فهرست مطالب

پژوهش نامه نقد آرای تفسیری - پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1399)

پژوهش نامه نقد آرای تفسیری
پیاپی 2 (پاییز و زمستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1401/01/24
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مریم سلیمانی، الهه شاه پسند* صفحات 11-25
    بررسی آخرین آیات نازل شده بر پیامبر گرامی اسلام (ص) که به «آخر ما نزل» مشهور است، یکی از مباحث تقریبا ثابت منابع تاریخ قرآن محسوب می شود. تعدد و اختلاف اقوال پیشینیان در خصوص مصداق آخرین آیه نازله، از علل جدی تر شدن این مساله است. این نوشتار، با این فرضیه که برداشت های تفسیری و ویژگی های درون متنی دست کم برخی از این آیات، منجر به تلقی «آخر ما نزل» بودن آن ها شده، تلاش کرده است با واکاوی منابع متقدم، روایات مربوط به معرفی آخرین آیه نازل شده بر رسول اکرم (ص) را استخراج نموده و تمام آیاتی را که به عنوان آخرین آیه نازله معرفی شده اند، فهرست نماید. آنگاه با توصیف و تحلیل مضمون این آیات، آن دسته از ویژگی های معنایی منحصر به فرد یا مشترک آن ها را که زمینه چنین برداشتی از سوی قایلان به آخرین آیه منزل بودن آن ها را فراهم آورده است، برجسته نماید. اشاره ضمنی به پایان حی و نیز مسئله معاد، از جمله این پیش فرض ها هستند. درنهایت می توان گفت این فرضیه به صورت نسبی و موردی، و نه مطلق، قابل اثبات است.
    کلیدواژگان: آخرین آیه منزل، نزول قرآن، آیه اکمال، آیه دین، پیش فرض های تفسیری
  • محمدهادی قهاری کرمانی* صفحات 27-54

    یکی از آموزه های اهل بیت (ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچه ای نو و هماهنگ با زمان به نام تاویل است. آیات قرآن افزون بر آن چه از ظاهر آن ها استفاده می شود، دارای تاویل اند و بهترین راه دست یافتن به تاویل قرآن از طریق اهل بیت (ع) است؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت (ع) به عنوان عدل قرآن به شمار می روند. در بسیاری از روایات اهل بیت (ع) به تاویل آیات قرآن پرداخته شده است. این مطالعه در پی یافتن پاسخ به این سوال است که «در روایات تاویلی سوره آل عمران چه نوع تاویلاتی نسبت به امام علی (ع) صورت پذیرفته است؟». در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تاویل قرآن در آیات و روایات، روایات تاویلی مرتبط با امام علی (ع) از بین روایات تفسیری سوره آل عمران استخراج، و با کاربست روش توصیفی تحلیلی مشخص شد که پنج نوع تاویل در این روایات درباره آن حضرت (ع) وجود دارد که عبارت اند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق اتم اطلاق یا عموم آیه، تحقق مفاد آیه و معنای آیه متشابه.

    کلیدواژگان: تاویل قرآن، انواع تاویل قرآن، روایت تاویلی، امیرمومنان (ع)، سوره آل عمران
  • سید مجید نبوی*، علی حسن بگی، مجید معارف، کیوان احسانی صفحات 55-80

    سیدابوالفضل برقعی (1287 -1372ش) یکی از عالمان ایرانی معاصر است که به نقد شیعه و عقاید شیعی می پردازد. برقعی امامت را که منصوب الهی و حجت الهی باشد قبول ندارد. در این مطالعه بنا داریم آراء او درباره امامت را مرور کنیم و صحت و سقم این آراء را با مرور استدلالات وی بسنجیم. برخی دیدگاه های برقعی درباره امامت چالشی بنیادین با ضروریات مذهب شیعی دارند، برخی خاصه با ضروری مذهب اثنی عشری یعنی وجود امام زمان (ع) در تعارض اند، و برخی نیز نفی کننده قول مشهور شیعیان درباره مسایل مربوط به امامت اند: برقعی به انکار سنت نبوی در شکل بالفعل موجود آن می پردازد، معتقد است که نص شرعی بر امامت وجود ندارد و اصل امامت در قرآن نیامده است، هم چنین او امام زمان را موهوم می داند. بنا داریم در این مطالعه با مرور مجموع اقوال وی، نخست از مجموع آن ها تصویری واضح بازنماییم و معلوم کنیم که این دیدگاه ها با نگرش های شیعی قابل جمع نیستند. سپس به نقد هریک نیز خواهیم پرداخت و سستی استدلالات او را برپایه مبانی شیعی آشکار خواهیم کرد.

    کلیدواژگان: امامت، برقعی، شبهه، قرآنیون، نقد شیعه
  • بی بی حکیمه حسینی دولت آباد*، میترا ایوبی صفحات 81-104

    در آیه «و الوزن یومیذ الحق» بیشتر مفسران شیعه و اهل سنت، «وزن» را به معانی: سنجش اعمال، دادرسی، جزای عمل، طاعت هر مطیع و حدود آورده اند و نیز «حق» را به معانی عدل و حقیقت، تفسیر نموده اند. ضمن این که غالب مفسران اهل سنت معتقد به وجود ترازویی در آخرت شبیه ترازوی دنیا هستند که دارای دو کفه و یک شاهین است. از سوی دیگر روایاتی نیز مبنی بر تاویل میزان اعمال بر امام علی (ع) وجود دارد. در این مقاله ضمن بررسی اصل مساله به روش تحلیلی، تلاش شده تا تاویل صحیح «میزان» با استفاده از دلایل نقلی و تحلیل عقلی مورد موشکافی قرارگیرد. این مطالعه نشان می دهد میزان اعمال باید انسان کاملی باشد که برخوردار از عصمت و افضل امت پیامبر (ص) است؛ و این شاخصه ها برپایه چند دسته از روایات، منطبق بر حضرت علی (ع) است. هم چنین، کیفیت این سنجش مطرح شده و دو شبهه مرتبط که امکان تعدد میزان و طرح میزان بودن پیامبر (ص) بود، مورد تحلیل قرار گرفت.

    کلیدواژگان: وزن، میزان، ترازوی قیامت، تاویل، آیه 8 سوره اعراف، امام علی (ع)
  • مصطفی فروتن تنها* صفحات 105-125

    برخی آیات قرآن کریم در بعضی دوره های تاریخی مورد توجه خاص مفسران قرار گرفته، یا نگاه مفسران به آن ها در طول تاریخ دچار تحولاتی شده است. از جمله این آیات آیه 34 سوره نساء است که به بحث قوام بودن مردان بر زنان می پردازد. با توجه به مطرح شدن بحث های حقوق زنان هم چون گفتمانی جدید در دوران معاصر، پی گیری آراء تفسیری درباره این آیه از سده های متقدم تا کنون می تواند نشان دهنده روند تغییرات نگاه مفسران در تفسیر این آیه و تاثیر تحولات اجتماعی و گفتمان جدید بر تفسیر قرآن باشد. در این مطالعه با استفاده از تحلیل تطبیقی تاریخی، بخش نخست این آیه را بررسی خواهیم کرد. بنا داریم نشان دهیم که مفسران معاصر در حرکتی برخلاف مسیر متقدمان در تفسیر آیه، سبب نزول یادشده برای آیه را نقد، قوامیت را محدود، دامنه برتری های مردان بر زنان را مشخص، و متقابلا حتی برخی برتری های زنان بر مردان را نیز در مقام تعدیل بحث مطرح کرده اند. چنآن که خواهیم دید، حجم تفسیر ارایه شده توسط معاصران از این آیه بسیار بیش تر از متقدمان است؛ امری که نشان می دهد تمرکز آن ها بر این آیه و تلاش شان برای پاسخ به برخی سوالات، با توجه به گفتمان دوره معاصر درباره زنان است.

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: تاریخ تفسیر، آیه 34 سوره نساء، خانواده، حقوق زن، تاثیر گفتمان بر تفسیر
  • سیده زینب حسینی*، مرضیه محصص صفحات 127-146
    روش شناسی کتب تفسیری به بررسی فرآیندها و فرآورده های تفسیری اطلاق می شود و گونه ای پراهمیت از مطالعات تفسیری به شمار می آید. اندیشه سامان یافته مفسران دربردارنده سلسله ای از روش ها و گرایش ها برای دستیابی به مدلول آیات و مراد الهی است. در مطالعه حاضر به شیوه تحلیلی توصیفی اسلوب تفسیری شعراوی بررسی می شود. تفسیر شعراوی یکی از تفسیرهای قرآنی معاصر است که با رویکردی اجتماعی از غالب ظرفیت های واکاوی متن الهی بهره می جوید. محمد متولی شعراوی ابتدا تلاش کرده است که هر آیه را با آیه متناسب دیگر از نظر معنا و لغت تفسیر کند و سپس از احادیث نبوی استمداد جسته است. ازاین رو، روش وی در تفسیر آیات هم ابتدا بر اساس خود قرآن و سنت نبوی است. وی افزون بر بهره گیری از منابع دینی، به زبان و ادبیات عرب و هم چنین داده های تاریخی التفات قابل توجهی داشته است. بر اساس یافته های این مطالعه، تفسیر شعراوی با شرح و تبیین مفاهیم ظاهری کلام و تدقیق در مضامین قرآنی متناسب با دوران معاصر، رشد اخلاقی و تربیتی جامعه و پاسخ گویی به ابهامات تفسیری مخاطبان را هدف گرفته، و بر اساس باور به کفایت قرآن برای هدایت گری انسان در زندگی فردی و اجتماعی پدید آمده است.
    کلیدواژگان: محمدمتولی شعراوی، گرایش اجتماعی، تفسیر قرآن به قرآن
|
  • MohammadHadi Ghahari Kermani * Pages 27-54

    One of the teachings of the Ahl al-Bayt (AS) in expressing the teachings of the Holy Quran is to open a new window in harmony with time called interpretation. The verses of the Qur'an, in addition to what their appearance is used, have interpretations and the best way to achieve the interpretation of the Qur'an is through the Ahl al-Bayt (AS); Because according to the hadith of Saqaleen, the Ahl al-Bayt (AS) are considered as the just of the Qur'an. In many narrations of Ahl al-Bayt (AS), the verses of the Qur'an have been interpreted. This research seeks to find an answer to the question that what kind of interpretations have been made towards the Commanders of the Faithful in the interpretive narrations of Surah Al-Imran? In this regard, based on the idiomatic meaning of Qur'anic interpretation in verses and narrations, interpretive narrations related to Imam Ali (AS) were extracted from the interpretive narrations of Surah Al-Imran and by descriptive-analytical method it was determined that five types of interpretations in these narrations about that Imam (AS) There are: the esoteric meaning of the verse, the esoteric instance of the verse, the instance of the atom of the application or the generality of the verse, the realization of the meanings of the verse and the meaning of the similar verse.

    Keywords: Interpretation of the Qur'an, types of interpretation, interpretive narration, Amir al-Mu'minin (AS), Surah Al-Imran
  • Ali Hasanbegi, Majid Maaref, Keyvan Ehsani Pages 55-80

    Gravel (1287 -1372) is one of the clerics and including the Queon to criticize Shiite and Shiite ideas. The Imamate, who is assigned and hijacked; Does not accept. In this version, the accuracy of the votes is discussed in the issue of Imamate. The research methodology in this paper is a library and descriptive. The Qur'an considers sufficiently and denies the existing tradition, but based on the verses of the Qur'an and the Hadith of the Hadith, the Qur'an and the hadith, along with the salvation of misleading. He denies the divine guise of the Imam and cites the Qur'anic verses, while the meaning of his remembrance is not correct, and the commentators did not mean that they mean. . And it's not about the monopoly of Imamate, but Imamate is divine forgery and the monopoly, and its monopoly determines the only God. He says that the principle of Imamate has not come in the Qur'an, but the principle of Imamate in the Qur'an and the Prophet (pbuh) in the explanation of many The verses have pointed to the issue of the Imamate of the Ahlul-Bayat (AS). The emergence of the disagreement of the Ahlul-Bayt (AS), which was responded with the reasons of this form. He has the excellence of Imamate on the prophecy of Ran, but the Qur'an is in the course of Abraham. He refers to Imamate's superiority on prophecy.

    Keywords: Imamate, Electric, Pickle, Queon, Shiite Critique
  • mitra ayoubi Pages 81-104

    In the verse "والوزن یومئذ الحق", most Shiite and Sunni commentators have given "weight" to mean: measurement of deeds, trial, punishment of action, obedience to every obedient and limits, and have also interpreted "truth" to mean justice and truth. . Meanwhile, most Sunni commentators believe in the existence of a balance in the Hereafter similar to the balance of the world, which has two cups and a hawk. However, according to the correct narrations that have come from the Ahl al-Bayt and have been mentioned in the books of narrations and effective Shiite commentaries, the extent of Ali's deeds is 7. In this article, while examining the principle of the problem in an analytical way, an attempt has been made to scrutinize the correct interpretation of "rate" using narrative reasons and rational analysis. This research showed that the rate of deeds should be a perfect human being who has the infallibility and superiority of the nation of the Prophet; And these characteristics are based on several categories of explicit and implicit narrations that correspond to the existence of Imam Ali (as). Also, the quality of this measurement was discussed and two related doubts that the possibility of multiplicity and design of the scale of the Prophet were analyzed.

    Keywords: Weight, amount, scales of resurrection interpretation, of verse 8 of Araf, Imam Ali
  • Mostafa Foroutan Tanha * Pages 105-125

    Some of the verses of the Qur'an have drawn the attention of the exegetes of the Qur'an during the time, or the exegetes look at them have changed through the history. One of these verses is the verse 34 of surah an-Nisa, which deals with the “Ghavvamiat” of the men over the women. Considering the movements, which aim at the equality of the women's rights with that of the men as a new discourse of the contemporary period, we can explain the Changes in the interpretaions provided for this verse and the impact of social changes and new discourse on the interpretation of the quran. Using comparative - historical analysis, this paper examines the initial part of the verse and finally concluded that contemporary commentators, contrary to early ones, have been criticized the cause of revelation of this verse, and pointed out the limits of the “Ghavvamiat” and limits of men's advantages over women, and even some of the advantages of women on men. also, the volume of interpretation proposed by contemporaries is much more than early ones and indicates their efforts to answer some questions and focus on this verse regarding the discourse of contemporary period about women.

    Keywords: History of Tafsir, verse 34 of Surah an-Nisa, Family, woman's rights, the impact of discourse on Qur'an's interpretaion
  • Seyede Zeynab Hosseini *, Marzieh Mohases Pages 127-146
    The methodology of interpretive books refers to the study of interpretive processes and products and is an important field in the field of interpretive studies. The organized thought of the commentators includes a series of methods and tendencies to achieve the meaning of the verses and the divine meaning. In the present study, the poetic interpretive style is examined analytically-descriptively. Poetic interpretation is one of the contemporary Qur'anic interpretations that has used most of the analytical capacities of the divine text with a social approach. Mohammad Motavi Sha'rawi first tried to interpret each verse with another appropriate verse in terms of meaning and vocabulary, and then sought help from the prophetic hadiths. Hence, his enlightening method of interpretation is based on the verses and the Prophetic tradition. In addition to using credible sources, he has paid considerable attention to the treasures of literature for a deeper understanding as well as useful historical information. Based on the findings of this study, poetic interpretation by explaining the apparent concepts of theology and refining the Qur'anic themes appropriate to the contemporary era, the moral and educational growth of society and responding to the interpretive ambiguities of the audience and the sufficiency of the Qur'an to guide man in individual life And socially acknowledged.
    Keywords: Tafsir Shaarawi, Mohammad Mutawali Shaarawi, social orientation, interpretation of the Qur'an to the Qur'an