فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 55 (بهمن 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • افشین احمدی *، علی ارغنده، روزبه احمدی صفحات 1-12

    نرم افزارهای آماری زیادی هم اکنون در دسترس اند که هرکدام ویژگی ها و خصوصیات خاص خود را داشته و در عین حال، مشابهت هایی نیز با سایر نرم افزارها دارند. از آنجا که کاربران معمولا به مواردی چون میزان قدرت نرم افزار در پردازش داده ها، دقت آن در محاسبات و هم چنین میزان سهولت و سادگی در کار یا همان کاربرپسند بودن نرم افزار توجه می کنند، لذا نرم افزاری را بر می گزینند که کار با آن راحت تر باشد و تمام نیازهای آنها را نیز برطرف کند. در این تحقیق، به بررسی این موضوع پرداختیم که اولا چه نرم افزارهایی با توجه به نیاز کاربران حوزه ورزش و تربیت بدنی مناسب آموزش در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی هستند و ثانیا نرم افزار برتر باید چه ویژگی های متفاوتی نسبت به سایر نرم افزارها داشته باشد. در این راستا، فایل سرفصل دروس این رشته را با مراجعه به وب سایت وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری اطلاعات به دست آورده و به بررسی دقیق آن پرداختیم تا ببینیم اولا چه دروسی در ارتباط با رایانه و آمار وجود دارند و ثانیا منابع انتخاب شده برای این دروس، از چه قابلیت هایی برخوردارند و آیا منابعی کارآمد و موثر هستند یا خیر. به موازات این کار، به سایت ها و مراجع دیگر نیز مراجعه کردیم و نتایج حاصله را در قالب «یافته های تحقیق» آوردیم. نتایج تحقیق ما در نهایت نشان داد نرم افزار SPSS که هم اکنون در این رشته آموزش داده می شود، بهترین گزینه برای رفع نیازهای کاربران در حوزه ورزش و تربیت بدنی است زیرا اکثر نیازهای کاربران را برطرف می کند و کار با آن هم آسان تر از سایر نرم افزارهاست و لذا انتخاب آن، انتخاب درستی بوده است. البته به مانند هر نرم افزار دیگری، SPSS هم معایبی دارد اما این معایب در مقایسه با فواید و ویژگی های فراوان و ارزش مند آن ناچیزند. در عین حال، آموزش صحیح و موثر این نرم افزار از سوی اساتید دانشگاه و وقت گذاشتن کاربران برای تسلط بر آن نیز می تواند به انها در استفاده هرچه بهتر و بیشتر از این نرم افزار تحلیل آماری کمک شایانی کند.

    کلیدواژگان: کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، آمار، نرم افزار، SPSS
  • حجت عباسی *، مرضیه سیوندیان صفحات 13-25

    در این مقاله تکنیک هایی را بررسی کردیم که بر ترندهای دیجیتال مارکتینگ و تجارت الکترونیک سال 2018 تاثیر مستقیم گذاشته و می توانسته تعیین کننده میزان فروش و برندینگ و جذب بیشتر مشتری شود. در سال های اخیر با رشد و نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات شاهد آن هستیم که تجارت الکترونیک نیز با پیشرفت های شگرفی در زمینه جذب مشتری روبرو بوده است تا به آنجا که با رشد شبکه های اجتماعی و ارتباطات جمعی, متولیان بر آن شده اند تا از طریق این شبکه ها به جذب بیشتر مشتریان و میزان فروش و ثبت هر چه بهتر برندینگ خود اقدام نمایند. در این راستا, با توجه به رشد سریع تکنولوژی ها در این عرصه خواستار آن شدیم که با توجه به مقاله هایی که به پیش بینی پیشرفت ترندهای مهم بازاریابی در سال های 2018 و 2019 صورت گرفته, مقایسه ایی بس کوچک از نظر پیشرفت در این سال ها بپردازیم. بر همین اساس به توضیحات مقدماتی درمورد ترند و مگا ترند پرداخته و سپس تکنیک هایی که در پیشرفت ترندهای 2018 موثر و مورد پیش بینی قرار گرفتند را بررسی می کنیم و همچنین ترندهای برتر این سال را بازگو می کنیم و در آخر نیز پیش بینی مختصری از پیشرفت ترندها در سال 2019 خواهیم داشت. آنچه در این مقاله می خوانید: مهمترین ترند و نوآوری در سراسر زندگی روزمره مشتری، برای آگاهی از استراتژی تجارت الکترونیک در سال 2018 با استفاده از ساختار برنامه ریزیRace است. دانستن تکنیک های کلیدی برای بهبود نرخ تبدیل افراد برای هر استراتژی بازاریابی تجارت الکترونیک حیاتی است. ما نگاهی به بزرگترین روندهای بازاریابی تجارت الکترونیک خواهیم داشت تا به طور جدی در مورد اتخاذ روند مناسب در سال 2018 برای حرکت رو به جلو نسبت به رقبا مورد تفکر واقع شود.

    کلیدواژگان: تجارت الکترونیک، ترند های تجارت الکترونیک، بازاریابی، شبکه های اجتماعی
  • وحید خوش روش *، زهرا سعیدیان، یاسمن واعظی صفحات 26-36

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های رهبری معلم با خودشکوفایی دانش آموزان موسسات زبان مهر اجرا گردید. این پژوهش از نوع کاربردی است که با طرح پژوهشی همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان موسسات زبان مهر شهر تنکابن که در این مراکز آموزشی در سال تحصیلی 1397-1398مشغول به زبان آموزی بوده اند. که ازتعداد1500 نفر دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان تعداد 340 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار spss انجام گردید. نتایج نشان داد که بین سبک های رهبری معلم با خودشکوفایی دانش آموزان رابطه مثبت ومعنادار وجود دارد هم چنین بعد از بررسی رگرسیون مشخص شد برخی از سبک های رهبری معلم توان پیش بینی خودشکوفایی دانش آموزان را دارد.

    کلیدواژگان: سبک های رهبری، خودشکوفایی، دانش آموزان
  • علیرضا روستا، فرزاد آسایش، شاهرخ فاتحی * صفحات 37-48

    هدف:

     این مطالعه با هدف بررسی تاثیر محرک های آمادگی فناوری و انگیزه های مصرف در گرایش مصرف کنندگان به استفاده از خدمات مبتنی بر فناوری انجام گرفته است.

    روش : 

    پژوهش حاضر از جنبه هدف کاربردی و حیث روش تحقیقی توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری سطوح مدیریت و کارشناسان مدیران خودرو به تعداد 1648 که حجم نمونه 311 نفر از بین آن‌ها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تائید شده مورد سنجش قرار گرفته است. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها جمعیت شناختی و استخراج شاخص‌های مرکزی از آمار توصیفی و نرم‌افزار24 SPSS و برای تجزیه‌ و تحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرم‌افزار PLS2 Smart استفاده ‌شده است.

    یافته ها: 

    سطوح سنی بر امیدواری، نوآوری و رفتارهای مصرف کننده مبتنی بر فناوری اثر جدی دارد. امیدواری، نوآوری و انگیزه لذت جویانه بر رفتارهای مصرف کننده مبتنی بر فناوری اثر معنادار و مثبت دارد.

    نتیجه گیری:

    فناوری های نوظهور باید ویژگی هایی دارا باشد که به سطح کیفیت بهتر زندگی سطوح سنین گوناگون مصرف کنندگان و در نتیجه امیدواری آنها موثر باشد.

    کلیدواژگان: نوآوری، انگیزه لذت جویی، رفتارهای مصرف کننده مبتنی بر فناوری
  • لادن قائد رحمتی * صفحات 49-61

    استانداردهای بین المللی حسابداری یا همان استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) یکی از اصطلاحات حسابداری پراهمیت محسوب می شود. این استاندارد سال ها است که در کشورهای مختلف در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و در سال های اخیر در کشور ما نیز مورد توجه قرار گرفته است. استانداردهای بین المللی حسابداری و گزارشگری مالی به دنبال تنظیم قوانین یکپارچه ای هستند تا صورت های مالی در سراسر جهان باهم سازگار باشند و البته شفافیت و قابل مقایسه بودن نیز در آن ها امکان پذیر شود. آنچه که این استاندارد حسابداری انجام می دهد این است که به طور دقیق مشخص می کنند شرکت ها و موسسات مختلف مثل بانک ها در سراسر جهان چطور باید در مورد حساب های خود گزارش تهیه کنند و معاملات و وقایع مالی را با تاثیر مالی آن ها مشخص کنند. روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانه ای- مروری است که به شیوه توصیفی انجام گرفته است. بعد از بررسی مقالات، پایان نامه ها، کتب و پایگاه های اینترنتی معتبر در این زمینه ابتدا به توضیح مفاهیم مدیریت مالی، بانک، استانداردهای بین المللی مالی و نقش های پرداخته و سپس یافته های مقالات انجام گرفته در حوزه استانداردهای بین المللی حسابداری در مدیریت مالی بانک ها ذکر کرده ایم. یافته ها حاکی از آن است که از جمله مزایای بهره گیری از استانداردهای بین المللی حسابداری در حوزه مدیریت مالی بانک ها عبارتند از: افزایش شفافیت، تقویت پاسخگویی و مشارکت در کارایی اقتصاد. اما در مقابل این فرصت ها موانعی از جمله دخالت دولت، نفوذ برخی بخش ها در گزارشگری مالی، میزان استفاده از صورت های مالی و غیره وجود دارد.

    کلیدواژگان: استاندارد بین المللی حسابداری، استاندارد بین المللی گزارشگری مالی، مدیریت مالی، بانک
  • محمد صدیق * صفحات 62-65

    رساندن پلاسما تاحد دماهای گداخت هسته ای توسط تزریق اتمهای خنثی و برانگیختن انواع مختلف امواج پلاسما انجام میگیرد. امواج پلاسما جهت تحریک جریان پلاسما بدون ترانسفورماتورها به کار گرفته میشوند که محرک جریان غیرالقایی نامیده می شود. برای گرمایش پلاسما وتولید میتوان به گرمایش اهمی و گرمایش کمکی اشاره کرد. بیشترین دمای قابل دستیابی توسط گرمایش اهمی به اندازه کافی برای استمرار رشد دما توسط توان آلفا،بزرگ نیست. گرمایش باریکه خنثی نوعی از گرمایش کمکی است. در این روش،باریکه ای پر انرژی از اتمهای دوتریم یا تریتیم خنثی را در پلاسما تزریق میکنیم و گرمایش به این صورت اتفاق می افتد. روش دیگر گرمایش کمکی،استفاده از امواج رادیو فرکانسی (RF) است. در این روش، امواج الکترومغناطیسی فرکانس بالا توسط چشمه های خارجی به سمت پلاسما ارسال می شوند.

    کلیدواژگان: گرمایش، پلاسما، اهمی، کمکی، باریکه خنثی، امواج رادیو فرکانسی، توکامک، ایتر
  • مهران علی بازی *، فرزانه فرجاد، سحر بخت، وحید علی بازی صفحات 66-78

    موضوع:

     بررسی رابطه شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان زیر 7سال و رابطه آن با سلامت روان مادران.

    هدف

    هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین شیوع نقص توجه و بیش فعالی در دانش آموزان کلاس اول ابتدایی و رابطه آن با سلامت روان مادران در شهرستان دهدشت می باشد.مطالعات نشان می دهد که میزان افسردگی و علایم اضطرابی و برخی اختلالات روان پزشکی دیگر ب میزان بیشتری درمادران با فرزندان مبتلا به ADHD دیده می شوند. از آ ن جا که افسردگی واضطراب مادر بر مدیریت رفتار فرزند مبتلایش تاثیرمی گذارد تشخیص و درمان به موقع افسردگی و اضطراب مادر نقش مهمی در پیش آگهی ADHD درفرزند مبتلا دارد. در این پژوحش شیوع نقص توجه و بیش فعالی دانش آموزان زیر 7سال و رابطه آن با سلامت روان مادران ارزیابی می گردد.

    روش

    پژوهش حاضر، براساس هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200 نفردانش آموزان پیش دبستانی زیر7سال شهر دهدشت درسال 1398-1397 می باشد. . در جامعه مزبور، براساس جدول مورگان، حجم نمونه 110 نفر برآورد گردید که به صورت تصادفی ساده مشخص گردید. پس از انتخاب افرادبرای سنجش مشکلات رفتاری کودکان ازپرسشنامه کانرز (conners parent rating scale) وبرای سنجش سلامت روان مادران از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) استفاده گردید.

    یافته ها

    بین اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان و سلامت روان مادران رابطه معنی داری وجود دارد. بین اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان و سطح تحصیلات مادران رابطه معنی داری وجود دارد. بین میزان شیوع اختلال نقص توجه و بیش فعالی در دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد. اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان بر سلامت روان مادران تاثیر معنادار و مثبت دارد؛ بنابراین فرضیه اصلی پژوهش معنادار می باشد و تایید می شود. بدین معنا که با افزایش نقص توجه- بیش فعالی در فرزندان، سطح سلامت روان مادران آنها نیز افزایش می یابد (نمره در تست کاهش می یابد). لذا فرضیه تحقیق تایید می شود. نتایج تحقیق این بود که آشکار شد که تحصیلات مادر در بروز اختلالهای رفتاری نقش مهم و موثری دارد؛ بدین معنی که مادران دارای تحصیلات بیشتر ،کودکانی با مشکلات عاطفی و رفتاری کمتر دارند. کاستی توجه و بیش فعالی در پسرها، شایع تر از دخترها و در کودکان نسبت به نوجوانان شایع تر است.

    کلیدواژگان: اختلال نقص توجه بیش فعالی، سلامت روان، دانش آموزان، پیش دبستانی، دهدشت
  • محمد مرادی کانی باغی * صفحات 79-89

    در تمام ادوار تاریخ دانش های مختلف مرهون تفکر و اندیشه انسان است. آدمی با تفکر و برهان پیرامون موضوعات مختلف توانسته است دنیای جدیدی را به روی علوم بازکند سعادت و رستگاری خود را در سایه بهرمندی از دستاوردهای دانش بشری با متکی برقواعد و پایه های محکم علمی هموار سازد. روش شناسی «اجتهاد»، شناسایی توصیفی یا تحلیلی مراحل منضبط فرایند استنباط حکم شرعی و «روش اجتهاد» شیوه ای است که در آن فقیه براساس مبانی پذیرفته شده استدلالی را سامان میدهد و بر پایه آن استنباط میکند. فقها از نخستین روزهای تفقه دریافتند که بدون در اختیار داشتن اسلوب و روش صحیح و مناسبی برای اجتهاد و استنباط نمی توان حکم نهایی را منطبق با ادله شرعی و عقلی سامان داد. از این رو، قسمت عمده ای از مباحث مرتبط با روش شناسی اجتهاد و معرفی الگوی مناسبی جهت ضابطه مند کردن استنباط در دانش اصول فقه تمهید گشت. از زمان شیخ مفید و شاگرد او سید مرتضی علم فقه از حالت جمع نصوص به حالت اجتهاد در آمد و برای نخستین بار فقیهان شیعه، مسایل فقهی را از نصوص، استخراج و تنقیح کردند و فروعی را که نص درباره آنها وارد نشده بود، از اصول کلی استخراج نمودند. این مقاله ضمن بررسی روش شناسی اجتهاد در عصر غیبت به بررسی آراء شیخ مفید و سید مرتضی در روش شناسی اجتهاد و مقایسه دو مکتب اخباری و اصولی و تفاوت نگرش های آنان با یکدیگر در زمینه استنباط احکام می پردازد. برای استنباط و احکام دین مکتب اصولیون روش اجتهاد را برگزیده است،که طبق این مبنا در عصر غیبت مردم به دو گروه مجتهد ومقلد تقسیم می شوند، درحالیکه مکتب اخباری گری این مبنا و تقسیم آنرا نمی پذیرد و بر مجموعه ای از اصلی و فرعی مبتنی بر یک سری ادله خاص معتقد است، با رایج شدن مکتب اجتهادی در استنباط احکام و آراء شیوع آن به حوزه سیاست، جایگاه سیاسی خاصی برای مجتهد از یک سو و مقلد از سوی دیگر فراهم ساخت.

    کلیدواژگان: اجتهاد، اجماع، روش شناسی، سید مرتضی علم الهدی، شیخ مفید، عصرغیبت، عقل