فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 46 (اردیبهشت 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • ایمان باقری * صفحات 1-6

    با تاکید بر نوع صنعت به بررسی تاثیر اقلام تعهدی عملیاتی سنتی بر سود خالص صنایع شیمیایی در بازار بورس قرار می دهد ،تا مشخص شود که برای پیش بینی سودآوری شرکتها تا چه میزان می توان به این اقلام اتکا کرد. برای رسیدن به هدف تحقیق از متغیرهای اقلام تعهدی عملیاتی سنتی،طی سالهای 1396 تا 1399 در بازار بورس با روش های آماری، موردآزمون قرار می گیرند. هدف اصلی پژوهش حاضر تاثیر اقلام تعهدی عملیاتی سنتی برسود خالص صنایع شیمیایی وهدف کاربردی آن جهت پیش بینی عملکرد آتی و در نتیجه تخصیص بهینه منابع، به منظور رشد و توسعه اقتصادی کشور قرار گیرد. نتایج آزمون فرضیات تحقیق، نشان دهنده این است که تاثیر اقلام تعهدی عملیاتی سنتی برسود خالص شرکتها، مثبت، قوی و معنی دار بوده است.

    کلیدواژگان: اقلام تهدی، عملیاتی سنتی، سودخالص، صنایع شیمیایی، بورس اوراق بهادار تهران
  • حسین عباسی *، فائزه صیدی نژاد صفحات 7-22

    گردشگری مبتنی بر اجتماع محوری، با سه هدف مهم از جمله بازگرداندن منافع اقتصادی، حفاظت از محیط زیست طبیعی و حفظ ارزش های فرهنگی بومی، یکی از انواع نمونه گردشگری در راستای توسعه پایدار محسوب می شود. این مقاله، با استفاده از منابع مختلف ادبیات، را مورد مطالعه قرار داد تا بررسی کند که چگونه تیوری مفهوم سازی گردشگری مبتنی بر اجتماع محوری را بیان می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی گردشگری مبتنی بر اجتماع محوری بر اساس نظریه تبادل اجتماعی انجام گرفت. این پژوهش یک مقاله مفهومی با روش مرور ادبیات است. مطالعات اولیه در مورد نگرش به گردشگری به دلیل نظری بودن مورد انتقاد قرار گرفت. در نتیجه، برای محققان روشن نبود که چگونه، چرا و در چه شرایطی ساکنان یک مقصد به اثرات گردشگری واکنش نشان می دهند. برای رفع این کاستی ها، محققان شروع به استفاده از تعدادی نظریه کردند که در میان آنها، نظریه تبادل اجتماعی، مهمترین سهم نظری را در مطالعات بر روی ادراک ساکنان از گردشگری داشته است. لذا چارچوب نظری، که به بهترین شکل در مورد چگونگی درک اجتماع محوری از تاثیرات توضیح می دهد، «نظریه تبادل اجتماعی» است. از منظر گردشگری، نظریه تبادل اجتماعی پیشنهاد می کند که نگرش افراد نسبت به گردشگری و سطح حمایت بعدی آن ها از توسعه آن تحت تاثیر ارزیابی های آن ها از نتایج گردشگری برای خود و جوامعشان خواهد بود. این نظریه بیان می کند که فردی که منافع بیشتری نسبت به هزینه ها درک می کند، بر خلاف فردی که هزینه ها را بیشتر از منافع درک می کند، احتمالا از توسعه حمایت می کند. مقاله حاضر پیشنهاد میکند، در حالی که جامعه در مرکز قرار دارد، نقش های مهمی برای دولت ها و سازمان های غیر دولتی در گردشگری اجتماع محور وجود دارد. نقش مشارکت عمومی و خصوصی نیز مورد بررسی قرار می گیرد. اگرچه نظریه تبادل اجتماعی برای پیش بینی و توضیح نگرش نسبت به گردشگران مورد استفاده قرار گرفته است، اما به دلیل نداشتن پیچیدگی نظری مورد انتقاد قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: نظریه تبادل اجتماعی، گردشگری، اجتماع محوری
  • نازنین اسمعیلی *، فائزه السادات صالحی صفحات 23-32

    یکی از مهم ترین منابع اطلاعاتی، صورت های مالی و اطلاعات موجود در آن می باشد. وجود این اطلاعات سودمند به منظور اتخاذ تصمیمات مهم اقتصادی در اختیار سرمایه گزاران قرار خواهد گرفت. گزارشگری مالی در بردارنده اطلاعات بسیار مهمی چون درآمد، هزینه، سود و... می باشد لذا صحت این اطلاعات بسیار حایز اهمیت می باشد اما تمامی شرکت ها از کیفیت گزارشگری مالی یکسان برخوردار نمی باشند. حسابداران و حسابرسان قادر خواهند بود میزان صحت اینگونه اطلاعات را مورد بررسی قرار دهند. با توجه به اهمیت وضعیت مالی شرکت ها و ارتباط آن با اجزای کیفیت گزارشگری و تاثیر ویژه آن بر دریافت سود شرکت ها که منجر به حصول اهداف شرکت مبنی بر تطابق درآمد، هزینه و سود خواهد شد در این پژوهش سعی شده است که به این مهم پرداخته شود، در این راستا با استفاده از بانک اطلاعاتی موجود در اداره آمار شرکت بورس به انجام آزمون های رگرسیونی بر روی 102 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های1389 تا 1393پرداخته شد. نتایج حاصل از انجام آزمون ها بررسی دقیقی از رابطه بین وضعیت مالی و اجزای کیفیت گزارشگری مالی این شرکت ها نشان می دهد که نسبت جریان پایداری و هموارسازی سود در شرکت های درمانده نسبت به شرکتهای غیردرمانده کمتر است.

    کلیدواژگان: صورت های مالی، کیفیت سود، هموارسازی سود
  • نرگس ابراهیمی خبیر * صفحات 33-48

    هدف از این پژوهش تعیین اثر بخشی درمان شناختی رفتاری بر اختلال خوردن، تصویر بدن، عزت نفس و خودپنداره ی مثبت بود. جامعه ی آماری عبارت است از کلیه ی زنان دارای اضافه وزن مراجعه کننده به مراکز درمانی و تغذیه ی شهر اصفهان در پاییز و زمستان 1396 بود. نمونه گیری بصورت در دسترس انجام گردید. تعداد 30 نفر زن دارای اضافه وزن در غالب دو گروه15 نفره، آزمایش و کنترل تقسیم شدند. به گروه آزمایش 8 جلسه درمان شناختی رفتاری آموزش داده شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسش نامه ی اختلال خوردن کارنر و همکاران، پرسش نامه ی تصویر بدن MBSRQ ، پرسش نامه ی عزت نفس آیزنک و پرسش نامه ی خودپنداره ی مثبت کی.جی.آگراوال بود. از آزمونهای کولموگروف اسمیرونوف ، لوین و تحلیل کوواریانس برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد درمان شناختی رفتاری بر کاهش اختلال خوردن، افزایش عزت نفس، خودپنداره و تصویر بدن اثر بخشی داشته است (05/0 >p).در نتیجه می توان بیان نمود که درمان شناختی رفتاری می تواند سبب تغییرات سودمند و مفید در زمینه ی متغیر های مورد مطالعه گردد، لذا می توان از این روش برای افزایش عزت نفس و بهبود خود پنداره و تصویر بدن و کاهش اختلال خوردن در میان زنان استفاده نمود.

    کلیدواژگان: درمان شناختی رفتاری، اختلال خوردن، تصویر بدن، خودپنداره، عزت نفس
  • وحید فتحی * صفحات 49-62

    بازار سرمایه یکی از محبوب ترین حوزه های مطالعاتی در دهه های اخیر بوده است، که به عنوان معیاری از سلامت و رشد اقتصادی یک کشور در نظر گرفته می شود. مدل ها و تیوری های بسیاری در جهت کارایی بازارهای مالی در کشور های توسعه یافته و درحال توسعه ارایه شده است، ولی پژوهش های اندکی به بررسی ویژگی های بازار سرمایه ایران و دیگر کشورهای جهان از منظر چارچوب های نظارتی پرداخته اند. لذا در این پژوهش، به بررسی و مقایسه مهم ترین چارچوب های نظارتی بر شرکت ها و نهادهای مالی حاضر در بازار سرمایه ایران با سایر کشورهای جهان پرداخته خواهد شد. نتایج بررسی ها نشان می دهد که بازده بورس اوراق بهادار تهران بر حسب ریال عمدتا کم تر از بازدهی می باشد که از بابت نرخ ارز (بر حسب دلار) تعدیل شده است. همچنین با افزایش نرخ ارز و نوسانات مربوط به آن، در بورس اوراق بهادار ایران نیز نوسان بازده سهام بیشتر شده است. به عبارت دیگر، هر گاه نرخ ارز افزایش یافته است به دنبال آن نوسان بازده سهام نیز افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که در کشور آمریکا که ارزش پول ملی آن یعنی دلار از ثبات نسبی برخوردار است، نوسانات نرخ بازده سهام آن کشور نیز متعاقبا کم تر بوده است. همچنین، در اکثر بررسی های بازار های جهانی وجود اثر دوشنبه و اثر آخر هفته مشهود است، در حالی که نتایج مطالعات بازار ایران بعضا متفاوت از سایر بازار ها است.

    کلیدواژگان: چارچوب نظارتی، نهاد مالی، بازار سرمایه
  • فائزه صیدی نژاد *، حسین عباسی صفحات 63-78

    گردشگری تاثیر قابل توجهی بر جوامع، به ویژه در کشورهای در حال توسعه دارد گردشگری مبتنی بر اجتماع محوری تضمین می کند که جوامع محلی مالکیت و مدیریت کامل تجربه گردشگری را دارند، به طوری که مزایای اقتصادی گردشگری در جامعه آنها باقی می ماند. هدف این پژوهش تحلیل مزایا و چالش های پیش روی گردشگری مبتنی بر اجتماع محوری در کشورهای در حال توسعه است. مقاله حاضر یک رویکرد مرور ادبیات سیستماتیک را برای این مطالعه برای جستجوی مقالات مرتبط با گردشگری مبتنی بر اجتماع محوری اتخاذ کرده است. این تحقیق با استفاده از مطالعه ادبیات سیستماتیک بر روی مقالات علمی نمایه شده توسط اسکوپوس از سال 2018 تا 2022 با موضوع مشارکت جامعه در برنامه ریزی گردشگری انجام شد. نتایج نشان داد که مزایا گردشگری مبتنی بر اجتماع محوری شامل: اقتصادی، اجتماعی، ارزش مشترک، تجربه فرهنگ اصیل، آگاهی اخلاقی و مسافرت مسیولانه، استقبال گرم مردم محلی، توانمندسازی زنان، حفظ فرهنگ. و اثرات منفی بالقوه گردشگری اجتماع محوری شامل: نشت اقتصادی و قیمت های بالاتر، وابستگی به گردشگری، تجاری سازی سنت ها و آداب و رسوم، زوال فرهنگی، آسیب های زیست محیطی می باشد.

    کلیدواژگان: اجتماع محوری، مزایا و چالش ها، گردشگری، کشورهای در حال توسعه
  • سعیده فرهادی * صفحات 79-88

    یکی از مهم ترین اهداف آموزش و پرورش تامین خدمات و امکانات آموزشی رایگان و باکیفیت برای تک تک افراد جامعه است بدون در نظر گرفتن؛ رنگ و نژاد و موقعیت طبقاتی و جغرافیایی افراد، در واقع تامین امنیت آموزشی افراد یکی از مهم ترین اهداف و ارزش های نظام آموزشی در کشور ماست. نظام آموزشی از مهم ترین عوامل تحرک اجتماعی در هر جامعه محسوب می شود، و یکی از اولین ابزار های است که افراد از طریق آن به آگاهی می رسند و زمینه را برای استقرار عدالت و برابری در جامعه ایجاد می کند. اما فاجعه یک جامعه آنجا عمیق تر می شود که خود این نظام آموزشی منجربه نابرابری می شود و شکاف طبقاتی و تعارض منافع به وجود می آورد. توزیع نامتعادل و نامساوی منابع و امکانات آموزشی به استقرار بی عدالتی و نابرابری آموزشی منتهی می شود. این پژوهش با روش اسنادی و کتابخانه ای سعی کرده است در ابتدا به تعریف نابرابری آموزشی دست پیدا کند و در ادامه به صورت مروری به بررسی تعاریف مفاهیم و نظریات نابرابری های اجتماعی و نابرابری آموزشی بپردازد.

    کلیدواژگان: نابرابری، نابرابری اجتماعی، آموزش، نابرابری آموزشی
  • علی اکبر رسولی مالک * صفحات 89-111

    در جهان امروز، آب نقش مهم و روزافزونی را در روابط سیاسی دولت ها برعهده دارد. درخاورمیانه، یکی از دولت هایی که به خوبی از دهه های قبل به اهمیت این نقش پی برده و بخش عظیمی از امکانات خود را در جهت توسعه مدیریت منابع آبی خود اختصاص داده، دولت ترکیه است. هیدروپلیتیک بیان می دارد که بحران زیست محیطی چون آب و ریزگردها از جمله بحران هایی است که در نتیجه بهره کشی از طبیعت به وجود می آیند و جوامع انسانی و نظام های سیاسی را به واکنش وا می دارد.پروژه بزرگ بهره برداری از سد ایلیسو که توسط دولت ترکیه و در جنوب شرقی این کشور با اهدافی نظیر افزایش رفاه همگانی و رشد اقتصادی بر روی حوضه رودخانه های دجله و فرات، در حال انجام است، در این چارچوب قرار دارد. بحران کمبود آب، افزون بر تهدید امنیت جهان، مفهوم امنیت ملی را نیز دچار تغییر کرده است و بحث هایی مانند امنیت زیست محیطی در پی نگرانی های ناشی از کمبود منابع کمیاب مطرح می شود که علت مناقشه و درگیری بین دولت های ایران در جنوب غرب و عراق شناخته شده است . یافته های تحقیق حاکی از آن است که بحران های اجتماعی و اعتراضات اجتماعی جنوب غرب در پی کم آبی و پدیده ریزگردها ونگاه مقامات استانی جنوب غرب هم نسبت به رویکردهای هیدروپلتیکی در گفت و گوها، بیانیه ها و تظاهرات مردم استان خوزستان خود را نشان می دهد و بر اوضاع سیاسی کشور سایه خواهد انداخت.

    کلیدواژگان: هیدروپلیتیک، سد ایلیسو، بحران های اجتماعی و اعتراضات اجتماعی، ترکیه، ریزگردها، جنوب غرب کشور
  • مجید ابراهیمی *، معصومه جهان آبادیان، پرویز اعتباریان صفحات 112-123

    زندان با رویکرد کیفری و نه بصرف مکانی جهت نگهداری افراد در انتظار محاکمه و یا کیفر، عمری به درازی بیش از چند صد سال ندارد. امروزه از زندان به عنوان یک مجازات و عاملی محدود کننده علیه آزادی اشخاصی بکار می رود که بنا به دلایلی قانونی از سوی مقالات صلاحیت دار قضایی برای مدت معین و یا به طور دایم به منظور تحمل کیفر با اهداف حرفه آموزی، باز پروری و بازسازگاری اجتماعی روانه ی آن می شوند. برای نیل به اهداف و رویکردهای اصلاحی مذکور، اعطای برخی حقوق و تسهیلات مادی و معنوی (البته تا جایی که منافاتی با مجازات زندان نداشته باشد) به زندانیان که هنوز شهروند و عضوی از جامعه محسوب می شوند امری ضروری و اجتناب ناپذیر محسوب می شود. در همین زمینه، برخورداری زندانیان از حقوق و تسهیلات فوق در قواعد و مقررات داخلی و بین الملی را می توان با توجه به لزوم احترام به کرامت ذاتی و ارزش والای انسانها و همچنین اجتماعی بودن و تلاش در جهت حفظ و تحکیم روابط آنها و... که درتمام ادیان الهی و بخصوص دین مبین اسلام نیز مورد تایید است توجیه نمود. به هر حال ازجمله حقوق و تسهیلات موثر در فرایند اصلاحی و تربیتی زندانی می توان از حق برخورداری از رفتار شایسته و انسانی در داخل زندان نام برد. بنابراین لازم است که با رویکردی انسانی و با توجه به اصل تخصص گرایی، مدیران وکارکنان زندان ضوابط و چهار چوب های رفتاری و اخلاقی استانداردی را در روابط و تعامل با زندانیان مورد عنایت و رعایت قرار دهند. علاوه بر این نقش بی بدیل و سازنده ی روابط زندانی با دنیای خارج از زندان که با اعطای حقوق و تسهیلاتی دیگر از قبیل ملاقاتها، مکاتبات، مکالمات تلفنی، مرخصی ها و... به وی صورت می گیرد، با توجه به آثار مثبت فردی و اجتماعی فراوانی که به دنبال دارند نیز غیر قابل انکار می باشد. البته این امر می بایست که با نهایت دقت و با اتخاذ شرایط و ضوابط علمی و عملی صحیح و مناسبی صورت گیرد تا از برخی آثار سوء و منفی این روابط نیز ممانعت بعمل آید.

    کلیدواژگان: مسئولیت، سازمان زندان ها، مقررات داخلی و بین الملی. رویکرد کیفری
  • فرج الله اسدی * صفحات 124-135

    صلاحیت اضافی صلاحیتی است که در آن یک دادگاه علاوه بر صلاحیت اصلی خود نسبت به جرم ارتکابی درحوزه قضایی مربوطه، نسبت به جرم دیگری که ممکن است درحوزه قضایی دیگری ارتکاب یافته باشد رسیدگی نماید. موضوع صلاحیت اضافی به عنوان یک امرتحدیدکننده برای حقوق دفاعی متهمان محسوب می شود و بر همین اساس برخلاف اصول دادرسی منصفانه به شمارمی رود. صلاحیت اضافی که شامل تعدد اتهام و تعدد متهم می باشد، همچنین موضوع احاله و نیز صلاحیت انحصاری دادگاه های مرکز استان و پایتخت از استثنایات وارده بر صلاحیت محلی محسوب می شوند. حکم کلی صلاحیت دادگاه محل وقوع محکومیت جرم که ملاک و معیارهای آن در قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است، در قوانین با احکام دیگری همراه شده و باعث گشته که در پاره ای از موارد دادگاه دیگری غیر از دادگاه محل وقوع جرم صلاحیت رسیدگی به جرم ارتکابی را داشته باشد. لذا در تشخیص مصادیق و موارد آن علاوه برجنبه های تیوری محض، درعمل نیز محاکم و حتی دیوان عالی کشور در خصوص آن اختلاف نظر دارند.

    کلیدواژگان: صلاحیت، صلاحیت اضافی، مراجع کیفری ایران، آیین دادرسی کیفری 1392