فهرست مطالب

نشریه پژوهش های علوم و فنون دریایی
سال هفتم شماره 3 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/08/16
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسن کبیری فرد، الهام شیخی نژاد، مریم معصومی صفحات 1-12

    در تحقیق حاضر مقدار تراکم عناصر سنگین (آهن، روی، سرب و نیکل) در آب های سطحی، خاک و اندام های مختلف اسفناج، تربچه، شاهی و نعناع در دو فصل بهار و تابستان 1390 در منطقه ی پیشوا (ورامین) اندازه گیری و تعیین شد. سپس میزان انتقال فلزات سنگین به ریشه، ساقه، برگ و در نهایت مقدار جذب آن توسط انسان از طریق مصرف، محاسبه گردید. نمونه برداری از انواع سبزی در پنج نقطه مختلف مزرعه انجام گردید. بعد از هضم نمونه ها، به منظور تعیین مقدار آهن، روی، سرب و نیکل، به وسیله دستگاه اسپکتروفتومتر جذب اتمی شعله ای به ترتیب از طول موج های 3/248، 9/213، 0/217 و 0/232 نانومتر استفاده گردید. توزیع چهار فلز مورد بررسی در نمونه های سبزی، آب و خاک برای هر دو فصل با (05/0>p) نرمال و مقادیر میانگین فلزات در فاصله اطمینان 95 درصد به ترتیب 55/37±34/448، 53/15±68/56، 79/2±50/11 و 21/6±20/134 میلی گرم بر کیلوگرم می‌باشد. با توجه به حد مجاز عناصر فوق بر اساس استانداردهای بین المللی، نتایج حاصل نشان دهنده ی مجاز بودن آن ها در نمونه های آب و خاک مزرعه در هر دو فصل بوده و برای نمونه های سبزی مقدار فلزات آهن، سرب و نیکل در تمام نمونه ها در هر دو فصل بیش از حد مجاز و مقدار روی به غیر از گیاه شاهی، ریشه نعناع و برگ اسفناج در فصل تابستان، در حد مجاز می‌باشد.

    کلیدواژگان: فلزات سنگین، طیف سنجی جذب اتمی، هضم اسیدی، سبزی ها، پیشوا
  • تهمینه عزیزیان، احمد عسگری صفحات 13-27

    در این پژوهش به بررسی ارتباط بین نمایه‌ی AO (نوسان شمالگان) و پرفشار سیبری و تاثیر ایندو بر میزان بارش در هفت ایستگاه همدیدی که توان پوششی نوار ساحلی جنوب دریای خزر را دارند، در یک دوره‌ی سی ساله (1976تا2005) از طریق همبستگی و تحلیل وایازشی پرداخته شده است و با استفاده از نقشه‌های فشار میانگین تراز دریا به تحلیل همدیدی حالتهای خاص فرین بارش پرداخته شد. نتایج حاصل بیانگر ارتباط معنادار در سطح 95 درصد بین فرین‌های بارش با AO و بین بارش و فرین‌های AO در برخی از ایستگاه‌های منطقه است که این بررسی‌ها به صورت ماهانه، فصلی و سالانه صورت گرفته است. در این پژوهش با انجام تحلیل چندمتغیره‌ی وایازشی، بارش به عنوان متغیر وابسته و ویژگی‌های پرفشار سیبری به عنوان متغیر مستقل مورد مطالعه قرار گرفته است که نتایج حاصل از این تحلیل نشان می‌دهد که بین بارش و ویژگی‌های پرفشار سیبری در ماه های ژانویه و فوریه برای ایستگاه های شرق منطقه ارتباط قوی وجود دارد. در ماه اکتبر این ارتباط برای ایستگاه های غرب منطقه مشهود است. در بیشتر موارد همبستگی فشار هسته مرکزی پرفشار سیبری با بارش منفی و عرض جغرافیایی با بارش مثبت است. تحلیل وایازشی چند متغیره بینAO و ویژگی‌های پرفشار سیبری نشان دهنده ارتباط معکوس بین فشار در هسته پرفشار باAO و ارتباط مستقیم بین طول جغرافیایی و AO در اکثر ماه های پاییز و زمستان است.

    کلیدواژگان: نوسان شمالگان، پرفشار سیبری، دورپیوند، بارش، سواحل جنوبی دریای خزر، تحلیل وایازشی چند متغیره
  • فرناز رفیعی، اکبر اسماعیلی، حدیثه کرمانشاهی صفحات 28-36

    تحت شرایط آزمایشگاهی بررسی شد. بدین منظور در خرداد 1390، از سواحل بندر لنگه نمونه‌برداری انجام گردید. نمونه‌ها در آکواریوم‌هایی به ابعاد 40×30×60 سانتی متر (20 لیتر) با روش معلق هر تیمار در 3 تکرار پرورش داده شد. شرایط آکواریوم‌های شاهد شامل نور برابر 4700 لوکس دمای 25 درجه سانتی گراد، شوری 35 قسمت در هزار و دوره نوری:12:12(تاریکی: روشنایی) بود. تیمارهای مورد بررسی در دمای 25،20،15 درجه سانتی گراد، دوره نوری: 12:12،14:10 و 16:8 ساعت (تاریکی: روشنایی) و شدت نور6700،5700،4700 لوکس بودند. طول و وزن ریسه‌ها در روزهای 35،28،21،14،7و42 اندازه گیری و رشد نسبی محاسبه شد. نتایج نشان داد که عوامل دما، دوره نوری و شدت نور اثر معنی داری (05/0<p) بر روی رشد جلبک S. boveanum داشت. بیشترین رشد در شرایط پرورش دمای 25 درجه سانتی گراد (68/2درصد)، دوره نوری 12:12(09/1درصد) و شدت نور 4700 لوکس با 32/4 درصد بدست آمد. این شرایط برای پرورش آزمایشگاهی و فصل بهار با دوره نوری و شدت نور و دمای مناسب برای پرورش دریایی پیشنهاد می‌گردد.

    کلیدواژگان: Sargassum boveanum، دما، دوره نوری، رشد، شدت نور
  • بررسی آلودگی انگلی ماهی کیلکای چشم درشت دریای خزر
    هادی جدی، بابا مخیر، امیراقبال خواجه رحیمی صفحات 37-47

    در این پژوهش از اسفند سال 1389 تا آذر 1390 طی چهار فصل (زمستان، بهار، تابستان و پاییز) تعداد 252 عدد ماهی کیلکای چشم درشت دریای خزر از صیدگاه بابلسر، نمونه‌برداری شد. در هرفصل 63 عدد ماهی مورد بررسی قرارگرفت. چهار گونه انگل از آنها جداسازی شد. انگل‌های یافت شده عبارت بودند از: نوزاد .sp Contracaecum، نوزاد .Anisakis sp، Bunocotyle cingulata و Pseudopentagrama symmetrica. درصد آلودگی به انگل‌های فوق طی یکسال به ترتیب6/1 ،4/0 ،2/26 و9/36 بوده و شدت آلودگی به انگل‌های فوق طی مدت بررسی به ترتیب 25/1 ،1 ،6/2 و3/10 بدست‌آمد. انگل P. symmetrica بیشترین درصد و شدت آلودگی را در میان سایر انگل‌ها داشت. پس از آن B. cingulata در رتبه بعدی قرار دارد (هر دو گونه‌ی این ترماتودها غیر زیونوز هستند). انگل‌های .sp Contracaecum و .Anisakis sp که نماتد بوده و زیونوز می‌باشند، از لحاظ درصد آلودگی و شدت آلودگی درمیان سایر انگل‌ها در ماهی کیلکای چشم درشت در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. انگل‌های P. symmetrica و B. cingulata در هر4 فصل سال یافت شدند. ولی انگل Contracaecum sp. فقط درتابستان و انگل Anisakis sp. فقط در پاییز دیده شد. فصل تابستان با 9/88 درصد بیشترین و فصل زمستان با 22/22 درصد،کمترین میزان درصد آلودگی در ماهی کیلکای چشم درشت را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان آلودگی انگلی مربوط به لوله گوارش و پس از آن حفره بطنی و گنادها بود. باقی اندام‌های ماهیان مورد بررسی مانند: چشم، آبشش، پوست، کیسه شنا و کلیه همگی سالم و فاقدآلودگی بودند. دراین بررسی هیچ یک از انگل‌های تک یاخته شایع موجود در ماهیان یافت نشد. بنابراین از یافته‌های فوق نتیجه می‌شود که انگل‌های موجود درماهی کیلکا آسیب شدیدی به ماهیان نمیزنند و فقط باعث کاهش رشد آن‌ها شده ولی در کاهش جمعیت ماهیان کیلکا تاثیر چندانی ندارند. حتی با توجه به وجود انگل‌هایی مانند .sp Contracaecum و .Anisakis sp در این ماهی، مصرف آن‌ها باید با دقت در عمل آوری و پخت صورت گیرد.

    کلیدواژگان: ماهی کیلکای چشم درشت، انگل، زئونوز، درصدآلودگی، شدت آلودگی، بیماری زائی
  • لیدا سلیمی، شهلا جمیلی، پیمان اقتصادی عراقی، عباسعلی مطلبی، مححمد ربانی صفحات 48-60

    تالاب انزلی یک تالاب بین المللی در شمال ایران بوده و دارای شرایط اکوسیستمی ویژه برای پرورش و رشد انواع آبزیان می‌باشد. بنابراین پایش آن بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر این تالاب در معرض تهدید آلاینده‌های نفتی و فلزات سنگین موجود در پسابهای صنعتی حوزه آبریز قرار دارد. با توجه به امکان انتقال آلودگیهایی نظیر فلزات سنگین از طریق زنجیره غذایی، همراه با افزایش غلظت این آلاینده‌ها (Bioaccumulation)، مصرف آبزیان آلوده تالاب توسط انسان می‌تواند خطرات جدی را به همراه داشته باشد. در این پروژه نسبت به تعیین آلاینده‌های نیکل و وانادیوم که دو فلز سنگین شاخص آلودگی نفتی هستند اقدام شد. نمونه‌برداری از رسوب و یکی از گونه‌های بومی تالاب انزلی یعنی دوکفه‌ای cygnea Anodont در ایستگاه‌های موسوم به (ماهروزه و سلکه) و در دو فصل خشک و مرطوب (اواخر خرداد و اواخر شهریورماه) سال 1389 صورت گرفت، نمونه‌ها به آزمایشگاه منتقل و بعد از آماده‌سازی و انجام آنالیزهای شیمیایی با استفاده از روش جذب اتمی، فلزات سنگین Ni و V در آنها تعیین‌گردید. نتایج نشان داد که مقدار وانادیوم در بافت نرم دوکفه ای و رسوب، به ترتیب در محدوده حداقل و حداکثر 3243/0 میکروگرم در گرم ND(not detected)-و 9603/306 - 2.1796 میکروگرم در گرم بوده و غلظت نیکل در بافت نرم و رسوب به ترتیب در محدوده حداقل و حداکثر 3351/1 – 0231/0 میکروگرم در گرم و 5326/19 – 4949/0 میکروگرم در گرم بود. مشاهده می‌شود که مقادیر نیکل و وانادیوم در رسوب پایین بوده و حتی غلظت نیکل در محدوده ERL هم قرار ندارد در مورد وانادیوم چونERL و ERM برای آن تعریف نشده نمی توان در این خصوص قضاوت کرد. فاکتور تجمع زیستی رسوبی (BASF) نیز در خصوص نیکل و وانادیوم کمتر از یک بود، و این امر حاکی از آن است که انتقال این دو عنصر از رسوب به بدن دوکفه ای بالا نبوده و در بافت نرم آنودونت مقدار آن‌ها پایین است. نتایج آماری هم  با استفاده از نرم‌افزار SPSS 13 نشان داد بین مقادیر نیکل در نمونه آنودونت‌های ایستگاه ماهروزه، در خرداد و شهریور ماه اختلاف معنی داری وجود داشت (50/0  >p). همچنین اختلاف معنی داری در میزان وانادیوم تعیین شده در نمونه آنودونت و رسوب ماهروزه در شهریور ماه دیده شد. علاوه بر آن اختلاف معنی داری در میزان وانادیوم تعیین شده در نمونه آنودونت و رسوب سلکه هم در شهریور ماه وجود داشت.05/0 P

    کلیدواژگان: نیکل، وانادیوم، آنودونت، رسوب، تالاب انزلی، تجمع زیستی
  • مریم شاپوری صفحات 61-70

    در این مطالعه بررسی تنوع گروه های زیوپلانکتونی و تعیین تراکم آنها از بهار 1390 لغایت زمستان 1390 در آب‌های حد فاصل خلیج نایبند تا جزیره قشم در محدوده‌ای به طول 130 و عرض 30 مایل دریایی در 5 ترانسکت مشتمل بر 15 ایستگاه انجام شد. نمونه‌گیری توسط تور بونگو با چشمه 110 میکرون به صورت کشش مورب از نزدیک کف تا سطح آب انجام شد. علاوه بر آن فاکتورهای زیست محیطی از قبیل اکسیژن، شوری، دما و pH اندازه‌گیری شد. طی این تحقیق تراکم سالانه زیوپلانکتون برابر 270±1864عدد در متر مکعب محاسبه گردید. پاروپایان با 44 درصد، پروتوزوآ با 24 درصد و نرم‌تنان با 17 درصد به ترتیب بالاترین میانگین تراکم سالانه را به خود اختصاص دادند. حداقل تراکم زیوپلانکتونی مربوط به بهار با 3/285 ± 3/861 عدد در متر مکعب بود. فصل زمستان نیز با 1927± 5/3272 عدد در متر مکعب بیشترین تراکم را به خود اختصاص داد. ایستگاه 10 در نزدیکی بندر چیرو در بین ایستگاه‌ها حداکثر تراکم را داشت. بررسی‌های آماری نشان داد که بین ایستگاه و ترانسکت‌های مختلف از لحاظ میانگین تراکم زیوپلانکتون اختلاف معنی‌داری وجود ندارد) 05/0  >p. اما مقایسه میانگین تراکم بین فصول مختلف، تفاوت معنی‌داری در سطح اطمینان 95درصد را نشان داد.

    کلیدواژگان: زئوپلانکتون، فراوانی، پاروپایان، خلیج نایبند و قشم، خلیج فارس
  • مهزاد شکوری، سورنا ابدالی، حسین نگارستان، علی حلاجیان صفحات 71-86

    هدف از این تحقیق بررسی اثرات سمی فلز روی بر شاخص‌های خونی ماهی فیتوفاگ می‌باشد. پس از سازگارسازی نمونه‌های ماهی، تعداد 135عدد ماهی فیتوفاگ پرورشی با طول متوسط 1±13سانتی متر و وزن متوسط 10±50 گرم در گروه شاهد و تیمارهای 5 و 10 میلی گرم در لیتر نیترات روی Zn (NO3)2، در 9 دستگاه آکواریوم هر یک به ظرفیت 90 لیتر قرار داده شدند. نمونه‌برداری خون از سیاهرگ دمی، 3 عدد ماهی از هر آکواریوم (هر تیمار با 3 تکرار)، به صورت کاملا تصادفی هر 12 ساعت یکبار تا 96 ساعت صورت گرفت. نتایج نشان داد که درصد هماتوکریت Hematocrit ((HTCاز 4/3±3/24 درصد در تیمار شاهد به طور معنی داری به 4/4±3/38 درصد در24 ساعت در غلظت 10 میلی گرم در لیتر افزایش یافت (05/0>P). و حداکثر میزان آن در غلظت 5 میلی گرم در لیتر در 96 ساعت برابر با 3/2± 3/43 درصد بود که نسبت به شاهد افزایش معنی داری نشان داد (05/0>P). حجم متوسط سلولی (MCV) Mean cell volium از 3/5±1/108 فمتولیتر در تیمار شاهد افزایش معنی داری به 1±1/444 فمتولیتر در تیمار 96 ساعت در غلظت 10 میلی گرم در لیتر نشان داد (05/0>P). و حداکثر میزان آن در غلظت 5 میلی گرم در لیتر در 96 ساعت به 4/157±5/33 فمتولیتر رسید. میانگین هموگلوبین یاخته قرمزMedial cell hemoglobin MCH)) از(6/20±6/302 گرم در دسی لیتر) در تیمار شاهد به (30±9/858 گرم در دسی لیتر) در تیمار 96 ساعت در غلظت 10 میلی گرم در لیتر افزایش یافت (05/0>P). و در 96 ساعت در غلظت 5 میلی گرم در لیتر برابر با (5/195±4/608 گرم در دسی لیتر) مشاهده شد که اختلاف معنی داری با شاهد و دوز 10 میلی گرم در لیتر نشان نداد (05/0>p). تعداد گلبولهای سفید (WBC)White blood cell ابتدا کاهش و در 96 ساعت بطور معنی داری افزایش یافت (05/0>P). بطوریکه حداقل میزان آن در تیمار 5 میلی گرم در لیتر در 72 ساعت برابر با (1258±4000 عدد در هر میلی متر مکعب خون) و حداکثر میزان آن برابر (4500±65500 عدد در هر میلی متر مکعب خون) در تیمار با غلظت 5 میلی گرم در لیتر در زمان 96 ساعت بود. تعداد گلبولهای قرمز Red blood cell (RBC)از (1/2169741 ± 2236667 عدد در هر میلی متر مکعب خون) درتیمار شاهد، به (5/28867±700000 عدد در هر میلی متر مکعب خون) در 96 ساعت در غلظت 10 میلی گرم در لیتر کاهش یافتند (05/0>P). بطوریکه در 12 ساعت در تیمار 5 میلی گرم در لیتر برابر با (7/55075 ±1540000 عدد در هر میلی متر مکعب خون)،که با شاهد و غلظت 10 میلی گرم در لیتر اختلاف معنی داری مشاهده نشد(05/0P>). با توجه به نتایج بدست آمده پارامترهای خونی فاکتورهای حساس در پایش سمیت روی و استرس ناشی از آن خصوصا در غلظتهای حاد(کشنده) می‌باشد.

    کلیدواژگان: روی، شاخص های خونی، فیتوفاگ (Hypophthalmichthys molitrix)
  • نازنین شیخ وند صفحات 87-95

    در این تحقیق غلظت فلز سنگین سرب در نمونه های آب، رسوب، بافت نرم و سخت شکم پا گونه Turbo coronatus و ماکروجلبک های مورد تغذیه شکم پا در جزیره کیش از چهار ایستگاه انتخابی به نام های کشتی یونانی، بازار عرب، درخت سبز و صدا و سیما در فصل زمستان 1389 و تابستان 1390 مورد بررسی قرار گرفت. نمونه‌ها با دستگاه جذب اتمی کوره گرافیتی Perkin Elmer مدل 4100 (ساخت امریکا)، با سه تکرار و در هر تکرار20 نمونه ارزیابی گردید. برای تحلیل داده ها از نرم افراز SPSS استفاده گردیده است. نتایج حاصله بیانگر آنست که در چهار ایستگاه تجمع فلز سرب در فصل زمستان و در تابستان به ترتیب در بافت نرم 57/2، 02/2 میکرو گرم بر کیلوگرم وزن خشک، بافت سخت 28/2، 10/1 نانو گرم بر گرم وزن خشک، جلبک 51/3، 15/2 میکرو گرم بر کیلوگرم وزن خشک، رسوب 45/2، 73/1 میکرو گرم بر کیلوگرم وزن خشک و در آب 10 > میکرو گرم بر کیلوگرم وزن خشک که این میزان تجمع فلزات نسبت به مقدار WHO کمتر بود و بین میزان فلز در نمونه ها در دو فصل و هم چنین بین ایستگاه ها اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0 P>).

    کلیدواژگان: سرب، Turbo coronatus جزیره کیش، خلیج فارس
|
  • H. Kabirifard, E. Sheikhi Nejad, M. Masoumi Pages 1-12

    In the present study, the concentration of some heavy metals (Fe, Zn, Pb, Ni) were measured and defined in surface waters, soil and organs of some plants: spinach, radish, cress and mint, in the spring and summer of 1390 in the Pishva area (Varamin). Heavy metals were measured in vegetables’ root, stem, leaf and their intake through consumption by human. Samplings of vegetable in five different points were accomplished. The amount of iron, zinc, lead and nickel, after chemical digestion of samples, were determined, using spectrophotometer flame atomic absorption method by 372.0, 213.9, 217.0, and 232.0 nm wavelength respectively. Four examined heavy metals in water, soil and vegetables samples in two seasons determined as 448.34±37.55, 56.68±15.53, 11.50±2.79 and 134.2±6.21 mg/kg respectively. Metals in vegetables, water and soil samples in two seasons had normal distribution and confidence level of 95%. Comparing the results with international standards for them showed that they are in acceptable range for water and soil samples in two seasons but in case of vegetables except for Zn in cress and mint roots and leave of spinach in summer which are in the acceptable range, the rest vegetable samples had heavy metal concentrations more than international levels in two seasons.

    Keywords: Heavy metals, Atomic Absorption Spectroscopy, chemical digestion, Vegetables, Pishva
  • T. Azizian, A. Askari Pages 13-27

    In this research, to investigate the relationship between AO (Arctic Oscillation) index and Siberian high pressure and the impact of it on the amount of rainfall in seven synoptic stations that have the ability to cover the southern coasts of Caspian Sea, we used 30- year period (1976 to 2005) precipitation data of those stations using correlation and regression analyses. We also used mean sea level pressure maps to analyze synoptically some special cases of extreme rainfalls. Our obtained results showed significant correlation at 95% level between extreme rainfalls and AO indices and also between rainfall and extreme AO indices in some stations of this region at monthly, seasonal and annual scales. In this context, using multiple regression analysis, rainfall was considered as the dependent variable and features of Siberian high pressure considered as independent variables. Results of this analysis showed that there is a strong relationship between precipitation and features of Siberian high pressure for eastern stations of the region under study in January and February. This relationship was quite evident for western stations in October. In most cases, coefficient of correlation of rainfall with central pressure of Siberian high was negative and, with latitude it was positive. Multiple regression analysis between AO indices and features of Siberian high pressure showed negative relationship between central pressures in Siberian high with AO indices and positive relationship between longitude of Siberian high pressure centers and AO indices in most months of autumn and winter.

    Keywords: Arctic Oscillation, Siberian High, teleconcections, Precipitation, southern coasts of Caspian Sea
  • F. Rafiee, A. Esmaieli, H. Kermanshahi Pages 28-36

    Sargassum is one of the main sources of alginate, the substance with many commercial uses. The species Sargassum boveanum is an edible algae and study of effect of environmental factors on its growth is a step towards is culture. Therefore, growth of Sargassum boveanum under various temperature, irradiance and photoperiod was studied over 6 weeks under laboratory condition. The macroalgae was collected from coasts of Lengeh in June 2011. For each treatment, the algae were inoculated into 20 liters of water aquariums with diameters of 60×30×40 cm. The suspension method used for culture of algae. .The culture conducted at 4700 lux for irradiance, 25Co for temperature ,35PPT for salinity and 12:12 hour (light: dark) photoperiod. The treatments were: temperature (15, 20 and 25oC), photoperiod (12:12, 14:10 and 16:8, light: dark, respectively) and photon irradiances (4700, 5700, 6700 lux). All treatments (tanks) were carried out in triplicates. The length and weight of the thalli were measured on 7, 14, 21, 28, 35 and 42 days. The results of this study showed significant differences on growth of S. boveanum between treatments. Maximum relative growth rate was obtained at 12:12 hour photoperiod (% 4/32), 25Co (% 2.68) and 4700 lux (% 4.32) that proved to be suitable for indoor culture. We recommend spring as the best season for mariculture this alga.

    Keywords: Sargassum boveanum, temperature, Photoperiod, irradiance, growth
  • A Study on parasites of Clupeonella grimmi in Caspian Sea
    H. Jeddy, B. Mokhayer, A. Khajeh Rahimi Pages 37-47

    During this survey from February until November 2011 in four seasons (winter, spring, summer, fall), 252 speciemen of Clupeonella grimmi were sampled from Caspian Sea’s Babolsar fishing ground, in each sampling 63 fishes were examined and four species of parasite were isolated from them. Parasites found were: Larvae of Contracaecum sp. and Larvae of Anisakis sp., Bunocotyle cingulata and Pseudopentagrama symmetrica. In this survey the percentage of infection and intensity of infection of parasites found have been expressed in C. grimmi in the Caspian Sea. During one year percentages of the above mentioned parasities were: 1.6, 0.4, 26.2 and 36.9 respectively and during one year the parasitic intensity of infections were: 1.25, 1, 2.6, 10.3 respectively.P. symmetrica parasite showed high percentage of infection among other parasites and second was B. cingulata (both of the Trematoda are non-zoonusen).Contracaecum sp. and Anisakis sp. are Nematoda and zoonusen,in terms of percentage and intensity of infection, among other parasites in C. grimmi fish, they were in next rank. P. symmetrica and B. cingulata parasites were found in all four seasons of the year but Contracaecum was just found in summer and also Anisakis sp. was only fount in fall.Among seasons of the year, summer with 88.9 percent, showed most percentage and winter with 22.22 percent, showed least percentage of contamination to in C. grimmi.Most infection rate was found in the parasites of the gastrointestinal tract and after that the abdominal organs and the gonads (testis). Other organs of fish under survey such as: eyes, gill, skin, swim blader, kidney were healthy and free of parasitic contamination.In this survey, none of common protozoan parasites were found in fish, therefore according to the findings of the present study the parasites found in C. grimmi didn't severely damage the fishes health and probably only caused reduced growth and have little impact on decline in fish populations. But existence of parasites like Contracaecum sp. and Anisakis sp. inside the fish’s body, fish consumption must be with care in cooking and producing. Human feeding on fish infected with above mentioned parasites, can cause these parasites to grow in human body and can develop pathogenesis effects.

    Keywords: Clupeonella grimmi, Parasite, zoonusen, percent of impurity(contamination) intensity of infection (contamination), pathogenesis
  • L. Salimi, Sh. Jamili, P. Eghtesadi Araghi, A. Motalebi, M. Rabbani Pages 48-60

    Anzali Lagoon is an international lagoon in North of Iran. It has specific ecosystem characteristics and is a suitable environment for aquatic animals and molluscs, therefore environmental monitoring is very important in this lagoon. On the other hands in recent year'sattention to heavy metals increased. Entry of industrial sewage into aquatic environments and with consideration to bioaccumulation of heavy metals in food chain, the utilization of the polluted aquatic animals by human can bring about irrevocable hazards. The present research aimed to assess Ni, V levels, as oil pollution index, in surface sediments and bivalves (Anodonta cygnea) in 2 stations (Mahrozeh and Selkeh). Samples were collected during 2 different periods of the year, dry and rain seasons, (June & September 2009). Heavy metal (Ni, V) concentrations were determined by Atomic Absorption in Anodonta cygnea and the sediments in Anzali Lagoon. The vanadium concentration in bivalve and sediment was ND (not detected)- 0.3243 µg/g and 2.1796 -306.9603 µg/g respectively. Nickel concentration in bivalve and sediment was 0.0231-1.3351 µg/g, 0.4949-19.5326 µg/g respectively. These amounts in Anzali Lagoon were lower than those of Ni and V in aquatic ecosystems in other countries, and are not in the effect range low (ERL). Besides, the average Vanadium amount is much lower than the sediments in the similar spots, and since ERL and effect range medium (ERM) are not defined for Vanadium, there is no room for judgment. Bioaccumulation sediment factor (BASF) was low for Ni, V (

    Keywords: Ni, v, Anodont, sediments, bioaccumulation Anzali Lagoon
  • M. Shapoori Pages 61-70

    Identification of zooplankton groups and their abundance was conduvted in 5 designated transects along 130 mile between Nayband Bay and Qeshm island from spring 2011 to winter 2012 .Sampling was done by pulling Bongo net of 110 micrometer mesh size obliquely from near the sea bed to the surface . Parameters such as salinity, temperature and oxygen were also recorded. Totally, the most dominant group was Copepoda with relative density of 44%, followed by Protozoa 24% and Mollusca 17%, respectively. Maximum zooplankton density was observed in winter (average 3272.1 1927), while minimum density was in spring (average 861/3 285/3). No significant difference was found among seasons. The peak abundance was observed in winter.

    Keywords: Zooplankton, Abundance, copepoda, Nayband Bay, Qeshm Island, Persian Gulf
  • M. Shakoori, S. Abdali, H. Negarestan, A. Hallajian Pages 71-86

    This study aims to elucidate the toxic impact of zinc on hematological indices of the farmed Silver Carp (Hypophthalmichthys molitrix). In this study, after adaptation 135 fish specimens with the length of 13±1 cm and the weight of 50±10 gr were put in one control treatment and 2 experimental treatments contained of 5 and 10 mg/L (Zn (no) 3)2 in 90 liter aquariums. Blood samples were taken from the caudal vein after 12, 24, 48, 72 and 96 hours. Results showed that, hematocrite (Hct), hemoglobin levels (Hb), mean corpuscular volume (MCV) and mean corpuscular hemoglobin (MCH) increased significantly (p<0/05). The number of White Blood Cell (WBC) on 5 mg/L and 10 mg/lit treatments until 72 hours decreased significantly but after 96 hours it increased significantly (P<0/05). The number of Red Blood Cells (RBC) decreased significantly until 96 hours (P<0/05). According to the results, blood parameters were sensitive factors in monitoring the toxicity and the stress caused by zinc particularly in acute concentrations.

    Keywords: Zinc, Hematological indices, Silver carp (Hypophthalmichthys molitrix)
  • N. Sheikhvand Pages 87-95

    In this study concentration of Lead in water, sediment, hard and soft tissue of the gastropod, Turbo coronatus and algae, in winter and summer of 2011 were analyzed. There were four stations in Kish Island including the Greek ship, Arab market, seda va sima, and green tree. Samples were digested using MOOPAM protocol with atomic absorption in three replicates. The results indicated that the concentration of Lead in the four stations in soft tissue were 2/57 ppb, 2/02 ppb, hard tissue 2/28ppb, 1/10ppb, Algae 3/51ppb, 2/15ppb, sediment 2/45ppb, 1/73ppb and in Water<10ppb in winter and summer respectively. The concentrations of Lead were less than the WHO world standard. There were no significant differences between the amount of Lead in the samples of the two seasons and also among the stations.

    Keywords: Lead, Turbo coronatus, Kish Island, Persian Gulf