فهرست مطالب

نشریه تحقیقات روانشناختی
پیاپی 15 (پاییز 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/07/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فرخنده مفیدی، سیما کفیلی مقدم صفحات 1-14

    این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش اخلاق به کمک فیلم های پویانمایی در رشد اخلاق دانش آموزان پیش دبستانی بود. در این پژوهش جامعه آماری عبارت است از کلیه کودکان پیش دبستانی منطقه 2 شهر تهران که در سال 90- 1389 مشغول به تحصیل بودند، نمونه آماری پژوهش شامل 30 نفر دانش آموز دوره پیش دبستانی بود که به صورت تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر هم در گروه کنترل قرار داده شد. فرایند نمونه گیری به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدندو همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار استنباطی تحلیل کواریانس چندمتغییری استفاده شده است. بررسی نتایج نشان داده که آموزش اخلاق به کمک فیلم های پویانمایی مداخله توانسته است آگاهی کودکان پیش دبستانی را در مورد مفاهیم اخلاقی(روحیه احترام، راستگویی،شجاعت، مهربانی، وجدان، همدلی) افزایش دهد و بیشترین تاثیر آموزش اخلاق روی مفهوم احترام بود

    کلیدواژگان: آموزش اخلاق، فیلم های پویانمایی، کودکان پیش دبستانی، اثر بخشی
  • حیدرعلی هومن، حمیدرضا وطن خواه، ساناز درستکار صفحات 15-29

    هدف این پژوهش بررسی عملی بودن، اعتبار و روایی تست تجدیدنظر شده شادکامی آکسفورد بود. بدین منظور تعداد 468 نفر (232 دختر و 236 پسر) از دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران پرسشنامه تجدید نظر شده شادکامی آکسفورد را که شامل 67 گویه است و با مقیاس 4 امتیازی (کاملا موافقم تا کاملا مخالفم) نمره گذاری می شود، تکمیل کردند. نتایج نشان داد، ضریب اعتبار پرسشنامه از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ 947/0 است. نتایج تحلیل مولفه های اصلی و چرخش متعامدنشان داد که پرسشنامه از ده عامل اشباع شده است که بر روی هم 844/49 درصد کل واریانس را تبیین می کند که شامل رضایت از زندگی، شوخ طبعی، خوش بینی، لذت، سرخوشی، خودنظم بخشی و کنترل خویشتن، پیوند جویی، روحیه تعهد و همکاری، آمادگی روانی و مثبت نگری است. برای روایی همگرا، همبستگی بین پرسشنامه تجدید نظر شده شادکامی آکسفورد و پرسشنامه سلامت روانی مورد بررسی قرار گرفت و ضریب همبستگی بین این دو پرسشنامه برابر 487/0 بدست آمد.

    کلیدواژگان: شادکامی، عملی بودن، اعتبار و روایی، تحلیل مولفه های اصلی
  • حمیدرضا فرهمند، مهناز علیمرادی صفحات 29-39

    به منظور مطالعه رابطه ویژگیهای شخصیتی با کارآیی پلیس تعداد 250 نفر از افسران نیروی انتظامی با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و با استفاده از آزمون پنج عاملی شخصیتی 60 سیوالی نیو (1985) و نمرات کارآیی سالیانه مورد بررسی قرار گرفتند. با بهره گیری از روش همبستگی و رگرسیون نتایج نشان می دهد که متغیر پیش بین ویژگیهای شخصیتی در پیش بینی کارآیی پلیس نقش داشته و رابطه آنها بصورت رابطه خطی معنادار می باشد. بررسی فرضیه های پژوهش نشان دادند که بین ویژگی شخصیتی روان آزرده خویی با کارآیی پلیس رایطه معناداری وجود نداشت و فرضیه مورد نظر تایید نگردید. همچنین بین ویژگی های شخصیتی برونگرایی، دلپذیری و مسیولیت پذیری با کارآیی پلیس رابطه معناداری وجود نداشت و این فرضیه ها نیز تایید نگردیدند. اما بین ویژگی شخصیتی انعطاف پذیری با کارآیی پلیس رابطه معناداری وجود داشت و این فرضیه تایید گردید. به صراحت می توان بیان کرد که در زمینه صفات شخصیتی هر چه فرد انطباق بیشتری با ویژگی های شغلی اش داشته باشد، عملکرد و کارآیی و رضایتمندی بیشتری بدست خواهد آورد و یافته های مذکور اهمیت توجه به تفاوتها و ویژگی های فردی را به منظور افزایش میزان تولید یا در ارتقاءکیفیت خدمات و رضایتمندی شغلی مورد تایید قرار می دهند و نیز هر چقدر همبستگی بیشتری بین صفات شخصیتی افراد و ویژگی های شغلی وجود داشته باشد علاوه بر افزایش کمی و کیفی عملکرد نگرشهای شغلی مثبت تری نیز حاصل خواهد شد. از این رو تلاش به منظور به حداکثر رساندن میزان انطباق فرد و شغل از طریق گزینش دقیق افراد برای مشاغل خاص و تعیین خصوصیات و ویژگیهای شغلی می تواند نتایج سودمند بسیاری را در عمل و در تمام زمینه های مختلف شغلی به دنبال داشته باشد همچنین عملکرد شغلی بهتری هم مشاهده می شود. در واقع هر فرد که متصدی شغلی می شود خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فرد خویش را به همراه می آورد. همچنین می توان گفت عوامل بسیار بر رضایت و عدم رضایت شغلی و کارآیی تاثیر می گذارند که از میان این عوامل می توان از دستمزد و ماهیت شغل یاد

    کلیدواژگان: ویژگیهای شخصیتی، کارآیی پلیس
  • حیدرعلی هومن، مرضیه رحمانی صفحات 39-59

    هدف این پژوهش، سنجش هوش سیال کتل دانش آموزان تیزهوش و عادی برپایه دو مدل کلاسیک و صفت مکنون بوده است. برای این مقصود 435 نفر از دانش آموزان تیزهوش به گونه تصادفی از مراکز استعدادهای درخشان و 449 نفر از دانش آموزان عادی با روش نمونه برداری چند مرحله ای به گونه تصادفی از مناطق مختلف تهران انتخاب شده اند. برروی هر دو گروه، آزمون 50 سوالی هوش سیال کتل مقیاس 3 فرم A اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس دو مدل کلاسیک و IRT انجام گرفته است. برآورد اعتبار از طریق آلفای کرونباخ در دانش آموزان تیزهوش 783/0 و در دانش آموزان عادی 683/0 بوده است. نتایج نشان می دهد که 1) برپایه آزمون t مستقل دانش آموزان تیزهوش نسبت به دانش آموزان عادی در مقیاس کتل نمره بیشتری به دست آورده اند و این تفاوت از لحاظ آماری معنادار است. 2) همبستگی بین نمره های خام و توانایی در دانش آموزان تیزهوش برابر با 467/0 و در دانش آموزان عادی برابر با 186/0 بوده و هر دو ضریب از لحاظ آماری معنادار است. 3) تبدیل این همبستگی ها به z فیشر و آزمون تفاوت آنها نشان می دهد که همبستگی بین نمرات خام و توانایی برای دانش آموزان تیزهوش بالاتر از میزان همبستگی در دانش آموزان عادی است و تفاوت آنها نیز از لحاظ آماری معنادار است. 4)اجرای آزمون t برای مقایسه پارامترهای سه گانه سوال در دانش آموزان تیزهوش و عادی نشان می دهد که پارامتر قدرت تشخیص به ویژه در دامنه پایین توزیع به نفع دانش اموزان عادی و مقایسه پارامتر دشواری سوال در طول دامنه توزیع به نفع دانش آموران عادی است. این مطلب بیانگر این واقعیت است که مجموعه سوال های هوش سیال کتل برای دانش آموزان عادی به مراتب دشوار تر است. هر چند میانگین پارامتر حدس برای دانش آموزان عادی بالاتر از دانش آموزان تیزهوش است اما تفاوت بین آنها از لحاط آماری معنادار نیست. 5) مقایسه توانایی هر دو گروه تیزهوش و عادی برپایه مدل IRT موید آن است که بین نمره تواناییهای دو گروه تنها در دو حد انتهایی و ابتدایی تفاوت وجود دارد. نمره های توانایی هر دو گروه تیزهوش و عادی در دامنه صدکهای 20 و 80 (متناظر با هوشبهرهای 85 و 115) تقریبا منطبق برهم است. توانایی دانش آموزان عادی در صدکهای 20 و پایینتر کمتر از توانایی دانش آموزان تیزهوش است. دانش آموزان تیزهوش در صدکهای 80 و بالاتر بیشتر از توانایی دانش آموزان عادی است

    کلیدواژگان: هوش سیال، هوش متبلور، تیزهوش، توانایی، صفت مکنون، مدل سه پارامتری
  • حیدرعلی هومن صفحات 59-69

    پژوهش حاضر ویژگی های روانسنجی پرسش نامه باورهای اختلال خوردن کوپروهمکاران (1997) را مورد بررسی قرار داد.

    روش

    نمونه آماری این پژوهش دانش آموزان دبیرستانی و پیش دانشگاهی بودند که به شیوه نمونه برداری خوشه ای تصادفی از میان دبیرستانهای دولتی مازندران انتخاب شدند و پرسشنامه باورهای اختلال خوردن کوپر و همکاران (1997)، سیاهه اختلال خوردن گارنر و همکاران(1989) را تکمیل کردند.

    یافته ها

    روایی این پرسشنامه به روش روایی همزمان و تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج تحلیلی عاملی به شیوه چرخش واریماکس نشان داد که پرسشنامه باورهای اختلال خوردن شامل 4 عامل خود باوری منفی، پذیرش توسط دیگران، خود پذیری و کنترل پرخوری است، که درمجموع 12/62 درصد واریانس را تبیین می کنند. روایی همزمان این پرسشنامه با بکارگیری سیاهه اختلال خوردن بررسی شد. میزان همبستگی میان دو پرسشنامه 62/0 بود 001/ 0 P <. اعتبار پرسشنامه با استفاده از روش هماهنگی درونی (آلفای کرونباخ) و دو نیمه سازی بررسی شد که به ترتیب ضرایب95/0 و 81/0 بدست آمد.

    نتیجه گیری

    با توجه به یافته های این پژوهش پرسش نامه باورهای اختلال خوردن به عنوان ابزاری معتبر برای ارزیابی باورهای اختلال خوردن در جمعیت نوجوان ایرانی است.

    کلیدواژگان: مشخصه روانسنجی، روایی، اعتبار و پرسشنامه باورهای اختلال خوردن
  • منصوره شهریاری احمدی، غلامعلی افروز، حسن پاشا شریفی، مهدی دوایی صفحات 69-81

    در پژوهش حاضر به منظوربررسی رابطه بین خلاقیت و سلامت روانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی دختر و پسر، از جامعه دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر شاغل به تحصیل در دبیرستان های دولتی عادی و سمپاد چهار گروه صد نفری به شیوه تصادفی مرحله ای انتخاب شدند ودر میزان خلاقیت و سلامت روانی با دو آزمون خلاقیت عابدی و سلامت روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند .پس از تحلیل یافته ها مشاهده گردید که میزان سلامت روانی و خلاقیت در دانش آموزان تیزهوش بالاتر از گروه عادی می باشد. بین میانگین خلاقیت دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد، در حالی که سلامت روانی پسران از دختران بالاتر مشاهده گردید.

    کلیدواژگان: خلاقیت، سلامت روانی، هوش
  • ویدا رضوی نعمت اللهی، سید مهدی حسینی فرد، سلوی شمس الدینی لری صفحات 81-93

    هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری در بین افراد وابسته به مواد افیونی، مواد محرک و افراد عادی بود. پژوهش بر روی 214 نفر (106 نفر عادی، 70 نفر وابسته به مواد افیونی و 38 نفر وابسته به مواد محرک) انجام شد. افراد وابسته به مواد از مراکز ترک اعتیاد تهران انتخاب شدند. روش نمونه گیری هدفمند بود که در یک بررسی علی مقایسه ای انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1998) و پرسشنامه خودتنظیمی براون، میلر و لاونداوسکی (1999) استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین افراد وابسته به مواد افیونی، افراد وابسته به مواد محرک و افراد عادی در میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری تفاوت معنی داری وجود دارد. افراد وابسته به مواد افیونی در مقایسه با افراد عادی و افراد وابسته به مواد محرک از خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری پایین تری برخوردارند. بین افراد عادی و وابسته به مواد محرک در میزان خودکارآمدی و خودتنظیمی رفتاری تفاوت معنی داری وجود ندارد. بنابراین، می توان نتیجه گرفت خودکارآمدی و خودتنظیمی نقش مهمی در پیشگیری، مقاومت و ترک سوء مصرف مواد دارند.

    کلیدواژگان: وابسته به مواد، مواد افیونی، مواد محرک، خودکارآمدی، خودتنظیمی
  • شیرین کوشکی، محمود جمالی، مهدیه صالحی، حمزه اکبری صفحات 93-112

    این پژوهش تحقیقی است که اثربخشی روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی را در کاهش نگرش های ناکارآمد و افسردگی بیماران قلبی بررسی کرده است. هدف این پژوهش کمک به کاهش افسردگی و نگرش های ناکارآمد در بیماران قلبی است که روش مذکورمنجر به بهبود شدت بیماری دراین افراد خواهد شد.این پژوهش از نوع پژوهش های شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه انتظار و با استفاده از گمارش تصادفی انجام شد که نمونه این پژوهش را 60 بیمار قلبی تشکیل داد که با بهره گیری از روش نمونه گیری در دسترس بیماران مراجعه کننده به بخش قلب بیمارستان های استان مازندران شهرستان ساری (حضرت زهرا (30) و شفا (30)) انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (30) و لیست انتظار (30) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های افسردگی بک و DAS-26 بود و به منظور دستیابی به نتایج از آزمون های تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر و آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افسردگی و نگرش های ناکارآمد بیماران قلبی موثر است. به نظر می رسد ذهن آگاهی به وسیله" آموزش کنترل توجه" موثر واقع شود و باعث تغییر نگرش های ناکارآمد شود و از عود و بازگشت افسردگی پیشگیری کند.

    کلیدواژگان: ذهن آگاهی، افسردگی، بیماران قلبی، نگرش های ناکارآمد
|
  • F. Mofidi, S. Kafili Moghadam Pages 1-14

    The current research is intended to study efficiently educating ethics by animation for promoting ethics of preschool students . The particip ants included all preschool students of district 2 Tehran in 2010-2011.The sample involved 30 preschool students, 15 of whom were randomly selected for experimental group and 15 of them were selected for control group. Sampling process was done by accessibility method . To analysis was used. The findings indicated that teaching ethics by animation could promote preschool students knowledge on ethic concepts respect, tell the trust, kindness, morality ,Empathy. If seems that respect was the most influenced concept.

    Keywords: Teaching ethics, animation movies, preschool students, efficiency
  • H.A.Hooman, H.R.Vatankhah, S.Dorostkar Pages 15-29

    The purpose of this research was considering practicality, reliability and validity of oxford happiness’s revised test among a sample of 468 students. Volunteers were selected by multistage sampling method. oxford happiness's test scale which is made of 67 item and is scoring based on Likert’s 4 point spectrum (fully agree to fully disagree) was administrated on the sample. The reliability coefficient of Alpha cronbach was equal to 0.947. In order to determine inventory validity the principle component analysis was used. Results showed these factors determine 49/844 percent of the total variance of variables. These factors are as follows: Life satisfaction, humor, optimism, pleasure, euphoria, self- monitoring and self-control, affiliation, spirit of commitment and cooperation, mental preparation and positivism.

    Keywords: happiness, practicality, reliability, validity, principal componentanalysis
  • H.R.farahmand, M.A.Alimoradi Pages 29-39

    250 of police officers have been randomely selected to be studied using NEOTEST in order to explor the relationship between the personal characteristics and efficiency of police . regression of the results show that the predictive variable of personality characteristics is effective in predicting police efficiency. The results of the study shows that there is not a significant relationship between neuroticism and police efficiency. Also there wasnot a signification relationship between extroversion, agree ableness and responsibility and police efficiency. But there is a signification relationship between flexibility and police efficiency. We can say cleary that in personality characters if the job be more compatible with individual characters his effectiveness and satisfaction will increase. This findings show the importance of personal differences as well as occupational positive attitudws. Consequently compatibility of the individuals character with his gob through proper recruitment will bring fruitful consequences in fact better job functions can be observed. Each person with specific responsibility will bring his specific characters to work. There are many influencial factors on job satisfaction and efficiency among them are the amount of payment and job nature which cannot be ignored.

    Keywords: personal characteristics, efficiency of police
  • H.A.Hooman, M.Rahmani Pages 39-59

    The aim of this study was comparison the ability of gifted and normal high school students based on classical test theory and item-response theory. Two subsets of high school students, gifted (N=435, 220 boys and 215 girls), and normal students (N=449, 226 boys and 223 girls), ranging in age from 15 to 17, were tested by Cattell's Culture Fair Intelligence Test (CFIT) (Cattell, 1971), scale 3 (form A). The homogeneity reliability coefficients for gifted and normal students were 0.783 and 0.683 respectively, using Cronbach's alpha. Statistical testing showed that: 1) the mean of the gifted students on fluid intelligence was significantly higher than that of the normal students, 2) the correlation between raw scores and abilities for the gifted and normal students were 0.467 and 0.186 respectively, both of these coefficients and the difference of them were statistically significant, 3)comparison the abilities of the two groups based on IRT model showed that the abilities of gifted students on 80 th percentile and above are higher than that of normal students, the abilities of normal students on 20 th percentile and lower than this percentile are lower than that of gifted students, and the abilities of the two groups between the percentiles are are identical.

    Keywords: Fluid Intelligence, crystallized intelligence, gifted students, ItemResponse Theory, Classical Test Theory
  • M.Shahriari, G.A.Afrooz, H.P.Sharifi, M.Davaee Pages 69-81

    The present research aimed to investigate the relationship between creativity and mental health in talented and normal students . 400 high school students were chosen by multi stages sampling method and they were given Abedy creativity and S.C.L 90 R tests. The results showed a significant difference in creativity and mentalhealth between normal and talented students. But the results on mentalhealth showed a significant difference only between girl and boy students.

    Keywords: Creativity, Mental Health, -Intelligence
  • Vida Razavi Nemat-Ollahi, Seyed Mehdi Hoseini Fard, Salva shamseddini lorry Pages 81-93

    The purpose of current research was studying and comparing of self-efficacy, and self-regulation among opioid substance, stimulant substance dependents, and general persons.Research design was nonexperimental (causal comparative method). This research performed on 214 persons (106 general persons, 70 opioid substance dependents, and 38 stimulant substances dependents). Substance dependents were chosen from MMT centers. The self-efficacy questionnaire (Sherer et al, 1998) and The self-regulation questionnaire (SRQ; (Brown, Miller, & Lawendowski, 1999) were administrated for collecting data The results showed that there was a significant difference among opioid substance, stimulant substance dependents, and general persons in self-efficacy and self-regulation. Opioid substance dependents have less self-efficacy and self-regulation scores than General persons and stimulant substance dependents. In self-efficacy and self-regulation, there was not significant deference between stimulant substance dependents and general persons. Also, the results showed that there was a significant and positive relationship among self-esteem, selfefficacy, and self-regulation. So, we conclude that self-efficacy, and self-regulation has important role in preventing, coping, and substance abstinence.

    Keywords: substance dependents, opioid substance, stimulant substance, selfefficacy, self-regulation
  • sh.Kooshki, m.Jamali, m.Salehi, h.Akbari Pages 93-112

    This study has been investigated the effectiveness of mindfullness-based stress to reduce dysfunctional attitudes and depression in heart patients. Research goal is help reduce depression and dysfunctional attitudes in patients with cardiac disease that leads to Improvement their disease. This research is Of Quasi-experimental research with the pre-test, post-test with expectations and using random assignment. The study of sample comprised of 60 patients that by using available sample of heart patients city of Sari in Mazandaran province's hospitals (Hazrat Zahra (30) and shafa (30)) and was divided randomly into two experimental groups (30) and the waiting list (30). Data collection tool was Beck Depression Inventory and DAS-26, and was used 12-SPSS software to achieve the results of the tests and was used analysis of variance with repeated measurements and t-test for independent groups. The results indicated that MBSR is effective in reducing depression and dysfunctional attitudes in heart disease and also did not see the point significant differences between women and men. It seems to mindfulness-based stress will be effective by "training of Attention control" and the changes will dysfunctional attitude and to prevent of recurrences.

    Keywords: mindfulness, depression, heart disease, dysfunctional attitude