فهرست مطالب

نشریه التاریخ و الحضاره الاسلامیه: رویه معاصره
پیاپی 1 (الشتاء و الربیع 2021)

  • تاریخ انتشار: 1400/04/10
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اصغر منتظر القائم* صفحات 9-31

    ملخص:مع بدء حمله المغول تعرض معظم التراث العمرانی الإیرانی مثل المدارس و المساجد و المدن للتدمیر٬ غیر ان وجود هولاکو خان فی مدینه مراغه و تاسیس المرکز العالمی للعلوم فی مرصد مراغه علی ید الشیخ الخواجه نصیر الدین الطوسی لغرض إنتاج مختلف العلوم و فنون العماره و المدن اتاح للتراث الإیرانی ان یستعید عظمته و مجده التلید. فی ذلک العصر٬ کانت الالواح المعماریه المصنوعه من الجص و القیشانی و المخطوطه بخطوط الکوفی و النسخ و الثلث مزینه بالآیات القرآنیه و بالاحادیث النبویه فی ولایه و وصایه الإمام علی (علیه السلام) و الصلوات علی الایمه الإثنی عشر. علی سبیل المثال٬ یلاحظ الزایر لمقبره الجایتو فی الموقع الاثری «سلطانیه» بمدینه زنجان وجود نقایش داخلیه فی إحدی الشرفات و القوس الخارجی للبوابه الشرقیه زینت بعبارات «لا إله إلا الله»، «محمد رسول الله»، «علی ولی الله؛ وصی رسول الله». یحاول المقال الحالی باسلوب وصفی تحلیلی و من خلال زیاره میدانیه للآثار التاریخیه فی العصر الإیلخانی شرح المکانه الاثیره لولایه و وصایه امیر المومنین علی (علیه السلام) کما جسدتها نقایش والواح العصر المذکور. یفترض المقال ان هذه النقایش الاثریه بمثابه وثایق تاریخیه نفیسه ترسم الملامح الدینیه للمجتمع الإیرانی و الانتماء المذهبی لولایه علی (علیه السلام) و اهل البیت «علیهم السلام» عند السکان فی الهضبه الإیرانیه المرکزیه.

    کلیدواژگان: الولایه، الوصایه، امیر المومنین (علیه السلام)، الالواح الاثریه، المعماریه، الإیلخانیون
  • محمد جاودان* صفحات 32-59

    تناول الإمام المنصور بالله الحسن بن بدر الدین موضوع (الغدیر) فی کتابه المسمی (انوار الیقین فی إمامه امیر المومنین «علیه السلام») بشکل منهجی و اسلوب مبدع، مستعرضا مساله الغدیر عبر ثلاثه محاور اصلیه، هی: إثبات وقوع یوم الغدیر و صحه حدیث الغدیر؛ و دلاله یوم الغدیر علی إمامه امیر المومنین (علیه السلام)؛ الخوض فی بعض الشبهات و الإشکالات من قبل المخالفین لعقاید الشیعه و الإجابه عن تلک الشبهات. واما المنهج الذی اتبعه المولف فهو تذییل کل محور من تلک المحاور الثلاثه بمحاور اخری فرعیه بما یتناسب مع المنطق و استمرار هذا المنهج طوال البحث. و قد عالج المولف فی مقالته (حدیث الغدیر) کعالم من علماء الإمامیه فخرجت آراوه و تفسیراته للحدیث متشابهه مع آراء الإمامیه و تفسیراتهم، موکدا علی تواتر الحدیث و القطع بذلک مع إثبات تواتره بالاستناد إلی مختلف النصوص من مصادر و رواه عده من الشیعه الزیدیه و ابناء العامه، و کذلک إثبات دلاله الحدیث علی إمامه امیر المومنین (علیه السلام) من وجوه متفاوته.

    کلیدواژگان: الغدیر من منظار الزیدیه، المنصور بالله الحسن بن بدر الدین، انوار الیقین، حدیث الغدیر، یوم الغدیر
  • امل سهیل عبد الحسینی*، جبار محمد هاشم الموسوی صفحات 60-97

    ان الإسلام قد اعطی للمراه ما لم یعطه دینا غیره، ان المراه بشخصیتها الاصیله واعمالها الجلیله تستطیع ان تقیم البرهان علی انها شطر المجتمع الذی لا یستهان به بحال من الاحوال، و القرآن الکریم اعطی الافضلیه، سواء للرجل او للمراه للعمل الصالح والإیمان والعلم لا لشیء آخر، قد نتبین بان اهل البیت (علیهم السلام) قد وضعوا المراه فی نفس الموضع الذی وضعها القرآن فیه، و للمراه مکانه عند اهل البیت (علیهم السلام) اذا هی عرفت قیمتها، اما اذا کانت توافق من یسلبها هویتها الإسلامیه، فلا تعنی شییا لا عندهم ولا عند الناس جمیعا. الإسلام هو الذی کرم المراه واعاد الیها کرامتها بعد ان کانت مهانه ذلیله وبلا قیمه فی کل الامم السابقه علی الإسلام او التی عاصرت الإسلام، فکانت مهانه عند الیهود والنصاری والإغریق والرومان والفرس وغیرها من الحضارات القدیمه.فإذا استعرضنا تاریخ الامم المسلمه سنجد نماذج وصور نساء خالدات عبر التاریخ من هولاء: السیده حواء، السیده ساره، السیده هاجر، السیده الجلیله آسیه، السیده الجلیله مریم. اما تاریخنا الإسلامی فقد برزت فیه نساء خالدات کانت لهن مکانه ودور فی المجتمع لا یستهان به ومن تلک النماذج الخالده : خدیجه بنت خویلد، السیده الطاهره فاطمه الزهراء، زینب الحوراء ابنه امیر المومنین (علیهم السلام)

    کلیدواژگان: الامام علی النقی الهادی(علیه السلام)، الامام الحسن العسکری(علیه السلام)، مکانه المراه، الإسلام
  • منصور داداش نجاد* صفحات 98-124

    واقعه غدیر خم و المنطقه التی کانت مسرحا لها تحظی باهمیه عقدیه خاصه لدی الشیعه، تقع غدیر خم فی منطقه الجحفه٬ و اسم هذه المنطقه کان کثیر التداول فی المصادر الجغرافیه حتی القرن السابع٬ و لکن بعد هذا التاریخ آل مصیرها إلی الانمحاء و فقدت موقعها، و علی إثر ذلک بدات المصادر الجغرافیه تتجاهل الجحفه و غدیر خم تدریجیا لدرجه اصبح الموقع الجغرافی للغدیر موضع خلاف بین الباحثین، فی هذه الورقه نسعی إلی تتبع المسار التاریخی لاستذکار هذه المنطقه و التحری عن اسباب اهتمام او تجاهل المورخین لخارطه الغدیر الجغرافیه، من خلال الرجوع إلی المصادر التی تناولت هذا الموضوع و لا سیما المصادر الجغرافیه نوشر اربع ادوار مختلفه فی کیفیه تناول جغرافیا الغدیر و دور التحولات السیاسیه فی تعزیز او إضعاف الاهتمام بهذه المنطقه، و الحقیقه انه مع نشوء الدویلات الشیعیه فی القرن الرابع بدا الجغرافیون المسلمون و بوحی من المناخ الجدید إلی التحری عن المناطق التی تنطوی علی نوستالجیا اثیره لدی الشیعه٬ لینحسر هذا الاهتمام بجغرافیا الغدیر مره اخری بعد قیام الدولتین الایوبیه و المملوکیه فی القرن السابع و اتباعهما سیاسات معادیه للشیعه، و بسبب تغییر هذه الدول لمسیر قوافل الحج و انتقال میقات الحاج المصری و الشامی من الجحفه إلی منطقه رابغ٬ بدات منطقه الجحفه و بضمنها غدیر خم التابعه لها بالانقراض و الاندثار و خلت من ساکنیها٬ و کان لذلک اکبر الاثر فی نسیان الموقع الجغرافی للغدیر و غموض موقعه،

    کلیدواژگان: غدیر خم، الجحفه، مسجد الغدیر، الایوبیون، الممالیک
  • حسین الساعدی*، عاطی عبیات صفحات 125-155

    القیم التربویه لها اهمیه فی حیاه الإنسان فهی ضروره من ضروریات الحیاه و شان اصیل من شوون الإنسان لان قیمه المجتمع لا تتمثل فی معادنه و ثرواته و إنما قیمته مرهونه بالعقول الناضجه و الافراد المهذبین، الذین یعیشون فیه، وان القیم التربویه تربی الفرد الصالح، و الاسره الصالحه، و المجتمع الصالح، و عن طریقهما تتقدم الحضارات و تصنع الاجیال و تنمو المفاهیم الإنسانیه الخیره بین البشر، یتمحور هذا المقال حول مفصل مهم من مفاصل بناء المجتمعات، الا وهو مفصل التربیه وضرورتها عموما، ومن وجهه نظر الإسلام علی وجه الخصوص، ثم عند علم من اعلام العلم والهدایه والإصلاح، وجبل من جباله الشامخات، وهو الإمام الهادی (علیه السلام) الذی نشا وتربی علی هدی القرآن المجید وخلق النبی الاکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) المتجسد فی ابیه الکریم خیر تجسید، لقد بدت علیه آیات الذکاء الخارق والنبوغ المبکر الذی کان ینبیء عن الرعایه الالهیه التی خص بها هذا الامام العظیم منذ نعومه اظافره، فبدءا عرف البحث مفهوم التربیه، ثم خلص إلی ضروره وجود منهج واضح لها؛ کی تبتعد عن العفویه والسطحیه، ثم تناول قبسات وضاءه من القیم التربویه التی قعد قواعدها المعلم العظیم الإمام الهادی (علیه السلام) من خلال استعراض قواعد ومفاهیم جاء بها هذا الإمام الهمام

    کلیدواژگان: القرآن، الإسلام، القیم التربیه، الامام الهادی (علیه السلام)، المجتمع
  • حمیدرضا مطهری* صفحات 156-173

    إحدی نتایج رساله النبی (ص) الهامه التی اشار الیها القرآن الکریم بقوله ؛ " و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا" . و قال فی آیه اخری" و اطیعوا الله و الرسول و لا تنازعوا"؛ هی توحید الکلمه و اتفاق الرای سیما بین المسلمین ، کان النبی (ص) یوکد دوما علی وحده و انسجام المسلمین . وحده الامه الإسلامیه من اهم هموم زعماء الامه خصوصا زعماءالشیعه ومن موکدات المعصومینعلیهم السلام حال کونهم قدموا آلیات فی تنفیذها. فی هذا الصدد، کان عصر الهادی (ع) لتحقق الوحده عصرا بارزا وآلیاته ممتازا. کان وجود الفرق والنحلل المختلفه والعدیده یثیر الخلافات فی المجمتع الإسلامی والهادی (علیه السلام) مع ابتنایه علی الاصول الإسلامیه وواقعیات الامه قدم الآلیات الجدیره لتحقق الوحده المقصوده. السیوال عن ماهیه ونوع آلیات الهادی (علیه السلام) لتحقق الوحده و الحیلوله دون تفاقم الخلافات فی الامه، هی ما نحن بصدده فی هذه المقاله. التجنب عن المسایل الهامشیه والإستناد إلی القرآن والسیره النبویه صلی الله علیه وآله واحترام معتقدات الجمهور من اهم آلیاته (علیه السلام) لتحقیق الوحده. نحن فی هذه المقاله نشیر بصوره ضمنیه إلی ملامح عصر الإمام الهادی (علیه السلام) الثقافیه ونشرح ونبین طریقته ونهجه لنیل إلی هذا المقصود.الکلمات الرییسیهالإمام الهادی(علیه السلام)، الوحده الإسلامیه، آلایات، السیره.

    کلیدواژگان: الإمام الهادی(علیه السلام)، الوحده الإسلامیه، آلایات، السیره
|
  • Asghar Montazer al-Qa'em Pages 9-31

    With the Mongol invasion, most of Iran's civilization heritage, such as schools, mosques and cities, was destroyed. However, after the presence of Hulagu Khan in Maragheh and with the establishment of the World Science Center at the Maragheh Observatory by Khajeh Nasir al-Din al- Tusi, the production of various sciences, architecture, and urban planning progressed greatly. During this period, in order to decorate the inscriptions, they used plasterwork and tiling with Kufic, Naskh, Thuluth and Bannaei Scripts. The architectural inscriptions of this period are decorated with Qur'anic verses, the Prophet's narrations, guardianship, executorship and Salawat on the twelve Imams. For example, in the tomb of ÷ljait¸ in Soltaniyeh, in the interior decoration of one of the porches and the outside part of gateway of east door, the words "La ilaha illa Allah", "Muhammad Rasoolullah", "Ali Wali Allah; Ali Wasi Rasul Allah" have been decorated. This paper seeks to explain the place of guardianship and guardianship of Amir Mo'menin in the inscriptions of this period through a descriptive and analytical method and direct observation of the historical monuments of Ilkhanate Period. The hypothesis of the paper is that these inscriptions are valuable historical documents about the religious image of Iranian society and show the tendency of the inhabitants of center of Iran to the guardianship of Ali and Ahlul Bayt.

    Keywords: Guardianship, Executorship, Amir Mo'menin, Inscription, Architecture, Ilkhanate
  • Mohammad Jawdan Pages 32-59

    Imam Al-Mansour Bellah Hassan Ibn Badruddin presented the subject of Ghadir's hadith in the book Anwar al-Yaqin fi Imamat Amir al- Mu'minin in a methodical and innovative way, and as he himself stated, he has discussed Ghadir in three main areas: The certainty of the event and the correctness of Ghadir's hadith; Its implication on the Imamate of Amir al-Mu'minin; The existence of a number of doubts and objections raised by opponents of Shiite perceptions and responding to them. The author's method is based on each of these three areas, and logically, several sub-areas are proposed. In this paper, the author discusses the subject of Ghadir hadith as an Imami scholar, and his view and interpretation of the event and hadith of Ghadir is like that of the Imamiyah. He has considered the hadith consistent and definite, proved its frequency by referring to various sources and narrations of numerous Zaidi Shiites and Sunnis, and argued the meaning of the hadith on the Imamate of Hazrat Amir al-Mu'minin from various aspects.

    Keywords: Ghadir in Zaidiyyah, Mansour Bellah Hassan Ibn Badruddin, AnwarAl-Yaqin, Ghadir Hadith, Ghadir Event
  • Amal Soheil Abdolhosseini, Jabbar Mohammad Hashem Al-Musavi Pages 60-97

    Islam has given women something that no other religion has given them. A woman with her noble personality and honorable deeds can prove that she is a part of society that is not underestimated in any way. The Holy Qur'an, for both men and women, prefers good deeds and faith and knowledge, and nothing else.In this paper, we will explain that the Ahl al- Bayt have placed the woman in the same position as the Qur'an has placed. If a woman is aware of her value, she has a high status with the Ahl al-Bayt, but if she agrees with someone who deprives her of her Islamic identity, she has no status and place for them or the people.Islam is the religion that honors and restores a woman's face after she has been humiliated and worthless in all pre-Islamic or contemporary Islamic societies and has been humiliated by Jews, Christians, Greeks, Romans, Iranians, etc. If we review the history of Muslim nations, we will find examples and images of immortal women throughout history, including: Eve, Sarah, Hajar, Asiya, and Mary (peace be upon them). In the history of our Islam, there were immortal women who had a place and role in society that could not be underestimated.Among those eternal models, we can name Hazrat Khadijeh, the daughter of Khuwalid, Hazrat Zahra, the daughter of the Prophet, and Hazrat Zeinab, the daughter of Imam Ali (as).

    Keywords: Imam Hadi, Imam Hassan Askari, the Place of Women, Islam
  • Mansur Dadashnejad Pages 98-124

    The event of Ghadir Khum and the area where the event took place are of great religious beliefs to Shiites. Ghadir Khumm is located in the larger area of Juhfah, and Juhfah was a frequent name in geographical books until the seventh century. From the seventh century onwards, Juhfah was destroyed and lost its position. Following this change, Juhfah and Ghadir Khum were neglected and forgotten in geographical books, so that now the researchers have different views about the geographical location of Ghadir. The present study seeks to find the ups and downs of Ghadir's location and to find out why the authors address or do not address Ghadir's geography. By examining the sources that have dealt with Ghadir's geography, especially geographical books, four different periods in how Ghadir's geography was mentioned were identified and the role of political developments in the growth or weakening of Ghadir's place was shown. As a result, with the emergence of Shiite governments in the fourth century, geographers, under the influence of the new conditions, paid attention to Shiites' favorite places, and with the emergence of the Ayyubid and Mamluk governments in the seventh century and the pursuit of anti-Shiite policies, the geography of Ghadir was also affected by these policies. With the change of direction of the caravans and the relocation of the Egyptian and Syrian pilgrims from Juhfah to Rabigh region by these governments, the residential area of Juhfah, of which Ghadir Khum was also a part, was gradually destroyed and became uninhabited and this has been the main reason why Ghadir's geographical location was forgotten and its exact area was unclear.

    Keywords: Ghadir Khum, Juhfah, Ghadir Mosque, Ayubian, Mamalik
  • Hossein Al-Sa'edi, Ati Abiat Pages 125-155

    Educational values are important in human life, because they are necessities of life and inherent concerns of human affairs. The value of society is not reflected in its mines and wealth, but its value depends on reason and maturity, as well as on the polite people who live in it. Educational values nurture the healthy individual, the good family, and the good society, and it is through those values that civilizations thrive, generations are built, and good human concepts grow among human beings. This paper discusses one of the most important issues in building societies, and that is the issue of education and its necessity in general and from the perspective of Islam in particular. Then, it examines the special view of one of the flags of science, guidance, reform, and one of the high mountains of guidance, namely Imam Hadi. That Imam has been raised under the guidance of the Holy Qur'an and the lifestyle of the Holy Prophet and he is a manifestation of his noble father. Signs of supernatural intelligence and the initial radiance that foretold divine providence had appeared in that Imam. At the beginning of the discussion, this study defines the concept of education, then, far from spontaneity and superficiality, with a clear approach, concludes the need for education. Then, by reviewing the rules and concepts that this great Imam has brought from them, the teachings of enlightenment of educational values are dealt with, the rulings of which have been set by Imam Hadi. These teachings include: A. Self-preparedness: The paper will provide texts on self-care, monitoring, accountability and evaluation, then long reflection to correct flaws and eliminate shortcomings. B. Graduation and order in education: These are two of the great rulings of Islamic education that Imam Hadi (as) has approved and has been approved by psychology. C. Training the family and the society through interaction between people in the community and creating a balanced network of social relationships through being kind to people and encouraging cooperation between them.

    Keywords: The Holy Qur'an, Imam Hadi, Islam, educational values, society
  • HamidReza Motahhari Pages 156-173

    The unity of the Islamic nations (Ummah) is one of the most important concerns of the leaders of the nations, especially the leaders of the Shiites as well as one of the emphases of the Fourteen Infallibles and in this regard, they have provided mechanisms to implement it. In this regard, the era of Imam Hadi was a prominent period with valuable mechanisms for the realization of unity. The existence of various sects and tribes led to differences in the Islamic society and Imam Hadi provided appropriate mechanisms to achieve the desired unity by accepting the Islamic principles and realities among the people. The question is about the nature and type of mechanisms of Imam Hadi to achieve unity and prevent the escalation of differences in the nations and that is the answer we are looking for in this article. Avoiding collateral matters and relying on the Qur'an and the sira (lifestyle) of the Holy Prophet and respecting the beliefs of the general public are some of the most important mechanisms to achieve unity. In this paper, we implicitly refer to the cultural characteristics of Imam Hadi's era and explain his method and approach to achieve this goal.

    Keywords: Imam Hadi, Islamic Unity, Mechanisms, Sira