فهرست مطالب

نشریه بوطیقای معماری
پیاپی 7 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/02
  • تعداد عناوین: 3
|
  • معین فیروزی صفحات 1-17

    در ده سال گذشته، طبیعت و طراحی بیوفیلیک، توجه گسترده ای را در معماری به ویژه در پاسخ به چالش های رو به رشد محیطی به خود جلب کرده و برای آن چهارچوب های متفاوتی تعریف شده است. «استفان آر. کلرت»، اولین پژوهشگری بود که به تعریف چهارچوبی جامع برای طراحی بیوفیلیک در حوزه معماری پرداخت که با بکارگیری از این اصول ساختمان هایی با رویکرد بیوفلیک می توان احداث کرد؛ حال با این مسیله رو به رو می شویم که آیا معماری و ساختمان های بیوفیلیک فقط از ده سال گذشته بوجود آمده و یا اصولی که امروزه به ساختمان ها بیوفیلیک مربوط می شود، در معماری و بناهای گذشتگان وجود داشته است؟ روش تحقیق مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی و پیمایشی بصورت میدانی است که با تعریف چگونگی پدید آمدن معماری بیوفلیک و بررسی چهارچوب های تعریف شده آن توسط کلرت پرداخته و سپس با مطالعه ویژگی های باغ شاهزاده ماهان و تطبیق آن با اصول تعریف شده، این نتیجه حاصل شده که معماری بیوفلیک پدیده ای تازه ابداع شده ای نیست و در اصول طراحی بناهای گذشگان وجود داشته است و درنهایت می توان از بیوفیلیک به عنوان عنصری نام برد که در طول تاریخ وجود داشته و بشر در دهه گذشته فقط توانسته بیوفیلیک را در چهارچوبی جامع را مکتوب کند.

    کلیدواژگان: بیوفیلیک، بیوفیلیا، معماری بیوفیلیک، باغ شاهزاده ماهان
  • محسن محمدپور توتونسیز، دکتر سیروس باور*، دکتر سعید پیری، دکتر ندا ضیابخش صفحات 19-28

    همه بناها و معماری آن، کم وبیش بر معنایی دلالت دارند. هر بنایی معنایی خاص را در ذهن بیننده تداعی می‌کند ک همبتنی بر دانش نشانه شناسی است. همچنین طبیعت مشحون از جلوه های نمادین و نشانه شناختی است که قابلیت کاربرد در دروس پایه طراحی معماری را دارد. ازسویی دیگر، «آلتشولر» تریز را تحت عنوان «فن‌آوری خلاقیت و نوآوری» می‌داند که می‌توان آن را علم «خلاقیت شناسی» دانست. جامعه آماری تحقیق اساتید دانشگاهی دانشگاه برتر کشور و حجم نمونه با استفاده از فرمول مورگان برای اعتبار تحقیق، 150 نفر محاسبه شد که به روش تصادفی انتخاب گردیدند. همچنین برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سنجش خلاقیت تورنس و عابدی (2018) و پرسشنامه محقق ساخته فرآیند حل مسیله از طریق تکنیک TRIZ استفاده گردید و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ برای ارتباط معنادار آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت در ارتقا خلاقیت در دروس پایه معماری و فرآیند حل مسیله از طریق تکنیک TRIZ بترتیب 873/0 و 905/0 بدست آمد. برای تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که بین آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت و ارتقاء خلاقیت دانشجویان از دید کارشناسان و خبرگان دانشگاهی با فرآیند حل مسیله از طریق تکنیک TRIZ رابطه معنی داری وجود دارد. و همچنین نتیجه حاصل شد که بین آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت با انتخاب ابزار در حل مسیله (اسکیس راندو و ماکت) از طریق تکنیک TRIZ رابطه معنی‌داری دارد که با عنایت به بتای محاسبه شده رابطه آموزش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت با انتخاب ابزار در حل مسیله (اسکیس راندو و ماکت) از طریق تکنیک TRIZ تایید می شود. همچنین در پایان راهکارهایی جهت ارتقا کاربست دانش نشانه شناسی مبتنی بر طبیعت و الگوهای طبیعی در ارتقا میزان خلاقیت دانشجویان مورد اشاره قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: خلاقیت، نشانه شناسی، آموزش معماری، فرآیند حل مسئله، تکنیک TRIZ
  • دکتر علیرضا صادقی، دکتر اسلام کرمی صفحات 29-51

    با رجوع به تاریخ و جریان مباحثات درباره رابطه فرم و عملکرد در ساختارهای زیستی، می توان اشاره کرد که در نیمه 1850، «داروین»، موقعیت را مغتنم شمرد و با استفاده از نظریه «فون هامبولت»، ادعا نمود که «طبیعت»، فرم هایی را انتخاب نموده است که بهترین تطابق و مناسبت را با محیط استقرار خود ایجاد نموده اند که ریشه شکلگیری معماری بیوفیلی، بیومیمکری و بیومورفیک بوده است. در دوران بعد از انقلاب اسلامی معماران متعددی با بهره گیری از مضامین مختلف به طراحی معمارانه مبتکرانه ای پرداختند که مشحون از زمینه های ابداع و خلاقیت در معماری بوده است. در این میان بهره گیری از مضامین سنتی معماری ایران همزمان با اشاره به ابداع در معماری بعد از انقلاب اسلامی، گونه ای جدید از بکارگیری مضامین سنتی را در معماری روز نشان دادند. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و روش دلفی است. همچنین از روش استدلال منطقی نیز برای انطباق و تحلیل مولفه های عملکردی و فرمی بناهای فاخر با شاخصه های معماری بیومورفیک و بیومیمیکری استفاده شده است. همچنین از «روش دلفی مبتنی بر تحلیل عاملی» نسبت به پرسش از 150 نفر از اساتید دانشگاهی درباره سنخیت شناسی هر بنا طی یک قالب و جدول مشخص با ویژگی های معماری بیومورفیک و بیومیمیکری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که بیشینه آثار فاخر بعد از انقلاب دارای سنخیت معناداری با ویژگی های معماری بیومیمکری نبوده و تنها درصد اندگی ویژگی های بیومورفیک داشته اند. در عین حال در بسیاری آثار شاخص های معماری بیوفیلی دیده شده و هیچ یک از آن ها معماری زومورفیک محسوب نمی شوند.

    کلیدواژگان: معماری معاصر، بیومیمیکری، بیومورفیک
|
  • mahmood gholabchi, hadi mahmoudinejad, gholamhosein naseri, mahdi dadashi, zohre haghi Pages 1-17

    In the last ten years, nature and biophilic design have attracted wide attention in architecture, especially in response to growing environmental challenges, and different frameworks have been defined for it. Stephen R. Kellert", was the first researcher to define a comprehensive framework for biophilic design in the field of architecture, which can be used to build buildings with a biophilic approach; Now we are faced with the issue of whether architecture and biophilic buildings have emerged only in the last ten years or the principles that are related to biophilic buildings today existed in the architecture and buildings of the past? The research method of this article is descriptive-analytical and survey in the form of a field survey, which is defined by the definition of the emergence of bioflake architecture and the examination of its defined frameworks by Kellert, and then by studying the characteristics of Prince Mahan's garden and matching it with the defined principles, this The result is that biophilic architecture is not a newly invented phenomenon and has existed in the design principles of past buildings, and finally, biophilic can be mentioned as an element that has existed throughout history and mankind has only been able to Write biophilic in a comprehensive framework.

    Keywords: biophilic, biophilia, biophilic architecture, Prince Mahan garden
  • mohsen mohamadpour, siros bavar*, saeeid piri, neda ziabakhsh Pages 19-28

    All its buildings and architecture more or less indicate a meaning. Each building evokes a special meaning in the viewer's mind, which is consistent with the knowledge of semiotics. Also, nature is full of symbolic and semiotic effects that can be used in the basic courses of architectural design. On the other hand, "Altschuller" considers the science under the title of "technology of creativity and innovation", which can be considered as the science of "creativity". The statistical research population of academic professors of the country's top universities and the sample size using Morgan's formula for the validity of the research was calculated to be 150 people who were randomly selected. Also, Torrance and Abedi's (2018) standard questionnaire for measuring creativity and the researcher-made questionnaire of the problem solving process through the TRIZ technique were used to collect information, and their reliability was verified through Cronbach's alpha for the meaningful connection of nature-based semiotics education in promotion. Creativity in basic courses of architecture and problem solving process through TRIZ technique was obtained as 0.873 and 0.905 respectively. A simple linear regression test was used to analyze the collected data and the results of the research showed that there is a significant relationship between nature-based semiotics education and enhancing students' creativity from the perspective of academic experts and problem solving process through the TRIZ technique. There is. And it was also concluded that there is a significant relationship between nature-based semiotics education and the selection of problem-solving tools (Rando sketches and mock-ups) through the TRIZ technique, and according to the calculated beta, the relationship between nature-based semiotics education and Problem solving tools (Rando sketches and mock-ups) are confirmed through the TRIZ technique. Also, at the end, solutions to improve the application of semiotic knowledge based on nature and natural patterns in improving students' creativity have been mentioned.

    Keywords: creativity, semiotics, architecture education, problem solving process, TRIZ technique
  • alireza sadeghi, eslam karami Pages 29-51

    Referring to the history,flow of debates about the relationship between form,function in biological structures,it can be noted that in the middle of 1850,"Darwin" took the situation seriously,using the theory of "Von Humboldt",he claimed that "nature”,has chosen the forms that have created the best compatibility,appropriateness with the environment of their establishment,which was the root of the formation of biophilic,biomimicry,biomorphic architecture. In the era after the Islamic revolution,many architects took advantage of different subjects to create innovative architectural designs that were full of innovation,creativity in architecture. In the meantime,the use of traditional subjects of Iranian architecture,while pointing to innovation in architecture after the Islamic revolution,showed a new type of use of traditional subjects in today's architecture. The research method is descriptive-analytical,Delphi method. Also,the method of logical reasoning has been used to adapt,analyze the functional,formal components of luxurious buildings with biomorphic,biomimicry architectural features. Also,the "Delphi method based on factor analysis" was used to ask 50 university professors about the archeology of each building through a specific format,table with biomorphic,biomimicry architectural features. The findings of the research show that most of the magnificent works after the revolution did not have a significant relationship with biomimicry architectural features,only a small percentage had biomorphic features. At the same time,biophilic architectural indicators have been seen in many works,none of them are considered zoomorphic architecture.

    Keywords: contemporary architecture, biomimicry, biomorphic