فهرست مطالب

فصلنامه حکمت و فلسفه
سال هجدهم شماره 4 (پیاپی 72، زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/04/05
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مهرداد احمدی*، محمدرضا اسدی صفحات 1-23
    هیدگر معتقد است که سوژه بازنمودی در اصل سوژه ای است که در بازنمایی موجود را اراده می کند. به طوری که بسط دامنه های بازنمایی انسان و رسوخ او در واقعیت با بسط اراده و اظهار اراده او در عالم نسبت مستقیمی پیدا می کند. او فکر  می کند که اراده معطوف به قدرت نیچه درواقع چیزی جز اظهار ذات سوژه بازنمایاننده نیست که تا پیش از نیچه ناگفته مانده بود. بااین حال پس از نیچه و به واسطه افتادن در ساحت تکنولوژی که مسیران از رهگذر نیچه و کل غرب هموار می شود، انسان دیگر نه سوژه بازنمایاننده، بلکه به بازنموده ی اراده برای اراده بدل شده و خود را درون نظام های بازنمایی عظیمی پیدا می فهمد. از این جاست که این مقاله فهم هیدگر از وضعیت تکنولوژیک عصر فعلی را نه در مقام وضعی تازه و جدا از اوضاع پیشین، بلکه به عنوان حوالت وجود، در نسبت با غرب رومی همچون افق حقیقت در مقام استیلا و بازنمایی تفسیر می کند. بر این اساس تکنولوژی در اصل ناظر بر وضعیت انسانیت معاصر است آن هم چنان که بر موجودات و خود را منکشف می کند. این انکشاف ذیل نظام های بازنمایی ای کار می کند که در وهله اول بجای آنکه موجودات را تبدیل به منابع مصرف نماید، با عزل خودآیینی از او، سوبژکتیویته اش را سلب می کنند. چنین رخدادی انسان را از کانون روایت عالم به نفع نیروهای تکنولوژیکی که مظاهر گوناگونی از سیاست تا فرهنگ و رسانه می توانند به خود بگیرند، کنار می زند.
    کلیدواژگان: سوژه، بازنمایی، اراده، بازنموده
  • محمدتقی ایمان*، علی بندرریگی زاده صفحات 25-53

    ایده هایی که در ذهن انسان تثبیت شده اند و علاوه بر ساحت غیرانضمامی، ساحت انضمامی حیات او نیز تحت تاثیرات موسع و ژرف آن ها است ایده هایی اند که شبح وارگی شان در صورت بندی ای که اشتیرنر از جهان انسانی پیش روی ما نهاده است برجسته و پررنگ است. علی رغم برخورداری اشباح ایده ها از این مشخصات، که همانا مشخصات امر ذاتی هستند، ارایه طرح کلی غیرذاتی از آن ها امری تحقق پذیر است. این طرح، که بر واگشایی دوگانگی ای مفهومی در نظام فلسفی دولوز مبتنی است، خود گشاینده خوانشی است که شبح وارگی ایده در آن مبنای آشکارگی ذاتی بودن ساحت دال مفهومی «انسان» است. این خوانش اشتیرنری آشکارکننده این امر است که ساحت مذکور تجسم ناکثرت مند عناصر برسازنده خود است.

    کلیدواژگان: شبح، ذات، دال انسان، اشتیرنر، دولوز
  • فرهاد بدیعی*، علیرضا آقاحسینی، علی علی حسینی، سید جواد امام جمعه زاده صفحات 55-90
    تحلیل اقتدارگرایی در نظامهای سیاسی، با استفاده از نظریات ارایهشده در حوزه فلسفهزبان، مبنای اصلی ایننوشتار بوده است. پرسش اصلی این نوشتار نیز این بوده که با استفاده از کدام مولفه ها در پساساختارگرایی میتوان فرایند عبور از اقتدارگرایی را آغاز نمود و اینکه با نگاه پساساختارگرایانه اصوال این عبور چگونه خواهد بود. برای رسیدن به پاسخ ابتدا با استفاده از روش توصیفی در مورد پساساختارگرایی البته بر اساس دیدگاه های ویتگنستاین و دریدا توضیحاتی ارایهشده و تالش شده تا مولفه های درون آن مشخص گردد. بعدازآن تالش شده تا با استفاده از مولفه های موجود در پساساختارگرایی، اقتدارگرایی در نظامهای سیاسی تحلیل شود. پسازآن عبور از اقتدارگرایی مدنظر بوده و تالش شده با نگاه پساساختارگرایانه در مورد چگونگی این عبور توضیحاتی ارایه شود. در پایان نیز در مورد نوع حکومتی که با ویژگیهای پساساختارگرایی نزدیکی بیشتری دارد، توضیحاتی آورده شده است. نتیجه اصلی این نوشتار این بوده که در پساساختارگرایی ویژگیهایی وجود دارد که توجه به آنها در حوزه سیاست، میتواند برای عبور از اقتدارگرایی راهگشا باشد. ماهیت اجتماعی زبان، تغییرپذیری، تکاملپذیری، مرکز زدایی، بیپایان بودن تفاوتها و عدم تثبیت معنایی برخی از این ویژگیهای هستند
    کلیدواژگان: ساختارگرایی، پساساختارگرایی، اقتدارگرایی، بازیهای زبانی، مکمل
  • مریم طهماسبی، سید عباس ذهبی*، احمد بهشتی، بابک عباسی صفحات 91-118

    چگونگی رویت شیء و رخ دادن خطاهای حسی از پرسشهای پیشرو در هر نظام معرفتی ازجمله در معرفتشناسی طوسی است. اهمیت این مسیله به این دلیل است که حواس و داده هایشان آغازگر فرایند تحقق یافتن معرفتی یقینی نسبت به اشیاء هستند. در این مقاله سعی میشود در بخش اول، دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره نحوه ابصار بررسی گردد؛ سپس در بخش دوم با تمایز نهادن میان احساس و ادراک حسی و بررسی قوای ادراکی چگونگی و محل وقوع خطا ازنظر وی تبیین گردد. بنابر یافته های تحقیق در بخش اول، طوسی را باید از فیلسوفان معتقد به خروج شعاع دانست اما نه خروج به معنای رایج آن. بر همین اساس خطای حسی نیز از منظر او معنا ندارد. لکن این به معنی نفی خطاهای ادراکی نیست. در بخش دوم، این نظر طوسی با لحاظ دو رویکرد سلبی و ایجابی بررسی میشود. او در نگاه سلبی معتقد است خطا در مرحله احساس بصری، رخ نمیدهد و بنابراین محسوس به معنای داده های حس که از طریق اندامهای حسی حاصل میشود عاری از خطا است؛ زیرا ابصار به واسطه خروج شعاع محقق میشود. در رویکرد ایجابی نظر وی این است خطا به ادراک حسی و داوری عقل بازمیگردد و تحت تاثیر قوه خیال رخ میدهد. به تعبیر دیگر منشا وقوع خطا، در تطبیق دادن محسوس با واقعیت خارجی است که این امر در حیطه فعل عقل است. بدین ترتیب گرچه عقل در معرض لغزش و خطا است اما این مسیله به معنایبیاعتباری معرفت نخواهد بود.

    کلیدواژگان: ابصار، احساس، ادراک حسی، خطای حسی، خروج شعاع، نصیرالدین طوس
  • علی سلطان زاده*، سید حسن حسینی سروری صفحات 119-141
    طرفداران فلسفی ایده پیشرفت معتقدند که وضعیت انسان در طول تاریخ و تا به امروز، درمجموع بهتر شده است و در آینده نیز بهتر خواهد شد. آدورنو در نوشته های خود آورده که انسان تا به امروز پیشرفتی نکرده، اما امکان پیشرفت در آینده وجود دارد. بهاینترتیب موضع آدورنو به این صورت میشود که او با ایده پیشرفت مخالف نیست، بلکه با این ادعا مخالف است که پیشرفت در تاریخ بشریت محقق شده است. ادعای ما در این مقاله این است که با توجه به کتاب دیالکتیک روشنگری، فقط فجایع قرن بیستم، دلیل آدورنو برای عدم تحقق پیشرفت در تاریخ بشریت نیست، بلکه او به حاکمیت دیالکتیک عقالنیت و سلطه بر تاریخ انسان معتقد است. اگر این ادعا را بپذیریم، آنگاه باید گفت چنین عقیدهای حتی امکان پیشرفت در آینده را نیز از بین میبرد.
    کلیدواژگان: آدورنو، پیشرفت، روشنگری، فلسفهتاریخ، عقالنیت، پیشرفت گذشتهنگر، پیشرفت آینده
  • علی سنایی* صفحات 143-169

    در این نوشتار با رجوع به برخی از مهمترین آثار افالطون، دیدگاه او را درباره شر تبیین میکنیم. با توجه به اینکه او محسوسات را نمودی ضعیف از حقایق الیتغیر مثل میداند، زمینهساز این دیدگاه در سنت نوافالطونی میشود که شر جنبه عدمی دارد. این نگرش از رویکرد واقعگرایانه به حیات فاصله دارد زیرا زندگی موجودات زنده به نحو عام و زندگی انسان به نحو خاص با انواعی از شرور متافیزیکی مواجه است و انسان به عنوان موجودی صاحباختیار، دستخوش یا منشا شر اخالقی نیز هست. هرچند بر اساس خوانشی خاص میتوان طرح عالم مثل افالطون را در پرتو مواجهه او با مرگ سقراط و تالش برای فراروی از آن جستجو کرد ولی به خاطر نگرش حاکم بر دنیای باستان که مبتنی بر نظام طبقاتی است، افالطون نیز رویکرد نخبه گرایانه اتخاذ مینماید و بهجای تاکید بر مسیولیتهای فردی به تاسی عوام از فیلسوف به عنوان الگوی تجرد عقلی و فضایل اخالقی در جامعه اشاره میکند. این در حالی است که در جامعه مدرن که ارزشهای فردی اهمیت مییابد، ارتباط موثقی بین مسیله شر و مسیولیت اجتماعی برقرار میشود. با رجوع به فلسفه جوسایا رویس که او نیز همچون افالطون متفکری ایدیالیست است، میتوان دریافت که ایدیالیسم معاصر در عین نگاه خوشبینانه و کلگرایانه به جهان نمیتواند واقعیت شر را نادیده بگیرد. رویسهم واقعبینانه به رنجهای بشری مینگرد و هم با توجه به مبانی نظری خود بر رویکرد مسیوالنه برای کاهش رنج و زدودن کاستیهای اجتماعی تاکید میکند

    کلیدواژگان: جوسایا رویس، وفاداری، افالطون، شر، مسئولیت اجتماعی، الهیات ایدئالیستی
  • علی عبدی* صفحات 171-193

    مقاله حاضر با روش تحلیلی- انتقادی خود، مسیله شر را از منظر غایت شناسی اخلاقی کانت بررسی میکند و از همین منظر و الهیات مومنانه مرلین مککورد آدامز را مورد ارزیابی قرار میدهد. در نگاه کانت، شر منزلت خاصی در طبیعت ندارد، بلکه صرفا یکی از امکانات محتمل در طبیعت، در مقام فعلیت یافتن قوای آن است. راه چاره انسان برای مجال ندادن به شر در تقویت قوای عقالنی و اخالقی انسان و انشاء دستور اخلاقی مطلقی است که انسان را برخالف سوایق طبیعی خود به موجود عقالنی و متخلق تبدیل سازد و با صبغه عمومی خود روابط انسانها را سامان بخشد. خدای کانت ایدهای است که از پی توجه به ندای وجدان اخلاقی و به عنوان خیر اعال بر فراز جهان مفروض و مقدس انگاشته میشود. با این وصف، طبیعت در خوانش اخالقی و غایی آن در نقد سوم کانت در مسیر بهروزی انسان و جهان حرکت میکند و میتوان آنرا در نهاد و بنیان دور از خصلت شریرانه دانست. از سوی دیگرم. م. آدامز به عنوان متاله مسیحی زیسته در جهان مدرن، طی تالش برای خوانشی متمایز از مسیله شر، آنرا به عنوان شرط تشبه انسان به خدا از مجرای تجربه ی رنج الوهی تعبیر کرده است. تفسیری از شر و اخالق که با رجوع به خوانش کانت از ماهیت شر و اخلاق، از حیث مبنا و پیامد غیراخالقی است

    کلیدواژگان: الهیات مسیحی کانت، غایتشناسی، مسئله شر، مرلین مککورد آدامز
  • هومن محمد قربانیان* صفحات 195-217
    در دیدگاه رایج درباره رابطه میان مقوالت زبانی و مقوالتی وجودشناختی که از ارسطو به ما رسیده است، مقوالت نحوی تطابق کاملی با مقوالت متافیزیکی دارند و مدلول لفظی که موضوع جمله است جزو مقوله وجودی متفاوتی نسبت به مدلول لفظ محمول است. این دیدگاه به عدم تقارن وجودشناختی موضوع و محمول شناخته میشود و در منطق ارسطو به یک شکل و در منطق فرگه به شکل دیگری تایید میشود؛ اما تقارن وجودی موضوع و محمول نیز طرفدارانی دارد. اگر مدلول موضوع و محمول ازلحاظ وجودی باهم تفاوت اساسی نداشته باشند، میتوان زبانی خنثی داشت که در آن بتوان جای موضوع و محمول را در هر جمله بامعنایی عوض کرد؛ اما همانطور که در این مقاله نشان میدهیم چنین زبانی ازنظر نحوی به تناقض میانجامد و ناسازگار است. همچنین ازنظر سمانتیکی در این زبان تعمیمهای علمی بیمعنا و هر جمله وجودی صادق خواهد بود؛ بنابراین زبان خنثی کفایت الزم را ندارد و بر اساس آن نمیتوان از تقارن موضوع-محمول دفاع کرد
    کلیدواژگان: : مقوالت زبانی، مقوالت منطقی، مقوالت متافیزیکی، تقارن موضوع-محمول، زبان خنثی
  • سجاد ممبینی* صفحات 219-244
    تامل در هستی به مثابه کرداری زبانی، همواره یکی از کارویژه های متعالی ادبیات بوده است. این مسیله در خیام نمود قابل توجهی داشته، به نحوی که کار خیام را می توان پیش از هر چیز نوعی پروژه پروبلماتیک پرسش از هستی قلمداد نمود. در پژوهش حاضر سعی گردید با رویکردی ماتریالیستی و از منظری پساساختارگرا، به ادراکات هستی شناختی تازه ای از شیء خیامی دست یافت. در اینجا، شناسایی یک سری همگرا از اشیاء از یک سو و طرح ایده تبدیل و انتقال به مثابه مکانیسم زیربنایی در خیام از سوی دیگر، امکانات تحلیلی نیرومندی برای صورت بندی های هستی شناختی تازه ای از شیء خیامی، در اختیار نهاد. طرح ایده تبدیل و انتقال نشان داد که سری هم گرای اشیاء به طور بی وقفه ای در اتصال با یکدیگر قرار گرفته و با تولید نسبت هایی تازه، روندی از قلمرو گستری فیزیکی را به نمایش می گذارد. درنهایت و با تحلیل نظری این روابط توسیعی و گسترش یابنده شیء، چهار ایده هستی شناختی پایان ناپذیری هستی، حافظه مندی شیء، درون گستری میل (اقتصاد ادیپی میل) و فتیشیسم، به مثابه دستاورد مواجهه ای سمپتوماتیک با خیام ارایه گردید.
    کلیدواژگان: خیام، ماتریالیسم، سری هم گرا، شیء خیامی، تبدیل و انتقال
|
  • Mehrdad Ahmadi *, Mohamadreza Asadi Pages 1-23
    Heidegger believes that the subject of representation is essentially a subject that wills the represented in every representation in a way that the expansion of the domains of human representation and going through the reality and determining it as a subject is directly related to the expansion of his will and expression of his will in the world. When Nietzsche answers the question of what is the being of beings with the will to power in fact he expresses the hidden source of all representational tradition which was unsaid to him. For Heidegger, the will to power brings subjectivity to its end. and end which culminated in our technological age of reducing humanity to be a representation of a greater will that Heidegger calls will to will. But the article approaches the problem just mentioned not as a distinguished phenomenon but treats it totally in the tradition of the west as emerged in the light of the essence of truth as dominant in Rome. Having this in mind, we argue that the technological age is the reversal of representational relation which delivers man over the darkest night of his destiny and consequently decentralizes him in favor of a bib picture of the world which is able to give a coherent narration from everything. It is this inhuman and also technological narration that extracts the subjective will of the representing subject.
    Keywords: Subjectivity, will, Technology, Representation
  • MohammadTaghi Iman *, Ali Bandarrigizadeh Pages 25-53

    The ideas that have been fixed in a human’s mind, and the abstract realm of his life, in addition to its concrete realm is under their extensive and deep affections, are ideas whose spectrality is manifested in Stirner’s formulation of the human world. Despite encompassing thesecharacteristics, which are the characteristics of the essential, the specters of ideas are open to presenting an inessential project. Such this project, which is based on disclosing a conceptual binary in Deleuze’s philosophical system, discloses a philosophical reading which manifests the spectrality of idea as a basis for the essentiality of a certain sphere that “human” conceptual signifier constructs. This Stirnerean reading reveals that such a sphere is the non-pluralistic embodiment of its constituent elements.

    Keywords: Specter, Essence, Human Signifier, Stirner, Deleuze
  • Farhad Badiee *, Alireza Aghahosseini, Ali Alihosseini, Seyed Javad Emam Jomeh Zadeh Pages 55-90
    The analysis of authoritarianism in political systems, using theories presented in the field of philosophy of language, has been the main basis of this article. The main question of this article was: which components in poststructuralism can be used to start the process of passing authoritarianism and what will this transition look like from a poststructuralist point of view? In order to reach the answer, first by using the descriptive method of poststructuralism, of course, based on the views of Wittgenstein and Derrida, explanations are provided and an attempt has been made to determine the components inside it. After that, an attempt has been made to analyze authoritarianism in politicalsystems by using the components of poststructuralism. After that, the transition from authoritarianism has been considered and an attempt has been made to provide explanations about how to transition from a poststructuralist point of view. In the end, there are explanations about the type of government that is closer to the characteristics of poststructuralism. The main result of this article is that there are features of poststructuralism that paying attention to them in the field of politics can be a way to overcome authoritarianism. The social nature of language, changeability, evolvability, decentralization, endless differences, and lack of semantic fixation are some of the characteristics.
    Keywords: structuralism, Poststructuralism, Authoritarianism, Language Games, Supplement
  • Maryam Tahmasebi, Abbas Zahabi *, Ahmad Beheshti, Baabak Aabbaasi Pages 91-118

    How to see the object and the occurrence of sensational errors is one of the leading questions in any epistemological system, including Tusi's epistemology. The importance of this case in the opinions of Islamic philosophers is due to the fact that the senses and their data initiate the process of realizing certain and true wisdom about objects. Questions around this case just like the other philosophic matters have always been a great worry for Nasir-Aldin Tousi and he's tended and paid attention to them in his works. This article tries to express how sensational errors occur in his opinion by considering differences between emotions and sensational cognition. The negative aspects of Tousi's vision towards things expresses that errors do not occur among feeling that is related to outward attention, because visions are limited to getting placed in the middle of the sight. But the positive aspect of  his opinion expresses that errors are just related to sensational knowledge and the judgments made by the wisdom which is earned under the influence of the imaginary power. In the other words, the stems of errors in the senses and sensational matters are in tangible matching with the outward reality that this action is just placed among the borders of wisdom.

    Keywords: view, sensory perception, Sensory error, Radius exit, Nasir al-Din al-Tusi
  • Ali Soltanzadeh *, Seyed Hassan Hosseini Sarvary Pages 119-141
    Philosophical proponents of the idea of progress believe that the human condition has improved throughout history and to this day, and will continue to do so in the future. Adorno writes in his writings that man has not progressed to date, but there is a possibility of progress in the future. Adorno's position thus becomes that he is not opposed to the idea of progress, but to the claim that progress has been made in the history of mankind. Our claim in this article is that according to the Dialectic of the Enlightenment, it is not just the catastrophes of the twentieth century that Adorno's reason for not making progress in human history, but he believes in the dialectical rule of rationality and domination of human history. If we accept this claim, then it must be said that such an idea eliminates even the possibility of progress in the future, and therefore there is a contradiction between the dialectic of the Enlightenment and the idea of progress.
    Keywords: : Adorno, Progress, enlightenment, Philosophy of history, Rationality, Backward-looking progress, Forward-looking progress
  • Ali Sanaee * Pages 143-169

    AbstractIn this article, by referring to some of Plato's most important works, we explain his view on evil. Due to the fact that he considers sensations to be a weak representation of immutable truths, the basis of this view is in the Neoplatonic tradition that evil has a non-existent aspect. This attitude is far from a realistic approach to life, because the life of living beings in general and the life of man in particular, is faced with various types of metaphysical evil, and man, as a being with authority, is also subject to or the origin of moral evil. Although based on specific reading, one can look for the plan of the world like Plato in the light of his encounter with the death of Socrates and trying to escape from it, because of the ruling attitude of the ancient world which is based on the class system, Plato also has an elitist approach and instead ofemphasizingindividual responsibilities, he points to the establishment of philosophers as a model of intellectual celibacy and moral virtues in society. This is while in modern society where individual values are important, a reliable connection is established between the issue of evil and social responsibility. By referring to the philosophy of Josiah Royce, who is also an idealist thinker like Plato, we can understand that contemporary idealism cannot ignore the reality of evil in the same optimistic and holistic view of the world. Royce looks at human sufferings realistically and emphasizes a   Evil and Social Responsibility: Investigating the Requisties of Platonic Idealism and Josiah Royce's Idealistic Theresponsible approach to reduce suffering and eliminate social shortcomings according to his theoretical foundations.

    Keywords: Josiah Royce, Loyalty, Plato, Social Responsibility
  • ALI ABDI * Pages 171-193

    The present article, in its analytical-comparative method, examines the problem of evil from the perspective of Kant's moral teleology and the faithful theology of Marilyn McCord Adams. In Kant's view, evil has no special status in nature, but it is merely one of the possible capacities of Nature, in the position of actualizing its powers. The human solution to prevent evil is an opportunity to emerge his intellectual and moral powers. It composes an absolute moral order that, contrary to his natural inclinations, transforms humans kinds into rational and creative beings and organizes human relationships. Kant's God is an idea that is assumed and sanctified as a supreme good over the world, following the call of moral conscience. However, nature in its moral and ultimate reading in Kant's third critique moves in the direction of human well-being. It can be considered an institution and foundation far from evil. On the other hand, M.M. Adams as a Christian thinker who has lived in the modern world, has attempted to take a different reading of the problem of evil. He interpreted it as a condition of man's likeness to God through the experience of divine suffering. An interpretation of evil and morality that is immoral in terms of basis and consequence, according to Kant'sreading of the nature of evil and morality

    Keywords: : Christian Theology, Kant, Marilyn Mccord Adams, Teleology, The Problem of Evil
  • Hooman Mohammad Ghorbanian * Pages 195-217
    According to the asymmetrical view that has its roots in Aristotelian philosophy, there is a close correspondence between syntactic categories and ontological categories, and the reference of the subject term and predicate term belong to different ontological types of objects. This asymmetry is defended by Frege and his philosophy of language in a different way. On the other hand, some believe in a symmetrical interpretation of subject and predicate relation. Suppose there was no ontological difference between the subject and predicate. In that case, we could have neutral language in which we can change the position of the subject and predicate terms without any change in the proposition's meaning. However, as we show in this paper, this language would be syntactically inconsistent and produce some contradictions. Moreover, the scientific generalizations would become nonsense in semantic analysis, and all the existential sentences would be true. Therefore, the neutral language does not have the expected adequacy, and the symmetry of the subject and predicate could not be defended accordingly
    Keywords: grammatical categories, Logical Categories, Metaphysical Categories, Subject-Predicate Symmetry, Neutral Language
  • Sajad Mombeini * Pages 219-244
    Reflecting on existence as a linguistic practice has always been one of the sublime features of literature. This issue has had a significant appearance in Khayyam, so that Khayyam's work can be considered as a kind of problematic project of questioning existence. In the current research, it was tried to achieve new ontological perceptions of Khayyamian Thing with a materialistic approach and from a post-structuralist perspective. Here, identifying a convergent series of objects on one hand, and proposing the Conversion and Transmission idea as an underlying mechanism in Khayyam on the other hand, prepare strong analytical possibilities for new ontological formulations of Khayyamian Thing. Designing the Conversion and Transmission idea showed that the convergent series of objects are continuously connected with each other, and by producing new ratios, it displays a process of physical inner expansion. Finally, by theoretical analysis of these extended and expanding objects’ relations, four ontological ideas including inexhaustibility of existence, the object having memory, inner-expansion of desire (Oedipal economy of desire), and fetishism, as the result of the symptomatic encounter with Khayyam, are presented.
    Keywords: Khayyam, materialism, Convergent Series, Khayyamian Thing, Conversion, Transmission