predicting the organizational innovation of the forces, respectively.

    Keywords: special police, KnowledgeManagement, Creativity, Organizational Innovation