فهرست مطالب

بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان - پیاپی 1 (پاییز 1400)

نشریه بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان
پیاپی 1 (پاییز 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/09/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • روزبه امجدی*، ناصر حاجی پور، میرحسن موسوی، احسان احمدپور، سیده مژگان موسوی، مصطفی فغانی صفحات 1-8

    توکسوپلاسما گوندیعامل ایجادکننده بیماری توکسوپلاسموزیس، یک انگل اجباری داخل سلولی حیوانات خونگرم می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان زنده مانی تاکی زوییت های توکسوپلاسما گوندی در فرایند پنیرسازی سنتی لیقوان با غلظت های مختلف در مدت زمان 24 ساعت بود. برای این منظور ابتدا 2 لیتر شیر تازه گوسفند از مراکز جمع آوری شیر تهیه و به آزمایشگاه منتقل شد. سپس تعداد 107x8 انگل توکسوپلاسما گوندی سوش RH و سپس مایه پنیر یا رنت به شیر اضافه گردید. پس از آبگیری کامل پنیر، برش هایی ایجاد کرده و در ظروف جداگانه حاوی غلظت های مختلف نمک طعام شامل 4، 8، 12، و 16 درصد در مدت زمان های 24 ساعت با سه بار تکرار قرار داده شد. بعد از مدت زمان های ذکر شده، هریک از پنیر لیقوان تیمار شده کاملا با PBS هموژن شده و به مدت 5 دقیقه با دور 2000 سانتریفیوژ و رسوب حاصله به صورت داخل صفاقی با سه بار تکرار به 3 سر موش تزریق شد و هم زمان مقداری از پنیر لیقوان تیمار شده به صورت خوراکی به هریک از موش ها خورانده شد. میزان زنده مانی تاکی زوییت های توکسوپلاسما گوندی از طریق مرگ ومیر موش ها ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که میزان زنده مانی موش ها در غلظت های 12 و 16 درصد در مدت زمان 24 ساعت 100درصد بود. همچنین در غلظت 4 درصد در مدت زمان 24 ساعت، بیشترین میزان مرگ ومیر موش ها مشاهده گردید که نشان دهنده زنده ماندن انگل در این غلظت و مدت زمان می باشد. نتایج این مطالعه نشان داد که جهت غیرفعال سازی تاکی زوییت های توکسوپلاسما گوندی احتمالی در شیرهای آلوده مورداستفاده در صنعت پنیرسازی سنتی لیقوان، بهتر است پنیر تهیه شده را در غلظت های نمک 12 درصد و 16 درصد در مدت زمان بیش از 24 ساعت قرار داد.

    کلیدواژگان: توکسوپلاسما گوندی، تاکی زوئیت، شیر، پنیر
  • حمید احمدی*، عبدالرضا شفیع زاده صفحات 9-16

    امروزه با توجه به اینکه باکتری سالمونلا از عوامل بیماری های ناشی از غذا بوده در جهان صدها میلیون انسان به بیماری های قابل انتقال از طریق غذا و آب مبتلا می شوند، لذا تولید مواد غذایی بدون آلودگی به این باکتری ها از دغدغه های همیشگی در صنعت تولید غذا بوده است. در این مطالعه جمعا 80 نمونه ماهی از گونه ی قزل آلای رنگین کمان در سال 1399 از استخر های پرورش ماهی قزل آلای استان چهارمحال و بختیاری به صورت تصادفی انتخاب گردید. همه ی نمونه ها جهت جداسازی باکتری سالمونلا با استفاده از محیط کشت غنی کننده و انتخابی آزمایش شدند. از بین 80 نمونه ماهی قزل آلای رنگین کمان اخذ شده تعداد 5 نمونه ی مشکوک مشاهده گردید که پس از انجام تست های تاییدی تنها 3 نمونه تایید شد بدین صورت که از مجموع 80 نمونه تعداد 3 نمونه آلوده به گونه ی سالمونلا تایید گردید (75/3 درصد). به نظر می رسد آلودگی به سالمونلا در ماهی قزل آلا در سطح کمی می باشد ولی همچنان احتمال انتقال آلودگی از این منبع غذایی به انسان وجود دارد و این روند همچنان نیاز به توجه بیشتر دارد . همچنین روش های کشت باکتری ها روش مناسبی برای تشخیص وجود سالمونلا می باشد و می توان برای اطمینان و انجام تست تاییدی علاوه بر روش های تایید شیمیایی و سرولوژیکی از روش های دیگر همچون PCR نیز استفاده کرد.

    کلیدواژگان: سالمونلا، ماهی قزل آلا رنگین کمان، چهارمحال و بختیاری
  • سعید عسکری*، مصطفی فغانی، امیر شاکریان صفحات 17-22

    استافیلوکوکوس اوریوس از مهمترین باکتری های بیماری زا موجود در غذاهای دریایی است که باعث مسمومیت غذایی می شود و آنتروتوکسین تولیدی، یکی از عوامل گاستروآنتریت بعد از مصرف مواد غذایی شامل میگو و سایر آبزیان می باشد. هدف از انجام این مطالعه،  بررسی میزان شیوع باکتری استافیلوکوکوس اوریوس در نمونه های ارجاعی به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان می باشد. بدین منظور از 10 سردخانه متعلق به استان هرمزگان شهرستان بندرعباس نمونه گیری بصورت تصادفی بعمل آمد و سنجش حضور یا عدم حضور باکتری استافیلوکوکوس اوریوس به روش کشت باکتریایی در انواع نمونه میگوی دریایی و پرورشی منجمد انجام شد. از بین 100 نمونه از لحاظ آلودگی به استافیلوکوکوس اوریوس، نمونه ی مثبتی مشاهده نشد و همه ی نمونه ها منفی بود. با توجه به احتمال حضور استافیلوکوکوس اوریوس در میگو، لازم است استانداردهای کنترل کیفی توسط دامپزشکی، بهداشت و شیلات اعمال شود و صید، پرورش، تهیه، انجماد و حمل فرآورده های دریایی به دقت نظارت شود و از سلامت کارگران اطمینان حاصل شود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بیماری های قابل انتقال از طریق مواد غذایی با رعایت ضوابط بهداشتی قابل کنترل می باشند

    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، میگو، غذاهای دریایی، استان هرمزگان
  • فاروق مرادزاده*، محمدرضا حاج اسماعیلی، ابراهیم رحیمی، امیر شاکریان صفحات 23-28

    سالمونلا یکی از مهمترین باکتری‏های بیماری زای مشترک بین انسان و دام است که می تواند موجب گاستروآنتریت و مسمومیت های غذایی در انسان شود. موارد پراکنده عفونت ناشی از سالمونلا انتریتیدیس در پی مصرف تخم مرغ بروز می‏کند که از آن به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی یاد کرده‏اند. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آلودگی تخم مرغ‏های محلی و صنعتی عرضه شده در شهرکرد به باکتری سالمونلا انجام شد. در این مطالعه، تخم مرغ های سطح شهرکرد از نظر آلودگی سالمونلایی مورد مطالعه قرار گرفتند. تعداد 10 تخم مرغ از فروشگاه های سطح شهر خریداری شد، که از این تعداد 5 عدد محلی و 5 عدد صنعتی بود. جهت بررسی آلودگی تخم مرغ ها، هم پوسته و هم محتویات آن به روش استاندارد کشت داده شده اند. از مجموع 10 تخم مرغ بررسی شده (5 عدد بومی و 5 عدد صنعتی)، یک عدد از تخم مرغ های بومی، تست سالمونلا آن مثبت شد که هم پوسته و هم محتویات آن به باکتری سالمونلا آلوده بود. براساس نتایج این مطالعه و با توجه به محدود بودن آزمایش میزان آلودگی تخم مرغ های محلی عرضه شده در شهرکرد معادل بیست درصد می باشد که این میزان در مقایسه با نتایج بدست آمده از آزمایشات مشابه نسبت به سایر استان ها بالاتر از حد معمول است. با توجه به آلودگی سالمونلایی در تخم مرغ های محلی پختن مناسب آنها قبل از مصرف بسیار ضروری است.

    کلیدواژگان: تخم مرغ، سالمونلا، گاستروآنتریت
  • ندا کوثری*، فاطمه نیکنام پور، فاطمه تاتی، سعید ایری صفحات 29-48

    زیونوزها یا بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، عفونت هایی هستند که به طور طبیعی بین گونه ها (گاهی اوقات توسط یک ناقل) از حیوانات به گونه های حیوانی دیگر یا به انسان یا از انسان به حیوانات منتقل می شوند. زیونوزها تنوع زیادی دارند که هدف از این مقاله، مروری روایتی بر تعدادی از بیماری های زیونوز و خطرات انتقال آن ها به انسان توسط نشخوارکنندگان کوچک است که برای بالا بردن سطح آگاهی و جلوگیری از ابتلا به آن ها می باشد. چراکه بیشتر زیونوزهای تشخیص داده شده در گوسفند و بز از طریق تماس نزدیک انسان با این حیوانات منتقل می شوند و بیماری های شغلی هستند که عمدتا دامپزشکان، کارگران کشتارگاه را تحت تاثیر قرار می دهند. در مقالاتی که مورد مطالعه قرار گرفت،  با مواردی مواجه بودیم که بیماری از طریق علوفه، گیاهان و کودها منتقل شده بود؛ در مواردی آب مصرفی آلوده شده مسئله ساز بود. چندین مورد شیوع بیماری پس از طوفان و سیل گزارش شده که این نشان می دهد پس از این حوادث باید تمامی ارگان های مربوطه در حالت آماده باش قرار بگیرند. تغییرات در رفتار انسان در فرآوری غذا، نگهداری و مدیریت حیوانات نیز ممکن است بر خطرات آتی برای بیماری مشترک انسان و دام تاثیر گذار باشد. اقدامات نظارتی، پیشگیری و محدود کردن اپیدمی های بیشتر و امکان مهار شیوع بیماری در اکثر مطالعات پیشنهاد شده است. در این مطالعه مروری، علایم بالینی در حیوانات و انسان ها، تعدادی از زیونوزهای شایع مانند بروسلوز، کلامیدوفیلوز، تب کیو، ارف، تب دره ریفت و انسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی توضیح داده شده اند تا عواملی را که در انتخاب استراتژی های کنترل نقش دارند، تعیین کنند.

    کلیدواژگان: بروسلوز، کلامیدوفیلا، تب کیو، Orf، تب دره ریفت
  • سارا باقری کاکش*، محمدرضا صائبی صفحات 49-60

    با توجه به نقش و اهمیت سلامت غذا در برقراری امنیت غذایی و از آن جایی که بستنی یکی از اقلام غذایی پرمصرف در بین کودکان و نوجوانان است و به دلیل وجود مواد مغذی در آن محیطی مناسب برای رشد  بسیاری از پاتوژن ها می باشد.  اکثر بستنی ها در طول تولید و نگهداری به میکروب ها آلوده می شوند و می توانند باعث عفونت در کودکان، افراد مسن و بیماران مبتلا به سرکوب سیستم ایمنی شوند بنابراین نظارت دقیق بهداشتی و کنترل مراکز تهیه، توزیع، عرضه و استفاده از شیر پاستوریزه در تهیه این فرآورده الزامی است. هدف اصلی این مقاله مروری، بررسی مشکل باکتری های بیماریزا در بستنی سنتی و توصیف ویژگی های اصلی این باکتری ها و بیماری های ناشی از آنها است. در این مطالعه مروری، ابتدا واژه گان مهم کلیدی بستنی سنتی ، آلودگی میکروبی، اسامی برخی از باکتری های غذازاد در بستنی در پایگاه های معتبر اطلاعاتی همچون GoogleScholar ،Irandoc ،Magiran ،Elsevier ،Science Direct ،Pub Med جستجو گردید و بعد از مطالعه خلاصه و متن مقالات، پایان نامه ها و یا مقالات ارایه شده در کنفرانس ها، 14مقالات مرتبط با موضوع از سال 1390 تا 1400 انتخاب شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که مهم ترین باکتری های بیماری زای بستنی شامل : اشریشیا کلی، استافیلوکوکوس اوریوس، باسیلوس سریوس، انتروباکتریاسه، کلیفرم، لیستریا مونوسیتوژنز، انتروکوک است.  با شناخت عوامل بیماری زا و راه های انتقال آن  و در نهایت اعمال شیوه های کنترل و نظارت و پیشگیری می تواند نقش موثری در ارتقای کیفیت بهداشتی و کاهش آلودگی باکتریایی بستنی سنتی داشته باشد.

    کلیدواژگان: باکتری های بیماریزا، اشرشیاکلی، استافیلوکوکوس، بستنی سنتی
|
  • Rouzbeh Amjadi*, Naser Hajipour, Mir-Hasan Moosavy, Ehsan Ahmadpour, Seyede Mozhgan Mousavi, Mostafa Faghani Pages 1-8

    Toxoplasma gondii is the causative agent of Toxoplasmosis, an obligate intracellular parasite of warm-blooded animals. This study aimed to investigate the survival rate of T. gondii tachyzoites in the traditional Lighvan cheese-making process with different concentrations in 24 hours. For this purpose, the first 2 liters of fresh sheep milk were prepared from milk collection centers and transferred to the Laboratory. The 8×107 parasites of T. gondii strain RH and rennet were added to the milk. After stirring, make slices 2 in the cheese and separate containers containing different concentrations. NaCl containing 4, 8, 12, and 16% were placed in 24 hours with three repetitions. After the mentioned periods, each Lighvan cheese treated was completely homogenized with PBS for 5 minutes with 2000 rpm centrifugation. The resulting sediment was injected intraperitoneally with three repetitions to 3 rats. At the same time, some Lighvan cheese was fed orally to each of them. Survival rates of T. gondii tachyzoites were assessed by mouse mortality. The results showed that the survival rates of mice at concentrations of 12 and 16% for 24 hours were 100%. Also, at a concentration of 4% at 24 hours, the highest mortality rate of mice was observed, which indicates the survival of the parasite at this concentration and duration. This study showed that to inactivate possible T. gondii tachyzoites in contaminated milk used in the traditional Lighvan cheese industry, it is better to place the prepared cheese in 12% and 16% salt concentrations for more than 24 hours.

    Keywords: Toxoplasma gondii, Tachyzoites, Milk, Cheesee
  • Hamid Ahmadi*, Abdolreza Shafizade Pages 9-16

    Today, because Salmonella is the cause of foodborne diseases, hundreds of millions of people are infected with conditions that can be transmitted through food and water, so the production of food without contamination with these bacteria is a constant concern the food industry. In this study, a total of 80 samples of rainbow trout were randomly selected from rainbow trout breeding ponds in Chaharmahal and Bakhtiari province in 1399. All samples were tested for isolation of Salmonella bacteria using a selective enrichment medium. Out of 80 samples of rainbow trout taken, 5 suspicious samples were observed. After confirmatory tests, only 3 samples were confirmed, so out of 80 samples, 3 were infected with Salmonella (3.75%). Salmonella infection in rainbow trout appears below, but there is still the possibility of transmission from this food source to humans, and this trend still needs more attention. The bacterial culture method is a suitable method for detecting the presence of Salmonella. This method can be used besides confirmatory testing and chemical and serological confirmation methods or methods such as PCR.

    Keywords: Salmonella, Rainbow trout, Chaharmahal Va Bakhtiyari
  • Saed Asghari*, Mostafa Faghani, Amir Shakerian Pages 17-22

    Staphylococcus aureus is one of the most important pathogenic bacteria in seafood that causes food poisoning. Enterotoxin is one of the causes of gastroenteritis after eating foods, including shrimp and other juices. This study aimed to investigate the prevalence of S. aureus in samples referred to the laboratory of the General Veterinary Administration of Hormozgan province. For this purpose, random sampling was performed from 10 cold storages belonging to the Hormozgan province of Bandar Abbas city. The presence or absence of S. aureus was measured by bacterial culture in frozen shrimp and farmed shrimp samples. Out of 100 samples in terms of S. aureus infection, no positive sample was observed, and all samples were negative. Due to the possible presence of S. aureus in shrimp, it is necessary to apply quality control standards by veterinary, health, and fisheries, carefully monitor the fishing, breeding, preparation, freezing, and transportation of seafood and ensure the health of workers. This study shows that foodborne diseases can be controlled by observing health criteria

    Keywords: Staphylococcus aureus shrimp seafood Hormozgan province
  • Farough Moradzadeh*, Mohammad Reza Haj-Esmaili, Ebrahim Rahimi, Amir Shakerian Pages 23-28

    Salmonella is one of the most important pathogenic bacteria common between humans and animals that can cause gastroenteritis and food poisoning in humans. Sporadic cases of Salmonella enteritidis infection occur after egg consumption, which has been described as a public health problem. This study aimed to determine the level of Salmonella contamination of traditional and industrial eggs in Shahrekord. In this study, eggs in Shahrekord were studied for Salmonella contamination. Ten eggs were purchased from stores in the city, of which 5 were traditional, and 5 were industrial. To investigate the contamination of eggs, both the shell and its contents were cultured by standard methods. Out of 10 eggs examined (5 traditional and 5 industrial), one of the traditional eggs tested positive for Salmonella (both the shell and its contents were infected with Salmonella). Based on these results and due to the limited test, the rate of contamination of traditional eggs supplied in Shahrekord is equal to twenty percent. This rate is higher than usual compared to the results of similar experiments compared to other provinces. Due to the Salmonella infection in traditional eggs, it is essential to cook them properly before consumption.

    Keywords: Egg, Salmonella, Gastroenteritis
  • Neda Kosari*, Fatemeh Niknampour, Fatemeh Tati, Saeid Iri Pages 29-48

    Zoonoses are infections naturally transmitted between species (sometimes by a carrier) from animals to other animal species or humans or from humans to animals. Zoonoses are so diverse that the purpose of this article is to provide a narrative overview of several zoonoses to raise awareness and prevent infection, as most zoonoses detected in sheep and goats are transmitted through close human contact with these animals. Some occupations mainly affect veterinarians' slaughterhouse workers. In the articles reviewed, we encountered cases where the disease was transmitted through forage, plants, and fertilizers; In some cases, contaminated water is problematic. Several outbreaks of illness have been reported after storms and floods, indicating that all relevant organs should be on alert after these events. Changes in human behavior in food processing, animal husbandry, and management may also affect future risks for human-animal disease. Monitoring measures, prevention, and limitation of further epidemics and the possibility of controlling the spread of the disease have been proposed. In this review study, clinical signs in animals and humans, several common zoonoses such as brucellosis, chlamydiosis, Q fever, orf virus, rift valley fever, and bovine spongiform encephalopathy are described as factors in choosing role control strategies.

    Keywords: brucellosis, chlamydiosis, Q fever, rift valley fever, small ruminants
  • Sara Bagheri Kakash*, Mohammad Reza Saebi Pages 49-60

    Considering the role and importance of food in food security and as the ice cream is one of the daily food items between children and adolescents, and due to the presence of nutrients in it, it is an appropriate environment for the growth of many pathogens. Ice creams products are mainly contaminated with germs during production and storage and can cause infections in children, the elderly, and immunocompromised patients.  Therefore, strict hygienic supervision and control of production, distribution, supply, and use of pasteurized milk in the preparation of this product are required. The primary purpose of this review article is to investigate the problem of pathogenic bacteria in traditional ice cream and describe the main features of these bacteria and the diseases caused by them. In this review study, first, the keywords of traditional ice cream, microbial contamination, the names of some food-eating bacteria in the ice cream were searched in reputable databases such as GoogleScholar, Irandoc, Magiran, Elsevier, Science Direct, Pub Med. After reading the summary and the text of articles, dissertations, or papers presented at conferences, 14 related articles from 2012 to 2021 were selected. This study showed that the most important pathogenic bacteria of ice cream include: Escherichia coli, Staphylococcus aureus, Bacillus cereus, Enterobacteriaceae, coliforms, Listeria monocytogenes, Enterococcus. Therefore, by recognizing pathogens and the ways of their transmission and finally applying control and monitoring methods, it can play an influential role in improving the health quality and reducing bacterial contamination of traditional ice cream.

    Keywords: Pathogenic bacteria, Escherichia coli, Staphylococcus, traditional ice cream