فهرست مطالب

نشریه پژوهش های علوم و فنون دریایی
سال نهم شماره 3 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • تارا موسیوند، عباس اخوان سپهی، شیلا صفائیان صفحات 1-9

    خلیج فارس یا دریای پارس آبراهی است که در امتداد دریای عمان و در میان ایران و شبه جزیره عربستان قرار دارد. تنگه استراتژیک هرمز باریکه خمیده شکلی است که فلات ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می کند و آب های خلیج فارس را به دریای عمان و اقیانوس هند پیوند می دهد. تلاش برای بررسی تنوع گونه های باکتری های نمک دوست موجود در سواحل تنگه هرمزکه بخشی از تنوع زیستی این تنگه است، هدف اجرای مطالعه حاضر بود در بهمن ماه سال 1390به تعداد 12 نمونه از آب و رسوب مناطق و عمق های مختلف سواحل تنگه هرمز جمع آوری و در شرایط استریل به آزمایشگاه منتقل شدند. غنی سازی نمونه ها در محیط براث اختصاصی Alkaline Peptone Water و محیط عمومی Nutrient Broth انجام گرفت. نمونه ها بر روی محیط های کشت جامد EMB،Endo وMac Conkey Agar کشت داده شدند .در نهایت 70 جدایه از محیط های کشت بدست آمد. سرانجام آزمون ژنتیکی بر پایه Sequencing 16S rRNA انجام گرفت. آنالیز فیلوژنتیکی سویه ها بر اساس rRNA 16S نشان داد که سویه هایی از هالوموناس به نام هایHalomonas alkaliphila ، sulfidaeris Halomonas و Halomonas venustaجدا سازی شد .این مطالعه نشان داد که سواحل تنگه هرمز می تواند محیط مطلوبی برای رشد باکتری های گرم منفی نمک دوست  هالوموناس  باشد که می توانند کاربردهای بیوتکنولوژیکی فراوان داشته باشند.

    کلیدواژگان: تنوع زیستی، تنگه هرمز، هالوموناس، rRNA 16S
  • پریسا نجات خواه معنوی، افتخار شیروانی مهدوی، مونا اسماعیلی بیدهندی صفحات 11-20

    مطالعه حاضر در سال 1392 با هدف ارزیابی غلظت سم کشاورزی ارگانوکلره ددت در بافت عضله سه ماهی سفید، کپور و کفال در 8 ایستگاه در سواحل جنوبی دریای خزر (بندر ترکمن، خزرآباد ساری، فریدونکنار، چالوس، کیاشهر، بندر انزلی، هشتپر و آستارا) انجام گردید. در هر ایستگاه، سه عدد ماهی از هر گونه صید شد و غلظت سم در عضله ماهی‌ها با استفاده از دستگاه گازکروماتوگرافی مجهز به آشکارساز تسخیر الکترون (Gas Chromatographs Electron Capture Detectors (GC- ECD)) سنجیده شد. متوسط میزان سم ددت در ماهی سفید، کپور و کفال به ترتیب 24/0 ± 11/0، 25/0 ± 17/0 و 25/0 ± 163/0 نانوگرم بر گرم وزن‌تر اندازه گیری گردید. آلوده‌ترین ایستگاه از نظر آلودگی به سم ددت کیاشهر (با متوسط 02/0±64/0 نانوگرم بر گرم بر پایه وزن‌تر) بود. میزان سم ددت در بافت عضله ماهیان هیچ یک از ایستگاه‌های مورد بررسی بالاتر از میزان جذب قابل قبول روزانه به دست نیامد. میزان ددت در ماهیان مورد بررسی در مقایسه با سال 1387 به طور معنی داری کاهش یافته است.

    کلیدواژگان: سموم ارگانوکلره، ددت، ماهی کپور، سفید، کفال، سواحل جنوبی دریای مازندران
  • افتخار شیروانی مهدوی صفحات 21-92

    تحقیق حاضر به منظور سنجش تجمع عنصر کادمیوم در بافت های آبشش، تخمدان، پوست و عضله ماهی شاه کولی (Chalcalburnus chalcoides) صید شده در محدوده اسکله انزلی در استان گیلان در مساحت حدود 10 کیلومتر مربع و در 12 ایستگاه در خرداد 1387 انجام گرفت. در اندازه گیری میزان فلزات پس از بیومتری، جداسازی بافت های مورد بررسی و هضم شیمیایی از دستگاه جذب اتمی شعله ای استفاده شد. بر اساس نتایج بدست آمده بین وزن و طول ماهی با میزان فلز در بافت های مورد بررسی ارتباط معناداری مشخص نگردید و نیز ماهیان با مرتبه وزنی پایین تر دارای مرتبه های بالاتر غلظت کادمیوم بودند، درصورتیکه تجمع این فلز با مرتبه های مختلف غلظت در ماهیان با مرتبه وزنی بالاتر می باشد. بیشترین میزان کادمیوم در آبشش (015/0±94/0) میلی گرم درکیلوگرم و کمترین آن در عضله (014/0±02/0) میلی گرم در کیلوگرم می باشد. تجمع فلز مورد بررسی در بافت ها دارای ترتیب آبشش>پوست>تخمدان>عضله بوده و بین بافت های مورد بررسی از نظر تجمع کادمیوم بجز در دو بافت آبشش و پوست تفاوت معنی دار بدست آمد (05/0 >P). مقایسه غلظت های بدست آمده در تحقیق حاضر با حد مجاز (CODEX,2007) نشان دهنده ی به طور معنی داری بالاتر بودن میزان کادمیوم در بافت آبشش می باشد (05/0 >P).

    کلیدواژگان: کادمیوم، ماهی شاه کولی، اسکله انزلی، آبشش
  • مهزاد شکوری، سورنا ابدالی، حسین نگارستان صفحات 31-39

    هدف از این تحقیق بررسی سمیت فلز سنگین روی بر برخی فاکتورهای سرولوژیکی خون ماهی فیتوفاگ طی مجاورت کوتاه مدت با فلز روی می باشد. به منظور انجام این مطالعه 135 عدد بچه ماهی فیتوفاگ با وزن متوسط 10 ± 50 گرم و طول متوسط 1±13سانتی متر، در مجاورت غلظت های 0، 5 و 10 میلی گرم در لیتر نیترات روی) (Zn (NO3) 2در 9 آکواریوم هر یک به ظرفیت 90 لیتر قرار داده شدند. نمونه برداری خون از سیاهرگ دمی به صورت کاملا تصادفی، هر 12 ساعت یکبار تا 96 ساعت صورت گرفت. نتایج نشان داد که کلسترول خون در 96 ساعت در تیمار 10 میلی گرم در لیتر با تیمارهای 5 میلی گرم در لیتر و شاهد اختلاف معنی داری داشت (05/0<p). بطوریکه حداقل میزان آن در تیمار 10 میلی گرم در لیتر در 96 ساعت برابر با (2/0±83/10) میلی گرم بر دسی لیتر و بیشترین میزان آن در تیمار 5 میلی گرم در لیتر در 48 ساعت برابر با (7/22±7/102) میلی گرم بر دسی لیتر مشاهده گردید. میانگین تری گلیسرید خون دارای نوسان بود، بطوریکه بیشترین میزان آن در تیمار 10 میلی گرم بر لیتر در 12 ساعت برابر با (14±93) میلی گرم بر دسی لیتر و حداقل میزان آن در 96 ساعت در تیمار 5 میلی گرم در لیتر برابر با (2±4/24) میلی گرم بر دسی لیتر مشاهده گردید. میانگین آلبومین خون با افزایش غلظت روی و مدت زمان مجاورت با افزایش معنی داری همراه بود (05/0<p). بطوریکه حداقل میزان آن در تیمار شاهد برابر با (14/0±73/0) گرم بر دسی لیتر و حداکثر میزان آن در تیمار 5 میلی گرم در لیتر در 96 ساعت برابر با (6/0±03/9) گرم بر دسی لیتر مشاهده گردید. میانگین پروتیین کل کاهش معنی داری نشان داد (05/0<p)، بطوریکه کمترین میزان آن در تیمار 5 میلی گرم در لیتر در 96 ساعت برابر با (003/0±043/0) گرم بر دسی لیتر و بیشترین آن در 12 ساعت در تیمار 10 میلی گرم بر لیتر برابر با (3/0±53/3) گرم بر دسی لیتر بدست آمد. گلوکز پلاسما اختلاف معنی داری نشان نداد (05/0> P). بر اساس نتایج حاصل، پارامترهای خونی و بیوشیمیایی فاکتورهای مناسب برای پایش سمیت روی و استرس ناشی از آن به ویژه در غلظت های حاد (کشنده) در ماهی فیتوفاگ می باشند.

    کلیدواژگان: نیترات روی، گلوکز، آلبومین، پروتئین، کلسترول، تری گلیسیرید، فیتوفاگ Hypophthalmichthys molitrix
  • مژگان امتیازجو، زهرا دهقانی مطلق، مجید زینلی صفحات 41-49

    اسپیرولینا از سیانو باکتری های رشته ای است که در صنعت آبزی پروری مورد استفاده قرار می گیرد. در این تحقیق به بررسی اثرات آنتی اکسیدانی ماهی قزل آلای تغذیه شده با اسپیرولینا پرداخته شده است و سنجش تغییرات آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) برای این ارزیابی بکار گرفته شد. مراحل اجرایی این تحقیق در مزرعه پرورشی ماهیان قزل آلای استان تهران صورت پذیرفت . تعداد 120 عدد ماهی قزل آلای رنگین کمان با میانگین وزن 2±17 گرم و میانگین طول 37/±39/11 سانتی متر انتخاب و به سه گروه آزمایشی حاوی 5/7 ، 5 و 5/2 درصد پودر خشک اسپیرولینا و دو گروه به عنوان شاهد (بدون تغذیه اسپیرولینا و گروه دیگر بایندر) تقسیم بندی شدند . اسپیرولینا با استفاده از روغن کلزا به عنوان بایندر پس از وزن کردن میزان غذای مورد نیاز هر استخر با غذا مخلوط شد. در این مدت ماهی ها روزانه سه بار در روز و به مدت 90 روز تغذیه شدند. پس از نمونه برداری از بافت کبد، طحال و عضله، فعالیت ویژه آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز به روش وندال سنجش شد. نتایج نشان داد که افزایش درصد اسپیرولینا در رژیم غذایی به میزان 5/7 و 5 درصد، میزان فعالیت ویژه آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز در طحال را به میزان (61.52 درصد) افزایش داده است. همچنین در باره بافت کبد با افزایش درصد تغذیه از اسپیرولینا میزان فعالیت ویژه آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز 95/21 درصد و در عضله به میزان4/9 درصد کاهش یافت. نتایج این مطالعه نشان داد که تغذیه ماهی با اسپیرولینا سبب افزایش فعالیت ضد اکسایشی آنزیم (GPX) در بافت های طحال و سبب کاهش فعالیت ضد اکسایشی آنزیم (GPX) در عضله و کبد ماهی قزل آلا گردید.

    کلیدواژگان: اسپیرولینا، گلوتاتیون پراکسیداز، آنتی اکسیدان، ماهی قزل آلا
  • فرشته فریور، رضوان موسوی ندوشن، فریبرز دولتشاهی، سید محمدتقی ساداتی پور صفحات 51-61

    واقع شدن رودخانه درکه در شمال شهر تهران(یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان) و بزرگترین قطب صنعتی ایران، باعث شده است که این رودخانه در معرض انواع آلودگی ها قرار گیرد. هدف این مطالعه بررسی کیفیت آب رودخانه ی درکه در رابطه با مصارف آشامیدنی و کشاورزی است. بدین منظور از آب رودخانه در دو فصل تابستان و پاییز سال 1389 در 12 ایستگاه حدفاصل شاه نشین تا پل شهرک آزمایش نمونه برداری شد و یک نمونه نیز از برف واقع در ارتفاعات توچال به عنوان شاهد برداشته شد. در این تحقیق خواص فیزیکی و شیمیایی آب شامل دما و قلیاییت کل، قلیاییت فنلی، سختی کلpH , EC,DO,BOD,COD,TDS, Ca2+,Mg2+,Na1+ ,CO2,HCO3-,Fe+2 ,Cl-,CO32-,-,PO43-, SO42-اندازه گیری گردید. بررسی آزمایش های انجام شده و مقایسه پارامترهای کیفیت آب با استانداردهای جهانی نشان می دهد که آب رودخانه تنها در بخش چشمه درکه قابل شرب بوده و در سایر ایستگاه ها از کیفیت شرب خارج می شود، اما برای مصارف صنعتی و کشاورزی مناسب و برای مصرف آشامیدنی حتما باید تصفیه گردد.

    کلیدواژگان: چشمه و رودخانه ی درکه، ارتفاعات توچال، پارامترهای فیزیکی و شیمیایی
  • علی محمدی، حسین اردکانی، محمدتقی زمانیان صفحات 63-76

    در این پژوهش، رشد امواج چگال‏گرای در منطقه جغرافیایی بین عرض های 15 و 65 درجه شمالی و طول جغرافیایی 15 و 80 درجه شرقی (خاورمیانه) مورد مطالعه قرار گرفته است. سامانه‏ جوی مورد مطالعه از مورخه 13 بهمن لغایت 19 بهمن 1388 بر فراز منطقه مورد مطالعه عبور نموده است. رشد فرود موج و شکل گیری فراز موج بر روی منطقه با محاسبه شعاع تغییر شکل و عدد نشان داده شده است. شعاع تغییر شکل ، فراسنجی با بعد طول می باشد که در حل مدل پایداری به دست می آید و این شعاع معیاری است که آستانه شروع و حد پایانی طول موج های ناپای‏دار را مشخص‏می‏نماید. برای محاسبه فراسنج های شعاع تغییر شکل و عدد از داده‏های آنالیز مجدد مدل پیش بینی جهانی استفاده شده است و نشان داده شده است که طی حداقل 24 ساعت و حداکثر 36 ساعت (بستگی به شرایط و میزان قدرت نظام‏جوی) آینده، امواج چگونه رشد می‏کنند. دستاورد اصلی این پژوهش این است که با کاهش شعاع‏ تغییرشکل‏ تا 800 کیلومتر و افزایش معکوس عدد به عدد 3 امواج جوی در 24 الی 48 ساعت آینده در جهت شکل‏گیری فرود موج رشد می کنند. هر گاه این فراسنج از 1000 کیلومتر بیش‏تر شود و معکوس عدد نیز کمتر از 1 گردد، انتظار رشد و توسعه ریج بر فراز منطقه می رود.

    کلیدواژگان: شعاع تغییر شکل، عدد، مدل، ناپایداری
  • رضوان موسوی ندوشن، سمیرا گل میرزایی صفحات 77-88

    در میان کوپه پودهای پرورشی کالانویدها با توجه به فرم پلاژیک، حرکات جذاب، فراوانی بالا در طبیعت، رزیم گیاهخواری و سطح لیپید بالا، اندازه متناسب، منبع مستعدی به عنوان غذای زنده برای لارو ماهیان دریایی می باشند. لذا با توجه به اهمیت این گروه زیوپلانکتونی، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر سطوح مختلف دمایی بر بقا و رشد جنس Acartia در 3 تیمار آزمایشی30، 25 و 20 درجه سانتی گراد و شوری ثابت 40 در هزار طی 21 روز انجام گرفت و نرخ رشد محاسبه گردید. در پایان مطالعه بالاترین میانگین درصد رها سازی تخم و بازماندگی در تیمار دمایی30 درجه سانتی گراد بدست آمد. در این دما میانگین رهاسازی و بازماندگی تخم 54/11±6/86 درصد، میانگین تولید5 مرحله ناپلیوس ، 5 مرحله کوپه پودیت و بالغ به ترتیب برابر با 50/5±3/34 درصد، 50/5±1/23 درصد، 6±15درصد و بیشترین نرخ رشد با میانگین 02/0±04/0 درصد بدست آمد.

    کلیدواژگان: پاروپایان، کالانویید، .Acartia sp، تیمارهای دمایی، رشد
|
  • T. Mousivand, A. Akhavan Sepahi, S. Safaeian Pages 1-9

    Persian Gulf or Pars Sea is a water course which is in the direction of Oman Sea and is between Iran and Arab Peninsula. The strategic strait of Hormoz is curved shape strip which is square Iran Plateau from Saudi Arabia and connects water of Persian Gulf Oman Sea and India Ocean. The goal of this study was to investigate the present Halomonas varieties which live in beaches belonging to strait of Hormoz and which are a part of biological diversity of this strait. Twelve samples from the water and sediment of this region from different depths of striat of Hormoz were collected and sent to laboratory in sterile conditions. Enrichment of samples was done in the Alkaline Peptone Water medium and Nutrient Broth medium. Samples were incubated on 3 solid incubational environments: Endo, EMB and Mac Conkey Agar. Finally 70 isolates were obtained from these environments. Genetic test was done based on sequencing 16S rRNA. The phylogenetic analysis on the samples, based on 16S rRNA analysis, identified three Halomonas species including Halomonasvenusta, Halomonas sulfidaeris and Halomonas alkaliphila. This study shows that beaches of strait of Hormoz is a good habitat for halophile gram negative bacteria ( Halomonas) which may have biotechnical applications .

    Keywords: Biodiversity, Hormoz strait, Halomonas, 16S rRNA
  • P. Nejatkhah Manavi, E. Shirvani Mahdavi, M. Esmaeili Bidhendi Pages 11-20

    This investigation was carried out in 2013 to measure the concentration of agricultural organochlorine pesticide DDT in muscle tissues of three fish species including Cyprinus carpio, Rutilus frisii kutum & Liza auratas in eight stations in southern coast of the Caspian Sea (Bandar Torkaman, Khazarabad Sari, Fereydunkenar, Chalous, Kiashahr, Bandar Anzali, Hashtpar and Astara), Iran. In each station, five fish samples per species were caught and the concentration of the pesticide were measured by gas chromatography – electron capture detector (GCECD) in each of them. The average amount of DDT in C. carpio, R. frisii kutum & L. auratas were 0.11 ±0.24, 0.17 ±0.25 and 0.163 ±0.25 ng/g fresh weight, respectively. The most contaminated stations in terms of DDT contamination was Kiashahr (averagely, 0.64 ±0.02 ng/g based on fresh weight). In all stations, amount of DDT was lower than the maximum residue limit (0.28 mg/g fresh weight). Moreover, the level of the pesticide, DDT, in muscle tissue of the fish from all stations was not higher than acceptable daily intake (ADI). The levels of DDT in studied fishes are significantly lower than in 2008.

    Keywords: Organochlorine pesticides, DDT, Cyprinus carpio, Rutilus frisii kutum, Liza auratas, southern coastal region of Caspian Sea
  • E. Shirvani Mahdavi Pages 21-92

    study was performed in autumn 2008 in order to determine Cd accumulation in the tissuesof gill, kidney, skin and muscle of Chalcalburnus chalcoides in Anzali Wharf in the 10 km2 zone. The samples were collected from 12 points which were then analyzed by flame atomic absorption spectrophotometer after biometry and separation of the targeted tissues and chemical digestion. According to the results, there was no significant relationship between the weight and length of fish and metal concentration. The fish with lower range of weight had more Cd, but different concentration range of metals was found in fish with higher range of weight. Maximum Cd was found in gill (0.94±0.015 mg/kg) and minimum concentration was found in muscle (0.02±0.014 mg/kg). The accumulation of cadmium in tissues ranged as follows: gill>skin>kidney>muscle. As specified the concentration of Cd in gill and skin was not significantly different but it was significantly different in other tissues. The level of metal was compared with (CODEX, 2007) standard. Results showed that Cd in gill was significantly different at 0.05 levels.

    Keywords: Cd, Chalcalburnus chalcoides, Anzali Wharf, Gill
  • M. Shakoori, S. Abdali, H. Negarestan Pages 31-39

    The aim of this study was to evaluate the toxicity effect of zinc heavy metal on some serological parameters on Silver carp in the vicinity with zinc in short term. In order to do this study a total of 135 fish with mean weight 50±10gr and mean length 13±1cm were located to adjacent to 0.5 and 10 mg/L of Zn (NO3)2 in 9 Aquarium with 90 liter of capacity.Sampling of fish was done randomly each 12 hours until 96 hours from caudal vein. The result showed that the level of cholesterol in 10 mg/L treatments in 96 hours were significant difference with 5 mg/ L and control treatments (p<0/05). The results showed that the minimum amount of cholesterol in 10 mg/L treatment in 96 hours was (10.83±0.2 mg/ dL) and the maximum amount was found in 5 ppm treatment in 48 hours was (102.7±22.7 mg/dL). Mean triglyceride fluctuated, so that the maximum amount of triglyceride was found in 10 mg/L treatment in 12 hours (93±14) mg/dL) and the minimum in 96 hours in 5 mg/L treatment was (24.4±2 mg dl). By increasing the concentration of zinc. albumin level were increased significantly. The minimum amount was found in control treatment which was (0.73±0.14 g/dL) and the maximum level in 5 m/g/L treatment at 96 hours was (9.03±0.6 g/dL). Total protein levels were decreased significantly (p<0.05). The minimum amount of total proteins in 5 mg/L treatment at 96 hours was (0/043±0/003) g/dL, and the maximum amount was at 12 hours in 10 mg/L treatment at (3/53±0/3)g/dL. Based on results, Hematological and biochemical parameters are useful for monitoring of Zinc acute toxicity in Silver carp.

    Keywords: Zinc nitrate, glucose, albumin, Protein, Cholesterol, Triglyceride, Silver carp (Hypophthalmichthys molitrix)
  • E. Emitazjo, Z. Dehghani Motalagh, M. Zeinali Pages 41-49

    Spirulina is filamentous cyanobacteria and is used in aquaculture industry. In this investigation antioxidative effects of fish trouts(Onchronchus mykiss) feeded with Spirulina was studied. Changes in Glutathione peroxidase enzyme (GPX) was employed for this evaluation. Main stages of this investigation was performed in fish trout culture farm in Tehran. One hundred and twenty trouts with 17±2 gram weight were feeded in 5 treatments. Feed treatments included blank1 (without Spirulina), blank2 binder (without Spirulina) and three different doses of Spirulina 2.5%,5%,7.5% with binder. Spirulina with colza oil binder was mixed with food after weighing required amount of food for every pool. Fish were then fed 3 times a day for 90 day. After sampling , the special activity of GPx in liver, spleen and muscle tissue was investigated using Wendell's method. This assay indicated that increase in Spirulinapercentage in diet to 7.5 and 5% , enhanced amount of glutathione peroxidase activity in spleen to 61.52%. Also with increase in the amount of feeding with Spirulina , amount of glutathione peroxidase specific activity declined to about 21.95% in liver tissue and to 9.4% in muscles. Results of this study indicated that feeding fish with Spirulina resulted in enhancement of antioxidant activity of GPx enzyme in spleen and reduction of its activity in muscle and liver tissues of trout.

    Keywords: Spirulina, Glutathione peroxidase, Antioxidant, Rainbow trout
  • F. Farivar, M. Mousavi Nadoshani, F. Dolatshahi, S. M. T. Sadatipour Pages 51-61

    The purpose of this investigation was to distinguish the pollutant sources and physical – chemical water characteristics of Darakeh River. In this research, the water quality of Darakeh River was determined till the Municipality Zone of Tehran. Sampling was performed throughout the course of the river, in twelve (12) stations and a sample of snow located in the upstream of basin, was taken as control sample . Physical and chemical parameters which were measured comprised of water temperature pH, EC, DO, BOD, COD, TDS, Ca, Mg, Na, CO2, Fe, HCO3, CO3, OH, Cl, SO4, PO4, phenol alkalinity, total hardness(TH). Water parameters of Darakeh river were compared with global water quality standards and criteria, and with the results from the snow sample, which was suitable for drinking purposes. Upon the flow of the river downwards, water is polluted from the second station and is not suitable for consumption. However, the water of this river can be utilized for agricultural purposes only.

    Keywords: Dareke spring, Tochal heights, physical, chemical characteristics
  • A. Mohammadi, H. Ardakani, M. T. Zamanian Pages 63-76

    In this study, growth of baroclinic waves in the region between the latitude 15 and 65 degrees North and longitude 15 and 80 degrees East (Middle East) has been studied. Climate system under study crossed from the study area from 2nd of February until 8th of February 2010. Rassby radius of deformation, with length scale parameter, was obtained in Eady model. This radius determined the standard threshold level, start and end, of baroclinic wave. Charny - Green number is another parameter that changes the criterion,beginning and end of growth rateof baroclinic wave. Therefore, it is necessary to study the growing waves with Rassby radius deformation study, the Charny - Green number was also studied. Computing mentioned parameters showed that for at least in the next 24 hours and a maximum of 36 hours (depending on weather conditions and the amount of power systems), how waves were developed. Rassby radius of deformation and the Charny-Green number, in the Middle East region have been investigated. In this study it has been shown that reduction in the Rassby radius of deformation to 800 km and reverse increase in Charny - Green's number to 3, atmospheric waves in the next 24 to 48 hours grow towards the formation of trough. Whenever this parameter was more than 1000 km and reverse Charny - Green number is also less than one, growth and development of ridge over the area is expected.

    Keywords: Rassby radius of deformation, Charny-Green number, Eady model, Instability
  • R. Mosavi Nadoshan, S. Golmirzai Pages 77-88

    Calanoids among cultured copepods are a potential source of live food for marine fish larvae because of their pelagic forms, high frequency in nature, suitable size and high content of PUFA fatty acid levels. Therefore, given the importance of this zooplankton, in the present study the effect of different temperatures on growth and survival of Acartia at 3 treatments, 30° C , 25° C, 20 ° C and a constant salinity of 40 ppt during 21 days were investigated. At the end of study, the highest survival was reported at temperature treatment of 30 ° C, with egg relaying percent and development of 86.6 ± 11.54. The average survival of 5 Naupli stages, 5 copepodit stages and adult stage was %34. 3± 5.50, %23.1 ± 5.5and %15±6 and the highest growth rate obtained was %0.04 ± 0.02.

    Keywords: Copepod, calanoide, Acartia sp, temperature treatments, special growth rate