فهرست مطالب

نشریه سفینه
پیاپی 75 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/30
  • تعداد عناوین: 13
|
  • صفحات 5-8
  • رضا برنجکار، محسن زارع پور* صفحات 9-30

    امروزه نظریه عینیت صفات با ذات  به عنوان تفسیری از توحید صفاتی، اندیشه ای معروف  و متداول در میان متکلمان امامیه تلقی می شود. انتساب این اندیشه به مدارس کلامی امامیه، خصوصا پیش از رونق فلسفه صدرایی به صورت جدی مورد تردید است. بررسی آثار و شواهد نشانگر آن است که نه تنها در این مدارس اثری از نظریه عینیت صفات با ذات قابل مشاهده نیست، بلکه گرایش ایشان به نظریه نفی صفات، به عنوان رقیب نظریه عینیت، از ادله و شواهد فراوانی برخوردار است.  این نوشتار  با روش مطالعه اسنادی با تحلیل گزارش های تاریخی و نیز بررسی کلمات و مبانی متکلمین امامیه در دو مدرسه کوفه و قم،  در صدد رصد نظریه نفی صفات در این دو مدرسه است. بررسی گزارش های کلامی و نیز کلمات متکلمان شاخص این دو مدرسه، یعنی زراره، هشام بن حکم و مومن الطاق، نشان از صحت انتساب نظریه نفی صفت به ایشان دارد. نقل صریح احادیث نفی صفت بدون هیچ گونه تفسیر و تاویل، روایات نفی توصیف، روایات نفی وساطت صفت میان ذات و افعال الهی، روایات حدوث اسماء، تفسیر سلبی و کارکردی صفات و پرهیز از تفسیر اثباتی، و نیز اظهار تنافی اثبات صفت با آموزه توحید ذاتی و لزوم  محدود شدن ذات، برخی از ادله و شواهد انتساب نفی صفت به این دو مدرسه کلامی است.

    کلیدواژگان: نفی صفات، مدرسه کوفه، نیابت ذات از صفات، مدرسه قم، عالم لذاته
  • علی اکبر کلانتری* صفحات 31-48

    در ذیل آیه شریفه <ولقد همت به وهم بها لولا ان رای برهان ربه> روایات نسبتا پرحجمی در شماری از منابع تفسیری عامه گزارش شده که حاکی از آن است که حضرت یوسف(ع) را به قصد ارتکاب گناه متهم می دارد، در حالی که آیات متعددی از سوره یوسف (ع) با دلالت هایی روشن، حاکی از عدم ارتکاب هر نوع گناه توسط آن حضرت است. بر اساس این آیات، شش شاهد بر پاک بودن حضرت یوسف (ع) گواهی می دهند: خدای متعال، خود آن حضرت، زلیخا، یکی از اقوامش، عزیز مصر و گروهی از زنان مصر. حتی خود آیه مورد بحث نیز بر اساس برخی تحلیل ها، حاکی از بی گناهی آن حضرت است. آیه 53 سوره یوسف نیز نه حاکی از اعتراف یوسف (ع) به گناه، بلکه دلیل بر تواضع و اخلاص آن حضرت و ناشی از اندیشه توحیدی اوست.

    کلیدواژگان: آیه 24 سوره یوسف، یوسف(ع)، زلیخا، عصمت پیامبران، نقد روایات عامه
  • فاطمه دست رنج*، علیرضا طبیبی، افسانه کوه رو، محمد دهقانی صفحات 49-73

    سند روایات از مختصات مطالعات حدیث پژوهی مسلمانان است. و تحلیل های سندی احادیث سرشار از اطلاعات مفید تاریخی است. یکی از کلماتی که امروزه از مباحث مهم علوم قرآنی به شمار می رود، کلمه «معجزه» است. این کلمه در قرآن به کار نرفته ا ست و به جای آن از کلمات «آیه، بینه، برهان و سلطان» استفاده شده است. تا قبل از قرن چهارم کلمه «معجزه» در هیچ  کتابی دیده نشده است. حتی کتاب های لغت که عهده دار رسیدگی به الفاظ هستند نیز با وجود  بررسی مشتقات فراوانی از این کلمه، آن را تعریف نکرده اند. اما وجود آن در روایات معصومین (عهم) که قبل از قرن چهارم می زیسته اند این شبهه را به وجود می آورد که مبدع این کلمه ایمه؟عهم؟ هستند. هدف از انجام این پژوهش آن است که آیا معصوم خاصی این کلمه را ابداع کرده و یا  اینکه توسط فرد خاصی کلمه معجزه وارد روایات شده است؟ در پایان با روش تقاطع گیری ثابت می شود  که معصومین؟عهم؟ این کلمه را به کار نبرده اند و کلمه «معجزه» از قرن چهارم به بعد بر اساس  روند نظام مندی ایجاد شده است. از طرفی به نظر می رسد که محرم شیخ صدوق (م381ق) نخستین شخصی است که کلمه معجزه را وارد روایت شیعه نموده است، زیرا ایشان در همه سند های این روایت وجود دارد. همچنین همان روند نظام مند در آثار تالیفی ایشان نیز وجود دارد.

    کلیدواژگان: روایات، سند، شیخ صدوق؟رح؟، معجزه
  • محمدحسین صلاح* صفحات 74-88

    نگارنده این گفتار را در باره توحید فطری بر مبنای تذکراتی حول محور غیریت، بینونت، برپاداشتگی، قیومیت، معرفت خارج از حد تشبیه و تعطیل، و توضیح معنای لفظ جلاله الله، سامان می دهد؛ با تاکید بر اینکه این غیریت و بینونت، بر خلاف دیدگاه الهیات بشری واقعی است نه اعتباری. بر این اساس خداوند متعال، توحید فطری را در نهاد همه انسانها به ودیعت نهاده است. این مطالب علاوه بر تذکر عقلی با نصوص  قرآنی و حدیثی مستند شده است.

    کلیدواژگان: معرفت فطری، توحید حقیقی، غیریت، مخلوقیت، بینونت صفتی
  • مهدی قندی*، مصطفی آذرخشی صفحات 89-104

    سید بن طاووس در ساحت دینی، بیشتر به عالمی که در جمع آوری ادعیه نقش داشته است، شناخته می شود و آموزه های معرفتی بسیار ارزنده او که  در کتابهایش مورد اشاره قرار گرفته، مغفول مانده است. مباحثی که وی در زمینه معرفت فطری خداوند، آیتیت نفس در معرفه الله و دعوت به واقع گرایی به جای ذهن گرایی مطرح کرده است، در کنار آسیب شناسی روش ها و رویکردهای متکلمان و فلاسفه که در قالب نقدهای وی بر مناقشات و مخاصمات غیر ضروری متکلمان و رویکرد شبهه محور آنان در مباحث معرفتی قابل ملاحظه است، برخی از دیدگاه های سیدبن طاووس را در موضوعات  معرفت  شناختی آشکار می سازد.

    کلیدواژگان: سید بن طاووس، معارف، کشف المحجه، نقد کلام، نقد فلسفه
  • احمد احمدی*، سید مهدی رضوی صفحات 105-132

    درپژوهش حاضر به تجزیه و تحلیل و نقد روایات منسوب به خلیفه اول در مثنوی های اسرارنامه، الاهی نامه، منطق الطیر و مصیبت نامه عطار نیشابوری تصحیح دکترمحمدرضا شفیعی کدکنی پرداخته شده است. منظور از «ثانی اثنین»، «دومین دو تن» در پژوهش حاضر تمام روایاتی است که در مثنوی های چهارگانه عطار نیشابوری تلمیح به دوم بودن ابوبکربن ابی قحافه بعد از حضرت رسول اکرم (صل)  دارند. پژوهش با رویکرد نقد روایت شناسی بر اساس مطالعات کتابخانه ای، به روش اسنادی، تحلیل و مقایسه یافته ها انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد شفیعی در تعلیقاتی که بر مثنوی های عطار نوشته است، به پنج حدیث با مضمون دوم بودن ابوبکر بعد از رسول اکرم (ص)  اشاره دارد، اما به تجزیه و تحلیل آنها نپرداخته است. پژوهش حاضر به یازده حدیث منسوب به خلیفه اول در مثنوی های عطار نیشابوری دست یافته است که بر اساس مستندات تاریخی، تفسیر و حدیث با تکیه بر اشتراکات فریقین، مورد نقد، تجزیه و تحلیل و تطبیق قرار گرفته اند. از یافته های دیگر پژوهش حاضر این است که روایات مربوط به خلیفه اول در مثنوی های عطار نیشابوری از مناقب مسلم و قطعی حضرت امیرالمومنین (ع) الگو برداری شده اند. در نتیجه ماوقع (لانگ) یکی بوده، ولی بوطیقای روایت (پارول) شکل عوض کرده است.

    کلیدواژگان: رسول اکرم؟ص؟، امیرالمومنین(ع)، مناقب و فضائل، «ثانی اثنین»، مثنوی های عطار نیشابوری
  • رضیه سادات سجادی*، زینب سادات رضوی صفحات 133-152

    نحوه مدیریت امیرالمومنین  نشان می دهد که مدیریت در هر مکان وزمانی سبک خاص خود را می طلبد، که به این رویکرد مدیریت اقتضایی گفته می شود. این پژوهش با بررسی عبارات زیارت غدیریه، به روش توصیفی _ تحلیلی در صدد تبیین سبک های مدیریتی امام علی(ع) مبنی بر شیوه های ارتباطی ایشان با زیردستان به ویژه کارگزاران از حیث اخلاقی و عملی است. شیوه های مدیریتی امام در زیارت غدیریه را می توان به دو بخش صفات اخلاقی و راهکارهای عملی دسته بندی نمود. در بخش صفات اخلاقی؛ عفو و گذشت، خشم و خشنودی برای خدا و تواضع در برابر مردم بویژه مومنان  و در بخش راهکارهای عملی؛ هدایتگری، به دوش کشیدن بار سختی، کمک بدون چشم داشت به فقرا و  نیازمندان و تقسیم عادلانه بیت المال  را می توان بعنوان نمونه ذکر کرد.

    کلیدواژگان: امیرالمومنین(ع)، امام هادی(ع)، زیارت غدیریه، مدیریت
  • مهدی حیاتی*، قدسیه پوراقبال صفحات 153-170

    تفسیر الصراط المستقیم از تفاسیر قرن سیزدهم شیعه است؛ که سید حسین بن محمدرضا بروجردی نوشته و تفسیر شامل سوره حمد و بقره است. روش غالب این تفسیر، روایی و ماثور است؛ هر چند می توان آن را یک تفسیر اجتهادی جامع به شمار آورد؛ در این تفسیر مباحث قرایت، بررسی لغوی، قواعد تجویدی، ذکر نکات بلاغی و نحوی آیات بحث شده و به طور گسترده از روایات پیامبر؟ص؟  و ایمه اطهار؟عهم؟ جهت فهم معانی آیات استفاده شده است. مفسر خود یک عالم رجالی متبحر است که به شیوه هدفمند، گزینش دقیقی از روایات را در فهم معانی ظاهری و باطنی آیات به کار برده است. بنابراین در ذیل آیات، تاویل و معانی باطنی و مصادیق آیات در تفسیر ارایه می کند. در این تفسیر، مفسر پس از تحلیل و بیان احتمالات متعدد در معانی آیات و الفاظ به اظهار نظر صایب و اجتهاد در تفسیر آیات اقدام کرده و مباحث متنوعی همچون مباحث کلامی، عرفانی و فقهی را ذیل آیات به فراخور موضوع آیه بحث نموده است. استفاده گسترده مفسر از منابع مختلف و متعدد، نشان از تضلع و قدرت استنباط مفسر دارد. این تفسیر به تفسیر المیزان شباهت دارد، هر چند سال ها پیش از تفسیر المیزان نوشته شده است. اگر مفسر می توانست تفسیر کاملی از قرآن ارایه کند، این تفسیر یکی از بهترین تفاسیر شیعه محسوب می شد، که می توانست با تفاسیر بزرگ شیعه برابری کند.

    کلیدواژگان: روش تفسیری، تفسیر الصراط المستقیم، سید حسین بن محمدرضا بروجردی
  • محسن احتشامی نیا* صفحات 171-175

    این گفتار، شامل سه یادداشت در باره مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی است. دکتر محسن احتشامی نیا مطالبی از استاد اسماعیل مدرس غروی را بازگو کرده که همدوره درسی دکتر مهدوی بوده و نکاتی از دوره علم آموزی او در مشهد در حدود 50 سال پیش را بیان می دارد. دکتر محمد رضا فخر روحانی جشن نامه ای را که در سال 2016 در آلمان به افتخار دکتر مهدوی منتشر شده، معرفی می کند. و  حجه الاسلام حسن طالبیان شریف مطالبی در باره آیت الله شیخ محمد کاظم مهدوی دامغانی را از زبان پسرش دکتر احمد مهدوی دامغانی بیان می کند. بخشی از این مطالب به تاریخ علمی حوزه های علمیه خراسان، ادیب نیشابوری اول، ادیب نیشابوری دوم، و نیز ارتباط علمی دکتر مهدوی با آیت الله میرزا مهدی اصفهانی و مکتب معارفی خراسان می پردازد.

    کلیدواژگان: احمد مهدوی دامغانی، محمد کاظم مهدوی دامغانی، میرزا مهدی اصفهانی، مکتب معارفی خراسان، عبدالجواد ادیب نیشابوری، محمد تقی ادیب نیشابوری
  • محمدرضا فخرروحانی* صفحات 176-178
  • صفحات 186-190