فهرست مطالب

پژوهشنامه سبک زندگی
پیاپی 14 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/05/19
  • تعداد عناوین: 6
|
  • شهره روشنی* صفحات 9-28
    مهم ترین نقش زنان در سبک زندگی اسلامی نقش مادری و تربیت فرزند است؛ اما امروزه بسیاری از زنان در کنار نقش مادری، به دلیل اشتغال، موظف به ایفای صحیح نقش شغلی نیز هستند و ازاین رو، برقراری تعادل بین نقش شغلی و مادری اهمیتی ویژه دارد. در سال های اخیر، تعداد زنان عضو هییت علمی دانشگاه افزایش یافته و به دلیل حجم زیاد وظایف شغلی که بر عهده دارند، برقراری تعادل بین نقش شغلی و خانوادگی و به طور خاص، مادری برای آن ها با دشواری های خاصی همراه است. در این راستا، هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای برقراری تعادل بین نقش شغلی و مادری برای این زنان، با استفاده از روش کیفی است. به این منظور، این پژوهش با مصاحبه با 20 نفر از زنان عضو هییت علمی دانشگاه و تحلیل محتوای کیفی مصاحبه ها، به استخراج راهبردها پرداخته است. بر اساس یافته ها، راهبردهای برقراری تعادل بین نقش شغلی و مادری شامل هشت مقوله اصلی «تلاش سخت کوشانه در راستای اهداف شغلی»، «تلاش برای مادری خوب»، «خودفراموشی»، «فروکاستن اهداف شغلی»، «مدیریت زمان»، «تقسیم کار»، «تدابیر فرزندآوری» و «برون سپاری انجام برخی از امور خانواده» بوده است.
    کلیدواژگان: تعادل کار- خانواده، نقش مادری، اشتغال، زنان، اعضای هیئت علمی دانشگاه
  • زهرا ولی زاده علی آبادی*، محمدصادق فربد، فریبا میراسکندری، علی باصری صفحات 29-50
    ابعاد شناختی سبک زندگی یکی از پیچیده ترین و دیریاب ترین ابعاد سبک زندگی است. این ابعاد، الگوها و طرح واره هایی هستند که شهروندان با کمک آن ها واقعیت را فهم کرده و جهان پیرامون خود را معنادار می کنند. زیربنای سویه های عینی سبک زندگی بر این سویه های شناختی مبتنی هستند. برای دست یابی به این ابعاد از سبک زندگی روش های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به نمادهای موجود در بازی ها و نیز آیین های سنتی اشاره کرد. با بررسی نمادها در هر فرهنگی می توان به باورها، عقاید، و شبکه های ارتباطی آن مردم دست یافت. می توان رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روانی اقوام گوناگون را معناشناسی و تحلیل کرد. این بدان معناست که نمادها تجلی حس تعلق و احساس وابستگی فرهنگی مردم در هر منطقه خاص است و هر روز در زندگی آن ها تکرار می شوند و درک خاصی از هویت را تقویت می کنند. این پژوهش با رویکرد توصیفی - تحلیلی و همچنین با استفاده از روش مشاهده ای با هدف تحلیل مردم شناختی تعریف صاحب نظران مردم شناسی و کاربرد نمادها در برخی از رسوم و سبک زندگی مردم تنکابن انجام شده است. مردم تنکابن مانند بسیاری از دیگر مناطق سرزمین ایران از رسوم گوناگون و نمادهای مختلف بهره می برند. برخی از این آیین ها مانند برکت مرغانه، تشخیص کله پاچه، عدد صد برای شکارچیان، و کفشدوزک در مراسم مختلف مردم این سامان هر یک بیان گر پاره ای از اعتقادات و باور های مردمان این سامان است. یافته های این پژوهش نشان دهنده آن است که نمادها در این آیین ها بیشتر برای گریز از ابهام آینده کارکرد دارند. همچنین بررسی این نمادها نشان دهنده چند خصلت فرهنگی مهم در سبک زندگی مردم تنکابن است که زمینه را برای رشد فالگیری فراهم آورده است. خصلت هایی چون: خوش بینی مثبت به آینده، پیوند با طبیعت، ابهام پذیری پایین، و وطن دوستی.
    کلیدواژگان: نماد، نشانه، مردم شناسی، نمادگرایی، کارکردهای نمادها، ابهام پذیری، سبک زندگی
  • مهدی جعفرزاده*، محمد رنجبرحسینی، مهدی نصرتیان _ صفحات 51-64
    تاثیرات تکوینی افعال نیک و بد انسان از منظر آیات و روایات، ویژگی هایی دارند. شناخت این ویژگی ها اولین گام در طراحی و پذیرش اجتماعی الگوهای رفتاری و سبک زندگی اسلامی است. بر اساس این تحقیق که در مقام گردآوری به روش کتابخانه ای و در مقام تحلیل و داوری به روش اسنادی تحلیلی، انجام شده است، مهم ترین ویژگی این است که تلازم میان تاثیرات تکوینی افعال اختیاری نیک اجتماعی و جاری شدن نعمت ها در جامعه، قطعی است؛ ولی این تلازم در جانب افعال اختیاری بد اجتماعی و نقمت ها و نیز آثار تکوینی افعال نیک و بد فردی، قطعی نیست و ممکن است به دلایلی منتفی شود. عدم دلالت بهره مندی از دنیا بر خوب بودن انسان، فراجنسیتی بودن تاثیرگذاری افعال اختیاری انسان بر تکوین، تناسب و همانندی میان افعال اختیاری انسان و ابتلایات تکوینی و نیز هماهنگی میان ابتلایات تکوینی افعال اختیاری با نظام احسن از دیگر ویژگی های این تاثیرگذاری است؛ بنابراین، سبک زندگی اسلامی، بیشترین و کامل ترین تناسب و هماهنگی را با نظام تکوین خواهد داشت و بیشترین منفعت را متوجه انسان و سایر مخلوقات می کند.
    کلیدواژگان: سبک زندگی اسلامی، افعال اختیاری انسان، نظام تکوین، تاثیرگذاری تکوینی
  • مرضیه شهریاری* صفحات 65-92
    پژوهش حاضر با هدف فهم فرآیند غیرنهادی شدن ازدواج با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام شده است. 14 شرکت کننده به وسیله نمونه گیری هدفمند و با استراتژی نمونه گیری معیار انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق استفاده شد. پس از تجزیه وتحلیل یافته ها، 12 مضمون اصلی در تجربه آن ها که عبارت اند از: تغییر زیست و عادت واره به مثابه بستری برای شکل گیری شرایط کژقواره و بی رغبتی به ازدواج دایم، دوگانگی احساس، نداشتن مهارت های زندگی و ازدواج آزمایشی، جذابیت و نیاز جنسی، زیست مجردی، دور زدن قانون خانواده، واسازی ارزشی، هویت مخدوش، جایگزینی کنشگری حسابگرانه به تقدیرگرایانه، مواجهه با دیگری و تجربه بازاندیشانه، از مضامین محوری و مشترک افراد در ارتباط با ازدواج سفید به عنوان مولفه هایی از سبک زندگی غربی در این مطالعه است. مشارکت کنندگان در مورد روی آوردن به این ازدواج ذکر می نمایند، عدم اعتقاد به ازدواج رسمی، آزادی انتخاب و حق بر بدن، عدم امنیت شغلی و درآمد کافی، آشنایی بیشتر و عدم اعتماد از مهم ترین تفاسیر از شکل گیری این روابط بوده است.
    کلیدواژگان: ازدواج سفید، هویت مخدوش، سبک زندگی، خانواده، غیرنهادی شدن، پدیدارشناختی
  • ثریا قطبی*، فریده جعفری صفحات 91-115
    سبک زندگی اسلامی مجموعه رفتارهای قابل مشاهده و بیانگرانانه است که به لحاظ نظری، معلول باورها و ارزش های اسلامی در ابعاد فردی و اجتماعی زندگی انسان است. یکی از مولفه های اساسی در سبک زندگی اسلامی، چگونگی گذراندن عمر و مدیریت زمان است. مدیریت زمان مجموعه ای از مهارت ها برای اداره، کنترل و استفاده بهتر از وقت است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی اصول مدیریت زمان در سبک زندگی اسلامی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، بنیادی و با روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و روش تحلیل داده ها کیفی و از نوع استقرایی بوده است. جامعه تحقیق، متنی و شامل آیات و روایات بحارالانوار است که به صورت هدفمند و در راستای سوالات تحقیق انجام گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مدیریت زمان در سبک زندگی اسلامی شامل چهار اصل مهم هدف گذاری، اولویت بندی، برنامه ریزی و نظارت است. نتیجه آن که در سبک زندگی اسلامی به کارگیری اصول مدیریت زمان، استفاده بهتر از فرصت عمر را به دنبال داشته و تضمین کننده سعادت ابدی انسان است.
    کلیدواژگان: سبک زندگی اسلامی، اصول مدیریت زمان، هدف گذاری، اولویت بندی، برنامه ریزی، نظارت
  • مهدی فدایی*، محمدجواد مهدی آسا صفحات 117-146
    طلاب به عنوان گروه های مرجع در جامعه به شمار می روند؛ لذا انتظار می رود بیش از دیگران مراقب گفتار، رفتار و کردار خود در شبکه های اجتماعی باشند. آن ها موظف هستند در کنشگری خود، استانداردهای رفتاری را در عمل به کاربران نشان دهند تا الگوی زیست مجازی برای آنان در کنشگری رسانه ای باشد. از طرفی، بروز آسیب های اخلاقی از سوی کاربران حوزوی، نه تنها موجب کاسته شدن شخصیت و جایگاه صنفی آن ها می شود، بلکه گاهی موجب آسیب دیدن باورهای دینی افراد و بدبینی آن ها به همه دین داران می شود. در این تحقیق، به بررسی آسیب های کنشگری کاربران حوزوی در شبکه های اجتماعی در بعد فردی پرداخته می شود. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و با ابزار مصاحبه عمیق، به تحلیل مسیله پرداخته است. در این مقاله، با 16 متخصص و کارشناس رسانه و سبک زندگی که خود آنان نیز کاربر حوزوی هستند، مصاحبه عمیق به صورت هدفمند انجام شد. آسیب هایی همچون غفلت از رسالت دینی، اظهارنظر غیرتخصصی ازجمله یافته های مصاحبه در کنشگری کاربران حوزوی است. ارایه مصادیق و نمونه خوانی کنشگری در رسانه اجتماعی توسط کاربران حوزوی، از نوآوری های تحقیق حاضر است.
    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، آسیب شناسی، مصرف، سبک زندگی، کاربر حوزوی
|
  • Shohre Rowshani * Pages 9-28
    Women’s most important roles in the Islamic lifestyle are those of maternity and rearing children, but today many women, because they have a job, are also obligated to play a correct occupational role, and therefore striking a balance between occupational and maternal roles is of particular importance. In recent years, the number of female members of academic staff has been on the increase, and since these women have undertaken a great volume of occupational tasks, achieving the equilibrium between their occupational and familial roles involves certain difficulties. Thus, using the qualitative research method, the present study aims to identify the women’s strategies for finding the balance. To this aim, interviews with 20 female members of academic staff and a content analysis of the interviews have been conducted to extract the strategies. According to the research findings, the strategies include eight categories: diligent efforts to achieve occupational goals, efforts to be a good mother, self-effacement, reduction of occupational goals, time management, a division of labor, family planning, and outsourcing of some family tasks.
    Keywords: the family-work balance, maternal role, Occupation, Women, members of academic staff
  • Zahra Valizadeh Aliabadi *, Mohamad Sadeq Farbod, Fariba Mir Eskandari, Ali Baseri Pages 29-50
    Cognitive aspects of lifestyle are among its most complicated and difficult-to-understand aspects. They are models and schemata with the help of which citizens understand reality and make sense of the world surrounding them. Objective aspects of lifestyle have their foundations in the cognitive aspects. There are different methods for grasping the aspects, including symbols in games and traditional rites. Through examining symbols in each culture one can grasp people’s beliefs, opinions, and communication networks, and also conduct a semantic analysis of cultural, social, economic, and psychological behavior of various ethnicities. This means that symbols are a manifestation of people’s sense of cultural belonging in any particular region, which repeat themselves in the people’s lives and reinforce a certain understanding of identity. This study has been conducted with an analytic-descriptive approach and by using the observational method in order to offer an anthropological analysis of definitions of experts on cultural anthropology, and of the function of symbols in some customs and lifestyle of Tunikabun’s people. These people, like in many other regions of the land of Iran, have a whole variety of customs and symbols. Rituals such as ‘chicken blessing’, ‘kalli-pāchi discernment’, ‘the number of 100 for hunters’, and ‘the ladybird’ in different ceremonies each manifest some of the beliefs of the people in the region. The research findings show that the symbols in these rituals have for the most part a function of escaping from the indeterminacy of future. Furthermore, the study of these symbols shows a few important cultural traits of Tunikabun’s people that make a breeding ground for fortunetelling: an optimistic attitude towards future, bonding with nature, little acceptance of indeterminacy, and patriotism.
    Keywords: Symbol, Sign, cultural anthropology, Symbolism, functions of symbols, acceptance of indeterminacy, Lifestyle
  • Mahdi Jafarzadeh *, Muhammd Ranjbar Huseini, Mahdi Nosratian Pages 51-64
    From the vantage point of Koranic verses and hadiths, existential influence of human’s good and evil deeds has some characteristics. Knowing these characteristics is the first step towards the design and social acceptance of Islamic behavioral patterns and lifestyle. According to this study, which has collected its data with the library research method and conducted analysis and made assessments with the analytic-documentary method, the influence is mainly characterized by the fact that the correlation between existential influences of good volitional actions and flow of blessings in society is certain, but the correlation between evil volitional actions and blight occurrence is not certain and may be averted for some reasons. Insignificance of worldly enjoyment for being a good human, meta-gender influence of volitional actions upon existence, proportion and similarity between volitional actions and existential suffering and the harmony of existential sufferings arising from volitional actions with the Best System are among other characteristics of the influence. Thus, Islamic lifestyle will have the most and most perfect harmony with the system of creation, and will direct the most benefit towards human beings and other creatures.
    Keywords: Islamic lifestyle, human volitional action, the system of creation, existential influence
  • Marziyeh Shahryari * Pages 65-92
    With a qualitative approach and using the phenomenological method, the present study aims to understand the process of deinstitutionalization of marriage. A total of 14 participants were selected by purposive sampling and with the strategy of criterion sampling. A semi-structured and in-depth interview was used for data collection. Analysis of the findings shows that 12 main themes in participants’ experience are the following: change in life and habitus as underlying the malformed circumstances; reluctance towards permanent marriage; ambivalent feelings; lack of life skills and cohabitation before marriage; sexual attraction and need; single life; circumvention of family laws; deconstruction of values; distorted identity; replacement of determinist actions with calculative actions; confrontation with the Other; and rethinking of one’s experience. These are the central and common themes pointed out by the individuals about white marriage as a component of western lifestyle. Unbelief in formal marriage, freedom of choice, right to one’s body, lack of job security and insufficient income, getting to know more, and lack of trust are among the main interpretations of the formation of white marriage.
    Keywords: white marriage, distorted identity, Lifestyle, Family, Deinstitutionalization, phenomenological
  • Soraya Ghotbi *, Farideh Jafari Arasalu Pages 91-115
    Islamic lifestyle is a set of observable and expressive behaviors that, in theory, are the effects of Islamic beliefs and values in both individual and social dimensions of human life. A fundamental component of Islamic lifestyle is how one spends one’s life and manages one’s time. Time management is a set of skills in organizing, controlling and optimally using one’s time. The aim of the present study is to identify principles of time management in the Islamic lifestyle. In terms of its aim, this is a basic research, and has been conducted with the descriptive and analytic methods. The method of data analysis has been qualitative and inductive. Statistical population includes Koranic verses and Bihar al-Anwar’s hadiths which have been sampled purposively and in relation to the research questions. Research findings indicate that time management in the Islamic lifestyle includes four important principles: setting a goal, prioritizing, planning, and supervising. Thus, in the Islamic lifestyle application of those principles leads to a better usage of the opportunity for life and ensures human beings’ eternal happiness.
    Keywords: Islamic lifestyle, principle of time management, setting a goal, Prioritizing, planning, supervising
  • Mehdi Fadayi *, Mohammad Javad Mehdiasa Pages 117-146
    Islamic seminarian students are regarded as a reference group, and therefore expected to be more careful about their talk, behavior, and deeds in social networks. They are obligated to show, in practice, behavioral standards to the users so as to be their role models of virtual life in media action. Furthermore, incidence of immoralities on the part of Islamic seminarian users leads not only to the degradation of their character and class status, but also, at times, to damaging religious beliefs of individuals and negative attitudes towards all religious people. This research conducts a pathological examination from the individual aspect of the action of Islamic seminarian users of social networks. The research method is qualitative and the problem has been analyzed by using in-depth, purposive interviews with 16 experts on media and lifestyle, themselves Islamic seminarian users. Neglect of religious mission and making lay remarks were among the downsides of the Islamic seminarian users’ action that were pointed out in the interviews. Providing examples of and ‘proofreading’ media action are among the innovations of the present study.
    Keywords: Social Networks, Pathology, Consumption, Lifestyle, Islamic seminarian user