فهرست مطالب

نشریه پژوهش های علوم و فنون دریایی
سال پنجم شماره 3 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شهره مسائلی*، همایون حسین زاده صحافی، مرتضی علیزاده، حسین نگارستان صفحات 1-10

    در این تحقیق تغییرات فاکتورهای خونی ومقایسه رشد ماهیان قزل آلا در آب لب شوربا شوری برابر 9/8گرم بر لیتر  و آب  شیرین مورد بررسی قرار گرفت. جهت انجام این تحقیق، تعداد 180 قطعه بچه ماهی قزل آلا با وزن 1/0 ± 1/47 گرم در 6 حوضچه پلی اتیلنی با ظرفیت 5/1 مترمکعب آب رها سازی گردید .  هر تیمار (آب لب شور و آب شیرین) در 3 تکرار انجام گردید . در طول دوره آزمایش کلیه شرایط محیط زیست دیگرثابت نگهداشته شد. غذادهی در طول دوره پرورش به طور یکسان برای هر دو تیمار و با توجه به دمای آب و بیوماس ماهی ها صورت گرفت. هر 15 روز یکبار از ماهیان زیست سنجی انجام و ثبت گردید. پس از 126 روز ماهیان به صورت زنده به آزمایشگاه انتقال و پس از توزین (گرم) و طول سنجی (سانتی متر) ،خونگیری مستقیم از قلب انجام گردید، وفاکتورهای خونی موردنظر اندازه گیری شد . نتایج نشان داد رشد ماهیان در آب لب شور بعد از مرحله سوم بیومتری افزایش معنی داری نسبت به تیمار دیگر نشان داد. (   05/0 <p). میزان WBC, RBC, Hb ,Hct ,MCV ,MCH ,MCHC ,Lymph ,Throm  و یون پتاسیم درخون ماهیان در آب لب شور افزایش معنی داری نسبت به آب شیرین نشان داد (05/0 > P).   Mono و Neut و Eos و یون سدیم درخون ماهیان آب لب شور و آب شیرین نسبت به هم اختلاف معنی داری نداشتند (05/0 <p).

    کلیدواژگان: فاکتورهای خونی، قزل آلای رنگین کمان، آب لب شور، آب شیرین
  • طاهره ناجی*، همایون حسین زاده صحافی، محمد کریم جاذبی زاده، زهره ثمری صفحات 11-23

    در  این  تحقیق  اثرات  ایزوفلاون های  روغن  سویا  بر رشد و رسیدگی  اووسیت ها  در  ماهی  گورامی نابالغ مورد بررسی قرار گرفت. بدین  منظور  پس از کلر زدایی آب ، ماهیان  با وزنی5/2- 5/1گرم در آب رها شدند. سازگار سازی ماهیان با محیط، به مدت یک هفته انجام شد. سپس آزمایش ها در 7 تیمار (2 تیمار شاهد و 5 تیماراصلی) که هر گروه شامل 10 قطعه ماهی با وزن 5/2-5/1  گرم بود،انجام گرفت. ماهیان هرتیمار، پنج دوز از روغن سویا با مقادیر  10،20،30،40،50میکروگرم برکیلوگرم را به صورت تزریق در عضله زیر باله پشتی (IM) و به مقدار 02/0 میلی لیتر دریافت نمودند و پس از گذشت یک هفته ماهیان تشریح و تخمدان آنها خارج گردیده، و در فرمالین 10 در صد فیکس گردید. سپس مراحل پاساژ بافت صورت پذیرفت ومقاطع بافتی با دستگاه میکروتوم با ضخامت 8 میکرومتر تهیه و رنگ آمیزی با H&E انجام گرفت . سپس میانگین درصد شاخص گنادی، درصد فراوانی سلول های بالغ و نابالغ درتخمدان، میانگین، قطر بزرگترین و کوچکترین تخمک های بالغ و نابالغ و ساختار بافت شناسی ماهیان هر تیمار با گروه شاهد مقایسه گردید.    میانگین درصد شاخص گنادی در تیمار شاهد و کنترل 7/5 درصد بود و در تیمار پنجم به 7/ 6 (با غلظت 10میکرو گرم در کیلو گرم) در صد رسید.هم چنین با  افزایش دوز محلول ، در صد فراوانی سلول های بالغ و افزایش قطر تخمک های بالغ مشاهده شد.بررسی نتایج حاصل از مقایسه موارد فوق بین تیمارهای مختلف از نظر فاز تکاملی غالب اووسیت ها در هر گروه نشان داد، که استفاده از ایزوفلاون های روغن سویا می تواند سبب تسریع بلوغ نهایی در ماهی گورامی سه خال شود و این تاثیر در دوزهای بالاتر روغن سویا بارزتر بود.

    کلیدواژگان: روغن سویا، ایزوفلاون، تخمدان، Trichogaster trichopterus
  • سید حامد موسوی ثابت*، عباسعلی زمینی، حبیب وهاب زاده رودسری، زینب مرادخانی صفحات 25-29

    این پژوهش با هدف ایجاد جمعیت تمام نر در ماهی سیچلاید گورخری Cichlasoma nigrofasciatum با تجویز خوراکی هورمون 17آلفا- متیل تستوسترون انجام گرفت. بچه ماهیان سیچلاید گورخری در 7 گروه تقسیم و به ترتیب با استفاده از 30، 60، 100، 150، 200 و 300 میلی گرم هورمون 17 آلفا- متیل تستوسترون (MT) به ازای هر کیلوگرم غذا و یک گروه شاهد (بدون اضافه کردن هورمون)، غذادهی شدند و هر تیمار با سه تکرار انجام شد. تجویز هورمون به مدت 40 روز ادامه یافت. در این مدت ماهیان در دمای 1±28 درجه سانتی گراد، pH 5/7 تا 3/8 و سختی کمتر از 10±170 میلی گرم در لیتر نگهداری شدند. غذادهی 6 وعده در روز از ساعت هفت صبح تا ساعت 23 انجام گرفت. پس از پایان دوره تجویز هورمون، با هدف تعیین جنسیت، ماهیان به روش ریخت شناسی (ظاهری) و بافت شناسی مورد بررسی قرارگرفتند. تجویز 100 میلی گرم هورمون MT در هر کیلوگرم غذا و بیشتر از آن، منجر به بروز جمعیت تمام نر گردید که با گروه شاهد و سایر تیمارها اختلاف معنی داری داشت (P<0.05). افزایش غلظت هورمون سبب افزایش نرسازی گردید. بر پایه نتایج حاصل از مطالعات بافت شناسی مشخص گردید که از تجویز 300 میلیگرم هورمون MT در هر کیلوگرم غذا 5/37 درصد تلفات، 6/97 درصد عقیمی و از تجویز 30 میلی گرم هورمون MT در هر کیلوگرم غذا 8/8 درصد جنسیت بینابینی ایجاد شده است که با گروه شاهد و سایر تیمارها اختلاف معنی داری داشتند (P<0.05). همچنین مشخص شد استفاده از غذای حاوی هورمون 17آلفا- متیل تستوسترون سبب ایجاد جمعیت تک جنس نر می شود و بدین ترتیب از تولید مثل نا مطلوب ماهیان در اندازه کوچک جلوگیری می شود.

    کلیدواژگان: سیچلاید گورخری، نرسازی، 17آلفا- متیل تستوسترون، Cichlasoma nigrofasciatum
  • شبنم فراهانی*، شهلا جمیلی صفحات 30-38

    تحقیق حاضر با هدف بررسی خصوصیات هیستوشیمیایی و هیستولوژیک تخمدان و کبد ماهی مولی ماده در سه گروه سنی مولد، پیش مولد و نابالغ در تاریخ بهمن ماه 1388 در مجتمع آزمایشگاهی دانشگاه علوم و تحقیقات واحد تهران انجام پذیرفت از هر گروه تعداد 10 عدد ماهی مولی جهت انجام مراحل هیستوشیمیایی در تعیین عناصر لیپید و پروتیین کل بافت مورد بررسی قرار گرفتند. تخمدان ها وکبد های استحصال شده در ماهیان فوق الذکر در فریزری با دمای 70- تا زمان انجام آزمایشات نگهداری شدند. تعداد 12 عدد مولی به منظور انجام مراحل بافت شناسی و مشاهدات کیفی توسط میکروسکوپ نوری (رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ایوزین،  رنگ آمیزی کلسیمVon- kossa  ورنگ آمیزی لیپید Sudan- Black B) مورد بررسی قرار گرفتند. زمایشات آ با توجه به نتایج حاصل از آنالیز داده ها میزان لیپید و پروتیین تخمدان در هر سه گروه مولد (4 ماهه)، پیش مولد (3 ماهه) و نابالغ (5/1 تا 2 ماهه) تفاوتهای معناداری (P<0.05) از خود نشان دادند که در این میان تخمدان گروه نابالغ (242/0±532/3 a) و (a 004/0±119/0)      ، پیش مولد (05/0±578/0b)و (07/0±109/0ab) و مولد (007/0± 198/0 ab) و (0.000± 009/0 b) به ترتیب بیشترین و کمترین میزان لیپید  و پروتیین را به خود اختصاص دادند . در بافت کبد نیز اختلافات معنادار P<0.05  در میزان لیپید و پروتیین در هر سه گروه دیده شد. میزان پروتیین بافت کبد در گروه نابالغ (008/0± 074/0 a (از گروه پیش مولد)  003/0± 024/0 b) و مولد (002/0 ±019/0 ab) بالاتربود. اندازه گیری مقدار لیپید در بافت کبد ماهیان حاکی از بیشتر بودن این عنصردر گروه پیش مولد (320/0±746/1)  (abنسبت به گروه مولد) 220/0 ±262/1b (و نابالغ)  025/0±330/0 (aبود. رنگ آمیزی کلسیم در بافت های کبد و تخمدان نیز نشان دهنده افزایش تراکم این عنصر با نزدیک شدن به دوره بلوغ است.

    کلیدواژگان: مولی ماده، کبد، تخمدان، هیستوشیمی، هیستولوژی
  • شیلا صفائیان، اکبر اسماعیلی، شراره شریفی* صفحات 39-54

    قلم های دریایی یک گروه خاص ازانتوزوآها ها می باشند. این جانوران بنتیک و چسبیده به بستر می باشند.نمونه های قلم های دریایی با گشت زنی در منطقه بین جذرو مدی خور سورو در خلیج فارس در زمان جذر کامل در فصل پاییز ابان ماه 1388 جمع اوری شد. نمونه ها از لحاظ مورفولوژی و اسپیکول ها مورد بررسی قرار گرفتند. قلم دریایی  متعلق به خانوادهVirgularridae  وگونه  Virgularia gustavianaبود. توده زنده آنها در منطقه   77/ 10گرم بر متر مربع در ابان ماه محاسبه شد. عصاره های کلروفرمی و هگزانی بدست آمده به روش استخراج چربی سرد، توسط دستگاه GC-MS وGC HPTL  مورد بررسی قرار گرفت. تعیین پروفایل استرولی این عصارها توسط  GC HPTL  مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد 96/21درصد از بدن جانور قلم دریا را چربی تشکیل داده است. درصد مواد غیر قابل صابونی  87/3 درصد بود . مقدار کل استرول ها  31/5680 میلی گرم بر کیلوگرم بود و همچنین  مقدار کلسترول  38/1910 میلی گرم بر کیلوگرم و معادل 95/57 درصد از کل استرول ها را تشکیل می داد. بررسی پروفایل اسیدهای چرب نشان داد که ترکیباتی مانند  متیل-آرشدونات با 17/54 درصد از عصاره هگزانی , هپتادکان    با 25/ 44 درصد و بتا-بیس بولان-ss  -سیکلوهگزن-1 با   16/  18 درصد و در عصاره ی کلروفرمی یافت می شوند. این پژوهش نخستین گام جهت شناسایی جنس و گونه قلم دریایی و ترکیبات لیپیدی ان  در سواحل ایرانی خلیج فارس محسوب می گردد.

    کلیدواژگان: قلم دریایی، کلسترول، استرول، Virgularridae، خور سورو، خلیج فارس، بندر عباس
  • مژگان امتیازجو، لیدا سلیمی، ستاره صمدی*، فریده حیاتی صفحات 55-68

    غضروف ، کیسه صفرا و عضله ی کوسه ماهیان دارای ترکیبات زیستی فعالی می باشند  هر یک از ترکیبات به نوبه خود دارای اثرات ویژه ای نیز هستند. یکی از اثرات مطرح  شده اثرات ضد جهش زایی و ضد سرطانی است که ارتباط و همبستگی نزدیک بین این نوع اثرات وجود دارد. کاهش ضد جهش زاها و مواد ضد سرطانی در زندگی امروزی موثر ترین راه برای جلوگیری از سرطان در انسان و بروز بیماری های ژنتیکی است . در این کار تحقیقاتی اثرات ضد جهش زایی  سه بافت عضله ، غضروف و کبد کوسه ماهی گونه Sphyrna lewini از خلیج فارس ، از طریق تست Ames با استفاده از سوش باکتری سالمونلا تیفی موریوم جهش یافته مورد بررسی قرار گرفته است . در این پژوهش سوش 1535TAسالمونلاتیفی موریوم به روش Plate incorporation  در آزمون Ames ، جهت بررسی اثرات ضد جهش زایی مواد مورد آزمایش، به کار گرفته شد. هر آزمون شامل کنترل مثبت (آزایدسدیم یا پرمنگنات پتاسیم) و کنترل منفی (آب مقطر) به منظور مقایسه نتایج بدست آمده بود . در فاز دوم میکروزم های کبد موش (9S) که در شرایط کاملا" استریل از قبل تهیه شده بود ، جهت بررسی و تایید اثرات ضد جهش زایی غضروف افزوده گردید. نتایج به دست آمده از شمارش تعداد کلنی های برگشتی و مقایسه آن ها با کنترل های مثبت و منفی نشان داد که اثر ضد جهش زایی بافت غضروف بطور متوسط حدود  98 درصد، بافت کبد حدود 70درصد و عضله بطور متوسط 64  درصد  بود ، بافت غضروف اثرات ضد جهش زایی قوی تری نسبت به دیگر بافت ها نشان داد. با توجه به آزمون انجام گرفته بین دو مرحله(مرحله اول بدون حضور9S ،مرحله دوم حضور9S  (از نظر درصد بازدارندگی از موتاسیون عصاره غضروف  با حضور ماده جهش زای پرمنگنات پتاسیم و سویه1535TA نتیجه گرفته شد که بین این دو مرحله اختلاف معنی دار آماری وجود داشته است (05/0  <p).

    کلیدواژگان: ضد جهش زایی، عضله، غضروف، سالمونلا تیفی موریوم، تست Ames، کوسه ماهی
  • آریا اشجع اردلان*، عبدالرحیم وثوقی، لیلا صادق صفحات 69-83

    این مطالعه بر روی ماهی سوف حاج طرخان از سال 1376 تا 1377 در تالاب انزلی صورت گرفت. نمونه برداری به صورت ماهانه و با استفاده از تور گوشگیر انجام گرفت . 254 نمونه ماهی سوف حاج طرخان (Perca fluviatilis) صید شد. پارامترهای اندازه گیری شده عبارت بودند از : طول کل (میلی متر) ، طول چنگالی (میلی متر) ، وزن بدن (گرم)، جنسیت ، وزن گناد (گرم) و قطر تخمک (میکرون) . میانگین طول چنگالی و وزن بدن برای نرها و ماده ها به ترتیب 4/188 میلی متر و 78/116 گرم بود. در این مطالعه هفت مرحله رسیدگی جنسی تشخیص داده شد که بیشترین نمونه ها در مرحله یک رسیدگی جنسی با فراوانی 4/39 درصد قرار داشتند.جنسیت در 251 نمونه قابل تشخیص بود . نرها 37درصد و ماده ها 63 درصد از صید را تشکیل می دادند. نسبت جنسی ماهیان ماده به نر 1 : 7/1 بود. اندازه قطر تخمک از 14 تا 58/42 میکرون اندازه گیری شد ، و میانگین قطر تخمک 19/8 ± 3/28 میکرون بود. هم آوری مطلق 93/35942 بدست آمد.

    کلیدواژگان: سوف حاج طرخان، Perca fluviatilis، رسیدگی جنسی، تولید مثل، تالاب انزلی
  • مریم شاپوری*، آرش جوانشیر، حامد آذرباد صفحات 84-96

    منطقه مورد بررسی شامل ناحیه مصبی تجن به عنوان یکی از زیرحوضه های، حوضه آبریز دریای خزر می باشد که وسعتی در حدود 2 کیلومتر مربع را در بر می گیرد. در این بررسی تعداد 6 ایستگاه در سه ناحیه رودخانه ای، مصبی و دریا انتخاب و تراکم، تنوع و پراکنش زیوپلانکتون بطور ماهانه نمونه برداری و اندازه گیری گردید. زیوپلانکتون منطقه تجن در چهار گروه اصلی شامل Protozoa، Rotatoria، Cladocera و Copepoda و زیوپلانکتون موقتی شامل لارو دوکفه ای (veliger)  ، بارناکل، Ostracoda و Tintinidium شناسایی گردیدند. در مجموع تعداد 19 جنس از گروه های نامبرده شناسایی شد.Copepoda به عنوان مهم ترین گروه پلانکتونی و غالب شناخته شد. نتایج آزمون تجزیه واریانس یک طرفه و آمار توصیفی برای میزان میانگین شاخص تنوع زیوپلانکتون بین سه منطقه رودخانه، مصب و دریا با 99 درصد اطمینان اختلاف معنی داری را نشان داد . آزمون مقایسه چند دامنه Tukey نشان داد که شاخص تنوع شانن در رودخانه و دریا معنی دار نبوده و لیکن رودخانه با مصب و مصب با دریا اختلاف معنی داری را نشان داد. در بررسی شاخص تنوع در سه ناحیه رودخانه، مصب و دریا، در طول سال، ناحیه مصبی دارای بالاترین تنوع، نسبت به دو منطقه دریا و رودخانه بود.

    کلیدواژگان: رودخانه تجن، شاخص شانون، زنوپلانکتون، مناطق مصبی، تنوع
|
  • Sh. Masaeli *, H. Hosseinzadeh Sahafi, M. Alizadeh, H. Negarestan Pages 1-10

    In this investigation, Rainbow trout fish's growth rate, blood factors were studied in brackish water (10 ds/m) and fresh water. For doing this research, some 180 young Rainbow trout with a of 47.1 0.1grams were realest in 6 polyethylene tanks with each 1.5m3 water. Two treatments with three replicates were used in this study. At the time of testing, all environmental conditions were almost constants similar. Feeding at the time of rearing for every replicate, with due attention to water temperature and fish biomass was done. Every fifteen days the process of biometry of fish was done and recorded. After 126 days the live fish were transferred to libratory and after biometry of their weight and length, all desired blood factors were measured using blood from their hearth. The results of four biometry processes showed that fish growth in brackish water was significantly increased (p<0.05). With due attention to other treatments amount of WBC, Hb, HCT, MCV, MCH, MCHC, Lymph, Throm, K+   in brackish water showed significant in crease as compared with specimens fresh water (P<0.05) Mono, Neut, Eos, Na+ in brackish water and fresh water did not show any Significant difference. (p>0.05)

    Keywords: Rainbow trout, brackish water, fresh water, hematological factors, growth rate
  • T. Naji *, H. Hosseinzadeh Sahafi, M. K. Jazebizadeh, Z. Samari Pages 11-23

    The effects of Soya oil isoflavones on growth and maturation of Oocytes in unmature Trichogaster trichopterus female is studied. After declorization of aquarium water, unmature female fish specimens with weight of 1.5- 2.5 g were placed in water. The experiments were done in seven treatment (two control treatment and five main treatment),each treatment invoved 10 fish specimens. Main fish treatments received 5 doses of Soya oil with 10, 20, 30, 40 & 50 µg/kg. Injection were intra muscular under dorsal fin of fishes. Seven days after injection fish specimens were kiled, their ovaries were removed and fixed in10% formalin. The routine procedures of preparation of tissue were fpllowed and the paraffin bloks were cut at 5-7 micros, stained with H&E. Then, the mean of gonadosomatic index, frequency percentage of matured and unmatured ovaries, the mean of small and big diameter of mature and unmatured ovaries and histological structures of ovary were compared with control treatments,gonadosomatic index in controls were 5.7% and in the fifth treatment it was 6.7% .Also with increased dose ,frequency percentage of matured and diameter of mature ovaries increased. Results showed the application of Soya oil isoflavones can induce final maturation in Three spot gourami and most effective was more doses of Soya oil (p<0/05).

    Keywords: Soya oil, isoflavoes, Ovary, Trichogaster trichopterus
  • S. H. Mosavi Sabet *, A. Zamini, H. Vahab Zadeh Rodsari, Z. Morad Khani Pages 25-29

    In this study production of a monosex Zebra Cichlid Cichlasoma nigrofasciatum population was studied. Cichlids fries (7 days) were fed with six different hormonal doses 30, 60, 100, 150, 200 & 300 mg 17alpha-methyl testosterone/kg diet for 40 days. The hormone was added to food by alcohol dry method. During the test, fish were kept in 28±1 in temperature, 7.5 to 8.3 in pH and less than 170±10 mg/lit in water hardness. Fish were fed 6 times, from 6 am to 11 p.m. Results showed that the male numbers obtained in all treatments were more than the control group, and the dose of 100mgMT/kg food was more efficient in sex reversal than others, resulting in all males (P<0.05). Histological results showed dose of 300mgMT/kg food was more efficient in sex sterilizing than the others, resulting in 97.6% (P<0.05). 300mgMT/kg food increased mortality rate to 37.5% (P<0.05). 30mg MT/kg food increased mixed sexual to 8.8% (P<0.05). Hormonal sex reversal is a good method to produce mono sex fish population and limits unwanted breeding.

    Keywords: Masculinization, Zebra Cichlid, 17alpha-methyl, Testosterone, Cichlasoma nigrofasciatum
  • Sh. Farahani *, Sh. Jamili Pages 30-38

    This research was performed in order to survey the histochemical and histological factors of female Mullie  ovary and liver ( Pociliae sphenops)on three groups(adult, preadult and immature) in 2008 at laboratory complex of Science and ResearchUniversity. Then 10 numbers of each group(totally 30) were evaluated to determine the histochemical factors(liver and ovary protein and lipid). The tissues were kept in -70 ċ to do the rest of experiments. Also 12 numbers were surveyed to do the histological process and observation by light microscope(Hematoxilin-Eosin, Von- kossa for calcium and Sudan- Black B for lipid). According to statistical analysis, protein and lipid percentages of ovary tissue on three groups, adult(4-month-old), preadult(3-month-old) and immature(1.5- month-old) revealed the significant variation(P<0.05) and immature, preadult and adult groups had respectively the most and least lipid and protein percentages of ovary. The significant variations (P<0.05) also were seen by liver protein and lipid. The immature livers protein was higher than preadults and adults. The measurement of liver total lipid showed that preadult lipid was more than adult and immature. Calcium staining in both liver and ovary tissues expressed that this element will increase during growth and development.

    Keywords: Female Mullie, liver, Ovary, histochemistry, Histology
  • Sh. Safaeian, A. Esmaieili, Sh. Sharifi * Pages 39-54

    Sea pens or pennatulaceans are a highly specialized group of anthozoan coelenterates. They are bentic sessile animals. Sea pens were collected   by wading at low tide in inter tidal zone From Bandar Abass Costal area in autumn 2009.Sea pens were studied by morphologically trails as well as espiculs .  Sea pens   identified by classification keys and also acid digestion method, and samples were sent to academic center of California for conferm ation. Comparing identification keys genus from Virgularidae family was identified, it consisted of     Virgularia  gustaviana  . Sea pen,s distribution showed a patchy form in the   intertidal zone. Sea pen,s biomass was   determed to be 10.77 g/m2 in Souru Estuary. Sea pens contain large quantities of lipids in their tissues; these lipids may be either structural or for storage .in this study, lipid percentages of Virgularia gustavianawere measured and percentage of sterol profile  was assessed. Total lipid of Virgularia gustaviana was 21.96 percent and sterol profile which was5680.31mg/kg contain cholesterol 1910.38mg/kg that equal57.95 percent of total sterol and brassicasterol ,campestrol ,campestanol ,stigmasterol ,beta-sitosterol  were measured.  Fatty acid profiles was measurd by GC-Mass and Heptadecan 44.25 % beta.-Bisabolene ss Cyclohexene'1,18.16 %, and Metyl arachidonate 54.17 % was assessed. This research is first step in sea pen identification and it,s lipid components in Iranian coastal waters of   Persian Gulf. n was higher than preadults and adults. The measurement of liver total lipid showed that preadult lipid was more than adult and immature. Calcium staining in both liver and ovary tissues expressed that this element will increase during growth and development.

    Keywords: Sea pen, Anthozoa, Persian Gulf, Virgularidae, structural lipid Souru Etuary, Bandar Abbas
  • M. Emtiazjoo, L. Salimi, S. Samadi *, F. Hayati Pages 55-68

    Shark cartilage, liver and muscle may have an inhibitory effect on mutagenicity and accordingly there is a correlation between antimutagenesis and anticarcinogenesis. The use of antimutagens and anticarcinogens in everyday life is the most effective procedure to preventing human cancer and genetic diseases. In this research, we studied the effects of cartilage, muscle and liver extracts of family Sphyrnidae in Persian Gulf on antimutagenicity and antioxidant by Ames test, using Salmonella typhimurium strains in the second phase, especially in the presence and absence of liver microsomal fraction (S9). The number of revertant colonies was compared with negative and positive controls. The results showed that, percentage of antimutagenic and antioxidant effect of cartilage was around 90%. Cartilage extract showed stronger antimutagenic effect in comparison with muscle and liver extracts.Antimutagenic substances may prevent cancer because they can destroy mutagens both inside and outside body cells, and block mutagens that damage DNA and cause mutation in cells. These extracts exhibited an antimutagenic activity that could be beneficial in late as well as early stages of cancer development

    Keywords: Antimutagenesis, Ames test, Shark, Salmonella typhimurium, Gallbladder, Muscle, cartilage. Persian Gulf
  • A. Ashja Ardalan *, A. Vosooghi, L. Sadegh Pages 69-83

    This study was carried out in the Anzali Lagoon From 2007 to 2008 on Perca fluviatilis (Percidae). The sampling was monthly and samples were collected by Gillnet. 254 specimens of perca fluviatilis were caught. The measured parameters were: Tl, Fl. body weight, sex, gonad weight and egg diameter. Mean Fork length and body weight for males & females were 188 .4 mm, 116078gr respectively. In this study, 7 maturation stages were recognized; the most samples were at first stage (39.4%). We could recognize sexuality in 251 specimens. Males were %37 percent and females % 63 percent of the catch. The sex – ratio was, F: M = 1.7:1. The range of egg diameter was measured 14 to 42.25  , and the average of egg diameter has been 28.3±8.19 . The absolute Fecundity was estimated to be 35942.93 eggs.

    Keywords: perch, Perca fluviatilis, maturation, Reproduction, Anzali lagoon
  • M. Shapoori *, A. Javanshir, H. Azarbad Pages 84-96

    Assessed region consisted of TajanRiver estuarine region is one of the sub-basins of the Caspian Sea in flow basin, which has a 2-km2 area. In this assessment, 6 stations were chosen in riverine, estuarine and marine regions, and density, diversity and distribution of zooplankton were measured by monthly sampling. Identified zooplankton of Tajan region consisted of 4 main groups, including Protozoa, Rotatoria، Cladocera,and Copepoda while Temporary zooplankton comprised bivalve larvae (veliger), Barnacles ، Ostracoda and Tintinidium. Totally, 19 genera of the above mentioned groups were identified. Copepoda was recognized as the most important and dominant planktonic group .The results of one-way Analysis of Variance and descriptive statistics showed a significant difference among 3 reveries, estuarine and marine regions. For the average amount of zooplankton diversity index with confidence percentage of 99. Tukey multi- range comparison test showed that Shannon diversity index indicated a significant difference between the river and the sea. Assessing the diversity index in 3 riverine, estuarine and marine regions during a year, estuarine region had the highest diversity compared with riverine and marine regions.

    Keywords: Tajan River, Shannon Index, Zooplankton, estuarine region, Diversity