فهرست مطالب

نشریه علوم ورزشی و توان رزم
پیاپی 5 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/08/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • امیرحسین رفیعی، غلامعلی قاسمی، مرتضی شعاعی صفحات 1-23
    هدف

     تشخیص آمادگی جسمانی و ظرفیت عملکردی افراد نظامی از دغدغه های مهم نیروهای مسلح کشور است. هدف از انجام تحقیق حاضر، مقایسه عوامل آمادگی جسمانی در بین کادر نیروی انتظامی بود.

    روش شناسی:

     برای این منظور، 20 نفر از کادر ویژه نیروی انتظامی به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. سپس این تعداد به دوگروه مداخله و گروه کنترل به طور تصادفی تقسیم شدند. به گروه مداخله تمرین های جسمانی در طول 8 هفته داده شد. پس از 8 هفته از هر دو گروه مداخله و کنترل آزمون های آمادگی جسمانی (دراز و نشست، پرش جفت، بارفیکس، دو 60 متر، تست چابکی، شنا و تست کوپر) گرفته شد. در این تحقیق، به بررسی آثار تمرین‎های آمادگی جسمانی بر روی کادر ویژه نیروی انتظامی در گروه مداخله و کنترل می پردازیم. آزمون های پارامتریک و ناپارامتریک آماری در تحقیق استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون f و t من ویتنی انجام شد و بررسی نرمال بودن داده ها توسط آزمون شاپیروویلک وکلموگروف اسمیرنوف انجام گرفت. در این پژوهش، از نرم افزار SPSS نسخه 26 درصد سطح معناداری 05/0= p استفاده شد.

    یافته ها

     تمرین های منتخب بر روی فاکتورهای آمادگی جسمانی از قبیل (شنا، دراز و نشست، بارفیکس و آزمون کوپر) تاثیرگذار بوده است. آزمون 9´4 و پرش جفت بین دو گروه تجربی و کنترل، اثر معناداری نداشت. میانگین تعداد دراز و نشست (74)، بارفیکس (34.6)، شنا (79.61) و زمان آزمون 3200 متر (95/10) بر دقیقه به دست آمد.

    نتیجه گیری

     در کارکنان یگان ویژه نیروی انتظامی عوامل آمادگی جسمانی، نظیر: دو 60 متر، پرش جفت و چابکی باید تقویت شود.

    کلیدواژگان: آمادگی جسمانی، کادر ویژه، نیروی انتظامی، آزمون ناپارامتری من ویتنی، بازه اطمینان صدکی بوت استرپ
  • شناسایی ابعاد انسانی موثر به توسعه آمادگی جسمانی نیروهای نظامی
    امین امینی، صادق پورعلی صفحه 2
    هدف

     نیروهای نظامی باید آمادگی جسمانی و عملکرد خود را در مقابل طیف وسیعی از عوامل استرس زای محیطی حفظ کنند. برای به حداکثر رساندن اثربخشی آمادگی جسمانی و عملکرد دفاعی نیروهای نظامی، درک ویژگی های انسانی می تواند به پیش بینی آمادگی جسمانی و عملکرد فیزیکی و شناختی آنها در شرایط پیچده و پراسترس کمک کند. این پژوهش برخی از معیارهایی انسانی که پتانسیل پیش بینی آمادگی جسمانی و عملکرد نیروهای نظامی را در طول سناریوهای عملیاتی دارند مورد بررسی قرار می دهد.

    روش شناسی:

     در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار به توسعه مدل مفهومی برآمده از فراترکیب داده های منابع پیشین پرداخته شد. از این روش جهت تولید دانش جدید حول محور توسعه آمادگی جسمانی نیروهای نظامی استفاده شد. جامعه پژوهش متشکل از 17 منبع پراستناد پژوهشی بود.

    یافته ها

     نتایج پژوهش نشان داد که معیارهای توسعه آمادگی جسمانی نیروهای نظامی را می توان در پنج حوزه اصلی تاریخچه حیات، مولفه های شناختی، سلامت و تغذیه، فیزیکی و اجتماعی – عاطفی مرتبط با آمادگی جسمانی نیروهای نظامی مورد بررسی قرار داد.

    نتیجه گیری

     مجموعه معیارهای انسانی شناسایی شده یک جعبه ابزار عملیاتی را ارایه می دهد که می توانند به طور مستقل و یا در تعامل با یکدیگر برای پیش بینی آمادگی جسمانی و عملکرد دفاعی نیروهای نظامی استفاده شده و به توسعه الگوریتم های آموزشی و پیش بینی کننده آمادگی جسمانی و عملکرد نیروهای نظامی کمک کنند.

    کلیدواژگان: علوم شناختی، توان رزم، ارتقاء عملکرد انسان
  • بررسی شیوع ناهنجاری های جسمانی و ارتباط آنها با میزان آمادگی جسمانی در کارکنان نظامی نیروی هوایی
    زاهد منتشلو، مرتضی ناجی صفحه 3
    هدف

    از انجام این پژوهش بررسی شیوع ناهنجاری های جسمانی و ارتباط آنها با میزان آمادگی جسمانی در کارکنان نظامی نیروی هوایی بود.

    روش شناسی:

     نمونه آماری شامل 300 نفر از کارکنان نیروی هوایی سپاه پاسداران تهران و شیراز بودند. برای اندازه گیری ناهنجاری های جسمانی از تست نیویورک و صفحه شطرنجی استفاده شد. برای ارزیابی آمادگی جسمانی از آزمون های تعادل اندام فوقانی ، توان انفجاری و غربالگردی عملکردی حرکتی استفاده شد. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آمار استنباطی و آزمون آماری ضریب همبستگی کندال بهره گرفته شد.

    یافته ها

    نتایج آزمون نشان داد که ارتباط معنی داری بین غربالگری عملکردی حرکتی با ناهنجاری کایفوز، تعادل اندام فوقانی با ناهنجاری کایفوز، توان انفجاری با ناهنجاری کف پای صاف و غربالگری عملکردی حرکتی با ناهنجاری سر به جلو (05/0p <) وجود داشت.

    بحث و نتیجه گیری

    با توجه به نتایج این تحقیق به نظر می رسد که ناهنجاری های جسمانی ارتباط معنی داری با کاهش آمادگی جسمانی کارکنان پروازی دارد. این یافته ها ضرورت توجه بیشتر به وضعیت جسمانی کارکنان نظامی نیروی هوایی و به ویژه در زمینه طراحی حرکات اصلاحی و تمرینات ورزشی را بیش از پیش نمایان می کند.

  • تغییرات الگوی امواج مغزی افراد با آمادگی شناختی متفاوت در دو گروه تیراندازان ماهر و مبتدی نظامی
    مرتضی ناجی، احمدعلی ناجی صفحه 4
    هدف

     بسیاری از موقعیت های غیرقابل پیش بینی و مبهم مستلزم استفاده از منابع شناختی و عاطفی است، اما استرس مانع از سازگاری با موقعیت می شود و آمادگی شناختی مدعی ایجاد این سازگاری علیرغم وجود مهارت و تجربه است. بنابراین، هدف این پژوهش مقایسه الگوهای امواج مغزی با آمادگی شناختی مختلف در دو گروه ماهر و مبتدی تیرانداز نظامی است.

    روش شناسی:

     پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه ای است که جامعه آماری آن تیراندازان نظامی بودند که داوطلب شرکت در پژوهش بودند. شرکت کنندگان شامل 42 نفر بودند که در دو گروه آمادگی شناختی پایین و بالا قرار گرفتند. سطح آمادگی شناختی همه افراد با استفاده از شبیه سازی موقعیت و واقعیت مجازی انجام شد. الکتروانسفالوگرافی افراد در دو گروه ثبت شد. داده ها با آزمون MANCOVA تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

     امواج مغزی بین دو گروه تفاوت معنی داری دارند و شدت امواج در گروه با آمادگی شناختی پایین بیشتر از گروه دیگر است که نشان می دهد فعالیت مغز برای واکنش به استرس در گروه با آمادگی شناختی پایین بیشتر از گروه دیگر است و مهارت در این بین تفاوتی ایجاد نمی کند.

    نتیجه گیری

     شاخص های فیزیولوژیکی و عصبی را می توان برای کاربردهای نظامی مهم در نظر گرفت. زیرا یافتن خصوصیات جسمانی با دقت کافی می تواند شواهد قابل اعتمادی برای انتخاب پرسنل نظامی یا بررسی اثربخشی آموزش ها باشد.

    کلیدواژگان: الکتروانسفالوگرافی، استرس، آمادگی شناختی، پرسنل نظامی، تیراندازی
  • احمدرضا عرشی، الهام شیرزاد، مجتبی عشرستاقی صفحات 89-99
    هدف

     رژه 90 درجه یکی از انواع رژه های نظامی است که می تواند به عنوان شکلی خاص از راه رفتن مورد تحلیل قرار گیرد. هدف از اجرای این تحقیق، بررسی کینماتیکی حرکت اندام تحتانی در رژه 90 درجه، براساس مدل یک تکه پا بود.

    روش شناسی:

     13 نفر از دانشجویان دانشگاه امام حسین (علیه السلام) در مقابل یک دوربین سرعت بالا به اجرای رژه 90 درجه با سرعت دلخواه پرداختند و حرکت آنها در صفحه سجیتال با فرکانس 300 هرتز ضبط شد. مفاصل ران و مچ پای راست آزمودنی ها نشان گذاری و فاصله مستقیم بین این دو مفصل به عنوان پا تعریف شد و کینماتیک حرکت پا و مفاصل ران و مچ پا در یک چرخه کامل اجرای رژه به کمک نرم افزار آنالیز حرکت تعیین گشت.

    یافته ها

     نمودارهای تغییرمکان، سرعت و شتاب برای حرکت زاویه ای پا و حرکت انتقالی مچ پا ارایه شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. میانگین سرعت پیشروی m/s 6/0 به دست آمد. منحنی شتاب زاویه ای پا دارای سه پیک بود و شتاب های عمودی، افقی و برآیند مچ پا به ترتیب سه، پنج و یک پیک مهم داشتند که ویژگی های حرکت اندام تحتانی را توصیف می کنند.

    نتیجه گیری

     رژه 90 درجه با سرعت ترجیحی، شامل دو مرحله استقرار و نوسان شامل می شود. در مرحله استقرار، پا مانند یک پاندول معکوس حول مفصل مچ پا دوران می کند. در مرحله نوسان به دنبال یک شتاب گیری اولیه، پا با حرکتی پاندولی حول مفصل ران، 90 درجه بالا می رود و پایین می آید. لحظه برخورد پا با زمین، لحظه بحرانی حرکت است که شتاب زیادی به پا وارد می کند.

    کلیدواژگان: رژه، کینماتیک، آسیب، حرکت پاندولی
  • بهزاد آریا، مرتضی میرزایی صفحات 125-135
    هدف

     یکی از عوامل مهم و موثر در افزایش توان رزم نظامیان آمادگی جسمانی است. یافتن روش های مطلوب افزایش آمادگی جسمانی نظامیان ضروری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک دوره تمرینات TRX بر آمادگی جسمانی تکاوران نیروی زمینی سپاه بود.

    روش شناسی:

     20 نفر از تکاوران نیروی زمینی سپاه به عنوان نمونه انتخاب و به دو گروه (10 نفر تمرینات TRX با میانگین سن 57/2  ± 80/25 سال، وزن 85/6   ± 40/74 کیلوگرم، قد 80/5  ± 20/175 سانتی متر و شاخص توده بدنی  28/1 ± 32/24 کیلوگرم در متر مربع؛ و10 نفر گروه کنترل با میانگین سن 90/2±70/27 سال، وزن 67/7  ± 60/74 کیلوگرم، قد 05/5 ±60/175، و شاخص توده بدنی 76/1 ± 18/24 کیلوگرم بر متر مربع) تقسیم شدند. برنامه تمرینی شامل یک دوره 6 هفته ای تمرینات TRX به صورت سه جلسه در هفته بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون t مستقل استفاده شد. سطح معناداری برای تمام آزمون ها 05/0>p در نظر گرفته شد.

    یافته ها

     پس از جمع آوری و تجزیه وتحلیل داده ها، مشخص شد تمرین TRX باعث افزایش معنادار تعداد شنا و بارفیکس، رکورد دوی سرعت، و پرس سینه و اسکات افراد می شود (05/0>p). همچنین، تمرین TRX باعث بهتر شدن رکورد 3200 متر دویدن آزمودنی ها شد، اما این بهبود رکورد از نظر آماری معنادار نبود (05/0<p).

    نتیجه گیری

     به طورکلی، به نظر می رسد یک دوره 6 هفته ای تمرین TRX باعث افزایش آمادگی جسمانی افراد می شود.

    کلیدواژگان: آمادگی جسمانی، تمرینات معلق، تی آر ایکس، نیروی زمینی
|
  • AmirHossein Rafiei, GholamAli Ghasemi, Morteza Shauhai Pages 1-23
    Objective

     Recognizing the physical fitness and functional capacity of military personnel is one of the important concerns of the country's armed forces. The purpose of this study was to compare the factors of physical fitness among law enforcement personnel.

    Methodology

     For this purpose, 20 members of the special police forces have been selected by simple random sampling. Then this number was randomly divided into two groups of intervention and control group.The intervention group was given physical exercises for 8 weeks. After 8 weeks, physical fitness tests (sit ups, knee tuck jump, chin ups, 60 meters speed running, agility test, push ups and Cooper test) were taken from both intervention and control groups.In this study, we examine the effects of physical fitness exercises on special police forces in the intervention and control groups. Parametric and non-parametric statistical tests have been used in the research.Data were analyzed by Mann-Whitney f and t-tests and the normality of the data was assessed by Shapirovilk and Kolmogorov-Smirnov tests. In this study, SPSS software version 26 with a significance level of p = 0.05 was used.

    Results

     Selected exercises have an effect on physical fitness factors such as (push ups, sit ups, chin ups and Cooper test). The 4×9 agility test and the knee tuck jump between the experimental and control groups did not have a significant effect. Mean number of sit ups (74), chin ups (34.6), push ups (79.61) and test time of 3200 meters (10.95) per minute were obtained.

    Conclusion

     In the staff of the special unit of the police force, physical fitness factors, such as: 60 meters, knee tuck jump and agility should be strengthened.

    Keywords: Physical Fitness, Special force, Law Enforcement, Mann-Whitney Nonparametric Test, Bootstrap Percent Confidence Interval
  • Identifying human dimensions effective in the development of physical fitness of military forces
    Amin Amini, Sadegh Pourali Page 2
  • Investigating the prevalence of deformities and their relationship with the level of physical fitness in Air Force military personnel
    Zahed Mantashloo, Morteza naji Page 3
    Objective

    The purpose of this research was to investigate the prevalence of deformities and their relationship with the level of physical fitness in Air Force military personnel.

    Methodology

    The statistical sample consisted of 300 employees of the Iranian Revolutionary Guard Corps Air Force in Tehran and Shiraz. The New York test was used to measure physical abnormalities, and upper limb balance (Y), explosive power, and functional motor screening tests were used to evaluate physical fitness. Kendall's correlation coefficient statistical test was used to check the relationship between the variables.

    Results

    The results of this research showed that the lowest score of participants was in kyphosis and the highest score was in geno valgum. I would say, the correlation was significant between functional motor screening with kyphosis , upper limb balance with kyphosis, explosive power with flat feet and functional motor screening with forward head deformity (p < 0.05).

    Conclusion

    It seems work environment can be effective in the occurrence of physical abnormalities. These findings show the need to pay more attention to the posture of Air Force military personnel, especially in the field of designing corrective movements and sports exercises.

    Keywords: deformities, Military Personnel, Physical Fitness, performance
  • Changes in the pattern of brain waves of people with different cognitive preparation in two groups of skilled shooters and military beginners
    Morteza naji, ahmad ali Naji Page 4
  • Ahmadreza Arshi, Elham Shirzad, Mojtaba Asherstaghi Pages 89-99
    Objective

    90-degree marching is a kind of military marching that can be analyzed as a special type of gait. The purpose of this research was kinematic evaluation of lower body in 90-degree marching based on one- segment model of the leg.

    Methodology

    Subjects of this study were 13 Imam Hossein University Students performing 90-degree military march at self-selected speeds recorded by a high speed camera at 300 fps from the sagittal plane. Two passive markers were placed on hip and ankle of the participants and the direct distance between these two markers was defined as leg. Kinematic of the leg, hip and ankle movement in a complete cycle of marching was analyzed using the motion analysis software.

    Results

    The profiles of displacement, velocity and acceleration to angular movement of the leg and curvilinear movement of the ankle were presented and analyzed. Average propulsion velocity was 0.60±0.14m/s. The leg angular acceleration curve had three peaks and the profiles of vertical, horizontal and resultant acceleration of the ankle showed three, five and one important peaks relatively. 90-degree marching was described based on these peaks which were the movement characteristics.

    Conclusion

    90-degree military marching at self-selected speed is consisted of stance and swing phases. In support phase, the leg rotates on the ankle as an inverted pendulum. In swing phase, following an initial acceleration, the leg goes up and come down during a pendulum movement around the hip. The moment of impact with the ground is the critical instant which may impose big accelerations to leg.

    Keywords: Marching, Kinematic, Injury, Pendulum Motion
  • Behzad Aria, morteza mirzaei Pages 125-135
    Objective

     One of the most important and effective factors in increasing the combat capability of the military is physical fitness. Therefore, finding desirable methods to increase the physical fitness of the military is essential. The aim of the present study was to investigate the effect of a TRX training course on the physical fitness of IRGC ground commandos.

    Methodology

     20 IRGC ground commandos were selected as a sample and divided into two groups of 10 TRX exercises with an average age of 25.80 + 2.57 years, weight 74.40 + 6.85 kg, height 175.20 + 5.80 cm and body mass index 24.32 + 1.28 Kg per square meter; And 10 people in the control group with an average age of 27.70 + 2.90 years, weight 74.60 + 7.67 kg, height 175.60 + 5.05 and body mass index 24.18 + 1.76 kg per square meter were divided. The training program consisted of a 6-week course of TRX exercises three sessions per week. Independent t-test was used to analyze the data. Significance level was considered p < 0.05 for all tests.

    Results

     After collecting and analyzing the data, it was found that TRX training significantly increases the number of push-ups and chin-ups, speed running record, and chest press and squat (p < 0.05). Also, TRX training improved the subjects' record of running 3,200 meters; But this record improvement was not statistically significant (p < 0.05)..

    Conclusion

     In general, a 6-week course of TRX training seems to increase physical fitness.

    Keywords: Physical Fitness, Suspended Exercises, T. R. X, Army Geround Forces