فهرست مطالب

منظر - پیاپی 61 (زمستان 1401)

مجله منظر
پیاپی 61 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/10/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید امیر منصوری* صفحه 3

    ساحل شهر، بندر نامیده می شود. در زبان فارسی دو روایت برای این نامگذاری گفته شده : بندر که بار و بنه در آن می نهند (دهخدا)، و ترکیبی از بند (محصور) و در (درب) به معنای بند حوضچه مانند که دروازه داشته است. واژه بندر در زبان عربی وارد شده و جمع آن بنادر است. در زبان هندی و اندونزیایی به صورت بندرگاه وجود دارد. بنادر مختلفی در سراسر جهان است که نام آنها مرکب از واژه بندر است.  زندگی ساحلی به اتکای دریا برپاست. برای ساحل نشینان، دریا منشاء حیات و خزانه معناست. منظر دریا برای آنها که در کنار دریا خانه می کنند، فلسفه وجود شهر و بقای آن است. ربط زندگی با دریا، رمز این منظر است. نقطه تبلور ارتباط این دو، مرز همسایگی شهر با دریاست؛ دامنه رابطه شان اما، همه شیون زندگی آنهاست: فرهنگ، معماری، غذا، شغل، آیین، اقتصاد و جامعه. آنجا که معیشت وابسته به دریا شود، دور نیست که دریا منبع الهامات دیگر زندگی هم باشد. نمادها و نمودهای تعامل انسان با دریا در لبه تماس آن دو، که بندر است، ظاهر می شود. منظر بندر راوی این ارتباط است. شهرها و روستاهای بندری در دوران شکل گیری خود مظاهری از ارتباط های پیچیده و چندجانبه را در لبه تماس خود با دریا ایجاد کردند که عوام، همان ها را بندر می خوانند. در مقابل با توسعه شهرنشینی و گسترش تجارت وابسته به دریا و خدمات پشتیبان آن، یک بخش از کلیت بندر، که تاسیسات انبار و انتقال کالا بود، معادل تمامیت بندر و مالک این مفهوم تاریخی و فرهنگی تمدن انسانی شد. رشد بوروکراسی و قدرت گرفتن حکومت مرکزی به تشکیل سازمان بنادر و کشتیرانی انجامید که بی اعتنا به حقوق عامه و میراث تمدنی شهربندرها، با اتکا به منافع سازمانی و بهره گیری از قدرت، لبه تماس شهر با دریا را در تصرف خود درآورد و شهروندان را از منبع الهام و فلسفه وجودی شهر خود محروم کرد. در حالی که بندر، مظهر تعامل های قدیمی و آینده با دریاست و نمی تواند فقط به یکی از نقش های خود بپردازد، سازمان بنادر ایران با وضع قوانینی که جامع مصلحت و منفعت عامه نبود و بر اساس منافع بخشی نگاشته شده بود، حصاری ستبر دور خود کشید تا الزام قانون را برآورده کند؛ در حالی که این حصار سطح تماس شهر و دریا را نابود می کرد. مردم برای لمس دریا باید از شهر خارج شوند. دامنه دست اندازی به مرز دریا و ساحل تدریجا فراتر رفت. حریم دریا هم در امان نماند. دریاخواری تحت عنوان تولید زمین و خشک کردن دریا به عنوان یک شیوه خلاق رایج گردید. مدیران تلاش کردند با جذب بودجه بیشتر هجوم بزرگتری به دریا کرده و با خشک کردن آن عرصه های جدیدی برای فعالیت به دست آورند. این رویه را شهرداری شهرهای بندری نیز با ساحل خواری تقلید می کنند. در منتهی الیه ساحل دیوار مرتفعی احداث می کنند و با پرکردن پشت آن سکویی مشرف به دریا می سازند و آن را زمین افزوده به شهر تلقی می کنند. با این کار مردم را از حس دریا درحالی که روی ماسه های ساحل قدم می زنند و موج آب پاهایشان را نوازش می کند، محروم می کنند. مردم را «از» دریا به «بر» دریا می کشانند. گویی از خسارتی که به منظر سرزمین و منبع الهام شهروندان وارد می کنند بی خبرند. حفاظت از تمدن دریایی وابسته به تعامل دیرپای انسان و دریاست. نمی توان نادانسته و با روش های مهندسی تصرف های گسترده در محیط داشت. در تصویر جلد که بندر چابهار را نشان می دهد، اصالت فعالیتی بندر و خیابان دسترسی آن در لبه ساحلی و سطوح وسیعی که به بارانداز بندر اختصاص یافته آشکار است. همه اینها دخالت در لبه تاریخی و طبیعی تماس شهر و دریاست و حجابی بر تداوم ادراک شهروندان از سرزمین خود. آورده های کالایی دست اندازی به این گوهر گرانبها در قبال ازدست دادن فرصت های تمدن سازی و تداوم هویت آن قدر ناچیز است که در اقتصاد کلان جامعه به هیچ می آید.

    کلیدواژگان: بندر، دریا، منظر، تمدن دریایی
  • سمانه یاراحمدی، مجتبی انصاری*، محمدجواد مهدوی نژاد صفحات 6-15

    باغ ایرانی به عنوان جلوه ای از منظر ایران، مانند آینه ای، افکار، باورها و فرهنگ انسان ایرانی-اسلامی را در طول تاریخ، در خود منعکس کرده است. این الگوی باغسازی دارای مشخصه هایی است که آن را در طول تاریخ از سبک های دیگر باغسازی دنیا متمایز کرد است. یکی از این مشخصه ها نظام آب در باغ ایرانی است. در سرزمین ایران با مناطق گرم و خشک وسیع، به شاهد نمونه های تاریخی-از قدیمی ترین نمونه آن در پاسارگاد تا دوره معاصر- آب حضور جوهری داشته و از عوامل هویت باغ ایرانی به حساب می آمده است؛ هرچند نمود ظاهری نظام آب و ماهیتش در باغ ایرانی به‎عنوان محصول تعامل انسان با محیط به فراخور زمان تغییر کرده است. هدف اصلی این پژوهش، تبیین نقش نظام آب در ماندگاری باغ ایرانی بوده است. برای رسیدن به این هدف، در ابتدا مفهوم ماندگاری تعریف شده و معیارهای آن استخراج شد تا الگوی نظری پژوهش شکل بگیرد. این الگوی نظری که شامل معیارهای عملکردی، اقلیمی، فرهنگی-اجتماعی و معنایی-زیبایی شناسی بوده با شاخص های نظام آب که از مطالعات حاصل آمده اند در باغ ایرانی انطباق داده شد. برای رسیدن به این اهداف، از ترکیب روش های تحقیق توصیفی-تحلیلی و تاریخی استفاده شده است. روش های جمع آوری اطلاعات نیز به صورت کتابخانه ای، مطالعات میدانی و مصاحبه با خبرگان بوده تا شناخت جامعی از ماندگاری، باغ ایرانی و نظام آب صورت بگیرد. روش ارزشیابی اطلاعات با توجه به محتوای مطالب به صورت کیفی بوده و نتایج از طریق روش تحلیلی-استقرایی حاصل شدند. بر این اساس به سوال اصلی پژوهش پاسخ داده شده و نتیجه نهایی حاصل آمد که استفاده از آب در باغ ایرانی ابزاری نبوده و داشتن پیوند ذهنی و قایل شدن نقش معنایی برای آن عامل ماندگاری باغ ایرانی بوده است؛ چراکه آب در باور ایرانیان چه در دوران قبل از اسلام و چه بعد از آن، مایه طهارت و دارای نقش قدسی و معنایی بوده و به باغ حیات بخشیده است.

    کلیدواژگان: باغ ایرانی، ماندگاری، نظام آب، پایداری منظر
  • مریم مجیدی* صفحات 16-27
    عشق به طبیعت و زیبایی های آن منشاء آفرینش بسیاری از آثار هنری بوده است. در این میان، شعر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و  تجلی طبیعت در آثار شعرا بسیار دیده می شود. به خصوص شاعران معاصر هر یک از زاویه دیدی خاص و نیز با دغدغه های بعضا متفاوتی نسبت به طبیعت سخن رانده اند. از میان شاعران معاصری که از طبیعت می گویند، نیما یوشیج و سهراب سپهری به عنوان شاعران نوپرداز، دارای اعتبار و جایگاه خاصی هستند. با توجه به اهمیت طبیعت در هنر ایرانی، این مقاله با هدف واکاوی و تبیین نگاه نیما و سهراب به موضوع طبیعت، تلاش دارد تا شباهت ها و تفاوت های نوع نگرش این دو شاعر نسبت به طبیعت را شناسایی کند. بر این مبنا، با روشی تفسیری به تحلیل محتوای کیفی در اشعار سهراب و نیما می پردازد. یافته ها نشان می دهد سروده های سهراب و نیما در مضامینی چون: بداعت نگاه به طبیعت و عناصر آن، استحاله در طبیعت، طبیعت به مثابه مامن و زنده و ذی روح دیدن عناصر طبیعت دارای وجه اشتراک با یکدیگر بوده و در مضامینی چون: نگاه عرفانی ویژه به طبیعت، کل نگری و جزء نگری، نگاه پدیدارشناسانه به طبیعت، طبیعت به مثابه آیه، طبیعت بومی و محلی و نگاه اجتماعی به عناصر طبیعت، دارای تفاوت هستند. به نظر می رسد عمده تفاوت این دو شاعر در کل نگر بودن و جزء نگر بودن آنها باشد.
    کلیدواژگان: سهراب سپهری، نیما یوشیج، طبیعت گرایی، کل نگری و جزء نگری
  • سعید یدالهی*، علی دانش وری صفحات 28-47

    شکل گیری موانع بصری در برابر مناظری که امکان رویت بارگاه ایمه معصومین (ع) را به عنوان مهم ترین نشانه شاخص شهر فراهم می آورند، نابودی «مناظر راهبردی» را دربردارد و در مشاهد مشرفه ای که محیط به بارگاهی مقدس هستند به عنوان «شهرهای حرم- مقام»، سبب فقدان هویت می گردد. این امر خود دلیلی بر ازبین رفتن حس تعلق، امنیت، غنا و زیبایی بصری، آرامش ذهنی، خاطره انگیزی و دیگر کیفیاتی است که از نمایش شکوهمند بنای بارگاه در لایه های مختلف شهر حاصل می شود. درحالی که باوجود بی توجهی ساخت وساز معاصر به این حریم های مقدس، کماکان از طریق اقداماتی ماهرانه می توان از ارزش آن ها به عنوان ثروت های فرهنگی-تاریخی حفاظت کرد و حتی این گنجینه های ملی و فراملی را بهبود بخشید. در پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، گردآوری اطلاعات کتابخانه ای-پیمایش میدانی و از تکنیک های تعریف هندسی و حفاظت از مناظر برگزیده، طرح های مدیریت بصری، آنالیز ارتفاعی پروفیل در GIS و همچنین ارزیابی بصری کیفی QVA استفاده شده است و با تدوین چارچوب مدیریت منظر راهبردی شهرهای حرم مقام، سندی ارایه شده که به واسطه آن بتوان طی فرایندی کاربردی، سازمان بصری شهر را در مقیاس های کلان، میانی و خرد انتظام بخشید؛ به نحوی که به ارتباط بصری بین عرصه های عمومی شهر و عنصر شاخص بارگاه بیانجامد. پی جویی فرایند مذکور در شهر قم که مناظر راهبردی آن در معرض تهدید قرار دارد، به تعیین مناظر، ارایه راهنمای مدیریت بصری و محاسبه ضوابط ارتفاعی برای حوزه های حساس به ابنیه بلندمرتبه منجر شده است. این پژوهش سند مذکور را متضمن حفاظت و مدیریت مناظر راهبردی شهر دانسته و به منظور مدیریت و سازماندهی بصری دیگر شهرهای حرم مقام هم چون مشهد، کربلا، نجف و... پیشنهاد می شود سند چارچوب مدیریت بصری به عنوان برنامه ای کارآمد در دستورکار قرار گیرد.

    کلیدواژگان: منظر راهبردی، خوانایی، نشانه کلیدی، ضوابط ارتفاعی، نظام بصری
  • سمیه صبوری*، پریچهر صابونچی صفحات 48-59
    از دیرباز مکان های آیینی نقش اصلی در توسعه و ریخت شهر ایفا می کرده اند اما امروزه رشد سریع شهرها به ویژه شهرهای بزرگ منجر به تغییر و تحولات گسترده کالبدی، فعالیتی و عملکردی شده است. این تحولات باعث شده عرصه های عمومی شهری که روزگاری مقر شیرین ترین خاطرات مردم و عظیم ترین رویدادها و مهم ترین مکان برای رویارویی شهروندان بوده است، به گذرگاه هایی ناآشنا، بی روح و سخت بدل شوند؛ به گونه ای که قدرت کشف و درگیری انسان با فضا را از میان برده اند .محور آیینی امام رضا (ع) به عنوان آستانه ورود به مکان مقدس، یک محور فعال شهری در بافت سنتی شهر است که از دوره پهلوی تاکنون کیفیت دسترسی به این مرکزیت را تعریف کرده و از مهم ترین ارزش های مکان مندی فضا برخورداراست. اما امروزه به دلیل تحولات کالبدی و شکاف هایی که با گذشته تاریخی خیابان به وجود آمده، هویت مکانی محور را خدشه دار کرده است. هدف از این مقاله، ابتدا تبیین عوامل موثر بر عدم تداوم هویتی مکان وسپس بررسی مولفه ها و ویژگی هایی است که به منظور ایجاد مکان مندی در محور امام رضا (ع)، نیازمند بازتعریف دوباره در فضا هستند. روش پژوهش تحلیلی-توصیفی و بر مبنای اسناد، منابع کتابخانه ای و مشاهدات میدانی است. یافته های پژوهش نشان می دهد تداوم کالبدی در محور امام رضا (ع) ضمن حفظ جنبه های هویتی و جلوگیری از گسست تاریخی محور با گذشته خود، قادر به حل مشکلات ارتباطی- عملکردی به بهترین نحو است. به طوری که استمرار مکان مندی در محور، ملزوم به وجود این ویژگی ها بوده و فقدان هرکدام موجب تضعیف مکان مندی ودر نتیجه منظر آیینی محور می شود.
    کلیدواژگان: مکان مقدس، آیین، نامکان، خیابان امام رضا (ع)
  • سیده مریم مجتبوی، قاسم مطلبی*، سید هادی قدوسی فر صفحات 60-75
    تجربیات مکانی، با ایجاد احساسات مثبت و درگیری حواس می توانند منجربه دلبستگی مکانی در مخاطبین و در نتیجه افزایش پایداری مراکز تجاری شوند. لذا مشتریان وفادار برای بقای بازارها و مراکز تجاری بسیار مهم هستند. هدف اصلی مطالعه حاضر، واکاوی تاثیر تجربیات حسی (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه) بر شکل گیری احساسات مثبت و ایجاد دلبستگی به مکان و بررسی تطبیقی آن در بازارهای سنتی و مراکز تجاری مدرن است. در این پژوهش با مطالعات کتابخانه ای ابعاد مختلف غنای حسی و نحوه تاثیر غنای حسی بر دلبستگی مکانی معرفی و مدل مفهومی پژوهش استخراج شده است. سپس از طریق روش پیاده روی حسی، نقاط شاخص در نمونه های موردی مشخص شده و با استفاده از یادداشت برداری حسی، میزان درگیری حواس پنج گانه در هر نقطه مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت با استفاده از پرسشنامه رابطه بین غنای حسی، شاخص های ادراکی و دلبستگی به مکان مورد سنجش قرار گرفته است. تحلیل یافته ها نشان می دهد، بین مولفه های حسی مثبت و مولفه ادراک در نمونه های موردی، رابطه معناداری وجود دارد. از میان شاخص های ادراکی، رضایتمندی و خاطره‎انگیزی به طور مشترک در دلبستگی به بازارهای سنتی و مدرن موثرند. نتایج پژوهش نشان می دهد شاخص هویتمندی در بازارهای سنتی تاثیرگذار، اما توجه به آن در مراکز تجاری مدرن مغفول مانده است. همچنین شاخص امنیت در مراکز تجاری مدرن نقش بارزی داشته، در حالی که در بازارهای سنتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت با توجه به اینکه میزان دلبستگی به مکان در بازار تجریش بیشتر از مرکز خرید پالادیوم است، می توان نتیجه گرفت شاخص های خاطره‎انگیزی، هویتمندی و رضایتمندی بر ایجاد و ارتقاء دلبستگی به مراکز تجاری بیشتر تاثیرگذارند.
    کلیدواژگان: حواس پنج گانه، غنای حسی، دلبستگی به مکان، بازار تجریش، مرکز خرید پالادیوم
  • ندا فارسی آستانه، مهدی حقیقت بین*، زهرا رهبرنیا صفحات 76-89
    در تعریف منظر، تعامل مفهومی است که نقش اصلی در شکل گیری منظر را برعهده دارد. استفاده از راهکارهایی برای تقویت اثرگذاری طرفین تعامل (انسان و محیط) در شکل گیری منظر و ارتباط با آن از دغدغه های نوظهوری است که می تواند بخش عمده ای از آن، ره آورد تکنولوژی در دنیای امروز باشد. در رویکردی هدفمندتر، منظر تعاملی گامی متفاوت در راستای تقویت ارتباط با مکان است. لذا این مقاله سعی بر شناخت دقیق تر تعامل و شاخصه ها و ویژگی های موثر در تقویت ارتباط میان انسان و محیط دارد. در این راستا از یک سو محیط و رخداد تعامل با آن و شاخصه های موثر بر آن، و از سوی دیگر انسان و ویژگی های انسانی اثرگذار بر رابطه دوطرفه با محیط بررسی می شود. پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این سوال است: چه شاخصه های محیطی و چه ویژگی های انسانی بر تقویت تعامل انسان با محیط و شکل گیری منظر تعاملی موثر است؟ همچنین هدف این پژوهش، ارتقای ارتباط انسان با محیط و تقویت وجه تعاملی منظر است. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی، ابتدا با بررسی مفهوم تعامل و تحلیل آن، شاخصه های موثر بر رخداد تعامل را استخراج می کند. سپس با توجه به اهمیت جایگاه انسان و محیط در مفهوم منظر، با روش تحلیل محتوا به بررسی ماهیت انسان و محیط می پردازد و مولفه های محیطی و انسانی ای که بر تقویت رخداد تعامل در منظر موثر هستند را شناسایی می کند. در نهایت پایایی و روایی مولفه های به دست آمده به روش دلفی مورد سنجش قرار می گیرد. پژوهش حاضر نشان می دهد در گام اول برای تقویت رخداد تعامل با محیط، توجه به شاخصه هایی همچون رابطه دوسویه، فعال بودن، تغییرپذیری، پاسخ دهی و اثرگذاری الزامی است و در گام بعدی با استفاده از ویژگی های انسانی و محیطی که براساس ماهیت انسان و محیط شکل می گیرد، می توان شرایط رخداد تعامل با محیط را تقویت کرد.
    کلیدواژگان: تعامل، انسان، محیط، منظر
|
  • Seyed Amir Mansouri * Page 3

    The beach of the city, known as Port is called Bandar in the Persian language. There are two narrations attributed to it in this language: The first one, with transliteration of Bondar, in which kind of stuff is placed (according to Dehkhoda Lexicon), and second composed of ‘Band’ (enclosed), and ‘Dar ‘(door) means a pond-like enclosed area with a gate. The word "Bandar" entered the Arabic language with the plural form of "Banader" which means ports. In Hindi and Indonesian, there is a similar word called Bandargah, which points to the harbor. There are several ports around the world whose names are composed of Bandar. Coastal life is highly influenced by the sea. For coastal inhabitants, the sea is the origin of life and meaning. For those who live by the sea, the landscape of the sea is the reason for the existence of the city and motivation for its survival. The living connection with the sea is the secret of this landscape. The emerging point of these two entities is the borderline between the city and the sea; however, their relationship is expanded to all aspects of life, including: culture, architecture, food, occupation, religion, economy, and society. If living condition depends on the presence of the sea, it is not far-fetched to be the source of other inspirations as well. The sign and symbols, and the representation of human interaction with the nature of the sea appear at the border of their connection, which is the port, and its landscape is the representative of this connection; The port cities and villages have created the compound and complicated emerged relations at this borderline, which according to the local people all these manifestations together are all called ports. On the other hand, with the expansion of urbanization and the growth of port trade, together with the facility services, the part of the whole port which was allocated to the warehouses and transportation facilities, abruptly became the owner of this historical and cultural concept of human civilization. The growth of bureaucracy and the power of central government caused the formation of the 'Ports and Shipping Organization' in the country, which by ignoring the public rights and the cultural heritage of the ports, just relying on the organizational interests and taking advantage of the power, controlled the vital edge of this coastline, and dispossessed the citizens of this unique inspiration source and the reason behind the establishment of their city. Although, the port is a representative of the past and future interactions with the sea, not just a commercial task, the 'Ports and Maritime Organization of Iran' established a strong barrier around its entity to commit to the law, which was not according to the public advantages, but just to meet the partial interests of some groups; it was in a situation where this barrier affected the contact area used to be presented between the city and the sea. To experience the sea, people had to exit the city limits. The extent of damaging this borderline gradually increased, as the sea area was also occupied. Pushing back the sea has become so popular as a creative method under the title of 'land fill' or 'land reclamation'. The authorities tried to manage it extensively and make a 'shoreline retreat' by attracting more funds and moving landward, to get new areas for their activity. This procedure is also imitated by the municipality of port cities in moving seashores. At the far end of the beach, a high wall is built, and by filling the space behind it, a platform overlooking the sea is constructed to consider it as a land area added to the city land. These measures adversely affect people's feeling attached to the sea when they used to experience walking on the beach sands to let the water waves touch their feet. The actions pull people back from 'the sea' area to the 'offshore'; it looks like the authorities are unaware of the damage to the landscape, which used to be the source of inspiration for the residents. The protection of marine civilization is highly dependent on the long-term interaction between humans and the sea. It is not appropriate to extensively occupy the environment, whether willingly or unwillingly, just by exploiting engineering methods. The journal cover image shows 'Chābahār Port', which represents the active nature of the port, its access way on the coastal edge, and the vast areas dedicated to the port dock. All these actions are interventions in the historical and natural edge of the contact area, between the city and the sea, like a barrier prevents the continuity of the citizens' perception of their land. The material achievements arising from invading this precious gem in exchange for losing opportunities for expanding civilization and continuity of identity are so insignificant that they seem negligible in the macro economy of society.

    Keywords: port, Sea, landscape, Marine Civilization
  • Samaneh Yarahmadi, Mojtaba Ansari *, Mohammadjavad Mahdavinejad Pages 6-15

    As a manifestation of Iran’s landscape, the Persian Garden has reflected the thoughts, beliefs, and culture of Iranian-Islamic people throughout history. This gardening pattern has characteristics that have distinguished it from other gardening styles in the world. One of which is the water system in the Persian Garden. In the vast hot and dry areas of Iran, water has had an essential presence as evidenced by historical examples - from the oldest example in Pasargadae to the contemporary period – and water is considered one of the identity factors of the Persian Garden; Although the appearance of the water system and its nature in the Persian Garden as a product of human interaction with the environment has changed over time. The main purpose of this study is to explain the role of the water system in the eternity of the Persian Garden. To achieve this goal, first, the concept of eternity was defined and its criteria were extracted to form the theoretical model of the research. This theoretical model, which includes functional, climatic, socio-cultural, and semantic-aesthetic criteria, was then compared to the indicators of the water system obtained from the studies on the Persian Garden. To achieve these purposes, a combination of descriptive-analytical and historical research methods was used. The methods of data collection were in the form of library and field studies in addition to interviews with experts to achieve a comprehensive understanding of eternity, the Persian Garde,n and the water system. The method of information evaluation was qualitative according to the contents and the results were obtained through the analytical-inductive method. Based on this, the main question of the research has been answered and the final result was that the use of water in the Persian Garden was not instrumental, and maintaining a mental connection and assigning a meaningful role to it was the factor of the eternity of the Persian Garden; Because in the belief of Iranians, both before and after Islam, water has been a source of purification and has a sacred and meaningful role and has given life to the garden.

    Keywords: Persian Garden, Eternity, Water System, Landscape Sustainability
  • Maryam Majidi * Pages 16-27
    The love of nature and its beauty has been the source of the creation of many artistic works. Meanwhile, poetry has been no exception, and nature’s expression is observed in the works of the poets, especially contemporary poets, each of whom has spoken from a unique perspective and is disparately concerned about nature. Among the contemporary poets, Nima Youshij and Sohrab Sepehri, as modernist poets, have special credit and positions. Regarding the significance of nature in Iranian art, this paper analyzes and explains the views of Nima and Sohrab on the subject of nature and seeks to identify the similarities and differences in the types of attitudes of these two poets toward nature. On this basis, it analyzes the qualitative content of the poems by Sohrab and Nima with an interpretive method. The findings show that the poems of Sohrab and Nima share common aspects in concepts like the novelty of looking at nature and its elements, transformation in nature, nature as a safe place, and seeing the natural elements as living and animate things. However, they are different in concepts such as the special theosophical view of nature, holism, and specificity, phenomenological look at nature, nature as a symbol, native and local nature, and social view of natural elements. It seems that the major difference between these two poets is in their holism and specificity.
    Keywords: Sohrab Sepehri, Nima Youshij, Naturalism, Holism, and specificity
  • Saeid Yadollahi *, Ali Daneshvari Pages 28-47

    Visual obstruction of views that make it possible to see the shrine of the Imams (PBUH), the city’s strategically important landmark, results in the destruction of “Strategic Views.” Moreover, it causes a lack of identity in “Sacred Cities,” and leads to a loss of sense of belonging, safety, delight, peace, memorability, and other qualities obtained from the glorious display of the shrine building in different layers of the city. However, precise measurements can protect and enhance the value of these national and transnational treasures as cultural-historical heritage. This research is descriptive-analytical. In data collection, the bibliographic method and survey were used. In analysis, techniques of geometric definition for protection of selected views, visual management plans, height analysis of profiles in GIS, and qualitative visual assessment were used. Accordingly, by compiling the strategic view management framework of sacred cities, a document was presented that can be used in a practical process to organize the sacred city’s visual discipline on a large, medium, and small scale. This creates a visual connection between the city’s public spaces and the shrine. Focusing on this process in the city of Qom, where strategic views are under threat, has led to the identification of views, the provision of visual management guidance, and the calculation of height criteria for sensitive areas to high-rise buildings. The application of this framework in Qom has led to the identification of 16 viewing places (3, 2, 8, and 3 panoramic, linear, inside-river, and townscape viewing places, respectively) as well as 18 viewing locations and 26 strategic assessment points. The present research considers this document to guarantee the protection and management of the city’s strategic view. Moreover, to arrange and organize the visual discipline of other sacred cities, such as Mashhad, Karbala, Najaf, etc., it is suggested that the visual management framework document be put on the agenda as an efficient plan.

    Keywords: Strategic View, Legibility, Key Landmark, Height Criteria, Visual Discipline
  • Somaye Sabouri *, Parichehr Saboonchi Pages 48-59
    Since old times, religious places have played a key role in the development and configuration of cities. However, the rapid development of cities, especially big cities, has led to widespread structural, operational, and functional developments. These developments have turned the public urban arenas, once the scene of the most pleasurable public memories and large-scale events and the most important places for citizens’ gatherings, into unfamiliar, spiritless, and harsh environments, which have eliminated the human power of discovery and involvement with space. Imam Reza’s religious axis [street], which acts as the entrance into the holy site, is considered an active urban axis located in the traditional texture of the city. This axis, characterized by spatial placeness values, has defined the quality of accessibility to this central site since the Pahlavi era. In the meantime, structural developments, together with the rifts in the historical past of the street, have disrupted the spatial identity of the axis. This article aims to explain the factors affecting the discontinuity of the place identity and investigate the components that need to be redefined in space to create placeness in the Imam Reza axis. The research used a descriptive-analytical method based on documents, library sources, and field observations. The findings revealed that structural continuity in the Imam Reza axis preserves identity characteristics, prevents the historical disruption of the axis with its past, and can also resolve communication-functional problems. That said, the continuity of the axis’s placeness requires these characteristics, and the loss of each undermines placeness and the religious landscape of the axis as a whole.
    Keywords: Holy place, religion, non-place, Imam Reza Street
  • Seyede Maryam Mojtabavi, Ghasem Motalebi *, Seyed Hadi Ghoddusifar Pages 60-75
    Place experiences can enhance a sense of place attachment in viewers by evoking positive feelings and engaging their senses. In doing so, such experiences can contribute to the stability of commercial centers. Therefore, the experience of loyal customers is critical to the sustainability of marketplaces and commercial centers. The primary goal of this study is to compare the effects of sensory experiences (visual, tactile, auditory, gustatory and olfactory) on the development of pleasant feelings and a sense of place attachment in traditional Bazaars and modern shopping malls. For this purpose, this study aims at examining different aspects of sensory richness in the literature. It also scrutinizes the influence of sensory richness on place attachment. The research conceptual model was developed. Then, using the sensory technique, the index points in the samples were then selected using the sensory walking technique, and the degree of involvement of the five senses in each point was examined using sensory notations. Finally, the links between sensory richness, perceptual indicators, and place attachment were scrutinized using a questionnaire. The results demonstrated a significant relationship between the positive sensory components and the perception component in samples. Among the perceptual indicators, contentment and memorability were effective in both traditional Bazaars and modern shopping malls attachments. The findings of this study demonstrate the importance of the identity index in traditional Bazaars, but this index has been overlooked in modern shopping malls. Furthermore, the security index has received much attention in modern shopping malls. However, this index was overlooked in traditional Bazaars. Finally, given that the sense of place attachment at Tajrish Bazaar is higher than that at Palladium shopping mall, it can be stated that the indicators of memorability, identity and satisfaction influence the development and promotion of attachment to commercial centers.
    Keywords: Five Senses, Sensory richness, Place Attachment, Tajrish Bazaar, Palladium shopping mall
  • Neda Farsi Astaneh, Mehdi Haghighatbin *, Zahra Rahbarnia Pages 76-89
    According to landscape definition, interaction is a key concept in landscape formation. Using strategies to increase the influence of the interaction elements (humans and the environment) in shaping and communicating with the landscape is an emerging concern that can be a major part of technology implementation in recent times. The interactive landscape is a different step towards strengthening the relationship between humans and places in a more purposeful approach. As a result, this article attempts to more precisely identify the interaction, as well as the characteristics and features that effectively improve the relationship between humans and the environment. In this regard, the environment and the occurrence of interaction, and the characteristics that affect it, are identified on the one hand, and human beings and human characteristics that affect the two-way relationship with the environment are identified on the other hand. The current study aims to answer the following question: What environmental and human characteristics are efficient in enhancing human interaction with the environment and forming an interactive landscape? This study aims to develop people’s relationships with the environment and strengthen the landscape’s interactive aspect. This article employs a descriptive-analytical approach to first investigate the concept of interaction and then analyze it to determine the effective indicators of interaction occurrence. Then, taking into account the importance of humans and the environment in the concept of landscape, it identifies environmental and human components that affect the strengthening of effective characteristics on the occurrence of interaction in the landscape by analyzing the contents based on human nature and the environment. This research suggests that to enhance the occurrence of interaction between humans and the environment, characteristics such as two-way relationships, activeness, variability, responsiveness, effectiveness, and affectedness need to be taken into consideration. Furthermore, the conditions of occurrence of interaction with the environment can be strengthened by using human and environmental characteristics based on their natures.
    Keywords: Interaction, Human, Environment, landscape