فهرست مطالب

مطالعات رفتاری در مدیریت - پیاپی 12 (پاییز و زمستان 1394)

نشریه مطالعات رفتاری در مدیریت
پیاپی 12 (پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نازنین بنی اسدی*، فروغ کیهانی نسب صفحات 1-13

    این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی (با تاکید بر سواد دیجیتال) با سطح علمی دانشجویان (مورد مطالعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت واحد تهران شمال) صورت گرفت. روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال) در سال تحصیلی 1398-1399، بود که از این میان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 400 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. روش جمع آوری داده ها بر اساس دو پرسشنامه سواد اطلاعاتی و پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور، انجام گرفت که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه بالای 0.7 به دست آمد. از روایی محتوا به منظور آزمون روایی پرسشنامه استفاده شد و پرسشنامه ها مورد بررسی و تایید متخصصین مربوطه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها از طریق نرم افزار SPSS-21 در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون کالموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) انجام پذیرفت. یافته های پژوهش نشان داد که بین سواد اطلاعاتی (با تاکید بر سواد دیجیتال) با سطح علمی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر بین نیاز اطلاعاتی، یافتن اطلاعات، ارزشیابی اطلاعات، سازماندهی اطلاعات و تبادل اطلاعات با سطح علمی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، سواد دیجیتال، سطح علمی، تحصیلات تکمیلی
  • علی عظیم زاده* صفحات 15-28
    هدف از تحقیق حاضر ارزیابی طرح آموزش فراگیر برای کودکان استثنایی از دیدگاه معلمان عادی، استثنایی، رابطین شرکت کننده در دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394بوده است.در آموزش تلفیقی دانش آموزان استثنایی در کنار دانش آموزان عادی به تحصیل می پردازند.روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه یابی و جامعه آماری آن 60 نفر معلمان ابتدایی در سه گروه (عادی، اسنثنایی و رابطین)بوده است.ابزار گردآوری داده ها، ویراست دوم پرسشنامه سازمان پژوهش آموزش و پرورش استثنایی بوده است که روایی آن توسط اساتید راهنما و مشاور و متخصصان مربوط تایید شده و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ با میزان 96% محاسبه و تایید گردیده است.برای تجزیه و تحلیل آماری علاوه بر آمار توصیفی از آزمون T تک نمونه ای و آزمون فریدمن برای تجزیه و تحلیل ها داده استفاده شد. نتیجه اینکه اجرای طرح آموزش فراگیر از نظر رشد اجتماعی، رشد عاطفی، جایگاه و موقعیت اجتماعی، خودشناسی دانش آموزان استثنایی، تعامل دانش آموزان استثنایی با سایر دانش آموزان وایجاد سازگاری بین دانش آموزان استثنایی و دانش آموزان عادی مطلوب بود، اما در امور آموزشی این طرح اثرات مطلوبی ایجاد نکرده است.ادامه اجرای طرح نیازمند اصلاح در روش ها به ویژه در بخش آموزش می باشد
    کلیدواژگان: دانش آموزان استثنایی، آموزش فراگیر، معلمان رابط، آموزش تلفیقی
  • امیر عدیلی* صفحات 29-41
    این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت های وارد کننده سیستم های صوتی و تصویری ساکن در شهر تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه مشتریان شرکت های وارد کننده سیستم های صوتی و تصویری ساکن در شهر تهران می باشند که تعداد آنها حدودا 2200 نفر می باشند. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری  (براساس شیوه نمونه گیری مندرج در جدول مورگان (تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پنج بعد و 32 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارایه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، بین استراتژی، ساختار، برنامه ریزی، فرهنگ و تعامل با ذینفعان و بهبود عملکرد مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت های وارد کننده سیستم های صوتی و تصویری رابطه مثبت و معنی داری وجوددارد.
    کلیدواژگان: استراتژی، ساختار، برنامه ریزی، فرهنگ و تعامل با ذینفعان، مدیریت ارتباط با مشتری
  • سید محمد طباطبایی ‏فر، مسعود حقیقی*، محمدعلی جعفری صفحات 43-67

    برنامه ریزی راهبردی منابع انسانی فرآیندی است درجهت برقراری اهداف منابع انسانی و توسعه راهبردهای منابع انسانی برای نیل به اهداف و سیاست ها ازطریق بسیج، توسعه و نگهداری منابع انسانی که با مفاهیم محیط و عملیات سازمان در ارتباط بوده و شامل عوامل تاثیر گذار داخلی و خارجی می شود. در این راستا پژوهش حاضر با هدف طراحی و تدوین مدل برنامه ریزی راهبردی نیروی انسانی در بانک توسعه صادرات ایران با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره فازی به انجام رسیده است. روش پژوهش آمیخته ماتریس برنامه ریزی راهبردی با روش های تصمیم گیری چند معیاره فازی و جامعه آماری این تحقیق شامل 1620 نفر از مدیران و کارشناسان بانک مذکور بود که با استفاده از فرمول کوکران 313 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته بر مبنای طیف 5 درجه‎ای لیکرت استفاده شد و آنالیز داده در بخش استنباطی برای تعیین وزن نهایی راهبردهای شناسایی شده بر اساس روش سوآرا فازی و برای اولویت بندی راهبردها از روش کوپراس فازی استفاده شد نتایج نشان داد که راهبرد تهاجمی ضرورت باز مهندسی فرآیندهای جذب و تامین متناسب نیروی انسانی با نیازهای آتی با ارزش نهایی 662/0 در این بانک دولتی نسبت به سایر راهبردهای حوزه منابع انسانی در اولویت قرار داشته و بر اساس نتایج رتبه‎بندی راهبردهای برنامه‏ریزی نیروی انسانی، مدل برنامه ریزی راهبردی نیروی انسانی را طی سه فرآیند تعیین راهبردها، اجرای راهبردها و ارزیابی و بازخورد راهبردها را طراحی و ترسیم گردید. گفتنی است که این پژوهش از لحاظ هدف استفاده از نوع تحقیقات کاربردی و با رویکرد اکتشافی می‎باشد.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی راهبردی، نیروی انسانی، تصمیم‏گیری چندمعیاره، بانک توسعه صادرات ایران
  • مهدیه عربی*، زهره آقابابایی دهاقانی، لیلا سعیدی صفحات 69-83

    با ارزش ترین سرمایه یک سازمان، نیروی انسانی آن می باشد. بنابراین، توجه به ویژگی های شخصیتی این سرمایه باارزش در عصری که استخدام و آموزش و نگهداشت بسیار هزینه بر و دشوار است امری اجتناب ناپذیر می باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر ویژگی های شخصیتی به لحاظ رفتار روانشناسی و مرفولوژی بر انتخاب سرمایه انسانی طراحی شده است. روش تحقیق بکار گرفته شده، توصیفی از نوع همبستگی بوده و از نظر هدف یا ماهیت از نوع کاربردی است. روش گردآوری داده ها به صورت میدانی و کتابخانه ای و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران 450 نفر بوده ا ست. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی ساده به تعداد 207 نفر انتخاب شدند. روش تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره انجام گرفت. روایی تحقیق با استفاده از روایی محتوا از طریق اساتید محترم و خبرگان مورد سنجش قرار گرفته همچنین روایی سازه پرسشنامه های مذکور مورد بررسی قرار گرفته است. پایایی تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ سنجیده شد که میزان آلفا 882/0 است. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای کاراکترولوژی ریختی روانی بر انتخاب سرمایه انسانی تاثیر مثبتی معنی داری دارد.

    کلیدواژگان: کاراکترولوژی ریختی روانی، انتخاب سرمایه انسانی، شخصیت، سرمایه انسانی
  • رسول نیشابوری، پرویز سعیدی*، محمدرضا حسینی صفحات 85-96

    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل حمایتی دولت در چرخه عمر کسب و کار صنعت خودرو سازی با رویکرد ساختاری تفسیری بوده است. بنابراین، این تحقیق بر اساس هدف از نوع توسعه ای کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده مدل حمایتی دولت از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) و مصاحبه با خبرگان (تحلیل محتوا) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی 13 مولفه در قالب 4 بعد اصلی بود. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارایه مدل ساختاری شان از روش مدل سازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد که در این روش بر اساس مد نظرات خبرگان و تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، مدل حمایتی دولت در چرخه عمر کسب و کار صنعت خودرو سازی احصا گردید. نتایج تحقیق بیانگر آن است که ابعاد حمایت های مالی مدیریتی و اطلاعاتی و مشاوره ای در سطح اول و حمایتهای تعرفه ای و قانونی در سطح دوم قرار گرفتند.

    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، مدل حمایتی دولت، چرخه عمر کسب و کار، مدل سازی ساختاری تفسیری
  • نیما ماجدی، مختار نصیری فارسانی، فرزاد میرزامرادی* صفحات 97-124
    بسیاری از سازمان‎ها به دلایلی چون، تاثیر سیستم‎های اطلاعاتی و عامل پشتیبانی کننده در تصمیمات سازمان و  دستیابی به فناوری های نوین و پیشرفته اقدام به تصمیم‎گیری جهت برون‎سپاری نموده اند و امروزه ضرورت برون سپاری سیستم اطلاعاتی جهت برآورده سازی نیازهای اطلاعاتی، امری راهبردی احساس می شود. این پژوهش با هدف تعریف یک سیستم باز اطلاعاتی برای سازمان تربیت بدنی نزاجا ج.ا.ا از طریق تعامل با محیط های دانشی در فرایند برون‎سپاری سیستم‎های اطلاعاتی به نگارش درآمده است. رویکرد نگارش این مقاله استفاده از روش‎های تصمیم گیری چندمعیاره خواهد بود، که این مدل تصمیم گیری به دلیل ابهامات موجود در نظرات کارشناسان مختلف، برای مقایسه معیارها، زیرمعیارها و گزینه ها مقادیر عددی فازی تولید می کند تا مدیران ورزشی سازمان تربیت بدنی نزاجا ج.ا.ا پس از شناخت کامل عوامل موثر بر فرآیند برون سپاری، بتوانند در مورد راهبرد برون‎سپاری سیستم‎های اطلاعاتی برای هر یک از سیستم‎های اطلاعاتی بهتر تصمیم گیری نمایند.
    کلیدواژگان: برون سپاری، سیستم‎های اطلاعاتی، مدیریت ورزشی، تصمیم گیری چندمعیاره