فهرست مطالب

نشریه مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی
سال ششم شماره 3 (پیاپی 23، پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدحسین اخوان طبسی، محمدمهدی فرهی، حسین شجاعی* صفحات 1-21

    ماده ثلاثی «وسط»، ماده ای است که با صورت های مختلف در قرآن کریم به کار رفته و مهمترین کاربرد آن در مفهوم «امت وسط» (بقره/143) بازتاب یافته است. لغت شناسان برای این ماده دو معنای مجزا (میانه/ برتر) و برخی معانی حاشیه ای دیگر ذکر کرده اند. مفسران قرآن کریم نیز مبتنی بر این معانی، نظرات مختلف و گاه متشتتی را در ذیل آیات مربوطه، به ویژه امت وسط ابراز داشته اند. معانی ای چون عدل، برگزیده، میانه روی و یا واسطه میان امت و پیامبر (ص)، مهمترین این نظرات هستند. پژوهش حاضر با استفاده از روش ریشه شناسی واژگان، همزادهای وسط در زبان های سامی را مطالعه کرده تا مولفه های معنایی در ریشه وسط کشف و آشکار گردد و بر اساس آن، میان اقوال داوری شود. این پژوهش به این نتیجه دست یافت که ماده وسط در زبان عربی، یک مشترک لفظی است که خود برگرفته از دو ریشه ی کاملا مجزا با دو معنای کاملا متفاوت است. این ماده در ترکیب «امت وسط» نه معنای میانه یا معتدل، که معنای «توانمند، پیشرو و متقدر» را دارد.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، وسط، امت وسط، ریشه شناسی، اشتراک لفظی، زبان های سامی
  • رضا شجری، الهام عربشاهی کاشی* صفحات 23-60

    معرفت وجود، مقدمه رسیدن به معرفت الهی است؛ صفات حیات، علم، اراده و قدرت از مهم ترین مراتب وجود و در شمار امهات اسماء یا مفاتیح غیب اند. برخی محققان، صفات سمع، بصر و کلام را نیز بر آن افزوده و معتقدند بدون این صفات، معنای ربوبیت تمام نیست. فردوسی شاعری موحد بوده که در لابه لای رویدادهای خرد و کلان اساطیری، تاریخی و پهلوانی به امهات اسما از زبان شاهان و پهلوانان اشاره کرده است. بررسی جایگاه امهات اسماء (قدرت، علم، حیات، اراده، سمع، بصر، کلام) درمیان اسماء 99 گانهروایی از طریق شیعه و سنی، 127 نام الهی در قرآن مجید و هزار و یک اسم الهی در دعای جوشن کبیر از دستاوردهای این پژوهش است. نتایج نشان داد که فردوسی از برابرهای فارسی نزدیک به مفاهیم قرآنی استفاده کرده و در شاهنامه، بسامد امهات اسما ازسایر اسما بیشتر است. در این پژوهش از نرم افزار maxqda برای تحلیل آماری و محتوایی اشعار فردوسی از این منظر استفاده شده و بر اساس آمارها، فردوسی برخلاف عده ای از متکلمان که اسم حیات را اسم اعظم دانسته؛ از اسم «قادر» بیشتر استفاده کرده و آن را بر «حیات » مقدم دانسته است.

    کلیدواژگان: خدا، قرآن و ادعیه، امهات اسماء و صفات، فردوسی، شاهنامه
  • مریم قبادی*، هادی رهنما صفحات 61-107

    هدف این پژوهش دستیابی به تبیینی تاریخی از برنامه آموزشی رشته دانشگاهی علوم قرآن و حدیث در نظام رسمی آموزش عالی ایران است. به این منظور، پیدایی و سیر تغییرات این رشته در بازه 1365 تا 1395 بر پایه داده های تاریخ شفاهی و تحلیل اسناد برنامه های درسی مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، بررسی شده است. در دهه نخست حیات رشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هدفگذاری اساسی این رشته «تربیت نیروی انسانی و کارگزار آشنا با معارف اسلامی» بوده است، با این نگاه که توسعه دانش در حوزه معارف اسلامی، نه مسیولیت دانشگاه که کارویژه «حوزه های علمیه» است. در ادامه حیات رشته نیز، محوریت بخشیدن به «تفسیر و استنباط معارف قرآن و حدیث»، موجب شده است جهت گیری غالب در تربیت دانشگاهی به سوی کارکردهای عمومی باشد و از تخصص گرایی در مسایل «علوم قرآن و حدیث» فاصله گیرد. از ابتدای دهه 1380، «علوم قرآن و حدیث» در همه مقاطع دانشگاهی رشته ای مستقل شده، اما تخصص گرایی حتی در دوره دکتری، اتفاق نیفتاده است. از سال 1395، طرح تحول در مقطع کارشناسی رشته به اجرا درآمده، اما ادامه این مسیر تحولی در دوره های تحصیلات تکمیلی پی گرفته نشده، همان پیکره آموزشی ازپیش موجود تداوم یافته است.

    کلیدواژگان: علوم قرآن و حدیث، معارف قرآن، آموزش عالی، رشته دانشگاهی، برنامه درسی
  • فاطمه گنجی، محمد جعفری هرندی، فاطمه حسینی میر صفی* صفحات 109-136

    واژه صلح یکی از مفاهیم بنیادین در قرآن کریم به شمار می رود. لذا بررسی واژه ی صلح در دامنه ی علم  معنا شناسی وگونه شناسی مفهومی صلح و مشتقات آن، اهمیت بسیاری دارد.به عبارتی دیگر ، بررسی معنای واژگان قرآنی با کمک علوم دیگر(بررسی میان رشته ای) فرصتی برای کنکاش بیشتر محتوای معارف الهی است. بر اساس همین ضرورت سوال اصلی پژوهش این است که صلح در قرآن کریم با چه واژگانی جانشینی معنایی و با کدام کلمات هم نشینی دارد؟ در این تحقیق با بهره مندی از دو روش تحلیل محتوا و معناشناسی زبانی ، مفهوم صلح از دیدگاه قرآن کریم و به عبارت دیگر «صلح قرآنی » مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد واژه ی صلح در قرآن کریم تنها در تقابل معنایی با جنگ قرار ندارد  بلکه در معانی ترمیم روابط اجتماعی وخانوادگی (اصلاح)، رفع فساد ، دوری از گمراهی ، شایسته بودن عمل و عدم مخالفت با خدا و فرستادگان او نیز کاربرد معنایی دارد .و با مفاهیم : ایمان، عمل ، تقوی ، جنت و توبه ، دارای رابطه معنایی هم نشینی ؛ و با واژه های سلم ، امنیت ، خیر و حسن دارای رابطه ی معنایی جانشینی است .

    کلیدواژگان: معناشناسی، روابط هم نشینی، روابط جانشینی، صلح قرآنی و اصلاح قرآنی
  • مریم محبی پور، مجید معارف*، سید محمدعلی ایازی صفحات 137-161

    مسایل ونیازهای اجتماعی، جهان اسلام در قرن معاصر به ویژه مفسران اجتماعی شیعه را به چاره اندیشی واداشت. این مفسران با شناخت نیازها و مسایل جامعه اسلامی، درمان را در بازگشت به قرآن و مراجعه به تفسیر با نگرش اجتماعی و مسایل روز به گونه ای که پاسخ گوی نیازهای زمانه باشد، یافتند. هدف اصلی این پژوهش، بررسی کارکرد تفسیر اجتماعی است که با روش تحلیل محتوا و با مطالعه تفاسیر اجتماعی مفسران شیعه صورت می پذیرد. این رویکرد تفسیری در چهارچوب مواجهه جهان  اسلام با مسایل اجتماعی در قرن اخیر صورت گرفته است. و مهم ترین کارکرد  این تفسیر در رویکرد مفسران عبارتست از: پاسخ گو بودن قرآن در مسایل اجتماعی، رونق مطالعات فرهنگی و انسان شناسی، نظریه پردازی در مسایل اجتماعی، تدوین نظام و سنت های الهی ، استخراج قواعد فقه اجتماعی ، تحلیل یررسی آسیب های اجتماعی و...در  نتیجه این تحولات رخ داده در اندیشه مفسران اجتماعی شیعه  باعث گردید، قرآن کریم براساس نیازهای روز تبیین گردد و لایه های معرفتی بیشتری از قرآن شناسایی گردد.

    کلیدواژگان: تفسیر اجتماعی، قرآن، کارکردها، فقه اجتماعی، قواعد فقه اجتماعی
  • مهدی نوری افشان*، حامد فتوت احمدی صفحات 163-197

    زیستن به سبک زندگی توحیدی که اساس آن ایمان به یگانگی خداوند و معاد باشد و رفتارهایی بر مبنای چنین باوری صورت پذیرد، همان قدم نهادن در صراط مستقیم و یک اصل برای انسان های خدامحور است. یکی از کلیدواژه های فهم این سبک از زندگی در قرآن واژه «آیه/آیات» است. مطالعه معناشناختی این واژه با رویکرد معناشناسی ساختگرا و با بهره گیری از روابط هم نشینی و جانشینی نشان می دهد که معنای اصلی آیه در قرآن «نشانه و علامت» است که مصادیقی چون آیات اصطلاحی قرآن و آیات آفاقی و انفسی را دربر می گیرد. همچنین با درکنارهم قراردادن این آیات، به این نتیجه می رسیم که برای راهیابی به یک سبک زندگی توحیدی، باید مسیری شش مرحله ای را طی کنیم که حاصلش تفصیل «ایمان و عمل صالح» مورد تاکید قرآن است. بررسی واژه آیه در قرآن کریم نشان می دهد که صراط مستقیم تنها عبادت نیست، همچنانکه علوم الهی و توحیدی منحصر در علوم قرآنی، تفسیری و روایی نیست. بر این اساس علاوه بر آیات اصطلاحی، توجه به آیات آفاقی و انفسی نیز به همان اندازه ضروری است؛ بنابراین وظیفه ماست که قوانین و سنتهای پدید ه ها را کشف کنیم تا بدین وسیله به اوامر قرآن ارج نهیم و علاوه بر شکر نعمات الهی، در صراط مستقیم گام برداریم.

    کلیدواژگان: آیه، سبک زندگی، توحید، صراط مستقیم، علم
|
  • MohammadHossein Akhavan Tabasi, Mohammadmahdi Farrahi, Hossein Shojaei * Pages 1-21

    The root "WSṬ" is a root that is used in various forms in the Holy Quran, and its most important use is reflected in the concept of "ummat-e wasaṭ"(Baqarah/143). The lexicographers have mentioned two separate meanings (middle/superior) and some other marginal meanings for this root. The commentators of the Holy Quran have also expressed different and sometimes scattered opinions based on these meanings under the relevant verses, especially about the ummat-e wasaṭ. Meanings such as justice, chosen one, moderation or mediator between the Ummah and the Prophet (PBUH) are the most important of these opinions. The present research, using the method Etymology, has studied cognates of “wasaṭ” in Semitic languages in order to discover and reveal the semantic components in the root WSṬ and judge between the opinions based on it. This research came to the conclusion that the root WSṬ in Arabic is a Homonymy that is derived from two completely separate roots with two completely different meanings. This root in the phrase "Ummat-e Wasaṭ" does not mean middle or moderate, but means "powerful, leading and superior".

    Keywords: Holy Quran, WST, Ummat wasat, etymology, Homonymy, Semitic languages
  • Reza Shajari, Elham Arabshahi Kashi * Pages 23-60

    The knowledge of existence is the beginning of reaching divine knowledge; The attributes of life, knowledge, will and power are among the most important levels of existence and are among the names of names or keys of the unseen. Some researchers added the attributes of hearing, sight and speech to it and believe that without these attributes, the meaning of Lordship is not complete. Ferdowsi was a unified poet who mentioned the names of kings and warriors in the midst of small and large mythological, historical and heroic events. Examining the position of the names of names (power, knowledge, life, will, hearing, sight, speech) among the names of 99 Shiite and Sunni hymns, 127 divine names in the Holy Quran and one thousand and one divine names in Joshan Kabir prayer is one of the achievements of this research. . The results showed that Ferdowsi used Persian equivalents close to Quranic concepts and in Shahnameh, the frequency of maternal names is higher than other names. In this research, the maxqda software was used for the statistical and content analysis of Ferdowsi's poems from this point of view, and based on the statistics, Ferdowsi, unlike some theologians who considered the name of Hayat as the greatest name; He used the name "Qadir" more and considered it to be superior to "Life".

    Keywords: God, Quran, supplications, Mothers of Names, Attributes, Ferdowsi, Shahnameh
  • Maryam Ghobadi *, Hadi Rahnama Pages 61-107

    In this research we study the explanation of educational program of the Quran and Hadith studies in the academic education system of Iran. For this purpose, we have investigated the occurrence and changes in this academic system between 1986 to 2016, based on the analysis of curriculum documents approved by the Supreme Planning Council of the Ministry of Science, Research and Technology (ATF). The results of this research show that in the first decade of formation of the academic system of Qur'an and Hadith studies, the educational basic goal was "training human resources and agents familiar with Islamic teachings", with the attitude that the development in the field of islamic studies is achieved in “seminaries”, not universities. Consequently, the emphasis on deriving the "Teachings of the Quran and Hadith" has caused the dominant orientation in academic education to be towards public functions and away from scientific elitism and specialization.

    Keywords: Quran, Hadith sciences, quranic teachings, Higher Education, academic field, curriculum
  • Fateme Ganji, Mohammad Jafari Harandi, Fateme Hosseyni * Pages 109-136

    Therefore, investigating the word peace in the field of semantics and conceptual typology of peace and its derivatives is very important. In other words, investigating the meaning of Quranic words with the help of other sciences (interdisciplinary research) is an opportunity to further explore the content of divine knowledge. Based on this necessity, the main question of the research is that peace in the Holy Qur'an has a semantic substitution with which words and with which words does it coexist? In this research, with the benefit of two methods of content analysis and linguistic semantics, the concept of peace from the perspective of the Holy Quran and in other words "Quranic peace" was investigated and it was found that the word peace in the Holy Quran is not only in semantic contrast with war. Rather, it has a meaningful application in the meanings of restoring social and family relations (reformation), removing corruption, avoiding going astray, being worthy of action and not opposing God and His messengers. The meaning of sitting together; And with the words salam, security, good and good, it has a semantic relation of substitution.

    Keywords: Semantics, coexistence relations, succession relations, Quranic peace, Quranic reform
  • Maryam MOHEBBIPOUR, Majid Maaref *, Seed MohamadAli AYAZII Pages 137-161

    Social issues and needs forced the Muslim world in the contemporary century, especially Shia social commentators, to think. by recognizing the needs and issues of the Islamic society, these commentators found the cure in returning to the Qur'an and referring to interpretation with a social attitude and current issues in a way that responds to the needs of the time. The main purpose of this research is to investigate the function of social interpretation, which is done by the method of content analysis and by studying the social interpretations of Shiite commentators. This interpretive approach has been carried out in the framework of the Islamic world's confrontation with social issues in the last century, and the most important function of this interpretation in the commentators' approach is the Responsiveness of the Qur'an to social issues. The boom of cultural studies and anthropology, theorizing in social issues, Compilation of divine systems and traditions, extraction of social jurisprudence rules, Analyzing social damages...As a result of these developments in the thought of Shia social commentators, the Holy Quran was explained based on the needs of the day and more cognitive layers of the Quran were identified.

    Keywords: social commentary, Quran, functions, Social Jurisprudence, social jurisprudence rule
  • Mahdi Nouriafshan *, Hamed Fotovat Ahmadi Pages 163-197

    Living a monotheistic lifestyle based on belief in the oneness of God and the resurrection, and behaving according to such a belief, is the same as stepping on the straight path and a principle for God-centered human beings.  One of the key words for understanding this way of life is "ayeh". The semantic study of this word shows that the main meaning of the verse in the Qur'an is "sign and symbol" which includes examples such as idiomatic verses of the Qur'an and horizon and soul verses. Also, we come to the conclusion that in order to lead to a monotheistic lifestyle, we must follow a path that results in the elaboration of "faith and righteous deeds". Examining the word verse in the Holy Qur'an shows that the straight path is not only worship, just as the divine and monotheistic sciences are not limited to the Qur'anic, interpretive and narrative sciences. in addition to the idiomatic verses, it is equally necessary to pay attention to the horizon and soul verses; it is our duty to discover the laws and traditions of the phenomena in order to respect the Qur'an and walk in the straight path.

    Keywords: ayeh, lifestyle, monotheism, straight path, science