فهرست مطالب
پژوهش نامه فقه اجتماعی
پیاپی 21 (پاییز و زمستان 1401)
- تاریخ انتشار: 1401/09/14
- تعداد عناوین: 12
-
-
صفحات 1-20
«زمین» ازجمله نعمتهای الهی است که نسل فعلی و آتی در راستای تامین نیازهای خود به آن نیازمند هستند، اما امروزه ازجمله مفاسد اقتصادی که در این راستا نمود پیدا کرده، پدیده «زمینخواری» است که با تصرف غیرقانونی و عدوانی در اراضی و تغییر کاربریهای غیرمجاز واقع میشود. از نظر فقهی، زمین دارای احکام خاصی بوده و مالکیت آن نیز شرایط ویژهای دارد. بر همین اساس، میتوان به پدیده زمینخواری از منظری فقهی نگریست و این نکته را مورد بررسی قرار داد که آیا میتوان با نادیده گرفتن شرایط مقررشده در شرع و قانون، ادعای مالکیت زمینی را کرد و حکم فقهی مالک شدن زمین خارج از محدوده مقررشده در شرع اسلام چیست؟ نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که مالک شدن زمین از طریق غیرمشروع و غیرقانونی، از نظر فقهی، مصداقی از اکل مال به باطل است. این همان پدیدهای است که امروزه از آن بهعنوان «زمینخواری» یاد میشود. بر همین اساس، تصرف نامشروع اراضی، حقی برای کسی ایجاد نمیکند و از نظر فقهی، چنین مالکیتی معتبر شناخته نمیشود.
کلیدواژگان: زمین، مالکیت، اکل مال به باطل، زمین خواری -
صفحات 21-40
شروط ضمن عقد ازجمله راهکارهای مفید برای حل مشکلات فقهی و حقوقی در قراردادهای نوین بانکی و غیر آن است. مطابق با آنچه در فقه امامیه بیان شده است، شرط زمانی نافذ است که از ویژگیهای لازم برای نفوذ برخوردار باشد. یکی از آن موارد، عدم مخالفت با مقتضای عقد است. آنچه در بین فقها و حقوقدانان مورد اختلاف است، تبیین مراد از مقتضای عقد بوده و تبلور آن در صحت یا عدم صحت قراردادهای بانکی مشهود است. در این تحقیق، تلاش برای تبیین معنای مقتضای عقد بوده و با تبیین این مطلب، محققان این پژوهش، مقتضا را محدود به آنچه مشهور است، ندانسته و با ارایه تحلیلی جدید از مقتضا، دایره آن را گستردهتر و آثار مترتب بر آن را متفاوت نسبت به آنچه مشهور است، میدانند.
کلیدواژگان: عقد، مقتضای ذات، مقتضای اطلاق، مقوم عقد، شرط مخالف -
صفحات 41-60
بر اساس نظر قریب به اتفاق فقهای مذاهب اسلامی و بهخصوص فقهای امامیه، گستره استنباط احکام فقهی شامل تمام وقایع اعم از مستحدثه و غیرمستحدثه است؛ به این معنا که شریعت برای تمام افعال و سلوکیات انسان، دستوری صادر کرده است. بااینحال، برخی از فقها و تعدادی از نواندیشان دینی، نسبت به روایی مطلب فوق تردید و بعضا با آن مخالفت کردهاند. ازآنجاکه نگاه غالب در سنت فقهی، نگاهی شمولگرایانه است، لذا مخالفین بهخصوص فقهای ایشان صرفا به اصل مسیله پرداخته و نتوانستهاند خود با نگاه غیرشمولگرایانه به سراغ مسایل بروند. ازاینرو آثار این نظریات بهصورت کلی مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر سعی دارد با استفاده از روش توصیفی تحلیلی، برخی از مهمترین آثار نظریات غیرشمولگرایانه نسبت به گستره احکام شریعت را در دو حوزه اصول و فقه مورد بررسی قرار دهد. نتایج این بررسیها حکایت از آن دارد که بر پایه نظریات غیرشمولگرایانه، برخی از مهمترین نظریات فقهی و اصولی با چالشی جدی مواجه خواهند شد.
کلیدواژگان: نظریات غیرشمول گرایانه، واقعه، شمولیت شریعت، قاعده منع خلو -
صفحات 61-88
امر سیاسی در ادوار فقه شیعه از قرن سوم تا به امروز، تحولی بنیادین داشته است. موضوع این تحقیق، بررسی جایگاه امر سیاسی در ادوار مختلف فقه شیعه است که با روش اسنادی از نوع کیفی و مبتنی بر ردیابی فرایند و ملهم از ادبیات نظری مربوط به امر سیاسی و فقه سیاسی نگارش یافته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که فقه شیعه چهار مرحله را از سر گذرانده است که مرحله اول، فقه خصوصی است که به دلیل شروع عصر غیبت، مباحث مربوط درباره ماهیت حکومت موضوعیت دارد. مرحله دوم، با سلطنت عجین شده و تفکیک بین «امر شرعی» و «امر عرفی» از شاخصهای آن است. مرحله سوم، عصر مشروطه را شامل میشود که نظریه تاسیس حکومت نیمهمشروع در دوره غیبت، ویژگی این دوران است. مرحله چهارم، دوران حکومت جمهوری اسلامی است که مقدمات حکومت دینی به دست فقیه جامعالشرایط پیریزی شده و فقه سیاسی وارد مرحله نظامسازی میشود. بهطورکلی، با گستردگی امر سیاسی، حوزه فقه سیاسی شیعه نیز دچار تحول شده و مفاهیم مرتبط با آن از فقه فردی به فقه عملی و نظامسازی سیاسی راه یافته است.
کلیدواژگان: امر سیاسی، فقه سیاسی، سلطنت، مشروطه، جمهوری اسلامی -
صفحات 89-108
انحلال نکاح از جهت فقهی و حقوقی دارای آثاری است که در جای خود ذکر شده است، اما پرسش اساسی دراینخصوص آن است که این قواعد را باید از سنخ قواعد آمره به شمار آورد یا بهعنوان قواعد تکمیلی از آنها یاد کرد؟ درصورتیکه این قواعد آمره باشند، امکان توافق برخلاف آنها وجود ندارد و در غیر این صورت میتوان توافق خلاف آن کرد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که برای تشخیص امکان توافق یا عدم توافق در مورد آثار مالی زوال نکاح باید به جنبه حق یا حکم بودن آثار توجه کرد. درصورتیکه این آثار را حق بدانیم، با توجه به ویژگی اسقاطپذیری و اصل حاکمیت اراده در آن میتوان برخلاف آثار قانونی و فقهی موضوع توافق کرد، اما درصورتیکه آثار مالی انحلال نکاح را حکم بدانیم نمیتوان برخلاف آنها توافق کرد. از سویی، یکی از ویژگیهای حقوق مالی، امکان اسقاط آن است. موضوعاتی مانند مهریه، جهیزیه، هدایا و نفقه در عده طلاق رجعی یا عده وفات با توجه به اصل حاکمیت اراده و قاعده تسلیط، قابل توافق هستند. زن و مرد میتوانند در مقدار و ماهیت آن توافق یا حتی ساقط کنند، اما در مورد قواعد حاکم بر ارث باید گفت در صورت زوال نکاح ناشی از فوت زوجین یا لعان، به نظر می رسد چون این قواعد آمره هستند، نمیتوان بر خلاف آنها توافق کرد و توافق خلاف آنها بیاثر است.
کلیدواژگان: نکاح، انحلال نکاح، حکم، حق، حقوق مالی -
صفحات 109-122
حکومت مترادف نظام سیاسی است که به شیوه و طرز عملکرد قدرت سیاسی و اعمال حاکمیت میپردازد و ازآنجاکه قدرت سیاسی هم به نحوه تنظیم روابط افراد با حکومت مربوط میشود، لذا طراحی الگوی مشروع و حقانی برای اعمال قدرت سیاسی یکی از مهمترین دغدغههای عرصه نظامسازی و اعمال حکمرانی در مرحله نظر و عمل است. بر اساس این مسیله، سوال اصلی نوشتار آن است که ماهیت حکومت اسلامی از منظر فقهی تحت چه الگویی قرار میگیرد و چه آثاری بر آن بار میشود؟ این مقاله با روش توصیفی و تحلیل محتوا تلاش میکند تا به این پرسش پاسخ دهد. تحلیل محتوای ادله، گویای آن است که حکومت اسلامی از سنخ امانت الهی است و شرط تقوا، عدالت، امانتداری در حاکمان و نظارت بر عملکرد آنان و پاسخگویی و مسیولیت آنها و وجوب حفظ نظام و صیانت از آرای مردم در استقرار و استمرار حکومت اسلامی از مهمترین آثار و اوصاف آن است.
کلیدواژگان: قدرت سیاسی، حکومت اسلامی، حفظ نظام، نظارت عمومی، مسئولیت همگانی -
صفحات 123-146
ارتکاب جرم از سوی اشخاص حقوقی میتواند واجد آثار سوء چند برابر بیشتر از اشخاص حقیقی باشد. ماهیت اعتباری اشخاص حقوقی و تمایز آنها با اشخاص حقیقی، از منظر ارکان مختلف مسیولیت کیفری مانعی برای انتساب مسیولیت کیفری به اشخاص حقوقی تلقی میشد، اما ضرورت حفظ نظم و انسجام اجتماعی، شناسایی مسیولیت کیفری برای اشخاص حقوقی را ناگزیر ساخت. برای حل مشکل موانع انتساب مسیولیت کیفری به اشخاص حقوقی، نظامهای حقوقی مختلف ازجمله نظام حقوقی ایران، راهکارهای متفاوتی را با پذیرش نظریات متفاوت در پیش گرفتهاند. برایناساس، با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای، در بخش اول پژوهش به واکاوی تجلی نظریات انتساب مسیولیت کیفری به اشخاص حقوقی شامل نظریات نیابتی، برابرانگاری، مسیولیت مافوق و کارفرما، تجمعی، فرهنگ سازمانی و قدرت و پذیرش در نظام حقوق کیفری ایران پرداخته شده است و نتیجه گرفته میشود که در نظام حقوقی ایران، مظاهری از نظریات برابرانگاری، مسیولیت مافوق و کارفرما و فرهنگ سازمانی قابل مشاهده است. برایناساس، روشن میشود که پذیرش چند نظریه به تناسب گونههای اشخاص حقوقی، نقص و عیب محسوب نمیشود، اما عدم انسجام و تعین مبانی نظری مشخص برای انتساب مسیولیت کیفری به اشخاص حقوقی، با آثار سویی مواجه خواهد بود. یکی از علل عدم انسجام حقوق کیفری ایران در خصوص موضوع بحث را میتوان تطور نظرات فقهای امامیه در خصوص شناسایی شخصیت حقوقی و انتساب مسیولیت کیفری به وی دانست. در بخش دوم پژوهش به واکاوی مبانی روشن برای انتساب مسیولیت کیفری به اشخاص حقوقی پرداخته شده است و نتیجه گرفته میشود که قواعد فقهی حفظ نظام، لاضرر، الراضی بعمل قوم کالداخل فیهم و التعزیر لکل عمل محرم، تنها بهعنوان جریمهای برای اشخاص حقیقی نیست و ظهور اشخاص حقوقی در گذر زمان، آنها را نیز مشمول این قواعد خواهد کرد.
کلیدواژگان: اشخاص حقوقی، مسئولیت کیفری، قواعد فقهی، سیره عقلا، تعزیر -
تحلیل «شرط با هدف استحکام معاملات» و مقایسه آن با خیار شرط بدون مدت در نظام فقه معاملات و حقوق ایرانصفحات 147-168
یکی از شروطی که در خصوص ماهیت آن اختلافنظر وجود دارد آن است که پرداخت وجه التزام مشروط به عباراتی مانند پشیمان شدن یا عدول از قرارداد میشود. مانند این که در قرارداد شرط میشود «چنانچه هرکدام از طرفین پشیمان شود، به طرف مقابل مبلغ معینی خسارت پرداخت کند». چنین عباراتی گمراهکننده بوده و این تصور را ایجاد میکند که گویا ماهیت آن، «خیار شرط بدون مدت» است، لکن میتوان از این پندار ناصواب، دست شست؛ زیرا آنچه کاشفیت از اراده طرفین دارد، «تضمین وفای به عهد طرف مقابل» است که در رویه قضایی ما، به «شرط با هدف استحکام معاملات» شهرت یافته است؛ البته شرطی با عنوان «شرط با هدف استحکام»، در قراردادها قید نمیشود، بلکه در تحلیل شرایط مندرج در قرارداد میتوان گفت باید بین ماهیت شرط قراردادی و هدف از آن تمایز قایل شد. نتایج حاصل از نوشتار حاضر حاکی از آن است که میتوان در این زمینه از ظرفیت آرای وحدت رویه که از سوی دیوان عالی کشور صادر میشود، بهره برد یا به اصلاح ماده 401 قانون مدنی مبادرت کرد.
کلیدواژگان: خیار شرط، قرارداد، شرط باطل، شرط مبطل، شرط استحکام قرارداد -
صفحات 169-186
با لحاظ کردن این شاخص که افکار آحاد جامعه، عدم تفکیک و تفاوت میان قتل همراه با سوءقصد و قتل از روی ترحم و دلسوزی را نمیپذیرد و نیز به نظر با معیارهای عقلایی هم متعارض جلوه مینماید، باید با بهکارگیری ظرفیتهای دانش فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی، مطالعات و بررسیها را برای حصول نتیجهای علمی و منطبق با شرع مقدس، سرلوحه پژوهشهای حوزه فقه و حقوق پزشکی قرار داد. قتل از سر دلسوزی و ترحم، هرچند که با این عنوان در دانش فقه سابقهای ندارد، لکن با مناط و برداشتی که از مباحثی مانند اکراه و امر به قتل در مبحث قصاص و وجوب نجات انسان در حال غرق شدن در سایر ابواب فقهی ذکر شده، میتوان حکم این دعوی را از منظرگاه فقه مورد مطالعه و تحقیق قرار داد و نتایج حاصل از آن را به همراه حکم مستنبطه به نظاره نشست. در کلام فقیهان، رضایت به قتل یا امر به قتل، مورد اشاره قرار گرفته که آرای متفاوتی به دنبال آن مطرح شده است. اتانازی که خصیصه ذاتی آن رضایت است، در هیچیک از استثنایات حقوقی قرار نمیگیرد و مصداق قتل عمد در نظر گرفته میشود مگر آنکه مشمول حکم استثنایی ماده 268 ق.م قرار بگیرد.
کلیدواژگان: فقه، اتانازی، قتل ترحم آمیز، حکم تکلیفی، حکم وضعی -
صفحات 187-204
کاستی روشهای مرسوم در عدالت کیفری با محوریت سزادهی یا اصلاح مجرم که با تحمیل هزینههای زیاد همراه است و نیز ناتوانی عدالت کیفری در ترمیم خسارتهای مادی و معنوی به بزهدیده و جامعه، زمینه را برای گسترش رویکرد عدالت ترمیمی فراهم کرده است. شیوههای حلوفصل عشایری یکی از جلوههای قدیمی عدالت ترمیمی است که از ظرفیتهای فرهنگ قومی و قبیلهای برای ترمیم روابط آسیبدیده از جرم و جبران خسارتهای وارد بر بزهدیده حکایت میکند. یکی از مولفههای تاثیرگذار در پذیرش و تثبیت روشهای ترمیمی در نظام حقوقی ایران، هماهنگی این روشها با احکام شرعی است. اختصاص فصلی از رساله توضیحالمسایل سیدمحمد سعید حکیم از مراجع تقلید معاصر به ضوابط فقهی حلوفصل عشایری، امکان بررسی رویکرد فقهی به روشهای عدالت ترمیمی را فراهم میآورد که موضوع مقاله حاضر است. تفکیک حلوفصل عشایری از قضاوت، اصل رضایت، لزوم عدم مخالفت با احکام شرعی، لزوم رعایت حقوق مجنی علیه و صاحبان حق و استفاده از ظرفیتهای کدخدامنشی، سرفصلهای رویکرد فقهی به حلوفصل عشایری است. به نظر میرسد میتوان سیره عقلا را مبنای جواز استفاده از حلوفصل عشایری دانست که البته مانند دیگر موارد میتواند با تغییر همراه باشد.
کلیدواژگان: عدالت ترمیمی، عدالت کیفری، میانجیگری، حل وفصل عشایری، محمدسعید حکیم -
صفحات 205-226
فروش تسلیحات نظامی به بیگانگان که در فقه با عنوان بیع سلاح به دشمنان دین طرح شده، از دورههای آغازین شکلگیری فقه مورد توجه فقها بوده است. درباره جواز یا عدم جواز آن برخی تا هشت دیدگاه را به فقهای امامیه نسبت دادهاند که مهمترین آنها سه نظر است. گروهی به حرمت مطلق فتوا داده و گروهی میان حالت صلح و حالت جنگ تفاوت قایل شده و در اولی حکم به جواز و در دومی حکم به حرمت دادهاند. هریک از دو گروه فوق، روایاتی را مستمسک دیدگاه خود قرار دادهاند. دیدگاه سوم، نگاهی است که امامخمینی (رحمتالله علیه) به مسیله داشته و بر اساس رویکرد حکومتی خود این مسیله را منوط به نظر حکومت اسلامی دانسته است که باید بر اساس مصالح عمومی جامعه اتخاذ موضع کند و در مواردی که فروش این تسلیحات مصلحتی در پی دارد، فروش آن جایز و در مواردی که مفسدهای بر آن مترتب باشد، فروش آن حرام است. لذا نه صلح موضوع حکم است و نه جنگ. بر همین مبنا، حکم وضعی مسیله نیز میان فقها اختلافی است و دیدگاه صحیحتر، بطلان این معامله درصورتیکه شرعا حرام باشد.
کلیدواژگان: سلاح، بیع، دشمنان دین، صلح، جنگ -
صفحات 227-252
یکی از موضوعات مهم در راستای عدالتخواهی، وظیفه عموم مردم جامعه در مقابله با مفاسد و منکرات کارگزاران حکومت اسلامی است که در کتب فقهی عمدتا ذیل عنوان امربهمعروف و نهیازمنکر از آن بحث شده است. با توجه به رشد جوامع و پیچیدهتر شدن ساختارهای حکومت مخصوصا در مورد مفاسدی که اثرات مهمی بر جامعه دارند عمدتا امربهمعروف و نهیازمنکرهای انفرادی موثر واقع نمیشوند. ازاینرو اقدام عمومی در شرایطی که مشروع باشد، یکی از راههای موثر در رفع یا دفع فساد خواهد بود. حال با پیشرفت مطبوعات و رسانههای مجازی و بهطورکلی، افزایش راههای ارتباط اجتماعی، ممکن است از این ابزار جهت افشاگری نسبت به این مفاسد با هدف اطلاعرسانی و دعوت عمومی برای مقابله با فساد استفاده شود که بهعنوان یکی از مسایل مبتلابه در جامعه اسلامی، ضرورت پیدا میکند تا مورد بررسی واقع شود. در این تحقیق پس از بیان اجمالی مفهوم افشاگری، حکم شرعی افشاگری فساد و بررسی شمول ادله با عناوینی مانند غیبت، هجو مومن و اشاعه فحشا و تبیین جایگاه افشاگری فساد جهت نهیازمنکر، به این نتیجه رسیدهایم که افشاگری مفاسد کارگزاران با رعایت شرایط فقهی آن، جایز است.
کلیدواژگان: عدالت خواهی، افشاگری، فساد، کارگزاران، حکومت اسلامی
-
Pages 1-20
Land is a divine blessing needed by the new and future generations, but today it has encountered a form of corruption called land grabbing characterized by illegal encroaching and changing its use to one’s own benefit. According to fiqh, land and its ownership is subject to special rules. The question is whether it is possible to assume ownership of some land by disregarding legal and sharia conditions? What are fiqh rules of possessing lands out of limitations set by Islamic sharia? The results of the study show that this type of possession signified the fiqh edict about consuming property falsely. Hence there is no right imaginable for the illegitimate land grabbing and this ownership is null and void.
Keywords: Land, Ownership, Consuming Property Falsely, Land Grabbing -
Pages 21-40
Contract provisions are among useful techniques for dealing with jurisprudential and legal problems in modern banking contracts and alike. According to imamiah jurisprudence, provisions are effective only when they have the necessary qualities one of which is the absence of repugnant condition. The controversial point among mujtahids (Islamic jurisprudents) is how to explain the contract requirements and their effect on the validity and invalidity of contracts. The present study aims at clarifying contract requirements so that the researchers do not restrict them to generally accepted ones but could look on their wider scope and consequences that are different from the accepted types.
Keywords: Contract, Natural Requirement, General Requirement, Contract Constituents, Repugnant Condition -
Pages 41-60
According to the unanimous opinion of the jurists of the Islamic schools of thought, especially the jurists of the twelvers, the scope of inference of jurisprudence ordinances includes all the events, both newly emerged and newly not emerged; In the sense that canon laws has issued an order for all human actions and behaviors. However, some jurists and a number of modern religious thinkers have doubted the validity of the above article and have sometimes opposed it. Since the dominant view in the jurisprudential tradition is an inclusivist view, the opponents - especially its jurists - have only addressed the main issue and have not been able to approach the issues with a non-inclusivist view; Therefore, the effects of these theories have not been examined in general. The current research tries to use the analytical descriptive method to examine some of the most important works of non-inclusivist theories regarding the scope of ordinances of the law in the two fields of principles and jurisprudence. The results of these surveys indicate that some of the most important jurisprudential and principled theories will face a serious challenge based on non-inclusivist theories.
Keywords: Non-inclusivist theories, the event, inclusivistness of canon law, Kholov Denial Rule -
Pages 61-88
The political issue has undergone fundamental evolution from the third century till now in Shia’s jurisprudential history. The article has focused on this using qualitative documentary method based on tracing the process inspired by the related literature. The results show that Shia’s jurisprudence has gone through four different periods, the first being private jurisprudence that, due to the start of Imam Mahdi’s Occultation period , it has given due attention to the nature of government. The second period is mingled with monarchy having as one of its indexes the distinction between “sharia-based issue” and “secular issue”. The third period includes the Constitutional Movement era that was concerned about establishing a semi- sharia-based type of government after the Occultation. The fourth refers to the Islamic Republic of Iran era in which the preliminary steps for establishing Islamic government under the auspices of a qualified mujtahid have been taken and the political jurisprudence steps onto the stage of organizing a system. In general, with the expansion of political issue, the Shia’s jurisprudential domain has undergone some evolution and its related concepts and assumptions have moved from individual fiqh (Islamic jurisprudence) to the practical and systematic one.
Keywords: Political Issue, Political Jurisprudence, Monarchy, Constitutional, Islamic Republic -
Pages 89-108
Dissolution of marriage has legal and jurisprudential effects that are mentioned in their place. But the basic question in this regard is that should these rules be considered as part of the set of mandatory rules or should they be mentioned as supplementary rules? If these rules are mandatory, it is not possible to agree against them, and otherwise, it is possible to agree against them. The findings of the research indicate that in order to determine the possibility of agreement or non-agreement regarding the financial effects of the decline of marriage, one should pay attention to the aspect of the effects being right or ruling; If we consider these works to be right, according to the nature of revocability and the principle of voluntarism, it is possible to agree against the legal and jurisprudential effects of the subject. But if we consider the financial effects of dissolution of marriage as a ruling, we cannot agree against them. On the other hand, one of the characteristics of financial rights is the possibility of its revocation. Matters such as dowry, gifts and alimony are negotiable in viduity period of a revocable divorce or death, according to the principle of voluntarism and absolute legal power of the owner to exercise dominion or control over property. Men and women can agree on its amount and nature or even cancel it. But regarding the rules governing inheritance, it should be said that in the event of a marriage breakdown due to the death of the spouses or Li’an, since these rules are mandatory, it is impossible to agree against them, and the agreement against them is ineffective.
Keywords: Marriage, dissolution of marriage contract, ruling, right financial rights -
Pages 109-122
By government we mean a political system that deals with how to impose rule and wield the political power and since it also refers to managing people’s relation with the government, designing a legitimate and rightful model of wielding power is one of the major concerns both in theory and practice. Based on this, the research question is what model can govern the Islamic system and what the consequences from a jurisprudential point of view could be. The research method is content analysis and tries to seek an answer to the question. It is shown that the Islamic government is a divine trust and is characterized by piety, justice, trustfulness among the rulers and their responsiveness to the people, the necessity of safeguarding the system and people’s votes if the Islamic government is to be sustained.
Keywords: Political Power, Islamic Government, Safeguarding the System Public Monitoring, Public Responsibility -
Pages 123-146
Committing a crime by legal persons can have many times more harmful effects than natural persons. The credit nature of legal persons and their distinction from natural persons from the point of view of various elements of criminal liability was considered an obstacle to assigning criminal liability to legal persons; But the need to maintain order and social cohesion made it inevitable to identify criminal liability for legal persons. To solve the problem of the obstacles of assigning criminal liability to legal persons, different legal systems, including the legal system of Iran, have adopted different solutions by accepting different theories. Based on this, with the descriptive-analytical method and using library resources, in the first part of the research, the analysis of the manifestation of theories of assigning criminal liability to legal persons, including theories of proxy, equality, responsibility of superiors and employers, collective, organizational culture and power and acceptance , has been discussed in the criminal law system of Iran and it is concluded that in the legal system of Iran, there are manifestations of the theories of equality, responsibility of superiors and employers, and organizational culture. Based on this, it becomes clear that although the acceptance of several theories according to the types of legal persons is not considered a defect; However, lack of coherence and lack of determination of specific theoretical bases for assigning criminal liability to legal persons will have adverse effects. One of the reasons for the inconsistency of Iran's criminal laws regarding the topic of discussion can be considered the development of twelvers jurists' opinions regarding the identification of juristic personality and the attribution of criminal liability to him. In the second part of the research, the analysis of the clear bases for assigning criminal liability to legal persons is done and it is concluded that the jurisprudence rules of preserving the system, no harm, the one who is satisfied with the work of a people is like the one who enters into them and the punishment for every forbidden act, are not only a fine for natural persons and the emergence of legal persons over time will also subject them to these rules.
Keywords: Legal persons, criminal liability, jurisprudential rules, usages of the wise, ta'zeer -
Pages 147-168
One of the conditions that there is a difference of opinion regarding its nature is that the payment of the performance bond is conditional on terms such as regretting or withdrawing from the contract. As stipulated in the contract, "If each of the parties regrets, he must pay a certain amount of damages to the other party". Such expressions are misleading and create the impression that its essence is "an option of an indefinite condition". However, you can get rid of this wrong idea. Because, what What shows the will of the parties is that "guarantee of faithfulness to the promise of the other party" which is known as "a condition with the purpose of strengthening transactions" in our judicial practice. Of course, a condition under the title "condition with the purpose of strength" is not included in the contracts, but in the analysis of the conditions contained in the contract, it can be said that a distinction should be made between the nature of the contractual condition and its purpose. The results of this article indicate that in this context, it is possible to take advantage of the capacity of unanimity votes issued by the Supreme Court of the country or to amend Article 401 of the Civil Code.
Keywords: option of conditions, contract, void condition, invalid condition, contract strength condition -
Pages 169-186
While public opinion is not satisfied with differentiating between premeditated murder and euthanasia, and in regard to its being rationally contradictory as well, one should employ the imamiah jurisprudential potentials and Islamic Penal Law in order to obtain a scientific and sharia- based conclusion in one’s jurisprudential and medical rights research. Despite the absence of its precedence in Islamic jurisprudence, euthanasia can be investigated in areas dealing with the necessity of rescuing the drowning persons or ordering and abhorring murders on the issue of qisas (Islamic retribution) and the results can be attributed to the case in question. In jurisprudential arguments, consent and order to murder are under scrutiny with subsequent controversial opinions. Euthanasia, having root in the individual’s consent, falls under none of the legal exceptions and is an example of intentional murder, unless it falls within the scope of Act 268 of Islamic Penal Law that refers to exceptions.
Keywords: Euthanasia, Jurisprudence, Obligatory Order, Situational Law -
Pages 187-204
The inadequacy of the conventional methods in criminal justice with the focus on punishing or reforming the criminal, which is associated with the imposition of high costs, as well as the inability of criminal justice to repair the material and moral damages to the victim and the society, has provided the ground for the expansion of the restorative justice approach. Nomadic settlement methods are one of the old manifestations of restorative justice, which speaks of the capacities of ethnic and tribal culture to restore relationships damaged by crime and compensate the victims. One of the influential components in the acceptance and stabilization of restorative methods in Iran's legal system is the coordination of these methods with religious instructions. Dedicating a chapter of Seyyed Mohammad Saeed Hakim's explanatory text on the questions of religious injunctions from contemporary imitation sources to the jurisprudential rules of nomadic settlement provides the possibility of examining the jurisprudential approach to restorative justice methods, which is the subject of this article. The separation of nomadic settlement from judgment, the principle of consent, the necessity of not contradicting religious instructions, the necessity of respecting the rights of the victim and the right holders, and using the capacities of settlement of disputes through arbitration are the main points of the jurisprudential approach to nomadic settlement. It seems that usages of the wise can be considered as the basis for the use of nomadic settlements, which of course, like other cases, can be accompanied by change.
Keywords: Restorative justice, criminal justice, mediation, nomad settlement, Mohammad Saeed Hakim -
Pages 205-226
The sale of military weapons to foreigners, which is considered in jurisprudence as the sale of weapons to the enemies of religion, has been the focus of jurists since the beginning of the formation of jurisprudence. Regarding its permissibility or non-permissibility, some have attributed up to eight opinions to the twelvers jurists, of which three are the most important. A group that believes in absolute sanctity has issued a fatwa, a group has distinguished between a state of peace and a state of war, and has ruled that the former is permissible and the latter is sacred. Each of the above two groups have based their views on narrations. And the third point of view is the view that Imam Khomeini had on the issue, and based on his government approach, he considered this issue to be subject to the opinion of the Islamic government, which should take a position based on the general interests of the society, and in cases where the sale of these weapons is expedient, it is permissible to sell them. And in cases where there is corruption involved, selling it is forbidden. Therefore, neither peace nor war is the subject of judgment. On this basis, there is a difference between the jurists regarding the status of the issue, and the more correct view is that this transaction is null and void if it is legally forbidden.
Keywords: Weapons, selling, enemies of religion, peace, war -
Pages 227-252
A major issue in seeking justice is people’s duty of standing against the officials’ corruptions in the Islamic Government discussed in Fiqh books under the category of ‘enjoining what is right and forbidding what is evil’. In regard to the development and complexity of modern governments, this religious duty cannot be effective individually especially as it concerns the corruptions that widely affect the societies. It is therefore incumbent upon the general public to come into action while abiding by sharia. Nowadays, the expansion of virtual and social media could be the best means for achieving the goal and has to be taken into consideration in Islamic societies. Here, after a brief look at the corruption exposure concept, and the sharia decree against corruption that could extend to acts such as backbiting, libeling the believers and propagation of corruption, and the status of the act as an instance of ‘enjoining what is right and forbidding what is evil’, we have reached the conclusion that if fiqh principles are observed carefully, the act of exposure is totally permitted.
Keywords: Justice Seeking, Exposure, Corruption, Officials Islamic government