فهرست مطالب
نشریه زبان و ادب فارسی
پیاپی 50 (بهار 1401)
- تاریخ انتشار: 1401/04/06
- تعداد عناوین: 16
-
صفحات 1-27
اصلی ترین رهاورد تحلیل در ادبیات تطبیقی میان دو اثر وجود یک ایده با زوایای مختلف و مشترک، علی رغم تفاوت های زمانی،مکانی و فرهنگی است.تحلیل اندیشه زروانی و اسلامی حکیم نامدار طوس، به عنوان یک حماسه پرداز جامع الاطراف و تطبیق دیدگاه او، با دانشمند و سیاستمدار مسلمان خواجه نظام الملک طوسی در زمینه دادخواهی و روشن کردن زوایا و خفایای اندیشه این دو بزرگ، حایز اهمیت فراوان است. نظر به اینکه، شاهنامه فردوسی، بیانگر آرمان گرایی و باور یک ملت در زمینه دادخواهی و عدالت است، در تطبیق این اثر با سیاست نامه خواجه نظام الملک، می توان گفت رهیافت و راهبرد این دو چهره نامدار ادب فارسی، در آثار مذکور، دعوت مستبدین و زورمداران روزگار به دادخواهی بوده است. مبحث دادخواهی در شاهنامه فردوسی، به عنوان یکی از اصلی تیرین و محوری ترین مباحث و در سیاست نامه به طور خلاصه تر و به اجمال بیان شده است.
کلیدواژگان: دادخواهی، عدالت، شاهنامه، سیاست نامه -
صفحات 28-54
آثار ادبیات کودک در شعر و نثر همچون آثار ادبی بزرگسالان میتواند از جنبههای گوناگون، مطالعه و بررسی شود. قصههای کودکان در روایت معمولا ساده است و دریافت آن به آسانی صورت میگیرد، اما در زیر ساخت میتواند سرشار از نکات روانشناختی و تاویل پذیر در حوزهی علم روانشناسی باشد. ادبیات کودک بستری مناسب برای طرح غیرمستقیم مسایل روانشناسی است؛ چرا که ناخودآگاه کودک را مخاطب قرار میدهد و با جایگزین کردن مسایل روانی مثبت با منفی، او را برای رویارویی با جهان بیرون آماده میکند. نقد روانشناختی یکی از شاخههایی است که میتواند در کنار دیگر شیوههای نقد، سرنخهای بسیاری را برای فهمیدن و حل مسایل و معماهای یک اثر در اختیارمان قرار دهد. به این منظور، در این مقاله ابتدا مقدمهای دربارهی اهمیت و جایگاه نقد روانشناختی و ارایهی نظریات صاحبنظران در اینباره مطرح گردید، سپس به پیشینه علمی پژوهش و تحقیقات صورت گرفته پرداخته شده است. در ادامه خلاصهای از قصهی اولدوز و کلاغها آوردهایم؛ و پس از تبیین نظر فروید، یونگ و آدلر به طور جداگانه به نقد و تحلیل روانشناختی شخصیتهای قصه پرداختهایم. نتایج این پژوهش نشان میدهد که آرای فروید همچون مکانیسمهای دفاعی، کهنالگوهای یونگ و مفاهیم عقدهی حقارت طبق نظریهی آدلر در شخصیتهای قصه تبلور یافته است. این نقد و تحلیل حاکی از آن است که در ژرفای قصههای کودکان و به ویژه قصهی مورد بحث ظرفیت نقد روانشناختی نهفته است و میتوان برای پی بردن به ژرفای عمیق شخصیت آنها از این نوع نقد بهره برد.
کلیدواژگان: روان کاوی، نقد روان شناختی، فروید، یونگ، آدلر -
صفحات 55-68
تامل و دقت در زوایای سخن خواجه شیراز همواره به کشف ظرافتهایی در واژگان و معانی اشعار وی میانجامد. آنچه در این پژوهش مورد کنکاش و موشکافی واقع شده است، بیت این همه شعبده خویش که میکرد اینجا سامری پیش عصا و ید بیضا میکرد است. در این جستار یک پیشنهاد درباره نحوه خواندن این بیت، مبتنی بر استدلال و ارایه دیدگاهها و تشریح جزییات مرتبط با این بیت مطرح شده است و در راستای برطرف کردن پیچیدگی و تاویلهای موجود پیرامون این بیت، و بر اساس فرضیه انشایی بودن مصرع دوم، و با روش تحلیلی توصیفی انجام گرفته است. یافته اصلی حاصل از آن، حکایت از تایید فرضیه مورد نظر دارد.
کلیدواژگان: استفهام انکاری، بازخوانی، حافظ شناسی، شعر حافظ، علم معانی -
صفحات 69-87
پژوهش حاضر به نقد و بررسی دیدگاه معاصر استعاره در برابر طبقهبندی جدید آن میپردازد. نظریهی معاصر استعاره که توسط لیکاف و جانسون(1980)، به طور نظاممند مطرح شد مطالعهی استعاره را به استعارهی مفهومی که هستهی اصلی زبانشناسی شناختی است، تبدیل کرد که فرایندهای تفکر و تجربهی انسان را در بر میگیرد. اخیرا به دلیل عدم دستهبندی اسم نگاشتها در برخی موارد، طبقهبندی جدیدی توسط افراشی و حسامی(1392)، مطرح گردید که بر اساس آن، طبقههای ساختاری و هستیشناختی در سه طبقهی جدید عینی به ذهنی با زیر طبقات آن، ذهنی به ذهنی و عینی به عینی معرفی گردید. هدف از پژوهش حاضر، نقد و بررسی دو دیدگاه استعارهی مفهومی و بیان وجوه اشتراک و افتراق آن ها با ذکر شواهدی از افغانی و ایشیگورو است. روش پژوهش تحلیلی-توصیفی است. یافتههای تحقیق نشان داد با وجود این که کاربست طبقهبندی لیکاف و جانسون، بنیان بسیاری از پژوهشهای امروزی است، در مواردی پاسخگوی کافی در طبقهبندی استعارهها نیست. از این رو کارایی طبقهبندی جدید در این پژوهش با ذکر شواهدی از افغانی و ایشیگورو مورد تایید است.
کلیدواژگان: نقد تطبیقی، استعاره ی مفهومی، لیکاف و جانسون، طبقه بندی جدید -
صفحات 88-109
مکتب سورریالیسم را واکنشی به نومیدی انسان معاصر از عقلگرایی و مادهگرایی محض عصر مدرن دانستهاند و گریز به جهان ناخودآگاه را، بهترین راهحل او در برابر رنج این سالها به شمار میآورند. از سوی دیگر، عرفان اسلامی نیز نوعی مکتب فکری و معرفتی است که در مسیر کشف حقیقت، بیش از هر چیز بر ذوق و اشراق اعتماد میورزد و ترسیم رابطه خالق و مخلوق را از رهگذر عبور از عین به ذهن و از جهان محسوس به ذهنیت مطلق ممکن میداند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که کتاب منطقالطیر به عنوان یکی از نمایندگان این روش فکری، در خردهروایتهایش دارای نشانهها و مولفههایی از سورریالیسم است که تاییدکننده پیوند و همبستگی دو مکتب فکری سورریالیسم و عرفان، حداقل در ساختار صوری آنهاست، همچنین از مولفههایی چون: لامکانی و لازمانی، عشق، آزادی، رویا و تخیل، امر شگفت و جادو، جنون و دیوانگی و... میتوان به عنوان دیگر نشانههای اشتراک ساختاری و معنایی این اثر عرفانی با آثار سورریالیستی مدرن، یاد کرد.
کلیدواژگان: ساختار صوری، عرفان اسلامی، سوررئالیسم، منطق الطیر، منطق الطیر -
صفحات 110-130
اعداد یکی از مهمترین انواع کهنالگوها هستند و از زمانهای بسیار دور از جمله دغدغههای ذهنی بشر بوده و همواره در طول تاریخ پرداختن به این موضوع که اعداد فراتر از مفهوم کمی خود، ارزش کیفی و معانی نهفته بسیاری در خود دارند؛ زمینهساز مطالعات و نظریهپردازیهای فراوانی در علوم مختلف بوده است. در واقع کنار گذاشتن اعداد از زندگی روزمره ممکن نیست. اعداد هم مانند زمان و مکان مفهومی کاملا اساطیری داشته و بهعنوان یکی از مهمترین انگارههای کهنالگویی مفاهیم نهفته بسیاری در خود دارند که بیانگر حالات و اندیشههای روانی، جهانبینی و دنیای پیرامون صاحبان اثر هستند. در این مقاله به بررسی و تطبیق برخی اعداد در سعادتنامه نظامالدیناسترآبادی و ساقینامهظهوریترشیزی میپردازیم. بهنظر میرسد استرآبادی و ترشیزی شناخت عمیق و دقیقی از کهنالگوی اعداد داشته و آنها را با استفاده از عنصرخیال در آثار خود بهکار بردهاند. نگاه هر دو در مفاهیم کاربردی اعداد بههم شبیه بوده و از آن در اشعار خود و بهویژه در ابیات مذهبی استفاده کردهاند. اعداد با معانی نمادین مشابه ولی با بسامد متفاوت در هر دو دیوان آمده و بسامد استفاده از آنها در سعادتنامه بیشتر از ساقینامه میباشد. این پژوهش به روش توصیفیتحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و دیجیتالی انجام شدهاست.
کلیدواژگان: ادبیات تطبیقی، نماد، اعداد، کهن الگو -
صفحات 131-157
در دهههای اخیر روایت و روایتشناسی، به بحثهای نسبتا نوینی در نقد ادبی تبدیل شده است. کسانی مانند ولادیمیر پراپ، ای. جی گرماس و تزوتان تودورف پیشگامان رویکرد ساختگرا هستند. بر نظریه-پردازانی مانند ژرار ژنت تاثیر گذاشتهاند. نظریه ژنت بر پنج مفهوم محوری که شامل نظم، تداوم ، بسامد، وجه و لحن استوار است. این پنج اصل ژنت را بر داستان شمسه و قهقهه- از کتاب محبوب القلوب - به عنوان یکی از متون داستانی قرن دهم، با شیوه کتابخانهای و تحلیلی بررسی نمودیم. تا قابلیت و شگردهای روایی را با بررسی و تحلیل متن کشف نماییم و به ساختار منسجم و دقیق روایت اثر پی ببریم. نتایج این پژوهش بعد از بررسی و تطبیق متن با نظریه ژنت، بدین شرح است که، این متن از نظر زمانی عدول از روال خطی را ندارد، روایت گذشتهنگر است، حوادث با شخصیتها پیش میرود. در بحث تداوم به علت توجه نویسنده در همه قسمتهای داستان به درنگ توصیفی و شرح وقایع با جزییات، شتاب منفی است و این روند تا پایان داستان ادامه مییابد. بسامد نیز از نوع مکرر است که تاکیدی بر اهداف نویسنده در درونمایه داستان است. راوی دانای کل است، نوع کانونیشدگی آن متغیر و به شخصیتهای داستان وابسته است. در ابتدا داستان ، لحن اول شخص دارد ، اما در حکایتهای اپیزودی با روایتهای سوم شخص ادامه مییابد.
کلیدواژگان: شمسه و قهقهه، روایت شناسی ژنت، زمان و تداوم، بسامد، وجه و لحن -
صفحات 158-202
ادبیات ایران در دوران مشروطه با تحولی اساسی مواجه شد که از آن به عنوان انقلاب ادبی یاد می شود.شعر فارسی نیز با فاصله گرفتن از سنت ها و قواعد کلاسیک خود، در مسیر تجدد و نوگرایی حرکت کرد.ایرج میرزا یکی از شاعران بسیار تاثیرگذار این دوره است.شعر او در این مقطع، هم از نظر محتوا و هم از نظر ساختارهای فرمی و زبانی دگرگون می شود.آثار او علاوه بر پذیرش درون مایه های نوین سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، دربردارنده ویژگی های زبانی جدید و آرایه های ادبی تازه و خلاقانه است. مهمترین و بیشترین نوآوری های ایرج میرزا در زبان شعر اوست ؛ او به انعکاس دقیق زبان عامیانه عصر و همچنین لغات جدید فارسی و فرنگی در شعر خود پرداخته است که تا پیش از آن در شعر فارسی بسیار کم سابقه بوده است. حجم نوگرایی ها و ابداعات زبانی و ادبی ایرج به قدری وسیع است که می توان او را از این نظر نوآورترین شاعر مشروطه دانست. مقاله حاضر با رویکرد سبک شناسی فرم محور(فرمالیستی)، به بررسی جنبه های نوآوری و خلاقیت در شعر ایرج میرزا می پردازد ؛ نخست مهمترین جلوه های نوگرایی در زبان اشعار او رابه تفصیل مورد بررسی قرار داده ، سپس محتوای جدید و صنایع ادبی تازه شعر وی را با نگاهی گذرا شناسایی و معرفی می کند .
کلیدواژگان: زبان، محتوا، نوآوری، شعر مشروطه، ایرج میرزا -
صفحات 203-232
یکی از شیوه های سبکی و منحصر به فرد در شعر سبک هندی که باعث خلق معانی و مضامین بکر شعری (معنی بیگانه) گردیده است بکار بردن شگردهایی است که با استفاده از آن به کشف رابطه و پیوندی تازه میان امری ذهنی با عینی پرداخته که در ظاهر هیچ پیوندی میان آنها نبوده و این جزیی نگری و باریک بینی و دقت در جزییات عاملی است که شاعر حتی اشیاء پیرامون خود را به عنوان یکی از عناصر مضمونساز انتخاب مینماید. کلیم را میتوان تواناترین شاعر در تجسم بخشیدن به معانی دقیق و مصور ساختن افکار رقیق در قالب الفاظ خواند که غزلیاتش مزین به تشخیص، باریکاندیشی، مضمونهای بکر و بدیع، خیالپردازی، معانی رنگین و استعاره های متعالی و دور از ذهن است. در این پژوهش شگردهای مضمونبندی در غزلیات کلیم مورد مطالعه قرار گرفت و مشخص شد که وی برای بستن مضمون و مضمونبندی در غزلیاتش از عناصر مختلفی بهره میگیرد که این عناصر در شبکه تصاویر و تداعی معانی در شعر او نقش مهمی داشته چون نگاه ژرفبین و خلاق او مدام از یک شیء یا پدیده، متوجه امر دیگری شده که از طریق ارتباط میان الفاظ یک بیت و پیوند بین آنها و رابطه سه گانه شباهت، مجاورت و تضاد از رهگذر نگرشی دقیق و جزیی به اشیاء پیرامون خود مضمونی تازه خلق میکند.
کلیدواژگان: کلیم کاشانی، سبک هندی، مضمون، بلاغت، مضمون بندی -
صفحات 233-256
از آنجا که وزن شعر رسمی فارسی اصولا وزنی کمی محسوب میشود و وابسته به کشش واکههاست، نقش تکیه در آن چندان مورد تاکید قرار نگرفته یا در حاشیه بررسی شدهاست. در این مقاله به بررسی نقش تکیه در شعر فارسی پرداخته شده است. سعی شده که به این سوال پاسخ داده شود که شعریت شعر رسمی فارسی تا چه حد وابسته به تکیه است؟ آزمایشی برای پاسخ به این سوال طراحی شدهاست. برای انجام آزمایش، غزل شماره 327 از دیوان حافظ انتخاب شد و ویژگیهای صوتشناختی آن مورد واکاوی قرار گرفت. بدین منظور از یک گویشور فارسی زبان، آشنا با ارکان عروضی خواسته شد که غزل مذکور را با تکیه بر ارکان عروضی با استفاده از برنامه پرت بخواند. برای اطمینان از صحت نتایج از همان گویشور خواسته شد که یکبار دیگر غزل را در شرایط یکسان بخواند. سپس، دادهها در سه سطح رکن عروضی، گروه آهنگین و گروه پارهگفتار مورد تحلیل قرار گرفتند. شواهد آزمایشگاهی نشان دادند که تکیه متکی به پایههای عروضی نیست و عملا خواننده بسته به تفسیر و برداشت خود از معنای شعر، فقط یکی از هجاها را در هر یک از رکنها برجسته میسازد و الگوی تکیهگذاری متغیر و غیرقابل پیشبینی است. بنابراین نگارندگان براین باورند که الگوی تکیه این مصراعها، به هیچوجه ریتم ندارند و نمیتوانند بنیاد وزن باشند و رکن، ابزاری برای توصیف صحیح وزن شعر فارسی است و اگر نظم تکیه در ابیات شعر رعایت نشود با اختلال در وزن مواجه نمیشویم.
کلیدواژگان: تکیه، وزن شعر، نظریه وزنی، واج شناسی نوایی، واج شناسی لایه ای -
صفحات 257-289
هویت عقل و عشق و مبحث تقابل، تضاد و یا همسویی آن دو به عصرکنونی منحصر نمی شود بلکه سابقه ای طولانی دارد که به عمر عرفان و تصوف بر می گردد. نزاع عقل و عشق در اکثر آثار عارفان وجود دارد، در ظاهر عقل به پای عشق قربانی می شود اما با تفکر بیشتر، می توان دریافت که یک همسویی در آثارشان وجود دارد. امام خمینی(ره) و علامه حسن زاده ی آملی دو شخصیت برجسته و آگاه در علوم دینی می باشند که در عرصه ی ادب فارسی گام نهاده اند. این پژوهش که به روش تطبیقی و «تحلیلی- توصیفی» صورت گرفته است، برآن است تا هویت مفاهیم عرفانی «عقل و عشق» در اشعار امام(ره) و علامه را مشخص نماید. آنان ویژگی های عشق حقیقی را بیان می کنند و به نظریه ی عقل و عشق و تقابل بین آن دو می پردازند؛ آنان عقل هیولایی را نکوهش می کنند و به ستایش عقل رحمانی می پردازند؛ در بین اشعارشان نمودار عشق حقیقی به آفریدگار و انسان های کامل، به ویژه ایمه ی معصومین(علیهم السلام) به عنوان محور اصلی شعر دیده می شود. آنان همه ی معرفت خود را به واسطه ی عشقی می دانند که الهی است؛ این عشق حقیقی در تقابل با عقل و خرد است و در سراسر دیوان اشعارشان مشهود می باشد و از بسامد بسیار بالایی برخوردار است
کلیدواژگان: عقل، عشق، تقابل، امام خمینی، علامه حسن زاده -
صفحات 290-313
این پژوهش به نقد و بررسی ساختارگونه روایت در رمان « نخلهای بی سر »اثر قاسمعلی فراست بر اساس نظریه ژپ لینت ولت و الگوی لباو و والتسکی می پردازد. نخست، ضمن معرفی نظریه های ساختارگرایی به تاریخچه مختصری از این دو علم در ادبیات داستانی اشاره خواهد شد و دو الگوی ارتباطی در ساختار پیرنگ مورد واکاوی و تحلیل قرار خواهد گرفت. بر این اساس می توان برای این داستان یک الگوی مشابه ترسیم کرد، زیرا در آنها یک شی ارزشی به نام عمل به تکلیف انسانی و دفاع از اسلام و وطن دیده می شود. بنابراین یک اصل مهم در داستان های دفاع مقدس همواره تکرار می شود و آن غیر شخصی بودن نیروی فرستنده در این داستان ها است. بر خلاف گونه های دیگر داستانی که همواره یک شخصیت باعث سوق دادن کنشگر به سمت شیء ارزشی می شود، در داستان های دفاع مقدس همواره یک نیروی درونی برخاسته از اعتقادات دینی باعث حرکت کنشگر و هیچ پاداش دنیوی یا شخصیت بیرونی در این امر دخیل نیست. شناخت ابعاد مختلف داستانها ضروری مینماید؛ در پژوهش حاضر نگارنده با رویکردهای نوین به واکاوی در رمان دفاع مقدس با عنوان «نخل های بی سر»می پردازد.
کلیدواژگان: روایت، داستان، نخل های بی سر، ژپ لینت ولت، لباو، والتسکی -
صفحات 314-343
هر نویسنده مبتدی و یا متبحر در حین نوشتن یک داستان، به منظور آفرینش شخصیت های داستانی خود و همچنین برای هویت بخشیدن به آنها، آگاهانه و یا ناآگاهانه به شخصیت پردازی روی می آورد و با مدد گرفتن از شیوه های گوناگون آن، ویژگی ها و خصوصیات درونی و بیرونی اشخاص داستان خود را به تصویر میکشد. رمان "روی ماه خداوند را ببوس" از جمله آثار برجسته ای است که در سالیان اخیر به رشته تحریر کشیده شده است. بررسی شیوه های شخصیت پردازی غیر مستقیم در رمان مذکور، هدف مقاله حاضر بوده است. شیوه انجام پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی است و داده ها با استفاده از شیوهی تحلیل محتوا بررسی شدهاند. یافته های این تحقیق بیانگر آن است که در این اثر عنصر گفت و گو و در ردههای بعدی توصیف "رفتار و اعمال" و "قیافهی ظاهری" ، "لحن و محیط" بیشترین نقش را در شخصیت پردازی غیرمستقیم ایفا میکند.
کلیدواژگان: تحلیل، شخصیت پردازی، رمان، مصطفی مستور -
صفحات 314-337
در موقعیتهای تماس زبانی بهویژه دریک جامعهی دوزبانهی ناپایدار، هنگامیکه حوزههای کاربردی زبان مادری از بین میرود، الگوی واژگانی گویشوران در آن زبان تغییر مینماید. گروههای قومی- زبانی مهاجردر کشورما، برای دست یافتن به جایگاه اجتماعی و اقتصادی مناسب و نیز فراهم نمودن امکانات آموزشی بهتر برای فرزندان خود، ناگزیر به یادگیری زبان فارسی هستند و این امر زمینه را برای تماس هر چه بیشتر با زبان فارسی فراهم نموده است پژوهش حاضر به بررسی فرسایش و تغییرات واژگانی زبان کودکان سردشتی مقیم تهران پرداخته است. 66 نفر گویشور کردزبان سردشتی در این مطالعه شرکت کردند. آنها از دو جامعهی زبانی مختلف (تهران/ سردشت) انتخاب شدند. برای تعیین میزان فرسایش واژگانی افراد شرکتکننده از یک آزمون نامیدن واژگان تصویری مربوط به زبان اول استفاده گردید. در این مطالعه همچنین رابطهی بین نگرش زبانی و میزان فرسایش واژگانی بررسی گردید. برای تعیین نگرش مثبت افراد نسبت به زبان مادری از یک پرسشنامهی سنجش نگرش استفاده شده است. تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده نشان میدهد که کودکان سردشتی ساکن تهران از فرسایش واژگانی معناداری برخوردار بودند. درواقع آنها به لحاظ کنش واژگانی در زبان کردی در مقایسه با همزبانان خود در شهر سردشت، ضعیفتر بودند. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش همچنین نشان داد که رابطهی معناداری بین نگرش گویشوران نسبت به زبان کردی و میزان فرسایش واژگان در زبان اول وجود دارد.
کلیدواژگان: تماس زبانی، فرسایش زبانی، نگرش زبانی، زبان کردی -
صفحات 344-372
ادبیات تطبیقی شاخهای از نقد ادبی است که به سنجش و بررسی محتوایی و ساختاریی میان آثار، عناصر، گونههای ادبی، سبکها، دوره-ها و شخصیتهای ادبی در یک زبان یا زبانهای مختلف میپردازد. در این راستا ادبیات تطبیقی در هر دورهای افزون بر رویکردهای ساختاری، به مثابه آیینهای است که جلوههای گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را منعکس میکند. در این میان، ادبیات فارسی و ادبیات کردی در عرصه ادبیات تطبیقی، همواره شاهد شباهتهایی با هم بودهاند. در زمینه ادبیات داستانی، در ایران و کردستان عراق، نویسندگانی چون صادق چوبک و شیرزاد حسن، هر دو از سرآمد نویسندگان و رماننویسان صاحب سبک و تاثیرگذار در ادبیات معاصر به شمار میآیند و در این زمینه، آثار ماندگاری بر جای نهادهاند. با توجه به اینکه صادق چوبک و شیرزاد حسن با دیدگاههای مشابه به طرح مسایل و مشکلات زادگاه و اقلیم خویش پرداختهاند، دو اثر «سنگ صبور» و «تنگسیر» از صادق چوبک، با دو اثر «زنی بر فراز مناره» و «ناتور دره» از شیرزاد حسن که از معروفترین آثار هر یک از دو نویسنده محسوب میشوند، برای بررسی و مقایسه، انتخاب شدهاند. در پژوهش حاضر سعی بر آن است که با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی شاخصههای ادبیات اقلیمی، همچون مسایل جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی در چهار رمان مذکور بررسی شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که شاخصه فرهنگ و جغرافیا از بسامد بالاتری در آثار منتخب برخوردار است.
کلیدواژگان: ادبیات داستانی، رمان اقلیمی، شیرزاد حسن، صادق چوبک -
صفحات 373-404
نشانهشناسی اجتماعی در مقام روشی برای خوانش متون ادبی، وارد عملکرد فرایندهای پردازشی نشانهها و چگونگی خلق معنی میشود. در این روش هم صاحب اثر هم خوانشگر آن مبتنی بر اندوختههای ذهنی و تجربیات زندگی خود، در فرایندهای خلق معانی حضور مییابند. در این پژوهش غزلی از خواجوی کرمانی با رویکرد نشانهشناسی اجتماعی و به روش توصیفی-تحلیلی بررسی شده است. رویکرد نظری به کار گرفته شده مبتنی بر نظریات دنیل چندلر است که بر اساس آن به تجزیه و تحلیل چگونگی کنشهای رمزگان اجتماعی و متنی و تفسیری حاضر در غزل، پرداخته شده است. بستر عملکرد رمزگان اجتماعی در این غزل، رمزگان زیباییشناختی از شمار رمزگان متنی است که در آنها خواجو با بهرهگیری از احضار گفتمانهای متفاوت، رمزگان تفسیری را نیز در فرایندهای معناپردازی سهیم کرده است. آنچه به عنوان دستآورد و نتیجهی چنین پژوهشی دارای اهمیت است، دستیابی به شیوهی راهبردی جهت خوانش متون است که در آن با تمرکز بر فرایندهای پردازشی نشانهها و چگونگی خلق معنا، میتوان به لایههای غایب و خاموش متن دست یافت.
کلیدواژگان: نشانه شناسی، رمزگان، رمزگان اجتماعی، رمزگان متنی، رمزگان تفسیری
-
Pages 1-27
The main benefit of analysis in comparative literature between two works is the existence of an idea with different and common angles despite the temporal, spatial and cultural differences. It is very important to analyze the Zarwani and Islamic thought of the famous Hakim of Tous as a comprehensive epic writer and to compare his point of view with the Muslim scientist and politician, Khajeh Nizam-ol-Molk Tusi in the field of litigation and clarifying the angles and ideas of these two greats. Considering that Shahnameh is expresses the idealism and belief of a nation in the field of litigation and justice, in comparing this work with the Syasatnameh of Khajeh Nizam-ol-Molk, it can be said that the approach and strategy of these two famous person of Persian literature in the mentioned works was to invite the tyrants and oppressors of the time to sue; The issue of litigation in Shahnameh is one of the most central issues and in the Syasatnameh more briefly and concisely is stated.
Keywords: Litigation, Justice, Shahnameh, Syasatnameh -
Pages 28-54
The works of children's literature in poetry and prose like the literary works of adults can be studied and studied from various aspects. Children's stories in narrative are usually simple and easy to understand, but the infrastructure can be full of psychological and interpretable points in the field of psychology. Children's literature is a good platform for indirect discussion of psychological issues; Because the subconscious addresses the child and prepares him to face the outside world by substituting positive and negative psychological issues. Psychological critique is one of the branches that can provide many clues to understand and solve the problems of a work, along with other methods of critique. in this article first, an introduction about the position of psychological critique and the presentation of experts' opinions in this regard were presented, then the scientific background of research and research has been done. The following is a summary of the story of the oldoz and the crows; And after explaining Freud, Jung, and Adler, we have separately critiqued the psychological analysis of the characters in the story. The results of this study show that Freud's views such as defense mechanisms, Jung archetypes and concepts of the inferiority complex are crystallized in the characters of the story according to Adler's theory. This critique suggests that there is a capacity for psychological critique in the depths of children's stories, especially in the story in question, and that this type of critique can be used to understand the depths of their personalities.
Keywords: Psychoanalysis, Psychological Criticism, Freud, Jung, Adler -
Pages 55-68
Angles of reflection and careful about the words and meanings of Hafez Shirazi has discovered his poems leads. What this study is to explore and analyze is the couplet: این همه شعبده خویش که میکرد اینجا سامری پیش عصا و ید بیضا میکرد meaning: It's all the black magic himselve to do, Samaritan ago cane and iodine infrount of the Mousas miracle. In this paper, a proposal on how to read these couplet, based on the reasoning and finding point of view and details related to this couplet has been proposed in order to overcome the complexity and the paraphrase on this couplet, and based on the hypothesis compositionall second verse, and descriptive analysis was performed. The deconstruction of it, confirming the hypothesis that. *** Angles of reflection and careful about the words and meanings of Hafez Shirazi has discovered his poems leads. What this study is to explore and analyze is the couplet: این همه شعبده خویش که میکرد اینجا سامری پیش عصا و ید بیضا میکرد meaning: It's all the black magic himselve to do, Samaritan ago cane and iodine infrount of the Mousas miracle. In this paper, a proposal on how to read these couplet, based on the reasoning and finding point of view and details related to this couplet has been proposed in order to overcome the complexity and the paraphrase on this couplet, and based on the hypothesis compositionall second verse, and descriptive analysis was performed. The deconstruction of it, confirming the hypothesis that.
Keywords: analysis, description, another reading, contradictional question -
Pages 69-87
The present study, examination and compares the contemporary view of metaphor against its new classification.The contemporary theory of metaphors which was systematic put forward by lakoff and Johnson, the study of metaphor transformed in to a conceptual metaphor that is at the core of cognitive linguistics that encompasses the purpose of human thought and experience. Most recently due to the lack of categorization of some mapping names, a new classification was introduced by Afrashi and Hesami (1392), who introduced the structural and ontological classes in to three new Categories: objective to subjective, subjective to subjective and objective to objectiveThe purpose of the present study is to review and criticality two conceptual metaphorical perspective and to express their similarities and differences with some evidence of Afghani and IshiGuro.The research method is descriptive - analytical.The finding of the study showed that although the application of lakoff and Johnson classification is the basis of much of the current research, in some cases it is not sufficiently responsive in classifying metaphors, Therefore the new classification is more efficient.
Keywords: Comparative Critique, Conceptual metaphor, Lakoff, Johnson, New classification -
Pages 88-109
Surrealism emerged as a school of protest against the terrible and devastating consequences of World War It was, in fact, a reaction to the contemporary contemporary desperation of the rationalism and modern materialism of the modern age. Hence, a man drowned in the sufferings of these years, seeing the best way to escape into the unconscious world, seeks to explore the unconscious and originality It gives rise to surrealism. Islamic mysticism is also a kind of intellectual and epistemological school that, in the path of the discovery of truth, trusts over the taste and illumination more than anything else, and defines the relationship between the Creator and the Creator through the passage from the same to the mind and from the sensible world to the transcendent world. mantegholteyr as one of the representatives of this method of thinking in his subcategories has signs and components of surrealism, which confirms the connection and solidarity of the two schools of thought, surrealism and mysticism, at least in their formal structure. The most important findings of this research are the shared aspects of this mystical work with surrealistic works that can be referred to as: Lamakani and Lazzmani, love, freedom, dreams and imagination, wonder and magic, madness and madness.
Keywords: formal structure, Islamic mysticism, Surrealism, mantegholteyr -
Pages 110-130
Numbers are one of the most important types of archetypes and have been one of the concerns of human minds since time immemorial. It has been the basis of many studies and theories in various sciences. In fact, it is impossible to exclude numbers from everyday life. Numbers, like time and space, have a completely mythological meaning and as one of the most important archetypal ideas, they have many hidden concepts that express mental states and thoughts, worldview, and the world around the owners of the work. In this article, we will examine and apply some numbers in Saadat, Nizamuddin, Astarabadi and Saqi, Zohuri, Tarshizi. Astarabadi and Tarshizi seem to have a deep and precise knowledge of the archetype of numbers and have used them in their works using the element of imagination. Both look at the practical concepts of numbers and have used them in their poems, especially in religious verses. Numbers with similar symbolic meanings but with different frequencies appear in both courts and the frequency of their use in Saadatnameh is higher than Saqinameh. This research has been done by descriptive-analytical method and using the library and digital resources.
Keywords: Comparative literature, symbols, numbers, archetypes -
Pages 131-157
In recent decades, narrative and narrative have become a relatively new debate in literary criticism. People like Vladimir Prop, uh. Jay Gromas and Tzutan Todorov are pioneers of the constructivist approach. Influenced theory-writers such as Gerard Gent.. The theory of genes is based on five pivotal concepts that include order, continuity, frequency, aspect and toneWe examined these five principles of genius on the story of lullaby and lilac-from the popular book of Al-Qalub - as a narrative of the tenth century, with a library and analytical approach. To discover the feasibility and validity of narratives through the analysis and analysis of the text, and to grasp the coherent structure of the narrative of the effect. The results of this study, after reviewing and adapting the text to Genet's theory, state that, in terms of time, the text is not linear, the narrative is straightforward, events are going on with characters. In the discussion of continuity, due to the attention of the author in all parts of the story, the description of events and the detailed description of events are negative, and this trend continues until the end of the story. . Frequency is also frequent, which emphasizes the goals of the author in the story of the story. The narrator is the wise, the type of focalization of that variable and the personality of the story is dependent. At first, the story has the first person tone, but in episodic narratives it continues with third person narratives.
Keywords: Sparkle, Laugh, Genetic narration, Time, Continuity, Frequency, Face, Tone -
Pages 158-202
Iranian literature underwent a fundamental change during the constitutional period, which is known as the literary revolution. Persian poetry, moving away from its classical traditions and rules, moved on the path of modernity. Iraj Mirza is one of the most influential poets. This is the period. His poetry is changing at this stage, both in terms of content and in terms of formal and linguistic structures. In addition to accepting new political, social and cultural themes, his works include new linguistic features and literary arrays. It is fresh and creative. The most important and most innovative innovations of Iraj Mirza are in the language of his poetry; He has accurately reflected the slang language of the age as well as new Persian and French words in his poetry, which has been very rare in Persian poetry before. The volume of modernities and linguistic and literary innovations of Iraj is so vast that he can be considered the most innovative constitutional poet in this respect. The present article examines the aspects of innovation and creativity in Iraj Mirza's poetry with a form-based stylistic approach; First, he examines the most important manifestations of modernity in the language of his poems in detail, then he identifies and introduces the new content and new literary industries of his poetry with a brief look.
Keywords: Language, Content, Innovation, Constitutional Poetry, iraj Mirza -
Pages 203-232
Kalim can be considered as the most capable poet to embody precise meanings and illustrate diluted thoughts in a rhetoric format whose sonnets are full of recognition, subtlety, pristine and innovated themes, imagination, colorful meanings and transcendent metaphors. In this study, the techniques of the themes were studied in Kalim's sonnets. In addition, it was found One of the stylistic and unique methods in Indian style poetry that has created special poetic meanings and contents (strange meaning) is the use of techniques that discover new connections and relations between the concrete and the abstract that there seems to be no connection between them. Moreover, this meticulousness, subtlety, and precision in the detail is a factor that the poet selects even the surrounding objects as one of the thematic elements. that he used various elements for the themes in his sonnets, which played a significant role in the network of images and associations of meaning in his poetry. Since his profound and creative look in one thing or phenomenon was discerning continually the other things that created a new theme through the relation between the expressions of a verse and the( link between them and the triple relation of similarity, proximity, and contradiction via the detailed and partial attitude toward the surrounding objects.
Keywords: Kalim Kashani, Indian style, Theme, Rhetoric themes -
Pages 233-256
Since Persian r hythm is quantitative and depends on vowel duration, thefunction of stress is not studied carefully yet. This study aims at answering this question: to what extent Persian Poem depends on stress? For answering this question the sonnet number 327 was selected from Hafez and the acoustic features examined carefully. We asked a person who was familiar with prosodic features to read the sonnet twice by Praat Program. Then these data analyzed in three levels: foot, intonation and utterance level. The results reveal that the place of stress does not depend on prosodic features and is not predictable and stress pattern does not affect the rhythm of the Poetry.Then these data analyzed in three levels: foot, intonation and utterance level. The results reveal that the place of stress does not depend on prosodic features and is not predictable and stress pattern does not affect the rhythm of the Poetry.
Keywords: stress, Persian Poem, Praat, phonology -
Pages 257-289
The identity of reason and love and the issue of opposition, contradiction or alignment between the two is not limited to the present age, but has a long history that goes back to the life of mysticism and Sufism. There is a conflict between reason and love in most of the works of mystics. In appearance, reason is sacrificed at the foot of love, but with more thought, we can see that there is a harmony in their works. Imam Khomeini and Allameh Hassanzadeh Amoli are two prominent and knowledgeable personalities in religious Sciences who have entered the field of Persian literature. This research, which has been done in a comparative and "analytical-descriptive" method, it seeks to identify the mystical concepts of "intellect and love" in the poems of Imam Khomeini and Allameh. They express the characteristics of true love and they pay to the theory of reason and love and the opposition between the two; They denounce the monstrosity intellect and praise the divine intellect; Among their poems, the diagram of true love for the Creator and perfect human beings, especially the Imams of the Infallibles (PBUH) is seen as the main axis of the poem. They know all their cognition through love which is divine; This true love is in opposition to reason and wisdom and is evident throughout their poetry collection and has a very high frequency
Keywords: Reason, love, opposition, Imam Khomeini, Allameh Hassanzadeh -
Pages 290-313
This study critiques the structure of the narrative in Ghasem Ali Frost's novel "Headless Palms" based on the theory of Jep Lint-Volt and the model of Labau and Waltski. First, while introducing structuralist theories, a brief history of these two sciences in fiction will be pointed out and two communication patterns in plot structure will be analyzed. Based on this, a similar pattern can be drawn for these stories, because in all these stories, a valuable object called acting on human duty and defending Islam and the homeland is seen. Therefore, an important principle is always repeated in the stories of sacred defense, and that is the impersonality of the sender in these stories. Unlike other types of stories in which a character always leads the actor to a value object, in sacred defense stories there is always an inner force arising from religious beliefs that moves the actor and no worldly reward or external character is involved. It is necessary to know the different dimensions of the stories; the present study, the author uses new approaches to the analysis of the Holy Defense novel entitled "Headless Palms". Critique of the type of narrative in the novel "Headless Palms" .
Keywords: Narrative, story, headless palms, Jep Lint-Volt, Labau, Waltski -
Pages 314-343
Every novice or skilled writer while writing a story, in order to create their own fictional characters and also to identify them, consciously or unconsciously turns to characterization and with the help of its various methods, features and It depicts the inner and outer characteristics of the characters in their story. The novel "Kiss God on the Moon" is one of the outstanding works that has been written in recent years. The purpose of this article was to investigate the indirect characterization methods in the mentioned novel. The research method is descriptive-analytical and the data have been analyzed using content analysis method. The findings of this study indicate that in this work, the element of dialogue and in the following categories of description of "behavior and actions" and "appearance", "tone and environment" play the most important role in indirect characterization.
Keywords: Analysis, Characterization, novel, Mustafa Mastoor -
Pages 314-337
In language contact situations, especially in an unstable bilingual community when domains of mother language are diminished, the speakers' patterns of lexical use are changed. The purpose of this study is to explore lexical attrition of Kurdish children residing in Tehran.66 Sardashti Kurdish speakers participated in this study. They have been selected from two different language communities (Tehran/Sardasht). A picture-based vocabulary test of the first language was used to measure the participants' lexical attrition. This study also examines the relationship between individuals' attitude and lexical attrition. For this aim, a language attitude questionnaire was also used to determine the relationship between positive attitude and the degree of lexical loss in the mother tongue. The data analysis showed that the children in Tehran have experienced a significant degree of lexicon attrition. In fact, they were less proficient in using Kurdish words as compared to their peers in Sardasht. The results also showed that there is a significant relationship between the speakers' attitudes toward the Kurdish language and the amount of lexical loss.
Keywords: Language contact, Language attrition, Language attitude, Kurdish language -
Pages 344-372
Comparative literature is a branch of literary criticism that examines the content and structure between works, elements, literary genres, styles, periods, and literary characters in a language or different languages. In this regard, comparative literature in each period, in addition to structural approaches, is a mirror that reflects various social, cultural and political manifestations. Meanwhile, Persian literature and Kurdish literature in the field of comparative literature have always witnessed similarities. In the field of fiction, in Iran and Iraqi Kurdistan, writers such as Sadegh Chubak and Shirzad Hassan are both prominent writers and novelists with a style and influence in contemporary literature and have left lasting works in this field. Considering that Sadegh Chubak and Shirzad Hassan have addressed the issues and problems of their homeland and climate with similar views, the two works "Sang Sabur" and "Tangsir" by Sadegh Chubak, with two works "Woman on the Minaret" and " "Nature darre" by Shirzad Hassan, which are the most famous works of each of the two authors, have been selected for review and comparison. In the present study, based on the descriptive-analytical method, the characteristics of climatic literature such as geographical, cultural and social issues in the four novels are examined. The results indicate that the characteristics of culture and geography have a higher frequency in selected works.
Keywords: Fictional literature, Climatic novel, Sadegh Chubak, Shirzad Hassan -
Pages 373-404
Social semiotics, as a way of reading literary texts, enters into the function of sign processing processes and how they are created. In this way, both the author and the reader, based on their mental reservations and life experiences, are involved in the processes of meaning creation. In this study, a sonnet of Khajoo Kermani with a social semiotics approach and a descriptive-analytic approach has been investigated. The theoretical approach used is based on Daniel Chandler's theories, which analyze the interplay of social and textual and interpretive codes present in the sonnet. The context of the function of social codes in this sonnet is the aesthetic codes of the number of textual codes, in which Khajoo, by summoning different discourses, also interprets the interpretive codes in the semantic processes. What is important as the outcome and outcome of such research is the acquisition of a strategic approach to reading texts in which one can focus on the processes of sign processing and how meaning is created. Missing and silent texts.
Keywords: Semantics, Codes, Social Codes, Text Codes, Interpretive Codes