فهرست مطالب

نشریه هیستوبیولوژی دامپزشکی
سال هفتم شماره 3 (پیاپی 14، پاییز و زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/08/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ابراهیم بابا احمدی صفحات 1-6

    هدف بررسی خصوصیات حشره کشی و دورکنندگی پودر برگ چریش بر علیه انگل های Menopon gallinae و Megninia gynglimura. طیور بودند. 50 قطعه از مرغان بومی که به طور طبیعی با دو انگل طیور آلوده بودند با عصاره درخت چریش 3 % علیه انگل های طیور ارزیابی شدند. همچنین ترکیب پودر بذر نیم، پلت نیم و مالاتیون 2 % استفاده شد. بررسی پودر بذر نیم در خوراک مرغان با دوز 5/0 % و 1 % علیه سستودهای ماکیان در 5 گروه 6 پولتی نژاد گوشتی راس با 8 هفته سن که در کل 30 قطعه بودند آزمایشی آلوده شدند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. به داده های به دست آمده در تجزیه و تحلیل، تناسب چندگانه اعمال شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که پس از 30 روز از آخرین درمان، تاثیر دارو به طور 100 % با 3 تیمار مورد بررسی به دست آمد. با گروه شاهد به عنوان کنترل شیمیایی، اختلاف آماری نبود. بعد از 2 هفته، فضولات، استعمال شده با پودر بذر نیم، کاهش زاد و ولد در تعداد لارو مگس خانگی داشت(001/0p<). در حالی که مالاتیون، در m3 5/0 دوم هیچ تاثیری بر کاهش زاد و ولد تعداد لارو مگس نداشت. در مورد پودر بذر نیم در خوراک مرغان با دوز 5/0 % که به مدت 1 تا 5 روز به طور مداوم مصرف کردند، تاثیر 77 و 1/62 % را داشت، در حالی که خوراک مرغان با دوز 1 % که به مدت 1 تا 5 روز به طور مداوم مصرف کردند، تاثیر2/55 و 5/65 % را داشت.

    کلیدواژگان: حشره کش، عصاره، ضد انگل، مالاتیون، طیور
  • فرشاد نجارآسیابانی*، مهدی توانا، مهرداد یادگاری دهکردی صفحه 2

    داروی پروپوفول یک داروی بیهوش کننده داخل وریدی است که درجراحی های کوتاه مدت وسرپایی و همچنین در مواردکمبود امکانات پیشرفته ی تنفسی بسیار مفید می باشد. هدف از انجام این تحقیق، بررسی اثرات وابسته به دوز پروپوفول با استفاده از تکنیک اکوکاردیوگرافی به عنوان یک تکنیک غیر تهاجمی برروی شاخص های عملکردی قلب می باشد. ازتعداد 10قلاده سگ نر باوزن حدود 25 تا30کیلوگرم با میانگین سنی 2تا3سال دراین مقاله استفاده شد. سلامت سیستم قلب وعروق این سگ ها با استفاده از سمع قلب،اکوکاردیوگرافی و الکتوکاردیوگرافی مورد بررسی قرار گرفت. اکوکاردیوگرافی قبل از تزریق دارو از نماها و رهیافت های استاندارد اخذ گردید و سپس پروپوفول با دوزاژهای 1و5/2میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن محاسبه و تزریق گردید .هربار پس از تزریق فاکتور های ، SV ،EF و FS مورد بررسی قرار گرفت.براساس نتایج بدست آمده در دوزاژ 1 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن فاکتور های FS (کسر کوتاه) و SV (حجم ضربه ای) به طور معنادارد رمقایسه با گروه شاهد کاهش یافته بود ودرنهایت EF (کسر کوتاه) درمقایسه با گروه شاهد تغییر معنا داری مشاهده نشد ولی براساس نتایج بدست آمده در دوزاژ 5/2 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن تزریق دارو دراین دوزاژ هیچ تایثیری برروی شاخص های عملکردی قلب نداشت.لذا ازپروپوفول در دوزاژ5/2 میلی گرم به ازاء هر کیلوگرم از وزن بدن میتوان به عنوان یک داروی سالم در جراحی های کوتاه مدت و در زمانی که تجهیزات پیشرفته به منظورتنفس مصنوعی موجود نباشد استفاده کرد.

    کلیدواژگان: پروپوفول، سگ، بیهوشی، اکوکاردیوگرافی، قلب
  • حمزه اسدی*، امیر قریب، روح انگیز افتخاری، نجمه جودکی صفحات 11-20
    مقدمه

    عفونت دستگاه ادراری به ندرت بیماری خطرناک و کشنده ای است بعد از عفونتهای تنفسی شایع ترین عفونت می باشد بیش از 85 درصد عفونتهای دستگاه ادراری که در خانم ها این تعداد به 90 درصد نیز می رسد مربوط بهE. coliمی باشد.اینمطالعه به دنبال رابطه بیماری با سن و جنس افراددرمنطقه های مختلف شهر بروجرد و میزان مقاومت وحساسیت ا کلا های جداشدهبا آنتی بیوتیک های متداول و وسیع الطیف در بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی این شهر می باشد

    روش کار

    در این مطالعه 50 نمونه اشریشیاکلی جدا شده از بیماران با عفونت ادراری پس از ثبت اطلاعاتشان در پرسش نامه، با استفاده از روش های بیوشیمیایی استاندارد تشخیص و خالص سازی شد

    یافته ها

    از 50بیمار ،42 نفر (84%) از مبتلایان مونث و 8نفر 16 %) از آنها مذکر بوده اندهمچنین همه ی نمونه ها (100%) به توبرامایسین حساس بودند وبیشترین مقاومت با 26 نمونه (52%) مربوط به نالیدیکسیک اسیدبوده است بحث :نکته ی قابل توجه دراین مطالعه این بود که بیشتر بیماران که جنس مونث هم داشتند در سنین نوجوانی وجوانی مربوط به منطقه یک بروجرد بودندکه دلیل آن شاید به خاطر افزایش ترشحات هورمونی جنسی و قندی دراین سن ، و پایین بودن سطح شرایط بهداشتی این منطقه می باشد

    نتیجه گیری

    گسترش فرهنگ عمومی و رعایت بهداشت و راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از شیوع باکتریها ومصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها.

    کلیدواژگان: اشریشیاکلی، عفونت ادراری، مقاومت آنتی بیوتیک
  • سمیه منزه هرسینی* صفحات 21-30

    سارکوسیست در بسیاری از حیوانات اهلی دیده می شود. این انگل از تمام نقاط دنیا گزارش شده است. میزان آلودگی دامها به این انگل در نواحی مختلف دنیا در حدود70-100% تخمین زده شده است. امروزه گونه های مختلفی از سارکوسیست در انسان و حیوانات شناخته شده اند. آلودگی آن در بعضی از میزبان ها مانند گاو، گوسفند و بز بسیار شدید است. انسان هم می تواند میزبان واسط واقع شود وهم میتواند میزبان نهایی واقع بشود. این انگل باعث کاهش اشتها، تب، کاهش وزن، ضعف عمومی، آنمی، کاهش تولید شیر، سقط جنین و گاهی مرگ در میزبانان واسط همچون گاو، گوسفند، بز و خوک می شوند. این بیماری را نمی توان با علایم بالینی تشخیص داد. کیست های دانه برنجی در برخی از حیوانات قابل شناسایی هستند. در زیر میکروسکوپ کیست ها در اندازه های مختلف و حاوی برادی زوایت هستند که به صورت بازوفیلیک مشاهده می شوند که به آنها اجسام Miescher گفته می شود.

    کلیدواژگان: سارکوسیست، سارکوسیستوز، تک یاخته
  • جعفر حسین زاده مرزناکی*، محمدرضا یوسفی صفحات 31-40

    کبوتر چاهی با بدن آبی مایل به خاکستری خود، یکی از آشناترین پرنده های ایران است.به دلیل داشتن قدرت پرواز و زندگی آزادانه می تواند باعث انتشار انواع عوامل عفونی از جمله آلودگی های کرمی، تک یاخته ای و بروز اپیدمی های انگلی شود.تعداد 4 قطعه کبوتر چاهی در سال 1394به کلینیک دامپزشکی ارجاع داده شده و مورد بررسی جهت شناسایی انگل های خارجی قرار گرفتند. بعد از جداسازی انگل ها، به منظور تشخیص دقیق از نمونه ها لام تهیه شده و با استفاده از کلید های تشخیصی معتبر شناسایی شدند، که گونه مگنینیا کوبیتالیس برای اولین بار از کبوتر چاهی گزارش گردید.این جرب فاقد منفذ تنفسی است و پاها به بادکش هایی ختم می شوند که ساقه کوتاه دارند.این جرب ها بر روی پرندگان یافت می شود که باعث ریزش پر در آن ها می گردد.مگنینیا کوبیتالیس از خانواده آنالژیده است که جز جرب های پر محسوب می شود.با توجه به اینکه این انگل برای اولین بار گزارش گردید ضروری است مطالعات بیشتری در این خصوص صورت گیرد تا سبب جلوگیری از ابتلای سایر پرندگان و دام های اهلی و بروز اپیدمی های انگلی شود و هم چنین سعی نمودیم با انجام این مطالعه در جهت حفظ محیط زیست و گونه های نادر جانوری به سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور در پیشبرد این اهداف کمک نماییم.

    کلیدواژگان: کبوتر چاهی، جرب، مگنینیا کوبیتالیس
  • محمدجواد مهدوی اصل*، مسعود سلطانی الوار، بهنام پدرام صفحات 41-50

    بیماری کم خونی عفونی جوجه ها موجب کم خونی آپلاستیک، تحلیل وسیع بافت لنفوییدی همراه با تضعیف سیستم ایمنی می شود. درگیری با این ویروس زمینه را برای عفونت های ثانویه ی ویروسی، باکتریایی و قارچی فراهم می سازد. این بیماری بطور عمودی از گله های مادر به جوجه ها منتقل و موجب خسارات زیاد اقتصادی می شود. در پژوهش حاضر همزمانی آلودگی به ویروس کم خونی عفونی جوجه ها (CIAV) و کمپلکس های تنفسی در گله های طیور گوشتی شهرستان شوشتر و باوی به روش هماتوکریت و پاتولوژی مطالعه شد. طی مدت شش ماه از 20 گله مرغ گوشتی دارای علایم کمپلکس تنفسی نمونه خون کامل و نمونه های بافتی (بافت تیموس، بورس فابرسیوس و مغز استخوان) اخذ گردید. نتایج آزمایشات هماتوکریت 95 درصد گله ها در رنج نرمال قرارداشت، در حالی که از بین گله های مورد آزمایش تعداد 50 درصد نمونه های بافتی ضایعات هیستوپاتولوژیکی مرتبط با آلودگی به ویروس کم خونی عفونی جوجه ها را نشان می دادند. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که میزان همزمانی آلودگی به ویروس کم خونی عفونی جوجه و کمپلکس های تنفسی در جمعیت طیورگوشتی مطالعه شده50 درصد می باشد که در سطح بالا قرار دارد و منجر به افزایش تلفات و خسارات اقتصادی زیادی می شود.

    کلیدواژگان: ویروس کم خونی عفونی جوجه، کمپلکس های تنفسی، گله های طیور، شوشتر و باوی
  • رضا اصول زاده* صفحات 61-70

    هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی و مقایسه تاثیرات هیستوپاتولوژی داروهای آسپرومازین و زایلازین به عنوان پیش داروی بیهوشی بر روی بافت کبد در کبوتر بود. برای این منظور، 18 قطعه کبوتر نر سالم از نظر بالینی، با محدوده سنی 8 تا 12 ماه و وزن بین 300 تا 450 گرم استفاده گردید. کبوترها به طور اتفاقی به 3 گروه 6 تایی تقسیم شدند. به کبوترهای گروه اول، به عنوان گروه شاهد داروی کتامین با دوز mg/kg30 تزریق شد. به گروه دوم داروی آسپرومازین با دوز mg/kg 1 تزریق و 10 دقیقه بعد از آن، داروی کتامین با دوز mg/kg30 تزریق گردید. در گروه سوم نیز، داروی زایلازین با دوز mg/kg 5 تزریق و 10 دقیقه پس از آن، داروی کتامین با دوز mg/kg 30 تزریق شد. تزریق ها در سمت چپ عضله سینه انجام شد. 24 ساعت بعد از تزریق، نمونه های بافتی از کبد کبوترها برداشته شده و مورد بررسی هیستوپاتولوژیکی قرار گرفتند. در بررسی های هیستوپاتولوژیک کبد های هر سه گروه دارای پارانشیم نرمال بودند، اما در کبد های گروه دوم پرخونی خفیف و در کبد های گروه دوم و سوم نفوذ سلول های التهابی تک هسته ای به صورت خفیف در نواحی اطراف پورتال مشاهده گردید. نتایج این مطالعه، برای اولین بار نشان داد که استفاده از رژیم های بیهوشی آسپرومازین - کتامین و زایلازین - کتامین در کبوتر، آسیب هیستوپاتولوژیک قابل توجهی در بافت کبد ایجاد نمی کند. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی و مقایسه تاثیرات هیستوپاتولوژی داروهای آسپرومازین و زایلازین به عنوان پیش داروی بیهوشی بر روی بافت کبد در کبوتر بود. برای این منظور، 18 قطعه کبوتر نر سالم از نظر بالینی، با محدوده سنی 8 تا 12 ماه و وزن بین 300 تا 450 گرم استفاده گردید. کبوترها به طور اتفاقی به 3 گروه 6 تایی تقسیم شدند. به کبوترهای گروه اول، به عنوان گروه شاهد داروی کتامین با دوز mg/kg30 تزریق شد. به کبوترهای گروه دوم داروی آسپرومازین با دوز mg/kg 1 تزریق و 10 دقیقه بعد از آن، داروی کتامین با دوز mg/kg30 تزریق گردید. در گروه سوم نیز، داروی زایلازین با دوز mg/kg 5 به صورت داخل عضلانی تزریق و 10 دقیقه پس از آن، داروی کتامین با دوز mg/kg 30 تزریق شد. 24 ساعت بعد از تزریق، نمونه های بافتی از کبد کبوترها برداشته شده و مورد بررسی هیستوپاتولوژیکی قرار گرفتند. در بررسی های هیستوپاتولوژیک کبد های هر سه گروه وضعیت نرمال نشان دادند، اما در کبد های گروه دوم پرخونی خفیف و در کبد های گروه دوم و سوم نفوذ سلول های التهابی تک هسته ای به صورت خفیف در نواحی اطراف پورتال مشاهده گردید. نتایج این مطالعه، برای اولین بار نشان داد که استفاده از رژیم های بیهوشی آسپرومازین - کتامین و زایلازین - کتامین در کبوتر، هیچ گونه آسیب هیستوپاتولوژیک قابل توجهی در بافت کبد ایجاد نمی کند.

    کلیدواژگان: هیستوپاتولوژی، کبد، کتامین آسپرومازین زایلازین، کبوتر
|
  • Ebrahim Babaahmady * Pages 1-6

    The purpose was to investigate the insecticidal and reusable properties of Chery leaf leaves against Menopon gallinae and Megninia gynglimura parasites. To this end, 250 pieces of native fowl that were naturally contaminated with two infected parasites, and were evaluated with an extract of Cheryh tree 3% against poultry parasites. Meanwhile, powder, seed, half pelletite and 2% malathion were used. Semi seed powder in 0.5% and 1% doses of poultry slaughter were evaluated in 5 groups of 50 broiler breeders with 8 weeks of age, totaling 250 units. The data obtained in the analysis were multiplied. The results of this study showed that after 30 days of the last treatment, the effect of the drug was 100% with 3 treatments. There was no statistical difference with control group as chemical control. After 2 weeks, the exits used with seminal powder had a decrease in fertility in the number of domestic flies (p

    Keywords: Insecticidal, Laying, Extract, Antiparasites, Malathion
  • Farshad Najjar Asianani *, Mehdi Tavana, Mehrdad Yadegari Dehkordi Page 2

    Summary: Propofol as an intravenous anesthetic agent can be short-term and ambulatory surgical facilities as well as the lack of artificial respiration very helpful. The aim of this study was to evaluate the effects of treatment techniques using echocardiography as a noninvasive technique based on functional and structural heart. 10 adult male dogs, 2-3 years old and weighing 22.5±2.5 kilograms were used in this study. Cardiovascular health was evaluated using echocardiography, auscultation and electrocardiography. 1 mg/kg propofol intravenous were injected and LVDd, LVDs, SV, EF, FS, Ws and HR were examined. After one week rest for animals 2.5 mg/kg propofol were injected intravenously and the factors were evaluated again. Based on the results in 1mg/kg injection group FS and EF was significantly decreased in compared with the control group and there were no significant change in cardiac functional parameters in 2.5 mg/kg injection group.

    Keywords: Propofol, Dog, Echocardiography, anesthesia, cardia
  • Hamzeh Asadi *, Amir Gharib, Rohangez Eftekhari, Najme Joodaki Pages 11-20
    Introduction

    Urinary tract infections are rarely dangerous killing disease is the most common of respiratory tract infection after infection. More than 85% of urinary tract infections in women by 90% the number of E.coilis reached. This study is the relationship with gender diseases in the city of Boroujerd and by the resistance of separated for the usual antibiotics, the patients are referred to treatment centers.

    method

    In this study, 50 samples of Escherichia coli isolated from patients with urinary tract infection After recording the data in the questionnaire, using standard biochemical methods to detect and was purified.

    results

    Of the 50 patients, 42 patients (84%) of patients were female and 8 patients (16%) of them were male, and all samples (100%) were susceptible to tobramycin and the highest resistance with 26 samples (52%) related to nalidixic the acid were investigated.

    Discussion

    Notable in this study was that most patients were female gender and youth in their teens and Boroujerd were related to 1 area.Due to the increased secretion of sex hormones and sugar ,.because low levels of in this age and health conditions in the region.

    Conclusion

    Open culture and health, and solutions to prevent the spread of bacteria and excessive use antibiotics are necessary

    Keywords: Escherichia coli, urinary tract infection, Resestant anti biotic
  • Somayeh Monazzah-Harsini * Pages 21-30

    The parasite or protozoa by name Sarcocystis has been seen in so many domestic animals. This parasite has been reported from all over the world. Livestock contamination rates in this region are estimated to be about 70-100% in different parts of the world. Today, various species of Sarcocystis are known in humans and domestic animals. Infection with this parasite is very severe in some hosts, for example cattle, sheep and goats. Human beings can be host interfaces and can be the final hosts for this parasite. This parasite reduces appetite, make fever, weight loss, general weakness, anemia, reduced milk yield, make abortion, and sometimes cause death in hosts like cows, sheep, goats and pigs. It can not be diagnosed with clinical symptoms only. Rice like cysts are identifiable in the tissue of some animals. Under the microscope, cysts are in various sizes and contain bradyzoite, which are seen as basophilic, which are referred to as Miescher objects

    Keywords: sarcocyst, sarcostism, protozoan
  • Jafar Hossienzadeh Marzenaki *, MohammadReza Youssefi Pages 31-40

    The rock dove with its grayish blue body is one of the most familiar birds in Iran. Due to the power of flight and life, it can release various types of infectious agents such as worm, protozoa and parasitic epidemics. Four pieces of rock dove were referred to veterinary clinic in 1394 and examined for identification of external parasites. After isolating the parasites, they were prepared for accurate detection of samples and identified using valid diagnostic keys, the species Megninia cubitalis was reported for the first time from the rock dove. This mite has no respiratory vent and legs ending up with short stems. These mites are found on birds that cause them to fall. Megninia Cubitalis is an Analgidae of the family, which is considered to be a full-bodied mite. Considering that this parasite was first reported, further studies are needed to prevent other domestic birds and livestock from occurring and parasitic epidemics and also we tried to help the organization and the environmental organization and the veterinary organization to promote these goals in order to protect the environment and rare species of animals in Iran.

    Keywords: Rock Dove, Mite, Megninia Cubitalis
  • MohammadJavad Mahdavi Asl *, Masaod Soltanialvar, Behnam Pedram Pages 41-50

    Chicken infectious anemia virus, which causes aplastic anemia, extensive lymphoid tissue athtrophy, along with immunesuppresstion , provides the basis for secondary viral, bacterial, and fungal infections, and Transmitted vertically from the breeder flocks to the chickens. The virus can cause severe Economic losses. In the present study, the simultaneous contamination with chickens infectious anemia virus (CIAV) and respiratory complexes diseases in broiler flocks of Shooshtar and Bavi cities was studied by hematocrit and pathology method. In this study During the 6 month period, the farms of poultry that showed symptoms of respiratory complex diseases were selected. Twenty flooks sampled for whole blood samples, thymus tissue, bursa fibersius, and bone marrow and tested for Hematocrit and histopathology. Results of hematocrit tests were normal in 95% of the flooks, while among the tested flooks, 50% of the tissue samples showed histopathological lesions associated with infection of the chickens infectious anemia virus. The results of the present study show that the simultaneous contamination rate with chickens infectious anemia virus and respiratory complexes diseases is high in 50% of the studied poultry population. Pathological results, indicates that infection rate of this virus is high in industrial broiler population of the region and causing economic losses.

    Keywords: Chicken Infectious Anemia Virus, broiler flocks, Respiratory Complexes, Shushtar, Bavi
  • Reza Osolzadeh * Pages 61-70

    The goal of performing this research was to review and compare histopathological effects of acepromazine and xylazine as a pre-anesthetic drug on liver tissue in pigeon. So, we used 18 clinically healthy male pigeons in the age range 8 to 12 months and their weight was between 300 to 450 g. The first group considered as the witness group and they were injected 30 mg/kg ketamine. And the second group were injected 1 mg/kg acepromazine intramuscularly and after 10 minutes, they were injected 30 mg/kg ketamine. The third group were injected 5 mg/kg xylazine and 10 minutes after that, they were injected 30 mg/kg ketamine. 24 hours after the injections, tissue samples were taken frome the pigeons' liver and histopathological reviews were performed. In histopathological reviews, the three groups' livers showed a normal situation but we witnessed a mild hyperemia in the second group and a mild mononuclear infiltration in kidney interstitum in the second and third group around the portal. The results of this research, for the first time showed that the use of acepromazine – ketamine and xylazine – ketamine anesthetic regimens in pigeons, does not cause any considerable histopathological damage in liver tissue.

    Keywords: Histopathology, ketamine acepromazine xylazine, liver, pigeon