فهرست مطالب

نشریه پژوهش در حسابداری و علوم اقتصادی
پیاپی 21 (تابستان 1401)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1401/06/22
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سعید نجفی، حیدر محمدزاده سالطه، اکبر کنعانی صفحات 1-8
    هدف

    هدف از این مقاله، بررسی دلایل تاخیر در ارایه گزارش حسابرسی میباشد که شامل تعداد روزهای بین پایان سال مالی شرکت تا تاریخ گزارش حسابرسی هست و با ادغام ادبیات موجود همراه است. تاخیر گزارش حسابرسی، متغیری است که در بسیاری از مطالعات موردتوجه قرار گرفته است به این دلیل که از آن به عنوان یک شاخص برای وقوع مذاکرات مدیریت حسابرس- مشتری و بازده حسابرسی استفاده میشود و همچنین به این دلیل که گزارش حسابرسی با تاخیر زیاد، موجب تاخیر در انتشار اطلاعات درآمد به بازار میشود.

    طراحی/ روش شناسی/ رویکرد:

     این مقاله برای بررسی پیشبینیهای متداول شناسایی شده در تاخیر گزارش های حسابرسی، برای تعیین اینکه آیا تحقیقات پیشین، یک تصویر نامتناقض از دلایل تاخیر گزارش حسابرسی ارایه میدهند، از متاآنالیز استفاده میکند.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که تعدادی از متغیرهای مربوط به سودآوری مشتری و وضعیت مالی، پیچیدگی مشتری و اظهارنظرهای مشروط حسابرسی موجب افزایش تاخیر در گزارش حسابرسی می شوند. علاوه بر این، زمانی که مشتریان خبرهای مثبت سودآوری خود را گزارش میدهند و همچنین هنگامیکه حسابرس به مدت طولانی حفظ میشود و خدمات غیر حسابرسی را فراهم میکند، میزان بازده گزارش حسابرسی بر اساس اندازه مشتری کاهش مییابد. چندین متغیر مانند موارد مربوط به حاکمیت شرکتی و ویژگیهای مختلف حسابرس، کمی موردبررسی قرارگرفته اند و در تحقیقات آینده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

    کلیدواژگان: گزارش حسابرسی، موسسات حسابرسی، حسابرسی
  • رضا پناهی، داوود گرجی زاده، مریم صفرپور صفحات 9-18

    پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش بودجهبندی عملیاتی در بهبود عمران و آبادانی کشور با استفاده از حسابداری تعهدی انجام شده است . این پژوهش از نظر نوع تحقیق بر مبنای هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد و از لحاظ ماهیت و روش در دسته تحقیقات توصیفی- پیمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری این تحقیق شامل تعدادی از مدیران، ذیحسابان و کارکنان امور مالی دستگاه های اجرایی از جمله: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس- وزارت راه و شهرسازی- شهرداری ها- دانشجویان کارشناسی ارشد رشته حسابداری و... می باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش بصورت تصادفی و هدفمند است. در این تحقیق در خصوص جمع آوری داده های مربوط به آزمون فرضیه های تحقیق از روش میدانی استفاده شد و از پرسشنامه بودجه بندی عملیاتی گونزلاس که شامل 8 سوال  برای حسابداری تعهدی، 6 سوال بودجه بندی عملیاتی و  3 سوال بهبود عمران و آبادی می باشد، استفاده شد. در این تحقیق از نرم افزار SPSS و PLS در دو بخش توصیفی و استنباطی جهت تجزیه و تحلیل بهره گرفته شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها نشان داد تاثیر بودجه بندی عملیاتی بر بهبود عمران و آبادانی کشور مثبت و معنادار میباشد 0.450+همچنین تاثیر بودجه بندی عملیاتی بر حسابداری تعهدی مثبت و معنادار میباشد (0.450 .+)+

    کلیدواژگان: بودجه بندی عملیاتی، بهبود عمران و آبادانی کشور، حسابداری تعهدی
  • سعید علی پور، مریم سلیمانی صفحات 19-29

    سیاست آبوهوای اتحادیه اروپا تغییرات اساسی را برای تولیدکنندگان و تامین کنندگان انرژی اعمال کرده است. برای برآوردن الزامات این سایست ها، دارایی های جدید و تامین کنندگان سرمایه مورد نیاز است. برای ارایه قابلیت مقایسه و تسهیل فرآیند سرمایه گذاری، قانون اتحادیه اروپا شرکت ها را ملزم می کند که صورت های مالی سالانه را بر اساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی تهیه کنند. یکی از این استانداردهای حسابداری - Leases 16 IFRS - نحوه شناسایی، اندازه گیری، ارایه و افشای اجاره ها را مشخص میکند. در سال 2019  این استاندارد لازم االجرا شد و برخالف رویکرد حسابداری دوگانه برای حسابداری اجاره، مدل حسابداری تک مستاجر را اجرایی کرد. رویکرد اخیر شرکت ها را قادر می سازد تا دارایی های مشهود اجاره شده و بدهی های مربوطه را خارج از ترازنامه نگه دارند. با استفاده از نمونه ای از شرکتهای صنعت انرژی  بخش های نفت، گاز، انرژی و معدن  که در بورس اوراق بهادار ورشو فهرست شده اند، تاثیر اجرای 16 IFRS اجاره ها را بر ارزش دارایی ها، بدهی ها و اهرم بر دارایی ها و اهرم بر حقوق صاحبان سهام مورد بررسی، اندازهگیری و تحلیل می شود. این مقاله به عنوان یک مطالعه موردی، چگونگی تاثیر اجرای یک استاندارد جدید بر وضعیت مالی شرکت های متاثر در صنعت انرژی را مورد بررسی قرار می دهد. این مقاله به سه روش زیر به بحث علمی کمک می کند: (1) تاثیر 16 IFRS اجاره ها ، بر دارایی ها، بدهی ها، اهرم دارایی ها و حقوق صاحبان سهام که در ادبیات پیش بینی شده بود، تایید گردید، (2) با استفاده از روش حسابرسی. تغییرات اساسی در دارایی ها و بدهی ها را در صنعت انرژی نشان داده شد و (3) بر اساس نتایج تحقیق، توصیه هایی برای مطالعات علمی بیشتر پیشنهاد گردید.

    کلیدواژگان: گزارشگری مالی، صنعت انرژی، نسبت بدهی به دارایی ها، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، استاندارد بین المللی، اجاره ها
  • پیمان کیانی، سعید کیان پور صفحات 31-37

    زمینه به منظور رسیدن به توسعه، لزوم توجه به فساد، خشونت و فقر ملت ها که از نبود اخلاق اقتصادی و اخلاق محیط کسب و کار سرچشمه می گیرد احساس می شود. رفع بنیادی فساد، خشونت و فقر ملتها در راستای انگیزه های عملی توسعه اقتصادی جز با پیوند روزافزون محیط کسب و کار میسر نخواهد شد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین محیط کسب و کار بر توسعه اقتصادی است. روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی است. شاخص های کلان اقتصادی محیط کسب و کار و شاخص توسعه اقتصادی کشور ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب شده است که سال های 2009-2020 به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. ابزار اندازه گیری داده های بانک جهانی و موسسه بین المللی شفافیت بود. جهت آزمون نیز از روش بیزین و تحلیل شبکه عصبی پرسپترون و هوش مصنوعی استفاده شده است. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که برازش مدل تحقیق که در برگیرنده یک فرضیه اصلی بود مورد تایید قرار گرفت. آسانی محیط کسب و کار رابطه معناداری با توسعه یافتگی دارد و در طی زمان نیز موثرتر خواهد بود.

    کلیدواژگان: توسعه اقتصادی، محیط کسب و کار، شبکه عصبی، هوش مصنوعی
  • مهسا روحانی فر، میلاد گلستانی، فاطمه کشاورز صفحات 39-51

    تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و سیستم های فناوری اطلاعات به دلیل مشارکت نوآورانه آن در تصمیمگیری و توسعه استراتژیک در سراسر حوزه های حسابداری و حسابرسی مورد توجه قرار گرفته است؛ بنابراین، این مطالعه مکانیسم پذیرش تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و فناوری اطالعات در سیستم اطلاعاتی حسابداری را برای بازرسی عناصر مرتبط با قصد رفتاری با استفاده از مدل پذیرش فناوری و الگوی مناسب تکلیف-فناوری بررسی کرد. با استفاده از یک پرسشنامه نظرسنجی، 224 پاسخ معتبر در v21 AMOS برای آزمون فرضیه ها تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق بیان میکند که اعتبار مدل پذیرش فناوری همراه با تناسب تکلیف-فناوری به افزایش نیات رفتاری برای استفاده از سیستم تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و سیستم فناوری اطالعات در سیستم اطالعاتی حسابداری در شهرداری ها کمک میکند و در نهایت به استفاده واقعی منجر میشود. در این میان، اعتماد و امنیت سیستم اطالعاتی نیز بر قصد رفتاری استفاده از آن تاثیر مثبت داشت. مقاومت کارکنان در برابر تغییر عامل کلیدی شکست سیستم نوآورانه در سازمانها است و در این مطالعه ثابت شده است که رابطه بین قصد استفاده و استفاده واقعی از تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و فناوری اطالعات در سیستم اطالعاتی حسابداری را تعدیل میکند. نتایج ما میتواند توسط سازمانهای شهرداری، سازمانهای حسابداری و حسابرسی برای توسعه درک اجرای تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و ارتقای توانمندسازی روان شناختی کارکنان برای پذیرش این سیستم نوآورانه اجرا شود.

    کلیدواژگان: تجزیه و تحلیل داده های بزرگ، فناوری اطلاعات، مدل پذیرش فناوری، تناسب وظیفه-فناوری، سیستم اطلاعاتی حسابداری، کیفیت حسابرسی
  • نگین مبینی، بنیامین نصر اصفهانی صفحات 53-62

    صورتهای مالی یکی از مهمترین مجموعه اطالاعات مالی مورد نیاز برای سرمایه گذاران جهت تصمیم گیری استت تهیته این اطالعات توسط مدیران انجام می شود. بنابراین، مدیران احتمال دارد که اخبار بد شرکت را پنهان کننتد. امتا انان ته اطالعات پنهان انباشته شده، به نقطه اوج برسد، یک باره منتشر خواهد شد که موجب تعدیل ناگهانی و منفی قیمت سهام شرکت میگردد. لذا، وجود این شرایط منجر به تقاضا برای خدمات حسابرسی مستقل شده است تا بتا اراهته گرارشتات بتا کیفیت، مانع از پنهان کاری مدیران شوند. با این حال، ارتباط طوالنی مدیران و حسابرسان ممکن است منجتر بته ارتبتاط دوستانه بین آنان شود و فعالیتهای ذخیره سازی اخبار بد توسط مدیران را اشمپوشی کنند. بدین ترتیتب ریستک ستقوط قیمت آتی سهام بیشتر گردد. از طرفی ممکن است ارتباط طوالنی منجر به ایجاد دانش کامتل در متورد شترکت گتردد و منجر به کاهش ریسک سقوط اتی قیمت سهام گردد. به عالوه حسابرسان شرکت ها در ارخه های مختلف عمر شترکت ممکن است واکنش متفاوتی به پنهان سازی اخبار بد بدهند. در نبود شواهد علمیو تجربتی مناستب، پتهوهش حاضتر بته بررسی ارتباط مدت زمان تصدی حسابرس با خطر سقوط اتی قیمت سهام در طول عمر شترکتها متیپتردازد. در همتین راستا نمونهای مشتمل بر 90 شرکت پذیرفته در بورس اوراق بهادار طی بازه زمانی 1395-1399 انتخاب و آزمون شده است. نتایج با استفاده از روش رگرسیون اند متغیره حاکی از تاثیر مثبت مدت زمان تصدی حسابرس بتر ریسک ستقوط قیمت آتی سهام است. هم نین با حرکت شرکت به سمت دوره های افول و رکود، نقش دوره تصدی حسابرس بر ریسک سقوط قیمت سهام کمرنگ تر خواهد شد.

    کلیدواژگان: دوره تصدی حسابرس، چرخه عمر شرکت و ریسک سقوط قیمت سهام
  • نسترن شاهواری صفحات 63-73

    رشد روزافزون اطلاعات و نفوذ آن بر تجارت موجب تغییر در بازارهای پولی شده و روش های بانکداری را متحول کرده است. از آنجا که بانک ها نقش محوری در تامین مالی اقتصاد کشور و توسعه نظام های نوین پرداخت ایفا می نمایند و اهمیت مساله بانکداری به حدی زیاد است که در تمامی برنامه های توسعه، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سند چشم انداز به آن پرداخته شده است. هدف کلی این مطالعه بررسی تاثیر بانکداری دیجیتال و بهبود رضایت مصرف کنندگان و ارایه یک مدل برای توسعه بانکداری دیجیتال ایران است. نوع تحقیق کاربردی و روش انجام آن توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل مدیران صنایع بانکی و مالی کشور را شامل گردید. شیوه نمونه گیری تحقیق از نوع نمونه گیری تصادفی در دسترس است و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران که برابر 231 نفر گردیده است؛ جهت احتمال از عدم برگشت 280 پرسشنامه توزیع شد. که در نهایت با بررسی پرسشنامه های بازگشت شده و کنار گذاشته شدن پرسشنامه های ناقص، 231 پرسشنامه وارد در مرحله تحلیل آماری گردید. در پایان پیشنهادهایی نظیر رفع چالش های مربوط به بانکداری دیجیتال و تصویب قوانین حمایت از بانکداری دیجیتال و... به عنوان پیشنهادهای تحقیق مطرح گردید.

    کلیدواژگان: بانکداری دیجیتال، مصرف کننده، ارزش اقتصادی