فهرست مطالب

اللغه العربیه و آدابها - سال هجدهم شماره 54 (خریف 2022)

مجله اللغه العربیه و آدابها
سال هجدهم شماره 54 (خریف 2022)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/09
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا صادقی*، کبری روشنفکر، فرامرز میرزایی، خلیل پروینی صفحات 301-328

    ظهرت العولمه باعتبارها ظاهره کونیه فی المنتصف الثانی من القرن العشرین ،ثم اتسعت رقعه تاثیرها عقب الثوره المعلوماتیه فی السنوات اللاحقه مما اصبحت تمس جمیع المجالات الفکریه والثقافیه والمعرفیه فی ارجاء العالم ،ومن ضمنها الروایتین الإیرانیه والجزایریه اللتین تمثلان هویه المجتمعین الإیرانی والجزایری وتعبران عن خصوصیتهما الثقافیه. روایتا "عشق و چیزهای دیگر" (الحب واشیاء اخری)لمصطفی مستور  و"مملکه الفراشه" ل واسینی الاعرج من الاعمال التی نشرت فی العقد الثانی من الالفیه الثالثه، الفتره التی بدت فیها آثار العولمه اکثر وضوحا لانها افرزت انماطا ثقافیه جدیده لا توافق مع خصوصیه الکیانات المحلیه والإسلامیه. نتعرض فی هذا المقال لآثار العولمه فی الخصوصیه الثقافیه لروایتی عشق و چیزهای دیگر و"مملکه الفراشه وذلک فی ضوء نظریه العولمه التحولیه وعلی اساس المنهج الوصفی والتحلیلی المقارن. تدل النتایج علی ان العولمه قد اثرت بشکل کبیر فی الخصوصیه الثقافیه لکلتا الروایتین والتی تبلورت مظاهرها فی اللغه ونمط الحیاه حیث ظهر التهجین اللغوی کنتیجه غالبه عن تاثیر العولمه علی اللغه فی هاتین الروایتین إلا ان "الاعرج "کان الاکثر حرصا علی استخدام الفرنسیه بینما اقتصر مستور علی توظیف الإنجلیزیه فحسب. اما آثار العولمه علی خصوصیه نمط الحیاه فی الروایتین، فقد تمثلت  بشکل اساسی فی استهلاک الثقافه الغربیه والتعامل مع تقنیات العولمه والإقبال علی الملذات والترفیه والمتعه غیر ان التعامل مع تقنیات العولمه خاصه منصه الفیسبوک برز" فی مملکه الفراشه "وعلی جانب آخر ظهرت النزعه المادیه فی روایه "عشق وچیزهای دیگر" دون ان تظهر فی مملکه الفراشه.

    کلیدواژگان: العولمه، الخصوصیه الثقافیه، الروایه الإیرانیه والجزائریه، عشق و چیزهای دیگر، مملکه الفراشه
  • قدرت الله طاهری*، ابو الفضل رضائی، حیدر حیدر صفحات 329-349
    نالت قضیه الإستعمار حیزا کبیرا من الفضاء الفکری لدی شعوب الشرق المستعمر، ولدی الشعراء الذین کانوا علی الدوام المحرضین للثوره من الناحیه الفکریه والداعمین لحرکات التغییر. وباختلاف شکل الاستعمار واسالیبه، کان للشعراء اسالیبهم المختلفه فی مواجهه هذه الظاهره. تحاول هذه الدراسه رصد مواجهه الشعراء الإیرانیین والسوریین لظاهره الاستعمار، وتتخذ من الشاعر الإیرانی محمد تقی بهار، والشاعر السوری بدوی الجبل انموذجین، وتتبع هذه الدراسه المنهج الوصفی التحلیلی، ضمن المدرسه الامریکیه فی الادب المقارن. ومن النتایج المتوخاه من هذه الدراسه، نجد ان هناک تقاربا کبیرا فی التوجه الفکری لدی الشاعرین، فی إعطاء الاولویه لمساله مواجهه الاستعمار، وإظهار سلبیاته، والتحریض ضده، ورفض سلبیه الجماهیر، ونشر ثقافه الدوله وحقوق الشعب. إلا انه یبقی لکل شاعر خصوصیته واسلوبه المتمیز الذی یختلف به عن الآخر،  فالشاعر" بهار" اعتمد فی مواجهته علی الاسلوب المباشر الصریح، بلغه مفصله واضحه، وبتکثیف لغوی عال، متکیا علی لون الشعر الحدیث وما یقدمه من حریه فی التوضیح والتعبیر. بینما اتکا "بدوی"علی منهج الشعر الکلاسیکی، ملتزما شروطه؛ مرکزا علی شعریه النص بوزنه وقافیته وموسیقاه.
    کلیدواژگان: استعمار، ادب المقاومه، إیران، سوریه، محمد تقی بهار، بدوی الجبل
  • نصیبه شهامت ده سرخی، مصطفی مهدوی آرا* صفحات 351-368
    إن لفلسفه الزمان التی تناولها "هانری برغسون" الفیلسوف الفرنسی والبحوث النفسیه الجدیده التی انجزها امثال "زیغموند فروید" عن بواطن الشخصیه الإنسانیه والعوالم الذهنیه، فلکلها إسهامات بالغه فی توارد طرق السرد الحداثوی للروایات الحدیثه. فتمیزت هذه الروایات بخطاب سردی متمایز مثل إخضاع الکتاب طریقه الحکی للفوضی الزمنی واللغوی وغیره من التقانات السردیه الجدیده. فجاء ثمار امتزاج الادب القصصی بعلم النفس بإبداع طریقه جدیده للسردیه وهی «تیار الوعی» الذی یسرد لنا به الراوی احداث القصه عن ذهنیه الشخصیات لا عن واقعها المعیش. فمما یبدو ان " فضیله الفاروق " الرواییه الجزایریه قد اعتمدت علی هذا المنهج فی إکمال روایتها الشهیره الموسوم ب«اکتشاف الشهوه»، وجاءت الدراسه الراهنه لتستجلی عن تمظهرات اللاشعور فی عملیه السرد علی سبیل تیار الوعی وهی تنهج المنهج الوصفی - التحلیلی متکیه علی آراء "زیجموند فروید" النفسیه عن اللاشعور. ومما لاشک فیه ان استعراض اللاشعور لایتسنی للکاتب إلا باللجوء إلی تقانات جدیده مثل: التداعی الحر، وکسر الزمن الخطی، والاضطرابات اللغویه وغیرها؛ وتمخض البحث بنتایج و منها ان الکاتبه "الفاروق" قد لاذت بهذه التقانات لتصور لنا اللاشعور من خلال عملیه السرد واضفت علیها  إخضاع البطله لعملیه الغیبوبه لیکتمل السرد علی شکل تیار الوعی.
    کلیدواژگان: زیجموند فروید، اللاشعور، إکتشاف الشهوه، فضیله الفاروق، تیار الوعی
  • محمد کبیری* صفحات 369-384
    إن لتوظیف جنس البقر فی القرآن الکریم اثره البالغ فی تبیین الفکره والمضمون القرآنی؛ حیث یتم توظیفه توظیفا دلالیا یشع بالدلالات والمعانی القرآنیه الدقیقه الخفیه؛ إذ یجتاز القرآن التوظیف اللغوی للالفاظ بما فیها الفاظ البقر وما یرتبط بجنسه کالعجل إلی استحضار ظلال المعانی وفقا للموقف الکلامی السیاقی، فنجد له دلاله معناییه یخلقها السیاق وتستخرجها السیمیاییه من النسق القرآنی المحدد لتوظیفها؛ مما یدفع القاری إلی تلقی صوره متکامله من المعنی المراد إیصاله فی موقف کلامی محدد. وقد اعتمدت هذه الدراسه نظریه السیاق للکشف عن الدلالات السیمیاییه وسبر اغوار المعانی فی القرآن الکریم فیما یختص بتوظیف جنس البقر فیه. وقد کشفت دراستنا التی اجریت علی اساس المنهج الوصفی والتحلیلی وبالاعتماد علی آراء المفسرین للقرآن الکریم، عما للسیمیاییه من اثر فی اکتشاف دلالات تسترت خلف الفاظ تدل علی جنس البقر دلاله لغویه فی القرآن الکریم، کما ساعد السیاق علی ربط هذه المعانی الظاهره بالمعانی المتستره وخلق صوره متکامله من المعانی والدلالات القرآنیه التی تناسب الفضاء الدلالی الساید فی  کل سوره او حدث قرآنی.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، السیمیائیه، السیاق، جنس البقر
  • حسن سرباز* صفحات 385-404
    تفسیر "معارج التفکر ودقایق التدبر" للشیخ عبدالرحمن حسن حبنکه المیدانی من التفاسیر المعاصره للقرآن الکریم. وهو قبل ان یقوم بتفسیر تدبری للقرآن الکریم، کتب قواعد اساسیه للتدبر فی هذا الکتاب العظیم تحت عنوان "قواعد التدبر الامثل لکتاب الله عز وجل" جمع فیه اربعین قاعده للتدبر والتامل فی کتاب الله واعتمد فی کثیر منها علی الإعجاز البیانی والجوانب البلاغیه فی القرآن الکریم. وقد کتب المیدانی تفسیره علی منهج هذا الکتاب وبحسب ترتیب النزول وبرویه تدبریه لایکتفی فیها بشرح المفردات وبیان المعنی وإیضاحه، بل یغوص فی دلالات الالفاظ وسبر المعانی وبیان ارتباط الجمله القرآنیه بموضوع السوره، وارتباطها الموضوعی بما تفرق فی القرآن الکریم، ویحقق حول اقتضاءات النص ولوازمه وروابطه الفکریه، کما یحقق حول الوجوه البلاغیه والغرض الفکری منها. ومن الموضوعات المهمه التی تدبر فیها الشیخ کثیرا هی جوانب إعجاز القرآن المختلفه موکدا علی الإعجاز البیانی والجانب البلاغی. ففی آخر اکثر السور القرآنیه کتب ملحقا تحت عنوان "مستخرجات بلاغیه من سوره..."، تحدث فیها عن نفایس بلاغیه کثیره، منها ما یتعلق بعلم المعانی ومنها ما یتعلق بعلمی البیان والبدیع. ویهدف هذا البحث إلی دراسه الإعجاز البیانی والجوانب البلاغیه للقرآن الکریم فی المجلد الخامس عشر من تفسیر "معارج التفکر ودقایق التدبر" للشیخ عبدالرحمن حسن حبنکه المیدانی. والمنهج المتبع فی هذه الدراسه هو المنهج الوصفی التحلیلی. وتشیر نتایج البحث إلی ان الموضوعات البلاغیه التی درسها وناقشها الشیخ المیدانی فی المجلد الخامس عشر من تفسیره، ومعظمها تختص بعلم المعانی وبعضها تختص بعلم البیان و البدیع ،فهو لم یکتف فی ذلک بما جاء فی التفاسیر الاخری، وإنما استخدم بعض الاحیان مصطلحات جدیده فی هذا المجال.
    کلیدواژگان: الإعجاز البلاغی للقرآن الکریم، عبدالرحمن حسن حبنکه المیدانی، التفسیر التدبری، معارج التفکر ودقائق التدبر
  • رشا محسن عباس، بتول مشکین فام* صفحات 405-420
    التداولیه تبحث فی کیفیه اکتشاف السامع مقاصد المتکلم ودراسه معناه . ومن اهم آلیات التحلیل فی الدراسه التداولیه الفعل الکلامی ویعد  نشاطا مادیا لتحقیق اغراض إنجازیه تاثیریه تخص ردود فعل المتلقی بعد تلقیه الکلام. ما یهم البحث هو ما یراه سیرل فی  الفعل الکلامی، حیث یمارس المتکلم فعلا تجاه السامع وهو یتکون من مکونین؛ من ( محتوی قضوی) متکلم ومخاطب وقصد و( وظیفه إنجازیه) السیاق وما یحتویه من فعل قول والقوه الإنجازیه ( المتضمنه فی القول) وقوه تاثیریه ناتجه من فعل القول، باعتبارها المحاور التی تقف علیها نظریه الفعل الکلامی. واعاد سیرل إلی اقتراح خمسه اصناف للافعال الإنجازیه وهی(الإخباریات، الالتزامیات، التوجیهات، الإعلانیات، التعبیریات). یقوم هذا البحث  بدراسه الافعال الإخباریه فی ضوء نظریه الافعال الکلامیه وذلک من خلال الاعتماد علی المنهج الوصفی-التحلیلی ویهدف إلی تحققها وذلک من خلال الاعتماد علی الجمل الوصفیه والتقریریه، وتکمن اهمیه البحث وضرورته فی الکشف عن الإخباریات المباشره وغیر المباشره واغراضها الإنجازیه. واهم ما توصل إلیه البحث تجلی الافعال الکلامیه المباشره بالإخبار عن تمنی الکفار الوداده بالعوده إلی الإسلام، ووصف الله ( جل وعلا) لرسوله بالترک کوظیفه إنجازیه، وتقریر حاله الکفار ومصیرهم کمحتوی قضوی والإخبار بنزول الملایکه والإخبار بتعظیم الله  وقدرته، اما الافعال غیر المباشره فتجلت بالتوبیخ والذم والتوعد وتسلیه للنبی والإنذار والتعریض والتهدید والزجر والنفی. الامر الذی وضح مکامن القوه الإنجازیه والقوه التاثیریه فی القول سواء کان مباشرا  او غیر مباشر.
    کلیدواژگان: تداولیه الافعال الکلامیه، الإخباریات، سوره الحجر، نظریه سیرل، القوه الإنجازیه المباشره، القوه الإنجازیه غیر المباشره.
|
  • Zahra Sadeghi *, Kobra Roshanfek, Faramarz Mirzaei, Khalil Parvini Pages 301-328

    Globalization appeared as a global phenomenon in the second half of the twentieth century, then its influence expanded with the information revolution in the subsequent years, and it has come to affect all intellectual, cultural, and knowledge fields in all around the world including the Algerian and the Iranian novel, which represent the identity of these societies and express their cultural characteristics. The novels “Mamlakat al- Farasha” (The Butterfly’s Kingdom) by Wassini Al-Araj and “Eshgh va chizhaye digar” (The Love and other things) by Mustafa Mastour are among the narrative works published in the second decade of the 3rd millennium, the period in which the effects of globalization are most evident because globalization has created new cultural concepts and patterns that do not correspond to the characteristics of local and Islamic communities. This paper based on the transformational globalization theory with a comparative descriptive-analytical approach deals with the impacts of globalization on the cultural particularism of the above-mentioned novels. The results indicate that globalization has affected the cultural particularism of both novels and its traces are widely manifested in their language and lifestyle, such that language hybridization appeared as a predominant effect of globalization on language used in these novels with the difference, Araj was more interested in using the French language, while Mastoor was limited to English. In addition, phenomena such as consumer culture, use of global technologies and social networks, hedonism, obscenity and materialism are manifested as the most important effects of globalization on the lifestyles in these two novels, with this difference that use of global technologies mainly Facebook appeared only in “Mamlakat al Farasha” and on the other hand the issue of materialism was reflected only in “Eshgh va chizhaye digar”.

    Keywords: Globalization, cultural particularism, the Iranian, Algerian, novels, Eshgh va chizhaye digar, Mamlakat al Farasha
  • Qudratullah Taheri *, Abo Alfadl Rezayi, Haidar Haidar Pages 329-349
    The issue of colonialism gained a large part of the intellectual space among the colonized eastern people and among the poets who were always the intellectual instigator of the revolution and the supporter of movements for change. With the different forms and methods of colonialism, the poets had their different methods in confronting this phenomenon. This study attempts to monitor the Iranian and Syrian poets' confrontation with the phenomenon of colonialism, and takes from the Iranian poet Mohammad Taqi Bahar and the Syrian poet Badawi Al Jabal as two examples. This study follows the analytical, descriptive and historical method. Among the expected results of this study, we find that there is a great convergence in the intellectual orientation of the poets, in giving priority to the issue of confronting colonialism, showing its negative aspects, and calling for new concepts, the most important of which are freedom, advancement and union, and spreading the culture of the state and people’s rights. However, each poet has his own peculiarity and style that differs from the other. Bahar relied on his confrontation on the direct and frank method, in a clear and detailed language, and with a high linguistic intensification, relying on the color of modern poetry and the freedom it offers of clarification and expression. While Al Badawi moved between the direct and indirect poetic style within the classical poetry method, adhering to its conditions, focusing on the poetry of the text with its rhythmic, rhyme and music.
    Keywords: Confrontation, Colonialism, Resistance, Mohammad Taqi Bahar, Badawi Al Jabal, Syria, Iran
  • Nasibeh Shahamat Dehsorkhi, Mostafa Mahdavi Ara * Pages 351-368
    One of the philosophies of time presented by "Henri Bergson", the French philosopher and the new psychological research carried out by the likes of "Sigmund Freud" on the interiors of the human personality and mental world, all of which have great contributions to the modernist narrative methods of modern novels. These novels were characterized by a distinct narrative discourse, such as subjecting the method of narration to temporal and linguistic chaos and other new narrative techniques. The fruits of the blending of fictional literature with psychology resulted in the creation of a new method of narration, which is the “stream of consciousness” in which the narrator tells us the events of the story about the mentality of the characters and not about their lived reality. It seems that Fadila Al-Farouq, the Algerian novelist, has relied on this method to complete her famous psychological novel, “The Discovery of Lust” about the subconscious. There is no doubt that reviewing the subconscious is not possible for the writer except by resorting to new technologies such as: free association, breaking linear time, linguistic disturbances and others. The research concluded that the writer Al-Farouq used these techniques to visualize the unconscious through the narration process and added to it the subjection of the heroine to the coma process to complete the narration in the form of the stream of consciousness.
    Keywords: Freud, Discoveringlust, unconscious, Fadila Al-Farouq, the stream of consciousness
  • Mohammad Kabiri * Pages 369-384
    The use of the word cow in the Holy Qur’an has a profound effect. When it is employed semanticly, it radiates subtle and hidden Qur’anic connotations and meanings; when the Qur’an transcends the linguistic use of the name of the cow and what is related to its gender to evoke the shades of meanings according to the contextual rhetorical situation, we find that it has a semantic connotation created by the context and semiotics extracts it from the Qur’anic system specified for its use that prompts the reader to receive an integrated picture of the meaning to be conveyed in a specific verbal situation. This study has adopted the context theory with its two types, the linguistic context and the situational context to reveal the semiotic connotations and explore the meanings in the Holy Qur’an with regard to the employment of the cow race in the Holy Qur’an. Our study, which was conducted on the basis of the descriptive and analytical approach and based on the views of the commentators of the Holy Qur’an, revealed the effect of the semiotic significance in discovering meanings that concealed behind the linguistic phenomenon of cows in the Holy Qur’an. The context also helped to link these apparent meanings with the hidden meanings and create An integrated picture of Quranic meanings and connotations that fit the semantic space prevailing in a surah or Quranic event.
    Keywords: The Holy Qur’an, Semiotics, Context, The Cow
  • Hassan Sarbaz * Pages 385-404
    The Quranic exegesis provided by Sheikh Abd al-Rahman Hassan Habannaka al-Maidani in Ma’arij al-Tafakkur wa Daqa’iq al-Tadabbur is a contemporary interpretation of the Noble Quran that has been authored with a new reflective approach. Before providing a contemplative exegesis of the Noble Quran, the author had written a book entitled Qawa’id al-Tadabbur al-Amthal li al-Kitab Allah azz wa Jall, where he had formulated forty fundamental rules for reflection and contemplation of the Quran, emphasizing the expressive miracle of the Quran and its rhetoric aspects. Adopting a reflective approach, Maidani has based his exegesis on the rules in the latter book and on the order of revelation of the verses. Not only does he explain the vocabulary and the meanings of the verses there, but he also reflects on the connotations of the words and their relationships with the topics of the chapters and other verses, and investigates the requirements, intellectual connections, and rhetoric aspects of the texts. An important topic that the author has contemplated is the expressive miracle and the rhetoric aspects of the Noble Quran. For that reason, he has concluded most of the chapters with an appendix on its rhetoric points, where he has examined and analyzed topics concerning word order, figures of speech, and embellishments. This research seeks to investigate the expressive miracle and rhetoric aspects of the Noble Quran in Volume 15 of Ma’arij al-Tafakkur wa Daqa’iq al-Tadabbur with a descriptive-analytical method. The results demonstrate that most of the rhetoric topics addressed in this volume of the exegesis concern word order, and some pertain to figures of speech and embellishments, where the author has applied innovations in some cases as well as citations from other exegeses.
    Keywords: Rhetoric Miracle of the Noble Quran, Abd al-Rahman Hassan Habannaka al-Maidani, Contemplative Exegesis, Ma’arij al-Tafakkur wa Daqa’iq al-Tadabbur
  • Rasha Mohsen Abbas, Batoul Meshkin Pham * Pages 405-420
    Pragmatics studies how the listener discovers the intentions of the speaker and studies its meaning, and one of the most important mechanisms of analysis in the deliberative study is the verbal act and it is a material activity to achieve impactful achievement goals related to the recipient's reactions after receiving the speech. What matters to the research is what Searle sees in the verbal act, where the speaker practices an action towards the hearer and it consists of two components; From (judicial content), speaker, addressee, intent, and (executive function), the context and what it contains from the act of saying, the executing power (included in the saying) and the effective power resulting from the act of saying, as they are the axes on which the speech act theory stands. And Searle re-proposed five categories of performance verbs, which are (informations, commitments, directives, declarations, expressions). Descriptive and descriptive, and the importance and necessity of research lies in revealing direct and indirect news and its fulfillment purposes. The most important findings of the research are the manifestation of direct verbal acts by telling about the infidels wishing for friendship to return to Islam, and God (Glory be to Him) describing His Messenger to leave as a fulfilling function, and deciding the state of the infidels and their fate as a judicial content, and informing the descending of angels and informing the glorification of God and his ability, while indirect actions were manifested by reprimand and slander. And threatening and amusement for the Prophet, warning, exposure, threat, reprimand and denial. Which clarified the realms of achievement power and influence power in the speech, whether direct or indirect.
    Keywords: deliberative verbal verbs, News, Surat Al-Hijr, Searle's theory, direct accomplishment power, indirect accomplishment power