فهرست مطالب

هیستوبیولوژی دامپزشکی - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 6، بهار و تابستان 1395)

نشریه هیستوبیولوژی دامپزشکی
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 6، بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • صفحات 4-6

    وقتی ژن های نامطلوب در حالت هموزایگوس دیده می شوند، شرایط اغلب بسیار مهلک است. این میزان مهلکی ممکن است خیلی زود در مراحل رشد جنینی آغاز شود، امری که در واقع شکستی برای پرورش دهندگان دامهای شیری محسوب می شود. این پژوهش با هدف تجزیه و تحلیل جمعیت و برآورد روند همخونی گاومیش‏های استان گلستان انجام شد. اطلاعات شجره از مرکز اصلاح ‏نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور طی سالهای 1361 تا 1385 جمع آوری شده استفاده شد. که داده‏ها در Excel مرتب و سپس روابط خویشاوندی افراد توسط الگوریتم میوسن و لیو مشخص گردید و توسط SAS9.1 آنالیز شد. که نتایج حاکی بر این بود که روند همخونی در جمعیت روبه فزونی است. میانگین ضریب همخونی در جمعیت 15/0 درصد بود بیشترین میزان همخونی 25 درصد و کمترین مقدار همخونی صفر بود. میزان همخونی در جمعیت معنی دار بود(01/0>  .(pروند تغییرات سالیانه ضریب همخونی 07/0درصد بود. تعداد کل حیوانات بینان ‏گذار، تعداد موثر حیوانات بنیان‏گذار و تعداد حیوانات غیر بنیان‏گذار به ترتیب570 ، 367 و 1110راس برآورد شد.

    کلیدواژگان: گلستان، گاومیش، حیوانات بنیان گذار، حیوانات غیر بنیان گذار
  • فاطمه رجبیان غریب*، بهمن خسروی پور صفحات 5-7

    گاومیش با ویژگیهای منحصر به خود نظیر استفاده از منابع غذایی کم قیمت ، توان بالای سازگاری با محیط اطراف و مقاومت برابر بیماری ها و نیز تولید گوشت و شیر با ارزش می تواند تحول بزرگی در اقتصاد روستاییان ایجادکند. از اینرو محققان گاومیش را دام آینده معرفی می کنند. گاومیش از دامهای بومی ایران است و پرورش آن از 2 هزار و500 سال پیش از میلاد در کشور وجود داشته است. با توجه به اهمیت این دام در اقتصاد مقاومتی که اتکای آن به مردم ، تولیدکنندگان و تولید داخل است و جنبه های مثبت و رقابتی این دام پرارزش، این تحقیق که به صورت مروری تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای تنظیم شده است، به بررسی جنبه های اجتماعی اقتصادی پرورش گاومیش می پردازد.

    کلیدواژگان: جنبه اقتصادی، جنبه اجتماعی، پرورش گاومیش
  • ثریا واحدی، تیمور تنها قزلی، حمیدرضا میرزائی*، احد گل قاسم قره باغ صفحات 10-11

    در این تحقیق وضعیت پرورش گاومیش از لحاظ بهداشت و سیستم جایگاه مورد بررسی قرار گرفت و نتایج بدست آمده در مورد برخی %) به صورت بسته بوده ، نوع مصالح به کار رفته در سقف 96خصوصیات مهم به شرح زیر بوده است: بیشتر جایگاه های پرورش (%) ،دیوارها بیشتر آجر یا آستر سیمانی بوده و کف سالن از سیمان ، آخور و آبخوری بیشتر بتونی و شرایط 83اصطبل ها بیشتر چوبی (%) اظهار کردند که گاومیش 92تهویه در بیشتر آنها خوب بود . بیشتر پرورش دهندگان جایگاه دام را ضدعفونی می کردند و اکثر آنها (% بوده و برخی موارد تب برفکی و 76نسبت به گاو در مقابل بیماری مقاومتر است. مقاومت گامیش به بیماری در طول یکسال گذشته بیماری باکتریایی و عفونی دیده شده است.

    کلیدواژگان: گاومیش، بهداشت، سیستم اصطبل، آذربایجان غربی
  • مریم پناهی زاده*، محمدتقی بیگی نصیری صفحات 12-13

    خوزستان یکی از استان های اصلی پرورش دهنده ی گاومیش است گاومیش پستانداری از خانواده ی گاویان است که در اقتصاد بسیاری از کشورها جایگاه ویژه ای دارد. امروزه از فرآورده های گاومیش استفاده های فراوانی می شود که این فراورده ها علاوه بر تامین نیازهای تغذیه ای انسان در سلامت انسان نیز نقش بخصوصی را ایفا می کند. از جمله فرآورده های گاومیش می توان به شیر ، گوشت ، پوست و پنیر موزارلا و ماست و سایر فرآورده های آن اشاره نمود . علاوه بر تمام محسنات ذکر شده از فضولات این دام نیز میتوان برای حاصلخیزی زمین های زراعی به ویژه برای پرورش قارچ استفاده کرد.

    کلیدواژگان: گاومیش، خوزستان، سلامت انسان، فرآورده ها
  • معصومه رضائی*، جمال فیاضی صفحات 14-16

    گاومیش، دام بومی شاخصی است که سابقه پرورش آن در ایران به هزاران سال قبل می رسد و نسبت به گاو بومی منطقه از نظر میزان تولید شیر، چربی شیر و سرعت افزایش وزن روزانه، برتر می باشد. همچنین امتیازاتی از قبیل مقاومت در برابر بیماری ها، سازگاری با شرایط محیطی مختلف و استفاده بهر از مواد خشبی نامرغوب را دارا می باشد. هدف پژوهش راس که 42962 دهه اخیر در میان جمعیت گاومیش ایران ،که اطلاعات شجره 4بررسی مقدار همتباری و تغییرات آن در طی توسط مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور جمع آوری شده بود،استفاده شد.که پس از 1392 تا1350طی سالهای صورت گرفت. نتایج SAS9.1 و برآورد همخونی با الگوریتم لیو و میوسن و بررسی آن با نرم افزار Excelبررسی در نرم افزار راس بود. میانگین ضریب همخونی در جامعه 1525این تحقیق نشان داد که تعداد حیوانات همخون در شجره در این جامعه درصد(در بین دامهای همخون) و 0/36درصد شد. روند تغییرات سالیانه ضریب همخونی0/52 جهت همخون گاومیش های ایران).این نشان از افزایش روز افزون افراد همخون در این جمعیت است. باید میزان p>0/01به لحاظ آماری بسیارمعنی دار بود(همخونی در جامعه گاومیشهای ایران را کنرل کنیم تا از اثرات سوء آن برحذر باشیم.

    کلیدواژگان: گلستان، گاومیش، حیوانات بنیان گذار، حیوانات غیر بنیان گذار
  • مریم قلی زاده*، رضا پسندیده صفحات 17-20

    امروزه به منظور دستیابی به بازده اقتصادی بالا هدف مهم پرورش دهندگان گاومیش، افزایش ضریب تبدیل غذایی به گوشت و شیر با کیفیت بالا است. روندهای فیزیولوژیک مسیول تبدیل خوراک دام به شیر عضله، چربی و استخوان در گاومیش به طور روز افزونی مشخص شده است. روش های گوناگونی برای بهبود تبدیل خوراک مصرفی به محصولی هدفمند استفاده شود که یکی از روش ها استفاده از افزودنی هایی مانند پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها است.یکی از راه های کاهش میکروارگانیسم های مضر جلوگیری از جایگزین شدن آن ها به جای میکروارگانیسم های مفید است که گسترش افزودنی های خوراکی زنده باکتریایی یا همان پروبیوتیک ها را درپی داشت، یافته های جدید مربوط به پروبیوتیک ها منجر به توسعه مفهومی بنام پری بیوتیک شد. پری بیوتیک ها مواد غذایی هستند که نسبت به هضم در قسمت فوقانی دستگاه معدی-روده ای مقاوم بوده و بصورت دست نخورده به ناحیه تحتانی روده می رسند، در آنجا با اثر فیزیولوژیکی مستقیمی که دارند، همچنین بوسیله تحریک اختصاصی رشد و فعالیت ترکیبات پروبیوتیک میکروفلور دستگاه معدی روده ای از جمله بیفیدوباکتریوم ، اکوسیستم دستگاه معدی-روده ای را تحت تاثیر قرار می دهند.استفاده علمی از این افزدونی ها به خوراک گاومیش می تواند منجربه افزایش ضریب تبدیل خوراک مصرفی، افزایش رشد و بهبود سلامتی این دام با افزایش مقاومت آن ها در برابر بیماری ها و بهبود شرایط تخمیر در شکمبه شود.

    کلیدواژگان: پروبیوتیک، پری بیوتیک، گاومیش، ActveMOS
  • محمدتقی بیگی نصیری، رضا پسندیده*، مسعودرضا صیفی شاپور آبادی صفحات 21-23

    تب بی‏دوام گاوی (BEF) یک بیماری غیر واگیردار در گاو و گاومیش می‏باشد که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آسیا، استرالیا و افریقا پراکنده شده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی واکنش‏پذیری پروتیین همجوش MBP-G1 بیان شده در باکتری اشرشیاکلی در یک آزمایش الایزای غیر مستقیم خانگی بود. به این منظور پس از کلونینگ ژن G1 از گلیکوپروتیین G ویروس تب بی‏دوام گاوی در ناقل pMalc2x و متعاقبا بیان پروتیین در سویه Rosetta اشرشیاکلی، پروتیین نوترکیب MBP-G1 تولید شده به عنوان آنتی‏ژن پوشاننده کف پلیت در یک آزمایش الایزا استفاده شد. نتایج آزمایش الایزا نشان داد که این پروتیین نوترکیب توانایی واکنش با سرم‏ موش‏های ایمن شده با واکسن تجاری تب بی‏دوام گاوی و شناسایی آنتی‏بادی‏های ضد ویروس BEF را داشت. بنابراین می‏توان پروتیین همجوش MBP-G1 بیان شده در اشرشیاکلی را به عنوان یک نامزد مناسب جهت طراحی کیت الایزا برای شناسایی گاومیش‏های آلوده به ویروس BEF معرفی نمود.

    کلیدواژگان: اشرشیاکلی، آزمایش الایزا، پروتئین نوترکیب MBP-G1، گاومیش، ویروس تب‏ بی‏دوام گاوی (BEFV)