فهرست مطالب

پژوهش های قرآن و حدیث - سال پنجاه و پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1401)

مجله پژوهش های قرآن و حدیث
سال پنجاه و پنجم شماره 1 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/31
  • تعداد عناوین: 12
|
  • عارفه بهبودی املشی، محمد جمال الدین خوش خاضع* صفحات 9-29

    روایات طبی و به طور خاص روایات تغذیه، یکی از گونه ‎های کاربردی روایات هستند. تاثیر مستقیم این روایات بر سلامتی مردم، اهمیت بررسی فقه الحدیثی را دو چندان می‎کند. ویژگی های خاص روایات مانند نقل شفاهی و عدم کتابت در سال های نخست نقل، روایات را دستخوش تصرفات لفظی کرده است. این تصرفات لفظی که از آن‎ها با عنوان کلی تحریف یاد می‎شود، در سه مقیاس حروف، واژگان و عبارات رخ داده است. در این جستار، موارد تحریف حروف در روایات تغذیه ذیل عناوین افزودن یا کاستن نقطه، تبدیل پایه، تغییرحرکات، تکرار و افزودن یا کاستن حروف، با روش توصیفی تحلیلی بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان می‎دهد که تحریف‎های رخ داده تا چه اندازه می تواند بر فهم مخاطب از سخن معصوم (ع) تاثیر گذارد. بدیهی است عدم توجه به این تحریف‎ها و در نتیجه به کارگیری روایات محرف در زمینه تغذیه، می‎تواند سلامتی انسان‎ها را با مخاطراتی جدی روبرو سازد.

    کلیدواژگان: احادیث پزشکی، تحریف، تصحیف، روایات تغذیه، روایات طبی، فهم متن
  • حامد خانی (فرهنگ مهروش)* صفحات 31-54

    در این مطالعه بنا ست با مرور نگرش مسلمانان صدر اسلام به مفهوم شهید فرضیه ای برای تحول درک ها از این مفهوم در عصر پیامبر (ص) و سپس در عصر صحابه بازنماییم؛ یعنی از دورانی که اصطلاح شهید در معنای مشهور آن کاربسته شد و مسلمانان شهادت را هم چون غایتی دیریاب دیدند که تنها در صحنه نبرد حاصل می شود، تا آن زمان که به تدریج معتقد شدند، راه های دیگری نیز برای رسیدن به چنین آرمانی هست. خواهیم کوشید خط سیر تاریخی صدور روایات اسلامی درباره شهادت را با مفروض دانستن اعتبار این روایت ها کشف کنیم. چنان که خواهیم دید، در عصر پیامبر (ص) دامنه مصادیق شهادت گسترش یافت. از اواخر عمر پیامبر (ص) و سپس در عصر فتوح به شهادت هم چون شیوه ای برای تکفیر گناه نفاق نگریستند. در دوره پسافتوح با تکثیر اسانید روایات نبوی شیوه های دست یابی به مقام شهیدان را توسعه دادند و بالاخره در اواخر عصر صحابه، گزاردن عبادات و اعمالی را تسهیل گر دست یابی به مقام شهیدان دانستند و از ارزشمندی شهادت برای ترویج دیگر آیین ها بهره جستند.

    کلیدواژگان: تکفیر، شهادت، شهادت طلبی، شهید، قتل فی سبیل الله، کفاره، مهاجرین و انصار
  • ابوالفضل خوش منش* صفحات 55-79
    بنابر تعالیم قرآن و اهل بیت، فهم قرآن با قرآن، راه دقیق فهم این کتاب است. روشن است که این روش از فهم معانی مفردات آغاز می شود. مقاله در پی تاکید بر این راه با تبیین ارتباطات میان مفردات و عبارات قرآنی با استفاده از روابط نهفته در اجزای زبان قرآن، و اقتراح تدوین «روشی برای آموزش مستقیم زبان قرآن» است. اغلب این نمونه ها را می توان همگام با آموزش روان خوانی در سنین ابتدایی از طریق تلقین و تکرار برای فعال سازی هوش قرآنی قرآن آموزان و توجه ایشان به «کنتراست»های تفاوت ها و استخراج نظم میان اجزای زبان قرآن به کار گرفت. برخی از این راه ها عبارت اند از: عبارات تبیین گر، جایگزینی، نظام تقابل مفردات و مفاهیم، قبض و بسط، ترکیب و استیناف، ترادف، استعمالات گوناگون ریشه، تعیین مصداق، سیاق و موقعیت. تاکید مقاله با توجه به محدودیت مجال بر شش راه نخست است. بشر در تجربیات زبان آموزی خود به برخی از این راه ها دست یافته که مقاله بر این موضوع نیز مروری فشرده دارد.
    کلیدواژگان: روش آموزش قرآن، زبان آموزی قرآنی، ساختار قرآن، فهم قرآن به قرآن، نظام جدید آموزش قرآن، نظام واژگان قرآنی
  • محمدباقر سعیدی روشن* صفحات 81-105

    معناشناسی فرهنگی روشی است که بر نقش اجتماعی زبان استوار است. این نظریه بر پایه نسبیت زبان طرح شد. این الگو از بستر زبانشناسی تاریخی و شیوه ساختگرایی نشات یافت و در چارچوب معناشناسی نقشگرا ظاهر شد. براساس این نظریه معنای زبانی، پیوندی ژرف با فرهنگ هر جامعه دارد و بازنمود فکری و جهان بینی آن جامعه است. نظریه قومی زبانی اثر جدی برمعناشناسی اروپا و آمریکا گذاشت. هدف این تحقیق بازخوانی و ارزیابی مبانی و روش معناشناسی فرهنگی، و همچنین روایی یا ناروایی تطبیق آن بر معناشناسی قرآن است. روش این پژوهش تحلیل یافته ها بر پایه منابع تلفیقی است. این بررسی آشکار می سازد که روش قومی فرهنگی، از حیث مبانی نظری فاقد اعتبار، و از لحاظ جامعیت پوشش دهنده همه عناصر معنایی یک متن، به ویژه وحی قرآن نیست و نمی تواند الگویی معتبر در شناخت همه سطوح معنایی و مقاصد قرآن باشد.

    کلیدواژگان: جهان بینی زبانی، شبکه معنایی، مطالعات قرآنی، معناشناسی فرهنگی، نسبیت زبان
  • فاطمه شریعتی، سید مهدی لطفی* صفحات 107-122
    یکی از مسایل تحقیقی در سندشناسی حدیث، اثبات اتحاد راویانی است که از ایشان با عناوین مختلف در کتاب های رجالی یاد شده است. این امر مستلزم دقت نظر در جزییاتی است که ذیل هر عنوان ذکر شده و پیرو قواعد و سازوکارهای خاصی می باشد. در این نوشتار به بررسی شیوه های محمدتقی مجلسی در اثبات اتحاد عناوین متعدد پرداخته شده است. هرچند وی کمتر به عنوان یک عالم رجالی شناخته شده، ولی بررسی های سندی او ضمن شرح احادیث کتاب من لایحضره الفقیه، حاکی از تسلط وی بر کتب و اطلاعات رجالی است. تشابه اطلاعات نام شناختی و شرح حالی، اتحاد شاگردان، وحدت طبقه، بررسی قراین موجود در راویان مرتبط، عدم تنافی عنوان مطلق و مقید، وحدت طریق نجاشی و شیخ طوسی و نیز مقایسه اسانید، قراینی است که مجلسی با استناد به آن، اتحاد برخی عناوین مشترک را اثبات کرده است.
    کلیدواژگان: توحید مختلفات، راویان حدیث، علم رجال، قواعد رجالی، محمدتقی مجلسی
  • عبدالهادی فقهی زاده*، فاطمه دست رنج صفحات 123-142
    از جمله مباحث مطرح در نظام آوایی، مسیله دلالت آوا یا دلالت لفظ بر معناست که به دو قسم دلالت ذاتی و دلالت قراردادی قابل تقسیم است. پژوهش حاضر براساس نظریه نام آوایی و اشتقاق کبیر ابن جنی با روش توصیفی- تحلیلی و با مطالعه موردی آواهای «ب ح ر» انجام گرفته و از رهگذر آن مشخص شد که بار آوایی حروف «ب ح ر» به خصوصیات معنایی ساخت های شش گانه این آواها نزدیک است و بیش و کم معانی مورد نظر را القا می کنند. همچنین مشتقات شش گانه این سه حرف، معنای اصلی مشترکی دارند، چنان که هرکدام معنای جدیدی نیز می یابند. این سه آوا با خصوصیات تلفظی و صفاتی که بر آنان حمل می شود، بر معنای گشایش، انبساط، وسعت، کثرت و زیادت بر اثر تکرار، عمق و شدت، در ساخت های شش گانه این ریشه دلالت می کنند. این معانی در کاربردهای قرآنی این واژه ها در آیات قرآن کریم به خوبی قابل ملاحظه است.
    کلیدواژگان: ابن جنی، قرآن کریم، نظریه اشتقاق کبیر، نظریه نام آوایی
  • حبیبه قیصری*، محمدرضا شاهرودی صفحات 143-162

    خداوند در قرآن یازده مرتبه این کتاب و دو امر متعلق به آن، یعنی: «حکم» و «لسان» را با وصف «عربی» یاد کرده است. تاکید خداوند بر این ویژگی، امری قابل تامل و شایسته تحقیق است. اکثر مفسران این واژه را «اسم منسوب به نژاد عرب» دانسته و از آن، مفهوم «زبان عربی» را تلقی کرده اند؛ حال آنکه این برداشت از واژه «عربی»، با مفاهیم واژگان همنشین آن و بافت زبانی سوره ها همخوانی ندارد. از تحقیق حاضر با استفاده از معناشناسی ساختگرا و رویکرد جامعیت معنایی یک سوره چنین بدست آمده است: در سوره نحل، «عربیت زبان قرآن» با «جامعیت امر خداوند»، «مطابقت قرآن با آن»، «فعال سازی ابزارهای شناختی انسان (تفکر، تعقل، سمع، ذکر) و «روشنگری با توجه به عاقبت انسان» تعریف می شود. «لسان عربی» قابلیتی دارد که می تواند با ارایه امر خدا، توجه انسان را به اموری معطوف سازد که در کنار فعال شدن ابزارهای شناختی و شکوفایی هرکدام از آن ها، انسان را به عاقبتی که خدا خواسته، برساند و امر خدا در اعمال و رفتارش، تجلی پیدا کند.

    کلیدواژگان: جامعیت معنایی، سوره نحل، عربی، معناشناسی ساختاری
  • محمد منیب*، محمدجواد نجفی، محمدکاظم رحمن ستایش صفحات 163-181

    از پرسش های مفسران قرآن کریم و عهد عتیق، نقش نیت مکلف در مجازات الهی است. با توجه به اینکه مواخذه بر فراموشی و خطا از نظر عقلی ناپسند است، پرسش مفسران قرآن کریم درباره آیه 286 سوره بقره این است که چرا مومنان در فقره «ربنا لا تواخذنا ان نسینا او اخطانا» برای فراموشی و خطای خود از خداوند پوزش می طلبند؟ مفسران عهد عتیق نیز در مواجهه با ماجرای عزه پرسشی مشابه دارند: چرا عزه علی رغم اینکه نیت سویی نداشت، برای لمس ناخواسته تابوت عهد مجازات شد؟ مقایسه آرای مفسران عهد عتیق و قرآن بیانگر آن است که هر دو گروه سعی در ارایه تفسیری عقلانی داشته اند، تا اصل عدل الهی مورد خدشه قرار نگیرد. همچنین با مقایسه آیه 286 بقره و ماجرای عزه، پیشینه الاهیاتی این موضوع روشن تر گشته و می توان مجازات عزه را به عنوان نمونه ای از مصادیق تفسیری آیه شریفه عنوان نمود.

    کلیدواژگان: قرآن، عهد عتیق، عزه، تابوت عهد، مجازات الهی، نیت
  • ام البنین موقر، محمد قاسمی*، جواد علاء المحدثین، مهریار شبابی صفحات 183-202

    استاد عل ی اکبر غفاری دانشمند و حدیث شناس معاصر، دغدغه وجود اغلاط و اشکالات علم الحدیثی در متن و سند منابع حدیثی را داشت. وی با توفیقات الهی و براساس مهارتش در علوم اسلامی با ابداع ملاک ها و معیار ها یی، این مشکلات را به خوبی حل نمود. با واکاوی آثار استاد، معیارهایشان در تصحیح، تحقیق، تعلیقه نویسی و نقد استخراج گردید که مهمترین آن ها در تصحیح، عرضه و مقابله متون بر نسخه های تصحیح و قرایت شده بر مشایخ و خطوط آن ها، مراجعه به مصادر و علمای متخصص بود، در تعلیقه نویسی، رعایت تقوای علمی و امانت داری بود. در نقد متن، ارجاع به قرآن و سنت بود. در نقد سند از شناسایی و اعتباریابی راویان و بررسی کیفیت سند مدد جسته است. راهکارهای استاد در تصحیح و تحقیق بر تالیفات عالمان بزرگ معاصر هم چون جامع المدارک، جلوه گر تبحر ایشان و شایسته الگو گرفتن است. پژوهشگران علوم حدیث می توانند با تاسی به سیره وی درحدیث پژوهی و بهره جستن از روش ها و معیارهایشان، به حدیث پژوهی تداوم ببخشند.

    کلیدواژگان: تحقیق، تصحیح، تعلیق، حدیث، علی اکبر غفاری، نقد
  • حمید نادری قهفرخی* صفحات 203-223
    برخی محققان بر این باورند که خداوند در داستان ملکه سبا هیچ انتقادی به حکومت داری وی نکرده است؛ از این رو حکمرانی وی مورد تایید است؛ زیرا قرآن کریم هنگام نقل سخن یا رفتار منفی، بلافاصله تذکر می دهد. در مقابل، برخی دیگر از محققان با وارد کردن اشکالات متعددی از قبیل عدم استناد مسلمانان به این داستان، اخباری بودن لحن قرآن در نقل داستان و غیره، حکمرانی ملکه را مورد تایید خداوند ندانسته ا ند. روشن شدن ابعاد مختلف این داستان و توسعه ادله قرآنی احکام فقهی ایجاب می کند این داستان از این زوایه مورد بررسی قرار گیرد. بررسی تحلیلی- انتقادی نظرات موافقان و مخالفان نشان می دهد اولا: نقل بدون اعتراض مطلبی در قرآن می تواند نشانه تایید آن باشد (وجود مقتضی)؛ ثانیا: با وجود وارد نبودن بسیاری از اشکالات مخالفان، اما برخی از آن ها صحیح هستند (وجود مانع). از این رو علی رغم وجود مقتضی، نمی توان حکومت داری ملکه را مورد تایید خداوند دانست.
    کلیدواژگان: حکومت زنان، سوره نمل، مدیریت زنان، ملکه سبا
  • زهره نریمانی* صفحات 225-247

    از جمله شاخه های مطالعاتی حوزه معناشناسی، بحث «تحول معنایی واژگان» در قرآن کریم است که به معنای توجه به تغییرات ایجاد شده در معنا و مفهوم برخی واژگان در قرآن و پیشینه معنایی آن در دوران پیش از نزول یعنی در عصر جاهلی است. تضییق مفهومی به عنوان یکی از این تحولات معنایی، به معنای آن است که تعداد اشیایی که یک واژه بر آن دلالت میکند با گذشت زمان و تحول جریانات رو به کاستی نهاده، و یک واژه، دریک معنا منحصر شده است. این اصل آن هنگام که برای بررسی واژه ای در همان هنگام نزول اعمال شود، امری طبیعی و بدون نقد است. اما تضییق مفهوم یا معنا در قرآن هنگامی از مدار صحت خارج می شود که میان نزول قرآن و تفسیر آن فاصله بسیاری قرار گرفته باشد و مفسران بخواهند براساس تضییق مفهومی که برای یک واژه در عصر تفسیر رخ داده، کلام را تفسیر و معنا کنند. برخی از واژگان قرآن مانند ضرب در آیه 34 نساء از این سرنوشت برخوردار بوده است. هنگامه نزول قرآن این واژه از معانی بسیار متعدد برخوردار بود که یکی از معانی شایع آن نکاح بود. اما پس از چند قرن مفسران که بیشتر و اولین آن ها غیرعرب زبان بودند، مفهوم گسترده ضرب را در کتک زدن حصر نموده و پس از آن در پی توجیهات متعدد در تفسیر آیه برآمدند. این پژوهش برآن است تا با بررسی معناشناسانه این واژه و تبیین معانی گسترده ضرب و تمرکز بر معنای نکاح برای آن تفسیری نو از آیه ارایه دهد و با ادله ها و مستندات دیگر آن را تحکیم بخشد.

    کلیدواژگان: آیه 34 نساء، ضرب، قبض معنائی، معناشناسی، نکاح
  • علیرضا نوبری*، سیده سمانه میرمرادی صفحات 249-275
    هر سوره دارای غرض واحدی است که کشف آن، در به هم پیوستگی آیات نقش مهمی دارد. این پژوهش به دنبال پاسخی تحلیلی برای این پرسش است که غرض محوری سوره ذاریات، با وجود اسلوب های مختلف هشدار، بشارت، توصیه، ذکر نمونه و داستان در آن، چیست؟ برای پاسخ از تحلیل محتوا استفاده شده است. تفاسیر، با توجه به معنای یوم الدین جزای انسان ها در قیامت را، غرض محوری این سوره دانسته اند، اما این پژوهش، با بهره گیری از فرایند تفسیر ساختاری سوره ها و با توجه به قراین درون متنی و برون متنی موجود، "برپایی دین الهی در برهه ای از زمان و در قالب ایجاد تحول حداکثری در شخصیت سازی" را به عنوان غرض محوری آن به اثبات رسانده است. طبق تحلیل کمی، موضوع حتمی بودن وعده تحقق دین در جامعه %32، نمونه هایی از زمینه چینی های صورت گرفته برای رسیدن به جامعه ایده آل %53 و هشدار به منکران وعده برپایی دین در جامعه %15 موضوعات سوره را به خود اختصاص داد، که نشان   می دهد به لحاظ آماری، سوره به موضوع برپایی دین در جامعه اشاره داشته و گویای محوریت این موضوع در آن است. این برداشت با توجه به قراین درون متنی و برون متنی تایید شده است.
    کلیدواژگان: تحلیل محتوا، سوره ذاریات، غرض سوره
|
  • Arefeh Behboodi Amlashi, Mohammad Jamalodin Khoshkhazeh * Pages 9-29

    Medical narrations, and in particular nutrition narrations, are one of the practical types of narrations. The direct impact of these narrations on human health doubles the importance of studying hadith comprehension. The special features of narrations such as oral narration and lack of writing in the early years of narration made them distorted of verbal changes. These verbal changes, namely the distortion (tahrīf), occurred in three scales of letters, words and phrases. In this paper, the cases of letter distortion in nutrition narrations are studied through a descriptive-analytical method, as follows: adding or subtracting a dot, changing the base, changing movements (haraka), repeating, adding or subtracting letters. The result shows the extent that such distortions may affect the audience’s understanding of the Infallible (AS)’s words. If these distortions are not regarded, human health may face serious risks due to using distorted narrations in the field of nutrition.

    Keywords: Tashif, Tahrīf, Medical Narrations, Nutrition Narrations, Text Comprehension
  • Hāmed Khāni (Farhang Mehrvash) * Pages 31-54

    This study aims to explore the attitude of the early Muslims to the concept of martyrdom and then present a hypothesis for evolving this doctrine from the beginning when the term was used in its famous meaning and Muslims saw martyrdom as the highest value and ideal that only could be achieved on the battlefield, until they gradually came to believe that there would be another way to achieve such an ideal. It discovers the historical trajectory of the issuance of Islamic narrations about martyrdom through assuming the validity of these narrations. As we will see, the dominion of the examples of martyrdom was extended in the time of the Prophet (PBUH). Then in the last days of his time and afterwards at the age of Islamic conquers, martyrdom was considered a way to find the heresy of the sin of hypocrisy. After conquers, the way to reach martyrs’ rank was extended. Finally, in the age of Companions, some prayers and religious deeds were regarded as the way to martyrs’ position so that the value of martyrdom was used to spread other rituals.

    Keywords: Martyr, martyrdom, Desire to Be Martyred, atonement, Takfīr, Migrants, Helpers, Al-Qatl fī Sabīl Allah
  • Abolfazl Khoshmanesh * Pages 55-79
    According to the Qur’an itself and the Infallibles (AS), pondering and understanding the Qur’an by Qur’an is the exact and precise way for comprehending the meaning of this divine script, the method that begins from understanding words. This article seeks to emphasize this way by explaining the connections between the words and phrases of the Qur’an, using the relations hidden in the components of the language of the Qur’an and proposing “a method for direct teaching of the language of the Qur’an.” Most of these examples can be used simultaneously with the teaching of correct reading in elementary ages through indoctrination and repetition to activate the Qur’anic intelligence of Qur’anic learners and their attention to the “contrasts” of differences and extracting the order between the components of the Qur’anic language, some of which are as follows: explanatory phrases, substitution, vocabulary and concepts contrast system, addition and expansion, combination and appeal, synonyms, various uses of the root, determination of case, context and situation. The emphasis of the article is on the first six ways due to the limited space. Moreover, as man has achieved some of these ways in its language learning experiences, a comprehensive overview of this matter is presented as well.
    Keywords: Method of Teaching the Qur’an, Qur’an by Qur’an Understanding, New System of Qur’an Teaching, Structure of the Qur’an, Learning Qur’anic Language, Qur’anic vocabulary
  • MuhammadBaqir Saidi Rowshan * Pages 81-105

    Cultural semantics is a method based on the social role of language. This theory was formed on the basis of language relativity. This pattern originated from the context of historical linguistics and constructionism and appeared in the framework of role-oriented semantics. According to this theory, linguistic meaning has a deep connection with the culture of each society and is the intellectual representation and worldview of that society. Ethno-linguistic theory had a serious effect on European and American semantics. This research aims to review and evaluate the foundations and methods of cultural semantics, as well as the validity or invalidity of its application to the semantics of the Qur’an. The method of this research is to analyze the findings based on consolidated sources. This investigation reveals that the ethno-cultural method lacks validity in terms of theoretical foundations, and in terms of comprehensiveness, it does not cover all the semantic elements of a text, especially the revelation of the Qur’an. Therefore, it cannot be a valid model for understanding whole semantic levels and purposes of the Qur’an.

    Keywords: Cultural Semantics, Language Relativity, Linguistic Worldview, Qur’anic Studies, semantic network
  • Fatemeh Shariati, Seyyed Mahdi Lotfi * Pages 107-122
    One of the issues of sanad (chain of transmitters) studies is proving the unity of the transmitters (tawhīd mukhtalafāt) who are mentioned under different titles in the Rijāl books. This requires careful consideration of the details under each title of transmitters and following certain rules and principles. This article examines the method of Mohammad Taqī Majlisī in proving the unity of several titles. Although he is less known as a rijāl scholar, his sanad discussions, while explaining the hadiths of the book “Man lā Yaduruh al-Faqīh”, indicate that he was also expert in rijāl science. The similarity of biographical information, the unity of students, the unity of class, the study of evidence in related transmitters, the inconsistency of absolute and restricted titles, the unity of Najāshī and Sheikh Tūsī’s way (tarīq), and the comparison of asnad are those indications by which Majlisī cites the unity of some common titles.
    Keywords: Rijāl Rules, Tawhīd Mukhtalafāt, Mohammad Taqī Majlisī, First Majlisī
  • Abdolhadi Feghhizadeh *, Fatemeh Dastranj Pages 123-142
    Among the issues of phonetic system is the phonetic indication or word indication to meaning, that is divided into two types of intrinsic and conventional indications. Based on the name-phonetic theory and great derivation of Ibn Jinnī through the descriptive-analytical method, this study investigates the sounds of the root “b-h-r”. Results show that the phonetic tone of letters “b-h-r” is close to the semantic characteristics of the six-fold composition of these sounds and more or less conveys the desired meanings. Additionally, the six-fold derivatives of these sounds have a main common, although each finds a new meaning. These three sounds, with their pronunciation and attribute characteristics, indicate the meaning of opening, expansion, breadth, multiplicity and abundance due to repetition, depth and intensity in the six-fold composition of this root. These meanings are well observed in the Qur’anic uses of these words in the verses of the Holy Qur’an.
    Keywords: Qur’an, Great Derivation Theory, Ibn Jinnī, Name-Phonetic Theory
  • Habibeh Gheysari *, MohammadReza Shahroodi Pages 143-162

    The Holy Qur’an mentions itself and two matters belonging to it eleven times, namely: “hukm (ruling)” and “lisān (language)” with the description of “Arabī (Arabic)”. God’s emphasis on this feature is something worth pondering and researching. Commentators have mostly considered this word “a name attributed to the Arab race” and referred to the meaning of “Arabic language”. However, this interpretation does not correspond to the meanings of its paradigmatic words, the linguistic context and the content of the surahs in which this word is used. Based on the structural semantics and the approach of semantic comprehensiveness of a surah, this research semantically examines the word “arabī” in the verse Nahl: 103[1]. As a result, it is proved that in Surah al-Nahl, “Arabic of the language of the Qur’an” is described with “comprehensiveness of God’s command”, “conformity of the Qur’an with it”, “activation of human cognitive tools (i.e.: thinking, reasoning, listening, mentioning) and “enlightenment according to the end of man”. “Lisān Arabī” has the ability that by presenting the command of God man can turn his attention to matters that along with the activation of cognitive tools and the flourishing of each of them, will enable man to reach the final desired by God, and God’s command will manifest in man’s action and behavior.

    Keywords: Arabic, Structural Semantics, Surah al-Nahl, Semantic Comprehensiveness
  • Mohammad Monib *, MohammadJawad Najafi, MohammadKazem Rahman Setayesh Pages 163-181

    One of the discussions in the exegesis of the Qur’an and the Old Testament is the role of intention in Divine punishment. Since the punishment of the forgetful and the negligent is rationally unacceptable in Islamic theology, the interpreters of the Qur’an explain the verse Baqarah/2: 286[1] and answer the question: “Why believers should ask forgiveness for their mistakes caused by forgetfulness or negligence?” The exegetes of the Old Testament ask the similar question: “Why Uzzah was punished for his mistake of unintentionally touching the Ark of the Covenant?” Comparing the views of both groups shows that they try to bring an intellectual interpretation through which God’s justice may not be criticized. In addition, comparing the verse 2: 286 and the story of Uzzah will clear the theological story of the issue and then the punishment of Uzzah may be considered an exegetical example of the verse.

    Keywords: The Qur’an, Old Testament, Uzzah, Ark of Covenant, Divine Punishment, intention
  • Omolbanin Movaggar, Mohammad Gasemi *, Javad Alhelmohadesen, Mahryar Shababi Pages 183-202

    Professor Aliakbar Ghaffari, a contemporary scholar and traditionist, concerned the existence of hadith errors and problems in the text and sanad of Hadith sources. Based on divine aids and his mastery on Islamic sciences, he solved these problems by providing criteria and standards. Analyzing his works, this article extracts his criteria of correction, research, margining and criticism. They include: 1) Presenting and confronting the texts to the corrected and read versions of the sheikhs and their handwritings, referring to sources and expert scholars in correction, 2) Observing scientific piety and trusty in margining, 3) Referring to Sunnah and the Qur’an in text criticism, 4) and Identifying and validating narrators and surveying the quality of sanad in sanad criticism. Professor’s solutions for correcting and researching contemporary great scholars’ works such as Jāmi' al-Madārik show his mastery and deserve to be a pattern. Hadith science scholars can continue to study Hadith referring to professor’s methods and apply his ways and criteria.

    Keywords: Criticism, Correction, research, Margining, Hadith, Aliakbar Ghaffari
  • Hamid Naderi Ghahfarokhi * Pages 203-223
    Some scholars believe that God did not criticize Queen Sheba’s rule in her story; therefore, her rule is approved, as the holy Qur’an warns immediately when quoting negative words or behavior. In contrast, other researchers have not considered the queen’s rule approved by God by introducing several problems such as Muslims do not refer to this story, the tone of the Qur’an in the narration of the story being newsworthy, etc. Clarifying the different dimensions of this story and developing the Qur’anic reasons of jurisprudence require the story to be examined from this angle. Analytical-critical study of the opinions of the proponents and the opponents shows that: First, quoting something in the Qur’an without objection may be a sign of its approval (due existence); And second, although many of the objections of the opponents are not acceptable, some of them are correct (existence of obstacle); As a result, despite the due existence, the queen’s rule cannot be considered approved by God.
    Keywords: Queen of Sheba, Women’s Rule, Women’s Management, Surah al-Naml
  • Zohreh Narimani * Pages 225-247

    Among the branches of semantics is “semantic transformation of words” in the holy Qur’an, meaning paying attention to the changes occurred in the meaning and concept of some words in the Qur’an and its semantic background during the pre-revelation age, that is, Ignorance Age. Conceptual narrowing (tadyīq), as a semantic change, means that the number of things that a word refers to has gradually decreased along time and due to the evolution of events. Therefore, the word is confined to one meaning. This principle is acceptable if it is applied to the examination of a word at the same time as it descends. However, narrowing the concept or meaning in the Qur’an is out of the scope of authenticity if there is a long gap between the revelation of the Qur’an and its interpretation, so that commentators want to interpret the word based on narrowing the meaning occurred for it in the era of interpretation, as the Qur’anic word darb (ضرب) in the verse Al-Nisā’: 34. At the time of revelation, this word had many meanings, one of the most common of which was “marriage”. However, after several centuries, commentators, most of whom were non-Arabic speakers, limited the broad concept of darb to “beating”. Then they made multiple justifications in the interpretation of the verse. This research aims to provide a new interpretation of the verse by examining the meaning of this word, explaining its broad meaning, and focusing on the meaning of marriage for it in order to strengthen it with other evidences and documents.

    Keywords: semantics, Semantic Narrowing, Darb, Marriage, Verse Al-Nisā’: 34
  • Alireza Nobari *, Samaneh Mirmoradi Pages 249-275
    Every surah has a single purpose, so that its discovery plays an important role in the coherence of verses. This research brings an analytical answer to the question: “what is the central purpose of Surah Dhārīyāt, despite the existence of different methods of warning, good tiding, advice, mentioning examples, and stories in it?” Although commentaries, according to the meaning of yawm al-din, consider the punishment of human beings on the Day of Resurrection as the central purpose of this surah, this research, based on the content analysis method using the process of structural interpretation of the surahs and considering the existing internal and external evidences, shows that the central purpose of it is “the establishment of the divine religion in a period of time in the form of creating a maximum change in characterization.” According to quantitative analysis, the issue of the certain promise of establishing religion in the society with 32%, examples of the arrangements made to reach the ideal society with 53%, and warning the deniers of the promise of establishing religion in the society with 15% comprise the surah’s topics. In conclusion, the surah’s central purpose refers to the issue of establishing religion in society. This interpretation is confirmed by internal and external text contexts.
    Keywords: Surah Dhārīyāt, Purpose of Surah, Content analysis