فهرست مطالب

نشریه مطالعات بین رشته ای هنرهای تجسمی
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/01
  • تعداد عناوین: 12
|
  • فریماه فاطمی* صفحات 7-22

    آثار هنر فطری به طرز خودانگیخته و در جریان عادی زندگی مردم بومی ایجاد شده و بر طبق ذات خود از قواعد شناخته شده تبعیت نمی کنند. عروسک های بومی را می توان از جمله هنرهای فطری به شمار آورد که بر طبق اعتقادات، رسوم و با نمادهایی از فرهنگ منطقه ای خاص به وجود آمده و شباهت فیزیکی با دیگر انواع عروسک ها ندارند. عروسک تکه در منطقه آذربایجان که فرا رسیدن بهار را اعلام می کند نیز از انواع عروسک هایی محسوب می شود که به صورت فطری خلق شده و با توجه به اعقادات و باورها مردم آن منطقه به نمایش درآمده اند.در پژوهش حاضر سعی بر آن است با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانه ای به بررسی تاریخی و نمادین عروسک تکه پرداخته و معنای نهفته در آن را بررسی و تحلیل نماید. تحلیل و بررسی انجام شده با استفاده از مطالعات آیکونولوژی صورت گرفته است که توسط اروین پانوفسکی در ابتدای قرن بیستم مطرح شد. با استناد بر این نظریه، تکه در سه سطح پیشاشمایل نگارانه، شمایل نگارانه و شمایل شناسانه بررسی شده است. سطح اول و دوم در مطالعات آیکونولوژیک به ویژگی های ذاتی و فرمی اثر و عواطف سامانبخش موجود در آن می پردازد. در سطح سوم مطالعات شمایل شناسانه، که به تعبیری مهم ترین بخش از این رویکرد است، پیوندهای میان اثر هنری و شرایط فرهنگی و اجتماعی و ادبی سنجیده و بررسی می شود. در عروسک تکه می توان علاوه ارتباط تنگاتنگ با ادبیات، اعتقادات و باورها، فرهنگ و طبیعت مردم آذربایجان، شاهد انطباق این موارد با ویژگیهای بارز هنر فطری بود.

    کلیدواژگان: آیکونولوژی، هنر فطری، عروسک بومی، عروسک، تکه
  • نوشین نوحی* صفحات 23-40

    نظام شبکه ای، ساختاری هندسی است که نگارگر بر مبنای آن به ترکیب و چیدمان عناصر بصری در قالب کل منسجم، قانونمند و مرتبط با محتوای اثر، به گونه ای که حاوی بیان هنری باشد، می پردازد و درک این فرآیند، در راستای کشف و دریافت نیت نهانی خالق و سفارش دهنده اثر هنری و لذت زیباشناسانه ناشی از مشاهده آن، حایز اهمیت است. امروزه شناخت ساختار نظام شبکه ای به عنوان یکی از مهمترین اصول این هنر، بر کسی پوشیده نمی باشد؛ لیکن هدف از مقاله پیش رو، ضمن بررسی هندسه بنیادین و نظم زیباشناسانه درونی میان عناصر بصری در آثار نقاشی محمد زمان، نگارگر نامی مکتب اصفهان عصر صفویه، پاسخ به این پرسش ها می باشد: 1- چگونه می توان به مدد تحلیل نظام شبکه ای، تناسب میان ساختار هندسی و محتوای اثر در نگاره «فتنه گاو بر دوش در برابر بهرام گور» را تبیین نمود؟ 2- این ساختار هندسی بر پایه چه اصول و ضوابطی شکل گرفته است؟نتایج گویای آن است که نگاره مذکور، بر پایه نظام هندسی و اصول تناسبات طلایی از جمله اعداد فی و اصم، تصویر شده که این امر حکایت از تبعیت هنرمند از شیوه کلاسیک نگارگری ایرانی دارد؛ لیکن بیان استعاری او نه در گزینش صحنه داستان، بلکه در زیرساخت پنهان اثر و ترکیب بندی استوار بر آن می باشد. این پژوهش با استفاده از شیوه تحلیل تم و رویکرد توصیفی_تحلیلی موردی نگاشته شده و گردآوری اطلاعات آن با استفاده از منابع کتابخانه ای، اسناد و پایگاه های مجازی کتابخانه موزه بریتانیا صورت گرفته است.

    کلیدواژگان: نگارگری، مکتب اصفهان، عصر صفوی، محمد زمان، ترکیب بندی
  • نادیا معقولی*، خدیجه لطفی صفحات 41-60

    یکی از مضامین تصویری هنر ایران از دوران کهن، "عشق" است. عشق در هنر ایران و در نقوش سفالینه های دوره مورد مطالعه این پژوهش- قرون 4 الی 7 ه.ق- جایگاه مهمی دارد. تصاویر مرتبط با مضمون عشق بر روی سفال ها عموما برگرفته از داستانهای ادبی و تاریخی و در قالب داستانهای ملی ایرانیان هستند. به لحاظ اهمیت نقوش این سفالینه ها، در این پژوهش تعداد 4 سفالینه انتخاب و با استفاده از رویکرد آیکونولوژی مورد مطالعه قرارگرفته است. این رویکرد، امکانی فراهم می سازد که با شناسایی اهداف پنهان در پس نقشمایه ها، به کشف لایه های معنایی در تصاویر دست یافت. این تحقیق، بر اساس هدف بنیادی و از منظر روش، توصیفی- تحلیلی است و از طریق مطالعات کتابخانه ای و سایت موزه های معتبر، داده های کافی جهت پژوهش جمع آوری شده است. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل تصاویر مرتبط با مضمون عشق برسفالینه های قرون 4-7 ه.ق است که از طریق شناسایی جنبه های بصری تصویر و ارزش های نمادین آن، تاثیر پیشینیان بر محتوای آثار آشکار می گردد. سوال اصلی پژوهش این است که: چه لایه های معنایی و مضمونی در تصویر مضمون عشق بر سفالینه های قرون 4-7 ه.ق وجود دارد؟ نتایجی که در پایان پژوهش به دست آمده حاکی از آن است که آنچه هنرمند در قالب نقش و رنگ بیان کرده ، خود می تواند حامل معانی ضمنی باشد و در مواردی سازگار با مضمون عشق است. ارزش های نمادین در این سفالینه ها با توجه به ریشه های ادبی و آشکارشدن روابط بینامتنی انجام شده و در مواردی نیز با تکیه بر روایات شفاهی ساختار داستان دچار تغییر شده است.

    کلیدواژگان: آیکونولوژی، سفال ایرانی، نقشمایه، عشق، قرون میانی اسلامی
  • هدیه ناجی بزرگ، محمد درویشی* صفحات 61-77

    واقعیت افزوده ازجمله فن آوری های عصر حاضر است که موجب تحول ارتباطات در حوزه های مختلف شده و کاربردهای متنوعی یافته است و استفاده از آن به سبب پویایی و امکان تعامل با مخاطب، در گرافیک دیزاین محیطی، به ویژه در پایانه-های فرودگاهی موردتوجه قرارگرفته است. پایانه های فرودگاهی محیط های گسترده و پیچیده ای هستند که خدمات و امکانات متنوعی را به کاربران ارایه می دهند، بنابراین استفاده از چنین فن آوری هایی جهت درک محیط و بهبود کیفیت ارایه و استفاده از خدمات در این مکان ها برای کاربران و مسافران حایز اهمیت است. در همین راستا، هدف آن است تا نقش واقعیت افزوده در گرافیک دیزاین مسیریابی پایانه های فرودگاهی تبیین گردد.این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی و روش پژوهش در آن توصیفی- تحلیلی است. چراکه ضمن معرفی فرودگاه هایی که از این فن آوری استفاده کرده اند، به تحلیل کارکردهای آن در نمونه های موردپژوهش، فرودگاه های گاتویک لندن و کپنهاگ دانمارک پرداخته شده است. روش جمع آوری اطلاعات، اسنادی است که از منابع مکتوب و در مکاتبه با فرودگاه های موردمطالعه، فراهم شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که استفاده از واقعیت افزوده در گرافیک دیزاین مسیریابی فرودگاه ها سبب تسهیل و تسریع مسیریابی، خوانش بیشتر فضا، بهبود ارایه خدمات، کاهش اضطراب و تعامل بیشتر مسافران با محیط فرودگاه می شود.

    کلیدواژگان: واقعیت افزوده، گرافیک دیزاین محیطی، پایانه های فرودگاهی، مسیریابی، تعامل
  • نسیبه السادات بیژنی فر* صفحات 79-95

    با گذشت زمان، اساطیرکهن به عنوان جلوه های متفاوت فرهنگ و هنر، حیات و بقای خود را از طریق قالب های هنری گوناگون ازجمله نقاشی، تصویرگری، حجاری و مجسمه سازی حفظ کرده اند. نسخه ی مصور البلهان، ضمن تصویرسازی های بدیعی که اغلب نگارگر از انبان ناخودآگاهی خویش برای به تصویر کشیدن نگاره ها استفاده کرده، منبعی ارزشمند در جهت بازخوانی وشناسایی فرهنگ و هنر ایرانیان در نیمه ی دوم قرن هشتم هجری به شمار می آید. هدف این پژوهش ضمن معرفی نسخه ی ارزشمند و مهجور البلهان به عنوان بخشی از فرهنگ مکتوب مشترک (ایرانی_اسلامی)، تحلیل اسطوره شناختی شخصیت های کتاب البلهان با تمرکز بر نگاره ی «آل» می باشد. در این پژوهش علاوه بر شناسایی شخصیت های اساطیری در کتاب البلهان، چگونگی تصویرسازی شخصیت«آل» به عنوان نمادی از شرارت در اسطوره ها و فرهنگ عامیانه نیز مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج تحقیق نشان می دهد که شخصیت های نسخه البلهان در گروه های انسانی، حیوانی، طبیعی، اساطیری، طلسم و اوراد جادویی قابل تفکیک هستند. ذهنیت و ناخودآگاه «حسن بن علی ابن اصفهانی» تصویرگر کتاب البلهان وی را برآن داشته که با در نظرگرفتن نوع خاصی از ترکیب بندی، انتخاب رنگها و فضاسازی نگاره ها به بیان تفکرات اسطوره ای در قالب نگاره و تصویر بپردازد. این تحقیق از حیث هدف، توسعه ای و از نظر روش، توصیفی-تحلیلی است.

    کلیدواژگان: تفکراسطوره ای، ناخودآگاه، تصویرسازی، نسخه ی مصور البلهان، شخصیت آل
  • سیامک دل زنده* صفحات 97-106

    این گفتار با نظر به جایگاه نسخه های مصور رباعیات عمرخیام به زبان انگلیسی در تاریخ تصویرگری و با توجه ویژه به «نظم نمایشگاهی» به عنوان پارادایم مسلط بر دوره ای که نسخه های مصور از ترجمه های رباعیات خیام به زبان انگلیسی در آمریکا و اروپا تهیه می شد، ظرفیت های معرفت شناسانه این پارادایم را در اصالت دادن به تصاویری که ضرورتا نسبت مشخصی با رباعیات فارسی حکیم عمر خیام ندارند به بحث می گذارد. همچنین گفتمان اورینتالیستی را که بر کل فرآیند تصویرگری رباعیات در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی تا دهه های نخست قرن بیستم مسلط بوده است، به عنوان شاخص و معرف ویژگی های تصویری این نسخه ها بررسی و نسبت آن را با نظم نمایشگاهی نشان می دهد. در مرحله بعد به نقش گفتمان اورینتالیستی و اورینتالیست ها در شکل دادن به سنت تصویرگری رباعیات در ایران پرداخته، و آن را یکبار در مقام سنتی جعلی نقد کرده و بار دیگر، ظرفیت های آن را به مثابه رویکردی تازه در نقاشی و تصویرگری ایرانی به بحث می گذارد. در این گفتار بیش از آنکه به جزییات تصویرگری های رباعیات خیام به تفکیک نسخه ها و جریان های هنری بپردازم، متوجه آن نظام معرفتی کلی و پارادایم حاکم بر دوره ای که سنت تصویرگری رباعیات خیام شکل می گیرد هستم.

    کلیدواژگان: نظم نمایشگاهی، اورینتالیسم (شرق انگاری)، تصویرگری، رباعیات خیام، احیای نگارگری
  • اکبر زمانی لنجانی* صفحات 107-117

    یکی از آرایه های بحث برانگیز و جذاب در علم ریاضیات، هندسه است که ارتباط تنگاتنگی با هندسه نقوش در هنر ایران دارد. نقوش هندسی در اغلب آثار هنر و معماری اسلامی ایران دیده می شوند اما در مورد این که این نقوش چه طور به وجود آمده اند، مطالعات اندکی صورت گرفته است. همگامی کاربرد هندسه در ترسیم نقشمایه های پر کاربرد هندسه نقوش در آرایه های معماری ایرانی، آن چنان است که به نظر می رسد اساس هنرهای سنتی ایران بر پایه آن استوار بوده است. به این منظور این پژوهش قصد دارد با حل معادله درجه سومی که از یک قضیه هندسی خیام به دست آمده و با معرفی مسطره (نوعی خط کش)، به چگونگی ترسیم نقش مایه چهار ترنج بپردازد. بیان اهمیت چهار ترنج در تاریخ هنرهای تجسمی و کاربردی ایران و همچنین بهره گیری از تصویرهای چهارترنج در آرایه های معماری به خصوص در کاشی کاری مدنظر این پژوهش خواهد بود.

    کلیدواژگان: قضیه هندسی، هندسه نقوش، چهارترنج، مسطره
  • نازنین قوی هیکل*، سید هاشم حسینی صفحات 119-143

    نشانه ها را می توان شامل بیان هر پیامی که به قصد شکل دادن، تقویت یا تغییر پاسخ های شناختی یا عاطفی و رفتاری دیگران ‏طراحی شده که ماهیت آن به منظور تاثیرگذاری بر دیگران است. گچبری های بنای ‏بندیان درگز آنچه در جریان ارتباط این نقوش مطرح می شود اطلاعات سازمان یافته ای است که به عنوان پیام در قالب یکی ‏از اشکال ارتباط غیرکلامی تعریف می شود. فهم این که هر نقشی چه معنا و هدفی را در ورای خویش دنبال می کند از نظر ‏بازشناسی هر نوع تفکر از جمله سیاسی، دینی، اجتماعی اهمیت بسزایی دارد. مسیله مهم در اینجا یافتن معنا برای نشانه های ‏نقوش گچبری بندیان است؛ و این که نقوش با تاثیرپذیری کدام عوامل و با هدف تاثیرگذاری بر چه موردی پدید آمده اند؟ هدف ‏این پژوهش شناخت، بررسی و بازگو کردن این نشان هاست. این پژوهش با رویکرد تاریخی و به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. با ‏این وصف نتیجه حاصل از پژوهش نشان از آن دارد که موضوع هدف و روند شکل گیری آثار بندیان در حرفه ی طراحی کوششی ‏است توصیفی برای جلب توجه بیننده؛ و کنشی که فرستنده از طریق تصویر، با ارسال پیامی، گیرنده را نسبت به چیز یا چیزهایی ‏آگاه یا آماده پذیرش می کند. گچبری بندیان درگز هنری واقع گرایانه همراه با رعایت اصالت های هنری و باورهای رایج دوره ‏ساسانیان به صورت نقش مایه هایی تصویر شده که جنبه نمادین داشته، و بر جنبه تزیینی آن نیز تاکید شده است.‏

    کلیدواژگان: ساسانیان، بندیان درگز، گچبری، نشانه ها
  • پانته آ خدایاری*، امیر فرید صفحات 145-162

    سوپره ماتیسم سبک ابداعی ماله ویچ است که در دیدگاه او واقعیت برتر جهان، احساسات ناب فارغ از چیزهای دیگر می باشد. این تفکر نیازمند فرم های نو و غیربازنما بود که اشکال هندسی ساده را برای هنرش برگزید. در عقیده او، پیش تر هنر در تلفیق با دیگر عناصر وارد زندگی انسان گشت اما حال، زمان استقلال آن است. سبک ابداعی و افکار ماله ویچ در بستری از پیشرفت های علمی و ظهور نوآوری های انتزاعی شکل گرفت، هم چنین تمایل او به آثار سزان و پست امپرسیونیست ها تاثیر بسزایی در هنرش نهاد که این تاثیرات در شکل و فرم آثار او دریافت می گردد. پرسش اصلی پژوهش حاضر، چگونگی شکل گیری آثار ماله ویچ تحت تاثیر عواملی چون تمایلات هنری او و بستری از تغییرات متاثر از نوآوری های انتزاعی، می باشد. هم چنین ردیابی نسبت میان ترکیب بندی های مدون هندسی در آثار ماله و یچ با پیشرفت های علمی در شاخه ی فیزیک و شیمی در زمانه اش از اهداف پژوهش به شمار می رود. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و گردآوری مطالب بصورت کتابخانه ای می باشد. خصوصیات بارز در هر دهه بیان شده و از هر دهه در بازه ی زمانی 19401900، مشخصات و ساختار بصری سه اثر به اختصار در قالب جدول تنظیم شده است. براساس نتایج این پژوهش می توان گفت بستر شکل گیری آثار ماله ویچ و تاثیرپذیری اش از عوامل موجود و نیز تلاش او در ابداع سبکی جهت بیان احساسات ناب، در شکل گیری آثارش موثر بودند که در آثار هر چهار دهه مشهود است. او در تمام ادوار ترکیب بندی های هندسی را به کار گرفته و در نهایت بیشترین ترکیب بندی های هندسی در سده ی چهارم از آثارش نمود پیدا کرده اند.

    کلیدواژگان: ماله ویچ، سوپره ماتیسم، ترکیب بندی های مدون، عناصر هندسی
  • احد روان جو*، سیما بریچی زاده صفحات 163-179

    ماجرای ابلیس در داستان آفرینش، از آنجا آغاز می شود که وی به خاطر سرپیچی ازدستور پروردگار برای سجده بر آدم، از درگاه خدا طرد می شود. بر بنیان آیات، روایات و تفاسیر، ابلیس وجودی عینی دارد، ازین رو شمایلش توسط هنرمندان به تصویر درآمده است. در دوران حکومت شاه تهماسب در قزوین به دستور وی نسخه ای با عنوان «فالنامه ی تهماسبی» نگارینه شد. مساله این است که: آیا منبع اصلی نگاره‏ها تخیل نقاش بوده یا باورهای هنرمند برگرفته از داستانهای کتب مقدس که در اینجا از چنین متنی اثری نمی بینیم شکل گرفته است؟ اگر اساس نگاره ها داستانهای خلقت درکتب الهی بوده این برگردان بصری چگونه ایجاد شده وچه ویژگیهای بصری و معنایی دارند؟ یافته های مقاله حاکی از آن است که تدبیر نقاش برای به کارگیری تصویر انسانی برای شیطان برگرفته از اندیشه های پیش از اسلام داشته و نیز برداشتی از تفسیرهای قرآن وعقاید صوفیه وعرفا داشته است.

    کلیدواژگان: شیطان، فالنامه تهماسبی، آقامیرک، مکتب نگارگری قزوین
  • کاملیا اقبالی* صفحات 181-196

    در فرهنگ و تاریخ ایران، دیرآشناترین جلوه ی هماورد حماسی نبرد اساطیری خیر و شر در شاهنامه ی فردوسی و هفت خوان رستم به عرصه ی ظهور رسیده است که نمودی از تلاش ابژه ی ایده آل برای گذار از مراحل گوناگون و اثبات توانایی های فردی و تعالی روحی و اخلاقی به شمار می رود. یکی از رازآلودترین مراحل، ظهور زن جادو، نماینده ی جبهه ی شر در پس نقاب زیبایی دروغین، به دنبال فریفتن رستم است. بررسی این هماورد در شاهنامه های مصور مکتب شیراز اول آل اینجو در سده ی هشتم هجری که نگارگر در آن بیشترین نگاه وفادارانه نسبت به تاریخ و فرهنگ ایران باستان به دور از تاثیرات مکاتب دیگر و نفوذ ناخالصی از سایر ملل داشته، اطلاعات ذی قیمتی درباره ی نگرش هنرمندان و شرایط حاکم بر شیوه ی جلوه گری این نماد اهریمنی به دست می دهد. تحقیق پیش رو، در راستای یافتن پاسخ این پرسش است که نوع نمایش زن جادو در فاصله ی زمانی تولید دو نسخه ی مهم مکتب پرتلاطم آل اینجو، شاهنامه های مورخ 731 ه.ق. و نسخه ی دیگر مورخ 741 ه.ق. چه تغییراتی را از نقطه نظر نمود زشتی و توجه نگارگر به متن توصیفی این ضدقهرمان پشت سر گذاشته است؟ با وجود دوره ی زمانی کوتاه بین تولید این دو نسخه که یکی در نقطه ی آغازین دوره ی نخست مکتب شیراز اول و دیگری در آغاز دومین دوره-ی آن قرار دارند، تغییرات زیادی در جزییات اجرایی و نوع بازنمایی شخصیت اهریمنی و نیز توجه اندک نگارگر به متن توصیفی شاهنامه مشاهده شد. اساس روش این پژوهش بنیادین نظری را بیانی تاریخی-تطبیقی تشکیل داده که اطلاعات و مدعای آن اسناد و منابع کتابخانه ای-الکترونیکی است.

    کلیدواژگان: شاهنامه نگاری، مکاتب نگارگری شیراز اول، مکتب نگارگری آل اینجو، زن جادو
  • امیر فرید*، صمد روحی، مجید ضیائی صفحات 197-211

    سیاه مشق یکی از جلوه های ناب هنری در خط نستعلیق می باشد. چگونگی ترکیب در آن یکی از مهم-ترین کنکاش های خوش نویسان بوده و به همین دلیل شناخت چارچوب صفحه دارای اهمیت می گردد. نقطه های حساس و محل هایی که مخاطب بیشترین نگاه را به آن ناحیه ها دارد کدام قسمت ها می باشد؟ هم چنین چه عواملی موجب جلب توجه بیشتر بینندگان خواهد کرد؟ این دو پرسش اصلی مقاله پیش رو است. این پژوهش به شیوه تجربی و بر اساس نتایج آزمایشی بوده که با استفاده از ابزار ردیاب چشم صورت پذیرفته و به وسیله ی نرم افزار متن باز (OGAMA، نرم افزار سنجش حرکت چشم) داده های آن مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این آزمایش، بر روی مخاطبین هدف، نشان می دهد، در یک صفحه عمودی سیاه مشق، قسمت بالای تابلو همچنین سمت راست آن بیشترین نقطه توجه را به خود اختصاص داده است. تغییر زاویه رانش قلم و دانگ قلم از عوامل جلب توجه دیگر می باشد. آشناپنداری با عبارت های آشنا نیز نگاه ببینده را به خود کشانده است. گرچه این جلب توجه ها توانسته مخاطبین را به نقطه ای از اثر بیشتر جلب نماید، اما این به معنای متوقف شدن در یک نقطه نبوده، بلکه گردش چشم در سراسر تابلو حتی نقش مایه ها نیز وجود داشته است.

    کلیدواژگان: سیاه مشق، ترکیب بندی، نقطه توجه، رفتار چشم
|
  • Farimah Fatemi Pages 7-22

    The innate artworks are created spontaneously and as a part of the daily life of local people, and by their very nature, they do not adhere to the pre-established norms of art. The native effigies are regarded as part of the innate art made based on the beliefs, customs, and symbols of a particular region's culture and do not resemble other effigies in appearance. The Teke effigy of Azerbaijan, which represents the arrival of spring, is an icon that has emerged in a particular region and is shown in rituals in line with the beliefs of its people.This study utilized a descriptive-analytical approach and library resources to investigate the historical and symbolic meanings of the Teke effigy. The study was based on iconological studies, a research approach pioneered by Erwin Panofsky at the turn of the 20th century. According to iconological presumptions, Teke has been investigated at three levels: pre-iconographic, iconographic, and iconological. The first and second levels are concerned with the innate and formal characteristics of an artwork, as well as its regulating emotions. The third and most crucial level examines the connections between the artwork and the cultural, literary, and social context. The iconological study of the aforementioned artworks helps determine the artwork's meanings, setting, ideological context, and worldview, which is a byproduct of society and culture. According to the case study’s findings, the Teke effigy, in addition to having a close bond with Azerbaijani literature, beliefs, ideologies, and identity, is compatible with the characteristics of innate art.

    Keywords: Iconology, innate art, local effigy, effigy, Teke
  • Noushin Nouhi * Pages 23-40

    A grid system is a geometric structure that the artist uses to combine and arrange visual elements in a coherent, systematic and generally related form, in a way that contains artistic expression. Understanding this process is important in order to discover and receive the hidden intention of the creator and orderer of the work of art and the aesthetic pleasure resulting from viewing it; Today, recognizing the structure of the grid system, as one of the most important principles of this art is not hidden from anyone; but the purpose of the present article, besides examining the basic geometry and inner aesthetic arrangement among the visual elements in the painting of Muhammad Zaman, a famous painter of the Isfahan school in Safavid era, is to answer these questions: 1- How can one explain the proportionality between the geometric structure and the contention of the work in the " The servant girl Fitnah with an ox on her shoulders, against Bahram Gur" painting, using the grid system analysis? 2- Is this predetermined geometric structure formed?The results show that this illustration is based on the geometric structure and the principles of golden ratios, among the numbers Phi and Asm, and this matter indicates the artist's adherence to the classical style of Iranian painting; but her metaphorical expression is not based on the choice of the story scene, but on the hidden infrastructure of the work and its composition. This research has been written using the analytical method and descriptive-analytical approach of the case and its data collection has been done using library resources, documents and virtual databases of the British Museum.

    Keywords: Painting, Isfahan school, Safavid Era, Muhammad Zaman, Composition
  • Nadia Maghuly, Khadijeh Lotfi Pages 41-60

    One of the visual element of ancient Persian art is ‘love’. Love has important position in Persian art and medieval Islamic pottery. The motif on pottery with the content of love is generally derived from literary and historical stories and has been created in the format of national Persian stories. Taking into account the importance of pottery’s motifs, four potteries have been selected in current research and examined by using iconological approach, which would result in exploration of semantic layers in designs through investigation of the hidden goals beyond the motifs. In this study, in order to examination, adequate data have been collected based on essential goal and from the perspective of descriptive and analytical method and through library research and websites of reliable museums in abroad. The main goal of present research is analysis of motif of love on potteries of 4-7th century AH which would reveal the effects of ancestors on content of artwork through identifying visual aspects of motif and its symbolic values. The final results imply that whatever the artist has created in the format of motif and painting can include connotations and in some case adapt to love, which balance the physical instinct and spiritual tendencies and bring spiritual vitality to human soul, and the base of the motifs can be defined as Persian-Islamic. Natural elements which have been sanctified in ancient religions such as water and plants like cypress, are observed in some of the potteries, which can suggest similarity with love, and this kind of motif coupled with human in love can be the symbol of freshness and the balance between body and soul and the beauty of soul. The symbolic values in the potteries have been created by considering the origins of literature and emerging of inter-textual relationships. In some case, the structure of story has been changed based on verbal narratives. Tapping into the ancient patterns is observed in hidden semantic layers of love designs, and it seems that the use of motifs in the position of symbol has been done on purpose.

    Keywords: iconology Persian potteries, motif love, medieval Islamic centuries, interpretation
  • Hediyeh Najibozorgi, Mohamad Darvishi Pages 61-77

    Augmented Reality (AR) is a developing technology that has revolutionized the communication of users and data in various fields with a diverse range of applications. For its dynamic user interactivity, AR has been attended to in Environmental Graphic Design, espicially in airport terminals. These terminals are comprehensively convoluted spaces representing a high range of facilities and services; therefore, implementing such technologies for understanding the environment and improving service quality for users and passengers is important. In this respect, the main objective is to explain the role of AR in Terminal Airports’ Wayfinding Graphic Design.This is a qualitative research and has a descriptive-analytical method. It introduces the airports where AR is applied, while analyzing AR functions in Gatwick in London and Copenhagen airports. The collected data is taken from published and written documents and online libraries. In some cases, the primary data stream is provided by directly corresponding with under-study airports’ administrations. The results demonstrate expeditious and facilitated wayfinding rate, improved user perception of the space, better service delivery, reduced anxiety, and increased user interaction with the environment where AR could be applied.

    Keywords: Augmented reality, Environemental Graphic Design, Airport Terminals, Wayfinding, Interaction
  • Nasiba Al-Sadat Bizhani Far Pages 79-95

    With the passage of time, ancient myths, as different manifestations of culture and art, have preserved their life and survival through various artistic forms such as painting, illustration, and sculpture. The illustrated version of Al-Bolhan, in addition to the original illustrations that the painter often used from his subconscious to depict the pictures, is a valuable source for re-reading and identifying the culture and art of Iranians in the second half of the 8th century of Hijri. The aim of this research is to introduce the valuable and abandoned version of Al-Balhan as a part of the common (Iranian-Islamic) written culture, and to analyze the mythological characters of the book of Al-Balhan, focusing on the image of "Al". In this research, in addition to identifying mythological characters in Al-Balhan book, the character "Al" is portrayed as a symbol of evil in myths and folk culture is also investigated. The results of the research show that the characters of Al-Balhan version can be separated into human, animal, natural, mythological, spell and magical groups. The mentality and unconsciousness of "Hassan Ibin Ali Ibn Isfahani", the illustrator of Al-Balhan book, including the "Repentance" patch, made him to express mythological thoughts in the form of paintings and images by considering a special type of composition, choosing colors, and creating the atmosphere of the pictures. This research is developmental in terms of purpose and also descriptive-analytical in terms of method.

    Keywords: mythological thinking, Unconscious, imagery, illustrated version of Al-Balhan, Al's character
  • Siamak Delzendeh Pages 97-106

    With the establishment of the periodical world exhibitons in Europe by the mid-nineteenth century, and its impact on cultural organization and dynamics of image production, a new episteme emerged to dominate cultural and political discourses. According to Timothy Mitchell, a political theorist and a contributor to postcolonial theory, the methods of organization and classification used by world exhibitions have gradually encompassed the whole world and consequently have led to a new world order which Mitchell calls the exhibitionary order. Mitchell argues that world exhibitions not only institutionalized the representations of the world, but also organized and controlled them. This article elaborates on this theme by concentrating on illustrated copies of Rubaiyat of Omar Khayyam in an era dominated by the exhibionary order, sometimes between 1870s to 1940s. It also discusses the empistemological aspects of the new paradigm in forging originality for illustrated translation of Rubaiyat in English, where there is no clear affiliation with the original poetry in Persian and various historical schools of poetry illustration in Iran and the Persianate world. While there is a huge body of illustrated manuscripts of numerous Persian poets, there is not any considerable evidence of Illustrated Rubaiyat of Omar Khayyam before the twentieth century.While the orientalist pictorial approaches are prominant in the Euro-American tradition of illustrating the Rubaiyat, it seems that the revival movement of miniature painting of the early-twenteeieth century in Iran was highly influenced by such Western tradition. As an immediate impact some Iranian miniature painters of the revival movement began illustrating the Rubaiyat in Persian. A secondary tradition was formed that implicitly authenticated the primary Western tradition and furnished it with examples similar to old schools of Persian miniatrure painting.

    Keywords: Exhibitionary Order, Orientalism, Illustrated Rubaiyat of Omar Khayyam, Revival Movement of Miniature Painting, crafts
  • Akbar Zamani Lanjani Pages 107-117

    One of the interesting and controversial arrays in mathematics is geometry, which is closely related to the geometry of motifs in Iranian art. The synchronicity of the use of geometry in the drawing of the widely used geometry motifs in Iranian architectural arrays is such that it seems that the foundation of traditional Iranian arts was based on it. Among the most important theorists in this field is Hakim Omar Khayyam Neyshaburi, a prominent philosopher and mathematician of the Seljuk period. One of his most important works can be considered a treatise on solving cubic equations and his studies on Euclid's fifth principle in the history of science.This research aims to solve the third degree equation obtained from Khayyam's geometrical theorem and by introducing the ruler (ruler), how to draw Chahartoranj motif. Toranj is one of the ancient Islamic and Iranian motifs used to decorate works. This pattern is usually rhombus or almond-shaped, and sometimes it is square or oval, and it is often placed in the middle of the background, and the inside is filled with leaves, flowers, slime designs, or images of animals and humans. When this pattern is repeated four times side by side, it becomes a Chahartoranj. For this purpose, the aim of the current research is to use the analytical descriptive method to study the use of Khayyam's calligraphy in drawing Chahartoranj and the importance of this motif in the history of visual and applied arts of Iran as well as the use of Chahartoranj images in architectural arrays, especially in Explain tiling.

    Keywords: geometric theorem, pattern geometry, Chahartoranj motif, Khayyam's ruler
  • Nazanin Ghaviheykal, Hashem Hoseini Pages 119-143

    Signs can be considered to include the expression of any message designed to shape, strengthen or change the cognitive or emotional and behavioral responses of others. In this way, its nature is organized in order to influence another or others. In the construction plasters of Dergz, what is presented during the communication of these motifs is organized information, which is defined as a message in the form of one of the forms of non-verbal communication. Understanding the meaning and purpose behind each role is very important in terms of recognizing any type of thinking, including political, religious, and social. The important issue of the research is to find the signs in the plaster motifs of Bandian; Also, these signs have emerged with the influence of which factors and with the aim of influencing what case? The purpose of this research is to recognize, examine and recount these signs. So, it is necessary to have an insight based on the foundations of plastering art and make a detailed analysis. This research has been compiled with a historical approach and a library method. With this definition, the result of the research shows that the purpose and process of the formation of Bandian's works in the profession of design is an attempt to describe to attract the attention of the viewer; And the action that the sender through the image, by sending a message, makes the receiver aware or ready to accept the belief and purpose of the events depicted. Bandian's stucco is a realistic art along with the observance of artistic originality and common beliefs of the Sassanid period.

    Keywords: Sassanian, Bandian Dreghs, Stucco, Signs
  • Pantea Khodayari, Amir Farid Pages 145-162

    Suprematism is one of the movements representing the link between the political and artistic revolution, invented by Malevich, whose basic form is a square, rectangular and straight line. In his view, the supreme reality of the world is pure emotion, which is independent of other things, and this thinking required new and unrepresentative forms. In his opinion, art has already entered human life in combination with other elements, but now, the time has come for its independence, and in this regard, he chose simple geometric shapes, squares, which are the most explicit form of expressing the human will and blackening its surface, the simplest act of sensitivity. A man thought. At one point, Malevich became interested in the works of Matisse, Lejeune, Picasso, Cezanne, and the Post-Impressionists, and this tendency influenced his art. His influence on Cezanne is evident in the formation of his works from geometric elements, as well as Ernst Mach's view of the environment as separate units in Malevich's work, and other factors similarly formed the basis for his work. He is also a prominent figure in the discussion of the revolutionary features of the Russian avant-garde. During the Civil War, the new Soviet government was concerned about the destruction of old Russian museums and collections, to which Malevich, by publishing a text, considered the art of the past as an obstacle to the new art and reacted to it. He added that the process of living and moving forward in time knows what it is doing and should not be hindered; So if he is moving after destruction, he must be allowed to continue on his way. The main question of the present study is how Malevich's works were formed under the influence of factors in his life. Codified geometric compositions in Malevich's works, when they are the focus of the work and when they are in the context and the direction of the components of the work, and the factors influencing the formation of the works are among the objectives of the research. The research method is descriptive-analytical and the collection of materials is a library. Distinctive features and characteristics are described in detail in each decade, and from each of the four decades between 1940 and 1900, the visual characteristics and structure, of the three works are briefly arranged in tabular form. Based on the results of this study, it can be said that the circumstances in which Malevich was present and his influence on the works of artists such as Cézanne, color theory in the nineteenth century, his efforts to invent a style to express pure emotions and other factors were effective in shaping his works. The marked four decades are noteworthy. He also used geometric compositions in all periods, which eventually found most of the codified geometric compositions in the fourth century of his works. Malevich seems to consider the origin of nature, the human figure, landscapes, and other things as geometric compositions and uses simple geometric forms to represent the elements in question.

    Keywords: Malevich, Suprematism, Codified compositions, Geometric elements
  • Ahad Ravanjoo, Sima Berichizadeh Pages 163-179

    The story of Iblis in the story of the creation of Adam begins when he disobeys God's order to prostrate to Adam and is rejected from God's door. It is believed that since that time, his presence in human life is the cause of all the evils and sins committed by humans. In the verses, narrations and interpretations, Iblis has an objective existence, based on this, his image has been depicted by artists.During the reign of Shah Tahmasab I Safavid in Qazvin, and by his order, a version titled "Tahmasbi's Falnameh" was painted, in which two stories of angels prostrating to Adam and Adam and Eve's exit from heaven, the cunning face of Satan, were depicted in its two illustrations. Tahmasabi's divination is one of the few versions in which the illustrations are not in the form of conventional book layout, but in the form of illustrations without literary text for divination. By looking into Tahmasabi's horoscope, the following questions are raised: Is the main source of the drawings for the image of Satan the painter's imagination or the main beliefs of the artist based on the stories narrated in the holy books of the prophets? If the basis of the paintings are the stories of creation in the divine books, how was this visual interpretation created and what are the visual and meaningful characteristics of the paintings? What is the importance of knowing the art of painting and semantic culture in the form of fortune-telling? The purpose of the paper is to understand the character and image of Satan in the art of painting in the context of book layout techniques so that it can explain the process of portraying literary thought and mentality.The research method of this article has a qualitative approach, and the method of collecting materials in that library is to study the character of the devil by visual reading of two pictures related to the image and character of the devil, out of the total of thirty pictures of the horoscope. The findings of the research indicate that the image and character of the devil in the version of Falnameh was created by Aghamirek, one of the prominent painters of the Safavid period, who was able to choose a human image for the devil with special codes, creative imagination and using painterly techniques. The important point is that, while using ancient texts and pre-Islamic ideas, the artist had an impression of interpretations of the Qur'an and the beliefs of Sufis and mystics.

    Keywords: Qazvin school of painting, Falnameh Tahmasabi, Aghamirek, Devil
  • Kamelia Eghbali Pages 181-196

    The Shahnama of Firdausi and Rustam's seven labors, which is considered a manifestation of the ideal object effort to pass through various stages and Proof of personal abilities and spiritual and moral excellence of a young hero, is the most familiar manifestation of the epic rival of the mythical battle of good and evil in Iranian culture and history. The apparition of the Witch in the fourth stage and the representative of the evil behind the guise of deceptive beauty, aiming to entice Rustam and vanquish him, is one of the most intriguing stages. The study of this juxtaposition in the illustrated Shahnama of the injuid style during the Shiraz (first period) school in the eighth century shows a lot about the mindset of artists and the circumstances that determine how this demonic symbol manifests. This study aims to address the issue of what changes the kind of appearance the Witch has experienced in terms of ugliness and the painter's attention to the said anti-heroic character's descriptive text has undergone. Despite the short time between the two copies' production, there appear to have been changed in the representation of the Witch illustration, as well as the artist's lack of attention to the Shahnama's descriptive text for demonstrating this demonic symbol. The historical-comparative statement, whose information and claims are documents and electronic library resources, is the foundation of this theoretical research approach.

    Keywords: Shahnama painting, Shiraz I painting schools, lnjuid painting school, the Witch
  • Amir Farid*, Samad Roohi, Majid Zeaee Pages 197-211

    Salient points and regions in the Nastaliq SiahMashgh scriptBased on eye movement trakingSiahMashgh is one of the pure artistic manifestations in the Nastaliq script. Combination in SiahMashgh is one of the most significant explorations of calligraphers. Therefore, proper knowledge of the frame of the page is essential in this area of research. What are the most salient points and regions that the audience looks at the most? Also, what factors will attract more viewers? These are the two main questions of this study. We use a descriptive research method based on the experimental results and the analyses of the data we collected using an eye-tracking tool (OGAMA, an eye movement measuring software). The purpose of this research is to identify the most important places in Nastalig SiahMashgh piece. The results of this experiment, on the target group, showed that in a vertical black screen, the upper part of the board and the right side of it have the most attention. Changing the thrust angle of the pen and the tip of the pen are other factors that attract attention. Additionally, familiar phrases have also attracted the viewer's attention. Although this attention attraction could draw the target group to a salience point, it did not mean the participant stopped at one point, but there was eye-rolling throughout the painting, even the themes.KeyWords: SiahMashgh script. Salient points. movement traking. OGAMA

    Keywords: Siah Mashgh script. Salient points. Eye, Movement tracking. OGAMA