فهرست مطالب

مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی - سال ششم شماره 2 (پیاپی 24، تابستان 1402)

نشریه مطالعات کاربردی در علوم اجتماعی و جامعه شناسی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 24، تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/05/21
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی زاهدی صفحات 1-12

    هدف تحقیق حاضر تاثیر 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیالتس بر پارامترهای آمادگی جسمانی و فیزیولوژیک دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران بود. جامعه آماری تحقیق دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران بود که باتوجه به باال بودن تعداد جامعه نمونه 55 نفره به صورت داوطلب از میان آنها انتخاب گردید که به صورت تصادفی در 5 گروه 15 نفری: گروه تی آرایکس، گروه پیالتس و گروه کنترل تقسیم شد. گروه تی آرایکس و پیالتس در 8 هفته به صورت 5 جلسه در هفته فعالیت داشتند و گروه کنترل در این 8 هفته هیچ گونه فعالیت ورزشی نخواهد نداشت. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. ابتدا از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای اطمینان از طبیعی بودن توزیع داده ها استفاده شد. سپس از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه جهت تعیین تفاوت های بین گروهی استفاده شد. سطح معنی داری P ≤5050 در نظر گرفته شد و تمامی محاسبات با استفاده از بسته نرم افزاری 25 spss و رسم نمودار توسط نرم افزار Excel استفاده شد. نتایج نشان داد که بین اثر مقایسه 8 هفته تمرین معلق  (TRX) و پیالتس بر چابکی، قدرت عضالنی، استقامت عضلانی، تعادل، توان بیهوازی، شاخص توده بدنی، درصد چربی، ضربان قلب، حداکثر اکسیژن مصرفی، فشارخون سیستولی و فشارخون دیاستولی دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود دارد که این تفاوت بین گروه های تمرین با گروه کنترل بود و بین دو گروه تمرین تفاوت معنی داری مشاهده نشد. همچنین بین اثر 8 هفته تمرین معلق (TRX) و پیالتس بر انعطافپذیری دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران تفاوت معناداری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: تمرین معلق (TRX)، پیالتس، آمادگی جسمانی، فیزیولوژیک، دانش آموزان مقطع متوسطه استان تهران
  • شکیب مجیدنیا صفحات 13-21
    مقدمه

    دیابت یکی از شایعترین و پر عارضه ترین بیماریها در دنیا میباشد که راهکارهای مناسب میتواند عوارض این بیماری را کاهش دهد بر این اساس هدف این تحقیق بررسی تاثیر تاثیر تمرینات هوازی همراه با مصرف ویتامین 3D بر گلوکز، انسولین و هموگلوبین گلیکوزیله شده  (c1HbA) در دانش آموزان مقطع متوسطه دارای دیابت نوع 0 بود.

    روش شناسی: 

    نمونه های تحقیق 02 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه دارای دیابت نوع 0 در شهر سنندج بودند که در 0 گروه 21 نفری تمرین هوازی، تمرین هوازی همراه با مصرف ویتامین 3D، مصرف ویتامین 3D و کنترل قرار گرفتند. طرح تحقیق به صورت پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل در یک دورهی سه ماهه 20 هفته  انجام گرفت. پروتکل تمرینی ایروبیک به مدت سه ماه، سه جلسه در هفته و هر جلسه تمرینی 92 دقیقه اجرا گردید. تمرینات با شدت 12 % حداکثر ضربان قلب شروع گردید و در نهایت به %02 درصد رسید. خون گیری از نمونه ها 00 ساعت قبل و بعد از دوره تمرینی پس از 22 ساعت ناشتایی انجام شد. برای اندازه گیری تفاوت های درون گروهی و بین گروهی از آزمون آنالیز واریانس با اندازهگیری مکرر در سطح معنی داری 0.05≥P استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج تحقیق نشان داد که انجام تمرین هوازی؛ تمرین هوازی همراه با مصرف ویتامین 3D سبب کاهش معنادار گلوکز خون، هموگلوبین گلیکوزیله، نسبت دور کمر به لگن، درصد چربی و همچنین افزایش سطوح ویتامین 3D و سطوح سرمی انسولین در بیماران دیابتی نوع 0 شده است.

    نتایج

    20 هفته انجام تمرینات هوازی تاثیر معناداری بر کاهش گلوکز و هموگلوبین گلیکوزیله خون و افزایش انسولین خون دارد که در صورت مصرف همزمان ویتامین 3D این تاثیرات بر کاهش گلوکز و هموگلوبین گلیکوزیله خون بیشتر میگردد.

    کلیدواژگان: مرینات هوازی، ویتامین 3D، انسولین، هموگلوبین گلیکوزیله، دیابت نوع .0
  • سید علی زاهدی صفحات 23-28
    هدف

    تاثیر شش هفته تمرینات تناوبی گسترده همراه با مصرف مکمل آهن بر توان هوازی دانش آموزان پسر بود.

    روش

    به صورت نیمه تجربی ،بود جامعه آماری تمام دانش آموزان پسر تهران بود. نمونه ها شامل 06 دانش آموز پسر با میانگین سنی 20/40 سال از بین 216 داوطلب به طور تصادفی انتخاب و در سه گروه تمرین + مکمل، آهن تمرین + شبه دارو دارونما و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرین عبارت بود از 0 جلسه تمرین تناوبی که مسافت در هر دو هفته به ترتیب ،166 066 و 066 متر متفاوت بود گروه تمرین + مکمل آهن 1 ساعت قبل از هر جلسه تمرین یک عدد قرص 06 میلی گرمی فروس سولفات و گروه دارونما یک عدد قرص خوشبو کننده دهان مصرف می کردند. پس از اتمام دوره تمرین پس آزمون توان هوازی و شاخصهای خونی قبل و بعد از دوره تمرینی مورد ارزیابی قرار گرفت تحلیل داده ها با آزمونهای تحلیل واریانس و تعقیبی توکی با نرم افزار spss انجام شد.

    یافته ها

    داده های حاصل از تحقیق نشان داد که تمرینات تناوبی گسترده همراه با مصرف مکمل آهن موجب افزایش معنی دار  (6/60<P) در توان هوازی (6/60< 6/66) و میزان فریتین، ترانسفرین و آهن (6/60< 6/66) شد.

    نتیجه گیری

    این مطالعه پیشنهاد میکند که احتماال دریافت مکمل آهن حین تمرینات تناوبی به بهبود بیشتر در توان هوازی و شاخصهای خونی مرتبط با انتقال اکسیژن کمک کند.

    کلیدواژگان: تمرین تناوبی توان هوازی مکمل، آهن، هموگلوبین، فریتین، ترانسفرین
  • شکیب مجیدنیا صفحات 29-34

    هدف:

     پژوهش حاضر بررسی 5هفته تمرینات دایره ای در شدت های مختلف با مصرف چای سبز بر شاخص های آمادگی و ترکیب بدنی دانش اموزان چاق می باشد.

    روش

    آزمودنی های پژوهش 07 دانش آموز پسر غیر ورزشکار غیر فعال دارای اضافه وزن بودند که به صورت تصادفی در در یکی از گروه های تمرین مکمل چای سبز با شدت 66 درصد و 76 درصد تمرین بدون مکمل با شدت 66 درصد و 76 درصد، چای سبز و کنترل قرار گرفتند گروه های تمرین به مدت 5 هفته 3 جلسه در هفته و هر جلسه به مدت یک ساعت به انجام تمرینات دایره ای با شدتهای متفاوت پرداختند همچنین مصرف مکمل چای سبز برای گروه تمرین + مکمل و گروه چای سبز به صورت نوشیدنی 0گرم در هر وعده که 3 وعده در روز یک ساعت بعد از وعده غذایی صبحانه نهار و شام استفاده کردند. سپس متغیر های وابسته پژوهش شامل ترکیب ،بدن توان هوازی توان بی هوازی چابکی انعطاف پذیری و استقامت عضلانی در پیش و پس از تمرینات اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از آزمون کولموگراف اسمیرنوف و آزمون t وابسته در سطح معنی داری 1/16<P مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    از 5 هفته تمرینات دایره ای و مصرف مکمل چای سبز و نیز تمرینات دایره ای بدون مصرف مکمل چای سبز، کاهش معنی داری در ترکیب بدنی و برخی از شاخصهای آمادگی جسمانی آزمودنیها مشاهده شد و این در حالی بود که در گروه تمرینات دایره ای و مصرف مکمل چای سبز افزایش معنی داری نسبت به گروه تمرین بدون مصرف مکمل چای سبز مشاهده شد. بعلاوه چای سبز به تنهایی تاثیر معنی داری بر برخی از شاخصهای آمادگی جسمانی و ترکیب بدنی نداشت.

    نتیجه

    با توجه به یافته ها می توان چنین نتیجه گرفت که تمرینات دایره ای با شدت های متفاوت و مصرف مکمل چای سبز موجب بهبود عملکرد برخی از شاخصهای آمادگی جسمانی و ترکیب بدن گردیده است به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تمرینات دایره ای با شدتهای متفاوت و مصرف مکمل چای سبز موجب بهبود عملکرد شاخصهای آمادگی جسمانی و ترکیب بدن گروه تمرین با مصرف مکمل نسبت به گروه های تمرین بدون مصرف مکمل کنترل و چای سبز گردید.

    کلیدواژگان: تمرینات دایره ای چای سبز ترکیب بدن شاخصهای آمادگی جسمانی دانش آموزان، پسر، غیرورزشکار، اضافه وزن
  • چالاک عمر حسن صفحات 35-52

    هدف از پژوهش حاضر بررسی حق طلاق زوجه در قانون ایران و عراق بود که در همین راستا با استفاده از روش توصیفی – استنادی و با بکارگیری منابع کتابخانه ای به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پرداخته شد که در نهایت نتایج بدست آمده نشان داد که یکی از موضوعات مهم که در فقه و حقوق موضوعه مورد بحث و بررسی قرار گرفته حق زوجه در طلاق است گاهی اوقات این حق بصورت مستقل به زوجه داده میشود تا بتواند خود را مطلقه کند رعایت قواعد کلی عقد حق در این زمینه الزم است گاهی حق زوجه در طلاق بصورت شرط ضمن عقد  لازم می آید. آنچه موضوع تحقیق حاضر را به خود اختصاص داده همین قسم از حق است. در این حالت، قواعد کلی شروط ضمن عقد و آثار درج این شرط ضمن عقود لازم بایستی در نظر گرفته شود. این راه حل تا حد زیادی حق مرد و اینکه طالق به دست مرد هست را تعدیل میکند. قانون مدنی ایران دو ماده را به این بحث اختصاص داده است؛ ماده 1138 که در آن از اجرای صیغه طالق توسط وکیل زوج صحبت شده است و مبانی آن کمک شایانی در تجویز حق زوجه در طالق به ما خواهد کرد و دیگری ماده 1119 که به صورت خاص با موضوع ما مرتبط است چون قانون مدنی ما در این زمینه مبتنی بر فقه امامیه است ناگزیر باید در پرتو فقه آن را روشن کرد. در حقوق ما مرد مطابق ماده 1133 اصلاحی بدون شرط از حق طالق بهره مند است اما زن به منظور بهره مندی از این حق الزم است در این مورد خاص حق طلاق را بوسیله شرط بدست آورد تفاوت این نوع طلاق با طلاق موضوع مواد 1029 و 1129 و 1130 قانون مدنی این است که در این حالت زن این حق را بواسطه شرط ضمن عقد بدست می آورد این شرط در اسناد رسمی ازدواج و قانون مدنی بصورت مقید آمده است. در خصوص شرط حق مطلق زوجه در ،طالق قانون مدنی در ماده 1119 سکوت نموده .است ،همچنانکه در اسناد رسمی ازدواج نیز این شرط بصورت مقید و در قالب 12 بند آورده شده است. قانون مدنی عراق نیز در ماده 734 ق.م به صورت مشروط و در ماده 981 ق.م به صورت کلی قایل به پذیرش حق زوجه در طلاق، می باشد و این امر با تاسی به قول مشهور فقهاء آنها دایر بر جواز این امر است در حقوق کشور عراق، نهادی است به نام تفویض در طالق که مشابه حق در طلاق است؛ مطابق نهاد تفویض در طلاق زوج اختیار در طالق را به طور کامل و تمام به زوجه منتقل کرده و زوجه با ادای یکی از الفاظ تفویض و اجرای صیغه تفویض از زوج خود جدا میشود در واقع در تفویض عملی به خواست زوجه و برای خود او واقع میشود.

    کلیدواژگان: طلاق، زوجه، حقوق ایران، حقوق عراق
  • مهرداد ساعدپناه صفحات 53-64

    هدف از پژوهش حاضر پیش بینی کامیابی شغلی بر اساس ارضای نیازهای روانی بنیادین در محیط کار با نقش واسطه ای اشتیاق شغلی معلمان زبان انگلیسی می باشد که با استفاده از روش توصیفی – پیمایشی به انجام پژوهش حاضر پرداخت شد. جامعه اماری پژوهش حاضر شامل کلیه معلمان زبان انگلیسی شهرستان سنندج می باشد که طبق آمار سال 1401 آموزش و پرورش کل استان کردستان تعداد 322 نفر در این شهرستان مشغول به فعالیت می باشند که پس از انجام نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران نمونه برابر شد با 223 نفر. تا در نهایت داده های جمع اوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از نرم افزار 21SPSS تجزی و تحلیل گردد . یافته های این پژوهش حاکی از ان بود که که میان کامیابی شغلی با ارضای نیازهای روانی بنیادین در محیط کار و میان کامیابی شغلی با اشتیاق شغلی در محیط کار و همچنین میان اشتیاق شغلی با ارضای نیازهای روانی بنیادین در محیط کار رابطه وجود دارد. نتایج بدست امده از این پژوهش نشان داد که میان کامیابی شغلی بر اساس ارضای نیازهای روانی بنیادین در محیط کار با نقش واسطه ای اشتیاق شغلی رابطه وجود دارد.

    کلیدواژگان: کامیابی شغلی، اشتیاق شغلی، ارضای نیازهای روانی بنیادی در محیط کار، معلمان زبان انگلیسی، شهر سسندج