فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 29 (بهار 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/01/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • خلیل کمربیگی *، زهرا جهانفر صفحات 7-28

    در تبیین های جامعه شناختی، همواره به رفتارهای همراه با خشونت، اهمیت فراوانی داده شده است و از آنجایی که وندالیسم نوعی از انحرافات اجتماعی محسوب می شود، نمود آن در مدارس و مراکز آموزشی قابل توجه است. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین میزان مطلوبیت آموزشی و وندالیسم در میان دانش آموزان دوره متوسطه شهر سرابله است. این پژوهش از نوع کاربردی است و جامعه آماری آن را دانش آموزان مقطع متوسطه دوم سرابله را تشکیل می دهند، که بر اساس آمارهای اخذ شده از آموزش و پرورش، 727 نفر بوده که بر اساس فرمول کوکران تعداد 210 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده اند. با توجه به تحلیل حاصل از فرضیات پژوهش، همبستگی معناداری بین ارتباط با گروه همسالان، آشفتگی خانوادگی، میزان تماشای برنامه های خشن و مطلوبیت شرایط و امکانات آموزشی با وندالیسم دیده می شود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده و رفتارهای وندالیستی دانش آموزان این همبستگی، معناداری خود را نشان نداده است. بر این اساس، فراهم نمودن شرایط و امکانات آموزشی و رفاهی برای دانش آموزان، کاهش رفتارهای وندالیستی و خشونت را به دنبال دارد.

    کلیدواژگان: وندالیسم، مطلوبیت آموزشی، آسیب های اجتماعی، امکانات آموزشی
  • شهریار جمشیدی زرگران *، بابک جمشیدی، حکیم بکریزاده صفحات 35-53
    زمینه

    در علوم اجتماعی علم آمار و تحلیل های آماری به جایگاه ویژه ای رسیده اند. یکی از مهم ترین ابزار حرفه ای آماری، فرایندهای تصادفی به صورت عام و سری های تصادفی به صورت خاص هستند که در مواردی که عنصر زمان در تجزیه و تحلیل ها وارد می شود.

    هدف

    موضوع مورد مطالعه در این پژوهش، خودکشی در استان ایلام است که داده های مورد بررسی در دو دسته ی عمده ی ماهانه و سالانه تجزیه و تحلیل شده اند. داده های ماهانه ی شامل تعداد خودکشی ها به تفکیک جنسیت و تعداد اقدام به خودکشی ها در هر شهرستان و کل استان می باشند و داده های سالانه علاوه بر موارد ماهانه، شامل نرخ خودکشی ها به تفکیک جنسیت و نرخ اقدام در هر شهرستان و کل استان می باشد. هدف اصلی یافتن الگوی سری زمانی و پیش بینی بر اساس آن است که در این کار به صورت سالانه تا 5 سال و به صورت ماهانه تا 48 ماه آتی با درصد اطمینان های 80% و 95% و به صورت نقطه ای انجام گرفته است.

    روش

    از تجزیه و تحلیل سری زمانی با رویکرد باکس-جنکینز استفاده می کنیم. کارهای تجزیه و تحلیل آماری و رسم نمودارها در این پژوهش با استفاده از چند نرم افزار R، SPSS، STATA و Microsoft Office Excel صورت گرفته اند.

    یافته ها

    آزمون های آماری نقطه ی شکست میانگین، نقطه ی شکست واریانس و نقطه ی شکست میانگین-واریانس همچنان فرض صفر را تایید می کنند.

    نتیجه گیری

    روند تعداد و نرخ خودکشی در استان همچنان بالا و نگران کننده است اگرچه پیش بینی ها حاکی از نزول در سری زمانی تعداد خودکشی های زنان، تعداد خودکشی های مردان، تعداد کل خودکشی ها و تعداد اقدامات و به همین رو در نرخ ها هستند.

    کلیدواژگان: خودکشی ایلام، سری زمانی، مدل بندی، پیش بینی، تجزیه و تحلیل
  • نقش سیاست دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در تبدیل شدن به قدرت منطقه ای
    عباس میرزایی * صفحات 54-77

    مقاله حاضر با هدف بررسی نقش سیاست دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در تبدیل شدن به قدرت منطقه ای توسط نظریه های ریالیسم تدافعی و امنیت مکتب کپنهاگ، به روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای تدوین شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران توانسته با استفاده از سیاست های دفاعی- امنیتی از طریق شاخص هایی همچون پایبندی به اصل عدم تجاوز، نفی سلاح های کشتار جمعی، خوداتکایی و خودکفایی در عرصه نظامی، تاکید بر دفاع از مظلوم و ایستادگی در برابر متجاوز و در کل توسعه توان بازدارندگی در ابعاد نظامی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی در راستای تبدیل شدن ایران به عنوان قدرت منطقه ای با استفاده وسعت بخشیدن به ماموریت های منطقه ای تبدیل به قدرت منطقه ای شود. که بایستی با توجه به شرایط و الزامات جدید این محیط تقویت شود تا بتواند واکنش مناسب، منعطف و منطبق بروضعیت جاری را از خود نشان دهد . در این میان اسراییل و آمریکا، از موانع اساسی بر سر راه سیاست های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در رسیدن به عنوان قدرت منطقه ای است. در کل با بررسی سیاست های دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران می توان گفت که امروز بسیاری از آرمان های ایران محقق و این کشور به قدرت منطقه ای مبدل شده است.

    کلیدواژگان: سیاست های دفاعی، سیاست های امنیتی، ماموریت های منطقه ای، قدرت منطقه ای
  • غلامرضا چولکی *، داود دعاگویان، مجید قزوینه، باقر حسین آبادی صفحات 78-120
    زمینه و هدف

    از ابتدای زندگی بشر امنیت یکی از دغدغه های اصلی انسان ها بوده است، با گسترش اینترنت و فضای مجازی لزوم امنیت برای فعالیت در این فضا بیش از پیش احساس می شود.هدف این مقاله بررسی پیامدهای بارز امنیتی و اجتماعی حضور کاربران در شبکه های اجتماعی مجازی می باشد.

    روش

    این پژوهش از نوع کیفی است که در چهار مرحله انجام شده است . ابتدا از طریق فیش برداری و مطالعات کتابخانه ای، تعاریف، تحلیل ها، مفاهیم و مبانی نظری شبکه های اجتماعی مجازی از کتب و منابع علمی موجود استخراج شد. همچنین نظرات ودیدگاه های نویسندگان داخل و خارج کشور در این زمینه مورد بررسی و مطالعه قرا رگرفته است.

    یافته ها

    شبکه های اجتماعی مجازی جدای از مزایای که می تواند در انتشار سریع اخبار و اطلاعات و فرایند اطلاع رسانی توسط کاربران داشته باشند ، اما به دلیل این که مورد استفاده سرویس های اطلاعاتی مختلف برای بهره برداری های مورد نظر خود قرار می گیرند ، پیامدهای امنیتی و اجتماعی زیادی برای کاربران در ابعاد مختلف دارند.

    نتایج

    نتایج نشان می دهد ؛ فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی مجازی ، پیامدهای امنیتی و اجتماعی منجمله ؛ انجام جاسوسی ، در اختیار گرفتن اطلاعات حریم خصوصی ، انجام بسیج عمومی جامعه با استفاده در رابطه با شکل دهی اعتراضات ونا آرامی های اجتماعی، برنامه ریزی برای انجام انقلاب های رنگی ، جذب و استخدام کاربران توسط گروه های معاند وضد انقلاب و ترویستی ، را به دنبال دارد.

    کلیدواژگان: امنیت، شبکه های اجتماعی، کاربران، حریم خصوصی، جاسوسی
  • بررسی نقش جایگاه آموزش تهدیدات زیستی و بیولوژیکی پدافند غیر عامل بر عملکرد کارکنان ناجا
    احسان محمد تقی نژاد * صفحات 121-137

    یکی از مباحث مهم پدافند غیر عامل تهدیدات زیستی و بیولوژیکی می باشد که در قرن بیست و یکم به عنوان یکی از مسایل جدید جامعه بشری مورد بحث قرار گرفته و به دلیل تنوع در حوزه های انسان و محیط زیست پر کاربرد ترین وجه پدافند غیر عامل بوده و از این حیث دارای اهمیت فراوان است با توجه به بزرگی دامنه آسیب های که در زمینه تهدیدات زیستی وجود دارد امکان تلفات جانی آشکار است و چنانچه بر اثر انتشار عوامل زیستی به واسطه حوادث طبیعی، اقدامات بیوتروریستی و یا حمله زیستی توسط کشور متخاصم، سرمایه های انسانی و سرمایه های ملی زیستی دچار خسارت و آسیب گردد ترس و وحشت در جامعه تحمیل شود. بحران زیستی رخ می دهد بنابراین باید این تهدید و خطر را جدی گرفت و تمهیدات لازم را دراین زمینه پیش بینی نمود. پدافند غیر عامل در8 حوزه در مواجه با تهدیدات فعالیت کرده که شامل تهدیدات سایبری،زیستی _ پرتوی، شیمیایی و زیرساختی یا کالبدی _ اقتصادی، فرهنگی_ اجتماعی و نیز تهدیدات امنیتی است.هدف از این پژوهش بررسی نقش جایگاه آموزش تهدیدات زیستی و بیولوژیکی پدافند غیر عامل بر عملکرد کارکنان ناجا می باشد. در انجام این تحقیق روش اسنادی _ کتابخانه ای بکار رفته است

    کلیدواژگان: تهدیدات زیستی، پلیس، پدافند غیر عامل، امنیت زیستی
  • زهرا یوسفجمال*، رضا همتی زاده، فروزان یوسف جمال، ایرج فرجی، خدیجه همتی زاده صفحات 138-147

    امروزه رشد جمعیت و تکنولوژی باعث شکل گیری پدیده ای به نام حاشیه نشینی شده است. در جهان امروز تعامل های ساده و ابتدایی جای خود را به تعاملات پیچیده داده و افراد با دیدن پیشرفت های جدید دیگر تن به کارهای طاقت فرسا نداده و به دنبال مکان هایی با امکانات جدید بوده و در این میان چون از پایگاه های اجتماعی متفاوت، فرهنگ های مختلفی را با خود همراه دارند جنبه های منفی شخصیتی را سریع تر به هم انتقال داده و با وجود شرایط نابسامان اقتصادی زمینه ی ارتکاب جرایم مختلف را فراهم می سازند. افراد به دنبال ارضاء نیازهای خود به مکان های بزرگ تر مهاجرت کرده و چون از لحاظ مادی آن چنان غنی نیستند که خود را در بطن و مرکز شهرها جای دهند و از طرفی نیز به امکانات ابتدایی قانع نیستند بنابراین به حاشیه ی شهرها پناه برده اند و به نحوی سعی در هماهنگ کردن خود با فرهنگ شهرنشینی دارند. این تعارض و رویارویی فرهنگ های مختلف در مدت زمانی اندک باعث شکل گیری جرایمی به صورت آشکار و پنهان در سطح جامعه شده و آسیب های جبران ناپذیری را بر جای می گذارد. در این مقاله ابتدا مفهوم حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی و جرایم بیان گردیده و با نشان دادن اثرات سوء حاشیه نشینی راهکارهای عملی که بیشتر متوجه دولتمردان و برنامه ریزان است پیشنهاد شده است.

    کلیدواژگان: حاشیه نشینی، جرم، افزایش جمعیت، پیامدهای حاشیه نشینی، مهاجرت