فهرست مطالب

نشریه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی
سال چهارم شماره 4 (پیاپی 18، زمستان 1400)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1401/01/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • کرم الله جوانمرد* صفحات 1-8
    هدف

    پژوهش در مورد کرونا در جامعه به لحاظ تاثیر بر عوامل مختلف اقتصادی از جمله کسب و کارها،عوامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از اهمیت و ضرورت دو چندان برخوردار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کرونا بر کسب و کارهای کوچک در شهرستان الشتر بود است.

    روش ها

    روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه صاحبان کسب و کارهای کوچک در شهر الشتر لرستان با جمعیت هفتادهزارنفری بوده است. حجم نمونه 100 نفر بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک چندمرحله ای انتخاب شده است. ابزار مورد استفاده این پژوهش پرسشنامه ی محقق ساخته به سبب جمعآوری و به دست آوردن داده های مدنظر برای ارزیابی آنها استفاده شده است.

    یافته ها

    نتایج یافته های داده ها نشان داده است که کرونا بر تعدیل نیروی کار کسب و کارهای کوچک شهر الشتر تاثیرگذار بوده است.(P<0.05) 

    نتیجه گیری

    همچنین کرونا بر کاهش میزان درآمد کسب و کارهای کوچک تاثیرگذاری معنیداری را نشان داده است است(0.05<P) و کرونا بر ساعات کاری کسب و کارهای کوچک تاثیرگذار بوده است (P>0.05)به عبارتی تاثیر مستقیم و معنی داری را نشان داده است.

    کلیدواژگان: کرونا، کسب و کارهای کوچک، تعدیل نیروی کار، کاهش میزان درآمد، کاهش میزان ساعت کاری
  • اسرا رنجبر* صفحات 2-8

    فلسطین در زبان عبری »پ ل س ت« وارد شده است. در اصطلاح نام کشوری واقع بین اردن و مدیترانه که بین جمهوری لبنان و سوریه قرار دارد. جغرافیای فلسطین شامل جغرافیای طبیعی، تاریخی، سیاسی و نظامی میباشد، پرچم آن نیز از چهار رنگ سفید، سیاه، سبز و قرمز تشکیل شده است در آیات و روایات متعددی از قداست مسجدالاقصی یاد شده است. انتفاضه از »ن ف ض« گرفته شده و به معنای لبریز شدن است و در اصطلاح قیام مردمی و خودجوش مردم سراسر سرزمین اشغالی فلسطین است. عوامل پیدایش انتفاضه، عوامل فلسطینی، منطقه ای، جهانی، سرکوب و شکنجه فلسطینیان. دستاوردهای انتفاضه: محکومیت جهانی رژیم صهیونیستی، خارج شدن رهبری مبارزه ضد صهیونیستی از دست رهبران سیاسی، قوت بخشیدن به ریشه های انتفاضه، ایجاد وحدت بین فلسطینی، مهاجرت یهود از فلسطین. تاکید سیاستهای عملی امام بر انتفاضه را میتوان در موارد زیر برشمرد: 1 -سازماندهی انقلابی 2 -روش جهاد و مبارزه 3- کسب امید از پیروزی انقلاب 4 -حفظ هویت جمعی 5 -جایگاه محوری فلسطین در ایدیولوژی انقلاب اسلامی و انتفاضه صهیونیسم در زبان عبری به معنای پر آفتاب است.

    کلیدواژگان: کارشناسی ارشد تفسیر و علوم قران
  • حسین محمودی دانشجوی*، ماهرخ لطف الهی حقی صفحات 9-15

    عملکرد سازمانها همواره جزو یکی از مهمترین عوامل در جذب مشتریان بیشتر برای سازمانها میباشد. هرچه سازمانها عملکرد بهتری داشته باشند قادر به عرضه محصولات بهتر و در نتیجه جذب مشتریان بیشتر خواهند بود. ازاینرو توجه به عملکرد سازمان و عوامل موثر بر آن بسیار مهم و ضروری میباشد. خط مشی های سازمان و تصمیمهایی که سازمان اتخاذ مینماید، میتواند عملکرد سازمان را بهبود بخشیده و بقای سازمان را تضمین نماید. مدیران ارشد سازمان نیز در اتخاذ تصمیمات درست و بهبود عملکرد کارکنان و در نتیجه بهبود عملکرد سازمان بی تاثیر نیستند. ازاینرو توجه به نقش خط مشی های سازمانی و مدیران ارشد و حمایت آنان از تصمیمات اتخاذ شده در این جهت مهم و ضروری است. لذا ما در این پژوهش به بررسی نقش خطمشی سازمان و حمایت مدیریت ارشد بر عملکرد سازمان در شهرداریهای استان آذربایجان شرقی پرداختیم. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری آن را مدیران شهرداریهای استان آذربایجان شرقی تشکیل دادند که 50 نفر از آنان به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده از پرسشنامه محقق ساخت استفاده شد که آلفای کرونباخ آن 0.859 به دست آمد. فرضیه های تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل آزمون شدند. نتایج به شرح زیر بدست آمد؛ خط مشی سازمان، حمایت مدیریت ارشد، هوشمندی، تعیین اهداف، تدوین زیرساختها، حمایت از نوآوری، حمایت شغلی و حمایت معنوی بر عملکرد سازمان تاثیرگذار است. در ادامه پیشنهادهایی برای بهبود پژوهش ارایه شدند.

    کلیدواژگان: خط مشی سازمان، حمایت مدیریت ارشد، عملکرد سازمان شهرداریها، استان آذربایجان شرقی
  • فائزه سوری*، محمداسماعیل ابراهیمی، مرتضی رزاق پور صفحات 17-24
    مقدمه

    پژوهش حاضر بهمنظور استخراج تمثیلها و بیانات استعاری مرتبط با درمانهای موج سوم رفتاری و به صورت اختصاصی اکت از آثار مولانا جلال الدین محمد بلخی ارایه شده است.

    روش

    پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل مضمون به شیوه ریشه یابی مفاهیم در متن با استفاده از دستورالعمل بران و کلارک (2006)میباشد، طی این تحلیل، متخصصین طی مصاحبه، مضمونهای مکنون موجود در آثار مولانا را با مضمونهای مشهود موجود در پذیرش و تعهد درمانی را شناسایی کردند. جامعه مورد پژوهش شرح جامع شش دفتر مثنوی معنوی زمانی (1373) میباشد. ابزار پژوهش فیش برداری و مصاحبه میباشد. جامعه آماری، حکایات و تمثیلهای، دفترهای اول تا ششم موالنا جاللالدین محمد بلخی میباشد. حکایات و تمثیلهای مرتبط فهرست بندی شده است.

    یافته ها

    برای تعیین روایی و پایایی، پژوهشگر بعد از تعیین مضمون و طبقه بندی حکایات آنها را به روییت شش نفر از اساتید و صاحبنظران حوزه روان شناسی و ادبیات رسانید. هدف کلی از این پژوهش یافتن مضمونهای مکنون در شش دفتر مثنوی معنوی و ارتباط آن با مولفه های درمانی، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میباشد.

    نتیجه گیری

    تحلیل نتایج نشان داد در مضامین این دفترها نیز اشاره به درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد شده است

    کلیدواژگان: اکت، مولاناجلال الدین محمد بلخی، استعاره، تمثیل، تحلیل مضمون
  • فرشاد گودرزی* صفحات 25-36

    اینستاگرام یکی از پرمخاطب ترین شبکه های اجتماعی در ایران است که در چند سال اخیر تبدیل به بستری برای ظهور سلبریتی های جدید شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در ظهور سلبریتی های جدید و دموکراتیزه شدن فرهنگ سلبریتی در میان کاربران ایرانی اینستاگرام انجام شده است. بسیاری از اندیشمندان معتقدند که امروزه با پیدایش فناوری و تکنولوژی های جدید، شبکه های اجتماعی مجازی به نوعی جامعه شبکه ای تبدیل شده اند که افراد از مجرای آنها با یکدیگر کنش ارتباطی دارند، در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام نیز با تمام قابلیت هایش از این قاعده مستثنی نیست. در این پژوهش با استفاده از روش کیفی قوم نگاری مجازی و نمونه گیری هدفمند، سه سلبریتی که در میان کاربران ایرانی به تازگی پرطرفدار شده اند را مورد بررسی قرار داده ایم. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که سلبریتیهای مورد مطالعه با تاکید بر مولفه هایی چون ایجاد حاشیه و رسوایی خود، کالایی کردن بدن و زیبایی و تاکید بر مصرف گرایی افراطی توانسته اند در میان کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام طرفدارن بسیاری پیدا کنند.

    کلیدواژگان: اینستاگرام، جامعه ایرانی، دموکراتیزه شدن، سلبریتی، شبکه اجتماعی
  • یونس پیری* صفحات 37-48

    موضوع مقاله، شناسایی وجود انواع گونه های آسیبهای اجتماعی و میزان شیوع و مبتلابودن محله به این آسیبها میباشد. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای با حجم نمونه، 406 نفر است. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمع آوری و استخراج گردیده است. جهت بررسی تفاوت میانگین شاخصهای پنجگانه در بین مردان و زنان از آزمون test.t و در مورد گروه های سنی مختلف، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است که تفاوت معناداری را نشان نمیدهد. میانگین به دست آمده برای شاخص آسیب اجتماعی برابر با 30.28 بوده که در سطح کم قرار میگیرد. میانگین شاخص مواد مخدر و مشروبات الکلی 14.23 و در سطح متوسط، شاخص خشونت 9.83 و در سطح کم، میانگین شاخص آسیب جنسی 1.18 و در سطح کم و شاخص آسیب اجتماعی حوزه کودکان برابر با 5.03 میباشد که در سطح کم قرار دارد. به جز شاخص مواد مخدر و مشروبات الکلی که به سطح متوسط نزدیک است سایر شاخصها در سطح پایینی قرار دارد. توانمندسازی جامعه محلی، ارتقاء مشارکت اجتماعی و ارتقاء سرمایه اجتماعی از جمله راهکارهای موثر در کاهش آسیبهای اجتماعی در این محله است

    کلیدواژگان: آسیبهای اجتماعی، دارائی محلی، خشونت، آسیب جنسی، حاشیه نشینی
  • علیرضا اسکندری نژاد صفحات 49-56

    مطالعه حاضر که بر اساس روش تحلیل اسنادی صورت گرفته است، ساختار و الگوی آموزشی مدرسه کودکان کار صبح رویش واقع در منطقه 12 شهر تهران را بر اساس نظریه مدرسه زدایی از جامعه که ایوان ایلیچ مطرح کرده است، تحلیل میکند. بر اساس تحلیل انجام شده، این مدرسه در برخی از جنبه ها نظیر تاکید بر آموزش غیررسمی، تاکید بر منعطف بودن محیط مدرسه و تاکید بر سنجش کیفی به جای سنجش کمی به نظریه ایلیچ نزدیک میشود اما در برخی دیگر از جنبه ها همچنان درگیر برنامه های رایج و صلب آموزش رسمی است.

    کلیدواژگان: کودکان کار، مدرسه زدایی، ایوان ایلیچ، آموزش و پرورش
  • سعید مبین شهیر*، علی عبدالهی ترکمانی صفحات 57-68

    ین مقاله با روش تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای به بررسی نوسازی و تغییرات نهادی آن در عصر پهلوی اول می پردازد. نوسازی اغلب مفهوم تغییر را به ذهن متبادر میکند. این نوشتار سعی میکند ابتدا به مفهوم نوسازی و چگونگی پیدایش آن در غرب بپردازد و سپس عناصر بنیادین نوسازی در ایران را بیان کند. این مقاله در پی پاسخ دادن به این سوالات است که تغییرات ناشی از نوسازی در ایران چه تغییراتی بوده است، چگونه و توسط چه کسانی انجام شده است و نهایتا تا چه اندازه موفق بوده است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که نوسازی راه های متفاوتی را در غرب و ایران طی کرده است. به گونه ای که در ایران بانیان نوسازی گاه در تضاد با بنیان های فکری نوسازی قرار می گرفتند.

    کلیدواژگان: نوسازی، پهلوی اول، قاجار، تغییرات اجتماعی
  • بتول سعادت* صفحات 69-84

    امروزه دلبستگی به عنوان سازهای تحولی و موثر بر رشد دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است. در واقع دلبستگی به خدا نه تنها دانشجویان را در مسیر درست قرار میدهد بلکه آنها را در توانایی بازشناختن، اداره کردن و استفاده از هیجان هایشان یا به طور دقیقتر هوش هیجانیشان یاری میرساند. هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی هوش هیجانی توسط کیفیت دلبستگی به خدا در بین دانشجویان غیر انتفاعی خیام در سال 96-97 بود. از این رو تعداد 362 پرسشنامه از طریق فرمول کوکران برای جامعهی معلوم تعیین گردید. لذا 370 پرسشنامه بین دانشجویان دختر و پسر توزیع شد که از این تعداد 362 پرسشنامه قابل قبول و به منظور تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه ها شامل پرسشنامه های کیفیت دلبستگی به خدا و هوش بار- ان بودند. به منظور تجزیه و تحلیل از نرم افزار spss و روش آماری رگرسیون خطی و چندگانه استفاده گردید. نتایج نشان داد که تمامی مولفه های کیفیت دلبستگی به خدا به غیر از اعتراض به جدایی بر هوش هیجانی درون فردی تاثیر گذار میباشد. در زمینه تاثیر اعتراض به جدایی، جوارجویی، دید مثبت نسبت به خود و دید مثبت نسبت به خدا به عنوان مولفه های کیفیت دلبستگی به خدا بر هوش هیجانی بین فردی تاثیر گذار میباشد. در زمینه تاثیر مولفه های کیفیت دلبستگی به خدا تنها پایگاه ایمن و منبع آرامش به عنوان مولفه های دلبستگی به خدا بر مدیریت استرس تاثیر گذار میباشد. همچنین از بین مولفه های کیفیت دلبستگی به خدا تنها پایگاه ایمن و منبع آرامش بر خلق و خوی عمومی تاثیر گذار میباشد. از بین مولفه های کیفیت دلبستگی به خدا تنها اعتراض به جدایی، جوارجویی، دید مثبت نسبت به خود بر سازگاری تاثیر گذار میباشد.

    کلیدواژگان: اعتراض به جدایی، پایگاه ایمن، جوارجوئی، دلبستگی به خداوند، دید مثبت از خدا، دید مثبت نسبت به خود، منبع آرامش، هوش هیجانی