فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی مازندران
سال ششم شماره 1 (پیاپی 20، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید مصطفی هدایت نژاد، فرشید باقری ساروی، رضاعلی محسنی صفحات 9-21

    اهمیت سیاست ها، برنامه ها و تدابیر پیشگیری از جرم با توجه به ناکارآمدی نظام عدالت کیفری در مبارزه با جرم غیر قابل انکار است. یکی از راهبردهای پیشگیرانه مکانیکی از جرم (پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی) است که نخستین بار توسط جرم شناس آمریکایی؛ سی.ری جفری در کتابی با همین عنوان ارایه شد. با توجه به این نظریه مجرمین در انتخاب مکان سنجیده و منطقی عمل می کنند و مکان هایی را جهت اعمال مجرمانه خود بر می گزینند که امنیت بیش تری برای ارتکاب بزه داشته باشد. از این رو ویژگی ها و ساختار محیط در بروز جرایم مختلف تاثیر به سزایی دارند. از اینرو راهبردهایی جهت مناسب سازی این محیط ها در برابر جرایم وجود دارد تا این فضاها را به یک فضای شهری پویا و مناسب تبدیل کند. یکی از این راهبردها، پیشگیری طبیعی از جرم از طریق طراحی محیطی است. هدف این پژوهش، بررسی نقش کالبدی فضای در پیشگیری از وقوع جرایم شهری در منطقه یک شهر ساری می باشد. روش پژوهش، تحلیلی و توصیفی بوده و داده ها و اطلاعات مورد نیاز پژوهش به دو روش کتاب خانه ای و میدانی تهیه گردیده است. برای گردآوری اطلاعات نیز از روش های کتاب خانه ای، پرسشنامه ای و مصاحبه حضوری استفاده گردیده است. درتعیین حجم نمونه از فرمول کوکران، 280 نفر از ساکنان منطقه یک ساری تعیین گردیده اند. همچنین به منظور بررسی فرضیه تحقیق از روش آزمون T استفاده شده است. نتایج بیان گر آن است که مولفه های فرم، آلودگی دیداری، آلودگی محیطی و کیفیت محیط در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

    کلیدواژگان: امنیت، مولفه های کالبدی، پیشگیری، جرم، ساری
  • سید مهدی احمدی بالادهی، علی اصغر عباسی اسفجیر صفحات 22-38

    هوش سازمانی مفهومی تقریبا جدید در بحث سازمان و مدیریت است و این خود نشان دهنده تغییر دید متفکران سازمانی نسبت به مقوله هوش می باشد. هوش سازمانی به معنای داشتن دانشی عمیق در مورد همه عواملی است که برای سازمان و دست یابی به اهدافش موثر است و به عنوان تلفیق دارایی های دانش و مهارت در سازمان شناسایی می شود که اینها خود وابسته به مدیریت دانش در یک سازمان هستند. پژوهش، حاضر با هدف آمادگی برای استقرار نظام مدیریت دانش با استفاده از هوش سازمانی انجام گردید. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع هم بستگی است. جامعه آماری آن شامل کارکنان ستادی فرماندهی انتظامی استان مازندران بودند که 135 نفر به عنوان افراد نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسش نامه استاندارد مدیریت دانش لاوسن 2003) و پرسش نامههوش سازمانی آلبرخت (2003) می باشد. پایایی پرسشنامه سنجش مدیریت دانش 0.93و هوش سازمانی 0.92 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیق، از آزمون هم بستگی اسپیرمن با نرم افزارSPSS15 استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین مدیریت دانش و مولفه های آن با هوش سازمانی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که کسب دانش، دارای بالاترین ضریب هم بستگی و انتشار دانش پایین ترین ضریب هم بستگی را داشته اند.

    کلیدواژگان: مدیریت دانش، هوش سازمانی، سازمان، منابع انسانی، کارکنان
  • ابوالفضل صیامیان گرجی، فاطمه فرهانی، عزت الله نصرتی صفحات 39-61

    حجم وسیعی از فعالیت های گردشگری همواره در خطوط ساحلی انجام می شود. جذابیت این شکل از گردشگری، سالیان متوالی است که برنامه ریزان محلی و گردشگری را به فکر واداشته تا جهت مدیریت پیامدهای آن چاره ای بیاندیشند و در جهت رفع آن گام بردارند. از آنجایی که این شکل از گردشگری در کشورما نیز درحال انجام است و خصوصا در استان مازندران به عنوان تقاضای اصلی گردشگری مطرح و هرساله میلیون ها نفر برای بهره مندی از فضاهای ساحلی دریای خزر به این استان سفر می کنند، لزوم پژوهش و تجزیه و تحلیل نحوه عرضه به متقاضیان بسیار محسوس است. بر همین اساس برای سنجش مدیریت گردشگری ساحلی از ماتریس سوات استفاده شد؛ تجزیه و تحلیل SWOT نشان می دهد که از نظر کارشناسان، گردشگری مولفه بهره مندی از توان اقتصادی، اجتماعی_فرهنگی منطقه در راستای ایجاد مدیریت یکپارچه گردشگری ساحلی و افزایش توجه دولت به برنامه ریزی و سرمایه گذاری در بخش گردشگری ساحلی با وزن 0.045 بوده که مهم ترین نقطه فرصت خارجی می باشد. به عقیده کارشناسان گردشگری استان، مولفه های برخورد فرهنگی بین گردشگران و ساکنان بومی به دلیل عدم احترام به عقاید محلی با وزن 0.051 ، مهم ترین تهدید خارجی محسوب می شود. همچنین افزایش قیمت زمین و بورس بازی های زمین و بالطبع افزایش بار مالی جهت ایجاد تسهیلات و تجهیزات گردشگری با وزن 0.047 و تهدیدات زیست محیطی مانند خشک سالی های پی در پی و بیابان زایی در منطقه و پیش روی دریا و تخریب جنگل با وزن 0.047 نیز به عنوان مهم ترین تهدیدهای خارجی در اولویت بعدی بیان شده اند. همچنین با توجه به امتیازات به دست آمده، موقعیت راهبردی مدیریت گردشگری استان مازندارن در قلمرو محافظه کارانه (wo) می باشد.

    کلیدواژگان: گردشگری، گردشگری ساحلی، ماتریس سوات، مازندران
  • امید بخشنده، داود قاسمیان، مهدی جوانمرد، علیرضا رضائی صفحات 62-76

    این مطالعه، به بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی می پردازد. روش پژوهش، توصیفی و از نظر روابط بین متغیرها، از نوع هم بستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل افسران پایور پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مازندران به تعداد 128 نفر می باشد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران بوده و 96 نفر که به صورت تصادفی ساده تعیین و انتخاب گردیدند. ابزار تحقیق شامل دو پرسش نامه ساختار سازمانی استیفن رابینز (1986) و فرهنگ سازمانی دنیسون (2000) بود که روایی آن ها با استفاده از نظر متخصصان بررسی و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون ضریب هم بستگی اسپیرمن با نرم افزار SPSS18 استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که بین ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته های تحقیق نشان می دهد که بعد رسمیت، دارای بالاترین ضریب هم بستگی و بعد تمرکز، کم ترین ضریب هم بستگی را داشته اند.

    کلیدواژگان: ساختارسازمانی، پیچیدگی، رسمیت، تمرکز، فرهنگ سازمانی
  • میثم گلیردی، سیف الله فرزانه صفحات 77-94

    به منظور بررسی عوامل خانوادگی موثر بر اعتیاد به مواد مخدر جوانان پسر 18 تا 29 ساله شهرستان جویبار در سال 1392 از 120 نفر از معتادین مستقر در کمپ های ترک اعتیاد این شهرستان به روش پیمایشی و به صورت تمام شمار با استفاده از پرسش نامه محقق ساخته، اطلاعات جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در قالب آمارهای توصیفی و استنباطی صورت گرفت. در این تحقیق از پنج متغیر مستقل و یک متغیر وابسته (اعتیاد) استفاده شده است.پنج فرضیه تحقیق با استفاده از ضریب هم بستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفتند که یافته ها حاکی از آن است که:هر چه میزان ارتباط عاطفی در خانواده بیش تر باشد، از میزان اعتیاد جوانان کاسته می‏شود. هر چه میزان اختلاف و ناسازگاری اعضاء خانواده بیش تر باشد، میزان اعتیاد جوانان افزایش می‏یابد. هر چه میزان کنترل و نظارت بر رفتار فرزندان توسط والدین افزایش یابد، از میزان اعتیاد جوانان کاسته می‏شود. هرچه میزان آسیب‏های روحی و روانی در خانواده افزایش یابد، میزان اعتیاد جوانان نیز افزایش می‏یابد. ضمنا رابطه بین اعتیاد به عنوان متغیر وابسته و اعتیاد اعضاءخانواده به عنوان متغیر مستقل دیگر در این تحقیق، معنادار نبود.خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی نقش اساسی و موثری در پیشگیری، کاهش و یا افزایش اعتیاد جوانان ایفاء می نماید و زمانی جامعه می‏ تواند ادعای سلامت نماید که از خانواده‏های سالم برخوردار باشد.

    کلیدواژگان: خانواده، جوان، اعتیاد، موادمخدر، معتاد
  • عبدالله حسن زاده، محبوبه فرامرزی صفحات 95-112

    پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین پنج عامل بزرگ شخصیت، تعهد سازمانی و استرس ادراک شده در کارکنان نیروی انتظامی اجراء شده است. پژوهش حاضر در مقوله مطالعات توصیفی از نوع هم بستگی قرار می‎گیرد. بدین ترتیب، با توجه به پیشینه مطالعاتی موجود، در حوزه پژوهش حاضر فرضیه های زیر مطرح شدند:1- بین پنج عامل بزرگ شخصیت و تعهد سازمانی در کارکنان نیروی انتظامی رابطه معنی داری وجود دارد.2- بین پنج عامل بزرگ شخصیت و استرس ادراک شده در کارکنان نیروی انتظامی رابطه معنی داری وجود دارد.3- بین تعهد سازمانی و استرس ادراک شده در کارکنان نیروی انتظامی رابطه معنی داری وجود دارد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش، از کلیه کارکنان فرماندهی انتظامی استان مازندران تشکیل شده است. حجم کل نمونه 240 نفر و در گروه مذکر 200 نفر و در گروه مونث 40 نفر بوده است. جهت اجرای پرسش نامه نیز از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. در این پژوهش، برای اندازه گیری متغیرهای از پرسش نامه پنج عاملی نیو، پرسش نامه تعهد سازمانی آلن و مایر و پرسش نامه استرس ادراک شده استفاده شده است. در این پژوهش از روش های آماری توصیفی مانند جداول، نمودارهای درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندار و همچنین روش های آماری استنباطی ضریب هم بستگی پیرسون استفاده شد. در مجموع مشخص گردید که بین پنج عامل بزرگ شخصیت، تعهد سازمانی و استرس ادراک شده در کارکنان نیروی انتظامی رابطه معنی داری وجود دارد.

    کلیدواژگان: پنج عامل بزرگ شخصیت، تعهد سازمانی، استرس ادراک شده، کارکنان نیروی انتظامی، استان مازندران
  • مجید فرهنگ دوست، محمد اسماعیل نیا صفحات 113-132

    پژوهش حاضر به بررسی آسیب شناسی تلفات دانش آموزی در سواحل دریای مازندران و راه های افزایش ضریب امنیتی شنا می پردازد. روش پژوهش بر حسب هدف ،کاربردی می باشد و از نظر نوع، توصیفی و از حیث روش جمع آوری اطلاعات از نوع پیمایشی- تحلیل است ، برای جمع آوری داده های مورد نیاز این تحقیق و به منظور اندازه گیری متغیرهای مذکور، از ابزار پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. پرسش نامه پژوهش حاضر دارای 20 سوال می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی تاثیر متغیرهای مستقل بر وابسته و آزمون فرضیه ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان رسمی (اعم از کارکنان ، معاونین و مدیران) فرماندهی انتظامی ساری و سازمان هلال احمر ساری در سال 1393 به تعداد 150 نفر کارکنان و 30 نفر مدیر ، جمعا 180 نفر  می باشند. نتایج پژوهش بیان می کند که غرق شدن یکی از مشکلات آسیبی اصلی و دومین علت منجر به مرگ بعد از حوادث جاده ای در جهان محسوب می شود . بر این اساس، نوجوانان و جوانان نیز بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از غرق شدن را طی سال های 1389 تا 1393 در سواحل مازندران داشته اند . ناآشنایی با فنون شنا در محیط دریایی، سالانه سبب غرق شدن صدها نفر از گردشگران در سواحل خزر میشود.بسیاری از این افراد در عین آشنایی کافی با شنا در محیطهای آبی کوچک، دچار حوادث ناگوار در دریا میشوند. موج و جریان های ناشی از آن، به ویژه جریان شکافنده، دلیل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در سواحل است. هدف اصلی اجرای طرح های سالم سازی دریا، تکریم دانش آموزان در اردوگاه های دانش آموزی و ایجاد مکانی مناسب و شایسته برای استفاده از فرصت و نعمت دریا و سواحل است. تعدد طرح های ساحلی موجود در استان مازندران با امکانات متنوع این فرصت را برای دانش آموزان ایجاد کرده است که به فراخورشرایط و توان خود بتوانند از امکانات موجود استفاده کنند. هدف اصلی طرح سالم سازی دریا، تبدیل شدن ساحل به عنوان یک مکان امن و مناسب برای شنا و استفاده از دریا است و اجرای آن میزان خطر غرق شدن دانش آموزان را کاهش داده است. طرح سالم سازی درسواحل دریای مازندران از اهمیت بالایی به جهت کنترل سواحل در هنگام حضور دانش آموزان (به منظور جلوگیری از غرق شدن آن ها) برخوردار است . هرچه تعداد طرح های سالم سازی در منطقه سواحل مازندارن بیش تر باشد، به مراتب کنترل غرق شدگی دانش آموزی کم تر خواهد بود . نجات غریق از جمله تخصصهایی است که روز به روز بر اهمیت آن در نجات جان انسآن ها افزوده میشود؛ لذا انتظار میرود که جهت گسترش علوم نجات غریق، مراکز علمی و دانشگاهی نیز با فدراسیون نجات غریق ایران همکاری و تعامل داشته باشند. با وجود این، نجات غریق در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، به ویژه دانشکده های تربیت بدنی در سرتاسر ایران کم تر مورد توجه قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: اهمیت شنا، غرق شدگی در دریا، تلفات دانش آموزی، جریان شکافنده، نتیجه گیری
|
  • mostafa hedayat, farshid bagheri saravi, Reza Ali Mohseni Pages 9-21

    The importance of policies and programs for preventing crime is an undeniable case. One of the methods for preventing crime mechanically has provided with American criminologist CR, GEFRI in a book with this title. With considering this theory we understand that convicts choose a secure place for their criminal actions. So these environments should be safe and suitable for preventing crimes. The goal of this survey is to investigate the elements of preventing crimes in 1th area of Sari city. The method of the survey was analytical and descriptive. For collecting data we use questionnaires and interviews. We use KOOKERAN formula for sampling and select 280 persons for the sample. For analyzing the research we use T method. The elements of firm and environmental and visual contamination are in good situation.

    Keywords: security main elements, preventing, Crime, Sari
  • Seyyed Mahdi Ahmadi Baladehi, Aliasghar Abbasi Asfajir Pages 22-38

    new conceptual organizational intelligence almost in the discussion and management and organizational thinkers changing view shows the issue of intelligence. organizational intelligence meant to have in - depth knowledge about all the factors that for the organization and achieve its goals is effective and assets as incorporation of knowledge and skills in the organization that this is tied to the management of knowledge in an organization. with the aim of the present study in preparation for the deployment of knowledge management system with the use of intelligence organisation . Research methodology in this research is a description of the kind of solidarity . statistical community , including law enforcement command - staff province , 135 people were mazandaran as sample with simple random sampling method . the tools used to include standard questionnaires knowledge management lawson ( 2003 ), and organizational intelligence Albreckt ( 2003). 0.93 questionnaire measure reliability of knowledge management and organizational intelligence and 0.92 . To analyze the test Spearman correlation assumptions with SPSS15 software is used. Research findings suggest that between knowledge management and its components direct relationship with organizational intelligence and there is a significant . results also showed that knowledge has the highest correlation coefficients and disseminate knowledge, the lowest correlation coefficients.

    Keywords: knowledge management, Organizational Intelligence, the organization, Human Resources, Naja
  • Abolfazl Siyamiyan Gorji, fatemeh farhani, Ezatallah Nosrati Pages 39-61

    A bulk of tourism occurs along the beaches. The attraction of such tourism has made local authorities as well as tourism managers to consider managing its implications and removing its probable harm. Being a major appeal in Iran, and particularly Mazandaran, with millions coming to enjoy the coastal facilities, many issues, such as safety, have been addressed by local and state authorities. Accordingly, present study tries To analyze the practical plan and to produce managing resolutions, SWOT (based on internal factors: Strengths, Weaknesses, and external factors: Opportunities, and Threats). The result shows Economical Potential and social-cultural aspect with 0.045 weight too, is most important External Opportunities to develop Coastal Tourism Management. But, cultural shock with 0.051 weight, is important external for domestic people. According to these points, the proper strategy for Coastal Tourism Management in Mazandaran in this regard is strategy of (WO).

    Keywords: Tourism, coastal tourism, SWOT Model, Mazandaran
  • Davod GHasemian, Mehdi Javanmard, AliReza Rezaee Pages 62-76

    The study , to examine the relationship between organizational structure and organizational culture . the descriptive research methodology and the relationships between variables , of the kind of solidarity . The study included statistical community police officers Piver Rahvar law enforcement command to the number of 128 people mazandaran province . the volume of statistical model based on Cochrane , 96 people were randomly selected and simple . research tool , including two questionnaires organizational structure, Stephen Rabinz (1986) and organizational culture ( 2000 ) Denison that their validity using experts examine and stability through Cronbach's coefficient is calculated. To analyze the data from the test Spearman correlation coefficient with SPSS18 software is used. the results showed that between organizational structure and organizational culture, there is a significant relationship . Research findings also shows that recognition has the highest correlation coefficients and then focused on the lowest correlation coefficient .

    Keywords: organizational structure, Complexity, the formality, focus, organizational culture
  • Seifollah farzaneh Pages 77-94

    To study the effective family factors on drug addiction of young boys aged 18 to 29 in Jouybar in2013, of 120 cases of addicted peoplein addiction treatmentcamps of this city,information were collected with sampling method of full census and using a questionnaire.Data analysis was conducted by using SPSS software in the form ofdescriptive and inferential statistics.in this study, five independent variables and one dependent variable (addiction) were used. Five hypotheses of the research were tested using Pearson's correlation coefficient, which the results indicate that:1. The more amount of emotional relation in families is the more the rate of youth drug will be decreases and vice versa. 2. The more the level of conflict between family members is the more the rate of youth drug addiction increases and vice versa. 3. The more the control and supervision of the behavior of children by parents increase the more the rate of youth drug decreases and vice versa. 4. The more the degree of psychological trauma in the family increases the more the rate of youth drug increases too and vice versa. 5. Although the relationship betweenaddiction and addiction of family members as other independent variable in this research was not meaningful. Family as a social institution plays fundamental and effective role in preventing, reducing or increasing youth addiction and when a society can claim to have good health that have healthy families.

    Keywords: family, Youth, Addiction, drugs, addicted
  • abdollah hasanzade, mahbobe faramarzi Pages 95-112

    The study aimed to investigate the relationship between the Big Five personality traits, organizational commitment and perceived stress in police personnel have been implemented. In the context of this study is descriptive. Thus, with regard to the background in the field of research studies the following hypotheses were proposed:1. Between the Big Five personality traits and organizational commitment of employees there is a significant relationship between the police force. 2. Between the Big Five personality and perceived stress in police staff, there was a significant relationship. 3. Between organizational commitment and perceived stress in police staff, there was a significant relationship. Study population the study of all police staff province, is formed. The total sample size of 240 and 200 were males and 40 were females. To implement the questionnaire stage cluster sampling was used. In this study to measure the variables of the NEO Five-Factor Inventory, Inventory Allen and Meyer's organizational commitment and perceived stress questionnaire was used. The statistical methods such as tables, charts, frequency, mean, standard deviation, and Pearson's correlation coefficient was used statistical methods. In general, it was found that the Big Five personality traits, organizational commitment and perceived stress in police staff, there was a significant relationship.

    Keywords: Big Five Personality, organizational commitment, perceived stress, law enforcement personnel, the province
  • majid fahang dost, Mohammad Esmaeilniya Pages 113-132

    The above study on pathology student deaths in the Caspian Sea coast and to enhance the security factor is swimming.The survey questionnaire was used. The present study is the questionnaire with   questions.  to   employees and   managers have been   persons. The results suggest that an important role of education in preventing drowning in a sea of students. Management and high security level in the Caspian Sea is to reduce the social harm. Human capital and skilled and familiar with life in the sea and rescue personnel can be trained to play an important role in creating prevent drowning. Physical presence and guidance of the police force in the Caspian Sea and is a factor of great importance for establishing security in these areas.

    Keywords: the importance of swimming, drowning in the sea, dead student, the cleaver, conclusions