فهرست مطالب

مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه - سال پنجم شماره 2 (پیاپی 10، پاییز و زمستان 1400)

نشریه مطالعات فرهنگی اجتماعی حوزه
سال پنجم شماره 2 (پیاپی 10، پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا خضری، تهمینه شاوردی*، عاصمه قاسمی صفحات 5-26
    ظهور رسانه های جدید به ویژه تلویزیون، ماهواره و شبکه های اجتماعی فضای جدیدی برای کنشگری زنانه و بازنمایی ارزش های مدرن در اختیار زنان گذاشته است. در این بین مسیله ای شکل می گیرد با این مضمون که تلویزیون داخلی و ماهواره ی خارجی تا چه حد بر ارزش های فرهنگی زنان شهر مهاباد تاثیر گذاشته است. همچنین شناسایی سایر عوامل اثرگذار در این زمینه، مهم ترین هدف این مقاله محسوب می شود. پژوهش حاضر بر روش ترکیبی (کمی- کیفی) استوار است. روش کمی بر پایه ی گردآوری اطلاعات از راه پرسشنامه ی محقق ساخته با روش نمونه گیری تصادفی بوده است و روش کیفی بر پایه تحلیل محتوای جهت دار به منظور اعتباریابی نتایج یافته های کمی به عمل آمد. جامعه آماری پیمایش شامل زنان 15 تا 65 سال شهر مهاباد است که بر اساس فرمول کوکران، 366 نفر حجم نمونه تعیین شد. یافته های پژوهش حاکی است بین شبکه های تلویزیون داخلی و ماهوارهی خارجی و ارزش های فرهنگی زنان رابطه وجود دارد. نتایج پژوهش نشان داد که در کنار دو عامل پایه ای، استفاده از برنامه های تلویزیون داخلی و ماهواره ی خارجی و عوامل دیگری مانند ضعف رسانه ی داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، تفکرات سرمایه داری و اومانیستی، عوامل اجتماعی، اقتصادی و شبکه های اجتماعی مجازی تعیین کننده ی جهت گیری های فرهنگی زنان در شهر مهاباد است.
    کلیدواژگان: تلویزیون، بازنمایی، ماهواره، زنان، ارزش های فرهنگی
  • یاور عیوضی*، محمدتقی دشتی صفحات 27-46

    چه بخواهیم تنوع یابی دین داری را امری طبیعی و گوهری و چه اینکه آن را امری ثانوی و برساختی بپنداریم؛ مسیله مندی آن در یک جامعه و حاکمیت استوار بر دین بر کسی پوشیده نیست. افزایش شانس تضاد و واگرایی نزد گروه های منتسب به دین داری ها، تضعیف ملی گرایی، کاهش مشارکت اجتماعی مردم، ناکامی سیاست گذاری ها و... انبوهی از پیامدهای احتمالی تنوع یابی دین داری در جامعه ی ایرانی است؛ بنابراین فهم چرایی تنوع یابی و نمایاندن تجویزات معطوف به آن، بازدارنده ی آشفتگی ها در رویارویی با چالش شده و از سویی دیگر الگویی برای گسترش مطالعات تبیینی گونه شناسی دین داری پیش می نهد؛ چرا که برابر با بررسی ها، بیشتر پژوهش های دینی به توصیف و بازشکافی دین داری یا گونه های دین داری پرداخته اند و از پرداختن به چرایی تنوع یابی ها سست شده اند. از این رو پژوهش کنونی در پاسخ به این پرسش هماهنگ شده که چرا در جامعه ایرانی- حتی در فضاهای دینی- با تنوع دین داری روبرو هستیم؟ جهت پاسخ به پرسش یاد شده، پژوهش کونی از روش تحلیل مضمون و فن مصاحبه نیمه ساخت یافته نخبگان دانشگاهی و حوزوی بهره گرفته است. برآیندها نمایان گر آن است که هجده تبیین گر زیر، چهار مقوله ی سازمان دهنده در دو بعد فراگیر با ایجاد تم مرکزی «حمایتگرهای تنوع یابی دین داری» به دوام و تشدید گوناگونی دین داری یاری می رسانند. نمایاندن راهبردها و راهکارها حول سیاست های چهارگانه از دیگر دستاوردهای پژوهش کنونی است.

    کلیدواژگان: دین داری، واگرایی، تحلیل مضمون، حمایتگرهای تنوع یابی
  • عارفه امین افشار*، ولی الله حسومی صفحات 47-59

    هدف پژوهش کنونی، واکاوی علل ناکارآمدی دروس قرآنی در توانمندسازی دانش آموزان در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان در سال تحصیلی 1399-1400 بود. باوجود اینکه آموزش قرآن در جامعه امروز، نسبت به گذشته پرشتاب پیش رفته؛ اما هنوز سستی های بسیاری در این زمینه وجود دارد. به همین دلیل پژوهش کنونی قصد دارد، به این ناکارآمدی ها در مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان بپردازد. روش تحقیق، آمیخته به روش کیفی و کمی انجام گردید. در بخش کیفی نمونه مطالعاتی دربرگیرنده ی دوازده نفر از متخصصان علوم قرآنی و معلمان با پیشینه ی بالا و در بخش کمی شمار 62 نفر از معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان بودند. ابزار مصاحبه نخست از راه روایی به روش CVR و CVI به دست اساتید و متخصصان رشته الهیات و علوم قرآنی مورد تایید قرار گرفت. واکاوی داده ها در بخش کیفی به روش کدگذاری در سه گام باز، محوری و انتخابی و در بخش کمی از آزمون تی تک نمونه ای بهره گرفته شد. یافته های بخش کیفی نشان داد که نه علل ناکارآمدی در برنامه آموزشی قرآن در مدارس ابتدایی وجود دارد و این ناکارآمدی ها در سه دسته معلمان، خانواده، امکانات درونی مدرسه تقسیم می شوند. یافته های بخش کمی نیز حاکی از آن بود که ناکارآمدی های روش تدریس دروس قرآن، از دیدگاه معلمان قرآن مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر زاهدان، ناکارآمدی آموزشی و ناکارآمدی بیرونی و درونی است

    کلیدواژگان: ناکارآمدی، تدریس دروس قرآنی، توانمندی دانش آموزان، مدارس ابتدایی شهر زاهدان
  • زهرا آبیار* صفحات 61-81

    پوشش و حجاب، به مانند پدیده ای اجتماعی، در چند دهه ی اخیر ایران، مناقشات و دگرگونی های گوناگونی را از سر گذرانده است. در دوران مدرن با افزایش ابزارهای جدید ارتباطی، دگرگونی ارزشی و هنجاری گسترده ای به تبع آن، در این گستره نمود یافت؛ به گونه ای که خوانش های جدیدی در برابر خوانش اسلامی بروز پیدا کرد؛ ازاین رو، تبیین خوانش اسلامی و نمایاندن الگوی زن تراز در پوشش و حجاب، باوجود چندگونگی در قرایت های گوناگون، بایستگی دارد. در این پژوهش با روش کیفی تحلیل مضمون، شبکه مضامین حجاب و عفاف در منظومه ی فکری آیت الله خامنه ای، واکاوی شد. در این واکاوی، سه مضمون فراگیر «شخصیت ساز مبتنی بر عفت»، «سرمایه نمادین سیاسی دینی» و «انقلابی گری پوشش دینی»، خوانش «سمبولیکی (نمادی- انقلابی)» را نشان می دهد. برابر این خوانش، حجاب از یک سو همچون مقوله ی دینی و نماد فرهنگی- اجتماعی، آشکارترین نشانه ی هویتی زن مسلمان در عرصه ی ملی و بین المللی است و از سویی دیگر، همچون یک رسانه ی ارتباطی، نقشی نمادین در عرصه ی کنش بین الاذهانی ایفا می کند. همچنین در این خوانش، در کنار تاکید بر حفظ عفت و حجاب زنان در عرصه های اجتماعی، معناداری پوشش و سویه های سمبولیکی آن چون سمبل مقاومت و مبارزه سیاسی اجتماعی زنان ایرانی مورد بازنمایی قرار گرفت

    کلیدواژگان: حجاب، عفاف، خوانش، آیت الله خامنه ای، تحلیل مضمون
  • نرگس رائیجی پارسایی، نفیسه متولی زاده نایینی*، اردوان ارژنگ، سید مصطفی میرمحمدی میبدی صفحات 83-104

    بسیاری از فیلم های سینمایی، مروج برخی رفتارهای ناسازگار با هنجارهای جامعه از جمله خشونت بوده و با عدم نظارت شایسته در این عرصه، تولید و پخش این گونه فیلم ها، در حال افزایش است. برای بهبود این وضعیت بایسته است، فیلم های سینمایی به جای آماج قرار دادن احساسات بیننده، در راستای ارتقای سطح آگاهی مخاطب که رسالت بنیادین سینماست، تهیه و تولید شوند. فیلم ها و برنامه ها با توجه به معیارهای ناهمگون، به اقسام گوناگونی تقسیم می شوند که مبانی و ریشه ی جرم انگاری از یک معیار به معیار دیگر می تواند ناهمسان باشد. انگیزه ی نگارش این پژوهش، بررسی مبانی و اصول جرم انگاری ترویج خشونت در سینماست. بدین منظور به روش توصیفی تحلیلی، مبانی و اصول جرم انگاری پخش این گونه فیلم ها بررسی گردیده است. یافته ها حاکی از آن است که با توجه به مبانی و اصول جرم انگاری ترویج خشونت دو راهکار، بایسته است. راهکار اول، بازنگری در چارچوب ها و سیاست های وابسته با درونمایه ی فیلم های سینمایی است تا مرحله ی تولید درونمایه با دقت در جنبه های پیشگیرانه از جرم، ضابطه مند شود، وگرنه حقوق کیفری همچون راهکار دوم، با توجه به مبانی فقهی و بنیادین حقوقی همچون آیات، روایات، قاعده لاضرر، اصل پدرسالاری قانونی، اصل اخلاق گرایی حقوقی و اصل مصلحت عمومی، پخش برنامه های ترویج دهنده خشونت را ممنوع اعلام می نماید. با توجه به این مبانی و ریشه ها، باید قایل به تفصیل شد مبنی بر اینکه نمایش خشونت در سینما تا اندازه ی متعادل و معقول بدون اشکال بوده؛ اما به تصویر کشیدن پیوسته و گوناگون خشونت در ابعاد گسترده، تبعات جبران ناپذیری دارد

    کلیدواژگان: مبانی و اصول جرم انگاری، خشونت، سینما، رسانه، خشونت رسانه‎ ای
  • عباس پسندیده* صفحات 105-124
    سلامت اجتماعی از ابعاد مهم سلامت انسان است و در این میان، سلامت اجتماعی از مهم ترین مراتب آن به شمار می آید. مسیله این است که آیا همه ی مفاهیم سلامت اجتماعی، رتبه ی هم تراز دارند؟ هدف این پژوهش، بررسی مراتب سلامت اجتماعی در منابع اسلامی است. در این پژوهش از روش ترکیبی بهره گرفته شده: روش توصیفی- تحلیلی کلاسیک در بررسی منابع دینی و روش پانل خبرگان برای تعیین اعتبار یافته ها. یافته ی پژوهش آن است که مفاهیم 24 گانه ی سلامت اجتماعی در دو عنوان «ایمنی اجتماعی» و «خیر اجتماعی» رتبه بندی می شوند. خیر اجتماعی نیز دارای دو رتبه ی «خیر متوازن» و «خیر متعالی» است که روی هم رفته، مراتب سه گانه ی سلامت اجتماعی را شکل می دهند. برآیند اینکه باید برای سنجش سلامت اجتماعی، ابزاری با دو شاخص اصلی ایمنی و خیر اجتماعی و سه شاخص میانی ایمنی اجتماعی، خیر متوازن و خیر متعالی و سپس شاخص های خرد 24 گانه طراحی کرد. همچنین باید در برنامه ریزی و اقدام، ترتب مراتب مورد توجه قرار گیرد
    کلیدواژگان: سلامت اجتماعی، مراتب سلامت اجتماعی، امنیت اجتماعی، خیر اجتماعی، اسلام
|
  • Zahra Khezri, Tahmineh Shaverdi *, Asmeh Ghasemi Pages 5-26
    The advent of new media, especially satellite television and social networks, has provided women with a new space for women's activism and representation of modern values. The cultural culture of women in Mahabad has been affected. Also, identifying other influential factors in this field is the most important goal of this article. The present study is based on a combined (quantitative-qualitative) method. Quantitative method was based on data collection through a researcher-made questionnaire with random sampling method and qualitative method was based on directional content analysis to validate quantitative results. The statistical population of the survey includes women aged 15 to 65 in Mahabad. Based on the Cochran's formula, 366 people were determined to have a sample size. The research findings indicate that there is a relationship between domestic and foreign satellite TV channels and women's cultural values. The results showed that in addition to the two basic factors, the use of domestic and foreign satellite TV programs other factors such as the weakness of domestic media, changes in the country's social system, capitalist and humanist thinking, virtual social networks and factors Social, economic, determines the cultural orientations of women in the city of Mahabad.
    Keywords: television, representation, satellite, women, cultural values
  • Yavar Eyvazi *, MohammadTaghi Dashti Pages 27-46

    Whether we want to consider the diversity of religiosity as a natural and intrinsic thing or a secondary and constructive thing. Its problematic nature is not hidden from anyone in a religious society. Increasing the chances of conflict and divergence among groups attributed to religiosity, weakening nationalism, reducing social participation of the people, failure of policies, etc. are a set of possible consequences of the diversity of religiosity in Iranian society. Therefore, understanding why diversity and providing prescriptions for it prevents confusion in the face of the problem and on the other hand provides a model for the development of explanatory studies of the typology of religiosity in Iranian society. Because according to studies, most religious studies have described religiosity or types of religiosity and have neglected to address the reasons for the diversity. Hence, the present study is prepared in response to this question; why do we face the diversity of religiosity in Iranian society - even in religious spaces? To answer this question, the present study has used the method of content analysis and semi-structured interview techniques of academic and theological elites. The results show that the following 18 explanator in two all-encompassing dimensions help to perpetuate and intensify the diversity of religiosity by creating a central theme of "advocates of religious diversity." Providing strategies and solutions around the four policies is another research finding.

    Keywords: religiosity, divergence, Content Analysis, advocates of diversity
  • Arefeh Amin Afshar *, Valiyollah Hasumi Pages 47-59

    The aim of the present study was to investigate the causes of inefficiency of Quranic courses in empowering students in primary schools in Second Educational District of Zahedan in the academic year 1399-1400. Although the teaching of the Qur'an in today's society is faster than in the past; But there are still many lazinesses in this area. So, the current study intends to address these inefficiencies in primary schools in Second Educational District of Zahedan. The research method was a mixture of qualitative and quantitative methods. In the qualitative part, the sample study included twelve specialists in Quranic sciences and teachers with high backgrounds, and in the quantitative part, 62 primary school teachers were in Second Educational of Zahedan. The first interview essentials was approved by CVR and CVI method by professors and specialists in theology and Quranic sciences. Data analysis in the qualitative part was coded in three steps: open, axial and selective, and in the quantitative part, one-sample t-test was used. The findings of the qualitative section showed that there are nine causes of inefficiency in the Quran education program in primary schools and these inefficiencies are divided into three categories: teachers, family, and internal school possibilities. The findings of the quantitative section also indicated that the inefficiencies of the method of teaching Quran lessons, from the perspective of Quran teachers in primary schools in District 2 of Zahedan, are educational inefficiencies and external and internal inefficiencies.

    Keywords: Inefficiency, Quranic courses teaching, students' ability, Zahedan primary schools
  • Zahra Abyar * Pages 61-81

    Hijab and covering the body, as a social phenomenon, witnessed many conflicts and changes in the last decades. In the modern time and with the prevalence of new communication tools, extensive values and normative changes developed; so that new understanding appeared against the Islamic understanding. Thus, describing Islamic understanding and presenting a role woman model in a hijab, regarding several understandings of this concept, is very essential. The present study enjoys the concept qualitative method to mine the concept networks of hijab and chastity in the thought system of Ayatollah Ali Khamenei. In this examination, three comprehensive concepts of "chastity-based character maker", " symbolic wealth of policy and religion", and " revolutionaries of religious clothing" displays the symbolic (symbol-revolutionary) understanding. Regarding this understanding, on one hand, the hijab, as a religious and cultural-social symbol is the most obvious sign of Muslim women's identity in the national and international arenas and on the other hand, plays a symbolic role as a communicative media in the arena of different minds. Moreover, in this understanding, as well as emphasizing the chastity and hijab in different social arenas, the meaning of modest clothing and its symbolic dimensions such as resistance, the social-political battle of Iranian women was considered

    Keywords: Hijab, chastity, understanding, Ayatollah Khamenei, analyzing the concept
  • Narges Raeiji Parsaei, Nafiseh Motavallizaeh Naeini *, Ardavan Arzhang, Seyed Mostafa Mirmohamadi Meybodi Pages 83-104

    Many films promote certain behaviors which are dissonant with social norms - such as violence - The production and distribution of these films go hand in hand with a lack of supervision on the ground. To improve this situation, movies should be produced to raise the level of awareness of the audience, instead of targeting the audience's feelings, which is the fundamental mission of cinema. As for the heterogeneous criteria, films and programs are divided into different types, which are the reasons and the roots of criminalization from one criterion to another. This study aimed to investigate the principles and foundations of criminalization in conjunction with the spread of violence in the cinema. To this end, the principles and foundations of the criminalization of the distribution of these films have been studied by the descriptive-analytic method. The findings show that, based on the principles and foundations of criminalization of the promotion of violence, two strategies are necessary. The first solution is to revise the frameworks and policies related to the theme of movies so that the production stage of the theme is carefully regulated in the preventive aspects of crime, otherwise, criminal law, such as the second one, regards to according to jurisprudential and fundamental legal principles such as verses, hadiths, the rule of law, the principle of legal patriarchy, the principle of legal ethics and the principle of public interest, it prohibits broadcasting programs promoting violence. Considering these principles and roots, it should be noted that the portrayal of violence in cinema is balanced and reasonably sound, but the continuous and varied depictions of violence on a large scale have irreparable consequences

    Keywords: principles, foundations of criminalization, Violence, cinema, media, media violence
  • Abbas Pasandideh * Pages 105-124
    Social health is one of the most important aspects of human health and it is also one of its important level. The question is, are all social health concepts has an equal rank? The purpose of this study is to investigate the ranks of social health concepts in Islamic resources. In this research, a mix method has been used: the classical descriptive-analytical method in the study of religious sources and the panel of experts method to determine the validity of the findings. The research findings is that the 24 concepts of social health are categorized under the two headings of "social safety" and "social goodness". Social goodness also has two ranks, "balanced goodness" and "transcendental goodness", which constitute the three levels of social health altogether. The result is that to measure social health, a scale should be developed with two main indicators of safety and social goodness and three intermediate indicators of social safety, balanced goodness and transcendental goodness and then its 24 micro-indicators. Ranks of concepts must also be considered in planning and action
    Keywords: social health, social health ranks, social safety, social goodness, Islam