فهرست مطالب

لعل سرخ - پیاپی 23 (تابستان 1401)

نشریه لعل سرخ
پیاپی 23 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/04
  • تعداد عناوین: 15
|
  • سخن سردبیر
  • مژگان سیاوشی صفحه 4
  • گوهرشناسی
  • مهندس فرهاد زندی صفحه 5

    نام دیگر پریدوت کانی الیوین یا زبرجد است که از رنگ آن نشات گرفته است. البته نام دیگری هم به اسم Chrysolite برای آن استفاده می‌کنند که منبع آن مشخص نبوده و شاید از کلمه یونانی Peridona به معنی «فراوانی» گرفته شده است. پریدوت زرد مایل به سبز کریزولیت (به یونانی: «سنگ طلایی») نامیده می‌شود. این اصطلاح که برای کانی‌های مختلف نامرتبط استفاده می‌شود، برای سنگ های قیمتی کمتر رایج شده است. برخی از پریدوت‌ها قدمت 4.5 میلیارد ساله دارند در شهاب سنگ‌های پالازیت، بقایای تولد منظومه شمسی، یافت می‌شود. در سال 2005 کاوشگر فضایی روباتیک (STARDUST) گرد و غبار ستاره‌ای پریدوت را یافت. انواع سنگ‌های معدنی الیوین: در سنگ پریدوتیت از گوشته بالایی زمین یافت می‌شود.

  • سنگ های ارگانیک
  • مژگان سیاوشی صفحه 9

    صید مروارید  بیش از 5000 سال صنعت اصلی مردمان خلیج فارس بود. برای قرن‌ها، منطقه خلیج‌فارس برای صدف‌های حاوی این جواهرات گرانبها صید می‌شد - زمانی منبع اصلی درآمد کمابیش همه مردمی بود که در این بخش از جهان زندگی می‌کردند. قبل از کشف نفت، مروارید - محصول اصلی - همراه با ماهی و خرما، تنها سه کالایی بودند که خلیج‌فارس باید به جهان عرضه می کرد. اگر در جمع‌آوری این محصولات شرکت نمی کردند، راه دیگری برای امرار معاش مردم وجود نداشت. این مقاله به بررسی رشد صنعت صید مروارید در خلیج فارس طی قرن‌های هجدهم تا بیستم می‌پردازد. یک مطالعه موردی دقیق، به‌ویژه در مورد مهاجرت به خلیج فارس، با تمرکز بر شواهد تاریخی و باستان‌شناسی برای تغییر الگوهای مصرف و ادغام با بازارهای جهانی را بررسی می‌کند.

  • مقاله
  • ترنم سرخی صفحه 23

    استفاده از جواهرات از زمانی شروع شد که انسان برای اولین بار روی زمین راه رفت.البته زیورآلاتی که در گذشته پوشیده می‌شد، مانند زیورآلات امروزی ساخته نمی‌شدند.مردم باستان جواهرات ساخته شده از پر، استخوان، صدف و سنگریزه‌های رنگی را می‌پوشیدند. این سنگ‌ریزه‌های رنگی جواهراتی هستند که به دلیل زیبایی و ماندگاری مورد تحسین قرار گرفته‌اند و به صورت زینتی ساخته شده‌اند. الماس محبوبیت نداشت تا اینکه جواهرسازان یاد گرفتند که چگونه آن‌ها را تراش دهند تا درخشندگی آن را نشان دهند،تراش گوهرسنگ‌ها در حدود سال 1300 در اروپا آغاز شد. بسیاری از انواع جواهرات که هنوز هم امروزه ساخته می‌شوند به عنوان اشیاء کاربردی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. سنجاق‌ سینه‌ها و پین‌ها (pin) از قلاب‌هایی که لباس‌ها را در کنار هم نگه‌می‌داشتند، سرچشمه می‌گیرد. حلقه‌ها و آویزها برای مهرهای اولیه و نشانه‌های شناسایی و برای امضاء، مقام و اعتبار استفاده به کار برده می‌شده است.

  • مژگان سیاوشی صفحه 27

    عکاسی از ناخالصی‌ها (Inclusions) برای اسناد گوهرشناسی و تحقیقات علمی‌بسیار مهم است. این به گوهرشناسان سراسر جهان اجازه می‌دهد تا مشاهدات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. از سوی دیگر، عکس‌های دیدنی از ناخالصی‌های جهان ریز درون گوهرسنگ و نشان دادن زیبایی آن به عموم مردم کمک می‌کند و به نوعی فوتومایکروگرافی را به فرایند خلاقانه هنری تبدیل می‌کند.

    ریزنگاری یا فتومایکروگرافی به تصویربرداری از نمای نزدیک از موضوعات ریز و کوچک گفته می‌شود. در این مقاله به عکاسی از نمای نزدیک سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و ناخالصی‌های آن توجه می‌کنیم که جزء اصلی عکاسی علمی و مستند محسوب می‌شود.

    کلیدواژگان: فتومایکروگرافی، عکس برداری از جواهر، ناخالصی های جواهر
  • مژگان سیاوشی صفحه 37

    همه بخش‌های صنعت  طلا و جواهر سریلانکا بسیار پر جنب‌وجوش است. جواهرات در سریلانکا به عنوان یک دارایی مالی درنظر گرفته می‌شود. طلا جزء اساسی عروس‌های سریلانکایی است. سریلانکا دارای بسیاری از مذاهب است : بودیسم، هندوئیسم، اسلام و مسیحیت. هر یک از ادیان از جواهرات مخصوص خود برای عروسی‌ها استفاده می‌کنند و دارای سلیقه مخصوص به خود هستند. با وجود اینکه سریلانکا در سراسر جهان به عنوان تهیه‌کننده فراوان یاقوت کبود و سایر سنگ‌های قیمتی شناخته شده است، بازار محلی جواهرات سنگ‌های قیمتی به طرز شگفت‌انگیزی ضعیف است. این سفر در سال 2014انجام شد، بدون شک از آن تاریخ تاکنون  پیشرفت‌های بسیاری در سریلانکا صورت گرفته است.

  • ترنم سرخی صفحه 43

    هنگام توصیف جواهرات یونان باید از مینوسی‌ها شروع کرد. حدود 3000 سال قبل از میلاد نشانه‌های تمدن جدیدی در جزیره کرت ظاهر شد. منشا این فرهنگ جدید به احتمال زیاد در آسیای صغیر نهفته است، این نظریه با جواهراتی که مینوسی‌ها تولید می‌کردند، تایید می‌شود. فرم‌ها و تکنیک‌های استفاده شده در این جواهرات شبیه جواهرات سومری‌ها ست. در طول زمان، 2000 تا 3000 سال پیش از میلاد، این تمدن به یک فرهنگ منحصر به فرد و باشکوه تبدیل شد و جواهرات آن به سبکی خاص تغییر شکل داد.

  • بیشتر بدانیم
  • صفحه 47

    چرا باید الماس‌های خود را بازیافت کنیم؟بازیافت، تغییر کاربری و استحصال در دنیایی که با مشکلات زیست‌محیطی گوناگونی مواجه است به روندهای خوشایند تبدیل شده است. با این‌حال بسیاری از ما عادت داریم این مفاهیم به جای جواهرات و الماس، در کاغذ، پلاستیک، مبلمان و سایر وسایل خانه ببینیم. اشتباه نکنید، بازیافت الماس نه تنها امکان‌پذیر است، بلکه تشویق می‌شود!

  • برند روز دنیا
  • ترنم سرخی صفحه 49

    طرح‌های جواهرات السا شاپارلی (Elsa Schiaparell) یکی از محبوب‌ترین و کلکسیونی‌ترین جواهرات قرن بیستم است. شاپارلی از مواد با کیفیت بالا، ترکیب رنگ‌های سرگرم‌کننده استفاده می‌کرد و از عجیب‌وغریب بودن نمی‌ترسید.
    السا شاپارلی با متقاعد کردن زنان به پوشیدن جواهرات حشرات، نقوش دلقک و کفش‌ روی سرشان، احساس زیبایی، جسور و مستقل به زنان می‌داد. Schiaparelli (تلفظ "skap-a-reli") به‌طور معمول در دهه‌های 1920 و 1930 به تیتر اخبار تبدیل شد و رقبایی مانند کوکوشنل را با لباس‌های عجیب‌وغریب و کالاهای اصلی کپی شده بی‌پایان تحت‌الشعاع قرار داد. بسیاری از طرح‌های شاپارلی به قدری آوانگارد بودند که هنوز هم قدرت شوکه‌کردن را دارند و طراحان معاصر همچنان به کار او ادامه می‌دهند.

  • مقاله
  • مژگان سیاوشی صفحه 53

    درخشش و خلوص شگفت انگیز الماس‌ها الهام‌بخش اسطوره‌های بشری در طول تاریخ بوده است. در دوره یونانیان و رومیان باستان، الماس به عنوان اشک خدایان یا نور ستارگان در حال سقوط تصور می‌شد. یکی از فیلسوفان کلاسیک یونان، الماس را موجودات زنده‌ای می‌دانست که تجسم ارواح آسمانی است. در زمان رومیان باستان بود که پوشیدن حلقه الماس به یک رسم رایج تبدیل شد. از آنجایی که ماده معدنی الماس بسیار سخت است، به عنوان یک طلسم محافظ در نظر گرفته می‌شد.

  • معرفی کتاب
  • مژگان سیاوشی صفحه 62

    راهنمای نوین برای جواهرات عتیقه، کتابی است که توسط بث برنشتاین (Beth Bernstein)  در 192 صفحه، جلد گالینگور با تصاویر ویژه، توسط نشر: Acc Art Books  در مه 2022  به چاپ رسیده است.

  • طراحان برجسته دنیا
  • ترنم سرخی صفحه 63

    گردا فلوکینگر اتریشی متولد شد و در کودکی به انگلستان مهاجرت کرد. او در رشته هنرهای زیبا و به دنبال آن جواهرات و میناکاری تحصیل کرد و در سال 1956 تصمیم غیرمعمول آن زمان را گرفت تا یک طراح و سازنده مستقل شود. او در سال 1962 دوره پیشگامی در جواهرات تجربی را در کالج هنر هورنزی تاسیس کرد و به یکی از چهره‌های کلیدی در شکوفایی جواهرات هنرمند بریتانیایی تبدیل شد. فلوکینگر اولین جواهرساز معاصر بود که نمایشگاه خود را در V&A در سال 1971 برگزار کرد.

  • مقاله
  • مژگان سیاوشی صفحه 67

    فلزات را می‌توان بارها و بارها بدون تغییر خواص آن‌ها بازیافت کرد. برای بیش از یک دهه، مشاغل در صنعت جواهرات روش‌های بازیافت طلا را برای تولید پایدارتر ترویج کرده‌اند. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، طلا بازیافت می‌شود. طلای بازیافتی بسیار اخلاقی‌تر و پایدارتر از طلای معمولی دیده می‌شود. می‌توان آن را بدون ازدست دادن کیفیت خود بازیافت کرد، بنابراین می‌توان آن را چندین بار مورد استفاده مجدد قرار داد که راه‌حلی بسیار پایدارتر از استخراج آلیاژهای جدید است. با طلای بازیافتی خیالتان راحت است که هیچ آسیبی به محیط زیست تحمیل نمی‌شود. اما طلای بازیافتی چیست؟ و چگونه طلا بازیافت می‌شود؟

  • ترنم سرخی صفحه 73

    پادشاهان ایران باستان از اولین کسانی بودند که سکه ضرب کردند و جایگزینی برای استفاده از فلزات از نظر وزنی ایجاد کردند. کوروش کبیر اولین سکه‌های ایرانی را در اواسط قرن ششم قبل از میلاد پس از شکست دادن کرزوس پادشاه لیدیا که ضرب سکه را در آسیای صغیر اختراع کرده بود، معرفی کرد. در اوایل قرن پنجم پیش از میلاد، داریوش اول با ضرب داریک - سکه‌ها یی را به نام خود  ضرب کرد - سکه‌های ایرانی در غرب امپراتوری هخامنشی به‌طور گسترده  مورد استفاده قرار می‌گرفت.

  • آموزشی
  • صفحه 83

    سنگ قیمتی با ضریب شکست (RI) بیش از 1.81 گفته می شود که "OTL" یا  Over the limit  است. رفرکتومترهای ارزان قیمت نمی‌توانند بالاترین یا کمترین مقادیر ضریب شکست را نشان دهند در اینجا راهکاری را به شما نشان دادیم تا بتوانیدسیمولنت‌هایی مانند YAG و CZ و یا GGG را شناسایی کنید.