فهرست مطالب

پژوهشنامه آموزش زبان و ادبیات عرب - پیاپی 6 (زمستان 1401)

پژوهشنامه آموزش زبان و ادبیات عرب
پیاپی 6 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/01
  • تعداد عناوین: 14
|
  • دانا طالب پور صفحات 9-22

    ترجمه یکی از مهم ترین شیوه های انتقال پیام و برقراری ارتباط بین زبان ها، است. ارایه ترجمه مناسب و پیام دقیق نیازمند اصول و قواعدی است که در برخی موارد پایبندی دقیق به اصل زبان مبدا، غیر از زیان هایی که به زبان مقصد وارد می آورد، نوعی پیچیدگی، ناآشنایی و ابهام در نثر ترجمه به بار می آورد و سبب می شود تا متن مبدا زیبایی و حلاوت خود را از دست بدهد. برای رفع این مشکل، یکی از فنون کاربردی استفاده از شیوه های مختلف معادل یابی است؛ اما علیرغم وجود استفاده از این فن، در برخی موارد مترجمان زبان ها و مخصوصا مترجمان زبان عربی و فارسی با چالش هایی مواجه می شوند که امر ترجمه را بر آن ها بسیار سخت و دشوار می کند. وجود اشتراک لفظی، واژگان دخیل، تفاوت در خانواده زبانی و ابهام های دستوری بین دو زبان، یکی از عمده ترین دلایلی است که در صورت عدم آگاهی مترجمان و مخصوصا بیگانگان با این زبان، از آن رنج خواهند برد. در این مقاله با تکیه بر روش توصیفی- تحلیلی، کوشش شده است، ضمن ارایه تعریفی کوتاه از مفهوم معادل یابی و فنون آن، به بررسی مهم ترین این چالش ها و موانع پیش روی مترجمان، پرداخته شود و در پایان مشخص شد: تفاوت ساختاری زبان فارسی و عربی، ابهام واژگانی، ابهام دستوری، تعدد بافت معنایی، وجود واژگان دخیل، اختلاف در خانواده زبانی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد مانع در انتقال معنای دقیق و تمام رخ از زبان مبدا است که آگاهی مترجمان از این مقوله ها، می تواند راهگشایی مناسب پیش روی آن ها باشد.

    کلیدواژگان: ترجمه، معادل یابی، چالش ها، عربی، فارسی
  • مهدی شفائی*، ناصر علیاری صفحات 23-37
    امروزه بزرگ ترین مسیله ای که جهان را تهدید می کند شیوع و گسترش ویروس کووید 19 (کرونا) است. اگرچه شیوع ناگهانی کووید 19، سیستم های بهداشتی درمانی دنیا را با چالش های متعددی روبرو کرد، اما سایر حوزه ها از جمله حوزه تعلیم و تربیت را نیز تحت تاثیر خود قرار داد که از درس زبان عربی با تمام چالش های آموزشی آن می توان به عنوان نمونه یاد کرد. با شروع اپیدمی کووید 19 در سراسر جهان، پروتکل های بهداشتی بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید کردند. در این راستا در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما، برای کاهش شیوع ویروس کرونا آموزش های حضوری در مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند. همه گیری این ویروس تمام جنبه های زندگی اعم از فرهنگ، صنعت، اقتصاد و گردشگری را در برگرفته و همچنین حوزه آموزش زبان عربی را که یکی از مهم ترین دروس در کشور است، با چالش جدی مواجه ساخت. لذا نظام آموزشی به آموزش از راه دور از طریق فضای مجازی روی آورده است. هدف از این پژوهش پرداختن به آموزش مجازی درس عربی و نیز چالش های این نوع آموزش در درس مذکور است. ویروس کرونا علاوه بر ایجاد مشکلات برای دانش آموزان و والدین آن ها، فشار زیادی به معلمان، مخصوصا دبیران محترم عربی وارد کرده است و بر کیفیت آموزش و نحوه تدریس درس زبان عربی نیز تاثیر گذاشته است. شایان ذکر است روش تحقیقی که در این مقاله از آن استفاده شده، روش توصیفی با استناد به منابع کتابخانه ای است.
    کلیدواژگان: بیماری کووید 19، چالش های ایام کرونا، نظام آموزشی، آموزش مجازی، زبان عربی
  • حسن مجیدی* صفحات 38-52
    آموزش زبان عربی به جهت پیوند آن با مسایل ایدیولوژیک، فراتر از کشوری معین است و اروپا نیز از همان دوره های نخست تحت تاثیر آن بوده است. از قرن هشتم تا دوازدهم میلادی، عربی زبان علمی دنیا بود. از آن زمان تاکنون اروپاییان همیشه با زبان عربی روابط علمی و سیاسی داشتند. در حال حاضر نیز زبان عربی در اروپا همچنان طرفدارانی دارد و تدریس می شود، فقط در فرانسه شش میلیون عرب زندگی می کنند. در آلمان و هلند بخش قابل توجهی از شهروندان را مسلمانان و یا افرادی که رگ و ریشه عربی دارند و یا عرب مهاجر هستند، تشکیل می دهند و ازآنجایی که عربی زبان اسلام است در آینده هم پررونق خواهد بود و با توجه به اهمیت آن در این پژوهش با استفاده از روش جمع آوری و توصیفی-تحلیلی به بررسی فرایند آموزش زبان عربی در اروپا خواهیم پرداخت و در پی بررسی وضعیت کنونی آموزش عربی، مشکلات موانع و چالش های آن در کشورهای اروپایی و ارایه راه حل هستیم. چالش هایی همچون: ناهماهنگی موسسات آموزش زبان عربی در کشورهای اروپایی، نبود مرجع قوی و مورد تایید همگان، تجاری بودن کتاب های درسی و پایین تر بودن سطح مواد درسی آموزش این زبان نسبت به کتاب های آموزشی دیگر اروپایی.
    استانداردسازی برنامه های درسی، تدرج و رعایت ترتیب در مراحل آموزشی، در نظر داشتن شرایط و نیازهای زبان آموز و همسان سازی آموزش زبان عربی با چهارچوب مشترک اروپایی آموزش زبان ها، می تواند در برطرف کردن این چالش ها تاثیر بسزایی داشته باشد.
    کلیدواژگان: اروپا، روش های تدریس زبان عربی، اهداف، موانع، راه حل ها
  • محمد حسن نژاد* صفحات 53-67
    عشق به وطن و میهن دوستی در دوره ی معاصر، حوزه ی گسترده ای از تاملات شاعرانه را برانگیخته و در سروده شاعران بروز خاصی داشته است. در دوره ی معاصر پیرامون وطن و مسایل وابسته به پیرامون آن دیدگاه های متفاوتی ارایه شده است. مقاله ی حاضر به بررسی دیدگاه احمد محرم (1877- 1945) شاعر معاصر مصر در مورد وطن و آزادی خواهی در اشعار وی می پردازد. با توجه به شرایط و زمینه های سیاسی و اجتماعی ای که این شاعر در آن به سر می برده است، میهن دوستی و آزادیخواهی در اشعار وی تراوش جدیدی به خود گرفته است. این پژوهش براساس سبک و متد تحقیق وصفی - تحلیلی داده های مفهوم میهن دوستی و آزادی خواهی را در چند بخش مورد بررسی قرار می دهد. در این راستا جلوه هایی چون عشق به میهن در قالب افتخار به تاریخ گذشته و اهتمام به فرهنگ و تمدن کشور و توجه به مفاخر قومی و ملی، دعوت به اتحاد و همبستگی، مخالفت با حاکمان مستبد، مقابله با استعمارگران و... در دیوان این شاعر مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: احمد محرم، میهن دوستی، آزادیخواهی، همبستگی
  • مسعود باوان پوری*، سید مصطفی احمدپناه، حدیثه متولی صفحات 68-81
    عنصر شخصیت یکی از عناصر مهم و اساسی در ادبیات داستانی است که نویسنده از طریق آن اندیشه ها و عواطف خود را به نمایش می گذارد. شخصیت ها بار اصلی داستان را بر دوش می کشند و با کنش ها و گفتگو هایشان روایت داستانی را به پیش می برند. شخصیت در اثر روایتی یا نمایشی، فردی است که کیفیت روانی و اخلاقی او در عمل و آنچه می گوید و انجام می دهد، وجود داشته باشد. خلق چنین شخصیت هایی به وسیله نویسنده برای معرفی و شناخت به خواننده در حیطه داستان را شخصیت پردازی می گویند. مقاله حاضر کوشیده است با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شخصیت و شخصیت پردازی در رمان ذاکره الجسد اثر احلام مستغانمی پرداخته تا چگونگی پردازش شخصیت ها و انعکاس و نمود واقعیت را در شخصیت های این رمان نمایان سازد. این بررسی نشان می دهد، شخصیت های رمان بیشتر به صورت مستقیم (بیان و ارایه صریح شخصیت ها) پردازش شده اند. همچنین، استفاده نویسنده از روش شخصیت پردازی غیرمستقیم، در کنار شیوه مستقیم و ارتباط منسجمی که میان شخصیت با دیگر عناصر داستان ایجاد کرده در استحکام بنای داستان نقش ویژه ای ایفا کرده است
    کلیدواژگان: رمان، شخصیت، شخصیت پردازی، احلام مستغانمی، ذاکره الجسد
  • علی اکبر ملایی، سارا معصوم پور* صفحات 82-96
    فهد العسکر «1917-1951 م» و پروین اعتصامی «1285-1320 ش» ازجمله شاعرانی هستند که مضامین اجتماعی را به گونه اش شعری درآورده اند. از مضامین اجتماعی موجود در اشعار این دو شاعر نابرابری های اجتماعی، آزادی خواهی، توجه به جایگاه زنان می توان اشاره کرد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی و براساس مکتب فرانسه باهدف بررسی تطبیقی مضامین اجتماعی در شعر فهد العسکر و پروین اعتصامی نگارش شده است. از وجوه اختلاف در موضوع نابرابرهای اجتماعی این هست که فهد طبقه ضعیف را دعوت به عزت نفس می کند تا فقر از بین برود اما پروین طبقه ضعیف را برای برقراری عدالت به قیام و انقلاب فرامی خواند. در موضوع آزادی زنان نیز دو شاعر بر این باور هستند که زنان در جامعه مردم سالاری گرفتار شدند و در موضوع آزادی فهد را به برده ای تشبیه کرده که توان انجام کاری را ندارد و پروین آزادی چون چاهی دانسته است.
    کلیدواژگان: فهد العسکر، پروین اعتصامی، مسائل اجتماعی
  • عزت ملا ابراهیمی، زهره نورائی نیا* صفحات 97-112
    تحلیل گفتمان انتقادی رویکردی بین رشته ای در نظریه های نقد نوین محسوب می شود که اصل آن به مباحث زبان شناسی بازمی گردد. نظریه های گفتمان در سیرتکاملی خود به نظریه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف می رسد که اساس تحلیل متن را در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین و بر سه محور زبان، ایدیولوژی و قدرت بنا می نهد. این نظریه در حوزه های اندیشگانی مختلفی ازجمله تحلیل و تبیین متون ادبی کاربرد یافته است. در این میان قصیده انشوده المطر سروده بدر شاکرالسیاب به سبب برخورداری از جایگاهی ویژه و موثر در شعر معاصر عربی و نیز وجود عوامل فرامتنی گوناگون اجتماعی، سیاسی و ادبی، نگارندگان را بران داشته تا با خوانشی تازه از این قصیده در چارچوب نظریه گفتمان انتقادی فرکلاف به تبیین لایه های گوناگون زبانی، ادبی و فکری سیاب در این قصیده بپردازند. هدف این پژوهش که به شیوه توصیفی-تحلیلی فراهم آمده است، خلق دیدگاه تازه ای در شناخت شعر معاصر عربی است و آن را با پاسخگویی به این پرسش پی می گیرد که اساسا انطباق این قصیده بر چارچوب نظریه فرکلاف چگونه و تا چه اندازه قادر است دلالت های تازه و عمیق تری در شناخت شعر معاصر عربی ایجاد کند. نتایج تحقیق نشان می دهد که انطباق نظریه فرکلاف بر این سروده می تواند مخاطب را به درک لایه های معنایی عمیق تری در آن رسانده و درعین حال به ابعاد اندیشگانی موثر سیاب در شعر معاصر عربی وضوح بیشتری ببخشد.
    کلیدواژگان: انشوده المطر، بدر شاکرالسیاب، تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، شعر معاصرعربی
  • مهدیه جعفری ندوشن* صفحات 113-128
    لیت" ازحروف مشبهه بالفعل است که بر سرجمله ی اسمیه وارد شده، اسم را منصوب و خبر را مرفوع می نماید واصلی ترین و رایج ترین کاربرد آن برای تمنی است. تمنی آرزویی است که دست یابی به آن محال، یا دور از انتظار است لذا معانی"لیت" کاش و ای کاش است. در قرآن کریم 14 مرتبه واژه ی "لیت" استعمال شده است، پژوهش حاضر با شیوه ی توصیفی-تحلیلی بر آن است تا به بررسی آیات حاوی "لیت" ازنظر ساختاری و معنای بلاغی آن از دید مفسران و نحویان بپردازد و علت بیان "لیت" و ای کاش های قرآنی و گویندگان و زمان بیان آن را نیز بررسی کند. برآیند این پژوهش نشان می دهد که در هر 14 مورد"لیت"در معنای اصلی یعنی تمنی (غیرممکن یا دور از انتظار) به کاررفته است و غرض بلاغی آن در اکثر موارد اظهار حسرت و ندامت از کاری است که زمان آن پایان یافته است و اغلب آن ها نیز در آخرت و از زبان کسانی جاری می شود که از قوانین الهی سرباز زده و هوی و هوس و آرزوهای شخصی و غریزی خود را دنبال کرده اند و از نظر ساختار نیز غالبا به صورت یا+ لیت + ضمیربارزمنصوبی+ جمله ی فعلیه با فعل ماضی بیان شده است.
    کلیدواژگان: تمنی، ساختار نحوی، ساختار بلاغی، قرآن کریم، لیت
  • جمال طالبی قره قشلاقی*، عاطی عبیات صفحات 129-144
    تقابل شهر و روستا در شعر معاصر عربی بازتاب گسترده ای داشته و بسیاری از شاعران معاصر عربی در آثار خود بدان پرداخته اند. محمد الماغوط شاعر معاصر سوری نیز از این قافله عقب نمانده و در قصاید متعددی بدان پرداخته است. رنجش خاطر از فضای شهر که غالبا زاییده روابط انسانی، اجتماعی و سیاسی حاکم بر آن است، نمود ملموسی در شعر او دارد؛ به گونه ای که شهر در فضای شعر او چهره زشت و غبارآلودی دارد. حس غربت، غم و اندوه، گوشه نشینی و انزوا محصول شکل تعامل او با شهر است. در جستار حاضر موضوع تقابل شهر و روستا در شعر ماغوط با رویکرد تحلیلی توصیفی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. از نتایج حاصله می توان به این اشاره نمود که شهر بسان زندانی برای ماغوط است که مدام در حال مهیا کردن شرایط برای فرار از آن و پناه بردن به روستاست. شهر گاهی در شعر ماغوط مصداق واقعی دارد و گاهی مطلق شهر است. نتیجه دیگر اینکه، بدبینی به شهر و تمایل به روستا و دیگر نمادهای روستایی، ناشی از سبک رمانتیسمی ماغوط نیست، اگرچه تا حدی تحت تاثیر ادبای پیرو این سبک ازجمله جبران خلیل بوده است. بازگشت به کودکی، صحرا، مادر و آرمان شهر نمادهای اشتیاق به روستا و نفرت از شهر در شعر اوست.
    کلیدواژگان: شعر معاصر عرب، دیالکتیک شهر و روستا، محمد الماغوط
  • عاطی عبیات*، عبدالحسین باوی صفحات 145-167
    ادبیات کودکانه عرصه ای برای بازتاب گفتمان ها و نگرش هایی است که بنابر ضرورت جهت ارتباط با کودکان و آموزش مفاهیم اخلاقی- تربیتی به وجود آمده است. پذیرش این نوع ادبی در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای عربی، شاعران و نویسندگان بسیاری را دعوت به سرودن و نگارش در این زمینه نموده است. بخشی از این نوع ادبیات، شعرسرایی است که مخاطبان آن در سنین حساس هستند و آگاهی خاصی از سوی شاعر در ارتباط با این قشر انتظار می رود تا متناسب با سطح و فهم آنان شعرسرایی نماید. اساسا شعر و ادبیات با توجه به حیطه گسترده و ابعاد گوناگون آن به عنوان یکی از ابزارهای تربیتی نقش مهمی در تربیت اجتماعی کودک و نوجوان ایفا می کند و ازآنجایی که ادبیات، با گرایش تعلیمی و آموزشی خود اشباع کننده روح کنجکاو و پرسشگر کودک، در زمینه شناخت و کشف پدیده های محیط و جامعه است، بهترین روش برای شکل دادن به شخصیت خردسال و آماده کردن او برای بزرگ سالی است.
    ازجمله کشورهای عربی که در زمینه ادبیات کودک خوش درخشیده، قطر است که دراین بین شاعران و نویسندگان گران قدری در این عرصه تقدیم کرده است. از آن جمله حصه العوضی که با سرودن بیش از ده دیوان شعری و بالغ بر بیست وپنج اثر نثری به عنوان پیشگام شعر و ادب کودک به شمار می آید. نوشتار حاضر با هدف بررسی عناصر بن مایه ی آموزه های مهم تربیتی و دینی و اجتماعی در شعر کودک و نوجوان حصه العوضی شاعره ی مشهور قطری، بر اساس روش توصیفی-تحلیلی بوده که شاعر، با استفاده از تکنیک زبانی آسان و روان، مضامین تعلیمی و آموزشی را در سطوح مختلف دینی، اجتماعی، اخلاقی و هویت ملی برای نونهالان و کودکان و نوجوانان قطری تبیین کرده است.
    کلیدواژگان: ادبیات کودک قطر، شعر کودک، آموزه های دینی، مضامین اجتماعی و اخلاقی، حصه العوضی
  • احسان ناصری سراب بادیه* صفحات 168-188
    محمدحسن علوان داستان نویس معاصر سعودی است که در داستان هایش به اوضاع اجتماعی این سرزمین توجه داشته است. ازجمله آثار او «طوق الطهاره» است که قهرمان اصلی آن شخصیت جوانی به نام «حسان» بوده که دچار پارادوکس های عاطفی بوده و فلسفه خویش را درباره عشق و رابطه با جنس مونث در چهارچوب آسیب های روانی برجا مانده از محیط اجتماعی امتحان می نماید. مهارت علوان در استفاده از تکنیک های روایت و زاویه دید مناسب موجب شده تا عنصر روایت بتواند نقش موثری در پیشبرد داستان، شخصیت پردازی، توصیف صحنه ها و وقایع و باورپذیری داستان داشته باشد. تجربه و زندگی جوان سعودی و حادثه آزار جنسی وی در دوره مدرسه که منجر به ارتباط وی با زنان شده بود در کنار بیان اوضاع اجتماعی جامعه عربستان سعودی در داستان مذکور مشهود است. هدف از این اثر، تحلیل فرهنگی و اجتماعی عناصر داستانی به ویژه تکنیک های روایت و زاویه دید داستان «طوق الطهاره» اثر محمدحسن علوان است که توانسته در داستان نویسی معاصر سهمی داشته باشد. این پژوهش عناصر داستانی را در داستان مذکور با روش مطالعه کتابخانه ای و توصیفی - تحلیلی بررسی می نماید. صریح، ساده و شفاف بودن زبان نویسنده و دور بودن از پیچیدگی و ابهام، ریالیست بودن داستان را به مخاطب می نمایاند. نویسنده در آن، نظام حاکم بر عربستان سعودی را موردانتقاد قرار داده و از وضعیت حاکم بر سرزمینش سخن می گوید. عناصر بارز داستان نویسی وی عبارت اند از: مقدمه یا شروع داستان، درون مایه، پیرنگ، گره افکنی، کشمکش، هول و ولا، بحران و نقطه اوج، شخصیت، زاویه دید، زمان، مکان و گفتگو.
    کلیدواژگان: عناصر داستان، حسان، طوق الطهاره
  • محمد یعقوبی*، احمد عبدی صفحات 189-200
    یادگیری زبان همواره برای دانش آموزان در محیط های آموزشی با چالش همراه بوده تا جایی که فارغ التحصیلان ما با اتکا به آنچه در مدارس آموخته اند اکثرا نمی توانند یک جمله انگلیسی یا عربی صحبت کنند، اگر یک صفحه متن از این دو زبان را هم ببینند بعید است بتوانند معنی روشنی از آن ارایه کنند؛ اما درس عربی مشکل خاص خود را دارد، علت تدریس آن نزدیکی به زبان فارسی و جایگاه دینی آن ذکر شده، اینجاست که موضوع پیچیده می شود چراکه جایگاه علمی یک درس تبدیل به جایگاه معرفتی و معنوی می شود. نوجوانی که باید با تکان های شدید دوران بلوغ، دشواری های زندگی و سختی حفظ و یادگیری حجم بالای درس ها روبرو شود، درعین حال با نظام آموزشی تبلیغی همراه می شود که تلاش دارد در کنار دروس شیمی، فیزیک، زیست و ریاضی، بخش روحانی و معنوی وجود او را هم رشد دهد. شاید اشکال این بوده که مولفان کتاب های درسی به جای آن که در پشت میزهای مدارس کتاب ها را بنویسند تلاش کرده اند تا با ترسیم چارچوب هایی تعیین کنند که دانش آموز باید چه بشود! این چه باید شدن، جای چه هست و چه می تواند باشد را گرفته است. برای همین به نظر می رسد درصحنه عمل آنچه واقع می شود خلاف نظریه پردازی های نگارندگان کتاب های عربی است. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد که با روش تحلیل محتوا چالش های آموزش زبان عربی در مدارس ایران را مورد واکاوی قرار دهد.
    کلیدواژگان: چالش، زبان عربی، آموزش، مدارس ایران
  • طاهر قاسمی* صفحات 201-233

    المحظور اللغوی او المناهی اللفظیه هی اسماء او صفات او افعال ذات دلاله جنسیه او مرضی  او حیاتیه غیر ذلک من الدلالات التی یثیر التعبیر عنها بالفاظها المعهوده فی اللغه نوعا من الحرج او الخجل و الإستحیاء عند مستعملها و متلقیها، و السخریه تعنی طریقه فی الکلام یعبر بها الشخص عن عکس ما رای الشخص علی نفسه او انها الهزء بشیء ما لا ینسجم مع القناعه یقصده بالفعل و هی التعبیر عن تحس العقلیه و لا یستقیم مع المفاهیم المنتظمه فی عرف الفرد و الجماعه، و حاول البحث ان یبین الالفاظها و ان یبین دلالات المعنی فی المناهی المنهیه عنها فی شعر مظفر النواب و التی تحمل البذایه و الخنا فی طی اللفظیه و تداعیاتها و ضروره إستخدامها و  کما یشیر إلی الدلاله اللغویه لتلک الالفاظ عبر الدلالات المعجمیه و الدلالات الصرفیه و ایضا تبیین العبارات التی اخذت معانی مختلفه علی مر العصور و کذلک درسنا انواع السخریه فی شعر النواب، لان السخریه فی شعر النواب تقطن فی المناهی اللفظیه ایضا و إنه دایما ما یسخر من الحکام و ینعتهم بالفاظ دنییه، و مما جعل شعره ینفذ إلی القلوب، سهوله لفظه و معناه و صدق معتقده و کانت النتیجه انه اکثر فی شعره من الالفاظ الجنسیه و القبیحه و تنسیب العهر للحاکم العربی و بطانته و کذلک سخریته لم تکن من اجل اللهو و الإضحاک و إنما هو شعر ساخر و المتامل فی اسلوب النواب فی ،یحمل فی مجمله قضیه سیاسیه و إنسانیه عاشها شعب محروم و مضظهد النقد یجده لیس مجرد شتم او سب سوقی، بل هو مشروع خلق إشمیزاز و فوره غضب عارمه لدی الناس و قمنا بدراسه هذا الموضوع علی منهج وصفی تحلیلی. ولکن ما یمیز شعره هی روح السخریه فی توظیف المناهی اللفظیه التی یستخدمها و انه دایما ما یسخر من الحکام و ینعتهم بالفاظ دنییه، ، و انه یجهر بما فی القلوب و ناسیا بما یحیط به من مخاطر من اعدایه الذی نفوه من بلدانهم ،غالبیه شعر النواب السیاسی نقد لاذع و هجوم علی الحکام فی الدول العربیه و قممهم و اجتماعاتهم.

    کلیدواژگان: المناهی اللفظیه، السخریه، مظفر النواب، دلالات معجمیه، دلالات صرفیه
  • قادر احمدی*، مهدی شفائی، اکبر ابراهیمی اورنگ صفحات 234-251
    هر اثری با توجه به موضوع و ساختار، زبان ویژه ای دارد. زبان برخی از آثار با توجه به عاطفه و تخیل به کاررفته در اثر، ساده و همه فهم و برخی نیز به دلیل برخی لغات، اصطلاحات، نیاز به تامل و توجه بسیاری دارد. کتاب های عربی دوره دوم متوسطه از مهم ترین و در دسترسی ترین منابع آموزشی در زمینه یادگیری عربی و به تبع آن آشنایی با مفاهیم دینی و قرآنی و احادیث و... برای فراگیران است. تحقیق حاضر با روش کتابخانه ای و توصیفی در پی نقد و بررسی کتب عربی دوره دوم متوسطه از منظر زبان شناسی است. واکاوی کتب عربی موردبحث مبین آن است که مولفین با دقت زبانی و ظرافت خاصی موضوعات کتب درسی را انتخاب کرده اند و با توجه به سطح علمی فراگیران و مقتضای حالشان، متون را بر مبنای ابعاد زبانی دسته بندی کرده اند.
    کلیدواژگان: زبان شناسی، کتب درسی، کتاب عربی، محتوا
|
  • Mehdi Shafai *, Naser Aliyari Pages 23-37
    Drama is one of the most important expressive strategies and has the highest level of technical meaning which is very obvious in poets of Abbasid period. It should be mentioned that the basic reason of using this way of expression is the influence of Greece philosophy and literature, also translating poems of important people like Jawlines and Socrates by Arab poets which is more adapted to sophists' method of the third century AD. From another aspect religious, political party and politic struggles lead to using Drama technique by these poets and building poems structure based on using opposite words and making oppositeness in its meaning.Abu Tayyeb Motenabbi is one of those poets who were following the events of Abbasid period like using Drama struggle and tension in his poems. He didn't ignore the key role of words and poetic meaning in making tension Drama quarrelsome poems and tendency to quarrel. To tell the truth he is one of the pioneers. This study wants to investigate and critic some of his Drama poems by using analysis-description method. The result of this study shows that three kind of Drama vertically dynamic and horizontal are existing in Motenabbi poems. Horizontal Drama has more opportunity to show itself because of similarity of its meaning with morality and Motenabbi manner. But become floating in political matters in Abbasid period has less important than two other kind of Drama.
    Keywords: Drama, almotanabbi, Poem, Critic
  • HASSAN Majidi * Pages 38-52
    Arabic language education, due to its connection with ideological issues, is beyond a certain country, and Europe has been influenced by it since the very first periods. From the 8th to the 12th century, Arabic was the scientific language of the world. Since then, Europeans have always had scientific and political relations with the Arabic language. Even now, the Arabic language still has fans and is taught in Europe, six million Arabs live in France alone. In Germany and the Netherlands, a significant part of the citizens are Muslims or people with Arab roots or Arab immigrants. In any case, even today, Arabic language education is still thriving in Europe, and since Arabic is the language of Islam, and according to official statistics, Islam is still expanding, despite the spread of secular beliefs and atheism in all parts of the world. According to the Pew Research and Studies Center in America, until 2050, Islam and Christianity will still have the most followers in the world, so the Arabic language will be prosperous in the future and due to its importance in this research, using the collection and descriptive-analytical method. We will examine the process of teaching Arabic language in Europe and we are looking to examine the current status of Arabic education, its problems, obstacles and challenges in European countries and provide solutions. Challenges such as: the inconsistency of Arabic language teaching institutions in European countries, the lack of a strong and universally approved reference, the commercial nature of textbooks and the lower level of teaching materials for teaching this language compared to other European textbooks.
    In order to solve these challenges, standardization of curricula, gradation and observance of order in educational stages, keeping in mind the conditions and needs of language learners and aligning Arabic language education with the common European framework of language education can have a great impact in solving these challenges.
    Keywords: Europe, Arabic language teaching methods, Goals, obstacles, Solutions
  • Masoud Bavanpouri *, سید مصطفی احمدپناه, حدیثه متولی Pages 68-81
    Persons involved in the story and the play-built attend, call character. This narrative or dramatic character of someone who has mental and moral qualities and what he says and does in fact exist. Such characters created by the author to introduce the reader's understanding of the character within the story said. This article explores the character and character development with an emphasis on novel Mosteghanemi Ahlam works. Thakirat al Jasad be paid to how to characterize and reflect and reveal the truth in the characters of the novel. This study shows that the characters in the novel more directly (providing explicit expression and character) are processed. The author's use of characterization methods indirect, direct way and the good correlation between personality along with other elements of the story have played a special role in strengthening the foundation of the story.
    Keywords: Novel, Character, Character Development, Ahlam
  • Aliakbar Molaee, SARA MASOOMPOOR * Pages 82-96
    Fahad al-Askar (1917 AD) and Parvin Etisami (1320-1285 AD) are among the poets who have turned social themes into poetry. Among the social themes in the poems of these two poets are social inequalities, desire for freedom, attention to the position of women. Cited. This research was written with a descriptive-analytical method and based on the French school with the aim of comparative analysis of social themes in the poetry of Fahad Al-Askar and Parvin Etisami. One of the differences in the issue of social inequalities is that Fahad calls the weak class to self-respect so that poverty will disappear, but Parvin calls the weak class to revolt and revolution to establish justice. Regarding the issue of women's freedom, two poets believe that women are trapped in a democratic society, and in the issue of freedom, Fahd has been compared to a slave who is unable to do anything, and Parvin has considered freedom as a
    Keywords: Fahad al-Askar, Parveen Etesami, social issues
  • Ezzat Molla Ebrahimi, Zohre Nooraeenia * Pages 97-112
    Critical discourse analysis is considered to be an interdisciplinary approach in modern criticism theories, whose origin goes back to linguistics.The discourse in its completeness reaches the theory of critical analysis of Norman Fairclough, an American thinker, who bases the analysis of the text on three levels of description, interpretation and explanation and on the three axes of language, ideology and power. This theory has been used in various intellectual fields, including the analysis and explanation of literary texts.Meanwhile, due to its special and effective ode in contemporary Arabic poetry and the presence of various socio-political and literary extratextual factors that have influenced Siyab's poetry and thought, the ode of Al-Matar has made it necessary for the writers to read this ode with a new In the framework of Farklaf's critical discourse theory and its passage through the three levels of description, interpretation, and explanation - which are considered important and practical aspects of the theory in examining types of discourse, especially literary texts - explore the various linguistic, literary, and intellectual layers of Siyab in this ode.The purpose of this research, which is provided in a descriptive-analytical way, is to create a new perspective on al-Mutar's poem, and it pursues it by answering the question that basically, how and to what extent the adaptation of this poem to the framework of Fairclough's theory is capable of new and deeper meanings.To create for its audience in understanding the thought of contemporary Arabpoetry,especially Badr Shaker Al-Siyab.The results of the research show that the adaptation of Farklauf's theory on this poem can lead the audience to understand deeper layers of meaning in it and at the same time give more clarity to Siyab's effective intellectual dimensions in contemporary Arabic poetry.
  • Mahdie Jafari Nodushan * Pages 113-128
    Investigating the syntactic and rhetorical structure of "Lit" in the Holy Quran."Lit" is one of the Letters similar to verbs inserted at the beginning of the noun phrase Its most common use is for wishes.Tamani is a wish that is impossible or far from expected, so the meanings of "lit" are Kash and Ey Kash.The word "lit" is used 14 times in the Holy Quran.The present study, with a descriptive-analytical method, aims to examine the verses containing "Lit" in terms of its structure and rhetorical meaning, according to The theory of commentators and grammarians.And to examine the reason for saying "Lit" and the Qur'anic wishes and narrators and the time of saying it.The result of this research shows that in all 14 cases "lit" has been used in its original meaning, meaning Tamani (impossible or far from expected) and its rhetorical purpose in most cases is to express regret and regret for the work whose time has ended and most of them It also flows in the hereafter and from the mouths of those who have rejected the laws of God and followed their personal desires and instincts.And In terms of structure, it is often expressed in the form of ya + lit + relative pronoun + present sentence with past verb.
    Keywords: Tamanni, syntactic structure, rhetorical structure, Holy Quran, Lit
  • Jamal Talebi Ghare Gheshlaghi *, Ati Abyat Pages 129-144
    The contrast between the city and the village in contemporary Arabic poetry has had a great deal, and many contemporary Arab poets have addressed it in their works. Mohammad al-Maghout, a contemporary Syrian poet, has not left behind, and has been addressing several issues in this regard. The resentment of the city's often-created human, social, and political relations prevails in the context of its poetry, in which the city has a ugly face in its poetry space. The sense of routine, sadness, observation and isolation is the product of his interaction with the city. In the present research, the issue of the confrontation between the city and the countryside in verse poetry has been criticized with a descriptive analytical approach. From the results, it can be noted that the city is like a prison for many who are constantly providing conditions to escape from it, and sheltering the village. The city sometimes has its true meaning in the poem, and sometimes it is an absolute city. Another consequence is that pessimism in the city and the tendency towards the village and other rural symbols are not due to the style of romance, and he was somewhat influenced by the literary followers of this style, including Gibran Khalil. Returning to childhood, desert, mother, and utopia are symbols of the passion for the village and the hatred of the city in his poetry
    Keywords: contemporary Arabic poetry, Dialectic of the city, village, Mohammad al-Maghout
  • Ati Abyat *, Abdolhosein Bavi Pages 145-167
    Raising children is an important issue in all the societies. They are actually an important human resource holding the key to the future, therefore, necessary facilities need to be provided. They can use these facilities to provide the needed service for the whole society. This is the way to prosperity and progress in the future.Literature, poem in particular, is the best way to shape their personality and to prepare them for their life. This article seeks to examine the teaching value of such concepts in children literature by hessa alawathi, Qatari poet. This is based on descriptive_ analytical approach in which several collections of his works containing religious, moral, and social concepts are extracted and studied. It was revealed that the poet first enumerates divine features, familiarizes the children with worship and prayers, and teaches them to respect the parents and elders to transfer the above mentioned values.The poet then tries to introduce the children with concepts including loving nature, respecting jobs and law abiding. He elaborates on these issues to help children find a correct and rightful path in life.
    Keywords: children literature, children poems, religious, Hessa alawathi
  • Ehsan Naseri Sarabbadieh * Pages 168-188
    Mohammad Hassan Alwan is a contemporary Saudi storyteller who paid attention to the social situation of this land in his stories. Among his works is "Touq al-Tahara", whose main hero is a young character named "Hasan", who suffers from emotional paradoxes and expresses his philosophy about love and relationship with the female sex in the framework of psychological injuries left by the environment. Social tests. Alwan's skill in using narration techniques and the appropriate angle of view has made the narration element play an effective role in advancing the story, characterization, description of scenes and events, and believability of the story. The experience and life of the Saudi youth and the incident of his sexual abuse in school, which led to his relationship with women, are evident in the story, along with the social situation of the Saudi society. The purpose of this work is to introduce the story elements of the book "Touq al-Tahara" by Mohammad Hassan Alwan, which has been able to contribute to contemporary fiction writing. The clear, simple and transparent language of the author and the absence of complexity and ambiguity show the realism of the story to the audience. In it, the author criticizes the ruling system of Saudi Arabia and talks about the situation of the ruler in his land. The prominent elements of his story writing are: the introduction or beginning of the story, the theme, plot, plot, conflict, panic, crisis and climax, character, point of view, time, place and dialogue. This research examines the story elements in the mentioned story with the method of library study and descriptive-analytical.
    Keywords: The elements of the story, Hassan, Toqo al-Tahara
  • Mohammad Yaaghobie *, Ahmad Abdi Pages 189-200
    Language learning has always been a challenge for students in educational environments, to the extent that our graduates, relying on what they learned in schools, mostly cannot speak a single sentence of English or Arabic, if they read a page of text from these two languages, They will see that it is unlikely that they can provide a clear meaning of it. But the Arabic lesson has its own problem, the reason for teaching it is being close to the Persian language and its religious position is mentioned, this is where the issue becomes complicated because the academic position of a lesson becomes an epistemological and spiritual position. A teenager who has to face the strong shocks of puberty, the difficulties of life and the difficulty of memorizing and learning a large amount of lessons, at the same time, he is accompanied by a propaganda education system that tries to, along with chemistry, physics, biology and mathematics, To develop his spiritual and spiritual existence. Maybe the problem is that instead of writing the books behind the school desks, the authors of the textbooks have tried to determine what the student should be by drawing the frameworks! This what should be, has taken the place of what is and what can be. For this reason, it seems that what happens in the action scene is against the theories of the authors of Arabic books. The present research tries to analyze the challenges of teaching Arabic language in Iranian schools with the method of content analysis.
  • Qader Ahmadi *, Mehdi Shafai, AKBAR EBRAHIMI Pages 234-251
    Each work has a special language according to its subject and structure. The language of some works is simple and easy to understand due to the emotion and imagination used in the work, and some require a lot of reflection and attention due to some words and terms. Arabic books for the second year of high school are one of the most important and accessible educational resources in the field of learning Arabic and, accordingly, familiarity with religious and Quranic concepts, hadiths, etc. for learners. The present research is based on the library and descriptive method in order to review the Arabic books of the second secondary school from the linguistic point of view. The analysis of the discussed Arabic books shows that the authors have chosen the subjects of the textbooks with special linguistic accuracy and elegance, and according to the students' academic level and their situation, they have categorized the texts based on linguistic dimensions.
    Keywords: linguistics, Textbooks, Arabic book, content