فهرست مطالب

نشریه التاریخ و الحضاره الاسلامیه: رویه معاصره
پیاپی 2 (الصیف و الخریف 2021)

  • تاریخ انتشار: 1400/10/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن الویری* صفحات 9-30

    یستند الشعر٬ باعتباره من اهم الوسایل لنقل المعنی و الارتباط مع المخاطبین، إلی رکنین اساسیین هما: الفکر و الخیال ضمن إطار الجمالیه اللغویه المحکمه. و عندما تستقر الفکره علی هودج الخیال فإنها تدخل قلب المخاطب و ذهنه من اوسع الابواب.وهکذا کان مصیر حادثه الغدیر التی اصبحت موضوع بعض القصاید منذ السنوات الاولی لوقوعها، فقد کان لشعراء الغدیر٬ کرواه للحدیث النبوی الشریف٬ دور لا یستهان به فی إبقاء تلک الحادثه حیه فی قلوب المخاطبین علی مر العصور و بیان الابعاد المختلفه لها.یتناول کاتب المقاله - بعد تقدیم إیضاح موجز - مفهوم الشعر و مکانته فی الثقافه الإسلامیه٬ و اتخاذ القصیده الجلجلیه لعمرو بن العاص بن وایل (43ه) التی انشدت فی القرن الهجری الاول نموذجا، حیث ستخوض المقاله فی دلالاتها٬ و بیان دور شعر الغدیر فی توضیح تفاصیل التاریخ٬ و ابعاد حادثه الغدیر٬ و تحدید هویه اتباع مدرسه آل البیت (علیهم السلام) و إعطایهم تلک الهویه.الکلمات المفتاحیه: الغدیر؛ الشعر؛ القصیده الجلجلیه؛ عمرو بن العاص بن و ایل؛ إعطاء الهویه.

    کلیدواژگان: الغدیر، الشعر، القصیده الجلجلیه، عمرو بن العاص بن وائل، إعطاء الهویه
  • علی اکبر افراسیاب بور* صفحات 31-64

    «نظریه الولایه» هی خلاصه العرفان الإسلامی٬ و حدیث الغدیر یشکل محور ادله إثبات ولایه «ولی الله الاعظم» بالنسبه للإمام امیر المومنین علی (علیه السلام) و سایر ایمه الشیعه. والحقیقه إن الغدیر هو الوصیه الاهم للقرآن و حامل الوحی الإلهی٬ و الذی یشکل عصاره الإسلام و العرفان٬ و الذی یدعو الجمیع للانضواء تحت مظله ولایه امیر المومنین (علیه السلام)٬ مظله العرفان و التشیع. من هنا تخلع المصادر العرفانیه علی «الولایه» مقاما اشمل من النبوه٬ بل ارفع منها. و فی التصوف تبدا مع شهاده الحسن البصری علی الغدیر٬ و تستمر فی صوره نظریه جامعه بدءا بنظریه الإنسان الکامل فی العرفان النظری٬ وصولا إلی التقنیه فی العرفان العملی. کما تتمظهر فی الادبیات العرفانیه الفارسیه نظما و نثرا٬ ضمن انواع ادبیه بارزه٬ منها الغدیریات التی تمثل اروع القصاید العلویه و الولاییه. کما تتجلی فی «ولایت نامه» (کتب الولایه) و «فتوت نامه» (کتب الفتوه)٬ و الرسایل٬ و الملفوظات٬ بل و حتی فی حالات الکشف و الشهود التی تحصل للعرفاء و التی سوف نستعرضها فی هذه المقاله. تمت کتابه هذه المقاله بمنهج وصفیه وتحلیلیه.

    کلیدواژگان: الغدیریه، ولایتنامه، فتوتنامه، الحسن البصری، الملفوظات
  • سید علیرضا واسعی* صفحات 65-89

    کانت حادثه الغدیر - التی ترتبط بشکل حیوی بالحیاه الاجتماعیه للمسلمین - منذ وقوعها مصدرا للحدیث و النقاش بین الفرق الإسلامیه المختلفه٬ رغم القله القلیله التی انکرت اصل الحادثه، لکن معظم الباحثین سلکوا سبلا کثیره و طرقا عدیده لمعرفه تلک الحادثه و تحلیل مضامینها.فاما ما یراه الشیعه من خلال إیمانهم بالدین فله اهمیته فی البسط و البیان٬ حیث تجاوزوا فی الخوض فی تفاصیل حادثه الغدیر کل الحدود السیاسیه٬ و راوا فیها استمرارا للمسار النبوی؛ فقد کانت الرساله الحقیقیه التی ارادت حادثه الغدیر نقلها إلی المسلمین٬ و کیفیه الجمع بین تلک الرساله و العقل المفکر و الإراده الإنسانیه، کانت الهم الاکبر بالنسبه إلی جمیع الباحثین.ویحاول الکاتب فی هذه المقاله الإجابه عن السوال التالی:”کیف یمکن التوفیق بین ما اقدم علیه الرسول الاعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فی یوم الغدیر - وفق اعتقادات الشیعه - و بین الحقوق الاجتماعیه و السیاسیه للمسلمین؟“و ذلک باسلوب فلسفی و تاریخی و بمنظار حضاری. و رغم تناول حادثه الغدیر بمناظیر متعدده٬ و تالیف الکثیر من المولفات و الکتب بشانها، إلا ان احدا لم یبحث فی تلک الحادثه من الناحیه الحضاریه. فما توصل إلیه صاحب المقاله هو ان ما قام به النبی الکریم (صلی الله علیه و آله و سلم) من خلال إعلانه خلیفته للمسلمین٬ یعد من الوجهه الحضاریه تلبیه لحاجه المجتمع المسلم٬ و استمرارا للإنجازات النبویه، ای، تحریر الإنسان من کل القیود و السلاسل و توسیع دایره إرادته و حریته.

    کلیدواژگان: الرسول الاعظم، الإمام علی، غدیر خم، المعیار الحضاری، الفلسفه السیاسیه فی الإسلام
  • حمیدرضا شریعتمداری* صفحات 90-111

    انطلاقا من اعتقاده الصریح بالإمامه٬ ینظر المذهب الإسماعیلی إلی الغدیر نظره خاصه بوصفه انعکاسا لإمامه الإمام علی (علیه السلام). تشیر اقدم المصادر فی التراث الإسماعیلی إلی هذا الاهتمام. و بعد قیام الدوله الإسماعیلیه و صعودها إلی مستوی الخلافه و الإمبراطوریه الفاطمیه و اتخاذها من شمال افریقیا (تونس الحالیه) عاصمه لها٬ و القاهره لاحقا٬ تحول تکریم یوم الغدیر إلی احد المناسبات و الاعیاد الخاصه عند الإسماعیلیین. و یبین ما وصلنا من المصادر التاریخیه فی هذا الصدد عظمه احتفالات الغدیر و طقوسه فی مصر٬ و کذلک فی بلاد الشام و الیمن٬ و ما یتضمنه هذا الیوم من عبادات خاصه مثل الصلاه و الدعاء فی لیله الغدیر و نهاره٬ و التصدق٬ و نحر الاضاحی٬ و انطلاق الاستعراضات العسکریه بحضور الخلیفه و سایر المسوولین٬ و تقدیم الصلات و الهدایا٬ کل هذه من الشعایر الفاطمیه التی کانت تقام فی هذا الیوم. کما تعد خطبه العید واحده من الشعایر المشهوره فی احتفالات الغدیر فی ذلک الوقت٬ و التی کانت تشکل مناسبه للقیام بمراجعه تاریخیه للغدیر و تعلیم المعارف و الطقوس الشیعیه. التراث الشعری الفاطمی فی موضوع الغدیر هو من بین المحاور التی سنتناولها فی هذه المقاله.

    کلیدواژگان: عقیده النص عند الإسماعیلیین، الغدیریات الفاطمیه، إلقاء الخطب فی یوم الغدیر، الطقوس الفاطمیه فی یوم الغدیر
  • عاطی عبیات*، حسین الساعدی صفحات 112-140

    یعتبر القرآن الکریم من اهم المصادر الفنیه التی استقی منه الکثیر من الشعراء والادباء والکتاب والمفکرین قدیما وحدیثا فی إغناء تجاربهم الفنیه. فقد حظی القرآن الکریم بنصیب وافر من الدراسات الادبیه والفکریه، نظرا لما له من اسلوب معجز وقیمه سامیه، ولذلک تاثر الادباء والشعراء بمعانیه واسالیبه وقصصه، عبر اسلوب (الاقتباس قدیما- او التناص حدیثا) وراحوا یستثمرون معانیه ومفاهیمه وقیمه وإیحاءاته فی ابداعتهم. ومن حمله القرآن (الدوحه النبویه) الذین تاثروا کثیرا بهذا الکتاب المعجز هو الإمام الهادی (علیه السلام) فراح من خلال القرآن یدعو إلی الزهد والابتعاد عن ملذات الدنیا وزجر النفس عن اتباع الهوی ومناصره الحق والوقوف بوجه الظلم والتضلیل، والدعوه والإنابه إلی الله (عز وجل) والتذکیر بالآخره ونعیمها، وزوال الدنیا ولذایذها وما شابه ذلک. تحاول هذه الدراسه قدر الامکان الکشف عن معطیات التناص الدینی المتمثل ب (القرآن) فی الشعر المنسوب للإمام الهادی (علیه السلام)، وإن کان الإمام (علیه السلام) لم ینشد شعرا کثیرا وکان قلیل الروایه للشعر. یهدف المقال عبر منهج وصفی-تحلیلی إلی الوقوف علی آلیه توظیف القرآن الکریم ومعرفه اثر هذا التوظیف فی تطویر الحقول الدلالیه للنص الشعری للإمام الهادی (علیه السلام) ومعرفه اثر هذا الاستدعاء علی ذهنیه المتلقی.

    کلیدواژگان: اثر القرآن ال کریم، الإمام الهادی علیه السلام، التناص، اشکال التناص
  • حسین علوی مهر* صفحات 141-165

    تعرف الآیه السابعه و الستون من سوره (المایده) بآیه التبلیغ٬ و تتناول موضوع ولایه الإمام علی (علیه السلام) فی یوم الغدیر. و فی هذه الآیه یامر الله سبحانه رسوله الکریم (صلی الله علیه و آله و سلم) بتبلیغ ولایه علی (علیه السلام) إلی جمیع الناس، و انه إذا لم یفعل ذلک فما بلغ رساله ربه - رساله الإسلام - قط.یحاول کاتب هذه المقاله باسلوب وصفی و تحلیلی و منهج تطبیقی٬ و بالاستناد إلی آراء الفریقین، إثبات ارتباط آیه التبلیغ بولایه علی بن ابی طالب (علیه السلام) فی غدیر (خم)؛ فثمه موارد مشترکه بین تفاسیر الشیعه و اهل السنه بشان آیه التبلیغ٬ و کلها تشیر بالفعل إلی ارتباط الآیه المذکوره بحادثه الغدیر و ولایه الإمام علی (علیه السلام). و رغم اختلاف الفریقین حول مصداق قوله تعالی: ما انزل إلا ان الموارد المشترکه - و کما قلنا - یمکنها إثبات ولایه امیر المومنین فی یوم الغدیر. وقد استنبط مفسرو الشیعه اصولا رییسه من آیه التبلیغ تتعلق جمیعها بالغدیر و ولایه الإمام علی (علیه السلام). و اهم دلیل علی هذا روایات الفریقین التی تشیر إلی ان آیه التبلیغ تتعلق بتعریف الإمام علی (علیه السلام) کمولی و ولی فی یوم الغدیر٬ کما انها ترتبط بآیه إکمال الدین ایضا. و قد نقلت تلک الاحادیث و الروایات عند الشیعه و اهل السنه بشکل متواتر لا یقبل الإنکار.

    کلیدواژگان: آیه التبلیغ، الآیه (67)، من سوره المائده، غدیر خم، ولایه الإمام علی علیه السلام، مفسرو الفریقین
|
  • Mohsen Alviri Pages 9-30

    Poetry as one of the most fundamental ways of conveying meaning and connection with others is based on the two pillars of thought and imagination in the linguistic figures of speech. The thought that sits on the wing of imagination is easier to be engraved in the heart and mind of the audience. Ghadir event has been the subject of some poems since the very first years after its occurrence. The poets of Ghadir, as the narrators of this prophetic hadith, have played an undeniable role in keeping it alive, lasting, impressing the audience and explaining the various dimensions of Ghadir. After a brief explanation of the concept of poetry and its place in Islamic culture, this paper has tried to focus on the ode of Joljolieh composed by Amr ibn al-'As ibn Wa'il (43 AH) in the first century AH and by analyzing the implications of this poem, the study also seeks to show the contribution of Ghadir's poetry in the historical description and explanation of the dimensions of Ghadir's event and turning it into an identity sign for the followers of the Ahl al- Bayt school or giving them an identity.

    Keywords: Ghadir, Poetry, Ode of Joljolieh, Amr ibn al-'As ibn Wa'il, Identification
  • AliAkbar Afrasiabpour Pages 31-64

    Islamic mysticism is summarized in "Theory of Wilayah", and hadith of Ghadir is the main evidence for proving the place of guardianship of Wali Allah al-Azam (Imam Mahdi), Amir al-Mumenin Ali and other Shiite Imams. Ghadir is in fact the most important order of the Qur'an and includes divine revelation, which is the essence of Islam and mysticism, and invites everyone to obey the order of the Amir al- Mu'minin, which are called the umbrella of mysticism and Shiism. Hence, mystical sources place "guardianship" in a more comprehensive position than prophecy and even higher. In Islamic mysticism, it begins with the martyrdom of Hassan Basri on Ghadir and continues as a comprehensive theory, from the theory of the perfect man in theoretical mysticism to technology in practical mysticism. In Persian poetic and prose mystical literature, it also appears in the form of significant literary types, in which poems of Ghadir are considered the most beautiful Wilayah and Alawi poems. It also appears in Wilat Nameh (a collection of books including love of Imam Ali and his guardianship), Fotowat Nameh (A collection of book about manliness of Imam Ali), letters, speeches and even in the discoveries and intuitions of mystics, examples of which are counted and presented in this paper. This paper has been carried out based on descriptive and analytical methods.

    Keywords: Ghadiriyeh, Wilayat Nameh, Fotowat Nameh, Hassan Basri, letters
  • Sayyid Alireza Wase'ei Pages 65-89

    Ghadir in the history of Islam, which is related to the most important aspect of social life of Muslims, has long been the subject of many dialogues among Islamic sects. Although, few people have denied the origin of that event, many ways have been tested in recognizing and analyzing its content. In the meantime, what the Shiites look at from a religious point of view is important to develop and explain seriously, because based on that event, beyond the political approach, they have observed the continuation of prophecy in the Imamate. One of the fundamental concerns is what message Ghadir really had for Muslims and how such a message can be summed up with human reasoning and human will. This study seeks to answer the central question from the perspective of civilization with the interdisciplinary method of political-historical philosophy, that how the action of the Messenger of God (Prophet Muhammad) in Ghadir is compatible with the socio-political rights of Muslims, according to what the Shiites believe. Although Ghadir has been talked about from many perspectives and many works and books have emerged, it still needs to be studied from the perspective of civilization. The findings of this paper suggest that the Prophet's action in introducing his successor, the Muslim ruler, from a civilizational point of view, was a response to the needs of the Muslim community and the continuation of prophetic actions, namely freeing man from bondage, developing his will and freedom

    Keywords: Prophet of Islam, Imam Ali, Ghadir Khum, Civilizational level, Politicalphilosophy of Islam
  • HamidReza Shariatmadari Pages 90-111

    Isma'iliyah pays special attention to Ghadir as a manifestation of Ali's Imamate due to their explicit belief in the Imamate. This attention is reflected in the oldest surviving works of the Isma'ilis. With the establishment of the Isma'ili state and its promotion to the level of the Fatimid caliphate and empire with its capital in Africa (Tunisia) and then Cairo, the event of Ghadir became one of the special occasions and festivals for the Isma'ilis. What can be deduced from the reports of historical sources is the great glory of the Ghadir rituals in Egypt as well as in the Levant and Yemen. Performing special rituals such as prayers and Du'a on the night and day of Eid Ghadir, giving alms, slaughtering animals, military parades in the presence of the caliph and other officials, and giving gifts are among the Fatimid rituals on this day. Sermon recitation is one of the rituals of Ghadir celebration, which has been an opportunity for historical review of Ghadir and teaching Shiite teachings. The poetic heritage of the Fatimids about Ghadir is one of the themes that this paper has focused on.

    Keywords: The text of the Ismailis, the Ghadiris of the Fatimids, sermon recitationof Ghadir, the Fatimid rites of Ghadir
  • Ati Abiat, Hossein Al-Sa'edi Pages 112-140

    The Holy Qur'an is one of the most important artistic sources that many poets, old and new writers and thinkers have used to enrich their artistic experiences. The Holy Qur'an has had many literary and intellectual studies due to its miraculous style and high value. Thus, writers and poets were influenced by its meanings, methods, and stories through the method of narration in the past - or modern intertextuality. They began to invest its meanings, concepts, values, and revelations in their creativity. One of the bearers of the Qur'an who has been greatly influenced by this miraculous book is Imam Hadi, who through the Qur'an, has invited people to self- control, asceticism and abstinence from worldly pleasures, defending the truth, resisting oppression and deception, remembering the Hereafter and its happiness, the destruction of the world and its pleasures. The current study seeks to show as much as possible the intertextual religious data of the Qur'an that is represented in the poems attributed to Imam Hadi, despite the fact that the Imam did not recite much poetry and that Imam composed a few poems. This paper intends to identify the mechanism of using the Holy Qur'an through a descriptive-analytical approach and the effect of this use on the development of semantic domains of the text of Imam Hadi's poems and to determine the effect of this reminder on the audience's mind.

    Keywords: The effect of the Holy Qur'an, Imam Hadi, intertextuality, intertextual forms
  • Hossein Alavi Mehr Pages 141-165

    Verse 67 of Surah Ma'idah is known as the verse of Tabligh (propagation) which raises the issue of Imam Ali's guardianship on the day of Ghadir. In this verse, God has commanded His Prophet to convey the message of Ali's guardianship to all people, which is equivalent to the whole mission of the Prophet of Islam. This paper proves the relationship between the verse of Tabligh and the guardianship of Ali ibn Abi Talib in Ghadir through using a descriptive-analytical method, in a comparative form, and according to the views of Fariqain (The two sects in Islam). There are common areas between Shiite and Sunni interpretations in the verse, which indicate the relationship between the verse and Ghadir and the guardianship of Imam Ali. Shiite commentators have also used basic principles of the verse, which are related to Ghadir, and the guardianship of Imam Ali. The most important argument for this claim is the narrations of Fariqain, which show that the verse of Tabligh is related to the introduction of Imam Ali as" Mawla "and the guardian on the day of Ghadir. It is also related to the verse of Ikmal, and these hadiths have been quoted frequently from Shiites and Sunnis, which cannot be denied.

    Keywords: Verse of Tabligh, verse 67 of Surah Ma'idah, Ghadir Khum, theguardianship of Imam Ali, commentators of Fariqain