فهرست مطالب

طبیعت ایران - سال هفتم شماره 6 (پیاپی 37، بهمن و اسفند 1401)

نشریه طبیعت ایران
سال هفتم شماره 6 (پیاپی 37، بهمن و اسفند 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/11/01
  • تعداد عناوین: 20
|
  • عادل جلیلی* صفحه 3

    موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با بیش از پنجاه سال فعالیت پژوهشی، تدوین و اجرای طرح های ملی و کلان تحقیقاتی، هم اکنون، جهت گیری های راهبردی و تکاملی مناسبی را برای خود پیدا کرده است، از یک سو، ظرفیت علمی نظریه پردازی مناسب را به دست آورده است و از سوی دیگر، در فرصت های مناسب نشان داده است که توانایی تدوین و عملیاتی کردن برنامه های اجرایی و کاربردی را در مقیاس ملی و اکوسیستمی دارد. در این ارتباط، مثال ها متنوع و فراوان است. حفظ تنوع گیاهی خارج از رویشگاه، مدیریت کنترل ریزگردها، برنامه ملی زراعت چوب و برنامه جامع اقتصاد مقاومتی در گیاهان دارویی از جمله این برنامه های اجرایی است. برای ادامه مسیر، شناخت خلاهای موجود تحقیقاتی و تمرکز بر عملیاتی کردن آنها، حفظ و توسعه مداوم و پایدار ظرفیت های زیرساختی و نیروی انسانی ضروری و اجنتاب ناپذیر است. البته ظرفیت های موجود پژوهشی در دانشگاه ها به ویژه پایان نامه های دانشجویی و توانمندی های پسا دکترا نیز می توانند در کنار پژوهشگران توانمند موسسه در ستاد و مراکز استانی بسیار کارساز باشند. موضوع مهمی که در این ارتباط مطرح است، حفظ مسیر ساختاری پژوهش در محیط های طبیعی است. همان طور که در نمودار زیر ارایه می شود، ساختار اکوسیستم ها به صورت هرمی، زنجیره ای و چند لایه عمل می کنند و شناخت آنها در چگونگی حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از آنها کارساز خواهد بود.

  • حسین ارزانی* صفحات 7-16
    دستیابی به اطلاعات پایه و بهنگام از اکوسیستم های مرتعی، نیازمند اندازه گیری مناسب، همچنین پایش متوالی آنها در یک دوره چندین ساله است. چنین داده هایی برای برنامه ریزان کلان کشوری و نیز بهره برداران از مراتع، اهمیت بسیاری دارد و از طرف دیگر، زمینه را برای به کارگیری فناوری های ارزیابی نظیر سیستم اطلاعات جغرافیایی، سنجش از دور و مدل سازی فراهم می کند. این گونه اطلاعات، برای برنامه ریزی در مراتع، کاربرد گسترده ای دارد، تغییرات در ویژگی های ساختاری و عملکردی اکوسیستم های مرتعی در طول زمان باید پایش شوند (ارزانی و عابدی، 1394).هر کشور باید با توجه به شرایط اکولوژیک و اقتصادی- اجتماعی، دستورالعمل مجزایی برای ارزیابی مراتع داشته باشد. برای ارایه دستورالعمل یادشده، نیاز به اطلاعات پایه جامعی است که ضرورت دارد در گام اول، این اطلاعات در چهارچوب طرح های ملی، جمع آوری شوند. برای تحقق این امر و به منظور ایجاد اطلاعات مناسب برای ارزیابی مراتع، طرح های متعددی اجرا شده است که با هدف معرفی وضعیت مراتع ایران و برجسته کردن تغییرات درصد پوشش تاجی و مقدار تولید علوفه سایت های اکولوژیک واقع در رویشگاه های استپی و نیمه استپی، طی سال های مختلف، خلاصه ای از اقدامات و یافته های آنها، در گزارش پیش رو بیان شده است.
  • مرتضی خداقلی*، جواد معتمدی، راضیه صبوحی صفحات 17-25
    تجزیه و تحلیل ارتباط گونه های گیاهی با محیط دارای قدمت زیادی در مباحث بوم شناسی است، اهمیت اقلیم در توزیع و پراکنش گیاهان، از دیرباز کاملا شناخته شده است (Walter, 1985). تاثیر اقلیم به عنوان مهم ترین عامل پراکنش موجودات و به ویژه گیاهان، به دلیل سکون آنها توسط همه اکولوژیست ها و اقلیم شناسان تایید شده است (Kosanic et al., 2018). بررسی های پالیوبتانیک نیز بر این موضوع تاکید می کند که اقلیم بر پراکنش گیاهی موثر است و مرزهای پراکنش جوامع گیاهی با تغییر اقلیم جابه جا شده است (Zwicke et al., 2015 ؛ Dalmaris et al., 2015؛ Woodward, 1987, 1988). به همین دلیل، تجزیه و تحلیل ارتباط بین اقلیم و الگوی پراکنش گونه های گیاهی، به عنوان موضوعی بحث برانگیز طی سالیان دراز در محافل علمی و پژوهشی جغرافیای زیستی مطرح بوده است (Brovkin et al., 1997).فرضیه اساسی در بوم شناسی گیاهی این است که اقلیم مهم ترین عامل در پراکنش و جابه جایی جوامع گیاهی است. نگاهی گذرا به نقشه های اقلیم و پوشش گیاهی، ارتباط بسیار نزدیکی را میان دو پراکنش نشان می دهد. چگونگی پراکنش گونه ها در یک جامعه گیاهی، بر اساس تفاوت های فیزیولوژیک آنها و تحت تاثیر نوع خاک، توپوگرافی، تغییرات کاربری، معدن کاوی، فاصله از کانون های بحران و به عبارتی آشفتگی های محیطی شکل می گیرد، درواقع، واکنش گیاه به اقلیم علت قطعی حضور آن در یک محیط به شمار می رود (Woodward, 1987؛ Kosanic, et al., 2018).به طور کلی، متناسب با تغییر عرض جغرافیایی، محدودیت عناصر اقلیمی بیشتر می شود، پوشش گیاهی نیز تقریبا به همین گونه تغییر می کند (Woodward & Rochefort, 1991). به طوری که در بسیاری از مطالعات، بر محدودیت گسترش گونه و جوامع گیاهی به سوی قطب تاکید شده است (Woodward & Williams 1987) به عبارت بهتر گوناگونی تاکزونومیک و تنوع گونه ای، از استوا به سوی قطب، کاهش می یابد. این فرضیه، با تغییر شمار تیره های نهان دانگان (Heywood, 1979) و بازدانگان (Hora, 1981) با عرض جغرافیایی آزمون شده است.
  • پدرام غدیری پور*، فرهاد اسدی، مسلم اکبری نیا، امید اسماعیل زاده، عباس قمری زارع صفحات 27-38
    واژه «جنگل های کران رودی» (Riparian Forests)، به پوشش گیاهی مناطق کران رودی یا پوشش گیاهی که به طور مستقیم در مجاورت رودخانه ها یا مسیل ها می رویند، اتلاق می شود. جنگل های کران رودی، به صورت جانبی از حاشیه رودخانه فعال شروع می شوند و در ادامه، دشت های سیلابی و تراس ها را نیز در بر می گیرند (شکل 1) (Naiman et al., 1991). این تعریف، جنگل هایی را که مواد آلی (نظیر برگ، شاخه و بقایای چوبی بزرگ) را به طور مستقیم وارد رودخانه فعال یا دشت سیلابی می کنند، نیز در بر می گیرد (Gregory et al., 1991). در محدوده زیست اقلیمی هیرکانی، به دلیل وضعیت توپوگرافیکی و قرارگیری میان دریای کاسپین (خزر) در شمال و رشته کوه های البرز در جنوب، رودخانه های دایمی حیات بخشی نظیر سفیدرود، چالوس، بابل رود، تجن و گرگان رود جریان دارند. به دلیل حاصلخیزی و ارزش در محدوده زیست اقلیمی هیرکانی، به دلیل وضعیت توپوگرافیکی و قرارگیری میان دریای کاسپین (خزر) در شمال و رشته کوه های البرز در جنوب، رودخانه های دایمی حیات بخشی نظیر سفیدرود، چالوس، بابل رود، تجن و گرگان رود جریان دارند. به دلیل حاصلخیزی و ارزش اقتصادی بالای زمین از نظر زراعی، گردشگری و تجاری در استان های شمالی، در عمل، پوشش گیاهی بیشتر مناطق کران رودی این رودخانه ها با تبدیل اراضی از بین رفته اند، اما همچنان به صورت موردی محدوده هایی بیشتر در مناطق حفاظت شده باقی مانده اند که در آنها گونه های درختی رطوبت دوست مانند سفیدپلت (Populus caspica Bornm.)، توسکا قشلاقی (Alnus glutinosa) و ییلاقی (Alnus subcordata) و لرگ (Pterocarya fraxinifolia) غلبه یافته اند.
    کلیدواژگان: سفیدپلت، جنگلهای هیرکانی، منطقه کران رودی، تخریب، حفاظت
  • سمیرا فراهانی*، محمد ابراهیم فرآشیانی، فرزانه کازرانی، مینا کوه جانی گرجی، سیدنقی خالقی تروجنی صفحات 39-46
    شب‎پره شمشاد Cydalima perspectalis (Walker, 1859)، یکی از مخرب‎ترین آفات است که از برگ‎ها، جوانه‎ها و پوست شاخه های گونه‎های مختلف شمشاد تغذیه می‎کند. در این تحقیق، چرخه زندگی شب پره شمشاد، طول دوره زندگی، تعداد سنین لاروی، نحوه زمستان‎گذرانی، دشمنان طبیعی در جنگل‎های هیرکانی (شمال ایران) بررسی شده است. مطالعات آزمایشگاهی در دمای 1±25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 10±70 درصد، دوره نوری 16 ساعت روشنایی و 8 ساعت تاریکی انجام شده است. میانگین طول دوره تخم، لارو، پیش شفیره، شفیره، طول دوره زندگی حشرات کامل ماده و نر به ترتیب 04/0±09/5، 17/0±15/23، 02/0±04/1، 05/0±80/7، 73/0±31/15 و 71/0±92/12 روز بود. شب‎پره شمشاد به عنوان یک آفت نوظهور در شمال ایران، دارای 3 نسل در سال است. نتایج این تحقیق برای بهبود استراتژی‎های مدیریت آفت مفید خواهد بود.
    کلیدواژگان: شمشاد، آفت، زیست شناسی، جنگل های هیرکانی
  • فاطمه سفیدکن*، نجمه هادی صفحات 47-59

    مرزه ها (Satureja spp.)، گیاهان معطر یک ساله یا چندساله از خانواده نعنا هستند که قسمت های سبز آنها به صورت خوراکی است و اسانس آنها به وفور در صنایع غذایی و دارویی استفاده می شود. در ایران 16 گونه مرزه معرفی شده که 10 گونه آن انحصاری است. گونه های S. hortensis و S. montana دو گونه معروف مرزه با مصرف خوراکی هستند که در بسیاری از نقاط دنیا کشت می شوند. دو ترکیب فنولی کارواکرول و تیمول ترکیب های اصلی اسانس این دو گونه مرزه هستند. مطالعه روی بازده و ترکیبات اسانس گونه های مرزه بومی و انحصاری ایران نشان داد، برخی از این گونه ها، اسانس با کمیت و کیفیتی بسیار بالاتر از مرزه زراعی (S. hortensis) دارند. از جمله این گونه ها می توان به مرزه خوزستانی (S. khuzistanica) با بازده اسانس 4-3/3 درصد و بیش از 80درصد کارواکرول و مرزه رشینگری (S. rechingeri) با 2/4-8/3 درصد اسانس و تا 90درصد کارواکرول اشاره کرد. مرزه بختیاری (S. bachtiarica) با حدود 3درصد اسانس و 70درصد کارواکرول یا تیمول، تنها گونه ای از مرزه در ایران است که دو کموتایپ دارد. مرزه سهندی (S. sahendica) با بازده اسانس بین 5/1 تا 3 درصد و ترکیب عمده تیمول، از معدود گونه های مرزه است که دامنه پراکنش وسیعی در ایران دارد. در این مقاله جمع بندی مطالعات روی کمیت و کیفیت اسانس و کاربرد نمونه های متعددی از گونه های بومی مرزه ایران ارایه می شود.

    کلیدواژگان: مرزه، مواد موثره، اسانس، کارواکرول
  • علیرضا رجبی مظهر*، مصطفی زارعی لطفیان صفحات 61-69
    این بررسی با هدف انتخاب و معرفی کلن های پرمحصول و سازگار صنوبر بومی و غیر بومی در اراضی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان انجام شد. در این پژوهش، تعداد 22 کلن برتر از بین کلن های بررسی شده در مرحله اول آزمایش (خزانه های سلکسیون) در دو گروه 8 کلن تاج باز با فاصله کشت 4×4 متر و 14 کلن تاج بسته با فاصله کشت 3×3 متر در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار برای یک دوره 6 ساله انتخاب شد. انجام عملیات داشت از جمله آبیاری، وجین، هرس و... به صورت یکنواخت برای کلن ها در مزرعه اعمال شد. در پایان هر فصل رویش، ویژگی های رویشی شامل قطر برابر سینه و ارتفاع اندازه گیری و حجم تولید چوب در هکتار در سال محاسبه شد. نتایج میانگین عملکرد 6 ساله کلن های با فرم رویشی تاج بسته شامل P.n. 62/149،P.a. 58/57  و P.n. 74/1 به ترتیب با تولید 85/9، 83/6 و 77/6 مترمکعب در هکتار در سال و کلن هایP.x.e. 154  و P.x.e. vernirubebsis  با فرم رویشی تاج باز به ترتیب با تولید 94/8 و 40/8 مترمکعب در هکتار در سال بیشترین عملکرد به عنوان کلن های سازگار صنوبر با تولید زیاد چوب و کلن های ناموفق تاج بسته شاملP.n. betulufolia 17/13 و P.n. 56/52 و تاج باز شاملP.d. 72/51  و P.d. missouriensis در شرایط استان همدان بودند.
    کلیدواژگان: تولید چوب، سازگاری، صنوبر و همدان
  • حسین توکلی نکو*، عباس پورمیدانی، سید مهدی ادنانی، محمد رضا مرادی صفحات 71-78
    یکی از مهم ترین اولویت ها برای حفظ پایداری اکوسیستم، شناخت و ارزیابی گونه های گیاهی و برنامه ریزی برای حفاظت و احیای آنهاست. این پژوهش با هدف بررسی وضعیت کمی و کیفی ذخایر جنگلی استان قم با مراجعه به رویشگاه های جنگلی، برای تعیین وضعیت پوشش، پراکنش و تنوع گیاهی انجام شد. در این استان 30/28187 هکتار اراضی جنگلی و بیشه زار وجود دارد که 94/21892 هکتار رویشگاه های جنگلی طبیعی و 36/6294 هکتار جنگل کاری است. در این پژوهش، 28 گونه درختی و درختچه ای جنگلی شناسایی شد که به 13 خانواده تعلق داشتند. عمده ترین پوشش درختی و درختچه ای جنگلی در بخش کوهستانی و کوهپایه ای شامل بادام کوهی (Spach. Amygdalus scoparia) و درختان پراکنده بنه (mutica Desf. Pistacia) و در بخش دشتی- بیابانی شامل گونه های مختلف گز (Tamaeix spp.) بود. با بررسی عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای و مراجعه به رویشگاه ها، نقشه پراکنش اراضی جنگلی تهیه شد. با توجه به تنوع گونه ای و اهمیت گونه های مختلف گز در پایداری اکوسیستم، آماربرداری با روش منظم تصادفی به ابعاد شبکه 400×400 مترمربع و قطعات نمونه مربع شکل با مساحت 1600 مترمربع در رویشگاه های گز انجام شد. میزان تاج پوشش جنگلی گز از 5 تا 50 درصد متغیر بود. حداکثر ارتفاع جست گروه های گز 20/4 متر، ارتفاع متوسط آنها 35/2 متر و قطر جست در هر جست گروه کمتر از 5 سانتی متر بود. حدود 11000 هکتار از بقایای جنگل های گز به عنوان درخت جنگلی شوره زار در استان قم وجود دارد که به دلایل مختلف ازجمله قطع ورودی آب رودخانه ها و رواناب ها و بروز خشک سالی های متعدد در معرض تخریب و نابودی هستند.
    کلیدواژگان: ایران و تورانی، رویشگاه جنگلی، گز، مسیله
  • احمد رحمانی*، نقی شعبانیان، کامران پورمقدم، عادل جلیلی، مهدی پورهاشمی صفحات 79-98
    مبانی و مباحث نظری احیا و توسعه جنگل در شماره 36 نشریه طبیعت ایران مطرح شد. همچنین، به قسمتی از چالش ها و نقاط ضعف برنامه های احیا و توسعه در سال های گذشته و موضوعاتی مثل ضرورت احیا و توسعه جنگل ها، تصمیم های غیرکارشناسی مسیولان کشور درمورد احیا و توسعه، توسعه بی رویه و بی توجهی به توسعه پایدار، بی توجهی به مدیریت اکوسیستمی، مشکلات اجرایی و مقطعی بودن برنامه ها، تغییر برنامه ها با تغییر مدیران و نبود اراده ملی برای احیا و توسعه جنگل ها اشاره شد.در این شماره به برنامه های جاری و چشم انداز برنامه احیا و توسعه جنگل های ایران با توجه به شروع برنامه هفتم توسعه و موضوع کاشت یک میلیارد نهال در 4 سال خواهیم پرداخت. برنامه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و توصیه و برنامه بخش پژوهش برای احیا و توسعه جنگل های کشور در این گفت وگو بررسی خواهد شد. در این جلسه از حضور آقایان دکتر نقی شعبانیان، دکتر کامران پور مقدم، دکتر عادل جلیلی و دکتر مهدی پورهاشمی بهره بردیم و با ایشان به گفت وگو نشستیم.
  • محمد امینی راد*، امیرحسین پهلوانی صفحات 103-115
    کوه میشینه مرگ، با ارتفاع تقریبی 4050 متر از سطح دریا با بافتی سنگی و صخره ای، یکی از قله های مرتفع ایران و رشته کوه البرز محسوب می شود که در مرز بین استان تهران و مازندران قرار دارد. کوه های مرتفع و بلند ایران دارای گونه های گیاهی و جانوری منحصر به فردی هستند که بیشتر به دلیل شرایط سخت صعود و دسترسی، از مناطق تقریبا بکر به حساب می آیند. امروزه برخی از این مناطق به دلایل مختلفی از جمله مهم ترین آن ها یعنی چرای دام به مخاطره افتاده اند. مناطق کوهستانی کشور به ویژه کوه های مرتفع از نظر شناخت فلور و پوشش گیاهی نسبت به سایر مناطق کمتر بررسی شده اند و چنین مطالعاتی می تواند کمک شایانی به شناسایی تنوع گیاهی این مناطق باشد. در مطالعه ای که در منطقه آلپی و نیمه آلپی میشینه مرگ طی سه سال انجام شد، 287 آرایه گیاهی شامل گونه و واحد فروگونه ای (زیرگونه و واریته) از 165 جنس و 48 تیره جمع آوری و شناسایی شدند که شامل 72 گونه انحصاری ایران، 20 آرایه نیمه انحصاری و 40 آرایه نادر و کمیاب در منطقه هستند. جنس های Astragalus با 17 گونه، Veronica با 8 گونه، Allium با 7 گونه، Silene و Tanacetum هر کدام با 6 گونه بزرگ ترین جنس های گیاهی منطقه را تشکیل می دهند. چرای دام، هجوم زیاد گردشگران، شکارچیان و خودروهای مخصوص مناطق صعب العبور از عوامل اصلی تهدیدکننده تنوع زیستی و تخریب محیط زیست در کوه میشینه مرگ هستند. با توجه به غنای بالای گیاهی و وجود گونه های منحصر به فرد پیشنهاد می شود، کوه میشینه مرگ به عنوان منطقه حفاظت شده توسط سازمان محیط زیست اعلام شود.
    کلیدواژگان: البرز، تنوع زیستی، پوشش گیاهی آلپاین، گیاهان کمیاب، ایران
  • عادل جلیلی* صفحه 116

    سه منبع سرمایه ای منابع طبیعی، منابع انسانی و زیرساخت، منابع اصلی تولید ثروت، انباشت سرمایه و تداوم توسعه هستند. بی توجهی و کم توجهی به هر کدام از این منابع، در میزان فعال سازی و آزادسازی ظرفیت سایر منابع تعیین کننده است. زیرساخت ها، یکی از این منابع مهم و نوعی انباشت سرمایه برای تداوم توسعه هستند. زیر ساخت های یک سیستم ازنظر عمق، فرایند و ظرفیت بسیار پیچیده هستند، ماهیت دینامیکی دارند و با توجه به دستاوردهای دانش و فناوری انسان نسبت به گذشته، روز به روز پیچیده تر می شوند، فرایند و فرهنگ حاکم بر یک ساختار نیز جزو زیرساخت محسوب می شود. به عنوان مثال، رشد و فناوری در دنیای مجازی، تنها یک امر سخت افزاری نیست، بلکه سخت افزار، نرم افزار، فرایند ارتباطی، فرهنگ حاکم و مسیر به کارگیری آنها زیرساخت محسوب می شوند.

  • مصطفی جعفری* صفحه 117

    شش سال از انتشار نشریه «طبیعت ایران» گذشت. در این مدت 36 شماره منتشر شد. از دغدغه های اعضای هییت تحریریه و مسیولان نشریه پرداختن به چالش ها و مشکلات مبتلا به جامعه بود. یکی از چالش های اصلی و جدی که با آن روبه رو بوده و هستیم، «تغییر اقلیم» و اثرات گسترده آن بر بخش های مختلف است. برای تبیین و توجه به این مهم، «ستون تغییر اقلیم» به این موضوع اختصاص پیدا کرد. از ابتدا سعی کردم، به ابعاد مختلف تغییر اقلیم به طور مختصر و با توجه به مجال ستون اشاره کنم. موضوعات مطرح شده در هر شماره هنوز از اهمیت لازم برخوردار هستند. در اینجا تنها به بیان عناوین ستون های تغییر اقلیم، که در هر شماره ارایه شده است، بسنده می کنم و امیدوارم یادآوری این عناوین تلنگری باشد تا بررسی کنیم، مطالب مطرح شده تا چه میزان مورد توجه و کاربرد قرار گرفته است.

  • فاطمه سفیدکن* صفحه 118

    اولین گام برای استانداردسازی هر فراورده از گیاهان دارویی «تدوین استاندارد» و سپس نشر و اجرای آن است. استاندارد، مدرک حاصل از اجماع و مصوب یک نهاد شناخته شده است که با هدف دستیابی به حد بهینه نظم در زمینه ای معین، قواعد، رهنمودها یا ویژگی هایی را برای فعالیت ها یا نتایج آنها برای کاربردهای معمول و مکرر ارایه می دهد. استاندارد باید بر نتایج تثبیت شده علم، فناوری و تجربه، استوار و هدف آن ارتقای منافع بهینه جامعه باشد (سفیدکن، 1398الف). وضعیت استانداردهای موجود در حوزه گیاهان دارویی و فراورده های آنها در کشور و کمبودها و مشکلات این حوزه برای پاسخگویی به نیاز جامعه در ستون دیگری از همین نشریه تشریح شده است (سفیدکن، 1398ب).عرقیات گیاهی جزو پرمصرف ترین فراورده های گیاهان دارویی در کشور هستند که تدوین و اجرای استاندارد برای آنها ضرورتی دو چندان دارد (سفیدکن، 1400) و می تواند سبب ساماندهی بازار و حذف محصولات بی کیفیت یا تقلبی و ارتقای کیفیت عرقیات مورد استفاده جامعه شود، به شرطی که در تدوین استاندارد، اصول علمی به قدر کفایت رعایت شود و استاندارد تدوین شده حاوی مشخصه هایی برای تشخیص عرقیات طبیعی و سالم از عرقیات تقلبی باشد، همچنین رعایت آن «اجباری» باشد نه «تشویقی».

  • شاهرخ جباری ارفعی* صفحات 119-125

    «برای رویارویی و مقابله با دهه ها تاخت و تاز بر عرصه های زیستی مردم ایران، لحظه ای غافل نمانده ام. در همه حال در همگامی با بی شمار دل باخته فرزندان ایران، هرچه در توان داشتم، به کار گرفته ام. حالا که دیگر توانی نمانده، با دل شکستگی، این آخرین گزارش هشداردهنده، ارایه ای است در پای بندی به پیمانم. البته فلات ایران دوباره بال و پر خواهد گشود و دوباره سرسبزی و طراوت، پهنه های این سرزمین مقدس را فراخواهد گرفت.» این جملات در آغاز کتاب «ایران در بحران زیست محیطی» اثر ارزشمند دکتر عطاءاله قبادیان آمده است. وی در سال 1393 شمسی و در هشتاد سالگی این هشدار را «در پاسخ به فریادهای فلات ایران» به آیندگان داده است.عطاءاله در سال 1313 (ش) در شهر زیراب سوادکوه متولد شد. در سال 1320 (ش) تحصیل ابتدایی را در همان جا شروع کرد و دوران دبیرستان را در سال 1334 (ش) در شاهی (قایم شهر) به پایان رساند. تحصیلات عالی را از سال 1959 میلادی در دانشگاه وین آغاز کرد و در سال 1964 میلادی در همان دانشگاه و با درجه ممتاز به پایان رساند و بالاخره در سال 1968 میلادی با گذراندن امتحانات عالی درجه پرفسوری، رتبه دانشیاری رسمی (با کرسی) دانشگاه وین را به دست آورد.

  • نسترن جلیلیان*، مصطفی نعمتی پیکانی، حبیب الله رحیمی، زیبا جمزاد، عادل جلیلی صفحات 127-132

    گونه Ranunculus dalechanensis Iranshahr & Rech. f. (آلاله دالاخانی) گیاهی چند ساله، ریزوم دار از تیره آلاله ییان (Ranunculaceae) و از گیاهان کوهسری انحصاری ایران (استان کرمانشاه) است. جایگاه حفاظتی این گونه بر اساس شیوه نامه اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) و با استفاده از سه معیار میزان حضور، سطح تحت اشغال و اندازه جمعیت تعیین شد. سطح تحت اشغال(AOO)  گونه Ranunculus dalechanensis، با بازدید صحرایی و استقرار پلات در رویشگاه آن، 0006/0 کیلومتر مربع (600 مترمربع) اندازه گیری شد و «در بحران انقراض» (critically endangered: CR) قرار گرفت. تردد فراوان کوهنوردان، همچنین دام های روستاهای مجاور در منطقه سبب شده این محیط طبیعی و چشم انداز زیبا در معرض تخریب قرار گیرد. ذکر این نکته لازم است که با وجود سمی بودن این گیاه، چرای دام نمی تواند تهدیدی جدی برای این گونه محسوب شود، اما سبب له شدن و کنده شدن گیاهان منطقه خواهد شد. پیشنهاد می شود، در قالب اقدام برای حفاظت در خارج از رویشگاه اصلی، بذر این گونه، جمع آوری و در بانک ژن منابع طبیعی ایران، ذخیره سازی و پایه هایی از آن در باغ گیاه شناسی ملی ایران و باغ گیاه شناسی زاگرس کاشته شود تا در صورت لزوم امکان احیای مجدد جمعیت آن در طبیعت وجود داشته باشد. همچنین، با توجه به محدود بودن رویشگاه گونه، توصیه می شود سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور این رویشگاه منحصر به فرد را مورد حفاظت قرار دهد.

    کلیدواژگان: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، آلاله دالاخانی، تیره آلاله ئیان، جایگاه حفاظتی، گونه انحصاری
  • طاهره علیزاده* صفحه 133

    از موری-دارلینگ (Murray-Darling) تا حوضه بزرگ آرتزین(Artesian) ، تنها منبع آب در استرالیا، آب زیرزمینی است که سهم سالانه آن در تولید ناخالص داخلی بیش از 8/6 میلیارد دلار برآورد شده است. با این حال، تغییرات آب و هوایی، افزایش دوره های خشک سالی و جمعیت منجر به استفاده بیش از حد از آب های زیرزمینی می شود. کمااینکه در فودبول (food bowl) استرالیا، حوضه موری-دارلینگ (MDB)، کالیفرنیا و کیپ تاون (Cape Town) در آفریقای جنوبی با کاهش آب های زیرزمینی و بحران های آبی مواجه هستیم. چرا این منابع حیاتی خوب مدیریت نشدند؟ در سطح جهانی، مدیریت منابع آب شیرین روز به روز در حال توسعه است. سازمان ملل در سراسر جهان، هشداری جدی برای مناطق پرجمعیت و کشورهای خشک و نیمه خشک صادر کرد. گزارش گروه منابع جهانی در سال 2009 پیش بینی کرد، جهان تا سال 2030 با کسری آب 40 درصدی مواجه خواهد شد.

  • ریحانه غلامی* صفحه 134

    براساس تحقیقات جدید، الگوهای بال در پروانه ها یک طرح پایه برای خود دارند که توسط DNA تنظیمی غیرکدکننده (non-coding regulatory DNA) تنظیم شده است و تنوع بال را در گونه های مختلف پدید می آورد.مطالعه ای با عنوان «تشابه عمیق تنظیم کنندگی طرح الگوی بال پروانه ها» (Deep cis-regulatory homology of the butterfly wing pattern ground plan)، که در مجله Science منتشر شد، توضیح می دهد، چگونه DNA ای که بین ژن ها قرار می گیرد- به نام junk' DNA' یا DNA تنظیمی غیرکدکننده (non-coding regulatory DNA)- یک طرح پایه ای را که طی ده ها تا صدها میلیون سال حفظ شده در خود جای می دهد و در عین حال به الگوهای بال اجازه می دهد تا به سرعت تکامل یابند.این تحقیق از این ایده پشتیبانی می کند که یک طرح با الگوی رنگی قدیمی، قبلا در ژنوم، کدگذاری شده است و DNA تنظیمی غیرکدکننده مانند سوییچ هایی عمل می کند که برخی از الگوها را نمایان می کند و برخی دیگر را نادیده می گیرد.آنی مازو- وارگاس (Anyi Mazo-Vargas) گفت: «ما علاقه مندیم بدانیم، چگونه یک ژن یکسان می تواند این ظاهر بسیار متفاوت پروانه ها را بسازد». او استاد اکولوژی و زیست شناسی تکاملی در کالج کشاورزی و علوم زیستی است.

  • الهام نوری* صفحه 135

    تحقیقات جدید نشان می دهد، چگونه پس از بارندگی، میکروب ها در خاک بیابان یک شکل از آلودگی را به دیگری تبدیل می کنند. این نوع گازها به گاز شادی آور معروفند.گاز شادی آور یا بیهوشی، اکسید نیتروس، در بیهوشی به کار می رود و استنشاق آن گاهی موجب خنده و شادی می شود. در واقع، گاز اکسید نیتروژن یا N2O سومین گاز گلخانه ای قوی است. دانشمندانی که این تحقیق را انجام دادند از مقدار تولید N2O در گرمای بیابان شگفت زده شدند.الکس کریکلز (Alex Krichels)، دانشمند محیط زیست UCR (University of California, Riverside) و اولین نویسنده این مطالعه جدید، گفت: «این فرایند فقط در خاک های غرقابی اتفاق می افتد. از آنجایی که بیابان در بیشتر مواقع سال خشک است، تصور نمی کردیم که این فرایند در خاک های خشک هم رخ دهد.»محققان در این مطالعه، که در مجلهBiogeochemistry  منتشر شد، بررسی می کنند که چگونه و چرا باکتری های ساکن در بیابان N2O تولید می کنند. این پژوهش بر اساس پژوهش منتشر شده در سال 2020 شکل گرفته است، زمانی که تیمی به رهبری دارل جنرت (Darrel Jenerette)، بوم شناسUCR  دریافتند که خاک های بیابانی پس از باران، مقادیر چشمگیری N2O  تولید می کنند.

  • مهرنوش پناهی* صفحات 137-141

    کتاب فلور ایران تیره گل گاوزبان(Boraginaceae Juss.) شماره 39 ام از مجموعه کتابهای فلور ایران به زبان فارسی است. نویسنده این جلد خانم دکتر محبوبه خاتم ساز و چاپ اول آن مربوط به سال 1381 است. در این جلد فلور ایران، تیره گل گاوزبان به صورت 41 جنس (سرده) و 218 گونه با معرفی 10 گونه جدید به عنوان یکی از تیره های پیچیده گیاهان گلدار نگاشته شده است. با توجه به تغییرات تاکسونومیکی که در رده بندی جنس ها و طایفه های این تیره صورت گرفته، وضعیت تاکسونومیکی آن با تقسیمات معرفی شده در این فلور مقایسه گردید.

  • تصاویری از طبیعت ایران
|
  • Hossein Arzani * Pages 7-16
  • Morteza Khodagholi *, Javad Motamedi, Razie Saboohi Pages 17-25
  • Pedram Ghadiripour *, Farhad Asadi, Moslem Akbarinia, Omid Esmailzadeh, Abbas Ghamari Zare Pages 27-38
  • Samira Farahani *, Mohammad Ebrahim Farashiani, Farzaneh Kazerani, Mina Kouhjani-Gorji, Seyed Naghi Khaleghi Trujeni Pages 39-46
    The box tree moth, Cydalima perspectalis (Walker, 1859), is one of the major destructive pests that feed on the leaves, shoots, and bark of a tree branch of various Buxus species. In the course of this survey, the life cycle, life span, number of larval stages, overwintering, and natural enemies of the box tree moth was studied in Hyrcanian forests (northern Iran). The laboratory experiments were carried out at a temperature of 25±1ºC, 70±10% relative humidity, and a photo phase 16 light: 8 dark hours. The average duration of eggs, larvae, pre-pupae, pupae, as well as females and males longevity were 5.09±0.04, 23.15±0.17, 1.04±0.02, 7.80±0.05, 15.31±0.73 and 12.92 ± 0.71 days, respectively. As an important pest newly introduced in northern Iran, the Box tree moth completes three generations per year. The results of this study may be useful for improving pest management strategies.
    Keywords: Buxus, Pest, biology, Hyrcanian forests
  • Fatemeh Sefidkon *, Najmeh Hadi Pages 47-59

    Satureja spp. are annual or perennial aromatic plants of the Lamiaceae family, the green parts of which are used orally, and their essential oils (EO) are widely used in the food and pharmaceutical industries. There are 16 Satureja species in Iran, ten of which are endemic. S. hortensis and S. montana are two well-known savory species for food consumption cultivated in many parts of the world. Two phenolic compounds, including carvacrol and thymol, are the main constituents of these two savory species EO. A study on the yield and EO compounds of native and endemic Iranian savory species showed that some of these species contained EO of much higher quantity and quality than the cultivated one (S. hortensis), for example, S. khuzistanica (EO yield: 3.3-4%, more than 80% carvacrol) and S. rechingeri (EO yield: 3.8-4.2%, up to 90% carvacrol). S. bachtiarica, with about 3% EO yield and 70% carvacrol or thymol, is the only Satureja species with two chemotypes in Iran. S. sahendica, with 1.5-3% EO yield and thymol as the main compound of its EO, is one of the few savory species that has a wide distribution range in Iran. In this paper, a summary of the studies on the content and EO composition and application of different native Iranian Satureja species is presented.

    Keywords: Satureja, secondary metabolites, essential oil, carvacrol
  • Alireza Rajabi Mazhar *, Mostafa Zareilotfian Pages 61-69
    The present trial was carried out in Hamadan Research Agriculture Station of Hamadan Province of Iran in 2002 to select and introduce the most adaptable and productive poplar clones. For this reason, 22 clones were divided into two groups: closed-crown with a planting distance of 3×3 and open-crown with a planting distance of 4×4 studied in the form of a complete randomized blocks design in three replications for six years. According to the results, the yield of closed-crown clones, including P. n.62/149, P. a.58/57, and P.n. 74/1 were 9.85, 6.83, and 6.77 m³/ha/y, respectively, and open-crown clones, including P. x. e. 154 and P. x. e. vernirubensis were 8.94 and 8.40 m³/ha/y, respectively. These clones were introduced as compatible poplar clones with high wood production. Clones of P.n. betulufolia 17/13 and P.n. 56/52 in closed-crown clones and P.d. 72/51 and P.d. missouriensis were introduced as the lowest adaptable and productive poplar clones in the region.
    Keywords: Adaption, Populous, wood production, Hamadan
  • Hossein Tavakoli Neko *, Abbas Pourmeidani, Seyyed Mehdi Adnani, Mohammad Reza Moradi Pages 71-78
    Herbal recognition and evaluation are the priorities for maintaining ecosystem stability and planning for their protection and restoration. This study was conducted to investigate the quantitative and qualitative status of the forest reserves of Qom province. There are 28187.30 hectares of forest and bushy lands in the province, with 21892.94 hectares of natural forest and 6294.36 hectares of planting forests. In this study were identified 28 species of trees and shrubs belonging to 13 families. Amygdalus scoparia and Pistacia mutica were the main trees and shrubs in the mountainous section, and Tamaeix spp were in the desert section. A forest distribution map was prepared by examining aerial photos and satellite images and referring to the fields. Considering the diversity of species and the importance of species of Tamarix spp. in the stability of the ecosystem, surveying was carried out using a random method with grid dimensions of 400x400 square meters and square sample plots with an area of 1600 square meters in sedum habitats. The crown cover of the Tamaeix spp. was varied from 5 to 50 percent. The maximum height of the sprout- clumps was 4.20 m, their average height was 2.35 m, and the diameter was less than 5 cm. There are about 11,000 hectares of the remnants of the Tamarix spp forest in Qom province, which is subject to destruction for various reasons, including cutting off rivers and runoff and the incidence of numerous droughts.
    Keywords: Iran, Turanian, forest habitat, Tamarix, Masileh
  • Ahmad Rahmani *, Naghi Shabanian, Kamran Pour Moghaddam, Adel Jalili, Mehdi Pourhashemi Pages 79-98
  • Mohammad Amini Rad *, Amir Hossein Pahlevani Pages 103-115
    Mishineh-Marg Mt., with ca. 4050 m a.s.l., is one of the highest rocky and stony peaks of the Alborz Mountains in Iran, which is situated between Tehran and Mazandaran Provinces. Many highlands and peaks of Iran have prominent and unique flora and fauna, considered undisturbed areas due to the harsh conditions of climbing and accessing. Furthermore, some of these habitats are disturbed and endangered because of overgrazing. The Iranian mountainous areas, especially alpines, have been less studied in terms of flora and vegetation compared to other areas. So, such studies can improve our knowledge regarding biodiversity and the conservation status of the existing species. In the survey conducted in the alpine and semi-alpine regions of Mishineh-Marg Mt. during three years, 287 taxa, including species and infraspecific taxa (subspecies and varieties) of 165 genera, and 48 families have been collected and determined, including 72 Iranian endemics, 20 regional endemics, and 40 rare taxa. Astragalus (17 species), Veronica (8 species), Allium (7 species), Silene, and Tanacetum (each one six species) are the largest genera in this region. Overgrazing, the high numbers of visiting tourists, illegal hunters, and off-road vehicles are the main factors and most problematic issues of environmental destruction in the studied region. According to the high richness of plant species and existing of many endemics and rare taxa in the region, it is suggested Mishineh-Marg Mt. be recognized as a “protected area” by the Iranian Department of Environment Organization.
    Keywords: Alborz, Biodiversity, Alpine flora, rare plants, Iran
  • Mostafa Jafari * Page 117
  • Fatemeh Sefidkon * Page 118
  • Nastaran Jalilian *, Mostafa Paykani, Habibollah Rahimi, Ziba Jamzad, Adel Jalili Pages 127-132

    Ranunculus dalechanensis Iranshahr & Rech. f. is a rhizomatous perennial herb in the Ranunculaceae family. This alpine species is a local endemic in Kermanshah Province, west of Iran. The habitat of this species is located in the South of Sonqor city with a limited distribution near the pick of Dalakhani Mountain. Based on IUCN guidelines, three criteria were used to evaluate the status of this species: Extent of Occurrence (EOO), Area of Occupancy (AOO), and population size. Based on field studies and plot sampling, R. dalechanensis occupies an area of 0.0006 Km2 (600 m2). According to our results, R. dalechanensis is defined as a critically endangered (CR) species. The high traffic of climbers and livestock of neighboring villages in the habitat of this species may expose this natural environment and beautiful landscape to destruction. It should be noted that even though this species is poisonous, animal grazing cannot be considered a threat, but it will cause physical damage and uprooting of the plants. The ex-situ conservation is recommended, by preserving its seeds in the Natural Resources Seed Bank and cultivating the species in the National Botanical Garden of Iran and the Zagros Botanical Garden. Ex-situ conservation by Natural Resources and Watershed Management Organization is urgently needed.

    Keywords: IUCN, Ranunculus dalechanensis, Ranunculaceae, Conservation status, Endemic species
  • Tahereh Alizadeh * Page 133
  • Reihaneh Gholami * Page 134
  • Mehrnoosh Panahi * Pages 137-141