فهرست مطالب

نشریه تحقیقات اسنادی انقلاب اسلامی
پیاپی 6 (پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/01
  • تعداد عناوین: 3
|
  • میثم قهرمان* صفحات 29-70
    مقاله ی حاضر با دغدغه ی پاسخ به دو سوال اصلی نوشته شده است: نخست، مفهوم آزادی در منظومه ی فکری آیت الله خامنه ای از چه جایگاهی برخوردار است؟ دوم، آیا در طول تاریخ، مفهوم آزادی در اندیشه ی آیت الله خامنه ای دچار گسست معنایی شده است؟ جهت پاسخ به این سوالات از روش تحلیل محتوای کیفی بهره برده ایم. به بیان دقیق تر، ابتدا به کدگذاری کیفی واحدهای معنا (که از بیانات ایشان از دهه ی 60 تاکنون جمع آوری شده بودند) پرداختیم، سپس آن ها را درقالب یازده مقوله و در دو تم اصلی که عبارتند از «آزادی واقعی برای ایجاد جامعه ای قوی و تمد ن ساز، عنصری ضروری است» و «لزوم برخورداری از بینش و رویکرد انقلابی در مواجهه با آزادی تاکتیکی غرب» تفسیر و طبقه بندی کردیم. همچنین، براساس یافته های حاصله از تحلیل محتوای کیفی مفهوم آزادی (تاریخ کدهای به دست آمده) به این نتیجه دست یافتیم که گسست خاصی درباب این مفهوم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای رخ نداده است، بااین وجود از میانه ی دهه ی هفتاد به بعد که فضای بیشتری برای طرح مفهوم آزادی فراهم شده است، ایشان کوشیده اند تا در بیاناتشان جزییات نظری بیشتری را درباب این مفهوم تشریح کنند.
    کلیدواژگان: آیت الله خامنه ای، مفهوم آزادی، تحلیل محتوای کیفی، مقوله، تم
  • بتول یوسفی* صفحات 71-95
    با پیروزی انقلاب اسلامی، مباحث متنوعی در سپهر اندیشه ی سیاسی ایران طرح گردید. در این میان، یکی از موضوعات بسیار مهم و بحث برانگیز، نوع نظام سیاسی بود. از آن جایی که دو علت مهم وقوع انقلاب در ایران، حکومت استبدادی و ضددینی پهلوی بود. انقلاب با ترویج تفکر حضور اجتماعی دین و نقش آفرینی مردم در صحنه ی اجتماعی، به پیروزی رسیده بود؛ این دو اصل (اسلامیت و جمهوریت) در شکل گیری نظام پس از انقلاب نقش اساسی را ایفا نمودند. با طی چند دهه از انقلاب و ورود به لایه های عمیق تر معرفتی، تبیین و تقویت مبانی نظام سیاسی و تعیین نسبت آن با نظام های دیگر در عرصه جهانی، ضرورت پیدا کرد. حضور نظام لیبرال دموکراسی و پشتیبانی تمدنی غرب از این نظام و ادعای جهان شمولی طرفداران آن، چنین ضرورتی را دو چندان می کرد. در این حال، یکی از اولین و مهمترین مسایل، نسبت این دو نظام با یکدیگر بود که در قالب «نسبت اسلام و دموکراسی» طرح گردید. هر چند این مسیله در جهان اسلام سابقه داشت اما چون در ایران نوعی نظام مردم سالار شکل گرفته و در واقع از انتزاع به عینیت رسیده بود، اهمیت بالاتری پیدا کرد. این مباحث زمانی به اوج خود رسید که مقام معظم رهبری، نظریه ی «مردم سالاری دینی» را به عنوان نظامی برآمده از تفکر اسلامی و در ازاء نظام لیبرال دموکراسی مطرح کردند. این مقاله با رویکرد توصیفی- تحلیلی، انواع خوانش های این نظریه را بررسی کرده و نهایتا با توجه به مبانی تفکر اسلامی و اصول فکری رهبران انقلاب اسلامی به تبیین گفتمان مختار می پردازد. بر اساس نتایج بدست آمده، مردم سالاری دینی برخاسته از مبانی اسلام بوده و اصول مسلم آن از جمله، ارزش مداری، حق محوری، قانون گرایی، رضایت مندی، عدالت محوری، مشارکت عمومی و ارتباط وسیع و عمیق مردم و مسیولین، تماما به مثابه ثمراتی است، که از ریشه ی همین مبانی معرفتی به بار نشسته است.
    کلیدواژگان: مردم سالاری دینی، دموکراسی، اسلام، امام خمینی (ره)، آیت الله خامنه ای
  • صونا قاجار* صفحات 96-116
    تبلیغات رسمی و گسترده در رابطه با افزایش حوزه ی نفوذ و آزادی زنان و حمایت از حقوق و فرصت های برابر برای آنان از یکسو، و مانع تراشی و تحدید ساختاری و ظرفیت سازی های نمایشی از سوی دیگر، رسیدن به تصویری شفاف و مبتنی بر واقعیت از وضعیت زنان در دوره ی پهلوی را پیچیده کرده است از این رو بررسی و فهم دقیق این موضوع در ساخت سیاسی- اجتماعی این عصر از اهمیت به سزایی برخوردار است. این موضوعی است که امروزه با در نظر گرفتن روند سریع افزایش آگاهی زنان و اراده ی روز افزون آنان برای نقش آفرینی در تحولات اجتماعی و سیاسی، ضرورت آسیب شناسی و شناخت محدودیت ها و موانع تحقق این خواست و همچنین رواج روایت های تحریف آمیز از تاریخ، از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. مقاله پیش روی، با رویکردی ساختارگرایانه و با بهره گیری از روش تاریخی و استفاده از منابع سندی و کتابخانه ای، به بررسی تعارض ویژگی مردسالارانه‎ی ساختاری زیربنایی جامعه ی ایران با اهداف و تبلیغات رونمایانه و اعلامی پرداخته و در پاسخ به پرسش از چگونگی تغییر جایگاه زنان در این دوره این فرضیه را مطرح نموده که در غیاب زمینه های تغییر ساختاری و با توجه به ماهیت توامان استبدادی و پدرسالارانه ی حکومت ایران در عصر پهلوی، تغییر در وضعیت زنان را تنها با بهره گیری از مفهوم رشد کمی در غیاب توسعه ی کیفی و عدم امکان کنش مندی حقیقی آنان می توان توضیح داد.
    کلیدواژگان: زنان، پدرسالاری، ساخت سیاسی- اجتماعی، کنش مندی، عصر پهلوی
|
  • Meisam Ghahreman * Pages 29-70
    The concern of the present article is to answer two main questions: First, what is the place of the concept of freedom in Ayatollah Khamenei's intellectual system? Second, has the concept of freedom been meaningfully broken in Ayatollah Khamenei's thought throughout history? To answer these questions, the method of qualitative content analysis has been used. More precisely, first, the meaning units collected from his statements from the 1360s until now were qualitatively coded, and then we categorized and interpreted the codes in eleven categories and within two main themes, which are: "true freedom is essential to building a strong and civilizing society" and "the need for a revolutionary vision and approach in the face of the West's tactical freedom". Also, based on the findings of the qualitative content analysis of the concept of freedom (history of the codes obtained), we came to the conclusion that the concept of freedom has not been broken in Ayatollah Khamenei's thought. However, since the mid-1370s, when more space has been provided for the concept of freedom, in his lectures, he has explained in more detail the concept of freedom.
    Keywords: Ayatollah Khamenei, Concept of Freedom, Qualitative Content Analysis, category, theme
  • Batoul Yousefi * Pages 71-95
    With the victory of the Islamic Revolution, various issues and debates were raised in the sphere of Iranian political thought.Whereas the two most important causes of the Iranian revolution were the authoritarian and anti-religious Pahlavi regime, and the Islamic Revolution had succeeded in promoting the idea of ​​the social presence of religion and the role of the people in the social arena; These two principles played a key role in the formation of the post-revolutionary system.During several decades of the revolution and its entry into deeper and epistemological layers, it became necessary to explain and strengthen the foundations of the political system and determine its relationship with other systems in the world arena.The presence of a liberal democratic system and the support of Western civilization for this system and the universal claim of its supporters doubled such a necessity. One of the first and most important issues was the relationship between the two systems, which was proposed in the form of "the relationship between Islam and democracy." Although this issue existed in the whole Islamic world, but because a kind of democratic system was formed in Iran and in fact it was achieved from abstraction to objectivity and realization,it was seriously raised.These debates culminated when the Supreme Leader introduced the theory of "religious democracy"as a system derived from Islamic thought in exchange for a liberal democratic system.This article examines the autonomous discourse according to the principles of Islamic thought and the intellectual principles of the leaders of the Islamic Revolution
    Keywords: _ Religious Democracy, Democracy, Islam, Imam Khomeini, _ Ayatollah Khamenei
  • Sona Qajar * Pages 96-116
    Formal and widespread propaganda about increase the sphere of influence and freedom of women and supporting equal rights and opportunities for them on the one hand, and obstructing and structural restricting and theatrical capacities on the other hand make difficult to achieving a clear and reality-based image of The real situation of women in this period.An image that today, has become more and more important considering the The rapid trend of increasing women's awareness and their growing willingness to play a role in social and political developments, The need for pathology and recognition of the limitations and obstacles to the realization of this desire, as well as the prevalence of distorted narratives of history.This article, with a structuralist approach and using the historical method and the use of documentary and library sources, examines the conflict between the patriarchal structural features of the Iranian society and the goals and propaganda, and in response to the question of how women change their position In this period, hypothesized that in the absence of grounds for structural change and given the combined authoritarian and patriarchal nature of the Iranian government in the Pahlavi era, the situation of women can be explained by using the concept of quantitative growth in the absence of qualitative development and lack of the possibility of their real action
    Keywords: Women, Patriarchy, political-social structure, Activity, Pahlavi Era