فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 47 (خرداد 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/04/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فائزه صیدی نژاد *، حسین عباسی صفحات 1-18

    این مطالعه مفاهیم نظری و عملی مروری بر مفهوم و اهداف منظر شهری را شناسایی می کند که می تواند برای شهرهای دیگر در حال گذار مفید باشد. همچنین رابطه متقابل بین بوم شناسی منظر، تجربه زیبایی شناختی و هویت منظر شهری را در زمینه دگرگونی چشم انداز پایدار برجسته می کند. این امر به ویژه در زمینه های شهری که به سرعت در حال توسعه هستند، مهم است. درک پویایی این روابط متقابل می تواند راه را برای بینش بهتر شیوه های پایدار در محیط های شهری هدایت کند و بر نیاز به تحقیقات بیشتر تاکید کند. لذا پژوهش حاضر با استفاده از مطالعه کیفی، به بررسی مروری بر مفهوم و اهداف منظر شهری می پردازد. روش های استنادی و توصیفی تحلیلی است که، روش معتبر اینترنتی و مکتوب معتبر و روش کتابخانه ای به منابع مرتبط، مطالعه شد و تعاریف منظر شهری و اهداف منظر شهری، مطالعه و تحلیل شد. کلمات کلیدی انتخاب شده برای جستجو به سه جزء اصلی تقسیم شدند: زیبایی شناسی، هویت و بوم شناسی. روش ما برای غربالگری ادبیات مربوطه از دستورالعمل های بررسی های سیستماتیک با ترکیب کلمات کلیدی انتخابی ما پیروی می کند. یک بررسی اولیه ادبیات با استفاده از سه پایگاه داده انجام شد: Science Direct، Scopus و MDPI. مقالات در صورتی گنجانده می شوند که: بین سال های 2013 و 2023 و 1391 تا 1401 منتشر شده باشند. پس از خواندن 790 مقاله برای تعیین اینکه کدام مقاله مرتبط هستند و موارد تکراری را حذف کرد، 43 مقاله معیارهای انتخاب را داشتند. و روش گلوله برفی به شناسایی سایر نشریات با استفاده از فهرست یا استنادات مقاله برای افزایش اطلاعات، دستیابی به نتایج واقعی تر و پوشش تمام تحقیقات مرتبط اشاره دارد. در نهایت، مجموعه داده شامل 24 سند، شامل سه فصل کتاب، 19 مقاله کنفرانس و 2 پایان نامه بود که همگی بین سال های 2013 و 2023 و 1391تا1401 منتشر شده اند. با توجه به رویکردهای پیشنهادی، مشخص شد که سه عامل زیبایی شناسی، هویت و بوم شناسی از اهداف اصلی منظر شهری در طراحی ها و تحقیقات هستند. به عبارت دیگر می توان گفت تمامی طراحی ها و تحقیقات در منظر شهری بر این سه هدف اصلی متمرکز شده است. مابقی این مقاله تلاش می کند با نگاهی بین رشته ای گسترده تر به زیبایی شناسی منظر و شناسایی پتانسیل های جهت گیری های جدید تحقیق، و دست زدن به معرفت شناسی پژوهش های زیبایی شناسی منظر، از پارامترهای این بحث فراتر رود.

    کلیدواژگان: منظر شهری، زیبایی شناسی، هویت، بوم شناسی
  • آسیه یونسی * صفحات 19-30

    یکی از مهم ترین نیازهای بشر امروزی، تامین منابع غذایی و رسیدن به خودکفایی در این زمینه است. کیفیت غذای مصرفی هر قومی ارتباط مستقیم با سطح آگاهی از مسایل بهداشتی و تغذیه ای، توان اقتصادی و عادات غذایی مردم آن کشور دارد. در گذشته امنیت غذایی مترادف با رشد تولید غذا خصوصا در کشورهای کم درآمد و کم غذا تعبیر می شد اما رشد جمعیت از یک سو و افزایش تعداد گرسنگان ازسوی دیگر نشان داد که این دیدگاه درست نیست. امنیت غذایی عبارت است از دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی و سالم برای داشتن یک زندگی خوب و فعال. گوشت ماهی بدلیل داشتن اسیدهای آمینه ضروری، قابلیت هضم و جذب بالا، غنی بودن از نظر مواد معدنی و ویتامین و کاهش بعضی از بیماری ها توسط افراد زیادی مصرف می شود. در این تحقیق با بررسی کتاب ها، مقاله ها، منابع و پایگاه های اینترنتی با بیان اهداف امنیت غذایی، بحران های غذایی در جوامع، قوانین سازمان شیلات و وظایف این صنعت، اقتصاد این صنعت در ایران، تولید و مصرف آبزی پروری و عوامل تاثیرگذار بر آن، تاثیرات صنعت شیلات بر تامین امنیت غذایی کشور را بیان کردیم و روش پژوهش تجزیه و تحلیل کتابخانه ای- مروری است. یافته ها نشان دادند که آبزی پروری در اغلب کشورها توانسته است که به تامین غذا مخصوصا پروتیین مورد نیاز مردم بپردازد. میزان تولید و مصرف این ماده غذایی درحال تحقق بوده و با آشکار شدن اهمیت مصرف آبزیان برای سلامت انسان ها روند مصرف آن در رژیم غذایی افراد درحال افزایش است

    کلیدواژگان: شیلات، آبزی پروری، امنیت غذایی
  • سجاد فطرتی باسمنج * صفحات 31-44

    ترکیب بندی یک اثر هنری نقش مهمی در انتقال مفاهیم به مخاطب دارد از این رو مقاله حاضر بر آن است که با استناد به رویکرد روان شناسی گشتالت در ترکیب بندی نگاره سیاوش و افراسیاب در شکارگاه از شاهنامه طهماسبی اقدام نماید. همچنینن پژوهش پیش رو در جهت پاسخ گویی به این پرسش است که بر اساس نظریه روان شناسی گشتالت در ترکیب بندی نگاره سیاوش و افراسیاب در شکارگاه به چه نتایجی می توان دست یافت؟ در راستای پاسخ به این پرسش که داده های آن از طریق منابع کتابخانه ای و اینترنتی جمع آوری شده است و به لحاظ ماهیت این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع کیفی است. نگاره مزبور از منظر روان شناسی گشتالت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که در ترکیب بندی این نگاره از اصول هفتگانه گشتالت که شامل اصل مشابهت، اصل مجاورت، اصل تداوم، اصل یکپارچگی یا تکمیل و اصل سرنوشت مشترک و اصل فراپوشانندگی می شود استفاده شده است و می توان دریافت که عناصر موجود در شکل که با هم در ارتباط هستند و ترکیب بندی شکل را تشکیل می دهند در کنار هم دارای مفاهیم مستقلی می باشند.

    کلیدواژگان: ترکیب بندی، شاهنامه طهماسبی، سیاوش و افراسیاب، روان شناسی گشتالت
  • شیوا چارداولی * صفحات 45-60

    نظام آموزش و پرورش امروزی، تمام توجه خود را به یادگیری معطوف کرده است. در این نگرش، یادگیری محور اساسی و اصلی همه برنامه ها و فرایندهای آموزشی قرار می دهد و باز هم لازمه این امر توجه به تدریس اثربخش می باشد. اساسی ترین هدف تکنولوژی آموزشی یادگیری بهتر و عمیق تر است و از راه های دستیابی به این هدف به کارگیری کامل حواس توسط معلمان می باشد. در این مقاله مفهوم تکنولوژی آموشی و تدریس موثر همچنین مولفه های آن بیان شده است و بعد از بررسی های این تکنولوژی و فواید و کاربرد آن در تعلیم و تربیت، نقش آن را در تدریس موثر معلمان بررسی و ذکر کرده ایم و در آخر موانعی که در استفاده از تکنولوژی آموزشی در جامعه وجود دارد، آورده شده است. روش این پژوهش کتابخانه ای- مروری است و با بررسی یافته های مقالات نوشته شده در این زمینه و مطالب کتب ها نتیجه گرفتیم که تکنولوژی نقش عمده ای در بهبود فرایند یاددهی و یادگیری دارد و همچنین باعث رضایت معلمان از شغل خود می شود و در نتیجه رضایت شغلی باعث می شود معلم تمام تلاش خود را برای برطرف کردن نیازهای دانش آموزان و از ابزارها و روش های مختلف برای اثربخشی تدریس خود استفاده کند و در نتیجه معلمان دانش و مهارت کافی برای رسیدن به اهداف مورد نظر را خواهند داشت.

    کلیدواژگان: معلمان، تکنولوژی آموزشی، تدریس موثر، مدرسه
  • عاطفه عزیزمرادی * صفحات 61-66

    بازی های رایانه ای یکی از دستاوردهای ناشی از پیشرفت های تکنولوژیکی و فنآوری های نوین است که در چند دهه اخیر به دلیل جذابیت های فراوان به ویژه در بین کودکان و نوجوانان محبوبیت فراوان پیدا کرده اند و هر روز بر محبوبیت و استفاده از آنان افزوده می شود. صرف نظر از محاسن و معایب بازی های رایانه ای، باید این حقیقت را پذیرفت که چنین بازی های در جهان امروز بسیار جذاب و متنوع هستند و بخش زیادی از اوقات افراد به ویژه گروه های سنی کودکان و نوجوانان را پر می کنند. این میزان نفوذ و تاثیر بازی های رایانه ای در زندگی افراد حاکی از آن است که این بازی های می توانند نقش مهم و اساسی در تخلیه هیجانات درونی افراد داشته باشند و حتی به تقویت و بهبود حس کنجکاوی و خلاقیت آنان نیز کمک کند اما نباید فراموش کرد که استفاده بیش از حد و اعتیاد وار از بازی های رایانه ای می تواند به لحاظ جسمی عواقب و تبعات منفی فراوانی برای فرد به دنبال داشته باشد که گاهی جبران آن امکان پذیر نمی گردد. استفاده درست و مطلوب از بازی های رایانه ای و اساسا استفاده درست و بهینه از فنآوری ها می تواند مزایای فراوانی برای کاربران داشته باشد اما در کنار این مزایا و محاسن، ضرورت ایجاب می کند که تبعات منفی آن بر روح و جسم افراد نیز مدنظر قرار گیرد و مراقبت های لازم در این زمینه به عمل آید. بر این اساس این مقاله بر آن است تا به روش کتابخانه ای نقش و تاثیر بازی های رایانه ای در بروز آسیب های جسمی به کودکان و نوجوانان را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

    کلیدواژگان: بازی های رایانه ای، آسیب های جسمی، کودکان و نوجوانان
  • عبدالعزیز بیانی * صفحات 67-77

    به نخستین دوران شکل گیری حیات انسان که در رحم مادر قرار دارد، در ادبیات فقهی و حقوقی «جنین» یا «حمل» اطلاق می گردد. با توجه به این که «جنین» به لحاظ و ضعیت و موقعیت خاصی که دارد، بیش تر از هر زمان دیگر در معرض آسیب پذیری بوده و از دید پژوهشگران کم تر مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا ضروت ایجاب می کند پژوهش مناسبی در این زمینه انجام شود، بدین جهت تحقیق حاضر نگاره ای است که با روش تطبیقی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای به بررسی حق ارث و شرایط بر خورداری جنین از آن از دیدگاه فقه امامیه، حقوق مصر و افغانستان پرداخته و به نتایج زیر دست یافته است: از دیدگاه هرسه نظام حقوقی جنین دارای شخصیت حقوقی مشروط شناخته شده و با دو شرط موجود بودن در هنگام ایجاد حق و زنده متولد شدن، از حق ارث بر خوردار می شود. موجود بودن جنین در زمان ایجاد حق، با اماره قانونی نسب، حد اقل و حد اکثر مدت حمل احراز می گردد، اقل مدت حمل در فقه امامیه شش ماه و در حقوق مصر و افغانستان نه ماه است. اکثر مدت حمل در فقه امامیه بر اساس رای مشهور نه ماه و از نگاه حقوق مصر و افغانستان یک سال است. جنین ناشی از تلقیح مصنوعی در صورتی که از ترکیب اسپرم و تخمک زوجین به وجود آمده باشد مثل جنین طبیعی همه احکام قرابت و آثار حقوقی جنین طبیعی بر آن مترتب است. جنین ناشی از تلقیح مصنوعی پس از فوت مورث، از ترکه مورث ارث نمی برد.

    کلیدواژگان: ارث جنین، ارث جنین در حقوق مصر و افغانستان، شرایط برخورداری جنین از ارث، ارث جنین در فقه امامیه، حقوق مالی جنین
  • حسین عباسی *، فائزه صیدی نژاد صفحات 78-93

    برنامه ریزی منظر شهری به یک کانون تحقیقاتی در جامعه امروزی تبدیل شده است. بسیاری از محققین عوامل مرتبط در برنامه ریزی منظر شهری را مورد مطالعه قرار داده اند. این مقاله بر نقش معماری منظر و برنامه ریزی شهری، از طریق تیوری و عمل آن، در شکل دهی مجدد قلمرو شهر تمرکز دارد. هدف آن گسترش بحث در مورد ارتقای معماری منظر و برنامه ریزی شهری است، اولا با هدف تعیین واژگان گسترده تر برای منظر شهری و طراحی آن، و ثانیا در برجسته کردن سهم معماری منظر در چشم انداز پایدار طراحی و برنامه ریزی شهری انجام گرفت. لذا هدف از این پژوهش، تعیین گستره معماری و برنامه ریزی منظر شهری به عنوان شاخه ای مهم از منظر با معرفی و تبیین اهداف و رویکردها می باشد. در این مقاله، جمع آوری و طبقه بندی یافته ها با استفاده از استدلال منطقی و مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. از این رو با تمرکز بر تحول مفهوم معماری منظر شهری در دهه های اخیر، رویکردها و اهداف اصلی در این زمینه شناسایی و ارایه شده است. یکی دیگر از جنبه های طراحی منظر، محدودیت عناصر است. محدودیت های عنصری نوع گیاهان، درختان، درختچه ها، خاک، چمن و چمن را مشخص می کند که باید در یک مکان خاص مورد استفاده قرار گیرند.

    کلیدواژگان: معماری منظر شهری، برنامه ریزی، محدودیت عناصر، چیدمان منظر شهری
  • عاطفه محمودی * صفحات 94-108

    یکی از شرایط ویژه که در آن معلمان به مقتضای شرایط می بایست کار یاددهی– یادگیری را به پیش ببرند، وجود مدارس کوچک با کلاس های چند پایه است. در این مدارس تعداد دانش آموزان کم بوده و این مدارس در نقاط دور افتاده تشکیل می شوند. تنوع پایه های تحصیلی، کوچک بودن محیط کلاس، نبود مواد آموزشی و تجهیزات آموزشی و پرورشی از جمله مشکلات و شرایطی است که در این گونه محیط های آموزشی حکم فرماست و با وجود این شرایط انتظار می رود که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و عملکرد آموزشی معلم و فرآیند یادگیری در این مدارس همانند سایر مدارس به پیش برود. هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی محدودیت ها و مزیت های کلاس های چندپایه و رویکردها و روش های تدریس مربوط به آن است. روش پژوهش توصیفی- کتابخانه ای می باشد که برای جمع آوری آن از مقالات و منابع معتبر در این زمینه استفاده شده است. در این مقاله سعی بر آن شده است که بعد از بیان تعریف، تاریخچه و محاسن کلاس های چند پایه، به بررسی مشکلات موجود در این گونه کلاس ها و راه حل های مربوط به آن، روش های تدریس در کلاس های چندپایه، رویکردهای کلاس های چندپایه، عوامل اثرگذار در عدم موفقیت معلمان کلاس های چندپایه و شیوه های اداره این گونه کلاس ها پرداخته شود.

    کلیدواژگان: کلاس های چندپایه، روش تدریس کلاس های چندپایه، رویکردهای کلاس های چندپایه، شیوه های اداره کلاس های چندپایه