فهرست مطالب

نشریه مطالعات مهندسی انتظامی
پیاپی 40 (زمستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/12/01
  • تعداد عناوین: 3
|
  • حمید اورعی * صفحات 1-14

    صنعت ساختمان بیش از دیگر صنایع ، با عدم قطعیت و ریسک مواجه است، از این رو تحلیل ریسک یکی از مهمترین اقداماتی است که در مدیریت پروژه های بزرگ ساختمانی باید انجام شود. فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) به عنوان یکی از مفیدترین ابزارهای ارزیابی ریسک برای تعیین روابط داخلی بین معیارها یا زیر معیارها است، که تا به امروز در گستره وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار گرفته است. این روش می تواند تاثیرگذاری تمامی زیر معیارها بر یکدیگر را مشخص کند تا برای تعیین اولویت ریسک ها و برنامه ریزی برای مدیریت آنها در نظر گرفته شود. هدف از این مطالعه،بهینه سازی مدیریت ریسک های ایمنی در صنعت ساختمان است. در این تحقیق جهت جلوگیری از محدودیت های روش AHP برای مدیریت ریسک های ایمنی از روش ANP استفاده گردیده است. در مطالعه موردی، ارزیابی ریسک های ایمنی دو نوع مختلف از پروژه های ساختمانی ناجا در نظر گرفته شد. طبق بررسی مطالعات گذشته و مصاحبه با خبرگان فعال در پروژه های ناجا تعداد  ریسک اصلی و  ریسک فرعی ایمنی در پروژه های ساختمانی این سازمان شناسایی شدند و با استفاده از رویکرد پیشنهادی به ارزیابی ریسکهای ایمنی و علل ریشه ای ریسک ها پرداخته شد. طبق نتایج بدست آمده عواملی همچون، تحصیلات پایین، طولانی شدن فعالیت ها و عدم تجربه و تخصص به عنوان مهمترین ریسک ها شناخته شدند. در نهایت استراتژی های کاهش و راهکارهایی جهت جلوگی

    کلیدواژگان: ریسک، ایمنی، مدیریت پروژه، روش ANP، پروژه های ساختمانی، حوادث ساختمانی، مدیریت ریسک
  • مهدی اسماعیل نسب صفحات 15-33

    اگر همه اهداف و توجه نیروی انتظامی را در یک اصل متمرکز کنیم، آن اصل تعهد به حفظ صلح و آرامش همراه با آزادی است که در قانون اساسی بیان شده است، البته این بدین معنا نیست که فقط پلیس متعهد به حفظ جامعه ای آرام است، بلکه این مسولیت به طور مشترک بر عهده همه اعضای تشکیل دهنده یک جامعه که از فرد آغاز و به هرسازمان و سطوح حکومتی گسترش می یابد، می باشد. از آن جایی که جرم، تهدیدی مستقیم برای جامعه ما است، پلیس شاید مهم ترین نقش را در غلبه بر این تهدید و ترس از جرم جهت حفظ آرامش و امنیت دارد. مقرراتی که روز به روز در کشور وضع می شوند، دیگر به کار نمی آیند. گرچه هیچ یک از ما قادر به ارایه راه حلی برای این موضوع نمی باشیم، اما با تلاش از یک سو و فهماندن مسیله به اقشار جامعه از سوی دیگر راه کارهایی برای بهبود نابسامان اجتماعی پیدا خواهیم کرد. دو خطر بنیادینی که انسان را از تولد تا مرگ همراهی می کند که درقرآن کریم نیز به آن ها اشاره شده است: «رجوع» و«خوف». گاهی تحول و توسعه زندگی انسان را نیز می توان بر پایه تغییرات یا سیاست های اجتماعی مربوط به این دو مقوله تحلیل کرد. اگر بخواهیم این دو تعبیر را در نگاهی وسیع و امروزی به کار ببریم، می توانیم اقتصاد و معیشت را معادل تعبیر اول و امنیت را معادل تعبیر دوم استفاده کنیم.

    کلیدواژگان: سرقت، خودرو، پارکینگ، مهندسی پلیس
  • مجتبی مصفا * صفحات 34-40

    یکی از منابع مهم انرژی به دلایل زیست محیطی و دسترسی، گاز طبیعی است که با گذشت زمان مصرف آن رو به افزایش است. شرکت ها با افزایش قیمت گاز طبیعی و رشد فن آوری تمایل به استخراج از منابع غیرمتعارف گاز نظیر مخازن شیلی و ذخایر زغالسنگ پیدا کرده اند. با توجه به وجود ذخایر عظیم زغالسنگ در گروه شمشک واقع در رسوبات تریاس بالایی- ژوراسیک میانی، استخراج این منابع در کشور می تواند در ارتباط با معدن کاری زغالسنگ اتفاق افتد. در کشورهای توسعه یافته خود این گاز در معدن کاری به میزان فزاینده ای به عنوان منبعی مستقل و به صرفه برای استخراج شناخته شده است؛ حتی در مناطقی که مقدار زغالسنگ قابل توجه نیست. از طرفی در بسیاری از کشورها به دلایل حجم و شکل ذخایر استخراج از نظر فنی و اقتصادی به صرفه نیست و از طرفی دیگر دوست داران محیط زیست به میزان فزاینده ای نسبت به کیفیت آب و پایین آمدن سطح ایستابی در نتیجه ی تخلیه ی لایه ها در استخراج گاز بستر زغال ابراز نگرانی می کنند. از این رو معرفی روش های اقتصادی، توانمند و سازگار با محیط زیست در استخراج گاز متان از زغالسنگ حایز اهمیت است. در این مقاله جزییات روش سامانه ی استخراج آب تخلیه تشریح شده است که علاوه بر داشتن ظرفیت های اقتصادی، فنی و زیست محیطی اکثر تجهیزات آن عملکردشان در صنعت حفاری نفت و گاز مورد آزمایش قرار گرفته است .

    کلیدواژگان: منابع غیرمتعارف، گاز شیلی، متان معدن زغال (CMM)، متان بستر زغال (CBM)، سامانه ی آب تخلیه