فهرست مطالب

فصلنامه اندازه گیری تربیتی
پیاپی 48 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مریم سادات شواکندی*، محمدرضا اسدی یونسی، مجید پاکدامن صفحات 7-32

    هدف از پژوهش حاضر، ساخت وبررسی ویژگی های روان سنجی و ساختارعاملی مقیاس ادراک از کمال گرایی والدین بود. پس از تهیه نسخه اولیه مقیاس ادراک از کمال گرایی والدین (فرم پدر وفرم مادر)، به منظور بررسی ویژگی های روان سنجی آن از میان کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم شهربیرجند که درسال تحصیلی 1400-99در پایه های دهم، یازدهم ودوازدهم، در 27 آموزشگاه این شهر مشغول به تحصیل بودند، 315 دانش آموز در این پژوهش مشارکت داشتند. به منظور بررسی روایی سازه ی پرسشنامه ادراک از کمال گرایی والدین از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل مولفه های اصلی با چرخش اکواماکس نشان داد پرسشنامه ادراک از کمال گرایی والدین از چهار خرده مقیاس انتظارات بالای والدین، معیارهای بالای والدین، درونی سازی ملاکها و پذیرش مشروط تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ساختار چهار عاملی مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد. علاوه بر تحلیل عاملی، همبستگی پرسشنامه ادراک از کمال گرایی والدین با پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی (سولومون و راثبلوم، 1984) و تمایز بین دو گروه از دانش آموزان اهمال کار و غیراهمال کار به عنوان شواهد روایی سازه پرسشنامه استفاده شد که از لحاظ آماری معنی دار بود. همسانی درونی مولفه های پرسشنامه ادراک از کمال گرایی والدین با استفاده از روش آلفای کرونباخ مناسب بودند. در مجموع یافته های به دست آمده نشان داد که مقیاس حاضر، ابزاری است که پایایی (ثبات، همسانی درونی) وروایی مناسب برای سنجش ادراک کمال گرایی والدین را داراست و می تواند مورد استفاده پژوهشگران و مشاوران قرار گیرد.

    کلیدواژگان: کمال گرایی والدین، ادراک از کمال گرایی والدین، سنجش کمال گرایی
  • فاطمه اصل دهقان*، سیده منور یزدی صفحات 33-51
    امید از مهمترین عناصر روان درمانی به شمار می رود و وجود آن در اثر بخشی درمان ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روا ن سنجی مقیاس امید درمانگران در نمونه ایرانی انجام گرفت. این مطالعه از نظر هدف کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شد. 310 نفر از جامعه مشاوران و روانشناسان ایرانی از طریق فراخوان اینترنتی در این پژوهش شرکت داشتند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از : مقیاس های امید به مراجع (بارتولومیو و همکاران، 2019)، شکوفایی (دینر، 2010) و حالت امید (اشنایدر، 1996). بررسی روایی سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. پایایی سازه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، برازش مطلوب شاخصها و ساختار سه عاملی پرسشنامه را تایید کرد. همبستگی نمرات مقیاس امید درمانگر به مراجع با مقیاس حالت امید و مقیاس شکوفایی، روایی همگرای مقیاس را تایید کرد. در بررسی پایایی، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و ابعاد آن در حد مطلوب بود. بر اساس نتایج، نسخه فارسی مقیاس امید به مراجع درمانگران از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است و می تواند در نمونه مشاوران و روانشناسان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: امید، روان سنجی، روان شناسان، مشاوران، مقیاس
  • فرزانه فدوی، فرزاد زندی*، هوشنگ جدیدی صفحات 53-75

    هدف پژوهش تدوین و بررسی ساختار عاملی مقیاس وانمودگرایی تحصیلی بین دانشجویان پرستاری بود. لذا تحقیق همبستگی، از نوع تحقیقات توصیفی بوده و جامعه آماری شامل دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید. بر اساس نرم افزار G*power حجم نمونه ای به اندازه 220 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات ابتدا از منابع نظری و تجربی برای طراحی اولیه سوالات وانمودگرایی تحصیلی استفاده شد. سپس از ابزار محقق ساخته مبتنی بر مبانی نظری و تجربی که شامل 39 سوال بود، استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های روان سنجی و روش تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج تحلیل مبانی نظری و تجربی مرتبط با وانمودگرایی تحصیلی، 39 نشانگر را در این ارتباط در 5 مولفه اصلی: احساس ناتوانی، کنترل بیرونی و حمایت های خانوادگی، انتظارات دیگران، احساس فریبکاری و احساس گناه مشخص نمود. تحلیل-های آماری مقدار ریشه دوم میانگین مجذورات خطای تقریبی (RMSEA) برابر با 068/0 بوده و درنهایت ابزار وانمودگرایی با 5 مولفه نهایی مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج و همخوانی با مبانی نظری و تجربی نتیجه گیری می شود که ابزار وانمودگرایی تحصیلی که در این پژوهش تدوین گردید را می توان برای تشخیص افراد با وانمودگرایی تحصیلی و ارتباط آن با سایر متغیرهای موثر بر عملکرد تحصیلی مورداستفاده قرارداد.

    کلیدواژگان: اعتباریابی، وانمودگرایی، وانمودگرایی تحصیلی، مقیاس
  • اعظم منصوری نیک*، ایران داودی، عبدالکاظم نیسی، مهناز مهرابی زاده هنرمند، محمدرضا تمنایی فر صفحات 77-98
    مقیاس آگاهی از بدن شی انگاشته یک مقیاس برجسته از سازه های کلیدی در پیشینه تصویر بدن است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس آگاهی از بدن شی انگاشته در زنان صورت گرفت. جامعه پژوهش حاضر کلیه دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که 290 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس آگاهی از بدن شی انگاشته (مک کینلی و هاید،1996)، پرسشنامه طرح واره ظاهر (کش و لابارج، 1996) و خرده مقیاس جهت گیری ظاهر پرسشنامه روابط چندبعدی بدن - خود- ظاهر (کش، 2000) استفاده شد. روایی مقیاس آگاهی از بدن شی انگاشته با استفاده از روش های تحلیل عامل تاییدی و روایی همگرا سنجیده شد و پایایی مقیاس با روش های همسانی درونی و تنصیف ارزیابی شد. ضرایب همبستگی بین آگاهی از بدن شی انگاشته و عامل های آن (پایش بدن، شرم بدن و باورهای کنترل ظاهر) با طرح واره ظاهر و جهت گیری ظاهر نشان داد که مقیاس فوق از روایی همگرای خوبی برخوردار است. ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای کل مقیاس و عامل های آن (پایش بدن، شرم بدن و باورهای کنترل ظاهر) به ترتیب 71/0، 78/0، 75/0 و 65/0 محاسبه شد. همچنین ضرایب پایایی کل مقیاس به روش تنصیف (اسپیرمن - براون و گاتمن) 50/0 و برای عامل های آن (پایش بدن، شرم بدن و باورهای کنترل ظاهر) در دامنه 65/0 تا 71/0 و به روش بازآزمایی پس از چهار هفته برای نمره کل 79/0 و برای عامل های آن (پایش بدن، شرم بدن و باورهای کنترل ظاهر) به ترتیب 83/0، 66/0 و 63/0 به دست آمد. نتایج پژوهش بیانگر این بود که مقیاس آگاهی از بدن شی انگاشته در ایران از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار است.
    کلیدواژگان: مقیاس آگاهی از بدن شی انگاشته، شیء انگاری بدن، پایایی، روایی
  • عباس عباس پور*، حمید رحیمیان، محمدرضا مهرگان، هادی احمدنیا صفحات 99-120

    مطالعه حاضر به منظور تعیین کارآیی نسبی واحدهای اداری آموزش و پرورش استان زنجان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی داده ها (DEA) صورت پذیرفته است. این مطالعه از یک رویکرد کمی بهره برده، به لحاظ روش، توصیفی-مقطعی بوده و برای پاسخگویی به سیوال های پژوهش از ابزار بررسی اسناد و مدارک اداری استفاده شده است. برای تعیین کارآیی، ابتدا با استفاده از پرسشنامه، نظرات خبرگان در خصوص متغیرهای ورودی و خروجی دریافت شد و سپس با استفاده از روش Borda به تعیین و انتخاب این متغیرها اقدام شد. با استفاده از مدلCCR خروجی محور، از تعداد 14اداره آموزش و پرورش یک اداره کارآ و بقیه ناکارآ و با استفاده از مدل BCC خروجی محور، تعداد 3 اداره به عنوان کارآ معرفی شدند. به منظور استفاده از نتایج مطالعه در برنامه ریزی و بهینه کاوی، مقادیر بهینه هر متغیر به تفکیک ادارات آموزش و پرورش ارایه شد تا از این مقادیر برای هدفگذاری و برنامه ریزی استفاده شود. در پایان به وسیله مدل اندرسون-پترسون به رتبه بندی ادارات آموزش و پرورش از لحاظ میزان کارآیی مبادرت شد.

    کلیدواژگان: کارآیی، اندازه گیری عملکرد سازمانی، بهینه کاوی، برنامه ریزی آموزش و پرورش
  • زهره صادقیان*، حمید علیزاده صفحات 121-151

    هدف این پژوهش، ساخت و اعتبار یابی جهت تشخیص ناتوانایی یادگیری ویژه (فرم ویژه معلم)، بر اساس دی اس ام-5 یا به عبارت دیگر؛ کتاب راهنمای تشخیص و آماری اختلال های روانی (2013) است . روش این پژوهش توصیفی از نوع کاربردی است. نمونه گیری با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای انجام شد.حجم نمونه در کل 304 نفر دانش آموز پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی دبستانهای شهر تهران بود. البته توجه به این نکته ضروری است که تشخیص ناتوانی یادگیری در پایه های اول ابتدایی امکان پذیر نیست و نمونه گیری در این تحقیق صرفا برای پژوهش بیشتر درموردکودکانی که احتمال می رود در آینده در معرض خطر ناتوانی یادگیری باشند، انجام شده است. دانش آموزانی که این پرسشنامه ی فرم ویژه ی معلم برای آنها اجرا شد، به جزپایه ی اول ابتدایی، از قبل در مراکز ناتوانی یادگیری، مبتلا به ناتوانی یادگیری تشخیص داده شده بودند. با توجه به گذشت 6 ماه از سال و توانایی بسیار ضعیف کودکان پایه ی اول"درزمینه ی عملکرد یادگیری بر اساس گزارش معلم" پرسشنامه در مورد آنان نیز اجرا شد. برای ساخت این پرسشنامه د مراحل زیر طی شد: 1- بررسی مبانی نظری 2 -تهیه ی مخزن جملات براساس دی اس ام-5 3- اجرای آزمون مقدماتی آزمون 4- ساخت یک پرسشنامه 42 گویه ای متشکل از دوپرسشنامه الف: پرسشنامه ی ناتوانی یادگیری ویژه شامل 9 سوال ب: پرسشنامه ی نشانگر خواندن ، نوشتن وریاضی شامل 33 سوال5- دومرحله اجرا؛ همزمان با تعیین ویژگیهای آماری واعتبار محتوایی زمون"مرحله اجرای ابتدایی برروی 50 نفر برای تعیین پایایی اولیه و مرحله ی اجرای بعدی بر روی 304 نفر" 6- نهایتا ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) پرسشنامه که شامل دوبخش بود، محاسبه شد. در بخش ابتدایی ضریب اعتبار ناتوانی یادگیری ویژه %72 بود. و ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) محاسبه شده ودر بخش دوم "شاخصه های نوشتن خواندن وریاضی" 87/3 بود. نتایج آماری انتهایی، منجر به حذف 3 سوال در قسمت نشانگر ها شد. درنهایت پرسشنامه اصلی با39 سوال باقی ماند. میانگین بالای مولفه ها با توجه به اجرای پرسشنامه برای دانش آموزان با اختلال ناتوانی یادگیری درسطح قابل قبولی بود.

    کلیدواژگان: ساخت و اعتباریابی، ناتوانی های یادگیری ویژه، نشانگر خواندن، نوشتن وریاضی، دی اس ام-5
|
  • Maryam sadat Shavakandi *, MohammadReza Asadi Younesi, Majid Pakdaman Pages 7-32

    The purpose of this study was to construct and scrutiny Psychometric characteristics and Factor Structure of the Perception of Parental Perfectionism Scale . After Preparing the Original version (Father form and mother form) 315 students participated in the study who were studying in the girls’ high school in the 10th, 11th and 12th grades in 27 schools of Birjand in the academic year of 1400-99. Exploratory and confirmatory factor analysis were used In order to analys the structural validity of the Perception of Parental Perfectionism questionnaire.The results of analysing the main components with rotation Equamax showed that perception of Parental Perfectionism consisted of four sub scale of high expectations of parents, high standards of parents, internalization and conditional acceptance. the results of the confirmatory factor analysis showed that the structure of four factors of scale had good fit with data in addition to factor analysis, the correlation this questionnaire with the academic Procrastination questionnaire of solomon and Rothblum (1984) and the distinction between two groups of neglected students was used as evidence of structural validity of a questionnaire, which was statistically meaningful. internal consistency of the components of the perception of parental Perfectionism questionnaire using cronbach's alpha method was fit . overall, the findings indicated that the present scale is a tool that has the appropriate reliability (stability, internal consistency) to measure the perception of Parental Perfectionism and it can be used by researchers and consultants.

    Keywords: Parental Perfectionism, the perception of Parental Perfectionism, assesment of Perfectionism
  • Fateme Asl Dehghan *, Seyedeh Monavar Yazdi Pages 33-51
    Hope is one of the most important elements of psychotherapy and is essential for the effectiveness of treatment. The aim of this study was to evaluate the psychometric properties of the Therapist Hope for Clients Scale in an Iranian sample. In this study, 310 counselors and psychologists participated through an online call. The instruments were the therapists' Hope for Clients Scale (THCS), State Hope Scale and Flourishing Scale. The construct validity was evaluated using confirmatory factor analysis. Confirmatory factor analysis showed optimal goodness of fit indices and supported the three domains of the THCS measure in the present sample. The correlation between the THCS and its three dimensions, the flourishing Scale and the Hope Scale provides convergent validity for the three THCS scales. The Cronbach's alpha values was appropriate for the scale and its dimensions. The results of the analysis showed that the THCS has appropriate validity and reliability for assessing therapists' hope and can be used among the Iranian counselors and psychologists.
    Keywords: Hope, Psychometrics, psychologists, counselors, Scale
  • Farzaneh Fadavy, Farzad Zandi *, Houshang Jadidi Pages 53-75

    This study aimed to develop and investigate the factor structure of the academic imposter scale among nursing students. The research method was descriptive correlational research that the statistical population consisted of all students of Kurdistan University of Medical Sciences who were selected using a simple random sampling method. Based on G*power the software A sample size was randomly selected as 220 students of the paramedical school. To collect information, theoretical and empirical sources were used to plan the initial design of educational pretension and after a researcher-made tool based on practical and experimental foundations, which included 39 questions. SPSS and AMOS with psychometric and confirmative analysis methods were used to analyze the data. The results of analyzing theoretical and empirical basics associated with academic imposter 39 markers about an academic imposter in 5 main components of disability, external control, and family support, the expectations of others, felt deception and felt guilty. The result in statistical analysis of the confirmatory factor analysis showed that the RMSEA was confirmed by 0.068 and ultimately proved that the tool with five final components based on quantitative results. Finally, based on the results obtained in this study and the consistency of these results, with theoretical and empirical foundations, the conclusion is that educational instruments in this study can use to detect individuals with the academic imposter and relate to other variables affecting academic performance Use.

    Keywords: validation, Imposter, Academic Imposter, Scale
  • Azam Mansourinik *, Iran Davoudi, Abdolkazem Neisi, Mahnaz Mehrabizade Honarmand, Mohammadreza Tamannaeifar Pages 77-98
    Objectified Body Consciousness Scale is a prominent scale of the key construct in the body image literature. The purpose of this study was to investigate the Psychometric properties of the Persian version of Objectified Body Consciousness Scale in women. 290 female undergraduate students of Shahid Chamran University of Ahvaz who were selected by multi - stage random sampling participated in this research. In order to collect information the Objectified Body Consciousness Scale (McKinley & Hyde,1996), Appearance Schemas Inventory (Cash & Labarj,1996) and appearance orientation subscale of Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire -Appearance Scale (Cash,2000) were used. The validity of the OBCS was measured using confirmatory factor analysis and convergent validity, and the reliability of the scale was assessed by internal consistency and Half-Split. Confirmatory factor analysis indicated an acceptable fit of the extracted model. Correlation coefficients between the OBCS and its factors (body surveillance, body shame and appearance control beliefs) with appearance schema and appearance orientation showed that the scale has good convergent validity (p <0.01). Cronbach's alpha reliability coefficient for OBCS and its factors (body surveillance, body shame and appearance control beliefs) were calculated to be 0.71, 0.78, 0.75 and 0.65, respectively. Also, the reliability coefficients of the OBCS were obtained by Half-Split method (Spearman-Brown and Guttman) 0.50 and for its factors (body surveillance, body shame and appearance control beliefs) in the range of 0.65 to 0.71, and by retest method 0.79 and for its factors (body surveillance, body shame and appearance control beliefs) 0.83, 0.66, and 0.63 respectively after four weeks. The results indicate that the OBCS in Iran has a good validity and reliability.
    Keywords: Objectified Body Consciousness Scale, body objectification, reliability, validity
  • Abbas Abbaspour *, Hamid Rahimian, Mohamadreza Mehregan, Hadi Ahmadnia Pages 99-120
  • Zohreh Sadeghian * Pages 121-151

    The objective of this this research, making and reliabilityn of technical specifications of the scale For diagnosis specific learning disability(Special form teacher) is According to the DSM-5 . Samplers was by using multi stage randomized cluster sampling. Current study method was descriptive and applied. Sample size for Teacher rating Scale was 304 and consists of 149 male, 155 female students in first through fifth grades of primary school. Of course is necessary to attention to this point that the first grade of primary diagnosis a learning disability can not be And sampling in the base was done purely for more research In the case of children who are likely in the future being at risk Exposed to learning disabilities. Students who were administered the questionnaire Special form of teacher In case they, Except first grade of primary; Already had been diagnosed with learning disabilities in the learning disability centers. With regard to six months traverse the years And the inability of many poorly children first grade in the field of learning performance based on teacher report check list Was implemented for them. For making this questionnaires The following steps were performed:1- Investigated theoretical foundations and Research history2- Providing Source The sentences source according to DSM-5 3- Preparation and implementation of pilot testing, removal of inappropriate phrases4- making a questionnaire with 42 items; Consists of two questionnaires A: Specific learning disability questionnaire contains 10 questions B: Questionnaire Specifire of Reading, Writing and Math includes 32 questions. in the ultimate execution and determine the statistical properties and The content validity of test Reliability (Cronbach's alpha) was calculated. reliability in the preliminary check list of specific learning disability was %72. in the the second check list Reliability Specifires of Reading, Writing and Math was %873 .

    Keywords: maiking, reliability, Specific learning disabilities, Specifires of Reading, Writing, Math, DSM-5