فهرست مطالب
فصلنامه روش شناسی علوم انسانی
پیاپی 109 (زمستان 1400)
- تاریخ انتشار: 1401/01/22
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 1-14
ارایه معیاری جهانشمول و فراتاریخی همواره مورد توجه معقولگرایان بوده تا با تکیه بر آن، به ارزیابی نظریهها پرداخته و ملاکی برای تمیز علم از شبهعلم ارایه دهند. این تلاش که تاکنون نتیجهای در پی نداشته، همواره مورد انتقاد نسبیگرایان واقع شده است؛ نسبیگرایانی که با انفسی خواندن هرگونه مستمسکی برای ارزیابی و انتخاب نظریههای علمی، از جمله مشاهدات، آنها را متاثر از عوامل اجتماعی و قدرتهای سیاسی میدانند. روی بسکار که برخلاف رویکرد معقولگرایان، قایل به معیاری آفاقی برای تمیز علم از شبهعلم نیست، با توصیفی لایهمند از طبیعت، شناخت جهان را منوط به کنش هدفمند و خلاقانه با آن میداند. او فعالیت علمی را مبتنی بر گمانهزنیها و نظریهپردازیها در خصوص مکانیسمهای لایههای زیرین و به آزمون گذاشتن آنها در آزمایشگاه دانسته و با رویکرد خاص خود به دفاع از معقولیت علم میپردازد. در این مقاله ضمن اشاره به مناقشه معقولگرا و نسبیگرا و شرح روایت معقول بسکار از فعالیت علمی، استدلال خواهیم کرد که توصیف بسکار از فعالیت علمی، توجه به قوای علی اشیاء و اهتمام ویژه او به آزمایش، کدی روششناختی به نام آزمایشگری در دل خود دارد که هم موضعی را علیه نسبیگرایی فراهم میآورد و هم دفاع از امکان پیشرفت در علم را ممکن میکند.
کلیدواژگان: معقولگرایی، نسبیگرایی، بسکار، آزمایشگری، روششناسی -
صفحات 15-34
انتخاب هر دستگاه اصل موضوعی میتواند سطح دستیابی ما به امور واقع و در نتیجه معرفت ما نسبت به جهان اطراف را به اصول آن دستگاه محدود کند. در این مقاله سعی شده است که این موضوع از دیدگاه فلسفه علم بررسی و نشان داده شود که در کتاب نظریه بازیها و رفتار اقتصادی نوشته جان فون نویمان و اسکار مورگنشترن چگونه با این موضوع برخورد شده است. به همین دلیل چند محور اصلی مانند «عقلانیت»، «متعین بودن سیستم یک بازی»، «تعادل» و «اصل ثابت بودن سایر شرایط» که در علم اقتصاد به عنوان اصل مطرح هستند و نحوه قرار گرفتن این اصول در درون دستگاه اصول موضوع ریاضیاتی نظریه بازیها بررسی می شود. دیدگاه کلی ما این است که یکی از دلایل اینکه نظریه بازیها نمیتواند رفتارهای اقتصادی را به طورکلی توصیف و تحلیل کند آن است که جهان را به عنوان یک سیستم تک نظمی در نظر گرفته است و به همین دلیل زنجیره علیتی در این سیستم بسیار طویل است؛ درحالی که سیستمهای خودسازمانده به دنبال ایجاد سازمانهای چند نظمی هستند و به همین دلیل آمادگی دارند که برای این منظور بر پیچیدگی سیستم بیفزایند. ریاضیات برای مقایسه نظم میان دو ساختار دارای ابزاری به نام ایزومورفیسم است؛ ولی در اقتصاد چنین ابزاری وجود ندارد و بنابراین ما در اغلب موارد نمیدانیم که در حال عمل کردن در درون دو سیستم با نظمهای مختلف هستیم.
کلیدواژگان: نظریه بازی ها، اصول موضوع ریاضیاتی و اقتصادی، خودسازماندهی، نظم، ایزومورفیسم -
صفحات 35-51
این نوشتار در مسیر امکانیابی کاربست روش اجتهادی در علوم انسانی به مورد کاوی شیوه رهبری در مدیریت اسلامی، با استفاده از آموزههای اسلامی و براساس تحلیل اجتهادی می پردازد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که روش اجتهادی روشی ترکیبی است که با دانش ترکیبی مدیریت از شاخههای علوم انسانی رابطه دارد و شیوه رهبری اسلامی بهعنوان یکی از موضوعات علوم انسانی در دایره روش اجتهادی قابل تحلیل است. افزون براین، با عنایت بهروش اجتهادی در آموزههای اسلامی، دو دسته گزاره مشاهده میشود که در هر دو دسته، بخشی از گزارههای قرآنی و بخشی از گزارههای روایی وجود دارد؛ برخی از گزارههای دسته اول مستقیما رابطه حاکم یا رهبر را با پیروان و نحوه تعامل با آنان را به تصویر میکشد. باوجوداین، دستهای از این گزارهها خطابات عامی هستند که میتوان از اطلاقشان، سبک نرمش مطلق را اصطیاد نمود. ازاینرو، میتوان گفت که این دسته از گزارهها بر نرمش و رفق مطلق دلالت دارد و دسته دوم از گزارههای قرآنی و روایی بر اختلاط نرمش با شدت عمل تاکید میکنند؛ با توجه به این دو دسته از گزارهها طبق قواعد اصولی و فقهی در روش اجتهادی میتوان در مقام جمع بین گزارهها هر جا دستهای از گزارهها (ادلهای) بر موضوعی بهطور مطلق دلالت داشته باشند، در عین حال دستهای دیگر از گزارهها بر همان موضوع بهطور مقید دلالت کنند، گزارههای مطلق را بر مقید حمل کرد؛ چه اینکه طبق قاعده «الجمع مهما امکن اولی منالطرح» ادلهای که مطلق است را میتوان حمل بر مقید کرد، در نتیجه میتوان استنباط کرد که در سبک رهبری هم نرمش و هم شدت عمل لازم است؛ ازاینرو، نتیجه تحلیل اجتهادی آن است که رهبری در مدیریت اسلامیآمیزهای از «نرمش حداکثری و شدت حداقلی» است.
کلیدواژگان: روش اجتهادی، علوم انسانی، رهبری، شیوه رهبری، نرمش، شدت عمل -
صفحات 53-70
روانکاوی در اندیشه ژاک مری امیل لاکان مرزهای رشته خود را درنوردید و بر عرصه اجتماعی، ادبیات و سینما سایه انداخت. دیگر روانکاوی به ذهنیت فردی تقلیل نمییابد و گسترش آن نیز ادامه خواهد داشت. از طرفی دیگر، علوم سیاسی با نظریات جدید در این مسیر که: «هر امر شخصی، امر سیاسی است» قرار گرفته و دغدغه آن دیگر تنها حکومت، سیاست مقایسهای و قانون اساسی نیست. با برقراری رابطه دانش و قدرت که با آرای میشل فوکو پا گرفت، دیگر حد و مرزی برای سیاست نمیتوان قایل شد. این مقاله تلاش دارد تا فراخدامنی تدریجی دو رشته را به هم پیوند بزند و افق جدیدی فراروی علوم سیاسی بگشاید. این افق با ارایه روایتی نوین از فرایندهای هویتیابی جامعه با بهرهگیری از ساحت خیالی و انطباق هویت جهت بررسی پذیرش یا رویگردانی از هویت غیر همراه است. باورمندی به ساحت نمادین موجب عبور از نهادهای رسمی سیاست به نظام نشانهای برای بررسی مطیع کردن سوژهها و تبیین نزاعهای هویتی خواهد شد. بهرهگیری از ساحت واقع، تروما و فانتزی این دستاورد را به همراه دارد تا برخلاف ساختارگرایان بپذیریم که میتوان انقلاب را ایجاد کرد. سرانجام ارایه روایت پیچیده و ظریف از مسئله رابطه سوژه و اقتدار و حفظ همزمان آنها برای بررسی پدیده سیاسی میتواند نظریه سیاسی و تحلیل سیاسی−اجتماعی را جان تازهای بخشد
کلیدواژگان: روانکاوی، علوم سیاسی، لاکان، ساحت خیالی، ساحت نمادین، امر واقع، انقلاب، فانتزی -
صفحات 71-91
امروزه استفاده از روششناسی تفکر طراحی در مطالعات سازمان و مدیریت رو به فزونی است. در ایران در حیطه سازمان و مدیریت همچنان بین تفکر، تدوین و عمل شکاف وجود دارد و بهطور مطلوب کاربست تفکر طراحی از نظر مفهومی و روشی بسط داده نشده است. هدف از این پژوهش، تبیین گفتمانهای تفکر طراحی، اصول، مدلها و روشهای مورد استفاده آن در مطالعات سازمان و مدیریت است. روششناسی پژوهش بر مبنای رویکرد کیفی و با استفاده از تحلیل محتوای دادههای ثانویه بوده که از طریق استراتژی پژوهش عمومی کیفی انجام شده است. براساس نتایج پژوهش، تفکر طراحی ریشه در دو گفتمان طراحی و گفتمان مدیریت با کاربستهای متمایز دارد. در این پژوهش، طراحی انسان−محور، ترکیب تفکر واگرا و همگرا، همآفرینی، تکرارپذیری و نمونهسازی بهعنوان پنج اصل تفکر طراحی در حیطه سازمان شناسایی شدند. در ادامه مدلهای تفکر طراحی سازمانهای پیش رو براساس فازها، مراحل و فعالیتهای تفکر طراحی طبقهبندی و برخی از روشهای پرکاربرد آن تشریح شد. مدلهای تفکر طراحی عمدتا فرایندی بوده و میتوان آنها را در چهار مرحله اکتشاف، خلق، بازتاب و پیادهسازی عملیاتی کرد. در پایان، پیشنهادهای پژوهشی و عملیاتی جهت استفاده از تفکر طراحی در مسایل سازمان و مدیریت با توجه به ویژگیهای مسیله، سطح تحلیل و خروجیهای مورد انتظار ارایه شده است. این موارد محدود به علم مدیریت نبوده و در دیگر علوم اجتماعی کاربرد خواهد داشت.
کلیدواژگان: روششناسی تفکر طراحی، طراحی انسان−محور، روشهای حل مسئله، مطالعات سازمان و مدیریت، روششناسی علوم اجتماعی -
صفحات 93-108
انونمداری یا قاعده مداری [1] جهان اجتماعی و اتخاذ موضع مستدل درباره سهم هریک، یکی از مسایل بنیادین فلسفه علوم اجتماعی است. رویکرد قانونمدار با مرجعیت الگویی علوم طبیعی و تلقی جهان انسانی به عنوان بخشی از قلمرو جهان طبیعی با ویژگیهایی متمایز، هدف علم اجتماعی را تبیین روابط علی و معلولی میان کنشها/پدیده های اجتماعی و کشف قانون به شیوهای قیاسی میداند؛ درحالی که رویکرد قاعدهمدار، با اعتقاد به نیتمندی، معناداری، هنجارمندی، زمینه مندی و غایتمندی کنشهای انسانی، هدف علم اجتماعی را فهم تفسیری (همدلانه یا هرمنوتیکی) یا تفهم پدیده های انسانی و شناخت و استنباط دلایل کنشگران میداند. جمعی نیز به صورت تلفیقی، هدف این علوم را توامان، تفهم وتبیین یا تفهم تبیینی انگاشته اند؛ عدهای نیز با خوانش علی از دلایل، و نقش علی آنها در کنش، موضع علتگرایانه را هرچند با تفسیری متفاوت، تقویت کرده اند. نوشتار حاضر درصدد است تا این منازعه عمیق و تعیینکننده را همراه با مبانی و مفروضات و آثار و نتایج مفهومی و روشی مترتب بر هریک از مواضع مرجح را مورد بحث و بررسی قرار دهد. روش این مطالعه در مقام گردآوری، اسنادی و در مقام تحلیل و ارزیابی، مفهوم کاوی و اعتبارسنجی مویدات اثباتی و تاییدی هریک از رویکردهای یادشده است.
کلیدواژگان: علت، دلیل، قاعده، قانون، معنا، تفهم، تبیین
-
Pages 1-14
The presentation of a universal and ahistorical criterion has always been of interest to rationalists in order to rely on it to evaluate theories and to provide a criterion for distinguishing science from pseudo-science. This effort, which has so far yielded no results, has always been criticized by relativists. Relativists who see any reliance on the evaluation and adoption of scientific theories, including observations, as being influenced by social factors and political powers. Bhaskar, contrary to the rationalist approach, does not believe in a objective criterion for distinguishing science from pseudo-science, with a layered description of nature, makes the knowledge of the world conditional on purposeful and creative action with it. He considers scientific activity to be based on theorizing about the mechanisms of the underlying layers and to test them in the laboratory, and to defend the rationality of science with his own approach. In this article, we refer to the rationalist and relativist debate and explain Bhaskar's rational account of scientific activity. We will also argue that Bhaskar's description of scientific activity, his attention to the causal powers of things, and his special interest in experiment, have at their heart a methodological code called experimentation, which provides both a position against relativism and makes it possible to defend the possibility of scientific progress.
Keywords: rationalism, relativism, Bhaskar, experiment, Methodology -
Pages 15-34
Choosing any device of the axiomatic system can limit the level of our access to the real things and consequently our knowledge of the world around us to the principles of that device. This article tries to examine this issue from the perspective of the philosophy of science and shows how this issue has been addressed in the book “Theory of Games and Economic Behavior” by John von Neumann and Oscar Morgenstern. For this reason, several main axes such as "rationality", "determinism the system of a game", "equilibrium" and "the principle of ceteris paribus" are considered as principles in economics and how these axioms are placed within the system of Mathematical axiomatic system of game theory. Our general view is that one of the reasons that game theory cannot describe and analyze economic behavior, in general, is that it considers the world as a single-order system, and therefore the causal chain in this system is very long, while Self-organizing systems seek to create multidisciplinary organizations and are therefore willing to add to the complexity of the system for this purpose. Mathematics has a tool called isomorphism to compare order between two structures, but there is no such tool in economics, and so we often do not know that we are operating within two systems with different orders.
Keywords: Game Theory, Axioms of Mathematical, Economic, Self-Organization, Order, Isomorphism -
Pages 35-51
In order to enable the application of the ijtihad method in the humanities, this article explores the leadership style in Islamic management, using Islamic teachings and based on ijtihad analysis. Findings of this study show that ijtihad method is a combined method that is related to the combined knowledge of management from the branches of humanities and the method of Islamic leadership as one of the subjects of humanities in the field of ijtihad method can be analyzed. Considering the ijtihad method in Islamic teachings, there are two categories of propositions, in both of which there is a part of Quranic propositions and a part of narrative propositions. Some of the first category statements directly depict the ruler or leader's relationship with followers and how they interact with them; However, some of these statements are general speeches that can be applied to the style of absolute softness; Therefore, it can be said that this category of propositions implies softness and absolute friendliness, and the second category of Qur'anic and narrative propositions emphasizes the mixing of softness with intensity of action; According to these two categories of propositions, according to the principles of jurisprudence and jurisprudence in the ijtihad method, it is possible to be in the position of a combination of propositions wherever a group of propositions (arguments) imply an absolute subject, at the same time a group Other propositions imply the same subject, carried absolute propositions to the constraint; What is more, according to the rule of "the plural is important, the first possibility of my plan", the arguments that are absolute can be carried on, so it can be inferred that in the leadership style, both flexibility and intensity of action are necessary; Hence, the result of ijtihad analysis is that leadership in Islamic management is a mixture of "maximum flexibility and minimum intensity."
Keywords: ijtihad method humanities`leadership, leadership style, flexibility, intensity of action -
Pages 53-70
The psychoanalysis of Jacques Lacan''s thought transcended the boundaries of his field, overshadowing the social, literary, and cinematic arenas. This process shows that psychoanalysis will no longer be reduced to an individual mentality and will continue to expand. Also, political science has come up with new theories that "the personal is political", and its concern is no longer just government, comparative politics, and the constitution. With the relationship between power and knowledge that came with Michel Foucault''s thoughts, we can no longer impose limits on politics. This article attempts to interconnect the gradual expansion of the two fields. This article tries to bridge the gradual expansion of the two disciplines and open a new horizon for political science. This horizon is associated with presenting a new narrative of society''s identity processes by investigating the acceptance or avoidance of other identities through the use of an Imaginary Order and Identification. Beliefs in the symbolic order will lead to the transition from formal political institutions to a system of signs to examine the subjugation of subjects and to explain identity conflicts. Contrary to structuralism, the use of real order, trauma, and fantasy lead to the acceptance that a revolution can be created. Finally, presenting a complex and delicate narrative of the issue of the subject-authority relationship while studying political phenomena can breathe new life into political theory and sociopolitical analysis.
Keywords: Psychoanalysis, Political Science, Lacan, The Imaginary, The Symbolic, The Real, revolution -
Pages 71-91
Nowadays, the use of design thinking methodology in organization and management studies is increasing. In Iran within the field of organization and management, there is still a gap between thinking, formulation, and action, and the application of design thinking has been undeveloped conceptually and methodologically. The goal of this study is to explain discourses of design thinking, principles, models, and methods. The methodology of the study is based on a qualitative approach using secondary data content analysis and general qualitative research strategy. According to the study results, design thinking is rooted in two discourses of design and management, although with distinct applications. In this study, human-centered design, a combination of divergent and convergent thinking, co-creation, Iteration, and prototyping were identified as the five principles of design thinking in the field of the organization. In the following, the design thinking models of leading organizations were classified based on phases, stages and activities of design thinking and some of its most common methods were explained. Design thinking models are mainly process-based and can be summarized in four stages of exploration, creation, reflection, and implementation. Finally, research and operational suggestions for the use of design thinking in organizational and management problems with regard to the problem characteristics, level of analysis, and expected outputs are presented. These are unlimited to management science and will be used in other social sciences.
Keywords: Design Thinking Methodology, Human-centered Design, Problem-solving Methods, Organizational, Management Studies, social science Methodology -
Pages 93-108
The rule of law of the social world and the taking of a reasoned position on the contribution of each is one of the fundamental issues of the philosophy of social sciences. The law-based approach with the model authority of the natural sciences and the perception of the human world as part of the realm of the natural world with distinctive features, the purpose of social science to explain the causal relationships between social actions / phenomena and the discovery of law in a way Knows deductive; While the rule-based approach, believing in the intentionality, meaningfulness, normativeness, contextuality and purposefulness of human actions, the goal of social science is interpretive understanding (empathetic or hermeneutic) or understanding of human phenomena and cognition and Inference knows the reasons of the actors. Collectively, they have considered the purpose of these sciences as combination, understanding and explanation or explanatory understanding; Others have reinforced the causal position, albeit with a different interpretation, by reading it causally, and their causal role in action. The present article seeks to discuss this deep and decisive conflict along with the principles, assumptions, effects, and conceptual results and methods of each of the preferred positions. The method of this study is as a collection, documentation and as an analysis and evaluation, the concept of mining and validation of the affirmative and affirmative evidence of each of the mentioned approaches.
Keywords: cause, reason, rule, Law, meaning, understanding, Explanation