فهرست مطالب

مطالعات مهندسی انتظامی - پیاپی 52 (زمستان 1401)

نشریه مطالعات مهندسی انتظامی
پیاپی 52 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/16
  • تعداد عناوین: 4
|
  • حامد فراهانی صفحات 8-13

    آتش افروزی و خرابکاری نتیجه شرایطی است که همه سازمانهای مجری قانون و آنهایی که در زمینه حفاظت ازآتش سوزی فعالیت میکنند، برای جلوگیری از آسیب و از بین رفتن اموال در معرض آتش سوزی با یکدیگر متعهدمی شوند. کلمات آتش افروزی و خرابکاری در روزنامه ها به دفعات زیاد دیده میشود. به طور معمول، از فجایعی صحبت میشود که مشکوک به آتش افروزی است یا احتمال خرابکاری در آن، در حال بررسی میباشد. در این مقاله،در ابتدا، به معرفی و آشنایی با این واژه ها پرداخته شده است. در ادامه، علل و اهداف خرابکار از آتش افروزی وخرابکاری بررسی و راهکارهای مفید و موثر برای رویارویی با آتش افروزی و خرابکاری پیشنهاد شده است. در پایان،نتایج به دست آمده از مقاله مورد بحث قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: آتش افروزی، خرابکاری، امنیت داخلی، تاسیسات نظامی
  • سعید محسنی، مجید ذوالفقاری صفحات 27-77

    امروزه با توجه به رشد و گسترش سیستمهای رایانهای و چندمنظوره شدن کاربردهای آنها روند طراحی سیستمها به گونه ای پیش رفته است که بتوان با استفاده از حسگرها اطلاعات را دریافت کرده و سپس آنها را تبدیل به کدهای باینری کرده و عملیات پردازشی را توسط پردازنده های کامپیوتر انجام دهند و از طراحی و ساخت سیستمخاص یک کاربرد معمولا اجتناب میشود. با این کار هزینه ساخت و پیاده سازی به نحو چشمگیری کاهش مییابد وهمچنین پیاده سازی سیستم ها جنبه ی عمومی تری پیداکرده و در دسترس افراد بیشتری قرار خواهد گرفت.یکی از حوزه هایی که رایانه ها باعث تغییرات عمدهای در آن شده اند پیاده سازی سیستمهای گیرنده و فرستنده مخابراتی هست. امروزه با استفاده از سخت افزارهای موجود امکان دریافت و فرستادن سیگنالهای رادیویی فرکانس بالا توسط رایانه فراهمشده است و تنها لازم است که بتوان اطلاعات را به درستی پردازش کرده و از آنها استفاده کرد.

    کلیدواژگان: سیستم ها، رایانه، مخاراتی، فرکانس
  • امید نورسته صفحات 78-102

    پژوهش حاضرمجموعه ای در رابطه با معضلات و نیازهای اساسی کشور در بخش های انرژی، خوردگی، محیط زیست، منابع آب، ساخت وساز و بهداشت و سلامت می باشد. که در آنها با در نظرگرفتن شاخص های مهم و مقایسه آنها با کشور های دیگر و همچنین با استانداردهای جهانی، ضرورت ایجاد تغییر و تحول در این شاخص ها نشان داده شده است و این بخش ها براساس شدت و میزان و نوع تاثیرگذاری در اقتصاد و توسعه کشور، به دو دسته چالش های پیشرو و پیشران های توسعه کشور طبقه بندی گردیده اند. سپس با بررسی کاربردهای وسیع فناوری نانو در این بخش ها در دنیا و تلاش کشورها برای به کارگیری این فناوری در حل معضلات خود، پیشنهادهایی در جهت به کارگیری فناوری نانو در بخش های فوق ارایه شده است. از این رو در این پژوهش هدف از پرداختن به فناوری نانو، توسعه خود این فناوری نبوده، بلکه هدف شناسایی اولویت های اساسی کشور برای به کارگیری فناوری نانو در راستای توسعه همه جانبه کشور و اصلاح الگوی مصرف است. آنچه امروز کشوری را توسعه یافته یا عقب مانده معرفی می کند، میزان بهره گیری آن کشور از فناوری های رقابتی در فرایند تولید و کسب سهم بیشتر از بازار جهانی و محصولات مبتنی بر این فناوری ها می باشد. اگر امروز کشورهایی همچون ایالات متحده، آلمان و انگلیس دارای توان بالای اقتصادی هستند، یا کشورهایی چون چین، کره جنوبی، مالزی و کانادا دارای رشد بالای اقتصادی هستند، یکی از دلایل مهم آن درک درست و مناسب از ماهیت فناوری و به کارگیری مناسب آن در فرآیند تولید می باشد.

    کلیدواژگان: نانوتکنولو‍ژی، توسعه کشور، انرژی، محیط زیست
  • سید محمدعلی فیض، محمدعلی قنبری صفحات 103-115

    پیش نیاز تدوین هر برنامه مدیریت بحرانی، ارزیابی وضعیت احتمالی خسارت منطقه در مواجهه با مخاطرات طبیعی است. اما انجام چنین ارزیابی خود نیازمند استفاده از دستورالعمل ها و ابزارهایی است که بر اساس داده های موجود از منطقه بتوانند نتایج حاصل از وقوع مخاطره ای مشخص و تعریف شده را پیش بینی کرده و اطلاعات موردنیاز را در قالب گزارش های خروجی خود ارایه نمایند. طی سال های اخیر با پیشرفت روزافزون دانش در حوزه مدیریت سوانح و استفاده از تجربیات بحران های سپر شده، رویکردهای مختلفی بنا به ضرورت در نقاط مختلف دنیا شکل گرفته است که معدودی از این رویکردها قابلیت بکار گرفته شدن در جامعه ای غیر از جامعه خاستگاه خوددارند. مجموعه اطلاعات حاصل از نتایج رویکردهای برآورد خسارت، مبنایی برای برنامه ریز ی های مدیریتی و اقدامات اجرایی در سطح خرد و کلان در راستای کاهش اثرات زلزله و به تبع آن حرکت در مسیر پیشگیری است. لزوم توجه به قابلیت اطمینان نتایج حاصل از تحلیل خسارت و در نظر گرفتن مجموعه ای از احتمالات برای متغیر ها (عدم قطعیت ها) بر کاهش ریسک تصمیم گیری ها در حوزه مدیریت بحران نقشی اثرگذار دارد. در این مقاله پس از معرفی رویکردها مهم با برآورد خسارت با توجه به خاستگاه جغرافیایی و ذکر ویژگی های غالب آن ها، به تبیین عدم قطعیت ها و ضرورت توجه به حضور آن ها در متغیرهای دخیل برآورد خسارت پرداخته می شود و نرم افزار SELENA به عنوان ابزاری مناسب برای به تصویر کشیدن عدم قطعیت ها با به کارگیری درخت منطقی و قابلیت ارایه نتایج با درصد اطمینان بالا موردبررسی قرارگرفته شده است. بهره مندی از رویکردهای مختلف برآورد خسارت و توجه به اهمیت عدم قطعیت ها در فرآیند تحلیل، تصمیم سازی را در حوزه مدیریت بحران تسریع و تسهیل می نماید.

    کلیدواژگان: عدم قطعیت، رویکردهای برآورد خسارت، SELENA