فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 6 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/16
  • تعداد عناوین: 5
|
  • علی دولتی، فرزاد درویشی* صفحات 7-30

    امروزه سلامت اداری به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردها در برخورد با فساد اداری مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است .چرا که فساد اداری از یک سو حاکمیت دولت و قانون را زیر سوال برده، و از سوی دیگر، زمینه را برای نابودی استعدادها و پتانسیل‌های بالقوه به خصوص در حوزه سرمایه انسانی فراهم می‌نماید. فساد اداری در تمامی کشورهای جهان مشاهده می‌شود. در این میان نگاهی به وضعیت سلامت اداری و یا فساد اداری در ایران نیز حاکی از آن است که، نظام اداری کشور با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته در جهت اصلاح آن همچنان فاقد کارایی و پاسخ‌گویی لازم است. از این رو، از آن‌جا که براساس اهداف سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404، بررسی موضوع سلامت و فساد اداری ضروری به نظر می‌رسد. بر این اساس مقاله حاضر با روشی پیمایشی و با بهره‌گیری از پرسشنامه در پی بررسی وضعیت سلامت اداری در استان ایلام و رتبه‌بندی شاخص‌های آن از دیدگاه مدیران ارشد استان ایلام می‌باشد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که اگرچه سلامت اداری در استان ایلام مناسب و در حد مطلوب بوده اما، این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسیولین در جهت بهبود روزافزون آن و دستیابی به اهداف متصور در سند چشم‌انداز ج. ا. ا. می‌باشد.

    کلیدواژگان: سلامت اداری، فساد اداری، نظام اداری
  • رحیم دانیاری صفحات 31-46

    تحقیق حاضر به دنبال بررسی نوع رابطه‌ی بین شیوه‌های فرزند پروری و امیدواری فرزندان است. روش تحقیق توصیفی و جامعه‌ی آماری دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر بدره از توابع استان ایلام می‌باشد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 70 نفر از جامعه تحقیق انتخاب شده و برای سنجش متغیرها از پرسشنامه شیوه‌ی فرزند پروری بام ریند (1973) و پرسشنامه‌ی امید اشنایدر (1991) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. در این پژوهش سطح معنی داری 05/0P< در نظر گرفته شده و یافته‌های حاصل از پژوهش نشان می‌دهد بین شیوه‌های فرزند پروری مقتدرانه و سهل‌گیرانه با امیدواری رابطه ی مثبت وجود دارد و بین شیوه‌ی فرزند پروری مستبدانه و امیدواری رابطه‌ی منفی وجود داشت.

    کلیدواژگان: فرزند پروری، امیدواری، احساس امنیت
  • ولی پیری، صالح ایدی صفحات 47-60

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه رضایتمندی زناشویی بین افراد اقدام کننده به خودکشی و غیر اقدام کننده در شهرستان دره شهر می باشد نمونه آماری شامل 100 نفر اقدام کننده به خودکشی (50 زن و 50 مرد) و 100 نفر غیراقدام کننده به خودکشی (50 زن و 50 مرد) که به صورت تصادفی انتخاب گردیدند . در این پژوهش از پرسشنامه 49 گزینه ای رضایت زناشویی که توسط صالحی خوردی در مشهد تهیه شده استفاده گردیده است . همچنین برای ویژگی های جمعیت شناختی از پر سشنامه محقق ساخته استفاده گردید سپس داده ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و روش آماری T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بین تاهل ، وضعیت تحصیلی و وضعیت شغلی دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد . بین جذابیت زناشویی در دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد . به این معنی که افراد خودکش به طور معنی داری از جذابیت زناشویی کمتری نسبت به گروه غیر خودکش دارند . از لحاظ تفاهم نیز بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد . در متغیر طرز تلقی هم بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد. چنانکه دو گروه از لحاظ سرمایه‌گذاری عاطفی در زندگی زناشویی تفاوت معنی داری از لحاظ آماری با هم دارند .

    کلیدواژگان: رضایتمندی زناشویی، خودکش، غیر خودکش، دره شهر
  • محمدرضا یوسفی صفحات 61-84

    ارایه تعریفی از « جرم سازمان یافته» به ویژه در عصری که اینگونه جرایم نه فقط در سطح ملی که در سطح منطقهای و جهانی روبه افزایش است و شیوه ها و ابزارهای ارتکاب آن‌ها از تکنولوژی درون بهره میگیرد قابل تامل است، با این وجود در تعریف آن علاوه بر وجود و مشارکت تعدادی از افراد باید وجود « سازمان تبهکار» با « ویژگی‌های خاص خود» و ارتکاب « جرایم خاص و مهم» توسط اعضای آن را در بررسی و شناخت جرایم سازمان یافته مد نظر قرار داد. نظر به اینکه عواید ناشی از ارتکاب جرایم سازمان یافته گاهی بیشتر از بودجه سالانه برخی از کشورهاست، تاثیر چنین ثروت‌هایی را بر اقتصاد و سیاست کشورهای محل فعالیت گردانندگان این سازمان، به ویژه کشورهای توسعه نیافته نمیتوان نادیده گرفت. از این رو بررسی و شناخت این موضوع درخور توجه بوده و بر این اساس مطالعه حاضر به بررسی ارایه مفهومی هرچه دقیقتر از جرم سازمان یافته، تاریخچه ، چگونگی ظهور و فعالیت‌های مهمترین سازمآن‌های بزهکار موجود در جهان، مصادیق جرم سازمان یافته و شیوه‌های پاسخگویی اجتماعی به جرایم سازمان یافته می‌پردازد.

    کلیدواژگان: جرم سازمان یافته بزهکاری سازمان یافته، سازمآن های جنایتکار فساد اداری
  • غلامرضا چولکی صفحات 85-100

    هدف از این پژوهش بررسی نقش پدافند غیر عامل در کاهش خسارات و صدمات ناشی از جنگ است به این منظور آثار مطلوب پدافند غیر عامل و رعایت اصول آن در کاهش خسارات و صدمات ناشی از جنگ مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام تحقیق تحلیلی و توصیفی و داده های مورد نیاز تحقیق از منابع کتابخانه در این حوزه جمع آوری و تحلیل شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است انجام اقدامات در رابطه با پدافند غیر عامل در کشور بطور چشمگیری در کاهش خسارات صدمات و لطمات ناشی از جنگ نقش داشته و کشور و منابع موجود را در آن در مقابل حملات و تهاجمات دشمن تا حد بسیار بالایی محفوظ می دارد و بررسی ها در این زمینه نشان می دهد؛ همه جانبه نگری ملاحظات پدافند غیر عامل، سیاست ، اختصاص منابع مالی و مدیریتی مناسب در رابطه با پدافند غیر عامل، پاسخگویی به نیازهای لازم تکنولوژیک در کشور در رابطه با موضوع پدافند غیر عامل فراهم نموده و موفقیت برنامه های کشور در زمینه پدافند غیر عامل را به دنبال دارد و باعث ارتقای قدرت دفاعی و پاسخ گوی نیاز های امنیتی در کشور جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

    کلیدواژگان: پدافند، پدافند عامل، پدافند غیر عامل، اصول پدافند غیر عامل، جنگ