فهرست مطالب

دراسات الادب المعاصر - سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 57، ربیع 2023)

فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 57، ربیع 2023)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • زهرا میرزایی بهمن اباد، فاطمه غفوری مهدی اباد*، پوران یوسفی پور کرمانی صفحات 1-12
    در میان مکاتب فکری-فلسفی، فلسفه اگزیستانسیالیسم،بی گمان یکی از پرنفوذترین این مکاتب بوده که بر آراء افکار کسانی چون هدایت،آل احمد،فروید و...تاثیری عمیق گذاشت.احمد شاملو و سهراب سپهری از جمله کسانی بودند که در بخشی از دوران آفرینش ادبی شان از این اندیشه تاثیر پذیرفتند.تاثیر پذیری شاملو از فلسفه اگزیستانسیالیسم را می توان در اشکال زیر دانست:در حوزه فلسفی -محتوایی که شاملو بیشتر به اندیشه های سارتر چشم دارد،در حوزه سیاسی ،اندیشه های کامو کانون توجه اوست و در حوزه ادبی،نیز به علت نزدیکی آراءسارتر و کامو به یکدیگر شاملو اگر نه تاثیر پذیر،اما موافق با آراء آنان است.سهراب سپهری شاعری با تفکرات اگزیستانسیالیستی به معنای واقعی امروزی نبوده اما نظام هستی شناسی در آثار او بویژه در سراسر منظومه «صدای پای آب» در یافتنی است و تفکر او در این منظومه جنبه هستی شناسیک دارد،باور های مکاشفه ای سهراب باعث شده تا شالوده این منظومه او در دو قابلیت ،یعنی ، سطح بیرونی که توصیف طبیعت و عناصر آن است و سطح درونی و نهفته که بیان مفاهیم فلسفی و معرفت شناختی عناصر است،پدید آید.نگارنده در این پژوهش ، با مقایسه اشعاری فلسفی از شاملو و سهراب به این نتیجه رسیده که درون مایه های فلسفه اگزیستانسیالیستی با شدت و ضعف در شعر این دو شاعر دیده می شود.
    کلیدواژگان: مکاتب فکری &ndash، فلسفی، فلسفه اگزیستانسیالیسم، شاملو، سهراب
  • احمد کرمی*، سید محمود میرزائی الحسینی، علی نظری صفحات 13-37
    کانت ولاتزال السماء بسحر جمالها وما تکتنفه من ظواهر فلکیه مصدر إلهام فی الوصف والمقارنه والتشبیه و الاستعاره وخلق الصور الفنیه البدیعه، وکانت الاجرام الفلکیه بما فیها المجره روافد یتخذها الشعراء للتعبیر عن کوامن نفوسهم وما یختلج فی صدورهم وتصویرما کان یجیش فی اعماقهم من مشاعر واحاسیس وعواطف، وکذلک یستخدمونها فی إغناء لغتهم الشعریه وإبراز مقدرتهم فیها، وقد یخلعون علیها من رهافه الحس سر جمالها لیضفوا إلیها قیما جمالیه فنیه. فکانت المجره من الروافد التی تشغل قسطا من اشعارالشعراء العرب فی اغراض کالمدح والوصف والفخر والاعتزاز یستخدمونها فی الخطاب الشعری خاصه فی تشبیهاتم، مستمدین لونها و علوها وشکلها وهییتها وانوار نجوم حوزتها لتصویر المعانی البدیعه معبرین بها عن مشاعرهم وعواطفهم واهوایهم.وقد تطورت المضامین والصور المستمده منها علی مرالعصور. وهذه الدراسه یإیجازها تحاول ما تیسر لها استقراء الابیات الشعریه فی المجره من الشعر القدیم حتی نهایه العصر العباسی ودراسه جمالیه توظیفها فنیا.الکلمات المفتاحیه: جمالیات. المجره . الشعر. القدیم. العباسی
    کلیدواژگان: جمالیات، المجره، الشعر، القدیم، العباسی
  • سکینه صارمی گروی*، مهناز بحرانی صفحات 37-58
    النوستالجیا او الشعور بالوحده او الحزن الناتج من الغربه من الناحیه النفسیه هو الحسره وشوق الانسان لماضیه. یظهر هذا الشعور کمظهر من مظاهر السلوک البشری اللاواعی. تتجلی النوستالجیا او الشعور بالوحده والحزن فی إطار الشوق للوطن والحبیب والاسره وفتره الطفوله والمراهقه السعیده والظروف السیاسیه والاجتماعیه والاقتصادیه والدینیه المواتیه فی الماضی. تظهر نتیجه هذا البحث ان عبد الوهاب البیاتی وسیمن بهبهانی، بصفتهما من اتباع المدرسه الرومانسیه للادبین المعاصرین (العربی والفارسی)، استخدموا النوستالجیا کاحد الاسس الاساسیه والضروریه فی شعرهما واستنادا إلی المصادر والموشرات النفسیه یتم تقدیمها ضمن شعراء النوستالجیا، رغم ان کلمات ومشاعر البیاتی اکثر جاذبیه وعاطفیه مقارنه بسیمین بهبهانی. یدرس هذا البحث فی قصاید عبدالوهاب البیاتی وسیمن بهبهانی بمنهج تحلیلی وصفی واستنادا إلی مصادر مکتبیه، والهدف منه اکتشاف مکونات النوستالجیا ومعرفه الخطوط الفکریه والشعریه لهذین الشاعرین.النوستالجیا کاحد الاسس الاساسیه والضروریه فی شعرهما واستنادا إلی المصادر والموشرات النفسیه یتم تقدیمها ضمن شعراء النوستالجیا، رغم ان کلمات ومشاعر البیاتی اکثر جاذبیه وعاطفیه مقارنه بسیمین بهبهانی. یدرس هذا البحث فی قصاید عبدالوهاب البیاتی وسیمن بهبهانی بمنهج تحلیلی وصفی واستنادا إلی مصادر مکتبیه، والهدف منه اکتشاف مکونات النوستالجیا ومعرفه الخطوط الفکریه والشعریه لهذین الشاعرین.
    کلیدواژگان: الشعر العربی، عبدالوهاب البیاتی، النوستالجیا، الوحده، سیمین بهبهانی
  • سید ابوالفضل سجادی*، محمد جرفی، زهرا کوچکی نیت صفحات 59-76
    الملخصلاشک فی ان الاحتلال یودی إلی المقاومه فی الدفاع عن الحق فی الحیاه والحصول علی الاستقلال والسیاده علی الوطن ویمکن القول بان الشعر الذی یحتوی علی هذه المضامین فهو شعر المقاومه والشاعر المقاوم یدافع عن وطنه وقضیته ضد المحتلین بسلاح کلمته المتشعبه بالصمود والتحدی. یعد الشاعر المسیحی اللبنانی شیخ إبراهیم المنذر(1875- 1950م.)، من اکبر الشعراء المقاومین فی إبان فترات الاستعمار الاروبی علی البلاد العربیه.کان المنذر ثایرا وطنیا، مصلحا اجتماعیا، ومعلما انسانیا وقد کان یحاول فی اشعاره إذکاء روح المقاومه والوعی لدی الامه العربیه. یهدف هذا البحث إلی دراسه ملامح المقاومه ضد الاستعمار فی شعر المنذر المقاومه علی المنهج الوصفی - التحلیلی. تدل نتایج البحث علی ان الشاعر التزم فی شعره بمواقفه الوطنیه والقومیه، وقدنظم قصاید وطنیه جیده یعبر فیها عن شعوره الوطنی. فیثبت ان الوطن والدعوه إلی الاخوه والوحده العربیه والقومیه، و إثاره نخوه الرجوله فی قلوب الابطال، والغضب والتمرد علی موتمر السلام، وصرخه استغاثه للإخوه العرب بسوریا والعراق، وقوه الإراده وعلو الهمه فی الجهاد والابتعاد عن القعود، والشهاده فی سبیل الوطن، ونشر العلم والتربیه الوطنیه والحفاظ علی اللغه العربیه هی من اهم ملامح المقاومه فی شعر هذا الشاعر اللبنانی.
    کلیدواژگان: ادب المقاومه، الاستعمار، الکفاح، إبراهیم المنذر
  • مریم هاشمی*، معصومه نعمتی قزوینی صفحات 77-97
    إن ثناییه الشرق والغرب من اکثر العبارات تداولا فی الخطاب العربی الحدیث والمعاصر ومشکله التواصل بینهما ربما تکون اکبر مشکله واجه ها عالم القرن العشرین فی عهد الریحانی وما زالت تواجهه فی القرن الحادی والعشرین.من ناحیه تستند المبادی العامه والاسس الفکریه والثقافیه للغرب إلی الإنسانیه او التمحور حول الإنسان، والصناعه، وإعطاء الاصاله للاداه، والإیمان بمبدا التقدم، ومن ناحیه اخری خصایص الحضاره والثقافه الشرقیه (والمقصود هنا من الشرق، المنطقه الجغرافیه للدول العربیه ومنها العالم العربی) هی التدین والإیمان بالغیب، والالتزام العملی بالدین والاوامر والتقالید الدینیه، والترکیز علی الله سبحانه وتعالی وعدم حصریه العالم فی الماده والعالم المادی، والاهتمام والتاکید علی السعاده البشریه وعدم حصریه المعرفه فی المعرفه التجریبیه. إذ اوجد هذا الوضع خللا غریبا فی فکر الریحانی، لذلک تسعی الدراسه مستعینا بالمنهج الوصفی التحلیلی إلی تقدیم الحلول المقترحه للریحانی لإزاله هذا الخلل وخلق تفاعل بین الحضارتین من خلال إحصاء مزایا وعیوب کل منهما. ومستجدات البحث وانجازاته هی ان الریحانی علی الرغم من العیش فی الحضاره الغربیه والتمتع بکل ما کانت مزدهره ومتقدمه صناعیا، فإنه یعطی الاصاله الواقعیه فی حیاه الإنسان للحضاره الشرقیه ویفتخر بکونه شرقی وینتمی إلی ارض المشرق ولکن المشرق الذی بصفاء النفس وروحانیته، یتمتع من امتیازات الحضاره الغربیه المتقدمه. وزاوج الریحانی فی تفکیره ایضا بین روحانیه الشرق ومادیه الغرب، فلکل منهما سلبیات وایجابیات، إذ دخل خط الحوار الثقافی بین حضارتی الشرق الروحیه والغرب المادیه.
    کلیدواژگان: الکلمات الرئیسه: الثنائیه، الشرق، الغرب، الحضاره، امین الریحانی
  • زینب دریانورد*، محمدجواد پورعابد، رسول بلاوی، علی خضری، هیثم الصویلی صفحات 98-115

    فی الآونه الاخیره استندت الروایه الحداثیه علی المعطیات البصریه الماخوذه من الفنون المرییه وخاصه الفن السابع فظهرت ملامح الصوره السینماییه فی العمق الروایی محفوره علی نطاق واسع. إن توظیف الصوره المرییه فی السرد الروایی له فاعلیه عده تنعکس موثراتها علی حرکات الشخصیات والاشیاء فی الفضاء السردی او تاطیر المشاهد المصوره بواسطه التقنیات المحدده. تعتبر روایه "تغریبه القافر" لزهران القاسمی من اهم الروایات التی یستخدم فیها الکاتب مفردات تتعلق باللسان السینمایی والرابط الاساسی بین هذین الحقلین هو خروج الکلمه وقفا للآلیات الفنیه.تعتمد هذه الدراسه علی المنهج الوصفی_ التحلیلی للکشف عن النوافذ المشترکه بین العناصر السینماییه والنص السردی التی تنبثق من خلالها منعطفات تضم بین دفتیها مفردات تتمیز بکلا الفنین. ومن هذا المنطلق تهدف هذه الدراسه لتبیین مدی خضوع المفردات والفقرات الرواییه للتقنیات السینماییه والتاکید علی وظیفتی اللقطه؛ القراییه والبصریه وانعکاس الدلالات السیمیولوجیه منهما، لذا النتایج الحاصله من هذا التقارب هی السمو بالنص الروایی نحو النص السردی فبهذا العمل قد یعطی الکاتب المتلقی الفرصه للدخول فی عالم مریی یتبنی فکره تصویر المشهد وإخراجه. تدور محاور هذه الدراسه حول خمسه تقنیات تتقاطع مع السرد المکتوب؛ لقطه الفعل ورد الفعل ولقطه شاهد واللقطه المضافه ولقطه الکراین واللقطه الجامعه. 

    کلیدواژگان: الروایه العربیه المعاصره، الصوره السینمائیه، زهران القاسمی، روایه، تغریبه القافر
  • مریم الخطیب*، علی اصغر باباسالار صفحات 116-138
    اهتم کتاب الدفاع المقدس بکتابه القصص والروایات لفیه المراهقین والناشیه؛ لما لهذه الفیه من اهمیه کبیره ودور اساسی فی المجتمع ولاسیما فی اثناء الحرب، فعدوا الروایه الموجهه للمراهقین منبرا لنقل افکارهم وإیصال رسایلهم إلی القراء. قد حاولوا فیها توثیق احداث الحرب العراقیه الإیرانیه المفروضه، وما رافقها من تضحیات الإیرانیین المادیه والمعنویه فی سبیل الدفاع عن الوطن، وما خلفته من آثار سلبیه نفسیه ومادیه حلت بمن فقدوا احبتهم او منازلهم او بمن اصیبوا بإعاقه جسدیه دایمه، وما طرا علی حیاتهم من تغیرات بعد کل هذه النکبات والمصایب. عالج الکتاب هذه القضایا مرکزین علی الجوانب الاخلاقیه، وعلیه تستهدف هذه المقاله دراسه میزات روایات المراهقین للدفاع المقدس من الناحیه الاخلاقیه استنادا إلی اعمال محمد رضا بایرامی (دود پشت تپه، پل معلق وسایه ملخ) وداوود غفارزادگان (شب ایوب وآواز نیمه شب) وذلک باستخدام المنهج التحلیلی الوصفی. اظهرت النتایج ان المولفین کلیهما شجعا القاری علی ان یتحلی بقیمتین اخلاقیتین مهمتین؛ اولاهما حب الوطن والتضحیه فی سبیل الدفاع عنه، اما الاخری فهی الامل؛ لان الحل الامثل للحرب یتجلی فی الدفاع عن الوطن والتضحیه فی سبیله، اما الامل فهو الحل الامثل لآثار الحرب النفسیه؛ لذا فإن المولفین اظهرا ضروره ان یتقبل الإنسان الظروف الجدیده وان یواصل حیاته بافکار إیجابیه وروح قویه مهما واجه من الم وضعف، ومهما عانی من یاس وإحباط، فالیاس والضعف هما الخساره الحقیقیه، والفشل الوحید.
    کلیدواژگان: الدفاع المقدس، روایه المراهقین، القیم الاخلاقیه فی روایات المراهقین، داوود غفارزادگان، محمدرضا بایرامی
  • هایده عظیم اوغلی اسکوئی*، حجت رسولی، سید ابراهیم آرمن صفحات 139-157
    الادب الإقلیمی والریفی کفرع من الادب الذی یتعامل مع خصایص الجغرافیا الطبیعیه والبشریه والتطورات الاجتماعیه فی منطقه معینه، له مکانه خاصه فی ادب معظم البلدان. لعب احمد محمود باعتباره احد الکتاب الواقعیین للمناخ، دورا مهما فی روایه القصص فی الادب الإیرانی المعاصر حتی انه اعتبر احد الکتاب النشطین فی المدرسه الجنوبیه. "الارض المحروقه" هی الروایه الاولی بعد حرب العراق و ایران. تعکس هذه الروایه وهی تطرح المعاناه والتضحیات، وصمود الشعب فی الحرب التی شهدتها إیران فی اواخر القرن العشرین. کما تتضح اهمیه هذا العمل عندما یصور احمد محمود ببراعه مشاهد سرد القصه باسلوب واقعی تبدو فی نظر الناقد کوثیقه اجتماعیه تاریخیه لاحداث الحرب وانعکاس الوضع فی المنطقه الجنوبیه. اعتمد البحث فی دراسه هذه الروایه علی المنهج الوصفی التحلیلی، تمت دراسه الخصایص الجغرافیه والمحلیه فی روایه "الارض المحروقه"فیما یتعلق بالعواقب الاجتماعیه. تعتبر نتایج هذه الدراسه فی روایه الارض المحروقه تاثیر الهویه الاصلیه للمولف علی حدث تاریخی مهم للدفاع المقدس. بالإضافه إلی التحدیات البیییه بعد الحرب المفروضه بسبب الظروف المعیشیه والاقتصادیه، ضروریه لتجنب التحدیات العرقیه والاجتماعیه واغراض التنمیه المستدامه.
    کلیدواژگان: الادب الإقلیمی، احمد محمود، الارض المحروقه، العناصر المحلیه
  • مهین پری تقی نژاد، محمد فاتحی*، اسماعیل اسلامی صفحات 158-171
    الملخصإن السخریه تعد من الآلیات اللغویه الهامه التی اعتمد، ولا یزال، الکتاب والشعراء علیه لإبداء رویتهم تجاه المجتمع عامه والحکومه السیاسیه خاصه. وعلی هذا الضوء یعد المازنی ایضا شاعرا ورواییا وناقدا شهیرا فی العصر الحدیث مما کان له ابلغ الاثر فی توجیه الادب المعاصر نحو التطور والرقی. ولما له من الاهمیه البالغه فی مجال السخریه قام بعض الکتاب بنقده من زوایا مختلفه لا سیما السخریه، من بینهم هو حامد عبده الهوال الذی الف کتابه تحت عنوان "السخریه فی ادب المازنی" وتطرق إلی جوانب هذه الآلیه اللغویه فی آثار المازنی وحللها تحلیلا عمیقا.تهدف هذه الدراسه من خلال المنهج الوصفی التحلیلی إلقاء الضوء علی السخریه باعتبارها سلاحا یتسلح به الکتاب والشعراء، نحو المازنی وغیره توجیها لنقدهم إلی المجتمع او الحکومه. ومن الناحیه الاخری، نقوم بنقد کتاب "السخریه فی ادب المازنی" للکاتب الهوال، نقدا بناءا مستفیضا. ومن النتایج التی توصلت إلیها الدراسه هذه هی ان المازنی حسب رای الهوال هو استفاد من السخریه کسلاح یتسلح به للوقوف ضد القضایا الاخلاقیه السلبیه الحاکمه علی البلاد اولا وتعذیب الحکومه الناس الابریاء ثانیا.
    کلیدواژگان: السخریه، ادب المازنی، کتاب حامد عبده هوال
  • مسعود باوان پوری*، ماجد عواد سلمان الدراجی صفحات 172-197
    التواصل غیر اللفظی هو احد فروع السیمیاییه، والذی یشمل جمیع انواع السلوکیات الحرکیه للاشخاص، بما فی ذلک تعابیر الوجه وحرکات الجسم والإیماءات والحرکات لتنظیم المحادثه، إلخ. کما ان وضعیه الجسد، نوع الوقف، السلوکیات الصوتیه، الاشیاء والزمن، وما إلی ذلک هی علامات علی التواصل غیر اللفظی التی یمکن ان تنقل رساله بشکل مستقل او تساعد الرسایل اللفظیه علی ان تصبح اکثر فعالیه. هذا النوع من الاتصال له ست وظایف هی الاستکمال، والتفنید، والتکرار، والتحکم، والاستبدال، والتاکید. تظهر دراسه الروایات العربیه المعاصره ان المولفین علی درایه کامله بدور التواصل غیر اللفظی ولغه الجسد فی خلق مشاهد جدیده. الرواییون العراقیون لیسوا استثناء من هذه القاعده وقد حاولوا استخدام هذا النوع من التواصل فی روایاتهم. یستخدم الکاتب العراقی علی بدر عناصر غیر لفظیه فی روایاته بالإضافه إلی اللغه المنطوقه. حاول فی هذا البحث دراسه روایه الطریق إلی تل مطران من منظور تعابیر الاتصال غیر اللفظیه، بما فی ذلک تعابیر الوجه، وتعبیرات العین، وتعابیر الید، وحرکات الراس، وما إلی ذلک، باستخدام المنهج السیمیایی والتمسک بالمنهج الوصفی - التحلیلی. اظهرت نتایج البحث ان علی بدر استخدم ما مجموعه 171 علامه فی هذه الروایه. حقق اقصی استفاده من الحالات المختلفه للسلوکیات الصوتیه والوجه وتعابیر النظر، واقل استخداما للمظهر المادی. استخدم علی بدر هذه العلامات للتعبیر عن اشیاء مثل: الخوف والقلق والحزن وإخفاء شیء ما والحصول علی المعلومات وما إلی ذلک. ایضا، فإن وظیفه الاستبدال لها اعلی تردد ووظیفه التفنید لها اقل تردد.
    کلیدواژگان: السیمیائیه، التواصل غیر اللفظی، علی بدر، الطریق إلی تل مطران
  • زهره قربانی مادوانی*، لیلا صادقی نقدعلی صفحات 198-213
    قد عولجت القضایا الاجتماعیه والثقافیه والتاریخیه والسیاسیه فی الادب المعاصر العربی، ومنها قضیه الصراع بین التقلید والحداثه. وتعد الروایه، من بین الانواع الادبیه، خیر ممثل لدارسه هذه القضایا. وإحدی هذه الروایات هی روایه "سیدات القمر" لجوخه الحارثی، وهی تنضم إلی الروایات الواقعیه - الاجتماعیه والتاریخیه التی تصور فیها حیاه الشخصیات بشکل رایع فی مداری التقلید والحداثه. تصف الرواییه المجتمع العمانی فی انتقاله من نظام تقلیدی إلی نظام حدیث قایم علی تصویر عایلات من بینها شخصیات تقبل هذه الحداثه (خوله، لندن، نجیه) وتمثل عقلیه الحداثه وسلوکها، وشخصیات تبقی علی افکارها التقلیدیه وهی لم ترحب بالحداثه (سالمه، عنکبوته، ظریفه). یتناول هذا البحث وفقا للمنهج الوصفی-التحلیلی مواجهه الشخصیات النساییه فی اختیار الزواج واسم الطفل ومکان الولاده والتسامح مع الزوج او الطلاق وإلخ. تشیر نتایج الدراسه إلی انه کانت تهیمن علی عمان القدیمه التقالید المهیمنه والنظام الابوی، وهی قضیه تلاشت فی عمان الحدیثه والمتطوره. تختلف ثقافه النساء ومعتقداتها واخلاقها فی المجتمع العمانی التقلیدی اختلافا کبیرا عن ثقافه النساء ومعتقداتها فی المجتمع الذی تراه عمان الحدیثه. علاوه علی ان فردیه المجتمع الحدیث قد طغت علی المجتمع التقلیدی واحس الإنسان الحدیث فی المجتمع العمانی بالهویه الفردیه واستقلال الشخصیه.
    کلیدواژگان: سیدات القمر، المجتمع العمانی، الشخصیات النسائیه، التقلید والحداثه
|
  • Zahra Mirzaii Bahman Abad, Fatemeh Ghafuri Mehdi Abad *, Pooran Yusefi Poor Kermani Pages 1-12
    Among philosophical schools of thought, the philosophy of existentialism is undoubtedly one of the most influential schools that left a deep impact on the opinions of people such as Hedayat, Al-Ahmed, Freud, etc. Ahmad Shamlou and Sohrab Sepehri were among those who were influenced by this thought in part of their literary creation. Shalom's influence on the philosophy of existentialism can be seen in the following ways: In the philosophical field - the content that includes more of Sartre's thoughts, in the political field, Camus's thoughts are the focus of his attention. And in the literary field, due to the closeness of Sartre and Camus' opinions to each other, it includes, if not influences, but agrees with their opinions.Sohrab Sepehari was not a poet with existentialist thoughts in today's real sense, but the ontological system can be found in his works, especially throughout the "Sound of Footsteps" poem. And his thinking in this system has an ontological aspect, Sohrab's revelatory beliefs have made the foundation of his system in two capabilities, that is, the external level, which is the description of nature and its elements and the inner and latent level which is the expression of the philosophical and epistemological concepts of the elements will appear.In this research, the author by comparing philosophical poems by Shamlou and Sohrab, he came to the conclusion that the contents of existentialist philosophy are strongly and weakly The poetry of these two poets can be seen.
    Keywords: Intellectual-philosophical schools, the philosophy of existentialism, Shamlou, Sohrab
  • Ahmad Karami *, Syed Mahmoud Mirzai Al-Husseini, Ali Nazari Pages 13-37
    The sky, with its enchanting beauty and the astronomical phenomena that surrounds it, was and still is a source of inspiration in describing, comparing, similarizing, metaphorizing, and creating wonderful artistic images. Their poetic language and highlighting their ability in it, and they may deprive it of the subtlety of its beauty, the secret of its beauty, to add to it artistic aesthetic values. The galaxy was one of the tributaries that occupy a part of the poetry of Arab poets for purposes such as praise, description, pride and pride, which they use in their poetic discourse, especially in their analogies. They derive their colour, height, shape, appearance and the lights of the stars they possess to depict the wonderful meanings expressing their feelings, emotions and whims. The contents and images derived from them have evolved over the ages. This study, in summary, attempts to extrapolate the poetic verses in the galaxy from ancient poetry until the end of the Abbasid era and to study the aesthetics of their artistic use.Keywords: aesthetics. galaxy. old poetry Abbasid
    Keywords: aesthetics, alaxy, old, poetry, Abbasid
  • Sa Sa *, Mahnaz Bahrani Pages 37-58
    Nostalgia or the feeling of loneliness or sadness resulting from alienation from a psychological point of view is heartbreak and a person's longing for his past. This feeling appears as a manifestation of unconscious human behavior. Nostalgia, or feeling lonely and sad, manifests itself within the framework of longing for home, lover, family, happy childhood and adolescence, and favorable political, social, economic, and religious conditions in the past. The result of this research shows that Abd al-Wahhab al-Bayati and Simon Behbehani, as followers of the romantic school of contemporary literature (Arabic and Persian), used nostalgia as one of the basic and necessary foundations in their poetry and based on psychological sources and indicators are presented among the poets of nostalgia, although al-Bayati's words and feelings are more attractive and emotional Compared to Simin Behbehani. This research studies the poems of Abd al-Wahhab al-Bayati and Simon Behbehani with an analytical and descriptive approach based on library sources. Its aim is to discover the components of nostalgia and to know the intellectual and poetic lines of these two poets.
    Keywords: Arabic poetry, Abdel Wahhab Al-Bayati, nostalgia, unity, Simin Behbehani
  • Seyyed Aboalfazl Sajadi *, Mohammad Jorfi, Zahra Kogheki Nyyat Pages 59-76
    There is no doubt that colonialism forces resistance and protection that the defenders endeavor to achieve freedom; This poem has harmonies and ideas that inspire others to resist and protect against the colonialists.Ibrahim Munzer, a Lebanese poet, is one of the most prominent poets who stood up against the colonialists; he was a superpatriotic poet whose poetry retains the spirit of resistance.The outcomes of this study indicate that this poet is a resolute poet who has the spirit of patriotism and nationalism, irritation and rebellion against the colonialists and communication for brotherhood among the Arabs, and martyrdom for the cause of the motherland and the evolution of science and the conservancy of the Arabic language in There is his poetry.There is no doubt that colonialism forces resistance and protection that the defenders endeavor to achieve freedom; This poem has harmonies and ideas that inspire others to resist and protect against the colonialists.Ibrahim Munzer, a Lebanese poet, is one of the most prominent poets who stood up against the colonialists; he was a superpatriotic poet whose poetry retains the spirit of resistance.The outcomes of this study indicate that this poet is a resolute poet who has the spirit of patriotism and nationalism, irritation and rebellion against the colonialists and communication for brotherhood among the Arabs, and martyrdom for the cause of the motherland and the evolution of science and the conservancy of the Arabic language in There is his poetry.
    Keywords: resistanceliterature, Colonialism, Battle, IbrahimMunzer
  • Maryam Hashemi *, Masomh Namati Pages 77-97
    The dualism of East and West is one of the most frequently used expressions in modern and contemporary Arab discourse, and the problem of communication between them is perhaps the biggest problem the twentieth century world faced during the reign of Rihani and is still facing in the twenty-first century. On the one hand, the general principles and intellectual and cultural foundations of the West are based on humanity or human-centeredness. Industry, giving originality to the tool, belief in the principle of progress, and on the other hand, the characteristics of Eastern civilization and culture (and what is meant here from the East, the geographical area of the Arab countries, including the Arab world) are religiosity, belief in the unseen, practical adherence to religion and religious orders and traditions, and focus on God Almighty and not The exclusivity of the world in matter and the material world, the concern and emphasis on human happiness and the non-exclusivity of knowledge in empirical knowledge. This situation created a strange defect in Al-Rihani's thought. Therefore, the study seeks, using the descriptive-analytical method, to present the proposed solutions to Al-Rihani to remove this imbalance and create an interaction between the two civilizations by counting the advantages and disadvantages of each.
    Keywords: duality, east, West, Civilization, Amin al-Rihani
  • Zainab Daryanavard *, Mohammad Javad Pourabed, Rasol Balavi, Ali Khezri, Haitham Al-Suwaili Pages 98-115

    Recently, the modernist novel was based on the visual data taken from the visual arts, especially the seventh art, so the features of the cinematic image appeared in the narrative depth engraved on a large scale. Employing the visual image in the narrative has several effects, which are reflected in the movements of characters and objects in the narrative space, or the framing of scenes depicted by specific techniques. Zahran Al-Qasimi's novel "Al-Qafar's Alienation" is considered one of the most important novels in which the writer uses vocabulary related to the cinematic language.This study relies on the descriptive-analytical approach to reveal the common windows between the cinematic elements and the narrative text, through which junctures emerge that include vocabulary that characterizes both arts. From this point of view, this study aims to show the extent to which vocabulary and narrative paragraphs are subject to cinematic techniques, and to emphasize the two functions of the snapshot; Reading and visual and the reflection of the semiological connotations of them, so the results obtained from this convergence is the transcendence of the fictional text towards the narrative text. With this work, the writer may give the recipient the opportunity to enter into a visual world that adopts the idea of depicting the scene and directing it. The focus of this study revolves around five techniques that intersect with the written narrative. Action and reaction shot, witness

    Keywords: The contemporary Arabic novel, The cinematic image, Zahran Al-Qasimi, The Novel, Al-Qafar', s Alienation
  • Maryam Alkhatib *, Ali Asghar Babasalar Pages 116-138
    Sacred Defense authors were interested in writing stories and novels for adolescents and young adults because of their importance and fundamental role in society, especially during the war. They considered the teenage novel a platform for conveying their thoughts and messages to the readers. They tried to document the events of the war imposed on Iran by the Iraqi forces, the accompanying material, and moral sacrifices by the Iranians to defend the homeland, and the negative, psychological and material effects on those who lost their loved ones, homes, and members of their bodies, and how their lives became after all these calamities and misfortunes. In addition, the authors address these issues through ethical aspects. Accordingly, this article aims to study the features of the adolescent novels ethically for the sacred defense based on the works of Mohammad Reza Bayrami (Smoke behind the hill, suspension bridge, and locust shadow) and Daoud Ghaffarzadgan (Ayoub night and Midnight Song) using an analytic-descriptive approach. The results show that both authors encouraged the reader to have two critical moral values. The first is the love of the homeland and sacrifice to defend it, while the other is hope. Because the first aspect is the best solution to war, and the second is the best solution to the psychological effects of war. They showed that a person, despite his pain, weakness, and injury, must accept new circumstances and continue his life with positive thoughts and a strong spirit because despair and weakness are actual losses.
    Keywords: Sacred Defense, Adolescent Novel, Ethical Values of the Adolescent Novels, Daoud Ghaffarzadgan, Mohammad Reza Bayrami
  • Hayedeh Azimoghli Oskooi *, Hojjat Rasouli, Seyyed Ebrahim Arman Pages 139-157
    Continental and rural literature is one of the branches of literature which is expressing the natural geography, human traits and social evolution of a special location and posses a special place in the literature of most of the countries, Ahmad Mahmoud as one of the realist continental writers,he has played an important role in the contemporary Iranian novelist literature to the extent that she is one of the active writers of the southern school. "Scorched Earth" is the first novel after the Iran-Iraq war. This novel reflects the sufferings, sacrifices and perseverance of the people in the war that Iran witnessed at the end of the twentieth century. The importance of this work becomes apparent when, as a social, historical plan The events of the war and the reflection of the situation of the southern climate are portrayed by Ahmad Mahmoud with mastery in the scenes of showing the story in a realistic style in the eyes of the critic. The present study is based on the descriptive-analytical method of the characteristics of continental literature in the novel "Scorched Earth" in relation to social consequences. The results of this research studied the impact of the author's native identity on an important historical event of the sacred defense in the novel Scorched Earth. In addition to the climate problems after the imposed war, due to the living and economic conditions, it is necessary to avoid ethnic and social challenges for the purposes of sustainable development.
    Keywords: Continental literature, Ahmad Mahmoud, Scorched Earth, Local Elements
  • Mahin Parie Taqie Neghad, Mohammad Fatehi *, Esmaeil Eslami Pages 158-171
    Abstract Irony is one of the important linguistic tools that writers and poets always rely on to express their views on the general society and especially the political government. In this regard, Mazni is considered a famous poet and critic in the contemporary era, to the extent that he was very influential in the trend of contemporary literature towards progress and promotion. In contemporary literature, irony has been discussed a lot, and in some books, irony has been discussed from different angles. Among them, Hamed Abd al-Hawal, who wrote a book entitled (Al-Sakhriyyah fi Adab al-Mazni), which deals with the aspects of this linguistic tool in Mazni's works and analyzes and examines it. This research, with descriptive-analytical method, examines irony as a weapon that writers and poets have armed towards Mazni and others with this tendency to criticize the society or the government, from another aspect to the criticism of the book (Al-Sakharih fi adab al-Mazni) by Al-Hwal provides a critique that has an elaborated structure, the results of this research indicate that Mazni, according to Al-Hwal's point of view, used irony as a weapon, with which he stood against the negative moral issues ruling the country and then torturing the people. The innocent side of the government is armed.
    Keywords: irony, Literature (Literature) Almazni, Hamed Abd al-Hwal', s book
  • Masoud Bavanpouri *, Majed Awad Salman Al Darraji Pages 172-197
    Non-verbal communication is one of the branches of semiotics, which includes all kinds of movement behaviors of people, including facial expressions, body movements, gestures and movements to regulate conversation, etc. Also, posture, standing, posture, artifacts, time, etc. are signs of non-verbal communication that can independently convey a message or help verbal messages become more effective. This type of communication has six functions of completing, denying, repeating, controlling, substituting and emphasizing. Examining contemporary Arabic novels shows that the authors are fully aware of the role of non-verbal communication and body language in creating new scenes. Iraqi novelists are no exception to this rule and have tried to use this type of communication in their novels. Iraqi writer Ali Badr uses non-verbal elements in his novels in addition to spoken language. In this research, three of his novel Al Tariq ela Tal Matran have been tried from the point of view of non-verbal communication patterns, including facial expressions, eye expressions, hand movements and head movements, etc., using the semiotic approach and adhering to the descriptive approach. be analyzed analytically. The results of the research show that Ali Badr used a total of 171 signs in the selected novel. In these novel, he has made the most use of the different modes of speech, face and look, along with their related functions. Ali Badr has used these modes to express things like: fear, anxiety and discomfort, hiding something, getting information, etc.
    Keywords: Semiotics, Communication, non-verbal communication, Ali Badr, Al Tariq ele Tal Matran
  • Zohreh Ghorbanimadavani *, Leila Sadegh Naghdeali Pages 198-213
    In contemporary literature, addressing social, cultural, historical, and political issues, including the struggle between tradition and modernity, has been significantly reflected. Among literary genres, the novel is considered as the best format for narrating such issues. One of these narratives is the novel " Sayyedat al-Qamar " by Jokhah al-Harethi, which is written in the style of socio-historical realism and in which the lives of the characters are beautifully depicted on the two orbits of tradition and modernity. The author describes the Omani society in the transition from a traditional system to a modern system based on the depiction of the families of Azzan, his wife Salemah, and his daughters Miya, Asma and Kholeh, London (Miya's daughter), the family of Ankabooteh and Zarifeh (maid), Najiya (Azzan's mistress). Characters are receptive to modernity (Kholeh, London and Najiya) and are considered to represent the mentality and behavior of modernity, and characters are left in their traditional thoughts and can not accept modernity (Salemah, Ankabooteh, Zarifeh). This research deals with the descriptive-analytical method and relying on the theory of dual confrontations to the confrontations of female characters on the focus of choice in marriage, child name, place of delivery, tolerance with spouse or divorce, etc. The findings of the study indicate that ancient Oman was dominated by hegemony of tradition and patriarchal system, an issue that has faded in modern and developing Oman.
    Keywords: Sayyedat al-Qamar, Omani Society, Dual Confrontations, tradition, modernity